#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌چو #قرآن بخوانند دیگر خموش
🔹قرآن كتابي است به قلم خدا كه #معلمش پيامبر و #مفسرش علي و فرزندان او ـ عليهم السّلام ـ هستند اين كتاب #سند نبوت و خاتميت پيامبر اسلام است و ضرورت دارد كه #تلاوت گردد و در آن تفكر شود.
🔹درباره #گوش فرا دادن به قرآن هنگام #قرائت خداوند مي فرمايد: «إذا قريء القرآنُ فاستَمعُوا لهُ و انْصِتُوا؛ وقتي كه قرآن خوانده ميشود گوش دهيد به آن و ساكت باشيد» انصات، #سكوت با توجه است. آيه در بيان استحباب شنيدن قرائت آيات و توجه به كلمات و تفكر در آنهاست. «لعلّكُم ترحمون» رجاء و اميد صفت نفساني و رواني است و در اين آيه اختصاص به شنوندگان، كساني كه احترام قرآن را رعايت مي كنند و اهل ايمان دارد. از جمله رعايت احترام، سكوت هنگام قرائت قرآن و توجه به آيات كريمه است و در صورت عدم رعايت احترام، نبايد در انتظار وزيدن نسيم روح افزا بود.
🔹تفاسير ذيل اين آيه، از ابن ابي يعفور روايت كردهاند كه مي گفت: «از حضرت صادق ـ عليه السّلام ـ سؤال كردم: شخصي قرائت قرآن ميكند، آيا واجب است بر كسي كه ميشنود سكوت كند و گوش دهد؟ فرمود: بلي هر گاه در حضور تو قرائت كند، واجب است گوش دهي و ساكت باشي تا قرائت تمام شود.»
🔹علماي اماميه به اين حديث استدلال ميكنند و قائل هستند كه در خصوص نماز وارد شده، به اين معنا هر گاه به امامي اقتدا كنند، واجب است به قرائت حمد وسورة امام گوش دهند.
🔹علامه طباطبايي ميفرمايد: در مجمع البيان روايت شده كه حضرت صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: «سكوت براي قرآن، چه در نماز و چه در غير نماز واجب است.»
🔹 و در تفسير عياشي از امام صادق ـ عليه السّلام ـ نقل كرده كه فرمود: «ابن الكواء (كه يكي از خوارج بود) دنبال امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ اين آيه را تلاوت ميكرد: «لَئِنْ أَشْرَكْتَ لَيَحْبَطَنَّ عَمَلُكَ وَ لَتَكُونَنَّ مِنَ الْخاسِرِينَ»؛يعني اگر مشرك شوي حتما عملت نابود خواهد شد و جزء زيان كاران خواهي شد.
حضرت امير ـ عليه السّلام ـ در نماز سكوت كرد.»
مرحوم طباطبائي ميگويد: البته اين روايات حمل ميشوند به آن صورتي كه خود امام مشغول خواندن حمد و سوره و يا قرآن نباشد و گرنه در آن صورت بايد حمل بر استحباب شوند.
🔹فقيهان به استثناي ظاهريه همگي ميگويند: سكوت در زماني كه قرآن خوانده ميشود مستحب است نه واجب، مگر براي مأموم در نماز جماعت كه براي او اختلاف وجود دارد كه آيا هنگام قرائت امام در نماز بر مأموم واجب است گوش دهد و ساكت باشد يا خير؟ بعضي فرمودهاند: واجب است و برخي گفتهاند واجب نيست. از دوامر «فاستمعوا» و «أنصتوا» استحباب استفاده ميشود نه وجوب، زيرا اين و آية بعد كه ميفرمايد: «و اذكُر ربّكَ في نَفسِكَ» در يك سياق قرار گرفته اند، بنابراين همان طور كه «واذكر» براي استحباب است، «فاستمعوا» و «انصتوا» نيز براي استحباب خواهند بود، اضافه بر اين، سكوت در مقابل هر خوانندهي قرآن باعث عسر و حرج ميشود كه هر دوي آنها شرعا نفي شده است.
🔹انسان براي احترام و عظمت قرآن كريم لازم است به تلاوت آن گوش دهد و ساكت باشد و ثمرة چنين احترامي اين است كه انسان مورد ترحّم پروردگار قرار ميگيرد، چنان كه در پايان آيه ميفرمايد: «لعلّكُم ترحمون».
فاضل مقداد در كنز العرفان ميفرمايد: مراد از آن، شنيدن آيات قرآن و درك مفاهيم آن و پي بردن به معجزه بودنش ميباشد.
