eitaa logo
🔸️راهبری فرهنگ🔸️
2هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
2هزار ویدیو
270 فایل
برای آشنایی بیشتر با ما: @admin_khaneh1 برای اطلاع از کارگاه های برخط (آنلاین)و برون خط (آفلاین): @admin_khaneh2 برای دریافت نوبت مشاوره تلفنی و حضوری و نیز برگزاری کارگاه: @admin_khaneh3 ارتباط با مدیر کانال: @admin_khaneh
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ کانال ایتایی «راهبری فرهنگ» ✅ آنچه باید -فرهنگی ✅ اندیشمندان حوزه های و و و پیرامون مسائل اجتماعی خود بدان آگاهی داشته باشند را در کانال ایتایی «راهبری فرهنگ» بدان خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید: 🆔 https://eitaa.com/joinchat/2766143521C618561feaa
در بعد از ظهر روز 14/12/88، مراسم ختم یکی از اهالی روستای "کلان" در "لواسان بزرگ" به پایان رسیده و غروب شده بود. مردم برای نماز به مسجد رفتند. نسبتا بزرگی بود و مردم هم زیاد. اذان را گفتند. مردم که تعداد زیادی از آنها از تهران آمده بودند، "این پا آن پا میکردند" که چکار کنند، نماز را فرادا بخوانند یا جماعت؟ اما روحانی ای وجود نداشت و حضار هم چندان راغب به نظر نمیرسیدند که یک نفر از بین خودشان جلو بایستد و پشتش نماز بخوانند. در نتیجه بطور پراکنده و درهم و برهم، هر یک به گوشه ای رفتند تا برای خود نماز بخوانند. صاحب مجلس گفت: "رفته اند روستای مجاور یک روحانی بیاورند". تقریبا هر کسی داشت با نماز شروع میکرد که یک روحانی آمد؛ یک جوان 21 تا 25 ساله تازه کار (صفر کیلومتر) به نظر میرسید، با حجب و حیای تازه کاران. او رفت جلو ایستاد. جالب بود که این جمع زیاد، پراکنده و بی نظم، به سرعت در کنار هم قرار گرفتند و هر یک کوشش میکرد مهرش با بقیه مهرها و نوک پایش با بقیه پاها میزان باشد، یک نظم غیر قابل تصور، در پی یک "نقش" خاص! همه نماز را جدی گرفتند، همه به او اقتدا کردند. کسی نگفت آخر این جوان از خدا و پیغمبر چه میفهمد؟ با وصف شرایط حاد و پرتضاد سال 88، در آن لحظه کسی برایش گروه بندی ها یا نارضایتی از کشورداری روحانیون مطرح نبود. این نقش، نقش دیگری است! این فقط امکانات نیست، بلکه یک سرمایه عظیم است که سازماندهی و رهبری آن را روحانیون میتوانند به راحتی در دست گیرند و مردم را بسیج کنند. کم نیستند روحانیونی که به فکر مردم بوده و هستند و به موقع به فریاد دادخواهی آنها میرسند. لذا مردم ایران در گذشته نزدیک، به جز یک مورد (دکتر مصدق) عموما رهبری روحانیت را پذیرفته و میپذیرند و روحانیت میتواند این مجموعه را به راحتی در مسیر مناسب سازماندهی نماید، چنانکه بارها این در عمل نشان داده شده است. استاد کتاب: دریغ است ایران که ویران شود، ص 406 کانال "راهبری فرهنگ" https://eitaa.com/joinchat/2766143521C618561feaa
📈 صعود سرقت از اماکن خصوصی و عمومی تعداد سرقت از اماکن خصوصی و عمومی (شامل منزل، مغازه و …) به ۲۸۷ هزار مورد در سال ۱۳۹۷ صعود پیدا کرد که نسبت به سال قبل از آن ۴۱ درصد افزایش داشت و پیش بینی می شود در سالهای ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ هم به رشد خود ادامه دهد. نرخ رشد بالای سرقت در سالهای ۱۳۹۱ و ۱۳۹۲ هم به وقوع پیوست. شوکهای قیمت ارز و کالاها با فقر و به فلاکت کشاندن مردم، موجب افزایش ناهنجاری های اجتماعی از جمله سرقت و فحشا می شوند. کانال "راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang
آجیل از دید پارسونز هر جامعه برای بقا باید چهار کار زیر را انجام دهد: ۱- سازگاری با محیط:  این کار را نهاد اقتصاد انجام می دهد= Adaptation ۲- هدف یابی: این کار را نهاد انجام می دهد= Goal Attainment ۳- هماهنگ سازی: این کار را نهاد و انجام می دهند= Integration ۴- نهفتگی: انگیزه هایی باید ایجاد شوند و پایدار بمانند این کار را نهاد خانواده و آموزش انجام می دهند= Latency -------------------------------------------- *AGIL کانال "راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang
💠 جلسه ای تمدنی با ولی امر مسلمین جهان ▫️روز پنج‌شنبه يازدهم بهمن 97، با جمعي از محققان عرصه اسلامي، خدمت رسيديم و نماز مغرب و عشا را با ايشان خوانديم و بلافاصله وارد جلسه شديم. رهبري عزيز، باهوش و در مسائل علمي دقيق. 🔸 در جمع ما افرادي چون دكتر ، استاد ، استاد ، دكتر ، دكتر ، دكتر ، دكتر و... بودند. 🔸 رهبری تك به تك ما را چشم در چشم با نگاه محبت‌‌آميزي مورد تفقد قرار دادند و گفتند: «الآن ساعت شش و نيم است. من تا هشت خدمت شما هستم». قرار بود تعدادي از دوستان صحبت كنند كه بنده هم جزو آن‌ها بودم. مقام معظم رهبري با دقت به سخنان و مباحث افراد جلسه گوش مي‌دادند. 🔸 دكتر الويري تعريفي از بينش تمدني ارائه كردند، استاد طاهرزاده زاويه بحث را به زمينه‌هاي افول كشانيدند، استاد واسطي بحث خوبي در موضوع فقه تمدن‌ساز، با عنوان فقه فرآيندي ارائه كردند كه رهبري فرمودند: «اين فقه فرآيندی جالب بود!». دكتر بابايي سه مسأله اساسي تمدن نوين اسلامي را تعيين نسبت ما و غرب، يأس امت اسلامي و سرعت تحولات دانست. دكتر لك‌زايي هم به تشكيلاتي شدن ارتباط پژوهش‌گران حوزه تمدن و تشكيل ستاد پي‌گيري اصرار داشتند. من هم در باب بحران تمدن ايران امروز، الگوي تصرف و چگونگي فقهي مطالبي عرض كردم. البته دوستان ديگري هم سخن گفتند كه تا حدود ساعت هفت و نيم به طول انجاميد. ▫️ بعد از سخنان يك‌ساعته ما، مقام معظم رهبري نظرات‌شان را درباره مباحث جلسه فرمودند كه بخشي از آن در ذيل مي‌آيد: 1⃣ من بعد از جلسه بايد يك سجده شكر بجا آورم. از حضور شماها خرسند شدم و چشم ما روشن شد. من خودم، تصور اين سطح علمي را نداشتم. 2⃣ خوشحالم كه مباحث نظري تمدن نوين اسلامي تا حدود مطلوبي انجام شده، اما پراكنده نباشيد، كنار هم باشيد تا بتوانيد يك جريان فكري درست كنيد. البته با اين‌كه عده‌اي گفتند ستاد درست كنيم، تجربه من اين است كه اين ستادسازي‌ها راهگشا نيست. اما كنار هم باشيد، هم‌فكري كنيد و هم‌ديگر را كامل كنيد. 3⃣ در مباحث نظري غرق نشويد قبل از انقلاب يك عده‌اي از روشن‌فكران، ساعت‌ها بحث نظري مي‌كردند و در مسائل ذهني غرق مي‌شدند كه فايده‌ عملي هم براي انقلاب اسلامي نداشت. ناظر به عمل فكر كنيد. 4⃣ وقتي ما مي‌گوييم انقلاب اسلامي هدف‌اش تمدن نوين اسلامي است، يعني نبايد آن‌را به يك پديده سياسي تقليل دهيم. انقلاب اسلامي سعي كرد حيات و زندگي را عوض كند. ما نخواستيم