🔴چرا ریزش بازار ارز پس از پیروزی بایدن تداوم نداشت؟
🔷«حجتالله عبدالملکی» استاد دانشگاه و تحلیلگر اقتصادی میگوید: «کاهش قیمت ارز در چند روز گذشته ناشی از عرضه بیشتر ارز به بازار بود.
🔶بخش زیادی از مردم و فعالین اقتصادی ارزهایی را که پیش از این با قیمتهای پایینی خریداری کرده بودند را به دلیل نگرانی از کاهش قیمت ارز به بازار عرضه کردند. صادرکنندگانی که بدهی ارزی داشتند،
🚩 از موقعیت موقتی کاهش نرخ ارز استفاده کردند تا بخشی از بدهی ارزی خود را به بانک مرکزی برگردانند. برخی تحلیلگران معتقدند دولت برای اینکه کشور و مردم را متمایل به مذاکره مجدد کند، در روزهای اخیر ارز را به صورت تصنعی کاهش داد،
💢اما بعد این موضوع را ادامه نداد. این موارد هر کدام به نوبه خود موجب افزایش دوباره نرخ ارز شد.
┄┅┅┅┅❀💠❀┅┅┅┅┄
♦️آمار مبتلایان به کروناویروس در شهرستان های فارس/مرگ ۳۵ نفر در ۲۴ ساعت گذشته در فارس
🔹 به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز هم اکنون دو هزار و ۴۶ بیمار مشکوک و علامت دار در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد، ۳۲۳ بیمار مبتلا به کووید۱۹ نیز به دلیل وخامت وضعیت جسمی در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان های سطح استان بستری هستند.
🔹در استان فارس از ابتدای شیوع کروناویروس تا کنون، بیش از ۴۲۶ هزار نمونه آزمایشگاهی از افراد بیمار و علامت دار تهیه شده است که از این تعداد، ۱۱۵ هزار و ۵۱۶ مورد مثبت شناسایی شده است.
🔹دکتر همتی با اعلام بیماران شناسایی شده از ابتدای شیوع کرونا تا کنون به تفکیک شهرستان های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: از مجموع ۱۱۵ هزار و ۵۱۶ مورد شناسایی شده، ۵۷ هزار و ۹۰۷ مورد مربوط به شیراز؛ کازرون سه هزار و ۱۶۹ مورد؛ مرودشت دو هزار و ۸۶۵ مورد؛ آباده هزار و ۹۲۷ مورد؛ کوار هزار و ۹۱۰ مورد؛ فیروزآباد هزار و ۸۷۰ مورد؛ داراب هزار و ۶۳۰ مورد؛ ممسنی هزار و ۶۱۷ مورد؛ سپیدان هزار و ۳۶۰ مورد؛ قیروکارزین هزار و ۱۶۲ مورد؛ استهبان هزار و ۹۲ مورد؛ اقلید و زرین دشت هر کدام ۹۸۴ مورد؛ خرم بید ۹۶۷ مورد؛ لامرد ۹۵۳ مورد؛ کوه چنار ۸۶۹ مورد؛ زرقان ۸۵۲ مورد؛ نی ریز ۸۰۷ مورد؛ پاسارگاد ۷۰۹ مورد؛ فراشبند ۶۷۱ مورد؛ رستم ۶۳۶ مورد؛ ارسنجان ۶۱۲ مورد؛ مهر ۶۰۷ مورد؛ خرامه ۵۹۴ مورد؛ سروستان ۴۷۱ مورد؛ بوانات ۳۸۴ مورد؛ بیضا ۳۸۰ مورد؛ سرچهان ۲۴۵ مورد؛ بختگان ۲۱۵ مورد بوده و مابقی مبتلایان نیز مربوط به دیگر دانشگاه ها و دانشکده های علوم پزشکی استان است.
🔹این مقام مسوول در دانشگاه با بیان اینکه متاسفانه ۳۵ نفر در روز گذشته به دلیل ابتلا به کروناویروس جان خود را از دست دادند افزود: با این موارد جدید، تاکنون آمار موارد فوتی به دلیل ابتلا به کرونا ویروس در فارس به هزار و ۹۰۹ نفر رسیده است.
🔹مجموع بهبودیافتگان از بیمارستان ها و ایزوله خانگی در استان نیز به ۹۸ هزار و ۹۰۶ نفر رسیده است.
🔹طبق بررسی آخرین وضعیت کروناویروس در استان، ۲۷ شهرستان فارس در وضعیت قرمز یا ویژه و ۹ شهرستان در وضعیت نارنجی یا هشدار به سر می برند.
@farsnaonline
دانشگاه علوم پزشکی: استان فارس را تعطیل کنید
♦️پیش بینی فوت 150 نفر روزانه درفارس در ماه آینده
🔹معاون دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفته است: در روزهای آینده وارد فاز بحران میشویم و پیشنهاد تعطیلی کامل را داریم.
🔸عبدالرسول همتی با ابراز نگرانی از پر شدن تختهای بیمارستانی، ادامه داد: روزانه هزار و ۸۰۰ بیمار بستری در بیمارستانهای استان داریم که ظرفیت تختها به ۷۰۰ تخت افزایش یافته است.
🔹او ادامه داد: طبق پیش بینیهای دقیق اگر با این وضعیت پیش رویم پیش بینی میشود تا پایان آذر روزانه فوتیها به ۱۰۰ یا ۱۵۰ نفر در روز برسد و تعداد مبتلایان نیز روزانه به ۶ هزار نفر می رسد.
@shiraze_ir
▫بصیرتی راه امین▫
http://sapp.ir/raheamin▫
https://eitaa.com/raheamin▫
▪️هیچ چیزی نباید از ملت دور باشد
📝پیام خصوصی کارتر به امام در مورد درخواست آزادی گروگانهای آمریکایی توسط قطب زاده در روز جمعه به دست امام رسید. امام پیام را که دیدند فرمودند: «این باید منتشر بشود.
✅برای اینکه ما چیزی را از ملت پنهان نمی کنیم و در ثانی به احتمال قوی اینها ممکن است خودشان منتشر کنند و بعد یک چیزهایی فکر کنند و مردم هم فکر کنند که چیزهایی زیر پرده است و ما باید آنچه را که می گذرد به مردم بگوییم و خود مردم تصمیمشان را می گیرند» و به همین دلیل گفتند آن پیام را منتشر کنید.
📚کتاب برداشتهایی از سیره امام، جلد یک، صفحه ۱۲۰
🌷
آمار کرونا - شنبه ۲۴ آبان
مبتلایان جدید: ۱۱۲۰۳ نفر
قربانیان جدید: ۴۵۲ نفر
@Farsna
مسجد الاقصی به عربستان رفت!
🔹روزنامه سعودی عکاظ: مسجد الاقصایی که پیامبر اکرم (ص) از آن سخن گفته است در منطقه «الجعرانه» میان مکه و الطائف واقع شده نه در فلسطین.
🔸برخی گفتهاند که این یادداشت روزنامه سعودی در راستای تبلیغ برای عادیسازی روابط با رژیم صهیونیستی صورت گرفته است.
@Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 واکسنهای ایرانی کاندیدای جهانی شدند
🔸به گفته رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران آزمایش فاز انسانی دو واکسن ایرانی کرونا آغاز شده است.
@Farsna
⭕️دومین رئیس جمهور کاتویک امریکا؛ چه بر سر نفوذ مسیحیان انجیلی در سیاست راهبردی خواهدآمد؟
✝️«جوزف بایدن»، دومین ریاست جمهوری #کاتولیک مذهب ایالات متحده پس از «جان اف کندی» خواهدبود که به کاخ سفید راه می یابد. طی سال های گذشته، نفوذ #مسیحان_انجیلی در سیاست راهبردی ایالات متحده، توسعه و تعمیق بسیاری یافت که به تبع آن شاهد تحولات زیادی در رفتارهای خارجی آن کشور در قبال سایر ممالک بوده ایم؛ از جنگ طلبی های گسترده در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، فرهنگی گرفته تا حمایت تمام قد از رژیم نامشروع صهیونیستی از طرق متعدد(به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل یا اقدام به گشایش سفارت و...).
⛪️پشتیبانی انجیلیان از «دونالد ترامپ» طی سال های گذشته و در طول کارزار انتخاباتی اخیر، بیش از گذشته محسوس و آشکار شد و حتی پس از شکست انتخاباتی نیز حمایت مادی و معنوی خود را از شکایت های ترامپ جاری ساخت. حال با پیروزی #جوبایدن پس از سال ها سیاست های تندروانه #مسیحیان_انجیلی در کاخ سفید، این بار یک #کاتولیک پیروز شد تا شاید معادلات را برای انجیلیان بهم زند. پیام تبریک «پاپ فرانسیس»، رهبر کاتولیکهای جهان در به بایدن و پاسخ وی به پاپ را می توان جدی تلقی کرد.
