════ 🍃📖 💕════
تدبر در قرآن
════💕 📖🍃 ════
💠 وَ الَّذِينَ تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِيمانَ مِنْ قَبْلِهِمْ يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ وَ لا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حاجَةً مِمَّا أُوتُوا وَ يُؤْثِرُونَ عَلى أَنْفُسِهِمْ وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ وَ مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ
«سوره حشر آیه ۹»
و كسانى كه در دارالهجره (مدينه) و ايمان، قبل از مهاجران جاى گرفتند و كسانى را كه (از مكّه) به سويشان هجرت نمودند دوست مىدارند و در دل، نيازى به آنچه (از فيئ) به مهاجران داده شده احساس نمىكنند و اگرچه خود شديداً در فقر هستند ولى مهاجران را بر خود مقدّم مىدارند و كسانى كه از بخل نفس محافظت شوند، آنان همان رستگارانند.
🌸 نکته ها 🌸
«تَبَوَّؤُا» از «بواء» به معناى نزول و جاى گرفتن در مكان است. «۱» «خَصاصَةٌ»، به فقرى كه سبب شكاف زندگى شود گفته مىشود و «يُوقَ» از «وقايه» به معنى حفاظت و كنترل است، «شُحَّ» به معناى بخل همراه با حرص است. «۲»
در كنار بهرهمند كردن مهاجران از فيئ، خداوند به ستايش انصار و مردم مدينه مىپردازد كه آنان، هم خانههايشان را براى مهاجران آماده كردند و هم ايمانشان را كامل نمودند كه تمام دستورات را بدون دغدغه عمل كردند.
«۱». تفسير مراغى
«۲». مفردات راغب
جلد ۹ - صفحه ۵۴۷
در حديث مىخوانيم:
امام جواد عليه السلام از اول شب تا صبح فقط يك دعا مىكرد: «اللهم قنى شح نفسى»
خدايا! مرا از بخل نفسانىام حفظ كن.
راوى مىگويد:
به امام گفتم: جانم فدايت! من جز اين يك دعا از شما نشنيدم!
امام فرمود:
«فاى شىء اشد من الشح»
چه چيزى خطرناكتر از بخل است.
در حديث ديگرى مىخوانيم:
«لا يجتمع الشح و الايمان فى قلب رجل مسلم» «۱»
بخل و ايمان در دل يك مسلمان جا نمىگيرد.
ايثار، يك كمال است امّا نبايد موجب خروج از حدّ اعتدال شود، چنانكه قرآن در آيه ۶۷ سوره فرقان، در وصف عباد الرّحمن مىفرمايد:
«وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»
آنان در انفاق، نه زيادهروى مىكنند و نه كوتاهى، بلكه راهى ميانه را در پيش مىگيرند.
اين موضوع، در روايتى از امام صادق عليه السلام نيز مورد تأكيد قرار گرفته است. «۲»
«۱». تفسير مجمع البيان
«۲». تفسير نورالثقلين
جلد ۹ - صفحه ۵۴۸
🌺 پیام ها🌺
۱- بستر سازى براى ارائه خدمات به ديگران يك ارزش است.
«تَبَوَّؤُا الدَّارَ»
۲- هم ظاهر آراسته لازم است و هم باطن.
«تَبَوَّؤُا الدَّارَ وَ الْإِيمانَ»
۳- محبّت به اهل ايمان مرز و بوم ندارد.
«يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ»
۴- از ايثار و روحيات خوب ديگران نام ببريد.
يُحِبُّونَ ... يُؤْثِرُونَ
۵- دوستى پايدار آن است كه به خاطر كمالات، افراد را دوست بداريم، نه به خاطر نام و قبيله و چشمداشت.
«يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ»
۶- تظاهر به كمال ارزش ندارد، كمال آن است كه در عمق جان باشد.
«لا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حاجَةً»
۷- در ستايش از گروهى، نبايد از گروه ديگر غافل شد تا ايجاد حساسيّت شود.
(در آيه قبل از مهاجرين ستايش شد و اين آيه از انصار ستايش مىكند. «يُحِبُّونَ)
مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ»
۸- مهمتر از مهماندوستى، مهاجر دوستى است، زيرا مهمان چند روزى بيشتر نيست، ولى مهاجر مدّتهانزد انسان مىماند.
«يُحِبُّونَ مَنْ هاجَرَ إِلَيْهِمْ»
۹- در تجليل، سلسله مراتب و سوابق حفظ شود. اول مهاجران (آيه قبل) بعد انصار (اين آيه) و در آيه بعد از تابعين ستايش شده است.
۱۰- خداوند از افرادى كه حسد ندارند ستايش مىكند.
(معمولًا حسادتها به هنگام تقسيم مال جلوه مىكند. با اينكه پيامبر، فيئ را تنها به مهاجران داد ولى انصار چشمداشتى نداشتند.)
لا يَجِدُونَ ... حاجَةً مِمَّا أُوتُوا
۱۱- طبع بلند و ديد وسيع، مورد ستايش قرآن است.
«لا يَجِدُونَ فِي صُدُورِهِمْ حاجَةً»
۱۲- اظهار دوستى كافى نيست، دوستىِ عملى لازم است.
يُحِبُّونَ ... يُؤْثِرُونَ
۱۳- بخشش با وجود نياز مهمتر است.
يُؤْثِرُونَ ... وَ لَوْ كانَ بِهِمْ خَصاصَةٌ
۱۴- رستن از بخل، مايه رستگارى است.
مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ ... هُمُ الْمُفْلِحُونَ
۱۵- بخل با نفس عجين است. اگر كسى از بخل دور شود نه تنها از مال بلكه از جان نيز مىتواند بگذرد.
«يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ»
۱۶- بخيل، رستگار نمىشود.
«مَنْ يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ فَأُولئِكَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ»
۱۷- نجات از بخل، با كمك و امداد الهى ممكن است.
كلمه «يُوقَ» مجهول آمده، زيرا بازدارنده خداوند است.
۱۸- بسيارى از كمالات، مربوط به نجات از بخل است.
جمله «يُوقَ شُحَّ نَفْسِهِ» به عنوان كليد، در آخر آيه آمده است.
📖 منبع :
تفسیر نور؛ حجت الاسلام قرائتی
🎐 #مکتب_حاج_قاسم| #حاج_قاسم | #سردار_دلها | #اندیشه_سردار
🔳 نقش استادان در تربيت انسان
◻️يكي از نكات در تربيت از منظر رهبري، نياز انسان به مربي است، مسئله اساسي و مهم و راهبردي كه رهبري به آن اشاره دارند، شناخت صحيح از اسلام را از اهداف تربيت ميدانند و اخلاق را از نكات اساسي تربيت بيان ميكنند.
رهبري ميفرمايند: «اگر استاد و انسان مراقب كلام خود نباشد و موعظه حسنه را بهكار نگيرد، نميتواند منشأ تربيت صحيح شود». (باشگاه خبرنگاران جوان، 16/10/1398)
🎐 نشر دهید و همراه ما باشید
🏷 @maktabehajghassem | مکتب حاج قاسم
هدایت شده از خوشخبر
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
😍 پاگشای یک پل
افتتاح دوربرگردان شهید میرزایی توسط عروس دامادهای مشهدی 😉👏
📆 ۱۴۰۲/۱۲/۲۹
#اجتماعی
#راهسازی
خبرهای خوش ایران در
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
هدایت شده از خوشخبر
3.99M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
جوشش چشمه از دل سنگ 😍
عیدی زیبای خدا پس از بارانی زیبا
کبیرکوه | استان ایلام
📆 ۱۴۰۳
#گردشگری
خبرهای خوش ایران در
🇮🇷 خـــــ♥️ــوشخبـر 👇👇
https://eitaa.com/joinchat/3193438243C5161aeab75
فضیلت شب سیزدهم ماه مبارک رمضان⚘️
که اولین شب از ایام البیض ( شبهای روشن) می باشد و چند عمل در آن وارد شده است⬇️
۱.غسل
۲.چهار ركعت نماز؛ در هر ركعت حمد و بيست و پنج مرتبه توحيد
۳. دو رکعت نماز؛ در هر رکعت بعد از حمد یس، ملک و توحید خوانده شود.
۴.خواندن دعای مجیر.
توفیقات تون روزافزون🕊
التماس دعا⚘️
25.11M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 یک نکته از یک جزء
🔻 #جزء_دوازده
💢 فتنه اولاد
🔹 برشی از سخنرانی #حجت_الاسلام_راجی در حرم مطهر رضوی
📝 دریافت فایل متنی
_______________
♦️ ♨️ ماجرای نذر یک عالِم برای اعدام فرزندش!
💢 روایتی از چادرِ مادری که کفن فرزندش شد!
⁉️ چرا خداوند حضرت نوح را توبیخ کرد؟
♨️ فرزند نامبارکی که باعث عاقبت به شری شد!
⁉️ یکی از سختترین آزمونهای زندگی انسان چیست؟
♨️ استاد اخلاقی که سقوط کرد!
💠 اندیشکده راهبردی #سعداء
🆔 @soada_ir
📢 گوش دادن به تلاوتهای قرآنی رادیو صوت العرب در زندان
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: من یک رادیوی کوچک داشتم. این رادیو هنگام نوبت کشیک نگهبانان آسانگیر و بااغماض به دست من رسید، و من آن را از چشم نگهبانان سختگیر پنهان میکردم؛ چون معمولاً استفاده از رادیو در داخل زندان ممنوع است. پس از شنیدن خبر درگذشت عبدالنّاصر، کار من شد گوش دادن به رادیو «صوت العرب». بزرگترین مایهی تسلّی من در آن روزها تلاوتهای قرآنی این رادیو بود، که اکنون آنها را با جزئیّات به خاطر دارم.
✏️ حضرت آیتالله خامنهای: مثلاً به یاد دارم که قاریان بزرگ مصری، مانند «عبدالباسط»، «مصطفی اسماعیل» و «محمود علی البناء» این آیهی کریمه را میخواندند: «وَ کَأَیِّنْ مِنْ نَبِیٍّ قاتَلَ مَعَهُ رِبِّیُّونَ کَثیرٌ فَما وَهَنُوا لِما أَصابَهُمْ فی سَبیلِ اللَّهِ وَ ما ضَعُفُوا وَ مَا اسْتَکانُوا وَ اللَّهُ یُحِبُّ الصَّابِرین». یکی از آنها این آیه را میخواند و دوباره از «قاتل معه ربّیّون» تکرار میکرد. من نام قرّائی را که تلاوتشان را شنیدم، در پشت قرآن یادداشت کردم. از آغاز شب به تلاوتها گوش میکردم، تا وقتی تلاوتهای «صوت العرب» به آخر برسد و من به دنبال تلاوتهای قرآنی، به سراغ ایستگاههای رادیویی دیگر بروم.
خون دلی که لعل شد، صفحه ۱۸۰
🔹️ بخش فقه و معارف رسانه KHAMENEI.IR در بهار معنویت -ماه مبارک رمضان- مجموعه خاطرات زندگی حضرت آیتالله خامنهای پیرامون آشنایی، انس با قرآن کریم و جلسات تفسیر ایشان را در قالب مجموعه #خاطرات_قرآنی مرور میکند.
📥 تهیه کتاب خون دلی که لعل شد
💻 Farsi.Khamenei.ir
📢 بهبود وضع اقتصادی در دین و دنیای مردم اثر میگذارد
✏️ رهبر انقلاب: اقتصاد یکی از مسائل اساسی کشور است. یکی از نقطهضعفهای ما به دلایل گوناگون، مشکلات اقتصادی است. اگر اقتصاد کشور وضع مطلوبی پیدا بکند، در همهی اوضاع عمومی کشور تأثیر خواهد داشت؛ میتوان گفت در دین و دنیای مردم میتواند اثر بگذارد. [بعضی] نگویند که خب کشورهایی هستند از لحاظ ثروت و اقتصادِ پیشرفته وضعشان خوب است لکن وضع مردم خوب نیست، این به خاطر جهت دیگری است؛ چون به عدالت توجّه ندارند، چون به اهمّیّت تعالیم دینی و ایمان دینی توجّه ندارند؛ علّت بدی وضع مردم این است. به هر حال اقتصاد یک عامل بسیار مؤثّری است.
🔹️بخشی از سخنرانی نوروزی رهبر انقلاب در جمع اقشار مختلف مردم. ۱۴۰۳/۱/۱
💻 Farsi.Khamenei.ir