فقط يك جامعه انقلابي درست كنيم، بلكه مي‌خواستيم يك پديده‌اي ايجاد شود كه دنيا را فرا بگيرد كه البته شرط‌اش تشكيل دولت اسلامي و جامعه اسلامي است. 5⃣ ما اگر تمدن نوين اسلامي را در يك نقطه جغرافيايي ايجاد كرديم، خود به خود منتشر مي‌شود. ما با غرب مخالفيم اما نمي‌خواهيم غرب را تخريب كنيم. با ايجاد اين تمدن، مردم دنيا به تدريج گرايش پيدا مي‌كنند و غرب خودش افول مي‌كند. يك جمله‌اي از سيد قطب از گذشته در ذهن من مانده كه مي‌گفت: ما براي تبليغ اسلام، همين كه يك ده را خوب بسازيم، خود به خود فراگير مي‌شود. 6⃣ تمدن نوين اسلامي را به مردم خودمان و مردم دنيا، به صورت قابل فهم معرفي كنيد. متأسفانه جهان اسلام و حتي برخي از مردم خود ما، هنوز مرعوب غرب هستند و درك صحيحي از تمدن نوين اسلامي ندارند. 7⃣ به نظر من، پايه‌هاي تمدن نوين اسلامي: توحيد، عبوديت، كرامت انسان و سبك زندگي است. 8⃣ تمدن اسلامي هم انسان‌محور است، اما انسان با خدا. 9⃣ اميدوارم پايه‌هاي قوي تمدن نوين اسلامي را شما ايجاد كنيد. شجاعت و جسارت در اين عرصه داشته باشيد، اما با يك ادبيات علمي فاخر، تا اين سخنان بتواند در جوامع نخبگاني اثرگذار باشد. ✍ سيد 💠 کانال "راهبری فرهنگ" 💠 @rahbariefarhang
آنچه باید در مورد بدانید. به زودی در کانال "راهبری فرهنگ" با ما همراه باشید.💐 https://eitaa.com/joinchat/2766143521C618561feaa
دیباچه ای بر 📙 نویسنده: نشر / ۱۳۸۱ ۱۹۲ صفحه در کانال «راهبری فرهنگ» @rahbariefarhang
💢 شنبه ۲ اسفند منتشر میشود ؛ 💠 « نانوکسن » اولین و تنها مستند سیاسی کرونا در ایران ⚠️ 📌 بیل گیتس : اگر خیلی عالی عمل کنیم ، می توانیم ۱۰ تا ۱۵ درصد از جمعیت کره زمین را کم کنیم .. ⚜️ این مستند بدلیل داشتن صحنه های دلخراش برای نوجوانان زیر ۱۰ سال توصیه نمی شود ... 🚫 ⬅️مشاهده مستند در لینک زیر👇👇 https://www.aparat.com/v/MoYDb کانال «راهبری فرهنگ» @rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
(2012) از «چگونگی تغییر دادن » صحبت می‌کند. 🔶 تماشا در آپارات(با کیفیت بالاتر): 🔺 https://www.aparat.com/v/owaET با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: https://eitaa.com/joinchat/2766143521C618561feaa
بانو : توصیه من به این است که خود را در شناخت ویژگی‌های مصرف کنند و در این زمینه به طور جدی، قدمی بردارند. کانال " راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang
معرفی بانو : زینت السادات علویه همایونی (زاده: ۱۲۹۶ اصفهان-درگذشت دهم تیر ۱۳۹۵ اصفهان) و معاصر شیعه است. وی از شاگردان بانو امین اصفهانی است. در سال ۱۳۹۰ همایشی با پیام رئیس جمهور وقت در تجلیل از فعالیت‌های وی برگزار گردید. وی همچنین اولین دانشجوی زن در دانشگاه است که در سال ۱۳۴۳ در امتحان ورودی پذیرفته شد. وی در سال ۱۳۴۴ با امتیاز اولین در ایران را در اصفهان به نام مکتب فاطمه (سلام الله علیها) تأسیس کرد. وی در سال ۱۳۸۸ به عنوان انتخاب شد. علویه همایونی روز دهم تیر ۱۳۹۵ در سن ۹۹ سالگی درگذشت. پیکر ایشان روز شنبه دوازدهم تیر ۱۳۹۵ پس از اقامه نماز میت توسط آیت الله مظاهری، در مسجد سید اصفهان تشییع و در امامزاده ابراهیم این شهر دفن شد.
