#یادداشت
♦️ناخوانده ترین مهمان ایرانیها
✏️سید حسین شرف الدین
🔷 تفاوت ماهیتی/عملکردی سلبریتی ایرانی و خارجی در چیست؟
📌آدرس کانال دکتر #سیدحسین_شرف_الدین:
🆔 @sharafoddin_ir
#یادداشت
♦️ناخوانده ترین مهمان ایرانیها
✏️سید حسین شرف الدین
🔹ظهور پدیده سلبریت با مختصات ویژه در کل جهان عمدتا محصول مدرنیته، جهان سرمایه داری بویژه سرمایه داری متاخر، سیطره رسانه های جمعی و اخیرا اجتماعی و فضای مجازی، پدیده صنعت فرهنگ(کالایی شدن محصولات فرهنگی و غلبه ارزش مصرفی بر ارزش سرمایه ای)، غلبه سبک زندگی غربی(با مختصاتی همچون مصرف گرایی، لذت گرایی، فردگرایی، سرگرمی خواهی، تنوع طلبی)، وقوع برخی تحولات و چرخش های اندیشه ای، ارزشی و هنجاری در جهان غرب است.
🔸تفاوت عمده میان وضعیت سلبریت در جوامع غربی با جامعه ایران احتمالا این است که در آنجا این پدیده اصیل و برآمده از اقتضائات ذاتی و زایش طبیعی محیط؛ و در سایر کشورها از جمله ایران، امری تبعی، غیر اصیل، غیرخودی، وارداتی و تحمیلی است؛ این پدیده در غرب، پدیده ای متناسب با بافتار و ساختار جامعه و گفتمان غالب فرهنگی است و در جامعه ما امری ناسازگار با بافتار متن و ناهمگن با زمینه ها و ظرفیت های فرهنگی اجتماعی، و بنیادهای ارزشی است؛ این پدیده در غرب امری کاملا پذیرفته شده و برخوردار از حمایت و تایید جامعه در سطوح رسمی و غیر رسمی و در ایران با چالش ها و مقاومت هایی همراه است.
🔹به بیان دیگر، رویکرد غالب در برخورد با این پدیده در جامعه غرب مثبت و در ایران با اقبال ضعیف و نوعی سوء ظن همراه است. در غرب احتمالا این جریان بیشتر ماهیت سازمانی دارد و سازمانهای خاصی به صورت آشکار و پنهان در هدایت آن نقش محوری دارند، در حالی که در ایران، بیشتر خود اشخاص در صحنه گردانی و مدیریت جریان دخیل اند. البته در هر دو جا، آنچه بیشتر مورد توجه است ارزش کاربردی و کارکردی آنها و نقش و تاثیر آنها در سطوح مختلف فردی – اجتماعی است.
🔸وخلاصه اینکه، فرهنگ ایرانی به دلیل آکنده بودن حافظه تاریخی اش از وجود قهرمانان، اسوه ها، الگوها و چهره های شاخص ارزشی و ظهور پیاپی این چهره ها؛ احساس نیاز چندانی به پدیده سلبریت با مختصات غالب غربی آن نمی کند. افراد بدون داشتن وجوه کریزمایی از نوع قدسی و معنوی آن به زحمت می توانند در افکار عمومی این جامعه، جایگاه و اقتدار ماندگاری کسب کنند.
📌کانال "راهبری فرهنگ"
🆔 @rahbariefarhang
این بومی سازی جشنهای معروف جهان در کشورهای مختلف مهم باحاله! مثلا در تایلند روز ولنتاین روز ازدواجه
🔹در واقع پسرهای تایلندی خیلی مردن و در روز ولنتاین میرن دست زنشون رو میگیرن سوار فیل میکنند و تمام...شروع زندگی مشترک
ولی توی ایران مد شده پسرا خرس میخرن، دخترا هم خرس میفروشن بدون داشتن عشق واقعی!
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
✅به مناسبت چهل و دومین سال پیروزی انقلاب اسلامی و بنا به درخواستهای مکرر طلاب، دانشجویان و مخاطبان پژوهشکده، پنجمین دوره آموزشی مجازی مباحث زن و خانواده «درسگفتار» در قالب یکصد جلسه آموزشی در سامانه LMS (به صورت آفلاین) به همت معاونت ترویج و همکاری های علمی پژوهشکده زن و خانواده برگزار می شود.
