🔻 پیام غدیر؛ اهمیت حکومت اسلامی
🔹 خط حزب الله برای نخستینبار منتشر میکند؛
👈🏻 بیانات سال ۱۳۶۳ رهبر انقلاب اسلامی درباره اهمیت و ابعاد عید غدیر خم
🔻 اهمّیّت واقعهی غدیر خم، به خاطر طرح مسئلهی خلافت و ولایت
🔹 ... به اعتقاد ما اهمّیّت مسئلهى خلافت و ولایت و حکومت اسلامى موجب آن شد که پیغمبر اکرم در آخرین ماهها، آخرین هفتههاى زندگى پُربرکت خودش، مردم را نسبت به این قضیّه آگاه و روشن کند. لذا بود که در حجّةالوداع که در سال آخر عمر پیغمبر و در سال دهم از هجرت انجام گرفت، پیغمبر اکرم یک خطبهى مفصّلى در خود حج، در منىٰ یا در مکّه ایراد کردند و وصیّتهایشان را براى مردم بیان کردند؛ بعد که از حج برمیگشتند، مابین مکّه و مدینه در نقطهاى به نام «غدیر خم» همهى مردم را جمع کردند؛ که در روایت هست که پیغمبر اکرم این نقطه را انتخاب کرد براى اینکه در این نقطه کسانى که از یمن یا از جاهاى دیگر آمده بودند، از قبایل مختلف جدا میشدند؛ اینجا جایى بود که همهى حجّاجى که از مکّه برمیگشتند، در اینجا مجتمع بودند. خود انتخاب این بیابان داغ و زمین سوزان و آفتاب جوشنده به خاطر این بود که اهمّیّت این مسئله روشن بشود.
🔹 در روایت دارد که آن قدر زمین در غدیرخم داغ بود که بسیارى از مردم مجبور شدند عباهایشان را از دوششان بردارند، به پایشان بپیچند که پایشان تاول نزند و ناراحت نشوند. [مردم] ایستادند. پیغمبر در میان این شرایط استثنائىِ جوّى و این شرایط دشوار روى بلندى قرار گرفت، امیرالمؤمنین را بلند کرد و به مردم نشان داد؛ براى خاطر اینکه هیچ اشتباهى هم نباشد، معرّفى کرد و گفت هر کسى که من سرپرست او هستم، ولایت او را به عهده دارم، حکومت من را قبول کرده، فَهَذا عَلىٌّ مَولاه؛ علىّبنابىطالب ــ این علىِ به طور مشخّص ــ مولاى او است. این اعتقاد ما است.
🔻 دو پیام واقعهی غدیر خم:
🔹 ۱) خلافت امیرالمؤمنین بعد از پیامبر
ما معتقدیم که پیام غدیرخم و حادثهى نصب علىّبنابىطالب دو پیام است: یک پیام همان چیزى است که از همان روز شیعیان و طرفداران امیرالمؤمنین علىّبنابىطالب آن پیام را گرفتند و آن عبارت است از حکومت علىّبنابىطالب. حالا واقعیّتهاى تاریخى البتّه جور دیگرى شد.
🔹 موضعگیرى امیرالمؤمنین یک موضعگیرى روشنى است و ما در این زمینه به مناسبت ایّام متناسب و مرتبط با امیرالمؤمنین شرح دادیم که حضرت در اوّل کار چه جور برخورد کردند، بعد چه جور روششان را منطبق کردند، و بعد هم که به خلافت رسیدند ــ آنها بحث دیگرى است ــ امّا آنچه به عنوان یک خطّ روشن در تفکّر اسلامى و در تاریخ اسلامى باقى ماند، این بود که پیغمبر اکرم این پیام را داد که علىّبنابىطالب، یعنى آن فردى که از لحاظ معنویّات، از لحاظ جهاد، از لحاظ دین، از لحاظ سوابقِ پاکى و طهارت اسلامى بىنظیر و ممتاز از دیگران است، او بعد از پیغمبر منصوب به خلافت است.
🔻 ۲) اهمّیّت دادن به مسئلهی حکومت اسلامی
🔹 و پیام دوّم که پیامى است که ما امروز به آن خیلى احتیاج داریم، پیام اهمّیّت دادن به مسئلهى حکومت اسلامى است. هیچ مسئلهاى را رسول اکرم با این اهتمام بیان نکردند؛ در یک چنین شرایط دشوارى آن را براى مردم ذکر نکردند. پیغمبر اکرم بعد از آنکه این مسئله را بیان کرد، براى اهمّیّت این مسئله، پاى این قضیّه را با مُهر و امضاى قرآن کریم ممهور و موشّح کرد که: اَليَومَ يَئِسَ الَّذينَ كَفَروا مِن دينِكُم؛ امروز دیگر کسانى که کافر شدند، از دین شما مأیوس شدند.
🔹 تا قبل از آنکه مسئلهى حکومت مشخّص و روشن بشود، هنوز امیدهایى در دل کفّار بود امّا امروز دیگر فهمیدند که مسئلهى اصلى و مسئلهى تمامکننده تمام شد؛ بنابراین هیچگونه مشکلى دیگر وجود ندارد و کفّار مأیوسند. فَلاتَخشَوهُم؛ پس دیگر از کفّار نترسید، وَاخشَـون؛ از خداى خود بترسید؛ با حفظ وحدت در میان خود، با حفظ مقرّرات و احکام الهى، با حفظ آنچه خداى متعال به عنوان فریضه و وظیفهاى بر همهى مسلمانها معیّن کرد و معلوم کرد. اَليَومَ اَكمَلتُ لَكُم دينَكُم؛ امروز دین شما را کامل کردیم. وَ اَتمَمتُ عَلَيكُم نِعمَتي؛ و نعمتمان را بر شما تمام کردیم. وَ رَضيتُ لَكُمُ الاِسلامَ دينًا؛ اسلام را به عنوان دین و آئین و شکل واقعى امّت اسلامى و جهتدهندهى به تاریخ اسلامى راضى شدیم که دین شما باشد. این، اهمّیّت و بزرگى این حادثه را به ما میرساند. ۱۳۶۳/۶/۲۳
🔖 منتشرشده در شماره جدید نشریه خط حزبالله
📩 زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است
✏️ رهبر انقلاب: مسئلهی امامت و مسئلهی ولایت و زنده نگهداشتن غدیر، به یک معنا زنده نگهداشتن اسلام است. مسئله فقط مسئلهی شیعه و معتقدین به ولایت امیرالمؤمنین (علیهالسّلام) نیست. اگر ما مردم شیعه و مدعی پیروی از امیرالمؤمنین حقیقت غدیر را درست تبیین کنیم، هم خودمان درک کنیم، هم به دیگران معرفی کنیم، خود مسئلهی غدیر میتواند وحدتآفرین باشد. بحث اعتقاد قلبی و اتصال یک نحلهی دینی و مذهبی به یک اصل اعتقادی، یک بحث است؛ شناخت مسئله، بحث دیگری است. اسلام عالیترین مسئله در باب تشکیل جامعهی اسلامی و نظام اسلامی و دنیای اسلامی را در مسئلهی غدیر متجلی کرده است. ۱۳۹۱/۰۸/۱۰
💗 ۱روز تا #عید_غدیر
📲راهنمای شرکت در پویش روایت #مهمونی_غدیر👇
Farsi.khamenei.ir/ghadir1402
📩 حقیقت غدیر یعنی اداره امور بشر یک امر الهی است
✏️ رهبر انقلاب: حقیقت غدیر و حقیقت این نصب، یکی همین مسأله است که اداره امور بشر، یک امر الهی است و بشری نیست و با همه مسایل دیگر انسان، تفاوت دارد. کسانی ممکن است از این جنبه، سوء استفاده کنند و بسیاری از خلاف کاریها و کجرفتاریها را به حساب ارتباط با خدا بگذارند. البته در مورد همه حقایق عالم، ممکن است چنین سوء استفادههایی اتّفاق بیفتند. از خودِ مسأله نبوّت هم کسانی سوء استفاده نمودند؛ ادّعای نبوّت کردند و کسانی را به گمراهی کشاندند... خودِ این، یک نکته است که مسأله اداره امور اجتماع و مسیر و سرنوشت و آنچه که سازنده دنیا بشر است، چیزی است که به معدن اراده الهی و نصب الهی ارتباط پیدا میکند. ۱۳۷۶/۰۲/۰۶
💗 #عید_غدیر
📲راهنمای شرکت در پویش روایت #مهمونی_غدیر👇
Farsi.khamenei.ir/ghadir1402
20.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
💗 ویژه عید غدیر
📹 مجموعه نماهنگ | ۲. حصار ولایت علیبنابیطالب(ع)
✏️ آیتالله خامنهای: ولایت علیبنابیطالب یعنی چه؟ یعنی در افکارت پیرو علی باشی، در افعالت پیرو علی باشی، تو را با علیبنابیطالب علیهالسلام رابطهای نیرومند، مستحکم، خللناپذیر پیوند زده باشد، از علی جدا نشوی، این معنای ولایت است.
✏️ برشی از بیانات آیتالله خامنهای در جلسه ۲۴، کتاب طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن
👆 این جلسات در ماه مبارک رمضان ۱۳۵۳ شمسی در مسجد امام حسن علیهالسلام مشهد برگزار شده است.
🖼 #بزرگترین_عید_برترین_تبیین
📲راهنمای شرکت در پویش روایت #مهمونی_غدیر👇
Farsi.khamenei.ir/ghadir1402
سلاااام🕊
صبح شنبه تون پر از خبرهای خوش😊
✨امام علی علیه السلام:
آفت دین: حسادت، خودپسندی و فخر فروشی است.
زندگی قشنگتون
دور از آفت و تباهی🪅❤️🪅
🎉یا ربَّ العالَمین🎉
http://eitaa.com/rahi_besoye_noor
انسان شناسی ۲۸۷.mp3
10.64M
#انسان_شناسی ۲۸۷
#استاد_شجاعی
#استاد_میرباقری
انشاءالله بعدِ کنکور /
انشاءالله بعد از پایاننامهام /
انشاءالله بعد از پرداخت قسطای خونهام /
انشاءالله بعد از بزرگ شدن دوقلوهام /
انشاءالله ...
انشاءلله ...
اگر شما هم برای انتخابِ #جدی یاری امامتان /
یا برای تغذیه #جدی منِ حقیقی خود/
یا برای آموختن مهارتهای #جدی "خدا داری" و "امام داری" از همین انشاءاللهها، زیاد دارید، این پادکست را به شما پیشنهاد میکنیم.
@ostad_shojae
════ 🍃📖 💕════
تدبر در قرآن
════💕 📖🍃 ════
سوره زلزله
بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ
به نام خداوند بخشنده مهربان
إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها «۱»
وَ أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها «۲»
وَ قالَ الْإِنْسانُ ما لَها «۳»
يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها «۴»
بِأَنَّ رَبَّكَ أَوْحى لَها «۵»
يَوْمَئِذٍ يَصْدُرُ النَّاسُ أَشْتاتاً لِيُرَوْا أَعْمالَهُمْ «۶»
فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ خَيْراً يَرَهُ «۷»
وَ مَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ذَرَّةٍ شَرًّا يَرَهُ «۸»
آن گاه كه زمين به لرزش شديد خود لرزانده شود.
و زمين بارهاى سنگين خود را بيرون افكند. و
انسان بگويد: زمين را چه شده است؟
(كه اينگونه سخت مىلرزد).
در آن روز زمين خبرهاى خود را بازگو كند.
چرا كه پروردگارت به آن وحى كرده است.
در آن روز مردم به طور پراكنده (از قبرها) بيرون آيند تا كارهايشان به آنان نشان داده شود.
پس هر كس به مقدار ذرّهاى كار نيك كرده باشد همان را ببيند.
و هركس هم وزن ذرهاى كار بد كرده باشد آن را ببيند.
🌸نکته ها🌸
۱. مراد از «أَثْقالَها»، مردگان هستند كه در قيامت، زمين آنها را بيرون مىافكند.
چنانكه در آيهاى ديگر مىفرمايد: «وَ أَلْقَتْ ما فِيها و تخلّت»
۲. حضور مردم در قيامت بطور پراكنده است.
چنانكه در آيات ديگر مىفرمايد:
«أَشْتاتاً»، «كَأَنَّهُمْ جَرادٌ مُنْتَشِرٌ»، «كَالْفَراشِ الْمَبْثُوثِ»
حضور متفرق مردم در قيامت يا به خاطر آن است كه هر كس همراه رهبرى كه در دنيا انتخاب كرده، مىباشد يا آنكه خوبان و بدان از يكديگر جدا مىشوند.
۳. با اراده خدا در قيامت، جمادات نيز به سخن مىآيند، نه فقط زمين، بلكه اعضاى بدن انسان عليه او گواهى مىدهند.
«وَ قالُوا لِجُلُودِهِمْ لِمَ شَهِدْتُمْ عَلَيْنا قالُوا أَنْطَقَنَا اللَّهُ الَّذِي أَنْطَقَ كُلَّ شَيْءٍ»
۴. در روايات آمده است كه در مكانهاى مختلف نماز بخوانيد، زيرا آن مكان در قيامت براى شما شهادت مىدهد.
۵. در روايت ديگرى آمده است كه در بيابانها نيز اذان بگوييد، زيرا به هر سنگ و كلوخى كه صداى شما برسد، گواه قيامت شماست.
۶. حضرت على عليه السلام پس از آنكه بيت المال را تقسيم مىكرد، دو ركعت نماز مىخواند و به زمين خطاب مىكرد:
«اشهدى انى ملئتك بحق و فرغتك بحق»
اى زمين گواهى بده كه من تو را از بيت المال بر اساس حق پر كردم و سپس بر اساس حق خالى كردم.
۷. در روايات است كه نحوه خبر دادن زمين اين گونه است كه مىگويد:
فلانى در فلان زمان فلان عمل را روى من انجام داد.
۸. «مِثْقالَ» از «ثقيل» به معناى ميزان سنگينى است و كلمه «ذَرَّةٍ» يا به معناى كوچكترين مورچه است و يا به معناى ذرات سبك پراكنده در هوا. البته امروز به اتم نيز ذرّه مىگويند، ولى به هر حال مراد از آن كوچكترين واحد وزن است.
۹. در روايات مىخوانيم: مرد عربى وارد مسجد پيامبر اكرم شد و گفت: «علمنى بما علمك الله» از آنچه خدا به تو ياد داده مرا ياد بده!
حضرت شخصى را مأمور آموزش قرآن به او كردند. معلم براى او سوره إِذا زُلْزِلَتِ ... را خواند، همين كه به آيه فَمَنْ يَعْمَلْ مِثْقالَ ... رسيد، مرد عرب گفت: «كفانى» مرا بس است و سپس رفت.
پيامبر فرمود: «رجع فقيها»
۱۰. در سوره لقمان نيز، لقمان به فرزندش مىفرمايد: اگر به اندازه وزن خردلى عمل نيك يا بد داشته باشى، در دل سنگ يا در اوج آسمان يا در زمين باشد، خداوند در قيامت براى حساب مىآورد.
«يا بُنَيَّ إِنَّها إِنْ تَكُ مِثْقالَ حَبَّةٍ مِنْ خَرْدَلٍ فَتَكُنْ فِي صَخْرَةٍ أَوْ فِي السَّماواتِ أَوْ فِي الْأَرْضِ يَأْتِ بِهَا اللَّهُ»
۱۱. گواهى و شهادت زمين در قيامت، بيانگر آن است كه در همين حال، زمين آگاهانه كارهاى ما را درك مىكند و در آن روز با فرمان و وحى الهى بازگو مىكند.
۱۲. اضافه شدن زلزله به زمين «زلزالها» هم رمز عظمت زلزله است و هم رمز گستردگى آن در تمام زمين.
در اولين آيه سوره حج نيز عظمت اين زلزله مطرح شده است:
«إِنَّ زَلْزَلَةَ السَّاعَةِ شَيْءٌ عَظِيمٌ» در خطبه ۱۵۷ نهجالبلاغه نيز مىخوانيم:
«عباد الله احذروا يوما تفحص فيه الاعمال و يكثر فيه الزلزال و تشيب فيه الاطفال»
بندگان خدا! بترسيد از روزى كه در آن، تمام اعمال بررسى شود، زلزلهها زياد مىشود و كودكان (به خاطر طولانى بودن يا سختى آن روز) پير مىشوند.
🌸پیام ها🌸
۱- زلزله بزرگ زمين در آستانه قيامت، امرى قطعى و حتمى است.
«إِذا زُلْزِلَتِ الْأَرْضُ زِلْزالَها»
(كلمه اذا در موردى بكار مىرود كه امر قطعى باشد)
۲- معاد جسمانى است. (جسم انسانها در زمين دفن شده كه در قيامت خارج مىشود، نه روح آنها)
«أَخْرَجَتِ الْأَرْضُ أَثْقالَها»
۳- قيامت روز تحيّر انسان است.
«قالَ الْإِنْسانُ ما لَها»
۴- هستى شعور دارد.
«يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها»
۵- زمين از گواهان قيامت است.
«يَوْمَئِذٍ تُحَدِّثُ أَخْبارَها»
۶- در قيامت راه هرگونه انكار بسته است.
«لِيُرَوْا أَعْمالَهُمْ»
۷- همه مردم در دادگاه عدل الهى يكساناند.
فَمَنْ يَعْمَلْ ... فَمَنْ يَعْمَلْ ...
۸- كيفر و پاداش الهى، بر اساس عمل است.
فَمَنْ يَعْمَلْ ... فَمَنْ يَعْمَلْ ...
۹- عمل هر چه هم كوچك باشد، حساب و كتاب دارد. لذا نه گناهان را كوچك شمريد و نه عبادات را.
«مِثْقالَ ذَرَّةٍ»
۱۰- تجسم و ديدن عمل در آن روز خود عذاب يا لذت است.
«يَرَهُ»
💠 منبع: تفسیر نور، حجةالاسلام قرائتی
22.42M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎐 #مکتب_حاج_قاسم| #حاج_قاسم | #سیمای_سلیمانی | #جان_فدا
🏷 مجموعه موشن کلیپ #سیمای_سلیمانی «قسمت ششم»
▫️یک نمونه از تدبیر و شجاعت او این بود که توانست به کمک ملّتهای منطقه، همهی نقشههای نامشروع آمریکا در منطقهی غرب آسیا را خنثی کند.
💠 شهید سلیمانی در بیانات رهبر معظم انقلاب اسلامی
🎐 نشر دهید و همراه ما باشید
🏷 @maktabehajghassem | مکتب حاج قاسم