eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 بگو آشیخ مرتضی اسید مهدی گفته شما فکر می کنید، بی صاحبید! شام سیهم را سحر آید روزی التماس دعا🙏 ☘☘☘ 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
صوت جلسه سوم.mp3
6.01M
💢شرح دعای دعای هفدهم   💢موضوع دعا دعای هفدهم از دعا‌های مأثور از امام سجاد(ع) در پناه بردن به خدا از شرّ شیطان است. حضرت سجاد(ع) در این دعا به بیان انواع دشمنی‌ها و نیرنگ‌های پرداخته و به راه‌های جلوگیری از ورود او به حریم دل اشاره می‌کند. انسان به‌واسطه بی‌توجهی به عبادت الهی، درخواست مقام مخلصین جهت نجات از و خیرخواهی برای دیگران از موضوعات مطرح شده در این دعا است. 👈جلسه سوم 🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین ♤♤♤ 🔅تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
جلسه هجدهم.MP3
23.44M
🌱🌱🌱 📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه هجدهم(پایانی) 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💐 آیا در برزخ تعلیم قرآن برای انسان وجود دارد؟ 📌 قرآن در عالم ! 🍃امام کاظم (ع) فرمودند: اگر از شیعیان ما،کسی قرآن را به خوبی در دنیا فرا نگرفته باشد(چون به حقیقت آن ایمان دارد)در جهان برزخ قرآن به او تعلیم داده می شود تاخدای سبحان با معرفت قرآن بر درجات او بیفزاید زیرا درجات به اندازه آیات قرآن است به قاری گفته می شود:بخوان وبالا برو، اونیز می خواند وبالا می رود.  (بحارالانوار،ج89،ص348) 🍃در جهان زمینه ای برای تکامل عملی نیست تا انسان با انجام کاری واجب یا مستحب به کمال برتر عملی برسد ولی راه تکامل علمی باز است. (تفسیر ،ج 1، ص246 ،آیت اللّه جوادی آملی 💐🍃💐🍃💐 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 123.mp3
12.53M
۱۵۴ 🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم   از دعا‌های مأثور از امام (ع) است که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن و زبان در  و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام  را طلب می‌کند. در این دعا از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا  برده می‌شود. ▫️جلسه ١٢۳ 🔈سخنران:خادم صفحه قرآنی ♤♤♤ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔻قرآن هم بخوانید! . در قرآن هروقت تعلیم آمده، تزکیه هم آمده است. نکته اش هم این است که مقدم بر تعلیم است. اما قبل از هم مطلبی است که معمولا کسی نمی‌گوید! پیغمبر قبل از اینکه دهد، تزکیه می‌کند و قبل از اینکه تزکیه کند، «تلاوت قرآن» می‌کند. مقدمه تزکیه، تلاوت قرآن است. ما می‌خواهیم کلاس‌هایمان آموزشی نباشد و البته تربیتی هم باشد اما نمی‌دانم چه بیماری وجود دارد که می‌ترسیم زیاد قرآن بخوانیم؟! اولین کاری که پیامبر می‌کرد « قرآن» بود و بعد تربیت، و حکمت. 🔖استاد 📚دوره تربیت مشاور و پشتیبان تربیتی ☘☘☘ @rahighemakhtoom
⚫️ مراسم هفتم فقیه اهل بیت، عالم ربانی، سالک توحیدی، علامه ذو فنون حضرت آیة الله حسن زاده آملی رضوان الله تعالی علیه 🎙سخنران:آیة الله حاج شیخ علی رضائی طهرانی 📍مشهد مقدس؛ مسجد حضرت زینب سلام الله علیها،بلوار شهید نامجو ، خیابان شهید بهشتی ، حد فاصل بهشتی ۳۱ و ۳۳ ⏰شنبه ساعت ۱۵ لایو (پخش زنده): instagram.com/isin_ir •┈┈••••ا✾ا•••┈┈• 🏫موسسه مطالعات راهبردی علوم و معارف اسلام ▫️▫️▫️پردازش مدل علم دینی و طراحی سیستم های دینی ▫️▫️▫️ 💠https://eitaa.com/joinchat/63176758C5be3dc50e0
یک سایت روایی عالی 👇👇👇 Alvahy.com روی هر سوره ای از قرآن که کلیک کنید، ذیل هر آیه روایات را همراه ترجمه می آورد. اين سایت در واقع همان "کتاب ۱۸ جلدی "تفسیر اهل بیت علیهم السلام" تالیف آقای علیرضا برازش، یک مجموعه بسیار ارزشمند می باشد. ارسال همگانی اين متن صدقه جاريه است. التماس دعا🙏 ☘☘☘ 🔅صفحه قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ – ۱۵ 📌 قضیه حضرت علیه السلام الی باید از قضیه حضرت سلیمان علیه السلام مسائل زیر را استفاده کرده و عمل کند: ☑ ۱ – اگر از جانب پروردگار به خاطر نفسش به او و حکمتی داده شد حمد و شکر خدا را بکند و از این نعمت نماید. ☑ ۲ – سالک الی اللّه اگر خدا را بکند و دوران تزکیه نفس را بگذراند و متصف به الهی بشود پروردگار پشتوانه او خواهد بود و و انس و حتّی در خدمت او قرار خواهند گرفت. ☑ ۳ – باید الهی را آن قدر بی بداند که اگر خدا بخواهد او ارتباط را با یکدیگر می فهمد و سخنان آنها را درک می کند. ☑ ۴ – باید در مقابل تمام این نعمتها باشد و از خدای تعالی بخواهد که کارهایش مرضی پروردگار باشد و جزء بندگان خدا واقع شود. ☑ ۵ – باید بکوشد که در تمام امور خودش و و منظم باشند و با با آنها برخورد کند. ☑ ۶ – اگر یکی از و خدمتگذاران عذر موجّهی در بی نظمی اش داشته از او بپذیرد و او را مورد قرار ندهد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
♨️بدترین ربا 🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله: ألا إنّ أربَى الرِّبا شَتمُ الأعراضِ، و أشَـدُّ الشَّـتمِ الهِجاءُ، و الراوِيَةُ أحَدُ الشّاتِمَينِ 🔅🔅🔅 بدانيد كه بدترين نوع ربا، ناسزا گويى به آبرو و حيثيت افراد است و بدترين ناسزاگويى هجو كردن است و كسى كه هجو را نقل كند نيز يكى از دشنام دهندگان است. 📚كنز العمّال : 8105 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(186) تفسیر آیه 11و 12سوره بقره واذا قيل لهم لا تفسدوا فى الارض قالوا انما نحن مصلحون * الا انهم هم المفسدون و لكن لا يشعرون ⏪تفسير ▫️قيل: مجهول آوردن فعل قيل براى افاده عموم است و گوينده يا دعوت كننده خاصى مراد نيست ؛ دعوت منافقان به ترك فساد، هم با تلاوت و تفسير آيات قرآن صورت مى گيرد، هم با سخنان معصومين (عليه السلام) و هم با نهى از منكر مومنان، ليكن آنان در برابر همه اين دعوتها و هدايتها يك سخن دارند كه: ما فقط اهل اصلاحيم، نه افساد. ▫️لا تفسدوا :افساد در مقابل اصلاح و به معناى ايجاد خلل در نظم و اعتدال شى ء است و در قرآن كريم در موارد فراوانى در برابر اصلاح به كار رفته است، مانند: (الذين يفسدون فى الارض و لا يصلحون)، (ان الله لا يصلح عمل المفسدين)،(لا تفسدوا فى الارض بعد اصلاحها) و (والله يعلم المفسد من المصلح). آيه محل بحث نيز از همين موارد است و به معناى جامع افساد زمين و زمينه است ؛ چنانكه اصلاح نيز كه مقابل آن است به معناى جامع است . تبليغ سوء توطئه عليه نظام اسلامى، القاى شبهه در صحت دعوى وحى و نبوت و صحيح بودن دعوت به مبدا و معاد و مانند آن، از مصاديق بارز افساد در زمين و زمينه زندگى اجتماعى است. به هر تقدير، هر صلاح و زمين و هم صلاح و فساد زمينه به وسيله انسانهاى ساكن در زمين و فراهم كننده هاى زمينه است و هرگز بدون عامل انسانى جريان صلاح و فساد مطرح نيست. از اين رو خداوند انسانها را به صلاح و اصلاح دعوت مى كند. ▫️الا: حرف تنبيه و براى آگاه ساختن مخاطب بر تحقيق خبرى مهم است كه پس از آن مى آيد. الا مركب از همزه استفهام و لاى نفى است، همان گونه كه در آيه شريفه (اليس ذلك بقادر على ان يحيى الموتى، حرف استفهام با فعل نفى تركيب شده است، تركيب استفهام و نفى در الا مفيد حصر نيز هست. منافقان در برابر دعوت به ايمان، به دروغ اظهار ايمان مى كنند: (و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين)و در برابر نهى از منكر و فساد، ادعاى اصلاح مى كنند و بدين گونه بيمارى نفاق آنها همانند كفر كافران مانع پذيرش هدايت قرآنى است و از اين رو يازدهم و سيزدهم اين سوره كه پاسخ منافقان را در برابر امر به معروف (امر به ايمان) و نهى از منكر (نهى از فساد) بيان مى كند، نشانه راز حصر هدايت قرآن در متقين است، بينشى راه نفوذ هدايت قرآن را بر آنان مى بندد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (7) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (8) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 24: نکته های تفسیری آیه 27 سوره نباء 🌷🌷🌷 إِنَّهُمْ‌ کَانُوا لاَ يَرْجُونَ‌ حِسَاباً چرا که آنها هیچ امیدی به حساب نداشتند، ☑ ۱ - قیامت، صحنه حسابرسى انسان ها است. (إنّهم کانوا لایرجون حسابًا) ☑ ۲ - طغیان گران دوزخى، حسابرسى قیامت را انکار کرده و احتمال حقانیت آن را نیز مردود مى دانستند. (إنّهم کانوا لایرجون حسابًا) نفى «امید»، بیانگر این است که انکار قیامت از سوى دوزخیان، به حدى شدید بود که آنان احتمال آن را نیز نمى دادند و حتى اندک امیدى به آن نداشتند. ☑ ۳ - احتمال تحقّق قیامت، کافى در ایجاد زمینه پرهیز از طغیان گرى در برابر خداوند (للطّ-غین ... إنّهم کانوا لایرجون حسابًا) ▪ جمله «کانوا لایرجون...»، دلالت دارد که طغیان گران به جهت این که حتى احتمال محاسبه اعمال را نیز منتفى مى دانستند، به طغیان گرى روى آورده و به عذاب آن گرفتار شدند. مفهوم این جمله آن است که براى پرهیز از طغیان و گناه، حتى احتمال قیامت نیز کافى است. ☑ ۴ - محرومیت دوزخیان از هواى مطبوع و آب، عقوبتى مناسب با انکار معاد (لایذوقون فیها بردًا و لا شرابًا ... إنّهم کانوا لایرجون حسابًا) ▪ کیفر دوزخیان در آیات پیشین، به دو صورت نفى و اثبات بیان شده است; آنان از هواى سرد و نوشیدنى، محروم اند(نفى) و به نوشیدن «حمیم» و «غسّاق» مجبور خواهند بود(اثبات). ▪ «جزاء وفاقاً» آن را کیفرى مناسب با کردار آنان - که آن هم به صورت نفى و اثبات بوده - بیان کرده است; آنها معاد را باور نداشتند(نفى) و آیات خدا را تکذیب مى کردند(اثبات). آیه «جزاء وفاقاً» دلالت دارد که محرومیت، کیفرى مناسب با بى اعتقادى است و نوشیدن مایع داغ و چرکین، کیفر مناسب تکذیب است. ☑ ۵ - انکار معاد و حسابرسى قیامت، عامل طغیان گرى و مایه گرفتارى به عذاب جهنم است. (للطّ-غین ... إنّهم کانوا لایرجون حسابًا) 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 نگاشت 25: نکته های تفسیری آیه 28 سوره نباء 🌷🌷🌷 وَ کَذَّبُوا بِآيَاتِنَا کِذَّاباً و آیات ما را به شدت و با همه وجود انکار می کردند ▪ «کِذَّاباً»: سخت تکذیب کردن. ستیزه‌جویانه دروغ پنداشتن. مصدر باب تفعیل است، همچون فِسّار و قِصّار و خِرّاق . ۱ - طغیان گران دوزخى، آیات الهى را دروغ شمرده و بر تکذیب آن اصرار مىورزیدند. (و کذّبوا بایتنا کذّابًا) «کذّاباً» (مصدر باب «تفعیل»)، مفعول مطلقى است که بر تأکید دلالت دارد. ☑ ۲ - آیات معاد در دیدگاه طغیان گران، دروغ و به دور از واقعیت است. (و کذّبوا بایتنا کذّابًا) مراد از «آیاتنا» - به قرینه «لایرجون حساباً» در آیه قبل - آیاتى است که معاد را مطرح کرده بود. ☑ ۳ - بسیارى از آیات قرآن، هشدار دهنده مردم درباره معاد و حسابرسى در قیامت است. (لایرجون حسابًا . و کذّبوا بایتنا کذّابًا) جمع بودن «آیات» بر نکته یاد شده دلالت دارد. به قرینه کلمه «حساباً» - در آیه قبل - موضوع حسابرسى در مجموعه آن آیات مطرح شده است. ☑ ۴ - طغیان گرى و گناه بى حد، پیامد تکذیب آیات و نشانه هاى خداوند است. (للطّ-غین ... و کذّبوا بایتنا کذّابًا) ارتباط این آیه با آیات پیشین، گویاى برداشت یاد شده است. مراد از «آیاتنا»، ممکن است آیات نازل شده از سوى خداوند باشد. هم چنین مى تواند علاوه بر آن، آیات و نشانه هاى وجود و یگانگى خداوند نیز باشد. ۵ - باور نداشتن معاد، زمینه ساز انکار تعالیم الهى و آموزه هاى دینى است. (لایرجون حسابًا . و کذّبوا بایتنا کذّابًا) ☑ ۶ - تکذیب آیات الهى، مایه گرفتارى به عذاب جهنم و محرومیت از لذّت برودت و آشامیدن آب در آخرت (إنّ جهنّم ... لایذوقون ... و کذّبوا بایتنا کذّابًا) ☑ ۷ - نوشیدن آب جوشان و خونابه چرکین و بدبو در جهنم، عقوبتى مناسب با گناه تکذیب آیات الهى (إلاّ حمیمًا و غسّاقًا ... و کذّبوا بایتنا کذّابًا) ▪ ترتیب پنج آیه مورد بحث، به گونه اى است که آیه «جزاء وفاقاً»، دو عقوبت قبل از خود را کیفرى مناسب، براى دو گناه بعد از خود قلمداد کرده است. عقوبت ها یکى منفى (لایذوقون) و دیگرى مثبت (إلاّ حمیماً و غساقاً) بود و گناهان نیز یکى منفى (لایرجون) و دیگرى مثبت (کذّبوا) است. آیه «جزاء وفاقاً» در میان آنها، گویاى تناسب عقوبت منفى با گناه منفى و تناسب عقوبت مثبت با گناه مثبت است. برداشت یاد شده بیانگر تناسب دو مثبت است. 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌آیا در جهان آخرت فرشتگان و شیطان دیده می شوند ؟ از آیات قرآن کریم چنین استفاده می شود که در روز قیامت پرده های جهان ماده ، کنار رفته ، حتی آن چه در پرده غیب مستور بوده ظاهر می گردد ، چرا که امروز «یوم البروز» روزی همه چیز آشکار می گردد» و یوم المشهود ، روزی که همه چیز آشکار و مشهود است ، حقایق در آن روز آشکار می شود . در این جهان نیز کسانی هستند که توانسته اند حجاب ها را از برابر چشم شان کنار بزنند و ملکوت اشیاء را مشاهده کنند . بنابراین از آن چه گفته شده استفاده می شود که فرشتگان و شیاطین در جهان آخرت دیده می شوند .۱ 🌷🌷🌷 ۱. ر.ک: منشور جاوید، آیت اللّه‏ سبحانی، ج ۹، ص ۳۳۴، نشر مؤسسه سید الشهداء علیه‏السلام / تفسیر نمونه، آیت اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۰، ص ۳۲۶ ـ ۳۲۸؛ ج ۲۲، ص ۲۵۹، دارالکتب الاسلامیة 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۲ – ۱۵ قضیه حضرت علیه السلام الی باید از قضیه حضرت علیه السلام مسائل زیر را استفاده کرده و کند: ۱ – اگر از جانب پروردگار به خاطر نفسش به او و حکمتی داده شد و شکر خدا را بکند و از این قدردانی نماید. ۲ – الی اگر خدا را بکند و دوران نفس را بگذراند و متصف به صفات الهی بشود پروردگار پشتوانه او خواهد بود و جن و انس و حتّی پرندگان در خدمت او قرار خواهند گرفت. ۳ – باید قدرت را آن قدر بی نهایت بداند که اگر خدا بخواهد او جانداران را با یکدیگر می فهمد و آنها را می کند. ۴ – باید در مقابل تمام این نعمتها باشد و از خدای تعالی بخواهد که کارهایش مرضی پروردگار باشد و جزء بندگان صالح خدا واقع شود. ۵ – باید بکوشد که در تمام امور خودش و کارمندان و خدمتگذارانش باشند و با با آنها برخورد کند. ۶ – اگر یکی از و عذر موجّهی در بی نظمی اش داشته از او بپذیرد و او را مورد مؤاخذه قرار ندهد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌مهر زمینی مهر آسمانی 🔰رسولُ اللّه ِ صلى الله عليه و آله:  الراحِمونَ يَرحَمُهُم الرّحمنُ تباركَ و تعالى، اِرحَمُوا مَن في الأرضِ يَرحَمْكُم مَن في السماءِ. ♤♤♤  خداى رحمانِ خجسته و والا، به مردمانِ مهربان مهر می ورزد و در دامن مهر خویش می پرورد و رحم مى كند. به ساكنان زمين رحم كنيد و مهربانی کنید تا آن كه در آسمان است به شما رحم كند و مهر بورزد. 📚كنز العمّال : 5969 ☘☘☘ @rahighemakhtoom
سوره طه.mp3
5.23M
✳️ 🔰معرفی کوتاه سوره طه 🔈سخنران:استاد هانی ▫️کاری از ♤♤♤ 🍂 تدبری زیبا در بخشی از سوره طه 🍃 با متد و روش زیبا 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
01_Sheytan_Shenasi_Dar_Ghoran_1389_12_14_Mashhade_Moghaddas.mp3
21.98M
🌱🌱🌱 📌شیطان شناسی در قرآن جلسه اول 💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه 🔰بسیار زیبا و کاربردی 🌷🌷🌷 🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
💥منظور از صراط مستقیم در قرآن چیست؟ 🍃 در قرآن کریم کلمه صراط همه جا به صورت مفرد به کار رفته است زیرا راه مستقیم الهی یکی بیش نیست صراط مستقیم بزرگراهی است که ورود به آن، ورود به حوزه امنیت وسلامت وهدایت است از این رو صراط مستقیم درروایات بر قرآن وامام معصوم تطبیق شده است همچنین در زبان عربی از بزرگراه به این جهت که رهرو در آن از گم شدن ایمن است به امام یاد می شود (وانهما لبامام مبین حجر/79) یعنی آن دو شهر بر سر بزرگراه مکه به شام بود. 🍃 پیروی علمی وعملی از قرآن وامام معصوم (ع) نیز گام نهادن در بزرگراهی است که یقینا به مقصد می رسد وصراط همین بزرگراه است. 🍃از امام صادق (ع) درباره صراط سوال شد. حضرت فرمود:صراط راه رسیدن به شناخت خداست وآن دوتاست. صراطی در دنیاست وصراطی درآخرت،آن صراطی که در دنیاست همان امام واجب الاطاعة است هر کس در دنیا او را بشناسد واز هدایت او پیروی کند در آخرت از روی صراطی که پلی است بر روی جهنم،به راحتی می گذرد وهر کس امام را در دنیا نشناسد پایش از صراط آخرت می لغزد وبه جهنم می افتد. ☘☘☘   📚منبع:کتاب هدایت در قرآن ، آیت الله جوادی آملی،ص258 💥💥💥 @rahighemakhtoom
, , , , 📌سوال:الف ) آیا گناهانی را که شیطان ، انسان را به آن وسوسه می کند ، خود شیطان هم عملاً انجام می دهد؟ 🔰ب ) با وجود این که شیطان برای وسوسه انسان ها از خداوند اذن گرفته ، مجازات عمل شیطان در روز قیامت چگونه است ؟ ♨️جواب:الف ) خیر ، «شیطان » ، هر چند مرتکب گناهان بسیاری می شود ، امّا به تمامی آن چه وسوسه می کند ، عمل نمی کند . زیرا ، می بینیم ، بسیاری از انسان ها با وسوسه «شیطان » گناه می کنند ، و خود «شیطان » نظاره گر گناه آن ها است ، و از این که آن ها را به این راه کشانده است خوشحالی می کند . به عنوان مثال ، قرآن کریم از قول «شیطان » می گوید : «وَلاَضِلَّنَّهُمْ وَلاَمَنِّیَنَّهُمْ وَلاَمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ ءَاذَانَ الاْنْعَامِ وَلاَمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللَّهِ وَمَن یَتَّخِذِ الشَّیْطَانَ وَلِیًّا مِّن دُونِ اللَّهِ فَقَدْ خَسِرَ خُسْرَانًا مُّبِینًا ; (نساء ، ۱۱۹) و آن ها را گمراه می کنم و به آرزوها سر گرم می سازم و به آن ها دستور می دهم که (اعمال خرافی انجام دهند و) گوش چهارپایان را بشکافند و آفرینش (پاک ) خدائی را تغییر دهند ، (فطرت توحید را به شرک بیالایند) ; و آن ها که شیطان را به جای خدا ولی خود برگزینند زیان آشکاری کرده اند .» روشن است که ، بریدن و یا شکافتن گوش چهارپایان به وسوسه شیطان ، کاری خرافی است ; امّا خود شیطان مستقیماً این کار را نمی کند . ضمناً شایسته است بگوییم : «شیطان » به هر موجود بد کار گفته می شود که هم شامل «ابلیس » و هم شامل هر موجود بد کار از جن و انس می شود ; امّا مراد ما در این جا همان «ابلیس » است .۱ 🔰ب ) از آیات و روایات استفاده می شود که ، خداوند متعال ، به «شیطان » فقط مهلت زنده ماندن را تا زمان معینی داده است ، نه این که به او اذنِ وسوسه ، گناه و فریب داده باشد . «قَالَ أَنظِرْنِی إِلَی یَوْمِ یُبْعَثُونَ ; (اعراف ، ۱۴) ]شیطان[ گفت : تا روزی که مردم برانگیخته می شوند ; مرا مهلت ده !» ، «قَالَ فَإِنَّکَ مِنَ الْمُنظَرِینَ * إِلَی یَوْمِ الْوَقْتِ الْمَعْلُومِ ; (حجر ، ۳۷ و ۳۸) ]خداوند[ فرمود : همانا تو از مهلت داده شدگانی (امّا نه تا روز رستاخیز بلکه ) تا روز و وقت معینی .» امّا مجازات عمل «شیطان » در قیامت ، به آن جهت است که ، «شیطان » مانند انسان ، موجودی مختار ، انتخاب گر و مکلف است ، و می تواند با قرار گرفتن بر سر دو راهی حق و باطل ، حق را برگزیند ; همان طور که راه باطل را برگزیده است . قرآن ، از قول خود «جنّ» نقل می کند که ، آنان به دو دسته خوب و بد تقسیم می شوند ; «وَ أَنَّا مِنَّا الصَّالِحُونَ وَ مِنَّا دُونَ ذَ لِکَ کُنَّا طَرَآئِقَ قِدَدًا ; (جن ، ۱۱) و این که از ما ]گروهی [ شایستگانند و گروهی جز آن ]است[ ; ما دسته های گوناگونیم .» ، «وَ أَنَّا مِنَّا الْمُسْلِمُونَ وَ مِنَّا الْقَاسِطُونَ فَمَنْ أَسْلَمَ فَأُوْلَـئِکَ تَحَرَّوْاْ رَشَدًا * وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَکَانُواْ لِجَهَنَّمَ حَطَبًا ; (جن ، ۱۴ـ۱۵) و این که برخی از ما مسلمان و برخی «قاسط » هستند پس آنان که مسلمانند رستگاری را دریافته اند و امّا «قاسط ها» ]متجاوزان [ هیزم دوزخند .» از این آیات استفاده می شود ، بد یا خوب بودن «اجنه » به خاطر انتخاب راه خوب و بدی است که خود اختیار کرده اند . در نهایت خوبانِ آن ها به بهشت می روند و بدان آن ها گرفتار عذاب جهنم می شوند . «شیطان» از جمله بدان است که با اختیار راه باطل ، خود را مستحق عذاب جهنم کرد .۲ 🌱🌱🌱 ۱. ر.ک: تفسیر نمونه، آیت‏اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۴، ص ۱۳۷ و ۱۳۸، درالکتب الاسلامیة. ۲. ر.ک: معارف قرآن، آیت‏اللّه‏ مصباح یزدی، ج ۱/۲، ص ۲۹۵ـ۲۹۷، مؤسسه در راه حق. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۶ – ۲۳ 📌قضیه الی باید از قضیه استفاده های زیر را بکند: ۱ – نباید در کارهایی که مخصوص است دخالت کنند و سلطنت و را به عهده بگیرند و الا را به می کشانند. ۲ – غیر خدا را نپرستد و نگذارد اعمال بدش را برای او بدهد و راه او را به سوی خدای تعالی به بندد. ۳ – آن قدر داشته باشد که خدا را از پرندگان و بیرون آمدن از زمین مشاهده کند و بگیرد. ۴ – اگر خبری در مسائل مهم و به او رسید درباره اش کند تا راست و دروغ بر او واضح شود. ۵ – اگر کسی به دیگری مطلب نامناسبی را نسبت داد اول از خود او بپرسد و یا به وسیله از او کند و به شنیدنیهایش اکتفا نکند. ۶ – هر که هست نباید با هر مسئله ای با غرور و تکبّر برخورد کند بلکه باید جوانب قضیه را بررسی کند که اگر آن مسئله از اهمیت خاصی برخوردار است به آن بی توجهی نکند. ۷ – باید تا می تواند از و عقلاء در کارهای مهم نظریه بگیرد و بدون با آنها از خود نشان ندهد. ۸ – اگر با اهل کرد و آنها نظرات ای دادند به آنها را بفهماند و آنها را از عواقب غرور و بترساند. ۹ – باید در مقابل حرف و طرفداران حق کرنش کند و الا اگر باشد خواهد شد. ۱۰ – با به خصوص طرفداران خدا و در زمان ما قدرتمند مبسوط الید با خضوع و کرنش برخورد کند و نخواسته باشد با هدایا و اظهار به اشتباهات خود پایبند باشد. ☘️☘️☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(187) تفسیر آیه 11و 12سوره بقره واذا قيل لهم لا تفسدوا فى الارض قالوا انما نحن مصلحون * الا انهم هم المفسدون و لكن لا يشعرون ⏪تفسير 🔰كذب خبرى و مخبرى منافقان 🔘منافقان با گفتن لفظ انما مدعيند كه نه تنها اهل فساد نيستند، بلكه جز آنان كسى مصلح جامعه نيست و اين ادعاى اصلاحگرى از سوى منافقان كذب خبرى، است، نه مخبرى ؛ زيرا آنان خود را مصلح مى دانستند و براى تاكيد بر اين مطلب سوگند نيز ياد مى كردند: (وليحلفن ان اردنا الا الحسنين)، (ثم جاوك يحلفون بالله ان اردنا الا احسانا) آنان بر اثر تسويل و فريبكارى نفس، بر اين پندار باطل بودند كه واقعا مصلحند و اين پندار خود را كه جز جهل مركب چيزى نبود، حق مى دانستند. پس كذبشان در اين گونه موارد، تنها خبرى است، نه مخبرى. 🔘اما آن جا كه منافقان ادعاى ايمان مى كنند گزارش آنها، هم كذب خبرى است و هم كذب مخبرى و در مورد شهادت بر رسالت پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) سخن آنان تنها كذب مخبرى است: (اذا جاءك المنافقون قالوا نشهد انك لرسول الله والله يعلم انك لرسوله والله يشهد ان المنافقين لكاذبون) زيرا اين سخن كه حضرت محمد بن عبدالله (صلى الله عليه وآله) پيامبر است، صدق و حق است، گرچه گوينده اش به آن معتقد نباشد. پس گزارش آنها صدق خبرى و كذب مخبرى است. 🔘البته اگر گزارش آنها به طور صحيح بررسى شود گذشته از كذب مخبرى، كذب خبرى را نيز به همراه دارد، زيرا عصاره گزارش آنها عبارت از ادعاى شهادت به رسالت پيامبر (صلى الله عليه وآله) بود، نه اصل رسالت او و چون شهادت آنان محقق نبود، پس گزارش از آن، كذب خبرى بوده است، چنانكه آنها آگاه به چنين كذب خبرى بوده اند و از اين رو كذب مخبرى هم داشتند. 🔘خداى سبحان در قرآن كريم در برابر منافقان كه ادعاى اصلاح دارند اسرارشان را افشا و از درون تيره آنان پرده بر مى دارد. از جمله اين كه در دومين آيه مورد بحث، با تاكيد، آنان را مفسد مى خواند و در جاى ديگر از فساد در زمين و قطع رحم آنان سخن مى گويد: فهل عسيتم ان توليتم ان تفسدوا فى الارض وتقطعوا ارحاكم) و يا آنان را تباه كننده حرث و نسل معرفى مى كند: (واذا تولى سعى فى الارض ليفسد فيها ويهلك الحرث والنسل) بلكه مى گويد: آنان از دين خدا براى تفرقه بين مسلمان و ترويج كفر استفاده مى كنند و مسجد را سنگر مبارزه با خدا مى سازند: (والذين اتخذوا مسجدا ضرارا وكفرا و تفريفا بين المومنين وارصادا لمن حارب الله ورسوله من قبل) و با همه اينها، چنانكه در آيه محل بحث آمده، مدعى اصلاحند و بر اين مدعا سوگند نيز ياد مى كنند: (وليحلفن ان اردنا الا الحسنى) ولى نمى دانند كه كارشان جز افساد نيست: (ولكن لايشعرون). اين نادانى منافقان بر اثر اسارت عقل نظرى آنان به دست وهم و خيال، و عقل عملى آنان به دست شهوت و غضبشان است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom