eitaa logo
راهی به سوی نور
71 دنبال‌کننده
5.1هزار عکس
6.4هزار ویدیو
79 فایل
پل ارتباطی ما و شما: @Sarbazekoochek14
مشاهده در ایتا
دانلود
۱۷. در اين سوره كه سه جمله بيشتر ندارد، پنج بار شخص پيامبر مورد خطاب قرار گرفته است.زيرا علاوه بر ضمير كاف «ك» «أَعْطَيْناكَ»، در خطاب «صل» و «لِرَبِّكَ» دو بار و در عبارت‌ «انْحَرْ» و «شانِئَكَ» نيز دو بار، پيامبر مخاطب است. «أَعْطَيْناكَ‌، فَصَلِّ، لِرَبِّكَ‌، انْحَرْ، شانِئَكَ»در سراسر قرآن نيز، بيش از دويست بار خداوند به پيامبرش مى‌فرمايد: «ربك»با آن كه او پروردگار تمام هستى: «رَبُّ كُلِّ شَيْ‌ءٍ» «۱» و پروردگار همه‌ى مردم است: «بِرَبِّ النَّاسِ» «۲»، ولى از ميان واژه‌هاى «رب» كلمه «ربك» بيش از همه به كار رفته و اين نشانه آن است كه خداوند بر پيامبرش عنايت خاصّى دارد.چنانكه نمونه اين عنايت ويژه را در آيات ديگر نيز مشاهده مى‌كنيم، مثلًا خداوند نام اعضا و جوارح پيامبر را در قرآن مطرح كرده است: چهره‌ات: «وَجْهِكَ» «۳»، زبانت: «لِسانَكَ» «۴» چشمانت: «عَيْنَيْكَ» «۵»* گردنت: «عُنُقِكَ» «۶» دستانت: «يَدَكَ» «۷» سينه‌ات: «صَدْرِكَ» «۸»* كمرت: «ظَهْرَكَ» «۹» ۱۸. الطاف خداوند به پيامبر اسلام صلى الله عليه و آله، گاهى با درخواست آن حضرت صورت گرفته است،نظير «قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً» پروردگارا! مرا از نظر علمى توسعه بده. امّا كوثر هديه‌اى الهى بود كه بدون درخواست، به پيامبر عزيز داده شد. ۱۹. كوثر چيست؟ از آيه آخر سوره، يعنى‌ «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» استفاده مى‌شود كه مراد از كوثر چيزى ضد ابتر است و از آنجا كه عرب به افراد بى‌عقبه و بى‌نسل كه فرزند پسر ندارند و با مردن، آثارشان محو مى‌شود، ابتر مى‌گويد، بهترين مصداق براى كوثر، ذريّه پيامبر است كه امامان معصوم از نسل فاطمه مى‌باشند. البتّه كوثر، معنايى عام دارد و شامل هر خير كثير مى‌شود. اگر مراد از كوثر، علم باشد، همان چيزى است كه پيامبر مأمور به خواستنش بود. «قُلْ رَبِّ زِدْنِي عِلْماً» اگر مراد از كوثر اخلاق نيك باشد، پيامبر داراى خلق عظيم بود. «إِنَّكَ لَعَلى‌ خُلُقٍ عَظِيمٍ» اگر مراد از كوثر عبادت باشد، حضرتش به قدرى عبادت مى‌كرد كه آيه نازل شد: ما قرآن را نفرستاديم تا اين گونه خود را به مشقّت اندازى. «ما أَنْزَلْنا عَلَيْكَ الْقُرْآنَ لِتَشْقى‌» اگر مراد از كوثر نسل كثير باشد كه امروزه بيشترين نسل از اوست. اگر مراد از كوثر امّت كثير باشد، طبق وعده الهى اسلام بر تمام جهان غالب خواهد شد. «لِيُظْهِرَهُ عَلَى الدِّينِ كُلِّهِ» اگر مراد از كوثر شفاعت باشد، خداوند تا جايى كه پيامبر راضى شود از امّت او مى‌بخشد. «وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى‌» «5» هر كثيرى كوثر نيست. قرآن مى‌فرمايد: اموال و اولاد مخالفان، شما را به تعجب واندارد، زيرا كه خداوند اراده كرده آنان را در دنيا از طريق همان اموال و اولاد عذاب كند. «فَلا تُعْجِبْكَ أَمْوالُهُمْ وَ لا أَوْلادُهُمْ إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُعَذِّبَهُمْ بِها فِي الْحَياةِ الدُّنْيا» «۶» در قرآن سوره‌اى به نام كوثر داريم و سوره‌اى به نام تكاثر. امّا كوثر ارزش است و تكاثر ضدّ ارزش، زيرا اولى عطيّه الهى است كه دنباله‌اش ذكر خداست: «أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ» و دومى يك رقابت منفى كه دنباله‌اش غفلت از خداست. «أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ» كوثر ما را به مسجد مى‌برد براى نماز: «فَصَلِّ لِرَبِّكَ» و تكاثر ما را به گورستان مى‌برد براى سرشمارى مردگان. «حَتَّى زُرْتُمُ الْمَقابِرَ» در عطاى كوثر بشارت است: «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» و در تكاثر تهديدهاى پى در پى. «كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ ثُمَّ كَلَّا سَوْفَ تَعْلَمُونَ» كوثر، عامل رابطه با خالق است: «أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ» و تكاثر، وسيله‌اى براى سرگرمى با مخلوق. «أَلْهاكُمُ التَّكاثُرُ» كوثر كه بزرگ‌ترين هديه الهى است در كوچك ترين سوره قرآن مطرح شده است. هديه اشرف معبود به اشرف مخلوق چيزى جز كوثر نمى‌تواند باشد. «إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» در ماجراى فتح مكّه كه مشركان دسته دسته و فوج فوج به اسلام وارد مى‌شدند، خداوند تنها دستور تسبيح مى‌دهد: «رَأَيْتَ النَّاسَ يَدْخُلُونَ فِي دِينِ اللَّهِ أَفْواجاً فَسَبِّحْ» ولى براى عطا كردن كوثر مى‌فرمايد: «فَصَلِّ لِرَبِّكَ» نماز بگزار. گويا اهميّت كوثر از اسلام آوردن مشركان بيش‌تر است. ۲۰. عطاى استثنايى در سوره استثنايى با الفاظ استثنايى: عطا بى‌نظير است، چون كوثر است؛ سوره بى‌نظير است، چون كوچك‌ترين سوره قرآن است و الفاظ بى‌نظيرند، چون كلمات «اعطينا»، «الْكَوْثَرَ»، «صلِ»، «انْحَرْ»، «شانِئَكَ» و «ابتر» تنها در اين سوره به كار رفته و در هيچ كجاى قرآن شبيه ندارد.
هر زخم زبان و كلامى وزنى دارد. به شخص پيامبر اكرم توهين‌ها شد، كلماتى از قبيل مجنون، شاعر، كاهن و ساحر به او گفتند و به ياران او نيز توهين‌ها شد تا آنجا كه گفتند: اين بيچارگان را از خود دور كن تا ما دور تو جمع شويم. براى هيچ كدام سوره اى مستقل نازل نشد، امّا در نسبت ابتر دادن يك سوره نازل شد كه خير كثير به تو عطا كرديم و دشمن تو ابتر است و اين به خاطر آن است كه جسارت به شخص و ياران قابل تحمّل است، امّا جسارت به راه و مكتب كه او ابتر و راه او گذرا و بى‌آينده است، قابل تحمّل نيست. گاهى جسارت برخاسته از لغوگويى است كه بايد با كرامت از كنارش گذشت. «إِذا مَرُّوا بِاللَّغْوِ مَرُّوا كِراماً» گاهى جسارت به خاطر جوّ فاسد و دوستان ناباب است، كه بايد از آنان اعراض كرد. «إِذا رَأَيْتَ الَّذِينَ يَخُوضُونَ فِي آياتِنا فَأَعْرِضْ عَنْهُمْ» «۱» امّا گاهى جسارت به مكتب و رهبر است، آن هم از سوى افراد سرشناس و سياسى كه بايد جواب سخت به آن داده شود. «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» همان گونه كه منافقان از روى غرور مى‌گفتند: آيا ما مثل افراد بى خرد به پيامبر ايمان بياوريم. «أَ نُؤْمِنُ كَما آمَنَ السُّفَهاءُ» قرآن، جسارت اينگونه افراد را چنين پاسخ مى‌دهد: «أَلا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهاءُ وَ لكِنْ لا يَعْلَمُونَ» «۲» آنان خود بى‌خردند ولى نمى‌دانند! ۲۱. شتر در قرآن، هم در بحث توحيد مطرح شده است: «أَ فَلا يَنْظُرُونَ إِلَى الْإِبِلِ كَيْفَ خُلِقَتْ» «۳» هم در مورد مقدّمات قيامت نام آن آمده است، «وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ» «۴» هم در احكام و شعائر حج مطرح شده است، «وَ الْبُدْنَ جَعَلْناها» «۵» و هم مورد قربانى و كمك‌رسانى به جامعه قرار گرفته است. «وَ انْحَرْ» ۲۲. بر اساس روايات، مراد از «وَ انْحَرْ» آن است كه به هنگام گفتن تكبيرها در نماز، دستان تا مقابل گودى زير گلو كه محلّ نحر است، بالا آورده شود كه اين زينت نماز است. ۲۵. بر اساس روايات، آن دشمن كينه‌توزى كه به پيامبر اكرم جسارت كرد و او را ابتر خواند، پدر عمرو عاص بود. ۲۶. خداوند هم سبب ساز است هم سبب سوز. او مى‌تواند از يك فاطمه كوثر بيافريند و مى‌تواند افرادى را كه پسران رشيد دارند به فراموشى بسپارد. او مى‌تواند دريا را با زدن عصاى موسى خشك، «اضْرِبْ بِعَصاكَ الْبَحْرَ فَانْفَلَقَ» «۷» و با زدن همان عصا به سنگ، دوازده چشمه جارى سازد. «و اضْرِبْ بِعَصاكَ الْحَجَرَ فَانْفَجَرَتْ»
🌸پیام ها🌸 ۱- خداوند به وعده‌هاى خود عمل مى‌كند. در سوره ضحى، خداوند وعده‌ى عطا به پيامبر داده بود: ♡«وَ لَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضى‌» «۱» پروردگارت در آينده عطائى خواهد كرد كه تو راضى شوى. در اين سوره مى‌فرمايد: ما به آن وعده عمل كرديم. ♡«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» ۲- فرزند و نسل عطيّه الهى است. ♡«إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ» ۳- نعمت‌ها حتّى براى پيامبر اسلام مسئوليّت‌آور است. ♡«أَعْطَيْناكَ‌ ... فَصَلِّ» ۴- در قرآن به نماز يا سجده شكر سفارش شده است. ♡«فَصَلِّ» ۵- تشكّر بايد فورى باشد. ♡«فَصَلِّ» (حرف فاء براى تسريع است) ۶- نوع تشكّر را بايد از خدا بياموزيم. ♡«فَصَلِّ» ۷- در نعمت‌ها و شادى‌ها خداوند را فراموش نكنيم. ♡«أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ فَصَلِّ» ۸- آنچه مى‌تواند به عنوان تشكّر از كوثر قرار گيرد، نماز است. ♡«فَصَلِّ» (نماز جامع‌ترين و كامل‌ترين نوع عبادت است كه در آن هم قلب بايد حضور داشته باشد با قصد قربت و هم زبان با تلاوت حمد و سوره و هم بدن با ركوع و سجود. مسح سر و پا نيز شايد اشاره به آن باشد كه انسان از سر تا پا بنده اوست. در نماز بلندترين نقطه بدن كه پيشانى است، روزى سى و چهار بار بر زمين ساييده مى‌شود تا در انسان تكبّرى باقى نماند. حضرت زهرا عليها السلام در خطبه معروف خود فرمود: فلسفه و دليل نماز پاك شدن روح از تكبر است.«تنزيهاً لكم من الكبر») ۹- دستورات دينى، مطابق عقل و فطرت است. عقل تشكّر از نعمت را لازم‌ مى‌داند، دين هم به همان فرمان مى‌دهد. ♡«فَصَلِّ لِرَبِّكَ» ۱۰- چون عطا از اوست: «إِنَّا أَعْطَيْناكَ» تشكّر هم بايد براى او باشد. ♡«فَصَلِّ لِرَبِّكَ» ۱۱- قربانى كردن، يكى از راههاى تشكّر از نعمت‌هاى الهى است. (زيرا محرومان به نوايى مى‌رسند.) ♡«وَ انْحَرْ» ۱۲- هر كه بامش بيش برفش بيشتر. كسى كه كوثر دارد، ذبح گوسفند كافى نيست بايد شتر نحر كند و بزرگ‌ترين حيوان اهلى را فدا كند. ♡«وَ انْحَرْ» ۱۳- رابطه با خداوند بر رابطه با خلق مقدّم است. ♡فَصَلِ‌ ... وَ انْحَرْ ۱۴- انفاقى ارزش دارد كه در كنار ايمان و عبادت باشد. ♡«فَصَلِّ لِرَبِّكَ وَ انْحَرْ» ۱۵- شكرِ عطا گرفتن از خدا، عطا كردن به مردم است. ♡أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ ... وَ انْحَرْ ۱۶- نمازى ارزش دارد كه خالصانه باشد، «لِرَبِّكَ» و انفاقى ارزش دارد كه سخاوت‌مندانه باشد. ♡«وَ انْحَرْ» ۱۷- دشمنان پيامبر و مكتب او ناكام هستند. (كلمه شانِئ اسم فاعل است و شامل هر دشمنى در گذشته و حال و آينده مى‌شود. اگر مى‌گفت: «من شانك هو الابتر» تنها كسانى را كه در گذشته دشمنى كرده‌اند شامل مى‌شد و اگر مى‌گفت: «من يشونك هو الابتر» تنها دشمنان آينده را در برمى‌گرفت. «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ».) ۱۸- توهين به مقدّسات، توبيخ و تهديد سخت دارد. ♡«إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» ۱۹- از