🔸علاقهمندان جهت ثبتنام می توانند از روز دوشنبه ۲۷ بهمن به سایت پژوهشکده زن و خانواده مراجعه نمایند.
🌐https://wrc.ir
🔹افرادیکه مایل هستند پک محتوایی درس گفتار را تهیه نمایند به فروشگاه اینترنتی پژوهشکده زن و خانواده به آدرس زیر مراجعه فرمایند.
🌐http://shop.wrc.ir
📌 اطلاع رسانی رویدادهای علمی پژوهشکده زن و خانواده
🌐 http://event.wrc.ir
📌 کانال پژوهشکده در سروش
🆔https://sapp.ir/womenrc
📌 کانال پژوهشکده در ایتا
🆔 https://eitaa.com/womenrc
✅ با ما همراه باشید🔻
✍️ ناصر #سبزیان_پور
🖊 #زن_بودن در جهان #مردسالار کار دشواری است.
ولی زن بودن در جامعه ی ایرانی
به نظر دشوار تر می آید.
جامعه ای که پر است از ما مردان بلاتکلیف
زندگی در کنار ما مردانی که همه چیز را با هم می خواهیم خود نوعی #خشونت است.
پدران ما از مادرانمان تنها خانوم خانه بودن را می خواستند
آنها دوست داشتند همسرشان مهربان باشد و مادری خوب که فرزندان شان را به شایستگی تربیت کند.
اما امروزه ما به اینها کفایت نمی کنیم، دختری را می پسندیم که علاوه بر اینها مانند باربی باشد
و کوچکترین ضعفی در ظاهرش وجود نداشته باشد، اندامش مانند ورزشکاران حرفه ای باشد و در عین حال تحصیل کرده و شاغل هم باشد و بتواند بخشی از هزینه های خانواده را هم پرداخت کند، هم بسیار دانا باشد و هم خنگ و بامزه، هم به لحاظ مالی مستقل باشد و در عین حال حرف گوش کن.
زندگی در چنین فضایی همانند تجربه ی نوعی خشونت است و خشونتی پنهان که به صورت اضطرابی همیشگی برای شایسته بودن خود را نشان می دهد.
البته کار به اینجا هم ختم نمی شود
زنان جامعه ی ما همواره در فضای ارزش های متناقض زندگی می کنند، یعنی از سویی جامعه مدام آنها را سوق می دهد به زیباتر شدن، عمل کردن، استفاده از لوازم زیبایی و...
و از سوی دیگر همین رفتارهای آنها را به باد تمسخر می گیرد که زنان موجوداتی سطحی و دست و پاچلفتی و دور از اجتماع و ..هستند.
از سوی دیگر از آنها می خواهیم که در اجتماع حضور داشته باشند
و استقلال مالی پیدا کنند و در عین حال پیشرفت آنها حجم زیادی از حسادت و خشم را در ما بر می انگیزد
و نگرانیم نکند که یک زن از ما جلو بزند.
از او می خواهیم در عین حال هم به لحاظ مالی مستقل باشد و هم مانند مادرانمان بگوید چشم.
تازه اگر زنی در این اجتماع بتواند بر کلیشه های جنسیتی غلبه کند
و خود را به سطوح بالای اجتماعی برساند، در بسیاری از موارد نه تنها تحسین نمی شود
بلکه با لقب هایی مانند زن سیبیلو و زنی که شبیه مردان است و ...تحقیر می شود.
زن بودن در جامعه ی بلاتکلیف ایران
یعنی تجربه ی مداوم انواع خشونت های پنهان و آشکار.
مقام زن را ارج بدهید.اورا همانطور که هست دوست بدارید.چیزی را به او تحمیل نکنید.
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
🔊 #فایل_صوتی
دکتر #سارا_شریعتی
معضلات #علوم_اجتماعی در عصر پیچیده گی
در کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
@sokhanranihaa_سارا_شریعتی_معضلات_علوم_اجتماعی_در_عصر_پیچیده_گی.mp3
10.47M
دانلود 🔊 #فایل_صوتی
دکتر #سارا_شریعتی
معضلات #علوم_اجتماعی در عصر پیچیده گی
در کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
#دانلود_کتاب
#نظریه_کنش📔
نویسنده: #پی_یر_بوردیو
مترجم: مرتضی مردیها
انتشارات نقش و نگار/ سال ۱۳۸۰
۳۴۴ صفحه
در کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
نظریه کنش.pdf
4.4M
#دانلود_کتاب
#نظریه_کنش📔
نویسنده: #پی_یر_بوردیو
مترجم: مرتضی مردیها
انتشارات نقش و نگار/ سال ۱۳۸۰
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فرانسه #ازدواج_با_محارم رو قانونی کرده!
یادی کنیم از این پیش بینی #امام_خامنهای در سال ۹۵ که گفتن غربیها در آینده به #ازدواج با محارم میرسند؛ درست در زمانی که یک عده خود عقل کل پندار میگفتن #آزادی_جنسی در غرب، باعث پایین اومدن آمار #تجاوز و بی بند و باری هست!
✅کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
انواع #همبستگی_در_ایران:
۱- #همبستگی_مکانیکی: سیستم های رسمی در #ایران به همبستگی نگاه مکانیکی دارند و نه ارگانیکی، #همبستگی_مکانیکی برپایه ثبات است؛ اما همبستگی ارگانیکی بر پایه تغییر و تحول خواهی است مثل انقلاب ۱۳۵۷. همبستگی مکانیکی در ایران به شکل مناسک دولتی تحمیل می شود که دوام، ترمیم و تحول ندارند.
۲- #همبستگی_اقتضایی: فضیلت های پنهانی در جامعه ما وجود دارد مثل کمک مالی مردم به سیل زدگان، این همبستگی نشان از معطل بودن جامعه است، این همبستگی نمیتواند نهادینه شود و یا توسعه یابد.
۳- #همبستگی_اعتراضی: سایر مردم با تهیدستان و #حاشیه_نشینان شهری که در وسط خیابان اعتراض می کنند همدل اند و از اعتراض هم ترسی ندارند اما داشتن ملاحظات و #مصالح_عمومی و ملی و منطقه ای که برای ایران دارند مانع همراهی آنان می شود.
۴- #همبستگی_آرمانی: این نوع همبستگی پویا است و برای #تحول_خواهی و #دموکراسی خواهی تلاش می کند، سازمان یافته است و با طرح گفتگو و درک متقابل جامعه را به سوی همبستگی ملی سوق می دهد.
___________________________
بخشی از سخنرانی مسعود فراستخواه در نشست انجمن جامعه شناسی ایران، ۱۳۹۸
@rahbariefarhang
#معرفی_کتاب
کتاب #جامعه_شناسی_روسپی_گری تألیف #سعید_مدنی،
پژوهشگر حوزه آسیبهای اجتماعی،
به تازگی از سوی #نشر_پارسه به چاپ رسیده است[سال ۱۳۹۹].
این کتاب، جمعبندیای از مطالعات سالهای گذشته درباره #روسپی_گری است.
نویسنده ضمن مروری تاریخی بر وضعیت روسپیگری در ایران و جهان و قوانین مرتبط با آن، مجموعه یافتههای حاصل از مطالعه خود و همکارانش را با عنوان «ارزیابی سریع وضعیت روسپیگری در #شهر_تهران» به یافتههای قبلی افزوده است تا تصویری بهروزتر و شفافتر از موضوع ارائه دهد.
این کتاب گزارشی از وضعیت روسپیگری در ایران و جهان است.
"کانال راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
❇️سلسله نشست های توحیدی
نشست 1⃣1⃣
✅موضوع: پوشش گفتمانی حیات انقلابی امروز با اندیشه توحیدی(جلسه سوم)
👨💻ارائه دهنده: حجه الاسلام والمسلمین فلاح(زید عزه)
🕤زمان: پنجشنبه 99.11.30 ساعت 13
لینک حضور مجازی در نشست:
🌐https://www.skyroom.online/ch/pajooh/goftemane-tohid
____________________________
🔰گفتمان توحید
@goftemane_tohid
📢کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
https://join.skype.com/gkmiqJkfMkoN نشست صبح http://maaer.ir/bbb/joinClass.jsp?code=4 نشست بعد ظهر http://maaer.ir/bbb/joinClass.jsp?code=5
📢کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
💠 #کتابخانه دیجیتالی دفتر تبلیغات اسلامی با بیش از 22 هزار پایان نامه حوزوی و 41 هزار پایان نامه دانشگاهی در اختیار پژوهشگران گرامی است.
🔴 اگر نمی دانید موضوعی که برای پایان نامه انتخاب کرده اید تکراری است یا خیر پیشنهاد می کنیم بعد از #ایرانداک به این سامانه مراجعه کنید.
👌 ترجیحا با مرورگرهای کروم و فایرفاکس وارد شوید:
✏️http://dl.islamicdoc.com
#پایان_نامه
🍃
🌹🍃🌹
🍃🌹🍃🌹🍃🌹🍃🌹
میزان استفاده مردم از شبکههای اجتماعی/ واتساپ، محبوبترین برنامه
🔹نتایج یکی از جدیدترین نظرسنجیهای مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران نشان میدهد ۷۳.۶ درصد افراد بالای ۱۸ سال کشور از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند.
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
#دانلود_کتاب
#قدرت_آزادی📕
نیروی راستین #لیبرالیسم
نویسنده: #پل_استار
مترجم: #فریدون_مجلسی
نشر ثالث / سال ۱۳۸۸
۳۷۰ صفحه
در کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
قدرت آزادی.pdf
5.51M
#دانلود_کتاب
#قدرت_آزادی📕
نیروی راستین #لیبرالیسم
نویسنده: #پل_استار
مترجم: #فریدون_مجلسی
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
✍️ #سجاد_بهزادی
🖊چرا نسخه دستوری #افزایش_جمعیت جواب نمی دهد؟
✅"جمعیت ایران ۸۰ سال دیگر به ۳۰ میلیون نفر میرسد. ایران در سالهای اخیر به شدت به سمت سالمندی حرکت کرده است و طبق پیشبینی سازمان جهانی بهداشت جمعیت ایران در سال ۲۱۰۰ میلادی به ۳۰ میلیون نفر خواهد رسید و این برای آینده ایران بسیارخطرناک است".این جمله را یکی از نمایندگان مجلس به نقل از سازمان بهداشت جهانی گفته است.
🔸بررسی نمودارهای منتشره #مرکز_آمار_ایران نیز، گویای نزولی بودن میزان باروری در هشت سال اخیر است که کمترین آن مربوط به سال گذشته با تولد ۱.۲ (یک ودو دهم)کودک بوده است.از طرفی رئیس #سازمان_بهزیستی گفته که رشد جمعیتی ایران در سال ۲۰۵۰ به صفر میرسد در حالیکه نمودار رشد جمعیتی جهان تا سال ۲۰۹۹ به صفر نخواهد رسید.
حالا همه نگران کاهش شدید جمعیت در آینده ایران هستند.این چالش مانند دهها مسئله ی دیگری است که در کشور زنگ خطر را به صدا درآورده است. مانند گرانی و بیکاری؛مانند فقر و آسیب های اجتماعی.اما چرا نسخه دستوری افزایش جمعیت جواب نمی دهد؟همانطور که نسخه دستوری ترمیم اقتصاد و قیمت دلارهم جواب نداد.
🔸جامعه برای بچه دار نشدن یک دلیل ساده ای دارد و از مسئولان خواهش می کند نسخه دستوری برای درمان این چالش مهم کشور صادر نکنند. مردم می گویند بچه دار نمی شویم، زیرا که نمی دانیم چگونه جواب بیکاران آینده را بدهیم؟!بچه دار نمی شویم چون زیر ساخت های زندگی و تربیت فرزندان مانند آموزش و رفاه در کشور عادلانه و برابر تقسیم نشده است. بچهدار نمی شویم ؛زیرا که هنوز "پوشک" مساله اصلی زندگی مان است وهیچ بهبودی در وضع اقتصاد کشور دیده نمی شود.آنها حتی در مورد تولد خودشان نیز گاهی والدین خود را سرزنش می کنند.
جامعه نسخه دستوری و پاداش های قطره چکانی برای #فرزندآوری را قبول نمی کند.اگرفرزندی هم متولد شود با آسیب های جدی روبرو است.
🔸آنگونه که پلیس فتا گزارش داده است کشف حدود ۱۵ سایت و حساب برای فروش نوزدان در فضای مجازی تنها یکی از این آسیب هاست.
🔸اگر مجلس انقلابی با افزایش میزان وام ازدواج و یارانه، به فرزند آوری و افزایش جمعیت فکر می کند بهتر است گوشه چشمی نیز به آمارهای غیرقابل باور از ثبت میزان طلاق بر حسب طول مدت ازدواج داشته باشد.