📙 نویسنده: و ... مترجم: نشر و پژوهش / ۱۳۸۰ در کانال "راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang
فمینیسم.pdf
6.19M
📙 نویسنده: و ... مترجم: نشر و پژوهش / ۱۳۸۰ کانال "راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang
✍️ 🖊 چرا اندیشه ها در امروز به تغییر نمی انجامند؟! چندی پیش یکی از استادان جامعه شناسی این پرسش مهم را مطرح نمود که چرا کتاب های گذشته برانگیزاننده بودند ولی کتاب های امروز از این ویژگی برخوردار نیستند؟ به طور مثال چرا برخی آثار آتشی بر جان جامعه افکنده و مردم را حول یک آرمان بسیج می کرد ولی امروزه صدها کتاب نیز از انجام چنین رسالتی برخوردار نیستند؟ پرسشی که می کوشید تا راز کرختی جامعه امروز را جویا شده و از بی اثر بودن اندیشه های امروز در ایجاد تحولی معنادار سراغ گیرد. روشن است که اندیشه ها برای فراگیر شدن نیازمند وجود زمینه های اجتماعی مناسب هستند. بنابراین باید پرسش را در زمینه ای از رابطه متقابل میان اندیشه و زمینه جستجو کرد. اما واقعا چرا امروزه اندیشه ها به تغییر اجتماعی نمی انجامند؟ 🔺 عدم شناخت کافی از حاملان تغییر اجتماعی: اندیشه ها در صورتی می توانند به تغییر منجر شوند که قادر به ایجاد پیوند مناسبی با نیروی اجتماعی هدف باشند. در فقدان چنین شناختی اندیشه ها صرفا در فضا رها می شوند و بعد از مدتی به فراموشی سپرده می شوند. بنابراین طرح این پرسش اهمیت دارد که واقعا در شرایط امروز ایران کدام ائتلاف از نیروهای اجتماعی از ، ، یا حامل پیام ایجاد تغییرات معنادار هستند؟ 🔺 فقدان زبان ارتباطی مناسب: روشنفکران ایران همواره متهم بوده اند که توان همدلی و همزبانی با توده مردم را فاقد هستند! برج عاج نشینی، زبان ثقیل، محصور ماندن در فضای دانشگاه و بالاخره فاصله گیری از دغدغه های روزمره مردم هم در زمره سایر نقصان های آنان بوده است. شاید بتوان دکتر شریعتی را یک استثناء مهم در این میان تلقی کرد. روشن است که تا زبان اندیشه ها به شرایط جامعه نزدیک نشود تغییری ایجاد نخواهد شد! 🔺 کاهش : روشنفکری یک پدیده مدرن و روشنفکران مهم ترین منادیان تغییرات اجتماعی در جوامع هستند. در ایران امروز اما با افول نقش روشنفکران و ظهور شبکه های اجتماعی، این ها هستند که گوی سبقت را در جلب توجه توده های مردم از سایر مراجع فکری جامعه ربوده اند. بنابراین پرواضح است که گوشه نشینی روشنفکران می تواند با به حاشیه بردن پیام تحول خواهی، دوره ای از سکون و بی میلی نسبت به ضرورت ایجاد تغییرات معنادار را به همراه بیاورد! 🔺 فقدان قطب بندی های آشکار: بر خلاف نیم قرن اخیر ایران که حقانیت اندیشه ها موجب فراگیری و تحرک اجتماعی می شد، امروزه ظهور مجموعه ای از اندیشه های پست مدرن که حقیقت را نسبی و حتی توهم آمیز می دانند باعث سازگاری بیش از پیش مردم با نارسایی ها شده است. بحران اعتماد اجتماعی نیز از پژواک یافتن و پذیرش نداهای حق طلبانه معترضان از سوی مردم جلوگیری کرده و جامعه را بیش از پیش در غرقاب ها فرو می برد! 🔹 نکته پایانی: هیچ چیزی آزار دهنده تر از دویدن در مسیری نیست که پایانی برای آن متصور نباشد. احساس ناگوار تعلیق، تلاش کردن و نرسیدن، درجازدگی پس از گذشت یکصد سال پرداخت هزینه، ناامیدی فزاینده و احساس ژرف بی قدرتی سیاسی! آیا راهی برای ایجاد تغییرات معنادار گشوده خواهد شد؟ . 🆑کانال "راهبری فرهنگ" 🆔 @rahbariefarhang
