eitaa logo
راهی به سوی نور
61 دنبال‌کننده
5.6هزار عکس
7.2هزار ویدیو
95 فایل
پل ارتباطی ما و شما: @Sarbazekoochek14
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ ‌برای اولین‌بار ترانزیت ریلی ایران به اروپا متصل شد 🔹پروژهٔ راه‌آهن میانه - بستان‌آباد - تبریز، ترانزیت ریلی ایران را برای نخستین‌بار به اروپا متصل می‌کند. اتصال به راه‌آهن نخجوان، ایروان و تفلیس از طریق جلفا و دیگر مرزهای آبی و خاکی به افزایش مبادلات بین‌المللی و صادرات کالا به جمهوری‌های آذربایجان، ارمنستان و ترکیه می‌انجامد. تصاویر عطا داداشی از افتتاح راه‌آهن را اینجا ببینید @Farsna - Link
🚘برج رادکان برج رادکان در شهر چناران خراسان رضوی تنها برجی است که توانایی تعیین چهار فصل، سال کبیسه و آغاز نوروز را دارد. این برج تاریخی از آثار بجا مانده از خواجه نصیرالدین طوسی دانشمند بزرگ ایران است.
🚘مهراب کوه مهراب کوه از زیباییهای طبیعت استان لرستان است که در شهر نورآباد مرکز شهرستان دلفان واقع شده است.
12.98M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌸استاد شجاعی 🌹 روایات می‌گویند: علیه‌السلام، با لشکری از شهدا با قَدَرهای بزرگ، ظهور می‌کنند. خب وسط این شهدا و أولیاء خدا، چه جایی برای من و شما هست؟ چه کنیم آن زمان جایی در این لشگر داشته باشیم؟
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
5.66M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
سلاااام☺️ صبح شنبه تون بخیر و شادی🌞 🌺به هفته جدید خوش آمدید🍃🌺 ۷ روزِ شاد و پر انرژی براتون آرزو دارم💫 💎دلهـا نـيـز مانند بدنها خـسـتـه مـى گـردد، بـراى آسـايـش دل، در پى حكمت هاى نو و طرفه برآييد. 🌸🍃🌼🍃🌸 🦋یا ربَّ العالَمین🦋 http://eitaa.com/rahi_besoye_noor
@Ostad_Shojaeانسان شناسی ۲۶۵.mp3
زمان: حجم: 10.43M
۲۶۵ من زیاد غصه می‌خورم! • از بی توجهی عزیزانم / • از قدرناشناسی اطرافیان / • از بدخلقی‌های دیگران / • از مشکلات و فراز و نشیب‌های زندگی/ • از بلاها و مصائب ریز و درشت • و ..... ماهها درگیرِ غصه برای یک اتفاق میشم! : غصه خوردن، فحشایی بزرگ است و اهل غصه، اهل آتش ✘. @ostad_shojae
1.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
۲۷ روز تا عید سعید غدیر خم 🎊🌟🎊
════ 🍃📖 💕════ تدبر در قرآن ════💕 📖🍃 ════ «سوره عصر» بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ‌ به نام خداوند بخشنده مهربان‌ وَ الْعَصْرِ «۱» إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ «۲» إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ وَ تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ «۳» به روزگار سوگند. همانا انسان در خسارت است. مگر آنان كه ايمان آورده و كارهاى نيك انجام داده و يكديگر را به حق و استقامت سفارش مى‌كنند. 🌸نکته ها🌸 در صدر اسلام، مسلمانان هنگام خدا حافظى و جدا شدن از يكديگر اين سوره را تلاوت مى‌كردند. «۱» خداوند در قرآن، به همه مقاطع زمانى سوگند ياد كرده است. فجر: «وَ الْفَجْرِ» «۲»، صبح: «وَ الصُّبْحِ» «۳» روز: «وَ النَّهارِ» «۴» شب: «وَ اللَّيْلِ» «۵» چاشت: «وَ الضُّحى‌» «۶» سحر: «وَ اللَّيْلِ إِذْ أَدْبَرَ» «۷» عصر: «وَ الْعَصْرِ» گر چه به سحر چند بار سوگند ياد كرده است. در حديثى از امام صادق عليه السلام نقل شده است كه منظور، عصر خروج حضرت مهدى عليه السلام است. «۸» بعضى مراد از عصر را عصر ظهور اسلام گرفته‌اند. بعضى عصر را به معناى لغوى آن يعنى فشار گرفته‌اند، زيرا كه فشارها سبب غفلت زدائى و تلاش و ابتكار انسان‌هاست. بعضى مراد از عصر را عصاره هستى يعنى انسان كامل گرفته‌اند و بعضى آن را هنگام نماز عصر دانسته‌اند. «۱» خسارت در مال قابل جبران است، امّا خسارت در انسانيّت، بالاترين خسارتهاست. «إِنَّ الْخاسِرِينَ الَّذِينَ خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» «۲» سفارش ديگران به حق، ممكن است عوارض تلخى داشته باشد كه بايد با صبر و استقامت به استقبال آن رفت. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» فخر رازى مى‌گويد: انسان در دنيا مانند يخ فروشى است كه هر لحظه سرمايه‌اش آب مى‌شود و بايد هرچه زودتر آن را بفروشد و گرنه خسارت كرده است. «۳» با اينكه سفارش به حق و صبر جزء اعمال صالح است ولى به خاطر اهميّت جداگانه بيان شده‌اند. همانگونه كه صبر و استقامت نيز حق است و «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» شامل آن مى‌شود ولى به خاطر اهميّت صبر جداگانه آمده است. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» قرآن در آيه‌اى ديگر فضل و رحمت الهى را عامل دورى از خسارت شمرده و مى‌فرمايد: «فَلَوْ لا فَضْلُ اللَّهِ عَلَيْكُمْ وَ رَحْمَتُهُ لَكُنْتُمْ مِنَ الْخاسِرِينَ» «۴» بنابراين ايمان و عمل صالح و تواصى به حق، در سايه فضل و رحمت الهى حاصل مى‌شود و انسان بدون لطف خداوند، نه هدايت مى‌شود كه به ايمان برسد و نه اهل عمل صالح مى‌گردد. بازار دنيا🌱 نگاه اجمالى به آيات قرآن ما را به اين نكته اساسى مى‌رساند كه دنيا بازار است و تمام مردم عمر و توان و استعداد خودشان را در آن عرضه مى‌كنند و فروش جنس در اين بازار اجبارى است. حضرت على عليه السلام مى‌فرمايد: «نفس المرء خطاه الى اجله» «5» يعنى نفس كشيدن انسان گامى به سوى مرگ است. پس انسان الزاماً سرمايه عمر را هر لحظه از دست مى‌دهد و ما نمى‌توانيم از رفتن عمر و توان خود جلوگيرى كنيم. بخواهيم يا نخواهيم توان و زمان ما از دست ما مى‌رود. لذا در اين بازار آنچه مهم است انتخاب مشترى است. افرادى با خدا معامله مى‌كنند و هر چه دارند در طبق اخلاص گذاشته و در راه او و براى رضاى او گام بر مى‌دارند اين افراد، عمر فانى را باقى كرده و دنيا را با بهشت و رضوان الهى معامله مى‌كنند. اين دسته برندگان واقعى هستند، زيرا اولًا خريدار آنها خداوندى است كه تمام هستى از اوست. ثانياً اجناس ناچيز را هم مى‌خرد. «فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ» «۱» ثالثاً گران مى‌خرد و بهاى او بهشت ابدى است. «خالِدِينَ فِيها» «۲» رابعاً اگر به دنبال انجام كار خوب وبديم امّا موفق به عمل نشديم باز هم پاداش مى‌دهد. «لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى‌» «۳» يعنى اگر كسى سعى كرد گرچه عملى صورت نگرفت كامياب مى‌شود. خامساً پاداش را چند برابر مى‌دهد. «أَضْعافاً مُضاعَفَةً» «۴» به قول قرآن تا هفتصد برابر پاداش مى‌دهد و پاداش انفاق‌هاى نيك مثل دانه‌اى است كه هفت خوشه از آن برويد و در هر خوشه صد دانه باشد. امّا كسانى كه در اين بازار، عمر خود را به هوسهاى خود يا ديگران بفروشند و به فكر رضاى خداوند نباشند، خسارتى سنگين كرده‌اند كه قرآن چنين تعبيراتى در مورد آنها دارد: تجارت بد انجام داده‌اند. «بِئْسَمَا اشْتَرَوْا بِهِ أَنْفُسَهُمْ» «۵» تجارتشان سود ندارد. «فَما رَبِحَتْ تِجارَتُهُمْ» «۶» زيان كردند. «خَسِرُوا أَنْفُسَهُمْ» «۷» زيان آشكار كردند. «خُسْراناً مُبِيناً» «۸» در زيان غرق شدند. «لَفِي خُسْرٍ» «۹»
در ديد اين گروه، زرنگ و زيرك كسى است كه بتواند با هر كار و كلام و شيوه‌اى، خواه حق و خواه باطل، زندگى مرفهى براى خود درست كند و در جامعه شهرت و محبوبيّتى يا مقام و مدالى كسب كند و در غير اين صورت به او لقب باخته، عقب افتاده و بدبخت مى‌دهند. امّا در فرهنگ اسلامى، زيرك كسى است كه از نفس خود حساب بكشد و آن را رها نكند، براى زندگى ابدى كار كند و هر روزش بهتر از ديروزش باشد. از مرگ غافل نباشد و به جاى هرزگى و حرص و ستم به سراغ تقوا و قناعت و عدالت برود. امام هادى عليه السلام فرمودند: «الدنيا سوق ربح قوم و خسر آخرون» دنيا بازارى است كه گروهى سود بردند و گروهى زيانكار شدند. 🌺پیام ها :🌺 ۱- دوران تاريخ بشر، ارزش دارد و خداوند به آن سوگند ياد كرده است. پس از عبرت‌هاى آن پند بگيريم. «وَ الْعَصْرِ» ۲- انسان از هر سو در خسارت است. «لَفِي خُسْرٍ» ۳- انسانِ مطلق كه در مدار تربيت انبيا نباشد، در حال خسارت است. «إِنَّ الْإِنْسانَ لَفِي خُسْرٍ» ۴- تنها راه جلوگيرى از خسارت، ايمان و عمل است. «آمَنُوا وَ عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» ۵- به فكر خود بودن كافى نيست. مؤمن در فكر رشد و تعالى ديگران است. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» ۶- سفارش به صبر به همان اندازه لازم است كه سفارش به حق. «بِالْحَقِ‌- بِالصَّبْرِ» ۷- ايمان بر عمل مقدم است، چنانكه خودسازى بر جامعه سازى مقدم است. آمَنُوا وَ عَمِلُوا ... وَ تَواصَوْا ۸- بدون ايمان و عمل و صالح و سفارش ديگران به حق و صبر، خسارت انسان بسيار بزرگ است. «لَفِي خُسْرٍ» (نكره بودن‌ «خُسْرٍ» و تنوين آن نشانه عظمت خسارت است.) ۹- اقامه‌ى حق به استقامت نياز دارد. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ وَ تَواصَوْا بِالصَّبْرِ» ۱۰- جامعه زمانى اصلاح مى‌شود كه همه مردم در امر به معروف و نهى از منكر مشاركت داشته باشند. هم پند دهند و هم پند بپذيرند. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ» (كلمه‌ «تَواصَوْا» براى كار طرفينى است) ۱۱- نجات از خسارت زمانى است كه انسان در صدد انجام تمام كارهاى نيك باشد گرچه موفق به انجام آنها نشود. «عَمِلُوا الصَّالِحاتِ» (كلمه‌ «الصَّالِحاتِ» به صورت جمع محلّى به الف و لام آمده است) ۱۲- ايمان بايد جامع باشد نه جزئى. ايمان به همه اجزا دين، نه فقط برخى از آن. «إِلَّا الَّذِينَ آمَنُوا» (ايمان، مطلق آمده است تا شامل تمام مقدسات شود.) منبع: تفسیرنور، حجةالاسلام قرائتی