📚📚📚
📚📚
📚
📝 نکات تفسیری
"ظُلُماتِِ بَعضُها فَوقَ بَعضِِ اِذا اَخرَجَ یَدَهُ لَم یَکَد یَراها"
(تاریکیهایی است که چون موج، بعضی بر بعضی قرار گرفتهاند؛ آنچنانکه اگر کسی دستش را بیرون آورد، به زحمت آن را ببیند!)
انسان در این جهان، گرفتار تاریکیهای بسیار است. او در تاریکی خلق شده است "فِی ظُلُماتِِ ثَلَاثِِ"، و در سرزمین تاریکی تولد یافته است. نورِ روحِ او را کالبدهایی از جنس تاریکی، چون لایههای پیاز در بر گرفتهاند.. و اگر خود را به نور وجود نرساند، بیشک لقمهی تاریکی خواهد بود. تاریکیهای طبیعت جسمانی، تاریکیهای قوای نفسانی، تاریکیهای ذهنی، تاریکیهای احساسی و عاطفی، تاریکیهای شرطیشدگیها، تاریکیهای نافهمی و غفلت، تاریکیهای ظلم، تاریکیهای حقبجانبی، تاریکیهای جاهطلبی و ریاستخواهی، تاریکیهای دروغ و فریب و نیرنگ و از همه مهمتر تاریکی بیخدایی، او را فرا گرفته است. چنین انسانی، انسان ظلمانی است. انسانی است که در میان امواج تاریکیها گرفتار آمده است. انسان تاریک، همان انسانی است که راه به جایی نخواهد برد. نشانههای انسان تاریک آن است که کلامش تاریک است و نجاتبخش نیست. نگاهش تاریک است و افقی را نشان نمیدهد. شنیدنش، تاریک است و فهمی از حقیقت ندارد.. و قلبش تاریک است و رستگاری را معرفت ندارد. چنین انسانی اعمالش نیز در تاریکی است.. بی هدف و کور و ناصواب است. او حتی دست خودش را نمیبیند، چه رسد به دستاورد تاریکش را. آنکه در تاریکی است توهّم میکند که دستاورد خوبی دارد، "یَحسَبُون اَنَّهُم یُحسِنُونَ صُنعَاً"
«خیال میکنند که کاری نیکو میکنند!» . زیرا کار نیک تنها از کسانی بر میآید که با نور آگاهی و حیات کار میکنند، همانها که با سلوک خویش از تاریکیها رسته و به نور روح الهی خویش رسیدهاند.
بر گرفته از مجموعه نکات قرآنی
مسعود ریاعی
🔹آیت الله حائری شیرازی🔹
🔸انسانِ درختی و انسانِ بوتهای!🔸
مشکلی که در آخرالزمان پیش میآید، این است که انسانهای کمریشه پیدا میشوند. ریشهدار شدن انسان خیلی مهم است. اینکه کسی به فضای مجازی میرود و کافر برمیگردد، به این دلیل است که بیریشه بوده یا ریشهاش کم بوده و باد ریشهاش را کنده است. این آیه را نگاه کنید: {أَ لَمْ تَرَ كَيْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلاً كَلِمَةً طَيِّبَةً كَشَجَرَةٍ طَيِّبَةٍ أَصْلُها ثابِتٌ وَ فَرْعُها فِي السَّماءِ}. اعتقاد محکم به خدا مثل درختی است که در برابر بادهای شدید مقاومت میکند. {وَ مَثَلُ كَلِمَةٍ خَبيثَةٍ كَشَجَرَةٍ خَبيثَةٍ اجْتُثَّتْ مِنْ فَوْقِ الْأَرْضِ ما لَها مِنْ قَرارٍ}. شجرۀ خبیثه از بالای زمین ریشه زده و قراری ندارد. لذا یک باد تند، این بوته را از زمین میکَند.
اینکه بعضیها به فضای مجازی میروند و ضایع میشوند، به خاطر قدرت فضای مجازی نیست؛ بلکه به خاطر این است که اعتقاداتِ بوتهای دارند، نه اعتقادات درختی.
چگونه اعتقادات انسان درختی و ریشهدار میشود؟ در موجودات عالَم فکر کن. وقتی خدا را در این موجودات دیدی، اعتقاداتت درختی میشود.
چرا میگویند قرآن بخوانید؟ برای اینکه درخت بشوید.
چرا میگویند برای امام حسین (ع) گریه کنید؟ برای اینکه گریه بر حضرت، به اعتقاداتتان آب میدهد و ریشۀ این درخت، قوی و پایدار میشود. قدیمها هفتهای یک بار روضهخوان محله میآمد در خانهها روضه میخواند و مردم گریه میکردند. این مثل درختی است که هفتهای یک بار به ریشۀ آن آب میدهی.
❌ این یک #تجاوز_رسانه_ای است!!
● بیبیسی فارسی در پنج روز اخیر، ۸۰ پست اینستاگرامی درباره ریزش ساختمان متروپل منتشر کرده است.
● در همین پنج روز، در حملهای مسلحانه به مدرسهای در آمریکا ۲۱ دانشآموز و معلم کشته شدند اما بیبیسی فقط ۲ پست خبری و بدون جزییات منتشر کرده! بدون هیچ عکسی از قربانیان و صحنه جنایت.
● در همین پنج روز، تصادف ساده یک اتوبوس و مسمویت در خوابگاه دانشجویی در تهران تیتر بیبیسی با ۱۷میلیون فالوئر شده! ایضا آتشسوزی در یک کارگاه در تهران!
✖️آمار فوق، صریحا میگوید که ما در نه معرض یک تهاجم رسانهای، بلکه در معرض «تجاوز رسانهای» هستیم!
● امشب فینال لیگ قهرمانان اروپا به علت ورود تماشاگران بدون بلیط لیورپول با ۳۵دقیقهای تاخیر آغاز شد. بازی که صدها میلیون نفر در دنیا چشم انتظار آن بودند و از یک سال پیش مکان و زمان ورزشگاه آن مشخص بود، اما سیستم امنیتی و انتظامی فرانسه نتوانست از ورود تماشاگران بدون بلیط جلوگیری کند!
● یک آبروریزی در مهمترین بازی سال در قلب اروپا! اما بیبیسی فقط خبر قهرمانی رئالمادرید را رفت! ولی درگیری چند تماشاگر در یک بازی دو تیم شهرستانی ایران، میتواند در خبر بیبیسی به یک جدال قومی جلوه کند.
الغرض!
در دنیا از این دست حوادث روزانه بسیار است. اما بیبیسی، حتی یک تصادف ساده اتوبوس را به بحرانی اجتماعی و موجی از فروپاشی روحی و روانی در ایران مبدل میکند.
این یک بنگاه خبری نیست، یک «متجاوز رسانهای»ست برای بحرانزایی؛ درست مثل آنچه که در ۲۸مرداد ۳۲ در تهران کرد.
بایستی در حوادث معترض و مطالبهگر مجازات مقصران بود، ایضا همدرد قربانیان، اما میتوان همراه «متجاوز رسانهای» نیز نبود.
✍️ جواد موگویی
سخن تاریخی "رضا شاه" بعد از بخشش رشته کوه آرارات به ترکیه:
"مهم نیست این تپه مال که باشد آنچه مهم است این است که ما باهم دوست باشیم."
منبع:
کتاب تاریخ بیست ساله ایران/حسین مکی/جلد ششم/صفحه 153 و 154.
از طریق لینک زیر می توانید فایل pdf جلد ششم این کتاب را دانلود کنید:
https://t.co/kSvA6ncjrC
🔺شادی اصلاحطلبان برای تخریب امام رضا (ع)
▪️شاید اگر بفهمید اصلاحطلبان چه کسی را ایستاده تشویق میکنند به عمق فاجعه پی ببرید؛ فیلم عنکبوت مقدس که زهرا ابراهیمی برایش جایزه گرفت تخریب چهرهی شیعیان و تخریب امام رضا(ع) است. پوستر فیلم که عکسی هوایی از شهر مشهد است شهر رو مانند شبکه عنکبوتی نشون داده و در مرکز عکس هم حرم امام رضا(ع)ست و زیرش هم نوشته شده عنکبوت مقدس ... فیلم درباره قتلهای زنجیرهای سعید حنایی در مشهد در دهه ۸۰ است و فیلم قاتل را مدام در حرم امام رضا نشان میدهد!
▪️امروز "عنکبوت مقدس" در کن جایزه میگیرد نه برای این که فیلم خوبی است بلکه برای اینکه صراحتا بخشی از پازل ایران ستیزی و اسلام هراسی است. توی کشور خودمون هم معلوم نیست اصلاح طلب ها چرا این قدر دارن برای این جایزه خوشحالی میکنند....