معانی اصطلاحی «انقلاب» ⁉️⭕️
🔻بعدها کلمه «انقلاب» در اصطلاحات فقهی و بیشتر در اصطلاحات فلسفی یک معنی دیگری پیدا کرده است.
⚠️فقها در باب مطهرها(یعنی پاک کننده ها) یکی از امور پاک کننده را انقلاب دانستهاند که گاهی از آن تعبیر به «استحاله» میکنند و گاهی استحاله را با انقلاب دو تا فرض میکنند.
👈میگویند یکی از چیزهایی که سبب طهارت یک شیء نجس میشود این است که در آن شیء نجس انقلاب یا استحاله پیدا بشود.
🐶استحاله در اصطلاح فقها مثل آنجایی است که سگ در نمکزار بیفتد و تبدیل به نمک بشود یعنی یک نجس تبدیل به پاک شده است.
💧یا نطفه که نجس است تبدیل به حیوان میشود، بعد آن حیوان پاک است. مثل نطفه انسان که تبدیل به بچه انسان میشود. در مورد انقلاب، مثال میزنند به انقلاب شراب به سرکه.
⚠️در اصطلاح فلاسفه معنای انقلاب از این هم محدودتر و مضیقتر میشود. فلاسفه انقلاب را به جایی میگویند که ذات و ماهیت یک شیء لزوما عوض شده باشد.
♻️آنوقت بحثی برایشان مطرح بود که آیا انقلاب ماهیت و انقلاب ذات جایز است یعنی ممکن است یا ممکن نیست؟ اصالت ماهیتیها آن را ناممکن میدانستند،
👈عملیات کیمیاگران را از نوع انقلاب ماهیت میدانستند و تخطئه میکردند و خرافه میدانستند و اصالت وجودیها انقلاب ماهیت و انقلاب ذات را امر ممکن میدانستند
🔻بلکه هر حرکت اشتدادی یعنی هر حرکت از نقص به کمال را در واقع انقلابها و انقلاب آناً فآناً میدانستند. میگفتند اگر یک شیء از نقص به سوی کمال برود آناً فآناً تغییر ماهیت میدهد،
(قسمت دوم)
(استاد مطهری ادامه دارد ✨ )
@rahiankhuzestan
📎میرسیم به اصطلاح اجتماعی امروز.امروز انقلاب یک اصطلاح جامعه شناسانه و فلسفه تاریخ است.
🗣وقتی کلمه انقلاب را به کار میبریم - که عربها الآن در این معنا لفظ انقلاب را به کار نمیبرند، ثوره به کار میبرند نباید دنبال مفهوم لغوی یا حتی اصطلاح فقهی و بالاتر اصطلاح فلسفی اش برویم
⚠️بلکه این یک اصطلاح خاص جامعه شناسانه است که در فلسفه تاریخ مطرح است.
☝️انقلاب به آن معنا که در فلسفه تاریخ و در جامعه شناسی مطرح است همان دگر شدن است (حتی نمیگویم دگرگون شدن؛ چون دگرگون شدن یعنی گونه اش، کیفیتش جور دیگر بشود) یعنی این که موجودی چیزی باشد و چیز دگر بشود. دگر شدن غیر از دگرگون شدن است.
🌾اقبال لاهوری معروف تعبیری راجع به قرآن دارد آنجا که میگوید:
🔷نقش قرآن چون که در عالم نشست
🔷نقشههای پاپ و کاهن را شکست
🔷فاش گویم آنچه در دل مضمر است
🔷این کتابی نیست، چیزی دیگر است
👈شاهد من در این شعر سوم است. میگوید:
🔷چون که در جان رفت جان دیگر شود
💗جان که دیگر شد جهان دیگر شود
یعنی قرآن جانها و روحها را منقلب و انقلابی میکند؛
🌗وقتی که روحها، ضمیرها، اذهان، افکار دگرگون و انقلابی شد جهان دیگر میشود.
📚استاد مطهری، انقلاب اسلامی از دیدگاه فلسفه تاریخ، ص6، 7، 8 ✨
@rahiankhuzestan
💯در هر حدی که شخصیت جامع علی علیه السلام را بشناسیم، #انسان_کامل اسلام را شناختهایم
👈و در هر حدی که انسان کامل را عملًا؛ نه اسماً و لفظاً، امام و پیشوای خود قرار دهیم،
☑️راه او را برویم، تابع و پیرو او باشیم و کوشش کنیم که خود را بر طبق این نمونه بسازیم، (در همان حد)شیعه این انسان کامل هستیم،
✨چون الشّیعَةُ مَنْ شایعَ عَلِیاً شهید (اول) در لمعه به مناسبتی این حرف را میگوید و دیگران هم این سخن را گفتهاند :
☝️شیعه یعنی کسی که علی را مشایعت کند.
⚠️یعنی انسان با «لفظ» شیعه نمیشود، با «حرف» شیعه نمیشود، با «حب و علاقه فقط» شیعه نمیشود؛ پس با چه چیز شیعه میشود؟
👈با مشایعت. مشایعت یعنی همراهی. وقتی کسی میرود و شما پشت سر و همراه او میروید، این را «مشایعت» میگویند.
👌شیعه علی یعنی مشایعت کننده عملی علی.
📚استاد مطهری، انسان کامل، ص 13، 14 ✨
@rahiankhuzestan
✨ راههای لغزش اندیشه 💯
💯 و منابع تفکر از منظر قرآن 💫
( قسمت اول ) زیبا🌷
📖لغزشگاههای اندیشه از نظر قرآن
قرآن مجید که دعوت به تفکر و نتیجهگیری فکری میکند
🤔و تفکر را عبادت میشمارد و اصول عقاید را جز با تفکر منطقی، صحیح نمیداند،
⚠️به یک مطلب اساسی توجه کرده است و آن اینکه لغزشهای فکری بشر از کجا سرچشمه میگیرد و ریشه اصلی خطاها و گمراهیها در کجاست؟
👤اگر انسان بخواهد درست بیندیشد که دچار خطا و انحراف نگردد چه باید بکند؟
✨در قرآن مجید یک سلسله امور به عنوان موجبات و علل خطاها و گمراهیها یاد شده است که ذیلًا ذکر میکنیم.
👈تکیه بر ظنّ و گمان به جای علم و یقین
✨قرآن میگوید:
اکثر مردم چنیناند که اگر بخواهی پیرو آنها باشی تو را از راه حق گمراه میکنند،
☑️برای اینکه تکیهشان بر ظنّ و گمان است (نه بر یقین) و تنها با حدس و تخمین کار میکنند {1}
{ #استاد_مطهری ادامه دارد 💫 }
@rahiankhuzestan
✨ راههای لغزش اندیشه 💯
💯 و منابع تفکر از منظر قرآن 💫
( قسمت دوم ) زیبا🌷
✨قرآن کریم در آیات زیادی به شدت با پیروی از ظنّ و گمان مخالفت میکند و میگوید :
⚠️مادامی که به چیزی علم و یقین حاصل نکردهای آن را دنبال مکن {2}.
🔍امروز از نظر فلسفی مسلّم شده است که یکی از عوامل عمده خطاها و اشتباهات همین بوده است.
🖌دکارت، هزار سال پس از قرآن اولین اصل منطقی خویش را این قرار داد و گفت :
🤚هیچ چیز را حقیقت ندانم مگر اینکه بر من بدیهی باشد و در تصدیقات خود از شتابزدگی و سبق ذهن و تمایل بپرهیزم،
👌و نپذیرم مگر آن را که چنان روشن و متمایز باشد که هیچگونه شک و شبهه در آن نماند{3}.
💰میلها و هواهای نفسانی
انسان اگر بخواهد صحیح قضاوت کند باید در مورد مطلبی که میاندیشد
کاملاً بیطرفی خود را حفظ کند؛
☝️یعنی کوشش کند که حقیقتخواه باشد و خویشتن را تسلیم دلیلها و مدارک نماید.
{ #استاد_مطهری ادامه دارد 💫 }
@rahiankhuzestan
10.48M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
غازتو بچرخون😏😂
#سلبریتی_دوهزاری
دوربین📸
ازاسمش پیداست
دوردست را نشان می دهد
وما چقدر از شما دوریم...
#التماس_دعای_شهادت♥
ڪانال شهیـــــد
محمــــدهــــادےذوالفقـــاری
🕊♥️
مجیدجان به ما آموختے
بزرگ بودن دل میخواهد ....
شجاعت میخواهد..
عشق میخواهد ....
شفاعت ڪن مارا ....
و بخر آبرویمان را ....🕊
#شهید_مجیدقربانخانی
و سلام بر او که می گفت:
«هر گاه امتداد نگاهت
به حرام نرسید، شهیـدی»🌹🕊
| شهید عباس کردانی🌱
ۅقـتـۍبهتوݩمیگݩ:
+الٺماسد؏ـا
واقعابرایطرفدعاکنید...
نگید محتاجیم بهدعا و کلا یادتون بره
میدونیدکہ↓
واسـههرکۍدعاےخیرڪنید
یهفرشٺهټویآسمۅݩهست
کہچندبرابرهموندعاروبرایخودتونمیکنه
#التماسدعا😊💐
°ࢪاهیـاننوࢪِخوزسټـاݩ°
✨ راههای لغزش اندیشه 💯 💯 و منابع تفکر از منظر قرآن 💫 ( قسمت دوم ) زیبا🌷 ✨قرآن کریم در آیات
✨ راههای لغزش اندیشه 💯
💯 و منابع تفکر از منظر قرآن 💫
( قسمت سوم ) زیبا🌷
🧐درست مانند یک قاضی که روی پروندهای مطالعه میکند، باید نسبت به طرفین دعوا بیطرف باشد.
💟قاضی اگر تمایل شخصی به یک طرف داشته باشد به طور ناخودآگاه دلایلی که برای آن طرف است نظرش را بیشتر جلب میکند
😍و دلایلی که لَهِ طرف دیگر و علیه این طرف است خود به خود از نظرش کنار میرود و همین موجب اشتباه قاضی میگردد.
☝️انسان در تفکرات خود اگر بیطرفی خود را نسبت به نفی یا اثبات مطلبی حفظ نکند و میل نفسانیاش به یک طرف باشد،
👌خواه ناخواه و بدون آنکه خودش متوجه شود عقربه فکرش به جانب میل و خواهش نفسانیاش متمایل میشود.
⚠️این است که قرآن هوای نفس را نیز مانند تکیه بر ظنّ و گمان یکی از عوامل لغزش میشمارد.
✨در سوره النّجم میفرماید:
إِنْ یتَّبِعُونَ إِلَّا الظَّنَّ وَ ما تَهْوَی الْأَنْفُسُ
پیروی نمیکنند مگر از گمان و از آنچه نفسها خواهش میکنند.
{ #استاد_مطهری ادامه دارد 💫 }
@rahiankhuzestan