🔸 بر اساس آمار منتشر شده از سوی سازمان ثبت احوال در سال ۹۸، ۱۷۴ هزار و ۸۳۱ طلاق در کشور ثبت شده است و در این آمار منتشر شده بیشترین میزان طلاق ثبت شده بر حسب طول مدت ازدواج با ثبت ۱۵ هزار و ۶۵ #طلاق متعلق به بازه زمانی ۱ تا ۲ سال زندگی مشترک است.همچنین ۱۲ هزار و ۵۷۳ طلاق ثبت شده است که زوجین کمتر از یکسال زندگی مشترک را در کنار یک دیگر تجربه کرده اند.
از طرفی ما با زوج هایی روبرو هستیم که می خواهند بچه دار شوند اما نابارور هستند.گفته می شود میزان ناباروری در ایران ۲۵ % است.
🔸موضوع کاهش جمعیت تنها به اینجا ختم نمی شود.حداقل یک میلیون مجرد قطعی در کشور داریم و این غیر از آمار زنان و مردانی است که طلاق گرفته و دیگر ازدواج نکردهاند ؛ که آنها نیز باید به آمار مجردان قطعی اضافه کنیم و با در نظر گرفتن آنها، بیش از ۵ میلیون نفر در کشور ما از داشتن خانواده و همسر محرومند.
🔸ازدواج های سفید هم واقعیت دیگری از جامعه ایران است. نوعی ازدواج که در لایه های پنهان جامعه گسترده شده است و اساسا این ازدواج مبتنی بر فرزندآوری نیست.
امروز با ۶۰ سال پیش در تمام حوزه ها تفاوت فراوانی دارد.در آن سالها هر زن در طول دوران باروری اش هفت فرزند داشت.امروز این عدد به زیر دو فرزند رسیده است.
🔸حتی اگر مشکلات معیشتی هم کامل رفع گردد باید مدنظر داشته باشیم که الگوی زندگی خانواده های ایرانی نیز به شدت تغییر کرده است وحتی روستائیان نیزدیگراز الگوی "فرزند بیشتر زندگی بهتر" پیروی نمی کنند. زندگی روستایی و الزامات الگوی شهرنشینی یکی از دلایل کاهش فرزندآوری در دهههای اخیر بوده است.
🔸مجلس انقلابی هم تنها صورت مسئله را می بیند وفکر می کند با نوشتن قانون و افزایش وام ازدواج ویارانه، می تواند نسخه تازه ای برای برون رفت از این چالش مهم کشور ارائه دهد.
🔸اگر مشکلات اقتصادی و ناامنی های روحی وروانی جامعه اینچنین باشد ما نه تنها با کاهش شدید جمعیت روبرو خواهیم شد بلکه به کشوری سالمند در دنیا تبدیل می شویم. آمار ها می گوید در ۲۰ سال آینده، ایران جزو چهار کشور سالمند جهان می شود.سالمندی نیزخودش چالش و مسئله ای دیگر برای کشور است. ۸۵ درصد سرطان ها، ۵۰ درصد بیماری های متابولیک و عوامل خطرزای بیماری در دوره سالمندی ایجاد می شود که علاوه بر سیستم بهداشت و درمان، ساختارهای اجتماعی، اقتصادی و غیره را تحت الشعاع قرار می دهد.
کانال «راهبری فرهنگ»
@rahbariefarhang
❇️ کانال ایتایی
«راهبری فرهنگ»
✅ آنچه باید #نخبگان-فرهنگی
✅ اندیشمندان حوزه های #علوم_اجتماعی و #علوم_انسانی
✅ #سیاستگذاران و #مدیران_فرهنگی
✅ #دانشجو و #دانش_پژوه پیرامون مسائل اجتماعی خود بدان آگاهی داشته باشند را
در کانال ایتایی «راهبری فرهنگ» بدان خواهیم پرداخت.
با ما همراه باشید:
🆔 https://eitaa.com/joinchat/2766143521C618561feaa
#نقش_روحانیون
در بعد از ظهر روز 14/12/88، مراسم ختم یکی از اهالی روستای "کلان" در "لواسان بزرگ" به پایان رسیده و غروب شده بود. مردم برای نماز به مسجد رفتند.
#مسجد نسبتا بزرگی بود و مردم هم زیاد. اذان را گفتند. مردم که تعداد زیادی از آنها از تهران آمده بودند، "این پا آن پا میکردند" که چکار کنند، نماز را فرادا بخوانند یا جماعت؟
اما روحانی ای وجود نداشت و حضار هم چندان راغب به نظر نمیرسیدند که یک نفر از بین خودشان جلو بایستد و پشتش نماز بخوانند.
در نتیجه بطور پراکنده و درهم و برهم، هر یک به گوشه ای رفتند تا برای خود نماز بخوانند. صاحب مجلس گفت: "رفته اند روستای مجاور یک روحانی بیاورند". تقریبا هر کسی داشت با نماز شروع میکرد که یک روحانی آمد؛ یک جوان 21 تا 25 ساله تازه کار (صفر کیلومتر) به نظر میرسید، با حجب و حیای تازه کاران. او رفت جلو ایستاد.
جالب بود که این جمع زیاد، پراکنده و بی نظم، به سرعت در کنار هم قرار گرفتند و هر یک کوشش میکرد مهرش با بقیه مهرها و نوک پایش با بقیه پاها میزان باشد، یک نظم غیر قابل تصور، در پی یک "نقش" خاص! همه نماز را جدی گرفتند، همه به او اقتدا کردند.
کسی نگفت آخر این جوان از خدا و پیغمبر چه میفهمد؟ با وصف شرایط حاد و پرتضاد سال 88، در آن لحظه کسی برایش گروه بندی ها یا نارضایتی از کشورداری روحانیون مطرح نبود. این نقش، نقش دیگری است!
این فقط امکانات نیست، بلکه یک سرمایه عظیم است که سازماندهی و رهبری آن را روحانیون میتوانند به راحتی در دست گیرند و مردم را بسیج کنند.
کم نیستند روحانیونی که به فکر مردم بوده و هستند و به موقع به فریاد دادخواهی آنها میرسند. لذا مردم ایران در گذشته نزدیک، به جز یک مورد (دکتر مصدق) عموما رهبری روحانیت را پذیرفته و میپذیرند و روحانیت میتواند این مجموعه را به راحتی در مسیر مناسب سازماندهی نماید، چنانکه بارها این در عمل نشان داده شده است.
استاد #فرامرز_رفیع_پور
کتاب: دریغ است ایران که ویران شود، ص 406
کانال "راهبری فرهنگ"
https://eitaa.com/joinchat/2766143521C618561feaa
📈 صعود سرقت از اماکن خصوصی و عمومی
تعداد سرقت از اماکن خصوصی و عمومی (شامل منزل، مغازه و …) به ۲۸۷ هزار مورد در سال ۱۳۹۷ صعود پیدا کرد که نسبت به سال قبل از آن ۴۱ درصد افزایش داشت و پیش بینی می شود در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ هم به رشد خود ادامه دهد. نرخ رشد بالای سرقت در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ هم به وقوع پیوست. شوکهای قیمت ارز و کالاها با فقر و به فلاکت کشاندن مردم، موجب افزایش ناهنجاری های اجتماعی از جمله سرقت و فحشا می شوند.
#ایران_ایندکس #امنیت
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
آجیل #پارسونز
از دید پارسونز هر جامعه برای بقا باید چهار کار زیر را انجام دهد:
۱- سازگاری با محیط: این کار را نهاد اقتصاد انجام می دهد=
Adaptation
۲- هدف یابی: این کار را نهاد #سیاست انجام می دهد=
Goal Attainment
۳- هماهنگ سازی: این کار را نهاد #مذهب و #قانون انجام می دهند=
Integration
۴- نهفتگی: انگیزه هایی باید ایجاد شوند و پایدار بمانند این کار را نهاد خانواده و آموزش انجام می دهند=
Latency
--------------------------------------------
*AGIL
کانال "راهبری فرهنگ"
@rahbariefarhang
💠 جلسه ای تمدنی با ولی امر مسلمین جهان
▫️روز پنجشنبه يازدهم بهمن 97، با جمعي از محققان عرصه #تمدن_نوين اسلامي، خدمت #مقام_معظم_رهبري رسيديم و نماز مغرب و عشا را با ايشان خوانديم و بلافاصله وارد جلسه شديم. رهبري عزيز، باهوش و در مسائل علمي دقيق.
🔸 در جمع ما افرادي چون دكتر #پارسانيا، استاد #واسطی، استاد #طاهرزاده، دكتر #بابايی، دكتر #ذوعلم ، دكتر #الويری، دكتر #جهان_بين و... بودند.
🔸 رهبری تك به تك ما را چشم در چشم با نگاه محبتآميزي مورد تفقد قرار دادند و گفتند: «الآن ساعت شش و نيم است. من تا هشت خدمت شما هستم». قرار بود تعدادي از دوستان صحبت كنند كه بنده هم جزو آنها بودم. مقام معظم رهبري با دقت به سخنان و مباحث افراد جلسه گوش ميدادند.
🔸 دكتر الويري تعريفي از بينش تمدني ارائه كردند، استاد طاهرزاده زاويه بحث را به زمينههاي افول #تمدن_غربي كشانيدند، استاد واسطي بحث خوبي در موضوع فقه تمدنساز، با عنوان فقه فرآيندي ارائه كردند كه رهبري فرمودند: «اين فقه فرآيندی جالب بود!». دكتر بابايي سه مسأله اساسي تمدن نوين اسلامي را تعيين نسبت ما و غرب، يأس امت اسلامي و سرعت تحولات دانست. دكتر لكزايي هم به تشكيلاتي شدن ارتباط پژوهشگران حوزه تمدن و تشكيل ستاد پيگيري #تمدن_نوين_اسلامي اصرار داشتند. من هم در باب بحران تمدن ايران امروز، الگوي تصرف و چگونگي #نظام_سازي فقهي مطالبي عرض كردم. البته دوستان ديگري هم سخن گفتند كه تا حدود ساعت هفت و نيم به طول انجاميد.
▫️ بعد از سخنان يكساعته ما، مقام معظم رهبري نظراتشان را درباره مباحث جلسه فرمودند كه بخشي از آن در ذيل ميآيد:
1⃣ من بعد از جلسه بايد يك سجده شكر بجا آورم. از حضور شماها خرسند شدم و چشم ما روشن شد. من خودم، تصور اين سطح علمي را نداشتم.
2⃣ خوشحالم كه مباحث نظري تمدن نوين اسلامي تا حدود مطلوبي انجام شده، اما پراكنده نباشيد، كنار هم باشيد تا بتوانيد يك جريان فكري درست كنيد. البته با اينكه عدهاي گفتند ستاد درست كنيم، تجربه من اين است كه اين ستادسازيها راهگشا نيست. اما كنار هم باشيد، همفكري كنيد و همديگر را كامل كنيد.
3⃣ در مباحث نظري غرق نشويد قبل از انقلاب يك عدهاي از روشنفكران، ساعتها بحث نظري ميكردند و در مسائل ذهني غرق ميشدند كه فايده عملي هم براي انقلاب اسلامي نداشت. ناظر به عمل فكر كنيد.
4⃣ وقتي ما ميگوييم انقلاب اسلامي هدفاش تمدن نوين اسلامي است، يعني نبايد آنرا به يك پديده سياسي تقليل دهيم. انقلاب اسلامي سعي كرد حيات و زندگي را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابي درست كنيم، بلكه ميخواستيم يك پديدهاي ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرطاش تشكيل دولت اسلامي و جامعه اسلامي است.
5⃣ ما اگر تمدن نوين اسلامي را در يك نقطه جغرافيايي ايجاد كرديم، خود به خود منتشر ميشود. ما با غرب مخالفيم اما نميخواهيم غرب را تخريب كنيم. با ايجاد اين تمدن، مردم دنيا به تدريج گرايش پيدا ميكنند و غرب خودش افول ميكند. يك جملهاي از سيد قطب از گذشته در ذهن من مانده كه ميگفت: ما براي تبليغ اسلام، همين كه يك ده را خوب بسازيم، خود به خود فراگير ميشود.
6⃣ تمدن نوين اسلامي را به مردم خودمان و مردم دنيا، به صورت قابل فهم معرفي كنيد. متأسفانه جهان اسلام و حتي برخي از مردم خود ما، هنوز مرعوب غرب هستند و درك صحيحي از تمدن نوين اسلامي ندارند.
7⃣ به نظر من، پايههاي تمدن نوين اسلامي: توحيد، عبوديت، كرامت انسان و سبك زندگي است.
8⃣ تمدن اسلامي هم انسانمحور است، اما انسان با خدا.
9⃣ اميدوارم پايههاي قوي تمدن نوين اسلامي را شما ايجاد كنيد. شجاعت و جسارت در اين عرصه داشته باشيد، اما با يك ادبيات علمي فاخر، تا اين سخنان بتواند در جوامع نخبگاني اثرگذار باشد.
✍ سيد #محمدحسين_متولی_امامی
💠 کانال "راهبری فرهنگ"
💠 @rahbariefarhang