📞بایدن در این تماس تلفنی، تمایل خود را برای همکاری با #پاپ در زمینه حمایت از فقرا، پرداختن به تغییرات آب و هوایی و استقبال از مهاجران و پناهجویان اعلام کرد. بایدن بعد از جان اف کندی دومین رئیس جمهور کاتولیک در آمریکاست. وی یک روز پس از پیروزیاش در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا به «کلیسای کاتولیک سنت ژوزف در برندیواین» ایالت دلاور رفت. باید دید با ورود قریب الوقوع وی به کاخ سفید، اوضاع مسیحیان انجیلی چطور خواهدشد و از این به بعد چطور اهداف خود را در قبال منطقه استراتژیک جنوب غرب آسیا و به خصوص ایران پی خواهد گرفت؟
@Feraghvaadyan
🔺دین و پساکرونا
↙️«علیرضا شجاعیزند»، استاد جامعهشناسی:«مسئله اصلی و ابتدایی کسانی که مستقیم یا غیرمستقیم سراغ نسبت #دین و #کرونا رفتهاند، دین بودهاست نه کرونا. مسئلهمند و برجسته شدنِ هر پدیده خُرد و کلان در جامعه ما، عموماً ناشی از نزدیکی و نسبتی است که با دین پیدا می¬کند. دین در ایران، موضوعیت و فاعلیت پیدا کرده و همه چیز به آن برمیگردد، لذا باید پاسخگوی همه چیزهم باشد. این حالت برای دین، خوب است و در عین حال، دردسرآفرین نیز هست.
🔰از طرفی، تواناییهای علمی و تکنولوژیکِ امروز قابل مقایسه با ادوار ماضی نیست. نگرش به دین و انتظار از دین در #جامعه ما به تبعِ نقش و موقعیتی که احراز کرده و ادعاهایی که دارد، متفاوت از تلقیِ جوامع دیگر است. این تفاوتِ نگاه را حتی در بین کسانی که میانه خوبی هم با دین ندارند، میشود نشان داد.
⭕️از آنجا که در این فضا، غلبه با بزرگنماییِ پیرامون کروناست و نگاهِ یکسره منفی به آن، خیلی هم بیراه نیست، اگر پرتوی هم بر وجوه مثبت این مسئله بیفکنم. شاید در کسب آرامشِ خاطری که این روزها بیش از هر وقت دیگری بدان نیاز است، مؤثر افتد؛ کاری که فقط از دین و نگاه دینی برمیآید. بهواقع، دین در این ماجرا، نهتنها دچار هزیمت و عقبنشینی نشده، بلکه تنها ملجأیی است که پس از ناامیدیِ از دیگر مدعیان، می¬شود روی آن حساب کرد و بدان پناه برد. با اینکه غالب دینپژوهان بر چنین قابلیتی در دین، صحه گذاردهاند، اما این تفاوت را هم دارند که برخی از ایشان، تنها همین قدر و نه بیش از آن را برای دین قائل شدهاند.
این قبیل موقعیتها، آن هم به نحو گسترده و همگانی، خیلی وقت است که پیش نیامده و #بشریت به آن نیاز دارد. پس مسئلهآفرینیهای کرونا، نهتنها تهدیدی برای دین نیست، بلکه فرصت و موقعیت خوبی را هم برای عرضاندام و ابراز وجود آن فراهم آوردهاست.
📚منبع: مسئلهآفرینیهای کرونا؛ فرصتی برای عرض اندام دین/ چهار مؤلفه در نسبت دین و کرونا، ایکنا، 10 آبان 1399.
@Feraghvaadyan
💠صوفیان در منظومه فکری «علامه مجلسی»
🔰علامه مجلسی در آثار خویش به اقتضای موضوعات گوناگون اعتقادی به باورهای #صوفیان، اشاره و آنها را نقد کردهاست.انتقادهای #علامه_مجلسی به کلیت عرفان اسلامی، شامل دو بخش نظرات عرفانی عارفان بزرگ و رسوم صوفیان عوام میگردد. تقدیرگرایی و رفع تکالیف و عبادات شرعی، دو مقوله مهم در آثار برخی بزرگان عرفاننظری است که سبب شده قائلان به این عقیده و مروجان آن، مورد انتقاد مجلسی واقع شوند. بیشتر انتقادات مجلسی، متوجه صوفیان خانقاهی و عوام و رسوم آنان است که ارتباط مستقیمی با عرفان نظری ندارد. پشمینهپوشی، رقص و سماع، چلهنشینی و اذکار خفی و جلی در شمار رسوم صوفیانهای است که مجلسی مخالف انجام آنهاست.
🔸بخش زیادی از توضیحات مجلسی در «#بحارالانوار» و دیگر آثار مکتوب وی، شامل خردهگیری و رد نظریات صوفیان خانقاهی است. حجم زیادی از انتقادهای مجلسی به مناسک و رسوم صوفیان بازاری بازمیگردد. شمار بسیاری از این صوفیان بازاری را گروه «قلندران» تشکیل میدادند. این افراد که غالباً مهاجران هندی بودند، بهدلیل نداشتن ارتباط با طریقههای رایج در ایران، «دراویش بیشرع» نامیده میشدند. این درویشان افراطی و نامنظم که به قیود اجتماعی و شرعی، بیاعتنا بودند، برای سکونت به #خانقاه میرفتند. قرائن زیادی وجود دارد که نقدهای علامه مجلسی از رسوم صوفیانه ناظر بر این گروه و گروههای شبیه آنان است.
@Feraghvaadyan