🔹لازم به ذكر است كه قرآن تنها كتاب قرائت نيست، بلكه كتاب فهم و درك و در پي آن، عمل است. قرائت قرآن ثواب بسياري دارد، و تلاوت آن از مستحبات مؤكد است و فرقي بين مجلس ختم و غير آن نيست. در مجالس ختم انسان مخير است بين اين كه فاتحه بخواند يا قرآني را كه در دست دارد ادامه دهد.
🔹 اما آن چه بيشتر خواندن فاتحه را تقويت مي كند اين است كه روايات زيادي درباره فضيلت فاتحه براي ميت وارد شده است، به همين سبب در مجالس فاتحه، گاهي خواندن قرآن را قطع كرده و فاتحه مي خوانند و هيچ اشكالي بر آن بار نيست.
📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
۱. انسان و قرآن، استاد حسن زاده آملي.
۲. تفسير علي بن ابراهيم، ج۴.
۳. تفسير آسان، محمد جواد نجفي، ج۶.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
#تفاسیر
📌معرفي إجمالي #تفاسیر قرن پانزدهم هجري(۶)
🔰مخزن العرفان
اثـر حـاجـیـه نـصـرت خانم (1308 ق - 1403 ق) دختر حاج سید محمد علی حسینی اصفهانی مـعـروف بـه امـیـن یا امینه که مؤلفات خود را به نام یک بانوی ایرانی منتشر می کرد و از زنان دانشمند و پارسای عصر جدید بود (- امین، حاجیه نصرت خانم).
🔹 ایـن تـفسیر در پانزده مجلد به زبان فارسی و شیوه کلامی و استدلالی و روائی شامل تمامی قرآن کریم است.
🔹 مؤلف در این اثر پس از ذکر یک یا چند آیه از قرآن کریم نخست آن را به فارسی روان ترجمه نموده سـپس به تفسیر و تاویل و شرح مبسوط آن می پردازد و نیز معانی عرفانی و جنبه های ادبی و سایر موارد آن را بیان می کند. مفسر در این تفسیر همواره از روایات و احادیث خاندان عصمت و طهارت (ع) و همچنین از اقوال مفسران متقدم شیعه استفاده می کند. ایـن تـفـسـیـر در حـیات مؤلف در پانزده مجلد بین سالهای 1336 تا 1354 ش در اصفهان طبع گردیده است.
📚 مـنـابـع : تـفـسـیـر مخزن العرفان، اعیان الشیعة، 3/499؛ تاریخ علمای معاصرین، 311؛ الذریعة، 20/229؛ دانـشـمـندان و بزرگان اصفهان، 445؛ گنجینه دانشمندان، 3/114؛ فهرست کتابهای چاپی فارسی، 2/4151.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حکمت 107 نهج البلاغه.mp3
4.87M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۰۷ (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۴۲قسمت ۲.استاد صادقی.mp3
11.72M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۴۲ قسمت دوم(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
4.7M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای دهم #صحیفه_سجادیه
💢 موضوع دعا:
پناه بردن به فضل و رحمت الهی و طلب فریادرسی از خدا
⏺جلسه دوم
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #مجاهدی
🍀🍀🍀
#مدرسه_تعالی
#صوتی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه ۱۰۸.mp3
10.79M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۲۵
🛄 قسمت: صد و هفتم ۱۰۸
📌واکاوی دعای ۲۳ #صحیفه_سجادیه
☑️ موضوع دعا:
طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران
📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی #رحیق
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجتالدعاء، ص ٣۴٧ »
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه سوم.MP3
16.28M
#المیزان
#علامه_طباطبایی
#سبک_زندگی
#زندگی_مومنانه
🌱🌱🌱
📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه سوم
💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه
🔰بسیار زیبا و کاربردی
🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی ۲.mp3
10.97M
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ یاد گیری و دانش اندوزی (۲)
اهمیت دانش اندوزی
عنه (صلى الله عليه وآله): اغد عالما أو متعلما، وإياك أن تكون لاهيا متلذذا ( المحاسن: ١ / ٣٥٥ / ٧٥٣ عن جابر الجعفي عن الإمام الباقر (عليه السلام)، جامع الأحاديث للقمي: ٥٨، مشكاة الأنوار: ١٣٣ عن الإمام الباقر (عليه السلام) عنه (صلى الله عليه وآله).) روزت را آغاز کن در حالیکه يا عالم هستی یا جوينده علم و مباد که به دنبال سرگرمی و خوش گذرانی باشی
در هیچ دینی به اندازه اسلام توصیه به کسب علم و دانش نشده است. به سفارش اکید اولیاء دین انسان نباید تا آخر عمر خود از آموختن و یادگیری بازایستد. طبق نقل بحارالانوار، امیرالمومنین (ع) فرمودند: "اغد عالما او متعلما و لا تكن الثالث فتعطب"، روزت را آغاز کن در حالیکه يا عالم هستی یا جوينده علم و جز اين دو مباش كه هلاك خواهي شد.
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره ای آموزنده
💠 من که رفتم در #اصفهان به زیارت مرحوم آقای #حاج_آقا_رحیم_ارباب ، یک حرف عادی ما از ایشان نشنیدیم؛ یا #خاطره خوب بود. گفته بود: در همین مدرسه صدر؛ چون قبلاً وسیله بهداشتی نبود، در اتاق ها موش بود. گفت: یک موشی در یکی از این حجره ها بود، و همین طور رفت و آمد کرد؛ یکی از همین آقایان مدرسین و اساتیدی که در مدرسه صدر بودند؛ این موش که مزاحم بود، همین طور که می رفت، ایشان یک ظرفی روی این گذاشت تا گربه بیاید. همین که گربه آمد، این ظرف را برداشت و گربه این موش را گرفت. مرحوم حاج آقا #رحیم_ارباب می گفت که: ابن بزرگوار گفت: تا مدتها توفیق #نماز_شب از من گرفته شد!!
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#نکته
📌صفای باطن:
🔹باید توجه داشت در فهم #لطائف قرآن علاوه بر تفکر و تدبر و استفاده از محضر معلمان قرآن، فرزانگی و پاکی روح و صفای باطنی نیز شرط است:
«افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» ; «آیا در قرآن تدبر نمی کنند یا بر دلهایشان قفل نهاده شده است .»
عجب نبود گر ازقرآن #نصیبت نیست جزحرفی
که از #خورشید جز گرمی نبیند چشم نابینا
#عروس حضرت قرآن #حجاب آنگه براندازد
که دارالملک #ایمان را مجرد بیند از #غوغا
🌱🌱🌱
دوستان عزیزم !🌹
🔰در باز نشر معارف و آموزه های قرآنی همدیگر را یاری کنیم .امید آن که در امور زندگی قرآن سامان بخش زندگی مان باشد.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴ – ۳ #سوره_حج
📌سخن غیر #عالمانه
#سالک الی ا#للّه نباید در مسائلی که به آن علمی ندارد وارد شود و به خصوص درباره آن ها بحث و #جدل کند که در این صورت پیرو #شیطان خواهد شد و مسلم است که اگر کسی از #شیطان پیروی کند، #شیطان او را به #عذاب سوزنده ای راهنمایی می کند.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌تلاوت قرآن بدون عمل
🔹آنچه در روايت آمده كه: «هر كس قرآن تلاوت كند و به آن عمل ننمايد قرآن او را لعنت مي كند.» بدان معني نيست كه تلاوت قرآن بدون عمل به آن معصيت است، بلكه طبق روايات و آيات قرآن كريم، خواندن قرآن حتي بدون توجه به معناي آن، ثواب دارد. البته براي آموختن درس زندگي از قرآن و پيمودن مسير سعادتمندي ناچاريم ضمن تلاوت آن در آيات تدبر و انديشه نماييم، تا بتوانيم به مفاهيم بلندش عمل نماييم.
قرآن كريم، اقيانوسي بيكران از معارف الهي و دين است، دقت در اين معاني و انس با آن، زمينة عمل به آن را فراهم مينمايد.
🔹هر مرد و زن مسلمان، بايد قرآن را تلاوت و در آياتش تدبر و صفت همدم بودن با آن را در خود ايجاد كند. رابطه تنگاتنگي با آن داشته باشد و به بهانه عمل نكردن به آن، خود را از انس با آن محروم نسازد، زيرا قرآن كتابي كامل در انسان سازي است، سخن خدا و جامع تمام برنامهها و رموز تكامل است، عمل به آن موجب پيروزي و رستگاري در دنيا و آخرت ميشود.
🔹قرآن كريم، در آيات مختلف اهميت تدبر در قرآن را ذكر نمايد و ميفرمايد:
▫️۱. «افلا يتدبرون القرآن ام علي قلوب اقفالها؛ (محمد، ۲۴) آيا در قرآن، تدبر نميكنند يا بر دلهايشان قفلها زده شده است؟»
▫️۲. «كتاب انزلناه اليك مبارك ليدبروا آياته و ليتذكر اولو الالباب؛ (ص، ۲۹) كتابي است فرخنده كه آن را سوي تو فرستاديم، تا در آياتش تدبر كنند و خردمندان پند گيرند.»
▫️۳. «افلا يتدبرون القرآن و لو كان من عند غيرالله لوجدوا فيه اختلافاً كثيراً؛ (نساء، ۸۲) آيا در قرآن تدبر نميكنند؟ اگر از نزد غير خدا بود، هر آينه در آن اختلاف بسياري مييافتند.»
🔰روايات نيز در زمينة اهميت تدبر در قرآن مي فرمايند:
▫️۱. اميرالمؤمنين علي ـ عليه السلام ـ مي فرمايد: «بدانيد كه در قرآن خواندني كه با تدبر همراه نباشد، خيري نيست، بدانيد كه در عبادتي كه با فهم و انديشه توأم نباشد، خيري نيست.»
▫️۲. در روايت ديگر نيز مي فرمايند: «در آيات قرآن تدبر كنيد و از آن عبرت آموزيد، زيرا قرآن، رساترين پندهاو عبرت ها است.»كه با قرآن انس پيدا ميكند، ميتواند آيات آن را راهنمايي خود قرار دهد و علاقه و محبت آميخته با عشق و الفت ناگسستني با قرآن داشته باشد.
🔹مسلمان، براي آن كه توفيق را بيابد به قرآن، بايد نسبت به آيات قرآن كريم، شناخت پيدا كرده و در آن تدبر كند، محتوايش را دريابد و سپس با عشق، با آن ارتباط فكري و عملي برقرار نمايد.
حضرت علي ـ عليه السلام ـ دربارة پرهيزكاران و اهميت خواندن قرآن كريم ميفرمايد: «آنها شب هنگام، بر پا ايستاده، قرآن را شمرده و با تدبر تلاوت ميكنند، جان خود را با قرآن محزون ميسازند و داروي درد خود را از آن ميگيرند. هر گاه به آيهاي كه در آن تشويق است ميرسند، با علاقة فراوان به آن روي ميآورند چشم جانشان، با شوق بسيار در آن خيره ميشود و آن را پيشواي خود ميسازند و هر گاه به آيهاي كه در آن بيم و انذار است ميرسند، گوشهاي دلشان را براي شنيدن باز كرده، گمان ميكنند كه صداي نالة آتش سوزان دوزخ، و به هم خوردن زبانههايش در گوش جانشان طنين انداز است.»
🔹حضرت رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ دراهميت تلاوت قرآن و بهره بردن از آياتش جهت عمل به آن ميفرمايد: «عليكم بالقرآن فانه الشفاء النافع و الدواء المبارك و عصمة لمن تمسك به و نجاة لمن تبعه لا يعوّج فيقوّم و لايزيغ فيستعتب لا ينقضي عجائبه و لا يخلق علي كثرة امرد...»؛ بر شما باد كه به قرآن روي آوريد، زيرا قرآن شفابخشي سودمند و دوايي نجات بخش است. هر كس به قرآن تمسك جويد، مصون ميماند و هر كس از آن پيروي نمايد، نجات مييابد، هرگز از مسير حق منحرف نميشود تا نيازمند به اصلاح باشد و هرگز گمراه نميكند تا در خور عتاب باشد، شگفتيهاي قرآن، پايان پذير نيست و با گفتگوي فراوان در مورد آن، فرسوده نميشود.
🔹در روايت ديگر دراين باره ميفرمايد: «قرآن چراغي آشكار و ريسماني محكم است كه در رتبه و مقام بالا قرار دارد. قرآن برترين شفابخش و بالاترين فضيلت و سعادت است، هر كس از نور او بهره برد، خدا او را هدايت نمايد و هر كس امور خويش را به او پيوند دهد، خداوند او را مصون دارد و هر كس به قرآن، تمسك ميجويد، خداوند او را نجات دهد...».
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
📌تلاوت قرآن بدون عمل
🔰 روايات ديگري در اهميت تلاوت قرآن و انس با آن وارد شده است كه به بعضي از آنها اشاره مي كنيم:
ـ قرآن كريم در قيامت، اولين مهمان خداي سبحان است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ).
ـ قرآن كريم، برترين موجود خدا و اهانت به آن، شكستن حريم خداست. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ).
ـ قرآن، كتاب نجات بخش و تأمين كنندة زندگي سعادتمندانه است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ).
ـ قرآن، قائد و پيشواي بهشتيان و بيزاري جواز دوزخيان است. كساني كه قرآن را پشت سر اندازند، به سمت آتش ميرانند. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ
ـ قرآن، عامل صعود بهشتيان در درجات بهشت است. (امام سجاد ـ عليه السلام ـ)
ـ درجات بهشت، به عدد آيات قرآن است. (امام كاظم ـ عليه السلام ـ)
ـ تلاوت قرآن، عامل بلند آوازگي در آسمان و نورانيت در زمين است. (رسول اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ).
ـ قرآن، ماية خرمي و بهار دلها ست. (امير المؤمنين ـ عليه السلام ـ).
ـ قرآن، درياي بيكران معرفت است. (امير المؤمنين ـ عليه السّلام ـ).
🔹بدون شك، پيام اصلي روايات اين است كه فرد مسلمان، به دور از همة وسوسهها و براي بهره بردن از آيات قرآن كريم، در درجه اول بايد به تلاوت و انس با قرآن اهتمام ورزد و در تلاوت آن قصدش اين باشد كه با نورانيت آيات آن، در اين مكتب انسان سازي، ساخته شود.
🔹 ذكر كردن اين روايات براي اين بود كه انگيزه بيشتري جهت تفكر در قرآم ايجاد شود و هيچكدام دليلي بر بي اهميت بودن تلاوت قرآن بدون تدبر و عمل نيست، بلكه قرائت قرآن حتي بدون فهم معناي الفاظ آن نيز مفيد است و روايتي كه ميفرمايد: «رب تالي القرآن و القرآن يلعنه»؛ مصداق آن در جايي است كه فرد قرآن خوان، از اول تلاوت آيات، قصدش بهره بردن از آيات نباشد، بلكه انگيزة خواندن آيات در نزد او، غير از انگيزه هدايت و بهره بردن از آيات آن باشد.
📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر:
۱. تفسير تسنيم، آيت الله جوادي آملي، ج ۱، ص ۲۴۱ ـ ۲۵۳.
۲. اعجاز قرآن، سيد رضا مؤدب، ص ۲۹.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
💢زیان کارترین آدمیان
🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
أخْسَرُ النّاسِ مَن قَدَرَ على أنْ يَقولَ الحقَّ و لَم يَقُلْ.(غرر الحكم : 3178)
امام على عليه السلام
زيانكارترين مردم كسى است كه بتواند حقّ بگويد، ولى نگويد.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
Document (4).pdf
101.4K
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
#تفاسیر
📌معرفي إجمالي #تفاسیر قرن پانزدهم هجری (۷)
🔰انوار نبوت
از سـیـد عـبـاس (1318 ق - 1404 ق) فرزند سید حبیب معروف به مدرس حاج سید جوادی، از مجتهدان و علمای قزوین. تفسیر مورد بحث به زبان فارسی است.
🔹مفسر پس از ذکر هر آیه به شرح و بیان آن می پردازد و در بعضی موارد از روایات بهره گرفته است و تفسیری است تحت لفظی و غالبا ترجمه فارسی آیات را دربردارد. مـجـلد اول شامل تفسیر سوره حمد تا پایان سوره نساء است و این تفسیر در تهران به چاپ رسیده است.
📚 منابع : تفسیر انوار نبوت ؛ یادداشتهای شخصی.
🌱🌱🌱
🔰اضواء علی متشابهات القرآن
اثـر شـیخ خلیل یاسین (1328 - 1405 ق) فرزند شیخ ابراهیم عاملی، از علما و مفسران شیعه در لبنان.
تفسیر مورد بحث به زبان عربی و تفسیری گزینشی و به ترتیب سوره های قرآن کریم است. مـفـسـر در هر سوره از قرآن که دارای آیه متشابه است آنرا یاد کرده سپس اشکال و اعتراض را به عنوان سؤال مطرح می نماید و بعد تحت عنوان جواب تفسیر آیه را بطرز محققانه و به سبک بسیار قانع کننده و استدلالی و موجز بیان می دارد. ایـن تـفـسیر در دو جلد در 1600 سؤال و جواب در بیروت چاپ گردید و سپس در 1651 سؤال و جواب تجدید چاپ شد.
📚مـنـابـع : اضواء علی متشابهات القرآن ؛ مستدرکات، اعیان الشیعة، 1/40؛ معجم الدراسات القرآنیة عند الشیعة الامامیة، 21.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی
#پرسش
#عقل #آیه #تفکر
📌آیه در قرآن به چند معنا آمده است و آیا آیه به متفکران و عاقلان اختصاص دارد؟
🔰أیه در لغت به معنای نشانه است (مفردات راغب، واژه آیه) و در قرآن در معناهای گوناگونی به کار رفته است، مانند:
۱.فرازهای قرآن که با نشانه های ویژه ای از هم جدا شده، به «آیه» مشهورند، چنان که خود قرآن می فرماید: «تِلْکَ ءَایَاتُ اللَّهِ نَتْلُوهَا عَلَیْکَ بِالْحَقِّ;(بقره، ۲۵۲) این ]جمله ها[ آیه های خداوند است که به حق بر تو تلاوت می کنیم.»
۲. معجزه ها نیز به عنوان آیه معرفی شده اند، چنان که قرآن درباره معجزه معروف ید بیضای موسی(علیه السلام)می فرماید: «وَ اضْمُمْ یَدَکَ إِلَی جَنَاحِکَ تَخْرُجْ بَیْضَآءَ مِنْ غَیْرِ سُوء ءَایَةً أُخْرَی;(طه،۲۲) دستت را در گریبان تا زیر بغل فرو بر، به هنگامی که خارج می شود، سفیدی و درخشندگی بی عیب و نقصی دارد و این معجزه دیگری است.»
۳. آیه به معنای دلیل و نشانه خداشناسی و دیگر معرفت ها نیز آمده است: «وَ جَعَلْنَا الَّیْلَ وَ النَّهَارَ ءَایَتَیْنِ;(اسراء،۱۲) ما شب و روز را دو دلیل ]برای شناسایی خدا[قرار دادیم.» و درباره استدلال برای شناخت رستاخیر می فرماید: « وَ مِنْ آیاتِهِ أَنَّکَ تَرَی الْأَرْضَ خاشِعَةً فَإِذا أَنْزَلْنا عَلَیْهَا الْماءَ اهْتَزَّتْ وَ رَبَتْ إِنَّ الَّذی أَحْیاها لَمُحْیِ الْمَوْتی إِنَّهُ عَلی کُلِّ شَیْءٍ قَدیر;(فصلت،۳۹) از نشانه های او این است که زمین را پژمرده و خاموش می بینی، ولی هنگامی که آب ]باران[ بر آن فرو می ریزیم، به جنبش می آید و گیاهان آن می روید، همان کسی که زمین را زنده کرد مردگان را نیز زنده می کند. او بر همه چیز قادر است.»
۴. به معنای چیزهای چشم گیر، مانند بناهای مرتفع و عالی نیز آمده است، همان گونه که قرآن کریم می فرماید: «أَتَبْنُونَ بِکُلِّ رِیع ءَایَةً تَعْبَثُونَ;(شعراء،۱۲۸) آیا در هر مکان بلندی، بنایی می سازید و در آن سرگرم می شوید.»۱
بنابراین، آیه در قرآن به یک معنا نیامده است و به طور قطع معنای اول و دوم آیه، ویژه عاقلان نیست، بلکه عوام از مردم نیز هر یک به مقدار ظرفیت خود می توانند از آن ها بهره بگیرند; برای مثال، از عبارت های قرآن که آیه های آن هستند، هم عاقلان و متفکران جامعه بهره می گیرند و معارف الهی را استنباط می کنند و هم عوام با تدبر، از مضمون آن ها تأثیر می پذیرند، همان گونه که امام حسین(علیه السلام)می فرماید: «کتاب خداوند عزوجل بر چهارچیز (و رتبه) است: عبارت و اشاره و لطایف و حقایق، پس عبارت برای عوام است و اشاره برای خواص و لطایف برای اولیا و حقایق برای انبیا.»۲
اما معنای سوم آیه به متفکران و عاقلان اختصاص دارد و تنها آنان می توانند از این راه به معارف الهی و حقایق هستی پی ببرند و مراحل تکامل را بپیمایند; به این معنا که شرط آغازین استدلال، دارا بودن توانایی قوه تعقل و تفکر است و اما بهره مندی از آن، تنها با داشتن این توانایی میسّر نیست، زیرا به بسیار متفکرانی که در عین دانایی، با حق در افتاده، راه گمراهی را در پیش گرفته اند; از این رو قرآن کریم در جاهای گوناگون می فرماید: «إِنَّ فِی ذَ لِکَ لاََیَةً وَ مَا کَانَ أَکْثَرُهُم مُّؤْمِنِین;(شعراء،۸) به حق که در رویش گیاهان، آیه و نشانه ای ]بر رستاخیز[ است، ولی بیش تر آنان مؤمن نیستند.»
________________
۱. تفسیر نمونه، آیت الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱، ص ۳۹۲.
۲. کلمات الامام الحسین(علیه السلام)، شیخ شریفی، ص ۵۵۱.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
جلسه چهارم.MP3
13.82M
#المیزان
#علامه_طباطبایی
#سبک_زندگی
#زندگی_مومنانه
🌱🌱🌱
📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه چهارم
💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه
🔰بسیار زیبا و کاربردی
🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (158)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 7 - ختم الله على قلوبهم و على سمعهم و على ابصرهم غشوه ولهم عذاب عظيم
☑️بحث روايى
بررسى روايات تفسيرى در اين مبحث و مباحث ديگر نشان مى دهد كه بسيارى از نكات روايى مستنبط از جمع بندى آيات قرآنى است ؛ گرچه مطالب ابتكارى در تطبيق و مانند آن، در نصوص يافت مى شود.
▫️2- شاهدان دلهاى مختوم
- عن العسكرى (عليه السلام) انه قال فى قوله تعالى: (ختم الله...): اى وسمها بسمه يعرفها من يشاء من ملائكته فيعرفونهم بها و يبصرها رسول الله (صلى الله عليه وآله) و يبصرها خير خلق الله بعده على بن ابيطالب (عليه السلام)....
👈🏼👈🏼اشاره:
همه موجودهاى مجرد و عالى كه در ضبط اعمال انسانها حضور دارند ممكن است با اعلام الهى از مهر شدن قلب مختوم دلان آگاه باشند، چنانكه انسانهاى كامل كه اعمال بشر بر آنان عرضه مى شود با تعليم خداوند، باخبرند و امام هر عصر كه مسئول ويژه هدايت ارواح و نفوس مستعد است، با تعريف الهى مستحضر است و مقربان كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اولى از اعمال و قلوب كه شاهد اعمال و قلوب ابرارند، به طريق اولى از اعمال و قلوب فجار آگاهند. بنابراين، آنچه مزبور آمده، بيان برخى مصاديق شاهد است، نه همه آنها.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (94)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪ 65- درکارفرهنگی نیرو،بودجه و امکانات شرط لازم است نه کافی
* قُلْ إِنَّمَا أَعِظُكُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُواْ لِلَّهِ مَثْنىَ وَ فُرَادَى ثُمَّ تَتَفَكَّرُواْ مَا بِصَاحِبِكمُ مِّن جِنَّةٍ إِنْ هُوَ إِلَّا نَذِيرٌ لَّكُم بَينَْ يَدَىْ عَذَابٍ شَدِيدٍ(سبا/46)
بگو: شما را به يك چيز اندرز مىدهم: دودو و يك يك براى خدا قيام كنيد. سپس بينديشيد، تا بدانيد كه در يار شما ديوانگيى نيست. اوست كه شما را از آمدن عذابى شديد مىترساند.
🌱🌱🌱
1. آن چه مهم است قيام خالصانه براى خدا است، تعداد و نفرات نقش اصلى را ندارد. «تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنى وَ فُرادى»
2. قيام سه عنصر لازم دارد:
🔹 خلوص، «لِلَّهِ»
🔹 رهبر، «بِصاحِبِكُمْ»
🔹 فكر و برنامه. «تَتَفَكَّرُوا»
حركتها و انقلابهايى كه براى خدا نباشد و برخاسته از عقده ها و هوسها و براى كسب ثروت باشد به جايى نمىرسد.
اگر انقلاب همراه با فكر و برنامه جامع نباشد و يا رهبر الهى همراه و مصاحب با انقلابيون نباشد به نتيجهاى نمىرسد و بقا و بركاتى نخواهد داشت.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف ۶.mp3
12.85M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_یوسف #یوسف
#جلسه 6
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
💠 ثقَل اكبر
▪️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت #امام_باقر_علیه_السلام، عَرْضِ هویت خود بر قرآن حكیم است، زیرا آن محقّق علوم #انبیاء_علیهم_السلام به جابر بن یزید جُعفی چنین فرمود: «وَ اعْلَمْ بِأَنَّكَ لَا تَكُونُ لَنَا وَلِیاً ... وَ لَكِنِ اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی تَرْغِیبِهِ خَائِفاً مِنْ تَخْوِیفِهِ فَاثْبُتْ وَ أَبْشِرْ».[1] از این بیان نورانی بر می آید كه بهترین راه برای معرفت نفس كه دقیق ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر #میزان_اكبر یعنی قرآن كریم است، چنانكه لازم ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر بر می آید كه تنها محورِ تحقیق در جهاد اكبر كه قلمرو آن فقه اكبر است و در جهاد اصغر كه حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است كه با #ثقل_اكبر یعنی قرآن كریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست.
[1] . تحف العقول، ص284.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام - به کنگره امام باقر(ع)
تاریخ: 1389/10/18
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#امام_باقر_ع
محمد بن منکدر میگفت: «فکر میکردم که علی بن الحسین (السجاد علیه السلام) جانشینی بهتر از خودش به جا نمیگذارد تا آن که پسرش محمد بن علی (الباقر علیه السلام) را دیدم که خواستم او را وعظ کنم، اما او من را وعظ کرد.»
یارانش به او گفتند: «چه وعظی به تو کرد؟»
گفت: « به سوی برخی نواحی مدینه در ساعتی گرم خارج شدم که ابو جعفر، محمد بن علی (باقر ع) من را دید… با خودم گفتم: «سبحان الله. بزرگمردی از بزرگان قریش در این ساعت [گرم] با این حال اما در طلب دنیا؟! حتما او را موعظه میکنم.» به او نزدیک شدم و سلام کردم و او با سختی و در حالی که عرق میریخت، جواب سلامم را داد.
گفتم: «خدا امورت را به صلاح بیندازد. بزرگی از بزرگان قریش در این ساعت، با این حال آن هم در طلب دنیا؟! اگر اجلت بیاید و تو بر این حال باشی چه کار میکنی؟»
گفت: «اگر مرگ سراغم بیاید و من بر این حال باشم، مرگ درحالی سراغم آمده که در حال طاعتی از طاعات الهی هستم. خودم و عیالم را از [امثال] تو و از مردم بینیاز میکنم و من همواره از این میترسیدم [و بر این فکر بودهام] که اگر مرگ سراغم بیاید و من بر معصیت از معاصی خدا بودم [چه میشود].» گفتم: «راست گفتی. خواستم تو را وعظ کنم ولی تو وعظم کردی.»
📚 منابع:
✅ کلینی، محمد بن یعقوب؛ الكافي (ط - الإسلامية)، ج5، ص: 73
✅ شیخ مفید، محمد بن محمد؛ الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 161
✅ شیخ طوسی، محمد بن الحسن؛ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج6، ص: 325
✅ نقل شده توسط علامه عسکری در کتاب تالیفی ایشان: مع علي الوردي في کتابه وعاظ السلاطین، چاپ مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری، ص ۲۲
🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا
💠@alaskari_farsi
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
مسلمان بمیرید
💠 وجود مبارک #امام_باقر به وصی خود #امام_صادق (علیهما السلام) فرمود: در صدر #وصیتنامه من این جمله یعقوب، جدّ ما را بنویس که: (لا تموتنّ الا و انتم مسلمون)؛* #مسلمان بمیرید، مسلمان #مردن کار آسانی نیست!
با اینکه الفبای دین را در #قبر #تلقین می کنند، برخی زبانشان بند می آید که جواب سئوالات فرشته ها را بدهند! نمازخوان و بی نماز، هر دو کتابشان، قبله شان و پیغمبرشان را می دانند؛ اما انسان وقتی مُرد، تمام اعضاء و جوارح او در اختیار ملکات اوست. اگر ملکات تیره بود، زبان گویا نیست و بی نماز نمی تواند بگوید ما مسلمانیم! لذا امام #باقر (ع) #وصیت می کند کاری کنید که #اسلام را با خود به #گور ببرید و مسلمان بمیرید.
________________________________________________
* سوره آل عمران / آیه ۱۰۲
✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_محمد_باقر
#باقرالعلوم
کرامتي که خداي سبحان براي مؤمنين قرار ميدهد به انبيا هم در دنيا دستور ميدهد که آن کرامت را نسبت به مؤمنان يا فرشتگان اعمال بکنند و خودش هم همين کار را ميکند. در پذيرايي آنچه را که انبيا از مهمانهاي خود پذيرايي ميکردند اين نبود که يک مقدار غذا يا ميوه در اتاقي بگذارند و مهمان را نزد غذا ببرند که الآن اينچنين رسم است، بلکه غذا و مائده و سفره و ميوه هر چه بود، آن را نزد مهمان ميآوردند نه بر عکس. در جريان ضيافت وجود مبارک ابراهيم خليل(سلام الله عليه) که آن مهمانان ناشناس آمدند و حضرت ﴿جاءَ بِعِجْلٍ حَنيذٍ﴾؛[1] تعبير قرآن کريم اين نيست که “فَقَرَّبَهُم إلَيهِ”، بلکه فرمود: ﴿فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ﴾؛[2] يعني غذا را نزد مهمان برد، نه مهمان را نزد غذا. سفره را نزد مهمان پهن کرد، نه مهمان را نزد سفره برد: ﴿فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ﴾؛ نه “قَرَّبَهُم إلَيهِ يا إلَيها”. اين ادب انبيا در پذيرايي از مؤمنان و مهمانان است. ذات اقدس الهي هم چه در ماه مبارک رمضان که صائمان جزء “ضيوف الرحمن” هستند، چه در مراسم حجّ و عمره که زائران حرم الهي جزء “ضيوف الرحمن” هستند، کاري هم که انجام ميدهد اين است که بهشت را نزد اينها ميبرد، نه اينکه اينها را نزد بهشت ببرد: ﴿وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقينَ﴾؛ يعنی سفره بهشت را نزد مؤمنين و نزديک آنها ميبرد، نه اينکه مؤمنين را نزديک بهشت بياورد.
تفسیر سوره قاف95/10/05