متلك‌ها و توهين‌ها نهراسيم كه خداوند طرفداران خود را حفظ مى‌كند. ♡«إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ» ۲۰- زود قضاوت نكنيم و تنها به آمار و محاسبات تكيه نكنيم كه همه چيز به اراده خداوند است. (مخالفان، با مرگ پسر پيامبر و داشتن پسران متعدّد براى خود، قضاوت كردند كه پيامبر ابتر است، ولى همه چيز برعكس شد.) ♡إِنَّا أَعْطَيْناكَ الْكَوْثَرَ ... إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ منبع: تفسیر نور، حجةالاسلام قرائتی
108.mp3
160.4K
سوره کوثر
@dars_akhlaq(3).mp3
7.03M
📢 |دعا 🤲 💐🎙 آیت الله مجتهدی تهرانی (ره) 🤲 دعا و شرح بمناسبت ماه مبارک رمضان ( روز سوم ) ⌚️کم حجم بسیار مفید وفوق العاده👌 🟠👈 پیشنهاد ویژه دانلود😍👌😍 ✅ ارسال به دیگران فراموش نشود🙏 ═══✼🍃💖🍃✼══ 🌹کــانال درس اخلاق🌹 ✨✨✨✨ 🆔 @dars_akhlaq
🎐 | | | 🏷یکبار ماه رمضان بود. ما همه از همان بچگی به ماه رمضان علاقه داشتیم. رادیوی بزرگ آقای مدیر را روی دو تا چوب می‌گذاشتند، پشت دیوار ساختمان مدرسه، و سحر روشن می‌کردند. تا سه تا دِه صدای آن می‌آمد! آن سال ماه رمضان تابستان بود و عشیره‌ی ما هم پلاس‌های خودشان را کنار جوی آب تنگل زده بودند. آب از در خانه ما عبور می‌کرد صدای غلت خوردن شبانه آن و روشنایی و زلال روز از آن و خنک و پاکی خاص آن که از چشمه‌سارهای پر از برف کوه تنگل می آمد روح هر آدمی را صیقل می‌داد. ▫️بخشی از کتاب «از چیزی نمی‌ترسیدم» زندگینامه خودنوشت شهید حاج قاسم سلیمانی 🌙 به مناسبت حلول ماه مبارک رمضان 🎐 نشر دهید و همراه ما باشید 🏷 @maktabehajghassem | مکتب حاج قاسم
10.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔰 یک نکته از یک جزء 🔻 💢 عدم وابستگی به تعلقات دنیوی 🔹 برشی از سخنرانی در حرم مطهر رضوی ♦️ شایان ذکر است، این سخنرانی در کل ماه مبارک رمضان دقایقی پس از اذان صبح تهران به صورت زنده از شبکه یک پخش می‌شود 💠اندیشکده راهبردی 🆔 @soada_ir
نماز شب چهارم ماه مبارک رمضان⚘️ هشت ركعت در هر ركعت حمد و بيست مرتبه <إنا أنزلناه> خوانده شود. التماس دعا⚘️
970229-Panahian-Ofogh-RamezanMaheOmidBarayeZohoor-03-128k.mp3
15.46M
🤲📿🤲📿 📌شرحی بر نکات کلیدی فایل صوتی ⬇️ 📌دعا آدابی دارد و آداب دعا دقیقا در دعای افتتاح رعایت شده است. 📌دعای افتتاح صرفا دعا برای فرج نیست بلکه درباره ارتباط با حضرت در دوران غیبت و بهره ای که الان باید ببریم از وجود حضرت می باشد. 📌دعای افتتاح اساسا وضع شده برای تقاضای ظهور حضرت و فرج و توضیح دادن حکومت حضرت ضمن دعا و برای ارتباط برقرارکردن با امام زمان ارواحنافداه 📌باید در این ماه مبارک طوری برای فرج حضرت دعا بشود که فرزندان متوجه دعای بیشتر پدر و مادرشان در این ماه مبارک برای فرج حضرت بشوند. 📌خصوصیات کسانی که نمی توانند حمد و ثنای خدا را بگویند و از آن لذت ببرند چیست؟ 🌐 @Salehe_keshavarz 📑📍
6.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 دفع بلا با دعا 🔹 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای: یک روایت از حضرت سجاد علیه‌السّلام است که میفرماید: «الدّعاء یدفع البلاء نازل و ما لم ینزل.» هم بلایی که به سوی شما آمده است با دعا دفع میشود و هم بلایی که نیامده است. یعنی اگر دعا نکنید، آن بلا متوجّه شما خواهد شد. 📱رسانه KHAMENEI.IR به مناسبت فرارسیدن ماه مبارک رمضان، گزیده‌ای از صوت بیانات رهبر انقلاب درباره دعا را در قالب مجموعه منتشر میکند. ⭐️ ⚡️ 💻 Farsi.Khamenei.ir