eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 حرکت بر مدار (عدل)، نه (اعتدال) 💠 سعی کنید روی ( ) حرکت کنید، نه روی ( )! فرق جوهری این دو مکتب این است: آنکه می گوید من طرفدار اعتدال هستم، برابر کالا تولید می کند و می فروشد. می گوید: هر چه هست، من باید کنم تا اعتدال حاصل بشود؛ خواه حق باشد، خواه باطل! می گوید من چکار دارم چه کسی نیازمند است، چه کسی نیازمند نیست؛ چه کسی فقیر است، چه کسی فقیر نیست؛ به چه کسی ستم می شود، به چه کسی ستم نمی شود؛ من برابر عرضه و تقاضا، کالا تولید می کنم. امّا دین می گوید: شما ( ) باشید، کاری به تقاضا و عرضه نداشته باشید؛ (عدل) هم معنایش این است که هر چیزی را در جای خودش قرار بدهید. 📋 دیدار با علماء، اساتید و طلاب استان مازندران 📆 قم ؛ دی ۱۳۸۴ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
104. 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (وَالَّذِینَ کَفَرُوَّاْ اءَعْمَلُهُمْ کَسَرَابِ(310) بِقِیعَةٍ(311) یَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ(312) مَآءً حَتَّیَّ إِذَا جَآءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْا وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّلهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ اءَوْ کَظُلُمَتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ(313) یَغْشهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی سَحَابٌ(314) ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) . (نور / 39 40.) ((و کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر ، که انسان تشنه آن را از دور آب می پندارد ، اما هنگامی که به سراغ آن می آید ، چیزی نمی یابد ! و خدا را نزد آن می یابد ! که حساب او را به طور کامل می دهد و خداوند سریع الحساب است ! یا همچون ظلماتی است در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانیده ، و بر فراز آن موج دیگری ، و بر فراز آن ابری تاریک است ؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری آنگونه که هر گاه دست خود را خارج کند ، ممکن نیست آن را ببیند ! و کسی که خدا نوری برایش قرار نداده ، نوری برای او نیست )) . 🔰وجه تشبیه خداوند متعال در آیات گذشته ، ویژگیهای ایمان و مؤ منان را در قالب مثل ((نور)) ترسیم نموده است و به دنبال آن برای تکمیل بحث و مقایسه میان ((نور)) و ((ظلمت )) و ((ایمان )) و ((کفر)) ، حالات کافران و منافقان را در ضمن دو مثال مجسّم فرموده است . 🔘در مثل اوّل ، اعمال آنان را به ((سراب )) و آب نمایی تشبیه کرده است که انسان تشنه در ((کویر)) آن را از دور آب می پندارد و به سراغ آن می رود ، ولی هر چه به دنبال آن می رود ، چیزی نمی یابد . 🔘وجه تشبیه در این مثل ((پندار بیهوده و حسرت و ناکامی )) است ؛ یعنی همان گونه که انسان تشنه در کویر خشک و بی آب ، سراب را از دور آب می پندارد و در پی آن می رود ، وقتی به آنجا می رسد چیزی نمی یابد ، حسرت زده و ناکام می ماند ، کافران و منافقان نیز ، عمل خود را نیک می پندارند ، و گمان می برند در برابر آن پاداشی دارند ، امّا وقتی مرگشان فرا می رسد و به پیشگاه خدا می روند ، اثری از اعمال خود نمی بینند ، ماءیوس و ناکام می گردند و حسرت می خورند که چرا عمرشان را بیهوده در جهت اعمال سرابی تلف نموده اند . در ضمن فرا رسیدن مرگ و در حال ناکامی به پیشگاه خدا رفتن ، به رسیدن بر ((سراب )) تشبیه گردیده است . خداوند در باره اعمال کافران و منافقان می فرماید : ( . . . کَذَا لِکَ یُرِیهِمُ اللَّهُ اءَعْمَلَهُمْ حَسَرَا تٍ عَلَیْهِمْ . . . )(318) ؛ ((این چنین خداوند اعمال آنها را به صورت حسرت زایی به آنان نشان می دهد)) . 🔘از امام صادق علیه السّلام روایت شده است که می فرماید : ((این آیه در باره افرادی است که اموال خود را بیکار می گذارند و آن را در راه خدا انفاق نمی کنند و نسبت به آن بخل می ورزند و آنگاه از دنیا می روند ، و آن اموال را برای کسانی به ارث می گذارند که آنها آن را یا در راه طاعت خدا صرف می کنند و یا در جهت معصیت الهی ، اگر در راه طاعت خدا خرج کنند ، صاحب مال در قیامت می بیند که مال او میزان عمل دیگری را سنگین و ارزشمند کرده است ، حسرت می خورد ، که چرا خودش آن را در راه خدا صرف نکرده است (تا امروز از مهلکه عذاب نجاتش دهد) . و اگر مالش را در مسیر معصیت خدا صرف کنند ، (بازهم بر حسرت و عذابش افزوده می شود) که مال او ورثه را در نافرمانی خدا کمک و تقویت کرده است )) . (319) 🔘در مثل دوّم ، اعمال کافران ، به ظلمتهایی تشبیه شده که در یک اقیانوس پهناور قرار گرفته و موج آن را پوشانده و بر فراز موج ، موج دیگری است و بر فراز آن ، ابر تاریکی قرار دارد . به این ترتیب سه ظلمت بر روی هم متراکم شده است : ظلمت اعماق آب ، ظلمت امواج خروشان و ظلمت ابر تاریک . بدیهی است که در چنین ظلمتی نزدیکترین اشیا ، قابل رؤ یت نخواهد بود ، حتی اگر انسان دست خود را نزدیک چشمش بیاورد ، آن را نمی بیند ؛ (إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا) . ============= 310-((سراب )): در اصل به معنای سرچشمه آب می باشد و بعد به معنای آب نما به کار رفته است . حافظ می گوید: دور است سَرِ آب در این بادیه هشدار تا غول بیابان نفریبد به ((سرابت )). 311-((بقیعه )): زمین گسترده بی آب و گیاه ، کویر. 312-((ظمآن )): آدم تشنه . 313-((لُجّیّ)): دریای عمیق و پهناور. 314-((سحاب )): ابر باران زا که غالباً متراکم و تیره و تار است . 315-نور / 39 40. 316-((یَمْ)): دریا. 318-بقره / 167. 319-تفسیر صافی ، ج 1، ص 157. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌برخی لوازم ایمان ☑️۱. عمل صالح: توجه قرآن به مسأله عمل‏صالح و تأثیر آن در پرورش نسل صالح، بسیار مشهود و چشم‏گیر است؛ چرا که در قرآن کریم فقط عمل‏صالح هشتادوهفت بار به صورت‏های گوناگون مانند "العمل الصالح" "عَمِلَ صالحا" و... وارد شده است، و این می‏رساند که عنایت اسلام به مسأله "عمل صالح" کمتر از عنایت آن بر "ایمان" نیست؛ زیرا عمل صالح، نشانه وجود ایمان در دل‏ها و مایه تجلی و درخشش آن در قلمرو زندگی است، و ایمان بدون "عمل" و انجام مسؤولیت، مثل درخت بی‏برگ است که فقط به درد سوختن می‏خورد؛ همچنین عمل صالح نسبت به ایمان، به منزله تنه و شاخه، به ریشه آن است که هر یک در دیگری اثر متقابل دارد و وجود هر یک، مایه تکامل دیگری است و آسیب پذیری یکی، موجب آسیب پذیری دیگری نیز هست. در هر موردی که قرآن از عمل سخن گفته، به طور صریح و یا کنایه ایمان به خدا را هم مطرح و یادآوری شده است که عمل صالح در صورتی پذیرفته می‏شود که درخت عمل از آب زلال ایمان به "اللّه‏" سیراب شود؛ چنان‏که قرآن می‏فرماید: "مَن ءامَن باللّه و الیوم الأخر و عمل صـلحًا فلهم أجرهم عند ربّهم و لاخوف علیهم و لاهم یحزنون؛ (بقره، ۶۲) آن کس که به خدا و سرای دیگر ایمان بیاورد و عمل نیک انجام دهد".۲ ☑️۲. لازمه ایمان به خدا، ایمان به رسول خدا نیز هست. در قرآن کریم، در ضمن آیاتی وجوب اطاعت خدا و رسولش صلی‏الله‏علیه‏و‏آله را بیان کرده و فهمانده که اطاعت رسول اکرم صلی‏الله‏علیه‏و‏آله از اطاعت ایمان و به خدا جدا نیست؛ پس ایمان به رسول خدا، ایمان به خدا و کفر به او، کفر به خدای تعالی است؛ چنان‏که قرآن کریم می‏فرماید: "و یقولون ءامنّا باللّه و بالرّسول...؛ (نور، ۴۷) [منافقان] گویند: خدا و پیغمبر او را باور داریم و اطاعت می‏کنیم. آنگاه با وجود این، گروهی از ایشان روی می‏گردانند، و آنان مؤمن نیستند."۳ 🔹البته لوازم ایمان چیزهای مهم دیگری هم هستند که توضیح همه آنها از حوصله این پست خارج است. +=========================== ۱. ر.ک: فرهنگ و مقاومت فرهنگی، مهدی نوید؛ تهاجم فرهنگی، آیه‏اللّه‏ مصباح یزدی؛ فرهنگ و تهاجم فرهنگی، سخنان مقام معظم رهبری. ۲. ر.ک: منشور جاوید، آیه‏اللّه‏ سبحانی، ج ۳، ص ۳۱۵، انتشارات توحید. ۳. ر.ک: تفسیر المیزان، علامه طباطبایی، ج ۵، ص ۱۲۶؛ ج ۱۵، ص ۱۴۴، نشر اسلامی. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 ⏺دربارۀ نزول قرآن در شب قدر و تعارض آن با نزول تدريجى قرآن در مدت بيست سال حيات پيامبر صلى الله عليه و آله گفت‌وگوهاى بسيارى وجود دارد و آراى مختلفى در اين زمينه عرضه شده است كه برخى از آن‌را در ذيل مى‌آوريم: 🔅🔅🔅 🔹نظر اول: آغاز نزول قرآن در شب قدر بوده‌است (نه نزول تمام قرآن)، چنانكه از ظاهر آيۀ «شَهْرُ رَمَضانَ‌ الَّذِي أُنْزِلَ‌ فِيهِ‌ الْقُرْآنُ‌...» ٣ به‌دست مى‌آيد. ▫️بيشتر محققين اين رأى را برگزيده‌اند؛ زيرا معاصرين نزولِ‌ آيه، از واژۀ قرآن، قرآن كامل را نمى‌فهميدند. علاوه بر آن مواردى در قرآن هست كه نمى‌تواند يكجا و در يك شب نازل شده باشد؛ مثلاً در قرآن از گذشته‌اى خبر مى‌دهد كه نسبت به اولين شب قدر، آيندۀ دور محسوب مى‌شود. براى مثال: «وَ لَقَدْ نَصَرَكُمُ‌ اللّهُ‌ بِبَدْرٍ وَ أَنْتُمْ‌ أَذِلَّةٌ‌١خداوند شما را در [ جنگ] بدر يارى كرد [ و بر دشمنان خطرناك پيروز ساخت] در حالى كه شما [ نسبت به آنان] ناتوان بوديد...». ▫️اين قبيل آيات در قرآن بسيار است و اگر نزول آن در اولين شب قدر بوده باشد، مى‌بايست به‌صورت مستقبل مى‌آمد؛ وگرنه سخن، از ظاهر حقيقت به دور خواهد بود. علاوه بر استدلال مذكور، در قرآن آيات ناسخ و منسوخ، عام و خاص، مبهم و مبيّن بسيار است. در حالى كه مقتضاى ناسخ بودن، تأخير زمانى آيات ناسخ از منسوخ است. همچنين بيان مبهمات توسط‍‌ آيات ديگر، مستلزم فاصله زمانى است. پس هرگز معقول نيست كه قرآن موجود، يكجا نازل شده باشد. 🔹نظر دوم: گروهى معتقدند كه در شب قدر هر سال، آن اندازه از قرآن كه نياز سال بود يكجا بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل مى‌شد، سپس در طول سال نيز همان آيات به تدريج و بر حسب مناسبت‌ها و پيشامدها نازل مى‌گرديد. بر اين فرض، مقصود از شهر رمضان و ليلة‌القدر، يك رمضان و يك ليلة القدر نيست، بلكه همۀ ماه‌هاى رمضان و همۀ شب‌هاى قدر منظور است. 🔹نظر سوم: گروهى معتقدند كه قرآن دو نزول داشته است: نزول دفعى (يكجا) و نزول تدريجى؛ به‌عبارت ديگر در شب قدر همۀ قرآن يكجا بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده، سپس در طول مدت نبوّت، دوباره به‌تدريج نازل گشته است. منشأ اين نظر، رواياتى است كه در اين باره آمده‌است؛ طبق روايات اهل سنت، قرآن يكجا از عرش بر آسمان اول و در جايگاهى به‌نام «بيت العزّة» نازل گرديد، امّا در روايات شيعه آمده‌است كه قرآن از عرش بر آسمان چهارم و در جايگاهى به نام «بيت معمور» نازل شد. (اين در مورد نزول دفعى است.)؛ اما نزول تدريجى در طى بيست سال بوده است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
10 🔅🔅🔅 🔰مشکلات تفسیر موضوعی ☑️1. تفسیر موضوعى این نیست که انسان کتاب هاى معجم قرآن مجید را در برابر خود بگذارد و مثلا براى تفسیر موضوع جهاد، یا تقوا، آیاتى که تحت همین عنوان (جهاد و تقوا) در معجم آمده است جمع آورى کند. زیرا بسیار مى شود که آیاتى از قرآن پیرامون این سه موضوع سخن مى گوید بى آن که کلمه «تقوا» یا «جهاد» در آن به کار رفته باشد، و این فراوان است،بد نیست در اینجا از یک مثال استفاده کنیم: مى دانیم خداوند، «رحمن» و «رحیم» و «ارحم الراحمین» است; و این معنا در بسیارى از آیات قرآن منعکس مى باشد. ولى آیاتى در قرآن داریم که این حقیقت را بیان مى کند بى آن که ماده «رحم» در آن به کار رفته باشد. از جمله آیه ۶۱ سوره نحل است که مى فرماید: وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللهُ النَّاسَ بِظُلْمِهِمْ مَّا تَرَکَ عَلَیْهَا مِنْ دَابَّة : «و اگر خداوند مردم را به خاطر ظلمشان مجازات مى کرد، جنبنده اى را بر روى زمین باقى نمى گذارد.» همین مطلب در آیه ۴۵ سوره فاطر با تفاوت مختصرى آمده است: (وَلَوْ یُؤَاخِذُ اللهُ النَّاسَ بِمَا کَسَبُوا مَا تَرَکَ عَلَى ظَهْرِهَا مِنْ دَابَّة ): «اگر خداوند مردم را به سبب کارهایى که مرتکب شده اند مجازات کند، جنبنده اى را بر پشت زمین باقى نخواهد گذاشت;» این دو آیه نهایت لطف و رحمت الهى را نسبت به بندگان اش نشان مى دهد بى آن که در این دو آیه اشاره اى به واژه «رحم» شده باشد. ☑️۲. مشکل دیگر تفسیر موضوعى همان مشکل جمع بندى آیات و نتیجه گیرى از آنها است، که نیاز به دقت و ظرافت و ذوق و آگاهى بسیار و احاطه فراوان به آیات قرآن و تفاسیر دارد; و در آنجا که آیات مربوط به یک موضوع متعدّد و هر کدام بعد خاصّى دارد این جمع بندى پیچیده تر مى شود. بعلاوه همان گونه که گفتیم تفسیر موضوعى تفسیر نوپایى است که کوشش و کار فراوانى روى آن انجام نشده; و همین امر کار کسانى را که در آغاز راه هستند را مشکل و پیچیده مى سازند; و یا تفسیر معمولى که از همان آغاز نزول قرآن روى آن کار شده است تفاوت بسیار دارد. ☑️۳. مشکل بزرگ دیگر، این است که موضوعاتى که در قرآن مجید (این کتاب بزرگ آسمانى) مطرح شده، حدّ و حسابى ندارد، از مسائل اعتقادى گرفته تا مسائل عملى، و از مسائل اخلاقى گرفته تا سیاسى، اجتماعى، اقتصادى، آداب معاشرت، جنگ، صلح، تاریخ انبیاء، اسرار آفرینش و... در هریک از این زمینه ها موضوعات فراوانى است که قرآن از آنها بحث کرده، و بررسى همه اینها وقت و حوصله زیادى لازم دارد. گاه یک آیه در تفسیر موضوعى در چندین بحث مورد توجّه واقع مى شود و هریک از ابعاد آن را در فصل خاصّى باید مطرح کرد; در حالى که در تفسیر ترتیبى یک بار آن آیه تفسیر مى شود و تمام. ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۰ – ۸ 📌اعمال الی باید این اعمال را انجام دهد: ۱ – در خود و در آنچه در آسمانها و زمین و آن چه بین آنها است کرده که جز حق و چیزی نیست، کند. ۲ – جزء مردمی که به ملاقات خدای تعالی کافرند نباشد. ۳ – و سفر در روی بکند و ببیند کسانی که قبل از او بوده اند با این که قوی تر و اثراتشان در روی زمین بیشتر و طولانی تر بوده و آنها را کرده اند ولی آنها به دستورات آنها نکرده اند، چگونه بوده است. ۴ – بداند که کارهای بد آیات الهی است و در عاقبت آیات الهی را می کند. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 5 ۱۶أَ لَمْ نُهْلِکِ الأَوَّلِینَ ۱۷ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الآخِرِینَ ۱۸کَذلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ ۱۹وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ 🔅🔅🔅 ۱۶ ـ آیا ما اقوام (مجرم) نخستین را هلاک نکردیم؟! ۱۷ ـ سپس دیگر (مجرمان) را به دنبال آنها مى فرستیم. ۱۸ ـ (آرى) این گونه با مجرمان رفتار مى کنیم! ۱۹ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🔅🔅🔅 🔰تفسیر: با این همه مظاهر قدرت باز در معاد شک دارید؟! در این آیات نیز، از طرق مختلف به منکران رستاخیز هشدار مى دهد، و با بیانات گوناگون آنها را از خواب سنگین غفلت بیدار مى کند. نخست دست آنها را گرفته، به گذشته تاریخ مى برد، و سرزمین هاى بلا دیده اقوام کفار پیشین را به آنها نشان مى دهد، مى فرماید: آیا ما اقوام نخستین که راه کفر و انکار را پیش گرفتند هلاک نکردیم (أَ لَمْ نُهْلِکِ الأَوَّلِینَ). آثار آنها نه تنها بر صفحات تاریخ که بر صفحه روى زمین نیز نمایان است، اقوامى همچون قوم عاد ، ثمود ، قوم نوح ، قوم لوط و قوم فرعون که گروهى با طوفان، و جمعى با صاعقه، و عده اى با تندباد، و قومى با زلزله و سنگ هاى آسمانى به کیفر اعمالشان مجازات و نابود شدند. 🔅🔅🔅 سپس ما اقوام آخرین را که اعمال مشابهى دارند به دنبال آنها مى فرستیم (ثُمَّ نُتْبِعُهُمُ الآخِرِینَ). چرا که این یک سنت مستمر است و تبعیض و استثناء برنمى دارد، مگر ممکن است گروهى را به جرمى مجازات کند و همان جرم را براى دیگران بپسندد؟! 🔅🔅🔅 و لذا در آیه بعد، مى افزاید: این گونه ما با گنهکاران رفتار مى کنیم (کَذلِکَ نَفْعَلُ بِالْمُجْرِمِینَ). این آیه در حقیقت، به منزله بیان دلیل بر هلاکت اقوام اولین و به دنبال آنها هلاکت اقوام آخرین است; چرا که عذاب هاى الهى نه جنبه انتقامجوئى دارد، و نه تصفیه حساب شخصى است، بلکه تابع اصل استحقاق و مقتضاى حکمت است. بعضى گفته اند: منظور از اولین اقوامى هستند که در گذشته دور بودند، مانند قوم نوح و عاد و ثمود، و آخرین اقوامى مى باشند که بعد از آنها آمدند، مانند قوم لوط و قوم فرعون، ولى با توجه به این که نُتْبِعُهُم به صورت فعل مضارع آمده در حالى که أَ لَمْ نُهْلِک معنى ماضى دارد روشن مى شود: اولین تمام اقوام پیشین را مى گیرد که به عذاب الهى هلاک شدند، و آخرین کفارى را شامل است که در عصر پیامبر(صلى الله علیه وآله) بودند، یا بعد از آن پا به عرصه وجود مى گذارند و آلوده جرم، گناه، ظلم و فساد مى شوند. 🔅🔅🔅 و سرانجام، نتیجه گیرى کرده، مى افزاید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). یَوْمَئِذ در اینجا اشاره به روز رستاخیز است که مجازات اصلى و مهم آنها مربوط به آن روز است، و این تکرار براى تأکید مطلب است، و این که بعضى احتمال داده اند: این آیه ناظر به عذاب دنیا مى باشد، و آیه مشابه آن که قبلاً آمد ناظر به عذاب آخرت است، بسیار بعید به نظر مى رسد. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
یوسف 29.mp3
9.09M
💢جلسه بیست و نهم 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (۲۹) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢تفسیر سوره مبارکه نباء (۳۰ پایان تفسیر سوره نباء) 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیت الله 📌از گردنه بالا رفتن هنر است بهترین مال راباید انفاق کرد: ﴿أَنْفِقُوا مِنْ طَیِّباتِ ما کَسَبْتُمْ﴾،هم مال کسب شده هم طیب از مال کسب شده، مال حلال و پاکترین و بهترین مال حلال که غذاهای مانده و لباسهای مندرس گرچه «ما کسبتم» هست؛ اما ﴿مِنْ طَیِّباتِ ما کَسَبْتُمْ﴾ نیست، آن لباس نو و غذای دست نخورده است که ﴿مِنْ طَیِّباتِ ما کَسَبْتُمْ﴾ است و نشانه‌اش هم سیره معصومین، مخصوصاً ثامن الحج(عَلَیْهِ السَّلام) بود که قبل از تناول غذا کاسه خالی طلب می‌کردند و بهترین غذاهای آن سفره را در آن کاسه می‌ریختند و برای مستمندان به عنوان اهدا می‌فرستادند،این آیه را تلاوت می‌کردند که ﴿فَلاَ اقْتَحَمَ الْعَقَبَةَ﴾؛یعنی به کتل و عقبه رسیدن هنر است نه در دشت وسیع و هموار راه رفتن، غذای سالم دست نخورده را دادن، مانند اقتحام عقبه است؛ یعنی با شدت از گردنه بالا رفتن است، غذای مانده را دادن، مانند حرکت در دشت نرم است که آسان است ... 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیت الله 🔰به جانتان بدهید 🔘در نهج البلاغه از امیرمؤمنان(عَلَیْهِ السَّلام) می‌بینیم که حضرت فرمود: بکوشید به خودتان هم چیزی بدهید، فرمود از آسایشها و استراحتهایتان بکاهید، «فَجُودُوا بِهَا عَلَی أَنْفُسِکُم»،از دستتان، از پایتان، از بدنتان کمک بگیرید، جواد و بخشنده باشید، یک چیزی هم به جانتان بدهید؛ یعنی از استراحت بدنتان بکاهید، از آسایش دست و پایتان بکاهید، از آرامش بدنتان بکاهید، یک مقدار از بدنتان بگیرید، به جانتان بدهید. 🔘این نماز شبی که می‌خوانید، برای آن است که یک مقدار از بدن کاستید به جانتان دادید، فرمود جواد باشید، از بدن بگیرید به روح بدهید، نه از روح بگیرید به بدن بدهید که بشود بخل، فرمود: «فَجُودُوا بِها عَلَی أَنْفُسِکُمْ»، نگویید بخوابم تا چه زمانی به این فکر نباشید که نماز قضا نشود، آن برای کسانی است که اسلام بدوی دارند، اگر کسی اهل سیر است که نمی‌کوشد نزدیک طلوع آفتاب برخیزد که فرمود مقداری هم شب برخیزید، مقداری هم کمتر غذا بخورید، مقداری هم مواظب دهانتان باشید، مقداری هم به فکر این باشید، کمتر بخندید، کمتر بخندانید، از بدن بکاهید به جانتان بدهید، «فَجُودُوا بِها عَلَی أَنْفُسِکُمْ»، این انفاقی است از تن به روح، نه اینکه از کیسه انسان مصرف کند، همیشه از جان به بدن بدهد، این بدن را آدم هرچه فربه بکند، دشمنی او بدتر است، این ‌هم انفاق به حال خود آدم است. 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
تهِ تهِ همه‌ی،ناامیدی‌ها،نداشتن‌ها،بن‌بست‌ها،نرسیدن‌ها،بد آوردن‌ها،شكست‌ها،«خدا» رو داریم،که آغوشش رو برامون باز کرده است. ناامیدی چرا؟ 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷
🔰آیاتی در قرآن در باره انواع و ابعاد و چهارچوب آزادی !!(1) 🔹واژه «آزادی » در لغت ، به معنای قدرت انتخاب ، رهایی ، خالص شدن از آمیختگی ، مبرا بودن از عیب و نقص و میانه شئ است و در اصطلاح ، معانی گوناگون دارد که تا بیش از دویست تعریف می رسد; به عنوان نمونه ، آزادی عبارت است از «فقدان موانع در راه تحقق آرزوهای انسان »۱ با توجه به گستردگی مبحث آزادی ، در این پاسخ به اختصار به انواع آزادی و سپس به حدود آنها از نظر قرآن اشاره می کنیم . ⏺انواع آزادی ۱ . آزادی اندیشه : تعقل و آزاد اندیشی ، زیر بنای انتخاب صحیحِ هدف ، مسیر و شیوه زندگی و شرط برخورداری از هدایت الهی است . قرآن کریم ، در بیش از سیصد آیه ، همگان را به تفکر و آزادی اندیشه دعوت فرموده ; «.. . کذلک یبیّن اللّه لکم الأیـت لعلّکم تتفکّرون ; (بقره ، ۲۱۹) این گونه ، خداوند آیات ]خود را[ برای شما روشن می گرداند; باشد که در ]کار [دنیا و آخرت بیندیشید» و اساس دعوت حق پرستان را بر بصیرت و برهان می داند . ▫️افزون بر این ، قرآن کریم ، برای اندیشیدن ، موضوع و منابعی را معرفی کرده که عبارتند از: ۱ . آفاق ; «أفلم ینظروا إلی السّمآء فوقهم کیف بنیناها و زیّنّـاها و ما لها مِن فروج * و الأرض مددنـها و ألقینا فیها رواسی و أنبتنا فیها مِن کلّ زوج بهیج » (ق ، ۶و۷) ۲ . انفس ; «سنریهم ءایـاتنا فی الأفاق و فی أنفسهم حتّی یتبیّن لهم أنّه الحقّ.. .» (فصلت ، ۵۳); ۳ . قرآن ; «و لقد صرّفنا فی هـذا القرءان لیذّکّروا; (اسراء ، ۴۱); ۴ . تاریخ گذشتگان ; «أفلم یهدلهم کم أهلکنا قبلهم مّن القرون یمشون فی مساکنهم إنّ فی ذلک لأیـات لّأولی النّهی» (طه ، ۱۲۸) قرآن کریم ، آدمی را از گرفتار آمدن در دام موانع درونی و برونی آزادی اندیشه به شرح ذیل بر حذر می دارد: الف ) تقلید کورکورانه از گذشتگان ; ب ) تعصب های غلط و جمود فکری به نام ارث مقدس پدران ; «و إذا قیل لهم اتّبعوا مآ أنزل اللّه قالوا بل نتّبع مآ ألفینا علیه ءابآءنآ أولو کان ءابَآؤهم لایعقلون شیـئا و لا یهتدون » (بقره ، ۱۷۰) ۲ . آزادی انتخاب دین 🔹قرآن کریم ، در راستای تکریم انسان و احترام به اراده ، اندیشه و شعور او ، با نهی و نفی هرگونه تحمیل عقیده و اجبار در امر انتخاب دین ، بر آزادی انسان در انتخاب و پذیرش دین و دعوت به آن به عنوان ابتدایی ترین حق انسانی تأکید فرموده است ; «لآ إکراه فی الدّین قد تّبیّن الرّشد مِن الغیّ» (بقره ، ۲۵۶) 🔹البته چنان که مؤلف المیزان نیز نوشته اند ، توحید در اصل ، روح و اساس همه نوامیس اسلامیو زیربنای معارف ، اخلاق و قوانین و مبنای تشریع دین است ; بر این اساس فقط آزادی دین در دایره ادیان توحیدی (اسلام ، یهودیت ، مسیحیت و زرتشت ) است و آزادی دینی ، به معنای آزادی دعوت ، تبلیغ و نشر همه ادیان نیست .۲ ادامه دارد... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰آیاتی در قرآن در باره انواع و ابعاد و چهارچوب آزادی !!(2) ۳ . آزادی سیاسی اجتماعی 🔘الف ) آزادی سیاسی قرآن با به رسمیت شناختن حق دخالت مردم در نظام سیاسی و برخورداری از حق انتخاب (فتح ، ۱۰) و با نهی از استبداد و استبعاد (آل عمران ، ۱۵۹) و لزوم دخالت مردم در تعیین و تمشیت امور خویش «و شاورهم فی الأمر» (آل عمران ، ۱۵۹) آزادی سیاسی آنان را تأمین کرده است . از سوی دیگر ، تحمل و مدارای پیامبر اکرم ، حتی در برابر اعتراض نابه جای منافقان ; «و منهم مّن یلمزک فی الصّدقـت » (توبه ، ۵۸) نشانگر رفتار حاکم اسلامی با مردم و دادن آزادی به آنان است ; افزون براین ، حاکمان دینی موظف به تأمین فضای سالم بحث و گفتگو و تحقیق در معارف دینی حتی برای غیر مسلمانانند; «و إن أحد مّن المشرکین استجارک فأجره حتّی یسمع کلـم اللّه ثمّ أبلغه مأمنه » (توبه ، ۶) 🔘ب ) آزادی بیان آزادی بیان به عنوان یک سنت الهی و توصیه اولیای او در قرآن کریم ، در قالب وجوه مختلفی نشان داده شده . ۱ . برخورداری از هدایت را گوش دادن به بیان های مختلف و انتخاب نیکوترین آنها دانسته است ; (زمر ، ۱۸) ۲ . امر به معروف و نهی از منکر را بر همه واجب کرده و راه را برای اظهارنظر و بیان حقایق در همه سطوح جامعه گشوده است . ۳ . در صورت درخواست مباهله از سوی آنان ، پیامبر(ص ) موظف است بدون هیچ گونه تهدید و ارعابی با آنان به مباهله برخیزد . (آل عمران ، ۶۱) ۴ . آزادی جنسی در قرآن کریم بر آزادی انسان در انتخاب همسر و برقراری رابطه جنسی با او تصریح شده است ; «نسآؤکم حرث لّکم فأتوا حرثکم أنّی شئتم » (بقره ، ۲۲۳) همچنین مذاکره و گفتگوی متین و شایسته با زنان در مورد ازدواج را مجاز شمرده است ; حتی اگر در حال عدّه باشند; (بقره ، ۲۳۵) و.. . . ۵ . آزادی وطن آزادی در انتخاب وطن و سکونت در آن ، حق طبیعی و از سوی قرآن مورد تأیید قرآن گرفته است . از آیات متعددی نظیر (بقره ، ۸۴ و ۸۵ و ۱۹۱ و ۲۲۷ و ۲۴۶) و.. . می توان آزادی انسان ها را در انتخاب مسکن و حرمت سلب آزادی مسکن ـ که میثاق الهی شمرده است ـ استفاده کرد . ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰آیاتی در قرآن در باره انواع و ابعاد و چهارچوب آزادی !!(3) 🔰حدود آزادی آزادی موهبتی الهی است که بر اساس حکمت بالغه خداوند به انسان ها عطا و در تشریع احکام یک پیش فرض تلقی شده است ; ولی بدون شک ، آزادی تامین کننده سعادت انسان ، آزادی حیوانی نیست و در همه جوامع و بر طبق همه ادیان و مکاتب دارای حدودی است ; زیرا آزادی مطلق با بندگی نسبت به خدا ، توحید و با حق فطری انسان ، یعنی اجتماعی بودن قابل جمع نیست . در ذیل ، دیدگاه قرآن در مورد حدود آزادی در ابعاد مختلف ارائه می شود . 🔘الف ) آزادی بیان این آزادی ، محدود به امور ذیل است : ـ عدم مخالفت با حکم خدا و پیامبرانش ; (احزاب ، ۳۶) ـ نیامیختن حق و باطل و عدم کتمان حقایق دینی; (بقره ، ۴۲) ـ عدم بدعت گذاری در دین و اظهار نظرهای خلاف واقع ; (نحل ، ۱۱۶) ـ عدم غلوّ در دین و پرهیز از گفتار باطل ; (نساء ، ۱۷۱) ـ عدم اشاعه زشتی ها; (نور ، ۱۹) ـ عدم تمسخر و عیب جویی از دیگران ; (حجرات ، ۱۱) و.. . 