eitaa logo
🔸️راهبری فرهنگ🔸️
2هزار دنبال‌کننده
3.6هزار عکس
2.2هزار ویدیو
277 فایل
برای آشنایی بیشتر با ما: @admin_khaneh1 ارتباط با مدیر کانال: @admin_khaneh
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
یا (Technocracy) در اصطلاح به حکومت تکنیک اطلاق شده است که در آن نظام سیاسی، اقتصادی و اجتماعی باید بوسیلهٔ صاحبان فن اداره شود. به دیگر سخن فن‌سالاری به مفهوم هواداری از رهبری ارباب فن است که بر ماشینیسم و دانش فنی و مهارت‌های فناورانه تکیه دارد و همان‌ها یعنی مهندسان، دانشمندان و تکنوکرات‌ها باید فعالیت‌های اقتصادی و سیاسی را رهبری کنند. نهضتی بنام فن‌سالاری در سال ۱۹۳۲ در آمریکا بوجود آمد که مرکز آن بود. در بحبوحهٔ بحران بزرگ آمریکا که اقتصاددانان و سیاست‌مداران از غلبهٔ بر آن عاجز بودند گمان می‌رفت که شاید مهندسان و فن سالاران قادر به مهار آن باشند. در واقع این نهضت واکنش رکود بزرگ بود. از آن پس حکومت ارباب فن هوادار چندانی نیافت و این عقیده رایج شد که مغزها و دست‌های هر اندازه که خوب چرخ‌های فناوری جدید را بچرخاند دلیل آن نیست که بتواند چرخ‌های حکومت را هم به خوبی به گردش در آورند. به ویژه که در عصر ما فناوری خود به سبب داشتن عارضه‌های منفی مورد انتقاد و نکوهش برخی از متفکران اجتماعی قرار گرفته‌است. اصطلاح یا فن سالاری در سال ۱۹۱۹ توسط ویلیام هنری اسمیت، نویسنده آمریکایی، ساخته شد و با ساخت آن پیشنهاد “حکومت فنکاران” را نیز ارائه کرد. هواداران فنسالاری پس از به مطالعه وضع اقتصادی پرداختند و یکی از ایشان به نام هووراد اسکات با نوشتن کتاب “مهندسان و سیستم قیمت” اصطلاح تکنوکراسی را رواج داد. اسکات بر آن بود که سیستم اقتصاد کنونی، که بر اساس سیستم قیمتها قرار دارد، کهنه شده است، زیرا با سیستم قیمتها جامعه هر چه بیشتر وامدار می‌شود و در نتیجه قدرت خرید از پیشرفتهای فنی واپس می‌ماند و این واپس ماندگی نتایج گرانی برای قیمتها و ثبات اجتماعی دارد. از اینرو به نظر آنان باید واحد تازه‌ای برای سنجش ارزش در کار آید که اساس آن قوانین ثابت فیزیکی باشد. این واحد به نظر او “انرژی تولید” است. در این صورت حکومت به دست فن شناسان خواهد افتاد. این اصطلاح در دهه ۱۹۶۰ در فرانسه گسترش یافت و فرانسویان آنرا ادامه نظریات فیلسوف فرانسوی می‌دانستند. 💐کانال راهبری فرهنگ https://eitaa.com/joinchat/2766143521C618561feaa
توضیحات خوبی در مورد تکنوکرات در بیان شده بود که لازم دیدم دوستان در تکمیل پُست بالا آن را مطالعه کنند. تکنوکرات در صنعت بیشتر به مفهوم تفکری است که تنها راه دستیابی به را، انتقال فناوری از غرب یا شراکت (سرمایه‌گذاری مشترک) با شرکت‌های غربی می‌داند. [آیت الله] علی خامنه‌ای در فروردین ۹۲ در حرم رضوی، در نخستین سخنرانی جدی خود دربارهٔ انتخابات یازدهم ریاست جمهوری ایران، دولت را تکنوکرات خواند، و تلویحاً از روش آن انتقاد کرد. در جریان تبلیغات انتخابات یازدهم ، برخی را تکنوکرات دانستند، و از او نقل کردند که در ۷ اسفند ۹۱ گفته است «"ممکن است که بگویند قالیباف، انسان تکنوکراتی است که باید بگوییم با این تعریف، تکنوکرات بودن چیز بدی نیست و به معنای استفادهٔ درست از ابزار خوب و مدرن است که برای پیاده‌سازی یک آرمان و یک عقل متصل به وحی الهی استفاده می‌شود" و اگر نخواهیم از آن استفاده کنیم باید به عقلمان شک کنیم، هر چند گاهی برخی افراد آن را ابزار سیاسی می‌کنند و طوری وانمود می‌کنند و مثلاً فکر می‌کنند اگر جایی که می‌توان با ویدئو کنفرانس حضور پیدا کرد، پیاده راه بروند و عرق بریزند و نصف روز حرکت کنند یعنی اجر و ثوابش بیش‌تر است، در اسلام چنین چیزی را نداریم و نفهمیدیم و همه اینها مواردی است که نیازمند یک مدیریت اجرایی است تا بتوانیم عقلانیت و معنویت را با همه ابزار و امکاناتی که جامعه و بشریت و علم و دانش در اختیارمان گذاشته استفاده کنیم.»، که در رسانه‌ها فقط قسمت اول سخن او ذکر شد. محمدباقر قالیباف با رد سخنان منتقدان گفت: «بی‌بی‌سی هم به کمک برخی افراد می‌آید و با تقطیع حرف‌های من تبلیغ تکنوکرات بودن قالیباف را می‌کند و این کار همان کسانی است که در شعار فقط دم از انقلاب می‌زنند.» او در نفی تکنوکرات بودن خود گفت: «قالیبافی که در سن ۱۸ سالگی جلو تانک عراقی‌ها ایستاده، با تکنوکراسی چه قرابتی دارد؟» و «وقتی یک پل با عظمت که برخی فکر می‌کردند در عرض ۱۵ سال ساخته نمی‌شود تنها در ۲۲ ماه ساختیم، این به معنای فرهنگ جهادی است نه تکنوکراتی.» همسر قالیباف هم گفته است: «عمل‌گرایی قالیباف یکی از نقاط قوت وی بوده و همین امر نقطه تخریب برخی قرار گرفته و عنوان تکنوکرات بودن را به قالیباف نسبت می‌دهند.» برخی رسانه‌ها هم از او نقل کرده‌اند که گفته است «تکنوکرات اگر هدف شود انحراف بزرگی است اما چه اشکالی دارد اگر همین تکنوکرات با عنوان ابزار سبب رشد و توسعه کشور شود؟»
نشست هشتم دین و حکمرانی.mp3
47.9M
🎧 «اقتضائات برای نظام » سخنران: استاد 💐کانال «راهبری فرهنگ» @rahbariefarhang
فرهيخته گرامي در طرح زمستانه کتاب99 می توانيد از نهم تا شانزدهم اسفندماه با مراجعه به کتابفروشی‌های عضو طرح در سراسر کشور و ارائه کارت ملی تا سقف ۲۰۰هزار تومان از یارانه ۲۵درصدی در خرید کتاب بهره‌مند شويد. اطلاعات بيشتر در: tarh.ketab.ir
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
4_5897830626802796725.pdf
4.9M
خِرد 📗 نویسنده: انتشارات سال ۱۳۸۹ ۳۴۱ صفحه کانال "راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang
کرونا و جامعه ایران.pdf
5.81M
سویه های اجتماعی و فرهنگی (۳۶ مقاله درمورد و جامعه ) پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات مقاله نویسان: سعید معیدفر،عباس کاظمی، نعمت الله فاضلی، هادی خانیکی و ... کانال «راهبری فرهنگ» @rahbariefarhang
مجموعه مقالات.pdf
719.4K
مقالاتی از: اسلاوی ژیژک، جورجو آگامبن، آلن بدیو، ژاک لوک نانسی، کاترین مالابو کانال «راهبری فرهنگ» @rahbariefarhang
✍️ چرا افراد ، و شاد نیستند؟ ❓آیا تابه‌حال متوجه شده‌اید که اغلب افراد باهوش و متفکر در یافتن ناکام هستند؟ این افراد ممکن است یک شریک زندگی دوست‌داشتنی داشته باشند و در شغل خود هم موفق باشند؛ با این‌حال، چیزی وجود داشته باشد که باعث شود آن‌ها احساس تنهایی، عدم رضایت و خوشحالی کنند. همان‌طور که ارنست همینگوی می‌گوید: «خوشحالی افراد باهوش نایاب‌ترین چیزی است که من می‌شناسم.» 🔗در اینجا به ۶ دلیل عمده نادر بودن شادی و خوشحالی در افراد بسیار باهوش و متفکر اشاره می کنیم: 1️⃣ افراد با‌هوش شاد نیستند چون همه‌چیز را بیش‌ از حد بررسی می‌کنند اغلب افراد باهوش که دارای IQ بالایی هستند، بیش‌ از حد به تفکر می‌پردازند. به این معنی که به‌صورت مداوم تمام اتفاقاتی را که در زندگی شخصی خود و خارج از آن می‌افتد، آنالیز می‌کنند. این ویژگی به‌خصوص زمانی که فرآیند تفکر آن‌ها را به نتایج نامطلوب و ناامیدکننده می‌رساند، باعث می‌شود انرژی‌شان کاملا تخلیه شود و نتوانند خوشحال باشند. آیا این جمله حکمت‌آمیز را شنیده‌اید که می‌گوید «جهالت نعمت است!». واقعا همین‌طور است، هر چه کمتر بدانید و بیشتر بی‌خیال باشید به همان میزان خوشحال‌تر خواهید بود. داشتن توانایی شناخت افراد و انگیزه‌های پنهان آن‌ها در اغلب موارد کافی است تا باعث شود که گاهی اوقات از تمام جهان مایوس شوید؛ بماند که احساسات ناشی از تفکر در مورد مسائل فلسفی، معضلات جهانی و محیط زیست و مشکلات معماگونه بی‌انتهای زندگی، هیچ راه‌حلی ندارند. 2️⃣ شاد نیستند چون دارای استانداردهای بالایی هستند افراد متفکر فارغ از اینکه در مورد چه حوزه‌ای از زندگانی صحبت می‌کنیم، می‌دانند که چه چیزی می‌خواهند و به کمتر از آن رضایت نمی‌دهند. این بدان معنی است که برای آن‌ها خوشحالی و رضایت‌مندی از دستاوردها، روابط و به معنای واقعی کلمه هر چیزی که در زندگی آن‌ها وجود دارد، بسیار دشوار است. علاوه بر این، بسیاری از افرادی که داری ذهنیت نظری درخشان هستند، دارای فراست کاربردی ضعیفی هستند و به‌نوعی دیدگاه‌های ایده‌آل‌ گرایانه‌ای نسبت به جهان دارند. بنابراین، زمانی که انتظارات آن‌ها با واقعیت سرد زندگی و دیگران روبرو می‌شود، ناگزیر به ناامیدی می‌انجامد. 3️⃣ شاد نیستند چون به خودشان هم بسیار سخت می‌گیرند یکی از دلایل عدم خوشحالی افراد متفکر و باهوش این است که آن‌ها در مورد خودشان خیلی سخت‌گیری می‌کنند. در اینجا، منظور از سخت‌گیری صرفا درباره دستاوردها و یا شکست‌ها نیست. افراد باهوش و متفکر اغلب خود و رفتار خودشان را به طرز دقیقی تحلیل می‌کنند، گویی عمدا به دنبال موضوعاتی برای سرزنش خود باشند. گاهی اوقات صرفا در رختخواب خود دراز می‌کشند و ناگهان یاد موقعیتی می‌افتند که به‌گونه‌ای که لازم بوده عمل نکرده‌اند. همین یادآوری کافی است تا خوابشان را به هم بزند. افراد باهوش اغلب چنین بازگشت‌ (فلاش‌بک) به اشتباهات گذشته را تجربه می‌کنند. همه اینها سبب پرورش احساس گناه، نارضایتی می‌شود که می‌تواند برای حس خوشحالی در حکم سم باشد. 4️⃣ واقعیت برای آنها ارضا کننده نیست این افراد هرگز دست از جستجو برای یافتن چیزی بزرگ‌تر برنمی‌دارند. و بی‌قرار آن‌ها اجازه نمی‌دهد که آرام بگیرند و از چیزهای خوب در زندگی خود لذت ببرند. به نظر می‌رسد که واقعیت و مسائل پیش‌ پا افتاده آن برای ایشان صرفا یک موضوع خسته‌کننده محسوب می‌شود. 5️⃣ فقدان ارتباطات عمیق و درک نشدن توسط دیگران یکی از بزرگ‌ترین تجربه‌هایی که هر انسانی می‌تواند داشته باشد این است که حس کند توسط فرد دیگری واقعا درک می‌شود. اینکه با یک فرد هم‌فکر در جایی ساکت بنشینید و مکالمه‌ای معنی‌دار داشته باشید، بسیار آرامش‌بخش است. اینکه متوجه شوید که این فرد نظرات شما را درک می‌کند و در مورد جهان‌بینی شما درباره جهان، عقاید مشترک دارد یکی از نیاز‌های اساسی انسانی است. متاسفانه افراد متفکر به‌ندرت از این لذت بهره‌مند می‌شوند. بسیاری از آن‌ها احساس تنهایی و عدم درک شدن می‌کنند، گویی هیچ‌کس قادر به دیدن و درک کردن و بها دادن به عمق ذهن آن‌ها نیست. آن‌ها صرفا ترجیح می‌دهند در مورد چیزهای جذاب و معنی‌دار صحبت کنند تا اینکه درباره غذا، آب‌وهوا و برنامه‌های خود برای تعطیلات آخر هفته بحث کنند. 6️⃣ شیوع مشکلات روحی اختلالات روان‌ پزشکی ازجمله اضطراب اجتماعی و اختلال دوقطبی در میان افراد متفکر و باهوش شایع است در عین حال، افراد باهوشی که از اختلالات روانی رنج نمی‌برند، هنوز هم در معرض ابتلا به افسردگی وجودی (existential depression) هستند که اغلب ناشی از تفکر و تعمق بیش‌ از حد است. این طرز تفکر باعث می‌شود که بخواهید زندگی خود را مجددا ارزیابی کنید و در نتیجه بدون دلیل خاصی اندوهگین شوید.
💫حوزه، و نظام تحول 📌حجت‌الاسلام عضو هیئت‌ علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی: پیش‌نیاز بحث تولید علوم انسانی اسلامی، این است که ابتدا شاخص اسلامیت علوم را تبیین کنیم. 🔹ایجاد مبتنی بر علوم انسانی است؛ یعنی شما نمی‌توانید علوم انسانی نداشته باشید و تمدن ایجاد کنید. دستیابی به با علوم انسانی ، شدنی نیست. 🔹علوم انسانی موجود، علوم سکولار است. طبیعتاً نباید از آن انتظار داشته باشیم که تحقق‌بخش تمدن اسلامی باشد. 📷 goo.gl/Z8vkCg 📖 متن کامل در: 🌐 https://goo.gl/Kwnt6g 🔳 باکانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: 🆔 @rahbariefarhang
🔰🔰🔰🔰 🌐اداره کل تبلیغ تخصصی معاونت فرهنگی و تبلیغی دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم با همکاری میز تخصصی تعمیق ایمان و باورهای دینی، نشست مجازی تخصصی «نقش ایمان و دعا در سلامت جسم و روان» را برگزار می کند. ⏰ پنجشنبه ۱۴ اسفند ۹۹ ساعت ۱۶ الی ۱۸ بصورت مجازی و با حضور حجت الاسلام و المسلمین جناب آقای دکتر مسعود آذربایجانی (عضو هیئت علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه) و جناب آقای دکتر محمدمهدی احمدی فراز (عضو هیئت علمی دانشگاه اشرفی اصفهانی) لینک ورود به وبینار : https://ac01.dte.ir/r0vvy4ygrhcg 🌿🌿🌿🌿 با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گاه های خلاقانه و ساده ای میتواند بسیاری از مسائل و مشکلات سنگین اجتماعی را حل کند. یکی از مهمترین مسائل اجتماعی ای که امروزه جامعه ایرانی را درگیر کرده است، مسیله تاخیر در ازدواج است که شایع ترین عامل آن مشکلات اقتصادی پیش روست. دوستان موسسه (شبکه فعالین ازدواج) در شهر یزد، ایده خوبی را برای تسهیل در امر 👨‍⚖👰و در نهایت تداوم‌حمایت از زوج های جوان شهر برداشته اند. این کلیپ تبلیغی را مشاهده نمایید. با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎬 تیزر | گفت‌وگوی علمی آیت الله و استاد دزفولی ➖➖ آیت‌الله علوی بروجردی از اساتید در گفت‌وگویی مطالبی پیرامون مطرح کرده بود که واکنش‌هایی در حوزه علمیه داشت که از جمله حجت الاسلام والمسلمین خسروپناه از اساتید حوزه بود که سخنان استاد علوی بروجردی را رد و از وی درخواست گفت‌وگو و نموده بود که در چند روز اخیر این گفت و گوی علمی بین این دو استاد حوزه برگزار گردید. ‌ 📄 متن گفت‌وگوی علمی آیت الله علوی بروجردی و استاد خسروپناه دزفولی👇 hawzahnews.com/news/946803 📹 فیلم کامل این گفت‌وگو:👇 hawzahnews.com/xb4n9 📸 تصاویر: hawzahnews.com/xb4nr با ما در کانال "راهبری فرهنگ" همراه باشید: @rahbariefarhang
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌همرنگ جماعت شدن چگونه رخ می‌دهد؟! یک آزمایش جالب اجتماعی 🔹برنامه که از شبکه افق پخش می‌گردد، مجموعه‌ای از آزمایشات اجتماعی مفید و کارآمد است که مخاطبان را در موقعیت‌های مختلف به چالش می‌کشد. شاید بتوان گفت خطرناک ترین تکنیک است که قابلیت دارد که فاجعه ای به عمق بیافریند همین تکنیک همرنگ جماعت شدن و افتادن در تله اجتماعی است.. در کانال "راهبری فرهنگ" همراه ما باشید: @rahbariefarhang
روششناسیمواجههعلامهمصباحرهباشبهات.mp3
50.87M
🔊 بشنوید// جلسه روش شناسی (ره) در مواجهه با و انحرافات فکری 🔰راه حل پاسخگويي به شبهاتي كه حتي قبلا آنها را نشنيده ايم چيست؟ 👤 استاد عضو هیئت علمی موسسه پژوهشی حکمت وفلسفه ایران کانال "راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang
📢 انجمن علمی دانشجویی الهیات برگزار می‌کند: 🔶 *پنجمین جلسه از سلسله جلسات مشکات* 🔷 با حضور «دکتر مجید احسن» 🔸 موضوع: * چرا تمامی علوم فقیر علم فلسفه هستند؟* 📅 زمان: * یکشنبه 17اسفندماه* 🕰 *ساعت 13 🔗 لینک ورود به جلسه (با استفاده از گزینه مهمان): 🔻 https://vc.isu.ac.ir/ch/theology-sci-assn ✅ شرکت در جلسه برای عموم، بلامانع است. کانال "راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang
🔴آینده پژوهی اسلامی، ضرورتها و الزامات دومین سخنران از مجموعه سلسله سخنرانی‌های گروه آینده پژوهی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه با عنوان «آینده پژوهی اسلامی، ضرورتها و الزمات» توسط دکتر محمدرحیم عیوضی سرپرست گروه آینده پژوهی پژوهشکده مطالعات و همکاری حوزه و دانشگاه برگزار می شود. ♦️زمان : دوشنبه مورخ 25 اسفند 1399 ♦️ساعت: 13 الی 14:30 لینک حضور مجازی در جلسه 🔵https://www.skyroom.online/ch/rihu/meeting4 کانال "راهبری فرهنگ" @rahbariefarhang