🔰 رهبر انقلاب (عصر امروز): یکی از نیازهای مهم جوامع اسلامی، عملیاتی کردن است. در هر برهه‌ای که این مفاهیم عملیاتی شد، برای کشور و ملت و آبروی ، ارزشمند بود و هرجا که غفلت کردیم از برکات آن محروم شدیم. 🔹️ امام بزرگوار با حضور در صحنه و تبیین مفاهیمی همچون ، تکلیف، ایثار، و ، آنها را در جامعه و زندگی مردم رایج کردند و نتیجه آن، پیروزی ملت ایران در یک جنگ هشت ساله‌ی بود. 🔹️ روزآمد کردن نرم افزارِ وظیفه فضلای صاحب نظر است. البته این به‌روزرسانی به معنای دستکاری در منظومه مفاهیم دینی نیست بلکه به معنای کشف حقایق متناسب با نیازهای داخلی و بین المللیِ نظام اسلامی است. 🔹️ تغذیه عقبه فکری نظام اسلامی و به‌روزرسانی نرم افزار آن را باید فضلا و متفکرین صاحب صلاحیتی به‌عهده بگیرند که از جمود فکری و تحجر، و همچنین از افکار التقاطی به‌دور باشند. ۹۹/۱۲/۴ کانال "راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang
📕 نویسنده: مترجم: / ۱۳۷۹ ۱۹۰ صفحه در کانال «راهبری فرهنگ» @rahbariefarhang
برگرفته از بیانات درباره نگاه انقلاب اسلامی به مسئله «ما در مسئله‌ی زن، از غرب طلبکاریم؛ ما مدعی غربیم؛ آنها هستند که دارند به زن ظلم می کنند، زن را تحقیر می کنند، را پائین می آورند؛ به اسم آزادی، به اسم اشتغال، به اسم مسئولیت دادن، آنها را مورد فشارهای روحی، روانی، عاطفی و اهانت شخصیتی و شأنی قرار میدهند؛ آنها باید جواب بدهند.» این سخنی است که تاکنون بارها از رهبر انقلاب اسلامی در رابطه با موضوع حقوق زنان شنیده شده است. از نظر ایشان این موضوع مانند بسیاری موضوعات دیگر همچون حقوق بشر، و ، در زمره‌ی«مفاهیم شریف» است که مورد سوء استفاده سردمداران قرار گرفته و با آنها برخوردی کاملاً دوگانه صورت می‌گیرد. از سوی دیگر نگاه به موضوع زن و الگویی که از زن مسلمان ایرانی ارائه می‌کند را باید در زمره سخنان نو جمهوری اسلامی دانست که به بشر سرخورده از فضای گفتمانی تمدن غرب ارائه می‌شود. در ادامه می توانید کتابچه ای با همین عنوان را دریافت و مطالعه نمایید. در کانال «راهبری فرهنگ» @rahbariefarhang
4_5766929837620988269.mp3
4.57M
‍ 🔊 سخنرانی دکتر برای دانش آموزان ، به مناسبت (1399)، در خصوص «چیستی و ضرورت » 🆑کانال "راهبری فرهنگ" 🆔 @rahbariefarhang
✍️ بهنام افشار 🖊 ناجی فلسفه؛ حافظ اندیشه جزو شخصیت‌های جامع‌الاطراف، چندوجهی و جریان‌ساز ایران و اسلام محسوب می‌شود، چراکه در عین فیلسوف و متکلم بودن، در علم ، طبابت، معماری، هیئت، و حتی شعر، موسیقی و عرصه سیاست‌ورزی نیز سرآمد بوده و در این عرصه‌ها، منشأ خدمات و دستاوردهای علمی و فکری متعدد و در عین حال اثرگذاری بود که نمونه اعلا و برجسته آن، ایجاد رصدخانه و کتابخانه مراغه است. در عرصه سیاست‌ورزی، رام کردن اشغال‌گری سرکش همچون هلاکوخان مغول، سقوط بغداد و برافتادن حکومت ۵۰۰ ساله عباسیان به دست هلاکوخان را ناشی از تدبیر، راهنمایی‌ و همراهی‌های خواجه نصیر دانسته‌اند، ولی با این اوصاف، خدمات و اقدامات خواجه فقط در هیئت، ریاضیات، ‌نجوم و رصدخانه مراغه و حتی تدبیرهای او در فروپاشی خلافت عباسی محدود نمی‌شود، بلکه وی در عرصه اندیشه، ناجی و احیاگر فلسفه ابن‌سینا، آن هم پس از هجمه‌های سهمگین غزالی بر پیکره فلسفه است. ابن‌سینا از جمله فیلسوفانی است که در تاریخ فلسفه، آماج بیشترین انتقادها و هجمه‌های ناشی از هیمنه تفکر اشاعره قرار گرفته، تا جایی که امام محمد غزالی، نماینده برجسته این مکتب و استاد نظامیه بغداد او را به اتهام کفرگویی، تکفیر کرد. غزالی، در ۲۰ مسئله به فارابی و ابن‌سینا و فلسفه ارسطو اشکالات اساسی وارد کرد و در باب سه مسئله قِدم عالم، انکار معاد جسمانی و علم خدا به جزئیات، فیلسوفان و از جمله ابن‌سینا را تکفیر کرد. البته هجمه غزالی به فلسفه فقیهانه و از روی فلسفه‌ستیزی نبوده است، بلکه غزالی با فلسفه آشنایی کامل داشته و قبل از اینکه کتاب «تهافت‌الفلاسفه» را در رد فلسفه و تکفیر فلاسفه به رشته تحریر درآورد، کتاب «مقاصدالفلاسفه» را نوشته است. از طرفی غزالی صرفاً با فلسفه مشاء و ارسطو مخالف بوده، ولی مخالفت و عنادی با ماهیت اندیشه‌ورزی فلسفی نداشته است، برهمین اساس باید غزالی و حتی مولانا و ابن‌عربی را از فیلسوفان مؤثر و برجسته تاریخ تمدن اسلامی دانست، هرچند که وجه عرفان و تصوف در این شخصیت‌ها در مقایسه با بُعد فلسفه‌ورزی آن‌ها بیشتر جلوه می‌کند. هجمه غزالی به فلسفه چنان تند و سهمگین بوده که برخی معتقدند او با کتاب «تهافت‌الفلاسفه» کمر فلسفه را شکست، ولی خواجه نصیرالدین طوسی از جمله فیلسوفانی است که در قرن هفتم و با نوشتن کتاب «مصارع المصارع» به دفاع از ساحت فلسفه در برابر هجمه‌های تند و تیز فخررازی، عبدالکریم شهرستانی و از همه مهم‌تر، غزالی پرداخت و به احیای فلسفه ابن‌سینا مبادرت ورزید و شرحی جانبدارانه بر «الاشارات و التنبیهات» ابن‌سینا نوشت. البته علاوه بر خواجه نصیر، ابن‌رشد اندلسی نیز در مقام دفاع از فلسفه و در پاسخ به «تهافت‌الفلاسفه» غزالی، کتاب «تهافت التهافت» را به رشته تحریر درآورد، ولی به‌دلیل اینکه هدف ابن‌رشد معطوف به تبیین و قرائت خاصی از فلسفه ارسطو بود و به ابن‌سینا اشکالات متعددی وارد کرد، نقش او را در احیای فلسفه ابن‌سینا در ایران برجسته نمی‌دانند. روند فلسفه‌ستیزی و شدت و حدت آن بعد از خواجه‌نصیر تا حد قابل توجهی کُند شد، هرچند در دوران‌های بعد یعنی در قرن یازدهم قمری، مخالفت با فلسفه از سوی جریان اخباری‌گری شکل تازه‌ای به خود گرفت، ولی به هر صورت فلسفه‌ستیزی اخباریون که حجیتی برای اندیشه و عقل قائل نبودند با شدت و حدت مخالفت امثال غزالی، قابل قیاس نیست و از طرفی جریان اخباری‌گری بعد از آن در برابر اصولیون که هوادار عقل و اجتهاد عقلی بودند، شکست خوردند، هرچند که امروز نیز رگه‌هایی از این جریان در گوشه و کنار به چشم می‌خورد. خواجه نصیر هرچند به‌عنوان احیاگر فلسفه ابن‌سینا شهرت دارد، ولی احیاگری او را صرفاً نباید محدود به فلسفه خاصی دانست، بلکه اگر فلسفه را در معنای ابتدایی آن تعقل، اندیشیدن و اندیشه‌ورزی بدانیم، خواجه نصیر را باید به‌عنوان فیلسوف حافظ اندیشه مورد تکریم قرار دهیم. خواجه نصیر نماینده برجسته کلام شیعی و اولین متکلم شیعی است که با کلام اشعریت مقابله و کلام شیعی را جایگزین کلام اشعری کرد و به‌ شکل مدونی در کتاب «تجرید العقاید» به تبیین کلام شیعه پرداخت. او به علم کلام که موضوع آن در باب اثبات عقاید دینی است، رنگ و بوی فلسفی بخشید و به‌گونه‌ای علم کلام را فلسفی کرد و کلام را از سبک و سیاق جدلی که مبتنی بر مشهورات و مسلمات است، به حکمت برهانی و عقلانی سوق داد. ‌البته برخی به این اقدام خواجه اشکال وارد کرده‌ و در مقام نقد او برآمده‌اند، چراکه معتقدند تلفیق کلام و فلسفه به سود هیچ یک از آن‌ها نبود و از طرفی با این اقدام، کلام استقلال خود را در قبال فلسفه از دست داد، ولی مدافعان خواجه نصیر معتقدند که او با انگیزه مقابله با تفکر منحط قشری‌گرایان و کلام اشعری و همچنین تقویت علم کلام شیعی و دفاع عقلانی از ساحت دین، کلام را فلسفی کرد. 🆔 @rahbariefarhang
نهمین نشست از سلسله نشستهای ، و با موضوع «جهان مدرن، و » با حضور آقایان دکتر غلامرضا ، سعدالدین و برگزار می گردد. دوشنبه ۱۱ اسفند ساعت ۱۹ پخش زنده با اینترنت رایگان: online.dmsonnat.ir/neshast پخش در آپارات: https://www.aparat.com/dmsonnat.ir اینستاگرام: https://www.instagram.com/dmsonnat.ir کانال "راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang
📚 زنگوله‌ای بر گردن ! میگویند علاقه خاصی به شکار روباه داشته. تمام روز را در پی یک روباه میتاخته، بعد آن بیچاره را میگرفته و دور گردنش، زنگوله‌ای آویزان میکرده و آخر ر‌هایش میکرده. تا اینجا ظاهراً مشکلی نیست. البته که روباه بسار دَویده، وحشت کرده، اما زنده ا‌ست؛ هم جانش را دارد، هم دُمش و هم پوستش. میماند آن زنگوله! از این به بعد روباه هر جا که برود زنگوله توی گردنش صدا می‌کند! دیگر نمیتواند شکار کند، چون صدای زنگوله، شکار را فراری میدهد. بنابراین «گرسنه» می‌ماند. صدای زنگوله، جفتش را هم فراری می‌دهد، پس «تنها» میماند. از همه بد‌تر، صدای زنگوله، خود روباه را «آشفته» میکند، «آرامش»‌ را از او میگیرد. این‌‌ همان بلایی است که انسان امروزی سر ذهن پُرتَنشِ خودش می‌آورد. فکر و خیال رهایش نمی‌کند! زنگوله‌ای از افکار منفی، دور گردنش قلاده می‌کند. بعد خودش را گول می‌زند و فکر می‌کند که آزاد است، ولی نیست. برده افکار منفی خودش شده و هر جا برود آن‌ها را با خودش می‌برد. آن هم با چه سر و صدایی، درست مثل سر و صدای یک زنگوله! راستی هر یک از ما چقدر اسیر این زنگوله هستیم؟ 📚 @rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا