هدایت شده از تحدیر معتز آقایی و شرح دعای روز
☄ راهکارهای زندگی موفق در جزء سیزدهم قرآن کریم ☄
🔹منبع: پایگاه اطلاع رسانی تبیان 🔸
@tahdir_Aghaii
راهی به سوی نور
┄─┅─✵💟✵──┅─┄
همراه با یار مهربان
┄─┅─✵💟✵──┅─┄
📚 معرفی کتاب
دریا، طوفان، تلاطم:
پنجره ای به آفاق شخصیت شگفت
**امام حسن مجتبی علیه السلام*
کتاب «دریا، طوفان، تلاطم»، مجموعه ای شش قسمتی با نثر ادبی است که از فرازهای *تاریخ زندگی امام حسن مجتبی(ع)* تهیه شده است.
🔹هر فصل، تلاطم نام دارد و شامل دو موج است;
در موج اول، امام حسین(ع) مخاطب است و
در موج دوم، فضای سخن از آن او است.
♦️تلاطم اول در موج اول، پیامبر(ص) از دوران کودکی و از عظمت حسنین(ع) سخن می گوید و در موج دوم، امام حسین از فضای آغاز امامت حضرت مجتبی می گوید.
♦️ تلاطم دوم در موج اول، امام علی از روزهای مظلومیت امام حسن و از شجاعت او سخن می گوید و در موج دوم، امام حسین از غربت دوران خلافت برادر می گوید.
♦️تلاطم سوم در موج اول، حضرت زهرا، امام حسن را بر دامان تجلی خود نشانده و تاریخ او را مرور می کند و در موج دوم، امام حسین، بی وفایی مردمان خاک را در دنیا معنا می کند.
♦️تلاطم چهارم در موج اول، حضرت زینب از ظلم و تزویر معاویه سخن می گوید و صبر و بردباری امام حسن را تحلیل می کند و در موج دوم، امام حسین با خواهربه دفاع از حقانیت امام مجتبی برمی خیزد.
♦️ تلاطم پنجم در موج اول، دستی از افق از آستین عباس به ترسیم و تثبیت عظمت امام حسن و یاری برادر بیرون می آید و در موج دوم، امام حسین در نجوایی عاشقانه با عباس، سپیده عاشورا را نشان می دهد.
♦️تلاطم ششم در موج اول، امام منتظر مجالی برای تجلی می یابد و به گفتوگوی حماسی با امام حسین می نشیند و در موج دوم، اباعبدالله سخن حضرت را در موج اول بی پاسخ می گذارد که این سکوت، مفسر هر فریادی است.
این کتاب توسط محبوبه زارع نوشته شده و به همت بوستان کتاب قم در ۱۳۵ صفحه به چاپ رسیده است.
13.mp3
9.59M
༺═══════༺═════
💫🕊️💫🕊️💫🕊️💫🕊️💫🕊️
༺═══════༺═════
🌸🍃 شرح دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان از آیت الله مجتهدی (ره) 🍃🌸
eitaa.com/rahi_besoye_noor
•══•══•🍃══•══🎀
🌸 بسم الله الرحمن الرحیم 🌸
🥀🌼 نکاتی قابل تامل از دعای روز سیزدهم ماه مبارک رمضان: 🌼🥀
🌹 طهارت
🌹صبر و شکیبایی بر مقدرات الهی
🌹تقوی
🌹 هم نشینی با نیکان
✨🔹🍃روز سیزدم🍃🔹✨
🎀══•══•🍃══•══
eitaa.com/rahi_besoye_noor
•══•══•🍃══•══🎀
💐اللهم طهرنی فیه من الدنس والاقذار💐
خدایا! در این ماه، مرا از آلودگیها و کثافات پاک کن.
منظور از آلودگی و کثافات، گناه و معصیت است.
دل انسان در حالت سلامت فطری؛ از لطافت و رقت خاصی برخوردار است.
اما هر بار که گناهی از او سر می زند، از این لطافت روحی کم میشود و نقصانی در دلش پدید میآید و با گذشت زمان؛ ظلمت و تاریکی در دلش نمایان میشود. هر معصیتی که انسان مرتکب میشود؛ اگر توبه نکند و جبران ننماید؛ بر آمادگی نفس برای ارتکاب آن معصیت میافزاید ، یعنی بار دوم نفس راحتتر به طرف آن گناه میرود تا اینکه با آن انس میگیرد و ترک آن بسیار مشکل میشود.
انجام گناه کم کم تغییراتی در حال درونی انسان بوجود میآورد؛ این تغییرات قلبی روی هم انباشته شده، جهت حرکت قلب را عوض میکند یعنی صاحب قلبی که بصورت فطری قرار بود مقامش از فرشتگان بالاتر رود ؛ در اثر این گناهان از چهار پایان هم پستتر میشود.
◀️ نکتهای که باید به آن توجه داشت ، این است که اگر انسان با آگاهی و از روی عمد و قصد گناهی را انجام دهد؛ اثر تخریبی آن در قلب او بسی عمیقتر میشود و توفیقات زیادی از او سلب میگردد.
وقتی انسان بر گناهی اصرار میورزد، در انجام آن گناه جرات می یابد و با گذشت زمان، نه تنها در آن گناه بلکه در گناهان دیگر هم این جسارت را پیدا می کند. خطر اصرار بر گناه آنقدر است که گناه صغیره را تبدیل به گناه کبیره می کند.
در کتب اخلاقی برای پاکی از گناه و تطهیر روح و جان سه مرحله را بیان کردند:
🌸 تخلیه : در این مرحله ؛ انسان قلب و روحش را از رذائل خالی می کند. هر صفت و ویژگی زشتی دارد با آن مبارزه می کند تا آن را از خانه قلبش بیرون نماید.
🌸 تجلیه : از آنجایی که رذائل اخلاقی آثارش بر قلب و روح انسان می ماند ؛ باید آن را شستشو داد ، همانند پارچه ای که لکه داشته آن را شستشو دادید ولی اثر لکه باقی مانده که باید آن را با مواد شیمیایی تمیز کنید.
در این مرحله باید قلب را با آب توبه و استغفار شستشو داد تا اثرات گناهان پاک شود.
🌸 تحلیه : در این مرحله ، سالک جان و روحش را از طریق طاعات و عبادات و تقویت فضائل اخلاقی ؛ آذین می بندد.
ازحضرت رسول صلی الله علیه و آله سوال شد ، وقتی قلبمان در اثر گناهان تیره می شود و زنگار می بندد چه کنیم؟
حضرت فرمودند: از طریق تلاوت قران و یاد مرگ این زنگارها و تیرگی ها را از بین ببرید.
✨🔹🍃1️⃣🍃🔹✨
🎀══•══•🍃══•══
eitaa.com/rahi_besoye_noor
•══•══•🍃══•══🎀
🦋 و صبرنی فیه علی کائنات الاقدار 🦋
و در حوادث و مقدراتت به من صبر عطا کن.
صبر از مهمترین ارکان ایمان است. حضرت علی علیه السلام می فرمایند: موقعیت صبر در برابر ایمان همانند موقعیت سر نسبت به بدن است.
با توجه به روایات؛ صبر بر سه قسم است :
🌹 صبر بر طاعت :
یکی از معانی این صبر ؛ تحمل سختیهایی که در مسیر عبودیت برای انسان مومن وجود دارد؛ البته این سختیها برایش شیرین و زیباست ، چون مومن میداند که با انجام وظایف الهی خداوند را از خودش راضی و خشنود می کند.
معنای دیگری که از این صبر بیان شده این است که : در مکانی هستید حالا خانه یا محیط اجتماعی ؛ و در آنجا زمینه های گناه و جاذبه های دنیایی فراوان است ؛ کسی که صبر بر طاعت دارد ؛ تلاش می کند که فریب این امور زودگذر را نخورد ، ایمانش را حفظ می کند؛ نه تنها خود را نگه می دارد بلکه سعی می کند روی اطرافیانش تاثیرات مثبتی داشته باشد. خانمی را در نظر بگیرید که همسر متعهدی نسبت به آموزه های دینی ندارد؛ این خانم با نوع رفتارتش و حرکاتش و حرفهایش معرف دین و زیبایی های دین است و بصورت یک الگوی عملی ؛ روی همسرش اثر می گذارد.
◀️ نکته ای که باید بیان شود این است : بعنوان یک فرد مذهبی و حوزوی و هیاتی ؛ پرچم و علم دین را بدست گرفتهایم و باید توجه داشته باشیم که دیگران دین را در عملکرد ما می بینند و نگاه مثبت به دین پیدا می کنند و گاهی متاسفانه نوع برخوردمان در محیط خانه یا اجتماع ؛ نگاه آنان را نسبت به دین به سمت بدبینی می برد و نتایج بدی بدنبال خواهد داشت.
🌹 صبر بر معصیت :
به معنای ایستادگی و مقاومت در برابر خواهش های نفسانی و وسوسه های شیطان است.
🌹صبر بر مصیبت :
دنیا پر از سختی ها و مشکلات است که بخشی از آن را ما خودمان بوجود می آوریم و بخش دیگر بنابر مصلحت هایی که حکمتش پیش خداوند است بوجود می آید که یا کفاره گناهانمان است یا ارتقاء درجه ایمان است و....
باید بدانیم که : دنیا بهشت نیست بلکه آزمون بهشت است. یعنی با صبر و بردباری در مقابل مشکلات و راضی بودن به مقدرات الهی ؛ انسان به درجات بالای معنوی دست می یابد.
پیش آمدهایی که در زندگی ما بوجود می اید؛ گاهی قابل تغییر است و گاهی غیرقابل تغییر است. در این فراز دعا ، منظور پیش آمدهایی است که به اختیار ما نیستند ؛ از خداوند می خواهیم که توفیق صبر و بردباری را به ما عنایت فرماید.
✨🔹🍃2⃣🍃🔹✨
🎀══•══•🍃══•══
eitaa.com/rahi_besoye_noor
•══•══•🍃══•══🎀
🌸🍁 و وفقنی فیه للتقی و صحبه الابرار 🍁🌸.
توفیق رعایت تقوی و هم نشینی با نیکان را به من عنایت کن.
تقوی؛ نیرویی است درونی که به انسان توان می دهد تا از کارهای ناشایست که زیبنده مقام خلیفه اللهی او نیست دوری کند. تقوی یعنی احساس مسئولیت در مقابل خداوند که ما را از سقوط و هلاکت دور نگه می دارد. با نیروی تقوی از محرمات الهی دوری می کنیم و واجبات الهی را انجام می دهیم.
تقوی یعنی از بی رنگی در آمدن و جامه صبغه اللهی پوشیدن است
تقوی محرک انسان به سوی خیرات است.
از حضرت علی علیه السلام درباره تقوی پرسیدند؛ فرمودند: اگر عمل تو را در طبقی مکشوف و سرباز بگذارند و دور دنیا بگردانند، تا مردم ببینند، موردی در عملت نباشد که از آن حیا کنی و جلوی دیگران خجالت بکشی.
در آیه 26 سوره اعراف ، خداوند تقوی را بعنوان لباس معرفی کرده است ، لباس دارای سه خصوصیت است :
🌸 زینت انسان است.
🌸 حافظ انسان از گرما و سرما و مجروح شدن و خراشیدگی بدن است.
🌸 پوششی برای عیوب است.
این خصوصیات برای لباس معنوی یعنی تقوی نیز متصوّر است :
هم زینت صاحبان تقوی است ، و هم انسان را از مصائب و لغزشگاه های زندگی می رهاند و بالاخره عیب پوش انسان است ،یعنی اگر عیبی هم در انسان باشد تحت الشعاع این زینت الهی قرار می گیرد و جلوه و نمودی ندارد.
در این فراز دعا ؛ کنار هم قرار گرفتن تقوی و هم نشینی با نیکان بی مناسبت نیست. چون یکی از بهترین راه های با تقوا شدن ؛ هم نشینی با خوبان و نیکان است.
نشست و برخاست با انسانهای نیکوکار که مسیر سخت را طی کردند و در سایه تقوی به صفت ابرار متصف شدند؛ تاثیر بسیارزیادی روی افرادی که در شروع مسیر سیر و سلوک هستند، دارد.
گفتار آنان و رفتارشان و نوع برخوردشان با مشکلات و مسایل زندگی و بطور کلی عبودیت آنان ، مسیر زندگی انسان را تغییر می دهد.
✨🔹🍃3⃣🍃🔹✨
🎀══•══•🍃══•══
eitaa.com/rahi_besoye_noor
•══•══•🍃══•══🎀
🍃🌺بعونک یا قرة عین المساکین🌺🍃
به یاری و مددت ای نور چشم مسکینان.
مسکین به معنای درمانده است. انسان با همه درماندگیش چه در مسائل مادی و چه معنوی ؛ چشم امیدش به خداوند متعال است که کمکش کند تا بتواند پرده غفلت را کنار بزند و لطف و رحمت الهی را با همه وجودش درک کند و از آن بهره ببرد.
✨🔹🍃4⃣🍃🔹✨
🎀══•══•🍃══•══
eitaa.com/rahi_besoye_noor
AUD-20210425-WA0064.mp3
6.41M
___________________🎙️
دعای مجیر با نوای حاج مهدی سماواتی
___________________🎙️
5.26M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
✳️ جمعی از نمایندگان جمهوریخواه کنگره امریکا: نمیگذاریم تحریمها برداشته شود
🔹ما امروز اینجا هستیم تا لایحه اقدام فشار حداکثری را معرفی کنیم
🔸ما امروز اینجا هستیم تا به دولت بایدن بگوییم ما مبارزه خواهیم کرد تا تحریمها علیه ایران باقی بمانند. حتی اگر بایدن تحریمها را به صورت موقت لغو کند ما دوباره آنها را برقرار خواهیم کرد.
این لایحه ۳ اقدام انجام خواهد داد:
1️⃣ نشان خواهد داد که کنگره به توافقی که رئیس جمهور به جای ما تصمیم بگیرد پایبند نخواهد بود
2️⃣ باید استراتژی سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ همچنان ادامه یابد
3️⃣ گسترش تحریمهای موجود علیه ایران
#مذاکرات_وین
✍️بیداری ملت
@bidariymelat
┄┄┅━⊹🌸⊹━┅┄┄
سبک زندگی مؤثرتراز آگاهی وایمان
ازسری بیانات معنوی استادپناهیان
┄┄┅━⊹ک🌸⊹━┅┄┄
بسم الله الرحمن الرحیم
👈ادامه مطلب بحث:
⭕نوجوانها! اگر دیدید رعایت برخی آداب و ادبها برایتان خیلی آسان است به پدر و مادرتان بگویید: «اینها برای من خیلی آسان است، آدابی یادم بدهید که یکذره سختی بکشم!» چون وقتی یکمقدار سختی کشیدی، تازه از آنجا به بعد رشد میکنی. رشد تو در کاری است که یکمقدار سعی و تلاش و سختی داشته باشد. مثلاً برای بعضیها کنترلِ خواب، خیلی سخت است و برای برخی هم کنترلِ شکم و کمخوردن خیلی سخت است. لذا میتواند از همینجا شروع کند. (البته در مسیر رشد برای خیلی از نوجوانها، اهمیت خواب خیلی بیشتر از خوردن است، لذا ما بیشتر بر کنترل خواب و سحرخیزی، تأکید میکنیم)
⭕درست است که ادب، یک سختیهایی دارد اما در دل سختیاش شیرینی هم دارد، ادب یک زیبایی خاص و یک جذابتی دارد. مثلاً وقتی از بچهها میپرسیم «چه شغلی را دوست دارید؟» بیشتر به شغلهایی- مثل پلیسی، خلبانی و...- علاقه دارند که یک یونیفرم خاص یا یک دیسیپلین دارد که اینها جلوهای از ادب است.
⭕رسول خدا(ص) میفرماید:
«مِنَ الرَّزَانَةِ الْمُدَاوَمَةُ عَلَى الْخَيْرِ...» (تحفالعقول/15)
یکی از مواردِ وقار، مداومت بر کارِ خیر است.
(یعنی اگر مداومت بر خیر داشته باشی، آدم سنگین و باوقاری خواهی بود) و اگر مداومت بر کار خوب داشته باشی، کمکم از کارِ بد و زشت، بدت میآید! وقتی از کار زشت، بدت آمد، آنوقت دوست داری یک کسی تو را نصیحت و موعظهات کند و تو دوست داری اطاعت کنی.
⭕امام محمد باقر(ع) میفرماید:
« الْأَدَبُ يَكُونُ بِالْيَدِ وَ اكْتِسَاباً، فَمَنْ تَكَلَّفَهُ قَدَرَ عَلَيْهِ» (نزههالناظر/96)
ادب بهوسیلۀ دست حاصل میشود وبهصورت اکتسابی بهدست میآید و اگر کسی برایش زحمت بکشد آن را بهدست خواهد آورد.
⭕حالا اگر کسی ادب نداشته باشد چه اتفاقی میافتد؟ اگر کسی سختیِ ادب را تحمل نکند، چه اتفاقی میافتد؟
امیرالمؤمنین(ع) میفرماید:
«مَنْ لَمْ يَكُنْ أَفْضَلُ خِلَالِهِ أَدَبَهُ كَانَ أَهْوَنُ أَحْوَالِهِ عَطَبَهُ» (غررالحکم/8980)
کسی که بهترین کارش پرداختن به ادب نباشد و سختی ادب را تحمل نکند، کمترین بلایی که سرش میآید این است که به حالِ هلاکت میافتد!
⭕پیامبر اکرم(ص) میفرماید:
«مَنْ لَمْ يَتَأَدَّبْ بِأَدَبِ اللَّهِ تَقَطَّعَتْ نَفَسُهُ عَلَى الدُّنْيَا حَسَرَات» (مستدرکالوسایل/15/225)
کسی که مؤدب به آداب الهی نشود، با دستورات خدا ادب نشود، رفتار خودش را تنظیم نکند و سختی کسب ادب را تحمل نکند، نفسش در حسرتها نابود خواهد شد.
(حتی قبل از قیامت و در همین دنیا، دچار حسرت میشود)
⭕امیرالمؤمنین(ع) میفرماید:
«وَ مَا الْإِنْسَانُ لَوْ لَا الْأَدَبُ إِلَّا بَهِيمَةٌ مُهْمَلَةٌ»(اعلامالدین/84)
اگر ادب نباشد؟ انسان چیست، جز حیوانِ رهاشده!
(آنهم نه حیوانِ تربیتشدۀ اهلی، بلکه حیوان وحشی!)
و بعد میفرماید: هر کسی ادب را طلب کند سلطه و سیطره پیدا میکند و هرکسی ادب نداشته باشد، برده میشود!
(مَنْ طَلَبَهُ صَالَ بِهِ وَ مَنْ تَرَكَهُ صِيلَ عَلَيْه)
بهنظر میرسد که صهیونیستها، این کلمات را دقیق مطالعه کردهاند! چون انواعِ بیادبیها را در جوامع بشری تزریق میکنند، مبانی بیادبی را تئوریزه میکنند و در علم حقوق و حقوق بشر از این بیادبیها دفاع میکنند، چرا؟ چون میدانند کسی که ادب را ترک کند، برده میشود، ضعیف و ترسو میشود.
⭕ در فرهنگها و ادیان مختلف، یکسری مقیّدات وجود دارد که آدمها را مؤدب نگه میدارد. صهیونیستها سعی میکنند این مقیدات را بشکنند و بیادبی را در جوامع رواج دهند. اما خودشان(یعنی یهودیها) در خانوادههایشان مؤدب زندگی میکنند. چرا بیادبی را رواج میدهند؟ برای اینکه میدانند وقتی ادب در جامعهای از بین برود، میتوانند مردمِ آن جامعه را به بردگی بکشند.
⭕علی(ع) میفرماید:
بیادبی سبب هر شرّی هست!
(شرح نهجالبلاغه ابنابیالحدید/20/258)
آدم باید به یک ادبی مقید باشد و یک آدابی را باید رعایت کند. زیاد فرقی نمیکند که ادب ژاپنیها را داشته باشی، یا ادب آفریقاییها یا جاهای دیگر! مهم این است که یک ادبی داشته باشی! اینکه ادبِ تو «ادب اسلامی» باشد در درجۀ دوم قرار دارد. اما فرهنگ صهیونیستی میگوید: «راحت باش و هر لحظه شروع کن به هوسرانی!» تازه این بیادبی را هم با تبلیغات خودشان، یک کارِ باکلاس جلوه میدهند!
⭕اگر کسی بعد از اینکه دیپلم گرفت، عین آب خوردن بگوید «من دلم میخواهد این کار را انجام دهم...» یعنی اصلاً از این حرفش، خجالت نکشد، آن آموزش و پرورش ورشکسته است! در این صورت، هرچه به این بچه یاد داده باشند، مثل شمشیر در دست زنگیِ مست است، فایده هم ندارد.
👈 ادامه مطلب در پست بعد
@Panahian_text