eitaa logo
بنیاد حقوق پژوهی اسلامی
98 دنبال‌کننده
1.1هزار عکس
19 ویدیو
0 فایل
مشاهده در ایتا
دانلود
🔈🔈بررسی فقهی ابعاد اقتصادی زکات 🔴حجت الاسلام ملک زاده ✔️حکم شخصی که از پرداخت زکات امتناع میکند: 🗯سید صاحب العروه می‌فرماید: «کتاب الزکات التی وجوبها من ضروریات الدین و منکره مع العلم به کافر بل فی جمله من الاخبار إن مانع الزکات کافر و یشترط فی وجوبها امور...». همان گونه که سید ذکر کرده است وجوب زکات نیازمند به بحث ندارد. زیرا از ضروریات دین است. 💭اگر شخصی زکات را انکار کرد در واقع ضروری دین را انکار کرده است که این اقدام او دارای احکامی است. جناب سید فرموده است: «و منکره مع العلم به کافر بل فی جمله من الاخبار إنّ مانع الزکات کافر». در برخی از روایات گفته شده است: اگر کسی زکات را پرداخت نکند کافر محسوب می‌شود و در برخی از فتاوی هم همین حکم بیان شده است. ❌❌❌❌❌ ادامه مطلب 👇👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/04/08/%d8%a8%d8%b3%d9%85-%d8%a7%d9%84%d9%84%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ad%d9%85%d9%86-%d8%a7%d9%84%d8%b1%d8%ad%db%8c%d9%85/
🛑🛑حجت الاسلام محمد عشایری ✳️مواجهه شیخ طوسی با قدیمین ✔️✔️شیخ طوسی گزارشی درباره ابن جنید آورده که ظاهرا در اعراض فقیهان بعدی از آثار ابن‌جنید بی‌تاثیر نبوده است. ☑️وی در کتاب الفهرست خویش به طرد شدن کتب ابن جنید و دلیل این طرد شدن در فقه شیعه اشاره می‌کند. در نگاه شیخ طوسی دلیل این طرد شدن اعتقاد ابن جنید به قیاس در فقه بوده است. ❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/04/19/%d9%85%d9%88%d8%a7%d8%ac%d9%87%d9%87-%d8%b4%db%8c%d8%ae-%d8%b7%d9%88%d8%b3%db%8c-%d8%a8%d8%a7-%d9%82%d8%af%db%8c%d9%85%db%8c%d9%86/
خیر باشد تقدیر شما🤲
🔴فقه الجهاد 🛑حجت السلام عباس کعبی درباره سلام به متکبر اینگونه میگویند: 💥پیرامون سلام به شخص متکبر روایاتی وارد شده است، با این مضمون که اگر این عمل نشانه ذلت مؤمن و کبریای شخص متکبر باشد نه تنها جایز نیست بلکه حرام است. اما فرض ما در مورد اهل کتابی است که نسبت به مسلمان دست برتر ندارند و شخص مسلمان از جایگاه و قدرت به او سلام می‌کند و این از روی حاجت و ذلت نیست. ❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/05/14/%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%a7%d9%84%d8%ac%d9%87%d8%a7%d8%af/
🔴حجت الاسلام تاج ابادی درباره مستندات تعزیر منصوص شرعی اینگونه بیان کردند: 🛑🛑در این بند باید به بررسی مستندات این عناوین مجرمانه‌ تعزیری پرداخته و حقیقت آن را آشکار کرد. ❇️ به منظور اثبات مدعای شهید ثانی مبنی بر وجود برخی از عناوین مجرمانه مقدر و ثابت، باید دو معیار مهم را مورد بررسی قرار داد: 💥۱_اثبات تقدیری بودن وثابت بودن عقوبت جرم تعزیری ❌❌❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/05/15/%d9%81%d9%82%d9%87-%d8%aa%d8%b9%d8%b2%db%8c%d8%b1%d8%a7%d8%aa/
🔴🔴حجت الاسلام وحدتی شبیری درباره خطا و تقصیر اینگونه بیان کردند: 🛑🛑هنگامی که از مفهوم شناسی مسئولیت مدنی دولت صحبت میشود، یکی از مهمترین مسائل این حوزه، خطا یا تقصیر در حوزه حقوق عمومی است. 🛑 مفهوم شناسی مسئولیت مدنی دولت دو قسم تقسیم می‌شود: یکی خطای شخصی و دیگری خطای اداری. 💥💥به عنوان مثال خسارت کارکنان دولت به شخص ثالث، گاهی ناشی از خطای شخصی آن‌ها بوده و گاهی خطای اداری موجب ورود خسارت می‌شود. ❌❌❌❌❌❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/05/21/%d9%81%d9%82%d9%87-%d9%85%d8%b3%d8%a6%d9%88%d9%84%db%8c%d8%aa-%d9%85%d8%af%d9%86%db%8c-%d8%af%d9%88%d9%84%d8%aa-%d9%88-%d8%a7%d8%a8%d8%b9%d8%a7%d8%af-%d9%81%d9%82%d9%87%db%8c-%d8%ad%d9%82%d9%88%d9%82/
💥💥💥حجت السلام محمد عشایری درباره شواهد تقویت دیدگاه‌های ابن جنید اینگونه بیان کردند: 🛑در مواردی که فقهای مکتب حله در مسئله‌ای با قدیمین همراهی کرده باشند، شهید ثانی هنگام بررسی آن مسئله‌ی فقهی غالبا به این همراهی‌ها نیز اشاره می‌کند. 🛑از این رو کتاب مسالک الافهام شهید ثانی که پس از مکتب حله نگارش یافته است، می‌تواند گزارشگر خوبی از همراهی فقیهان این مکتب با قدیمین در پاره‌ای از مسائل فقهی باشد. ❌❌❌❌❌ ادامه مطلب👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/05/30/%d8%b1%d9%88%d8%b4-%d8%b4%d9%86%d8%a7%d8%b3%db%8c-%d8%a7%d8%ac%d8%aa%d9%87%d8%a7%d8%af/
سالروز آغاز ولایت نائب برحق امام حجت(عج)گرامی باد
شب عید است و خراسان چه قیامت شده است...مرغ دل باز هوایی زیارت شده است...میلاد با سعادت آقا علی بن موسی الرضا تبریک و تهنیت باد
✴️✴️✴️حجت الاسلام وحدتی شبیری درباره خطای شخصی و خطای اداری اینگونه بیان کردند: 💬💬💬در ادامه مبحث حکم شناسیِ مفهوم عمل دولت، بحث خطای اداری و خطای شخصی مطرح می‌شود. خطای اداری وقتی رخ میدهد که سازمان، مرتکب تقصیر شده باشد. ❇️ به عنوان مثال دستگاهی که در اختیار کارمند قرار گرفته است مشکل داشته و کارشناس در بررسی سانحه، کارمند را بی‌تقصیر و خطا را ناشی از دستگاه می‌داند. البته در بسیاری از موارد، امکان کشف مقصر پیدا نمیشود. لذا خطای اداری به نوعی خطای فردی است؛ ولی عرف این دقت را نداشته و اداره‌ای که در تعمیر وسایل کوتاهی کرده را به عنوان مقصر میشناسد. به این نوع خطا، خطای اداری می‌گویند. 🔴🔴خطای شخصی زمانی رخ میدهد که کارمند منتسب به یک اداره، حین یا قبل و بعد انجام وظیفه که مرتبط با انجام وظیفه باشد، کوتاهی کرده و منجر به خسارت به شخص ثالث شده است. 💥💥 آیا در این شرایط دولت مسئولیت مدنی تبعی پیدا میکند؟ ❌❌❌❌ ادامه مطلب👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/07/26/%d8%ad%d8%ac%d8%aa-%d8%a7%d9%84%d8%a7%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d9%88%d8%ad%d8%af%d8%aa%db%8c-%d8%b4%d8%a8%db%8c%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1%d8%a8%d8%a7%d8%b1%d9%87-%d8%ae%d8%b7%d8%a7%db%8c-%d8%b4%d8%ae/
💥💥حجت السلام حبیبی تبار درباره جواز تنزل امامعلیه‌السلام از شرایط قاضی تنها در صورت ضرورت اینگونه بیان کردند: ✴️قول سوم درباره تنزل از شرایط قاضی، جواز آن در صورت ضرورت است. ✴️ طبق این قول، فقط در صورت ضرورت و به مقدار ضرورت می‌توان از شرایط قاضی تنزل کرد. مرحوم محقق اردبیلی از جمله قائلین به این قول است. در ادامه ادله این قول بیان می‌شود. 💬دلیل اول: اهمیت قضا نصب قضاة در جامعه اسلامی برای حفظ امنیت عمومی، حفظ نظم و نظام، صیانت از حقوق و حفظ نوامیس، اموال و انفس ضرورت تام دارد و این واجب در هیچ شرایطی تعطیل بردار نیست. ❌❌❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/08/09/%d8%ac%d9%88%d8%a7%d8%b2-%d8%aa%d9%86%d8%b2%d9%84-%d8%a7%d9%85%d8%a7%d9%85%d8%b9%d9%84%db%8c%d9%87%d8%a7%d9%84%d8%b3%d9%84%d8%a7%d9%85-%d8%a7%d8%b2-%d8%b4%d8%b1%d8%a7%db%8c%d8%b7-%d9%82%d8%a7/
🔊🔊حجت الاسلام تاج آبادی در کتاب فقه تعزیرات اینگونه بیان کردند: 🔴مرحوم صاحب جواهر در شرح عبارت شهید ثانی فرموده‌اند که ایشان به دلیل وجود برخی روایات که برای عناوین مجرمانه مذکور مجازات خاصی را ذکر کرده‌اند، واژه «مقدر» را به‌کار بردند و از آنجایی که در روایات از واژه «تعزیر» استفاده شده است، مفهوم جدیدی به نام «تعزیر مقدر» جعل کرده‌اند. ➰ اما از نظر صاحب جواهر، چنین برداشت درست نیست؛ چرا که واژه «تعزیر» در این نصوص اعم از عقوبت معین و غیر معین است و به معنای مطلق تأدیب آمده است. 🔻 لذا الزامی وجود ندارد که چنین عناوین مجرمانه را شقّ سومی از عناوین کیفری دانست، بلکه با دقت در الفاظ و مفردات روایات، قابل حمل به مفهوم شرعی حدّ یا تعزیر خواهند بود. ❌❌❌❌❌❌ ادامه👇👇👇👇👇👇 https://rahdaad.ir/2022/08/28/%d9%86%d8%b8%d8%b1-%d9%85%d8%ae%d8%aa%d8%a7%d8%b1/