🔘ب ) آزادی سیاسی ، اجتماعی این آزادی ، محدود به امور ذیل است : ـ عدم پذیرش ولایت و سلطه کافران و بیگانگان ; (نساء ، ۱۴۴) ـ عدم برقراری ارتباط ویژه ، به عنوان محرم اسرار خود با بیگانگان ; (آل عمران ، ۱۱۸) ـ عدم افشای اخبار امنیتی; (نساء ، ۸۳) ـ حفظ ادب نسبت به رهبران الهی; (حجرات ، ۲) ـ عدم ایجاد فساد در جامعه ; «و لاتعثوا فی الأرض مفسدین ; (بقره ، ۶۰) و در سرزمین سر به فساد بر مدارید .» ـ عدم ایجاد تفرقه و اختلاف ; «و اعتصموا بحبل اللّه جمیعا و لاتفرّقوا» (آل عمران ، ۱۰۳) ـ عدم تجسس در امور دیگران ; (حجرات ، ۱۲) ـ عدم ورود به خانه دیگران بدون اذن ; (نور ، ۲۷) و.. . . 🔘آزادی جنسی با عنایت به آن که برقراری روابط جنسی در اسلام تنها در قالب ازدواج (دایم و موقت ) به رسمیت شناخته شده ، این آزادی محدود به امور ذیل است : ۱ . حفظ نگاه ; «به مردان با ایمان بگو دیده فرو نهند و به زنان با ایمان بگو دیدگان خود را ]از هر نامحرمی[ فرو بندند .» ۲ . حفظ حریم عفاف ; «ولا یبدین زینتهنّ إلاّ لبعولتهنّ» (نور ، ۳۱) ۳ . عدم برقراری ارتباط جنسی نامشروع ; «و لاتقربوا الفوحش ما ظهر منها و ما بطن ; (انعام ، ۱۵۱) ۴ . عدم برقراری روابط جنسی با هم جنس ; (نمل ، ۵۴ و ۵۵) و.. . . 🔅🔅🔅 ۱. ر.ک: گفتارهای معنوی، شهید مطهری، ص ۱۴، انتشارات صدرا. ۲. المیزان، علامه طباطبایی، ج ۴، ص ۱۱۷، انتشارات جامعه مدرسین. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
104. 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (وَالَّذِینَ کَفَرُوَّاْ اءَعْمَلُهُمْ کَسَرَابِ بِقِیعَةٍ یَحْسَبُهُ الظَّمَْانُ مَآءً حَتَّیَّ إِذَا جَآءَهُ لَمْ یَجِدْهُ شَیْا وَوَجَدَ اللَّهَ عِندَهُ فَوَفَّلهُ حِسَابَهُ وَاللَّهُ سَرِیعُ الْحِسَابِ اءَوْ کَظُلُمَتٍ فِی بَحْرٍ لُّجِّیٍّ یَغْشهُ مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی مَوْجٌ مِّن فَوْقِهِی سَحَابٌ(314) ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ إِذَ آ اءَخْرَجَ یَدَهُ لَمْ یَکَدْ یَرلَهَا وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) . (نور / 39 40.) ((و کسانی که کافر شدند ، اعمالشان همچون سرابی است در یک کویر ، که انسان تشنه آن را از دور آب می پندارد ، اما هنگامی که به سراغ آن می آید ، چیزی نمی یابد ! و خدا را نزد آن می یابد ! که حساب او را به طور کامل می دهد و خداوند سریع الحساب است ! یا همچون ظلماتی است در یک دریای عمیق و پهناور که موج آن را پوشانیده ، و بر فراز آن موج دیگری ، و بر فراز آن ابری تاریک است ؛ ظلمتهایی است یکی بر فراز دیگری آنگونه که هر گاه دست خود را خارج کند ، ممکن نیست آن را ببیند ! و کسی که خدا نوری برایش قرار نداده ، نوری برای او نیست )) . 🔅🔅🔅 🔹بعضی از مفسران گفته اند : این ظلمتهای سه گانه ای که افراد بی ایمان در آن غوطه ورند ، عبارتند از : ((ظلمت اعتقاد غلط)) ، ((ظلمت گفتار نادرست )) و ((ظلمت کردار بد)) ؛ و به تعبیر دیگر ، اعمال افراد بی ایمان هم از نظر زیر بنا و عقیدتی تاریک است و هم از نظر رفتار و اخلاق ظاهری . 🔹بعضی دیگر گفته اند : از آنجا که عامل اصلی شناخت سه چیز است : ((قلب )) ، ((چشم )) و ((گوش )) و چون کفّار این سه را از دست داده اند ، در ظلمتها غوطه ورند . 🔹بعضی دیگر گفته اند : این ظلمتهای سه گانه عبارت از مراحل جهل آنهاست : نخست اینکه نمی دانند ، دوّم این که نمی دانند که نمی دانند ، سوّم این که با این حال ، فکر می کنند می دانند که همان جهل مرکّب است چنانکه فخر رازی دراین باره می گوید : آن کس که بداند و بداند که بداند اسب شرف از گنبد گیتی بجهاند و آن کس که بداند و نداند که بداند بیدارش کنید زود که بس خفته نماند و آن کس که نداند و بداند که نداند آخر خرک لنگ به منزل برساند و آن کس که نداند و نداند که نداند در جهل مرکّب ابد الدهر بماند اینک به عراق اندر ، شهریست معظّم کآن را همدان خوانی و او هیچ نداند به هر صورت وجه شباهت در این تشبیه ((ظلمانی و در ضلالت بودن )) است ، یعنی ((ظلمت اندر ظلمت )) درست به عکس مؤ منان که زندگی و افکارشان ((نورٌ علی نُورٍ)) است ، وجود کافران و افکار و اعمال و اخلاقشان (ظُلُمَتُ بَعْضُهَا فَوْقَ بَعْضٍ) است ؛ مؤ منان از تیرگی دور آمدند لاجرم نورٌ علی نور آمدند کافر تاریک دل را فکر تست حال و کارش ظلمت اندر ظلمت است 🔹در حدیث آمده است که از پیامبر اسلام صلی اللّه علیه و آله و سلّم پرسیدند : ((امّت تو در روز قیامت از صراط چگونه خواهند گذشت ؟ فرمود : امّت من به واسطه نور علی علیه السّلام از صراط عبور می کند و علی به وسیله نور من و من به نور خدا می گذرم . پس نور امّت من از علی است و نور علی از من و نور من از خدا و هرکس به ما تولّی نکند (یعنی ولایت ما را نپذیرد) او را نور نباشد . آنگاه رسول خداصلی اللّه علیه و آله و سلّم این آیه را تلاوت فرمود : (وَمَن لَّمْ یَجْعَلِ اللَّهُ لَهُ نُورًا فَمَا لَهُ مِن نُّورٍ) )) . ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰تبيين عدم امکان فرار انسان از قهر الهي اما جريان اينكه ديگران خيال نكنند كه از قدرت ما فاصله گرفتند, چون ﴿إِنَّ ربك لَبِالْمرصاد﴾ اينها در هر زمان و زميني باشند تحت قهر خداي سبحان اند فرار از قضا و قدر ممكن نيست، نه اينكه ممكن باشد ولي ديگري او را تعقيب كند و بگيرد. 🔹اين بيان نوراني حضرت امير(سلام االله عليه) به ما مي فهماند كه فرار از قضاي الهي اصلاً محال است. يك وقت است مي گوييم فلان شخص خيلي قوي است نمي شود از دست او فرار كرد اين ممكن است انسان چند قدم فرار بكند بعد او بگيرد اما درباره خداي سبحان فرض ندارد براي اينكه آن بيان نوراني حضرت امير اين است كه «جوارِحكُم جنوده« اين اعضا و جوارح شما, سربازان الهي اند خب اگر تمام اعضا و جوارح ما سرباز خداي سبحان باشند آن وقت ما با سرباز خدا كه نمي توانيم فرار كنيم گاهي خدا با همين سربازها ما را ميگيرد ـ معاذ الله ـ يك وقت انسان حرفي مي زند مسلوب الحيثيه ميشود, جايي را امضا ميكند مسلوب الحيثيه مي شود اگر خدا كسي را خواست بگيرد با دست او مي گيرد از جاي ديگر كه لشكركسي نمي كند با زبان او مي گيرد با پاي او ميگيرد جايي كه نبايد برود ميرود حرفي كه نبايد بزند مي زند چيزي را كه نبايد ببيند مي بيند انسان چطور فرض بكند با سرباز خدا مي خواهد فرار بكند خب خود همين سرباز آدم را ميگيرد بنابراين فرار از قضا و قدر و قدرت الهي فرض ندارد نه اينكه انسان شكست مي خورد. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۳۴ – ۲۹ 📌قوانین الهی الی باید دقیقا به مسائل زیر توجّه کند: ۱ – باید از هوای بدون پیروی نکند و کارهایی را که می کند، باید با و اطمینان به صحّت و درستی آن باشد. ۲ – را طبق فطرتی که خدای تعالی در عالم ارواح او را کرده قرار دهد. ۳ – در مقابل پروردگارش دائما کند. ۴ – الهی را رعایت کند و داشته باشد. ۵ – بخواند که اگر نماز نکند، جزء مشرکین خواهد بود. ۶ – در دین خدا نیندازد و به آن چه روی ندانستگی متمسّک شده است، خوشحال نباشد. ۷ – همیشه به خدا باشد و تنها وقتی که ضرری به او می رسد به در خانه خدا نرود، بلکه همیشه خود را در پروردگار بداند. ۸ – نعمتهای الهی را نکند و بلکه از آن نعمتها استفاده نماید. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(201) آیه 14- و اذا لقوا الذين ءامنوا قالوا ءامنا و اذا خلوا الى شيطينهم قالوا انا معكم انما نحن مستهزئون* آیه 15- الله يستهزى بهم و يمدهم فى طغيانهم يعمهون* ⏪بحث روايى 🔰معناى استهزاى الهى 🔹- عن حسن بن على بن فضال عن ابيه، قال: سئلت الرضا (عليه السلام)... فقال: ان الله تعالى لا يسخر و لا يستهزى و لا يمكر و لا يخادع ولكنه تعالى بجازيهم جزاء السخريه و جزاء المكر والخديعه، تعالى عما يقول الظالمون علوا كبيرا 📝اشاره: اوصاف مزبور، صفات فعلى خداوند است، نه صفات ذاتى او؛ اوصاف فعلى از مقام فعل خداوند انتزاع مى شود، نه از مقام ذات او. كارهاى خداوند درباره تبهكاران كفر پيشه و منافق به عنوان كيفر است: نه آن كه ابتداء چنين امورى را درباره برخى انسانها روا دارد. آنگاه از كار خداوند كه نسبت به كافران و منافقان عنوان كيفر دارد، عناوين ياد شده انتزاع مى شود. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Mursalat - 06 s.mp3
5.68M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم و پایانی ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 6.docx
39.1K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره مرسلات جلسه 6.pdf
1.23M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المرسلات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom