فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @
.
🔰 ناز کردن برای خدا
💠 دعاهای ما مثل خود #قرآن_کریم هم به ما راه ( #ناز ) را نشان می دهد، هم راه ( #نیاز ) را؛ منتها قسمت مهم راه (نیاز) است که هر کسی مشکلی دارد، به خدا بگوید که فلان کار را برای ما حل کن. ما از آن جهت که در تمام امور محتاجیم، فقیر هستیم؛ عبدک الفقیر، فقیر ذلیل خائض؛ اینها هست که نیاز داریم، احتیاج داریم.
امّا اگر یک قدری جلوتر رفتیم، بنده او شدیم؛ به ما اجازه (ناز) هم می دهند. این #دعای_افتتاح که دارد، از حضرت ( #ولی_عصر (عج) ) رسیده است (و مدلّاً علیک)*، این ادلال از (دلال) است؛ (دلال) یعنی #غنج و ناز؛ خدایا! من می خواهم برایت (ناز) کنم. چه جور ناز کنم؟
همانطوری که آیات قرآن مفسّر یکدیگرند، #روایات مفسّر یکدیگزند، #ادعیه مفسّر یکدیگرند. در این #مناجات_شعبانیه راه ناز را هم به ما نشان داد. این هم سفارش کردند که (مناجات شعبانیه)، #مناجات ائمه (علیهم السّلام) است. در آنجا هم نیاز هست، هم ناز. آن نازش این است که خدایا! (ان اخذتنی بذنبی اخذتک بعفوک)*. خدایا! اگر در قیامت به من بگویی چرا #گناه کردی، می گویم چرا تو نبخشیدی؟! این راه ناز است. ما اینجور هم می توانیم با خدا حرف بزنیم. این را البته علی و اولاد علی (علیهم السّلام) می گویند، مناجات شعبانیه مناجات آنهاست! (الهی ان اخذتنی بذنبی اخذتک بعفوک)؛ به من بگویی چرا گناه کردی، من هم می گویم چرا تو بخشیدی؟!
البته باید به جایی برسیم که آن روز زبان ما باز بشود، چون آن رور هر کسی قدرت حرف ندارد؛ (لا یتکلّمون الّا من اذن له الرّحمان و قال صواباً)*. امروز هم او ما را به حرف آورده است! هر کسی آن روز قدرت حرف ندارد؛ ولی اگر قدرت حرف دارد، به او تا آنجا اجازه ناز هم دادند.
---------------------------------------------------
📌 اقبال الاعمال / صفحه ۵۸
📌 اقبال الاعمال / صفحه ۶۸۶
📌 سوره نباء / آیه ۳۸
📋 دیدار با اقشار مختلف مردم
📆 دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۵/۲۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#شعبان_المعظم
#ناز_کردن
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💦چگونه ميتوان امام زمان(عج) را شناخت؟
شناخت بر دو قسم است: «شناخت تاريخي» و «شناخت واقعي» كه از قسم نخست مهمتر است. مسئله مهم اين است كه ما آن حضرت را به حقيقت بشناسيم و ايشان نيز ما را ببيند؛ نه اينكه ما حضرت را ببينيم.
در زمان پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم (كه مقامش از همه امامان بالاتر است) عده زيادي آن وجود مبارك را ميديدند، اما خداي سبحان درباره آنها فرمود: ﴿و تراهم ينظُرُون اِليك و هُم لايُبصرون﴾ اعراف/۱۹۵
؛ آنها را ميبيني كه به تو مينگرند؛ ولي تو را نميبينند. اهل نظر هستند، اما اهل بصيرت نيستند. هنر اين است كه به گونهاي باشيم كه وجود مبارك امام زمان(عليهالسلام) ما را ببينند.
در قرآن كريم آمده است: خدا كه بر همه چيز بصير است، در روز قيامت به عدهاي نگاه نميكند: ﴿ولايُكلّمهم اللّه و لاينظرُ اِليهم يومَ القيامةِ و لايزكّيهم﴾[6] و نگاه تشريفي خود را نسبت به عدهاي اعمال نميكند.
اگر ما در مسير صحيح حركت كنيم، آن حضرت ما را ميبيند.
آیت الله #جوادی_آملی
#جمعه_های_امام_زمانی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰دليل قرآني وجود حضرت حُجّت (عج) چيست؟
مرحوم كليني (رضوان اللّه عليه) در كتاب شريف كافي طي بابي از ائمه(عليهمالسلام) نقل كرده است كه به سوره قدر احتجاج كنيد، زيرا در سوره قدر آمده است، هر سال ليلة القدري دارد و فرشتگان در شب قدر، هر سال با همراهي روح (جبرئيل سلام اللّه عليه)، همه احكام و امور را به زمين نازل ميكنند.
وقتي فرشتگان احكام و امور را به زمين ميآورند، بايد آن را به كسي بسپارند، چون افراد عادي نميتوانند ميزبان فرشتگان باشند و احكام صادره را تحويل بگيرند، پس تنها كسي كه در روي زمين مهماندار فرشتگان و تحويل گيرنده اين امور و مقدّرات است، وجود مبارك ولي عصر(عليهالسلام) است، بنابراين با توجه به رواياتي كه مرحوم كليني نقل كرد، از نظر قرآن، در شب قدر كه همه فرشتگان به همراهي جبرئيل(سلام اللّه عليه) يا روح، مقدّرات امور را نازل ميكنند، بايد آن را به كسي بسپارند و به او گزارش بدهند؛ گيرنده اين امور وجود مبارك ولي عصر(ارواحنا فداه) است.
#جمعه_های_امام_زمانی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_فاطر
برداشت از آیات ۶ – ۵
📌#غرور
#سالک الی #اللّه باید بداند که #وعده الهی حقّ است و #زندگی حقیقی انسان بعد از #مرگ است و زندگی دنیا او را #فریب ندهد و #شیطان او را به کرم خدا #مغرور ننماید.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(220)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون
🔰لطايف و اشارات
⏪1- نقش تمثيل در شناخت
تبيين معارف در قالب تمثيل، هم شيوه كتابهاى آسمانى پيشين بوده (ذلك مثلهم فى التواره فى الانجيل...) و هم سيره تعليمى قرآن كريم است. قرآن به طور گسترده از مثل استفاده مى كند: (ولقد صرفنا للناس فى هذا القرآن من كل مثل) و از تمثيل به امور ساده نيز پرهيزى ندارد: (ان الله لا يستحيى ان يضرب مثلا ما بعوضه فما فوقها)
🔹خاصيت مثل اين است كه معارف معقول و بلند را به سطح مطالب متخيل و محسوس تنزل مى دهد تا در سطح فهم همگان قرار گيرد. مثل همانند ريسمانى است كه از اوج معرفتهاى والا به سطح افهام توده مردم آويخته مى شود، تا آنان كه توان ادارك معارف بلند را در قالب ممثل ندارند، به مثل تمسك جسته و در حد خود بالا بروند و ممثل را در سطح مناسب خويش ادراك انسان هر چه ساده انديش تر باشد، نيازش به مثل بيشتر است و به هر ميزان با معارف عميق انس بيشترى پيدا كند، نيازش به مثل كمتر مى شود.
🔹نقش تمثيل در شناخت حقايق همتاى نقش تعاريف حدى و رسمى (حد تام و ناقص و رسم تام و ناقص) نيست، زيرا تمثيل نه مانند تعريفهاى حدى ذاتيات ممثل را نشان مى دهد و نه مانند تعريفهاى رسمى، عوارض ذات را ارائه مى كند، بلكه نوعى وصف شى ء است براى تقريب به ذهن، مانند اين كه گفته مى شود: مثل نفس در بدن، مثل ناخداست در كشتى و سلطان در شهر. البته تمثيل معناى ديگرى نيز دارد و آن بيان وجود مثالى شى ء است كه در لطيفه سوم، به آن اشاره مى شود.
🔹قرآن كريم در هر مورد كه به ذكر مثل مى پردازد، ممثل را پيش از مثل يا پس از آن با براهين عقلى مستدل مى كند و در كنار آن، براى كمك به فهم افراد متوسط، مثلى ذكر مى كند؛ مانند اين كه معرفت بلند توحيد ربوبى را گاهى با برهان تمانع و به صورت قياسى استثنايى تبيين مى كند: (لو كان فيهما الهه الا الله لفسدتا) و گاهى همان را در قالب مثلى ساده اين گونه بيان مى كند: اگر مردى مملوك و برده چند مولاى ناسازگار باشد كه هر يك او را به كارى مى گمارند، با مردى كه تنها فرمانبر يك مولاست سنجيده شود هرگز يكسان نيستند: (ضرب الله مثلا رجلا فيه شركاء متشاكسون و رجلا سلما لرجل هل يستويان مثلا) حاصل آن برهان عقلى و اين مثل حسى آن است كه اگر عالم آفرينش به دست چند مبدا تدبيرى اداره شود نظام آن گسيخته مى شود.
▫️همچنين عظمت قرآن را گاهى با آياتى مانند (انا سنلقى عليك قولا ثقيلا) يا (وانك لتلقى القرآن من لدن حكيم عليم) بيان مى كند كه معناى قول ثقيل بودن قرآن و علم لدنى بودن آن براى توده انسانها به راحتى قابل فهم نيست و گاهى براى پى بردن انسانهاى متوسط به عظمت قرآن، در قالب تمثيل ميگويد: اگر اين قرآن را بر كوهى نازل كنيم كوه را فروتن و از هم پاشيده خواهى ديد: (و لو انزلنا هذا القرآن على جبل لرايته خاشعا متصدعا من خشيه الله و تلك الامثال نضر بها للناس لعلهم يتفكرون)
▫️هدف قرآن كريم از تمثيل، راهيابى افهام ساده از راه مثل به ممثل است و از اين هشدار مى دهد كه انسانها نبايد در حد معرفتهاى تنزل يافته بمانند، بلكه بايد مثل را سرپلى براى رسيدن به اوج ممثل قرار دهند، زيرا ماندن در محدوده مثل، مانند زندگى بر روى پل است و چون مثل در حقيقت همانند ريسمانى است براى برآمدن بر قله معرفت ممثل، توقف در حد مثل مانند اين است كه كوه نوردى، طناب آويخته از قله كوه در دست بگيرد، ولى بالا نرود.
🔹قرآن كريم پى بردن از مثل به ممثل را در گرو سفر كردن از علم حسى به علم حصولى عقلى و آنگاه از علم حصولى عقلى به علم شهودى قلبى مى داند كه همگان از آن بهره ندارند و تنها معدودى از انسانها بدان دست مى يابند:
(مثل الذين اتخذوا من دون الله اولياء كمثل العنكبوت اتخذت بيتا و ان اوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون... وتلك الامثال نضربها للناس و ما يعقلها الا العالمون) و از اين جا معلوم مى شود كه اگر كسى از مثل به ممثل نرسيد عاقل نيست ؛ زيرا هدف را رها كرده، به ابراز سرگرم شده است، چون ظاهر اين آيه آن است كه بهره اصلى از تمثيل، سهم عالمانى است كه علم خود را نردبان عقل قرار مى دهند و مراد از عقل در اين گونه موارد مجموع و عصاره علم و عمل صالح است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (132)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌱🌱🌱
⏪40-مخاطب شناسی (شناخت ویژگی های گوناگون مردم)
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیبَینَ لَهُمْ فَیضِلُّ اللَّهُ مَنْ یشَاءُ وَیهْدِی مَنْ یشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«ابراهیم/4»
ما هیچ پیامبری را، جز به زبان قومش، نفرستادیم؛ تا (حقایق را) برای آنها آشکار سازد؛ سپس خدا هر کس را بخواهد (و مستحق بداند) گمراه، و هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) هدایت میکند؛ و او توانا و حکیم است.
🌱🌱🌱
☑️پيامبران، با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق فهم آنان تبليغ مىكردند. «بِلِسانِ قَوْمِهِ»
☑️تبليغ بايد با شيوهاى ساده و صريح و روشن، و براى عموم قابل فهم باشد.
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Muddathir03.mp3
7.46M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 3.docx
43.5K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 3.pdf
1.27M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #مدثر
📌غیرت الهی و غیرت انسانی
...ما بايد اين کشور خودمان را با غيرت حفظ کنيم.اين کلمه غيرت چقدر عزيز و شريف است! ما در فارسي کلمهاي نداريم يا لفظي نداريم که غيرت را معنا کند. اين غيرت که يک واژه عربي است، سه رکن اساسي ميخواهد تا آن را معنا کند. اين همه عظمت پيدا ميکند که هيچ کسي غيورتر از خدا نيست، پيغمبر غيور است، اميرمؤمنان غيور است، ما را به غيرت دعوت کردند. غيرت سه تا عنصر اصلي عميق علمي ميخواهد تا آدم بفهمد که «الغيرة ما هي»؟«الغيرة» رکن اوّلش اين است که آدم وارد مرز ديگري نشود، وارد مرز غير نشود، چه کار داري به شئون مردم؟ زن مردم؟ مال مردم؟ خانه مردم؟ نگاه به زن مردم با غيرت سازگار نيست. چرا حضرت امير فرمود:«مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»؛درنهجالبلاغه است. فرمود هيچ انسان باغيرتي اين ناموس مردم را نگاه نميکند، چون وارد حريم غير ميشود. اين با غيرت سازگار نيست؛ خانه مردم، مال مردم، زن مردم، اين با غيرت سازگار نيست.«مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»،فرمود هيچ انسان با غيرتي به ناموس ديگري نگاه نميکند، چون غيرت يعني وارد حريم غير نشو! اين يک و انسان امين، حريمدار، حَرمدار، ناموسدار باشد، احدي را اجازه ندهد که وارد حريم خصوصي اين بشود. غير را راه ندهد به حريم خاص خود، دو يعني دو! پس نه وارد حريم غير بشود، نه غيري را وارد حريم خود بکند، اگر غيري را وارد حريم خود کرد، اين ميشود دياثت، پس دياثت که غدّه بدخيم است، يکي از عناصر سهگانه معناي غيرت است. داخل در کار مردم شدن، اين اوّلي، اين هم دومي، سومي، تا آدم مرز خود را نشناسد، شناسنامه خود را نشناسد، حريم و حَرم خود را نشناسد، آن دو تا عنصر که محقَّق نيست.
به ما گفتند از مرز خودت بيرون نرو، اين يک؛ به ما گفتند بيگانه را وارد مرز خود نکن، اين دو؛ پس مرز ما بايد مشخص شود. دياثت چرا بد است؟ بيغيرتي چرا بد است؟ براي اينکه انسان از مرز خود دارد تجاوز ميکند.
📼فرازی از #درسگفتار سوره المدثر جلسه سوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Jame-or-Revayat-www.Ziaossalehin.ir-1.apk
21.08M
نرم_افزار "جامع الروایات"
*اندروید*
🔻این نرم افزار شامل ڪتب زیر می باشد:
📕19 جلد کتاب وسائل الشیعه
📘 8 جلد اصول کافی
📚 10 جلد تهذیب الاحکام
📙 4 جلد الاستبصار
📗 2 جلد من لا یحضر الفقیه
📒کتاب التوحيد یک جلدی
📚 2 جلد کتاب المحاسن
📓2 جلد کتاب عیون اخبار الرضاء
📗10 جلد بصائر الدرجات
📙2 جلد علل الشرائع
📔 صحیفه سجادیه
📓نهج البلاغه
📚2 جلد کتاب الاحتجاج
📙 کتاب اسرار آل محمد
📘کتاب ارشاد القلوب 2 جلد
📗2 جلد کتاب الخصال
📕 کتاب صفات شیعه
📒 کتاب فضائل الشیعه
📔کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه
📓کتاب تفسیر یک جلدی فرات الکوفی
📚کتاب امالی شیخ صدوق
📗کتاب تحف العقول
📒کتاب جامع الاخبار
📙کتاب توحید المفضل
📘کتاب ثواب الأعمال و عقاب الاعمال
📕کتاب مصباح الشریعه
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
⏺انسانهایی در این دنیا زندگی میکنند که هیچ تاریکی و ابهامی در زندگی خود، نه در قلمرو «آنچنان که هست» و نه در قلمرو «آنچنان که باید»، نمیبینند و در نتیجه نیازی به راهنمایی راهنمایان الهی در خود احساس نمیکنند. شاید هم اکثریت بسیار چشمگیر انسانها را همین افراد تشکیل میدهند، ولی باید در نظر گرفت که این انسانها اصلاً افقی در زندگی ندارند تا سر خود را بلند کنند و ببینند که آن افق، روشن است یا تاریک!
⏺یکی از دانشوران مورد وثوق، پس از مطالعهای نسبتاً طولانی و عمیق در جوامع امروزی صنعتی که به نام جوامع متمدن نامیده میشوند، به این نتیجه رسیده بود که اگر همۀ جوامع دنیا در جنگ و کشتار و ویرانیها فرو روند، عکسالعملی که مردم مغز شستشوشدۀ آن جوامع در برابر خون میلیاردها انسان که روی زمین ریخته و میلیونها مناطق مسکونی که به ویرانه مبدل شده است، از خود نشان خواهند داد، این است که از خود سؤال خواهند کرد: آیا قطرههایی از آن خونها، لباس شستهشده و اطوشدۀ آنان را کثیف نخواهد کرد؟ آیا از آن ویرانهها گردی روی خودروی سواری آنها نخواهد نشست؟ اگر در پاسخ آن متمدن! بگویید: نه، ای متمدن عزیز! هیچ نترسید، زیرا از میلیاردها لیتر خونی که روی زمین ریخته میشود، حتی یک قطره هم به لباس شما ترشح نخواهد کرد و کمترین گردی از ویرانههای مناطق مسکونی به روی خودروی شما نخواهد نشست، در این موقع میدانید پاسخ حضرت آقا و خانم متمدن چه خواهد بود؟ پاسخ او این است: هیچ اشکالی ندارد. به من چه؟ و ارتباطی با من ندارد!
⏺چنان که اشاره کردیم: زندگی این مردم افقی ندارد تا روشن باشد یا تاریک. حتی اینان به قول مولوی: مانند موش کورهای محقر، با چنگالهای کوچک خود، طبیعت را در تاریکی میشکافند و از این سوراخ به آن سوراخ در حرکتند و اگر در هنگام شکافتن و سوراخ کردن دیوار حیاط یا باغ، روزنۀ روشنایی در برابر آنان به وجود بیاید، از آن روشنایی فرار میکنند. اصلاً اینگونه انسانهای شبپرست و خوابآلود، راهی در پیش پایشان نمیبینند تا نیازی به راهنما احساس کنند. به عبارتی دیگر: در خود احساس تشنگی نمیکنند تا دنبال آب بروند. این بینوایی اختیاری که از کور کردن و فلج ساختن خویشتن ناشی شده است، آنان را تا سرحد زندگی حیوانی مضر و خطرناک تنزل میدهد. برای اینگونه حیوانات، زندگی حتی یک لحظه هم برای مطالعه و شناخت مطرح نمیشود، تا به این نتیجۀ منطق فطری برسند که پیامبران کیستند و چه میگویند؟ و ائمۀ معصومین کیستند و چه میگویند؟
#جعفری، محمدتقی، ویراست جدید ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۷، صص ۱۶۰-۱۶۲، چاپ اول، ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی!
در دنیا خیلی سخت است آدم خود را محکوم کند تا آنجا که ممکن است خود را توجیه میکند و کار خود را توجیه میکند؛ اما در آخرت که همه پردهها کنار رفت، میفرماید نیازی نیست که ما کارهای انسان را به انسان گزارش بدهیم: ﴿بَلِ الْإِنسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ ٭ وَ لَوْ أَلْقَی مَعَاذِیرَهُ﴾، ولو دهها عُذر القا کند که عذرتراشی کند، خود او میداند چه کرده است، چون بساط نفس مسوّله در قیامت کنار میرود، نفس امّاره کنار میرود.
آیتالله #جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۸ #سوره_فاطر
📌اعمال زشت
#سالک الی #اللّه باید کوشش کند که اعمال زشت وبدش در نظرش #زیبا جلوه نکند و #حسرت اعمال #زشت خودش و دیگران را نبرد.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 124
#مثل #قرآن #غیبت #خوردن #گوشت #مرده #برادر #مومن #ناخوشایند #کراهت
⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده
( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12)
((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) .
🌱🌱🌱
📌چند نکته
⏪4- علاج غیبت و توبه آن
((غیبت )) مانند بسیاری از صفات ذمیمه تدریجاً به صورت یک بیماری روانی در می آید ، به گونه ای که غیبت کننده از کار خود لذّت می برد و از این که پیوسته آبروی این و آن را بریزد ، احساس رضا و خوشنودی می کند و این یکی از مراحل بسیار خطرناک اخلاقی است .
اینجا است که غیبت کننده باید قبل از هر چیز به درمان انگیزه های درونی غیبت که در اعماق روح او است و به این گناه دامن می زند ، بپردازد ؛ انگیزه هایی همچون ((بخل )) و ((حسد)) و ((کینه توزی )) و ((عداوت )) و ((خود برتر بینی )) .
باید از طریق خود سازی و تفکّر در عواقب سوء این صفات زشت و نتایج شومی که به بار می آورد ، و همچنین از طریق ریاضت نفس این آلودگیها را از جان و دل بشوید ، تا بتواند زبان را از آلودگی به غیبت باز دارد .
سپس در مقام ((توبه )) برآید و از آنجا که غیبت جنبه ((حق الناس )) دارد ، اگر دسترسی به صاحب غیبت دارد و مشکل تازه ای ایجاد نمی کند ، از او عذر خواهی کند ، هر چند به صورت سربسته باشد ، مثلاً بگوید من گاهی بر اثر نادانی و بی خبری از شما غیبت کرده ام ، مرا ببخش ، و شرح بیشتری ندهد ، مبادا عامل فساد تازه ای شود و اگر دسترسی به طرف ندارد یا او را نمی شناسد ، یا از دنیا رفته است ، برای او استغفار کند و عمل نیک انجام دهد ، شاید به برکت آن خداوند متعال وی را ببخشد و طرف مقابل را راضی سازد)) .
⏪5- موارد استثنا در غیبت
((آخرین سخن در باره غیبت اینکه قانون غیبت ، مانند هر قانون دیگر استثناهایی دارد ، از جمله اینکه گاه در مقام ((مشورت )) مثلاً برای انتخاب همسر ، یا شریک در کسب و کار و مانند آن کسی سؤ الی از انسان می کند ، امانت در مشورت که یک قانون مسلّم اسلامی است ، ایجاب می کند اگر عیوبی از طرف سراغ دارد بگوید ، مبادا مسلمانی در دام بیفتد و چنین غیبتی که با چنین نیّت انجام می گیرد ، حرام نیست . همچنین در موارد دیگری که اهداف مهمّی مانند هدف مشورت در کار باشد ، یا برای احقاق حقّ و تظلّم صورت گیرد . البتّه کسی که آشکارا گناه می کند و به اصطلاح ((متجاهر به فسق ))است از موضوع غیبت خارج است و اگر گناه او را پشت سر او بازگو کنند ایرادی ندارد ، ولی باید توجه داشت این حکم مخصوص گناهی است که نسبت به آن متجاهر است )) . و علنی آن را انجام می دهد نه گناهانی که به طور غیر علنی و در خفا از او سر می زند .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #مدیران #جامعه #مردم #وظایف #روابط
🔅🔅🔅
🔰مدیران و جامعه (مردم)از دیدگاه قرآن ، چه ارتباط و وظایفی نسبت به هم دارند؟
🗂اصول حاکم بر کارگزاران و زمامداران حکومت اسلامی از نظر قرآن کریم چنین است:
«الَّذِینَ إِن مَّکَّنَّـهُمْ فِی الْأَرْضِ أَقَامُوا الصَّلَوةَ وَ ءَاتَوُا الزَّکَوةَ وَ أَمَرُوا بِالْمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ الْمُنکَرِ وَ لِلَّهِ عَـقِبَةُ الْأُمُورِ؛(حج،۴۱) آنان که اگر در زمین به آنان قدرت و تمکن بدهیم، نماز به پای میدارند و زکات میدهند و مردم را به کارهای خوب امر و از کارهای زشت باز میدارند و سرانجام همه کارها با خداوند است.»
همچنین از نظر قرآن کریم و روایات امامان معصوم علیهمالسلام، برخی وظایف مقامات اجرایی و کارگزاران حکومت نسبت به مردم و جامعه چنین است:
۱. سعه صدر و گشادگی فکر و آمادگی پذیرش حوادث مختلف؛ امیرمؤمنان علی علیهالسلام در اینباره میفرماید: «آلة الرّیاسة سعة الصّدر؛ ابزار ریاست و مدیریت، سعه صدر و گشادگی روح و فکر و تحمل فراوان است.»۱
۲. رعایت عدالت و عدم تبعیض در میان مردم؛ قرآن کریم در اینباره میفرماید: «وَإِذَا حَکَمْتُم بَیْنَ النَّاسِ أَن تَحْکُمُوا بِالْعَدْل...؛(نساء،۵۸) و هنگامی که میان مردم داوری میکنید، از روی عدالت داوری کنید»؛ «یَـدَاوُدُ إِنَّا جَعَلْنَـکَ خَلِیفَةً فِی الْأَرْضِ فَاحْکُم بَیْنَ النَّاسِ بِالْحَق؛ (ص، ۲۶) ای داود، ما تو را بر روی زمین خلیفه قرار دادیم؛ پس در میان مردم به حق حکومت و داوری کن.»
در حدیثی میخوانیم: امام امیرالمؤمنین علیهالسلام به عمر بن خطّاب فرمود: «سه چیز است اگر به خوبی حفظ و عمل کنی تو را از امور دیگر بی نیاز میکند و اگر ترک نمایی چیزی غیر از آن تو را سود نمیدهد. عمر عرض کرد: آنها چیست ای ابوالحسن؟! فرمود: اجرای حدود الهی نسبت به افراد دور و نزدیک و حکم بر طبق کتاب خدا در خشنودی و غضب و تقسیم با عدالت در میان سیاه و سفید. عمر عرض کرد: به راستی مختصر گفتی و حق مطلب را ادا کردی!»۲
۳. توجه به پاداش نیکوکاران و گذشت و اغماض نسبت به گنهکارانی که به بازگشت و توبه آنها امید است.
امام صادق علیهالسلام در اینباره میفرماید: «سه کار است که بر حاکم اسلامی لازم است، در مورد عوام و خواص انجام دهد: نیکوکاران را پاداش نیک دهد تا برای انجام دادن نیکیها تشویق شوند و زشتی گنهکاران را پرده پوشی کند تا از گناه خود توبه کنند و از گمراهی خویش بازگردند و همه را زیر چتر احسان و انصاف جمع کند.»۳
۴. منافع مردم و خویش را یکسان دیدن؛ از جمله دستورهایی که امیرالمؤمنین علی علیهالسلام به محمد بن ابی بکر ـ هنگامی که او را به زمامداری مصر برگزید ـ چنین بود: «برای عموم مردم چیزی را دوست بدار که برای خود و خانواده خود دوست میداری و برای آنها چیزی را ناخوش دار که برای خود و خانواده خودناخوش داری؛ چرا که این کار منطق تو را قویتر میکند و مردم را به صلاح و اصلاح نزدیکتر میسازد.»۴
۵. پیوند عاطفی با مردم؛ طبق آنچه از روایات استفاده میشود بین مسئول اجرایی و مردم، باید رابطه عاطفی نیرومند ـ آن گونه که میان پدر و فرزند است ـ بر قرار باشد.
امام موسی بن جعفر علیهالسلام میفرماید: «سلطان عادل به منزله پدر مهربان است؛ پس دوست بدارید برای او آنچه را برای خود دوست میدارید و ناخوش دارید برای او آنچه را برای خود ناخوش میدارید.»۵
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #مدیران #جامعه #مردم #وظایف #روابط
🔅🔅🔅
🔰مدیران و جامعه (مردم)از دیدگاه قرآن ، چه ارتباط و وظایفی نسبت به هم دارند؟(ادامه پاسخ)
۶. دوری از بخل، جهل، نادانی، جفا و ستم؛
۷. دوری از سازشکاری و هماهنگی با اهل باطل؛
۸. به مقام و منصب خویش به چشم امانت نگریستن؛
۹. پرهیز از تجمل گرایی و ساده زیستی؛ ۱۰. تلاش در جهت تعلیم و تربیت مردم؛ ۱۱. پرهیز از به همکاری طلبیدن گمراهان؛ «وَ مَا کُنتُ مُتَّخِذَ الْمُضِلِّینَ عَضُدًا؛(کهف،۵۱) من هرگز گمراهان را دستیار خود قرار نمیدهم.»
۱۲. پرهیز از همکاری با سفیهان و بی خردان؛ «وَلاَ تُؤْتُوا السُّفَهَآءَ أَمْوَ لَکُمُ الَّتِی جَعَلَ اللَّهُ لَکُمْ قِیَـمًا؛(نساء،۵) اموال خود را که خداوند وسیله قوام زندگی شما قرار داده به دست سفیهان نسپرید.»
۱۳. پرهیز از پیروی هوای نفس؛ «فَلاَ تَتَّبِعُوا الْهَوَی أَن تَعْدِلُوا؛(نساء،۱۳۵) از هوا و هوس پیروی نکنید؛ مبادا از حق منحرف شوید.»؛
۱۴پرهیز از همکاری با اسرافکاران؛ (شعرا،۱۵۱) «فرمان مسرفان را اطاعت نکنید.»
و...
💠وظیفه امت نسبت به حکومت در نظام اسلامی آن است که به آن کمک نموده، در تأیید و تقویت آن کوشش نمایند. امیرالمؤمنین علی علیهالسلامفرمود: «بر امام واجب است طبق قوانین الهی حکم کند؛ او مانند یک امین، امانت دار قدرت عمومی میباشد. آن گاه که امام به این وظیفه عمل کرد، بر مردم واجب است به سخن او گوش کنند و از او اطاعت نمایند و چون فرمان بدهد، اجابت نمایند.»۶
🔅🔅🔅
۱. نهج البلاغه، کلمات قصار ۱۷۶.
۲. بحار الانوار، علامه مجلسی رحمهالله، ج ۷۲، ص ۳۴۹، داراحیاء لتراث العربی.
۳. همان، ج ۷۵، ص ۲۳۳.
۴. همان، ج ۷۲، ص ۲۷.
۵. وسائل الشیعه، شیخ حر عاملی رحمهالله ج ۱۸، ص ۴۷۲، دارالتعارف للمطبوعات.
۶. کتاب الاموال، حافظ ابی عبید بن سلام بن القاسم، ص ۹ / ر.ک: پیام قرآن، آیتاللّه مکارم شیرازی و دیگران؛ ج ۱۰، ص ۱۲۹ـ۱۳۸، دارالکتب الاسلامیة.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة (قسمت پنجم)
🌷🌷🌷
🍃 بسنده کردن به صورت ظاهری نماز و محروم ماندن از بركات و كمالات باطني آن، پس از خروج از دنیا و وارد شدن به صحنه محاسبه الهي، حسرتهايى را به دنبال دارد كه عقل ما از ادراك آن ناتوان است و از بالاترین مراتب ضرر و زیانکاری است.
🍃 کمالات باطنی نماز، انسان را به سعادت ابدي و حتی بالاتر، همنشینی پروردگار عزیز است و سکوی پرواز به مقام وصال محبوب میمحسوب میشود.
🍃 وصال محبوب آرزوی نهایی اوليای الهی و اصحاب معرفت و بلكه نور چشم پیامبر ختمی صلّى اللّه عليه و آله است.
🍃 ما تا در حجاب عالم مُلك و خدر طبيعت هستيم، نمیتوانيم عالم بالا را ادراك نماييم و دستى از دور بر آتش داريم.
🍃 كدام حسرت، ندامت، زيان و خسارت بالاتر از آن است كه چيزى كه وسيله كمال و سعادت انسان و دواى درد نقصهای قلبي است و در حقيقت صورت كمالي انساني است، پس از چهل پنجاه سال خستگی در راه آن، از آن به هيچ وجه استفاده روحي نشود.
🍃 واضح است که استفاده نکردن، مايه كدورت قلبي و حجابهاى ظلماني میشود.
🍃 و آنچه نور چشم رسول اكرم صلّى اللّه عليه و آله و سلم است، موجب ضعف بصيرت ما گردد.
♦️🔸 «يا حسرتى على ما فرّطت في جنب اللّه؛ زمر-۵۶
دريغا كه در نزديك شدن به خدا، كوتاهى نمودم.»🔸♦️
🔅🔅🔅
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس هشتم:جمع و تأليف قرآن
▫️جمع و تأليف قرآن به شكل كنونى، به مرور زمان و بهدست افراد و گروههاى مختلف انجام شدهاست. ترتيب، نظم و تعداد آيات در هر سوره به دستور پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بوده است. هر سوره با فرود آمدن «بِسْمِ اللّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ *» آغاز مىشد و آيات به ترتيب نزول در آن ثبت مىگرديد، تا موقعى كه «بِسْمِ اللّهِ... *» ديگرى نازل مىشد و سورۀ ديگرى آغاز مىگرديد.
اين نظم طبيعى آيات و رويۀ معمول ثبت آنها بود. گاهى اتفاق مىافتاد پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله - با اشارۀ جبرئيل - دستور مىداد تا آيهاى بر خلاف نظم طبيعى در سورۀ ديگرى قرار دادهشود مانند آيۀ «وَ اتَّقُوا يَوْماً تُرْجَعُونَ فِيهِ إِلَى اللّهِ ثُمَّ تُوَفّى كُلُّ نَفْسٍ ما كَسَبَتْ وَ هُمْ لا يُظْلَمُونَ » ١ - كه گفتهاند از آخرين آيات نازل شدهاست - پيامبر صلى الله عليه و آله دستور فرمود آنرا بين آيات «ربا» و آيۀ «دَيْن» در سورۀ بقره آيۀ ٢٨١ ثبت كنند. بنابراين ثبت آيات در سورهها، چه با نظم طبيعى و چه برخلاف نظم طبيعى، با نظارت و دستور خود پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله انجام گرفته و اصطلاحاً توقيفى است.
▫️ولى اهل نظر دربارۀ نظم و ترتيب بين سورهها با يكديگر اختلاف دارند؛ سيّد مرتضى علمالهدى، بسيارى از محققين و از معاصرين، آيتاللّه خويى رحمهم الله برآنند كه قرآن كنونى - به همين شكل و روش - در زمان حيات رسول خدا صلى الله عليه و آله شكل گرفتهاست؛ زيرا بسيار بعيد مىنمايد كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله مسألهاى با اين اهميت را رها كردهباشد تا پس از وى نظم و ترتيب دادهشود، در حالى كه بيشتر محقّقان و تاريخنويسان برآنند كه «جمع و ترتيب سورهها پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله و براى نخستين بار به دست اميرمؤمنان على عليه السلام و سپس ديگر صحابۀ بزرگوار انجام گرفته است». در مجموع شايد بتوان گفت كه: «عمل جمع قرآن بهدست صحابه، پس از رحلت پيامبر صلى الله عليه و آله از امور مسلّم تاريخ است».
▫️على عليه السلام نخستين كسى بود كه پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله به جمع قرآن مشغول شد. بر حسب روايات، مدت شش ماه در منزل نشست و اينكار را به انجام رساند. ابن نديم مىگويد: «اولين مصحفى كه گردآورى شد مصحف على بود و اين مصحف نزد آل جعفر بود». سپس مىگويد: «مصحفى را ديدم نزد ابو يعلى حمزۀ حسنى كه با خط على بود و چند صفحه از آن افتاده بود و فرزندان حسنبنعلى آنرا به ميراث گرفتهبودند» ١. محمدبنسيرين از عكرمه نقل مىكند: «در ابتداى خلافت ابوبكر، على در خانه نشست و قرآن را جمعآورى كرد. از عكرمه پرسيدم: آيا ترتيب و نظم آن مانند ديگر مصاحف بود؟ آيا رعايت ترتيب نزول در آن شدهبود؟ گفت: اگر جنّ و انس گرد آيند و بخواهند مانند على قرآن را گردآورند، نخواهند توانست». ابن سيرين مىگويد: «هرچه دنبال كردم تا بر آن مصحف دست يابم، ميسورم نگرديد» ٢. ابن جزى كلبى گويد: «اگر مصحف على يافت مىشد، هرآينه در آن علم فراوان يافت مىگرديد» ١.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
💠 انسان قرآنی
🔹 در جریان حیات و ممات قرآن یک عده را مُرده می داند، #شهدا زنده اند اما آنهایی که در دنیا در این مسیر نیستند اینها مُرده اند؛ برای اینکه اینها حرف قرآن را گوش نمی دهند و قرآن هم #حیات_بخش است، فرمود ما قرآن را نازل کردیم و اگر کسی قرآنی فکر کند و #قرآنی_عمل_کند زنده است این قرآن او را زنده می کند: ﴿إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُمْ﴾، اول سخن از تثنیه است خدا هست و پیغمبر؛ ولی فعل، فعل مفرد است چون وجود مبارک حضرت حرف «الله» را می زند؛ فرمود: ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاکم﴾ نه «دَعَوا»! دو تا دعوت نیست دو نفر نیستند، یک مولاست و یک بنده و وجود مبارک حضرت هم حرف «الله» را نقل می کند ﴿اسْتَجِیبُوا لِلّهِ وَ لِلرَّسُولِ إِذَا دَعَاكُمْ لِمَا یحْییكُم﴾. حالا اگر کسی استجابت نکرد حیات ندارد، #حیات از کجا بیاید؟! درباره آنها که استجابت کردند فرمود: ﴿لا تَحْسَبَنَّ﴾ که اینها مُرده هستند بلکه اینها شهیدند.
🔹 پس انسان از نظر #قرآن_و_عترت یا زنده است یا مُرده است، این بخش اول . بخش دوم این است که حالا واقعیت او انسان است یا حیوان؟ درباره آن هم در قرآن دارد: ﴿إِنْ هُمْ إِلاَّ كَالْأَنْعام﴾؛ اگر به صورت حصر ذکر کرده یعنی واقعیت او این است.
🔹 در مسئله سوم و چهارم قرآن می فرماید بعضی ها دست دارند بعضی ها چشم دارند، ابراهیم دست دارد ابراهیم چشم دارد که در سوره مبارکه «صافات» فرمود: ﴿أُولِی الْأَیدی وَ الْأَبْصار﴾؛ آن که #اهل_قلم نباشد اثر علمی از او صادر نشود چیزی ننویسد و چیزی به جامعه ندهد او دستی ندارد؛ یا دست کسی را نگیرد #کار_خیری انجام ندهد او دستی ندارد. حالا یا اهل حوزه و دانشگاه است با قلم کار می کند یا جزء افراد عادی است، #دست_خیر دارد، فلان مسجد را بسازد، فلان دارالایتام را درست کند، فلان #مشکل_جامعه را حل کند، این می شود دست!
🔹 بنابراین اول فرق بین زنده و مُرده است که چه کسی زنده است و چه کسی مُرده؛ دوم فرق بین انسان و غیر انسان است؛ سوم درباره مجاری ادراکی است که چه کسی چشم دارد و چه کسی ندارد؛ چهارم درباره بخش تحریکی است که چه کسی دست دارد و چه کسی ندارد؛ این تنظیم قرآن کریم است. کسی زنده است که الهی بیندیشد، کسی انسان است که #الهی_فکر_کند، کسی دست دارد که کار خیر انجام بدهد یا علمی یا مانند آن و کسی چشم دارد که حق ببیند که امیدواریم خدای سبحان این توفیق را نصیب همه ما بفرماید!
#بیست_و_دوم_اسفند_روز_بزرگداشت_شهدا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه ارث جلسه28
تاریخ: 1399/09/26
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌دعوت و دعای شهید
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌دعوت و دعای شهید 🌴🌴🌴 قدر #وقت ار
.
🔰 دعوت و دعای (شهید) برای ما
💠 اگر #شهید در راه رضای الهی خون داد، هم اکنون پیامش پیام ماست و به ما توجه رسمی دارد و ما را دعوت می کند. مستحضر باشید که شهید زنده است و مواظب ماست و پیام دارد. دعای شهید بیش از خون او اثر دارد، توجه شهید بیش از خون او اثر دارد. با ما چه کار دارند؟ به ما چه می گویند؟ از ما چه می خواهند؟ از این به بعد معلوم می شود.
(و یستبشرون)، این فعل مضارعی است که مفید استمرار است. (اِستبشر) یعنی مژده من را بده، (یستبشرون) یعنی مژده من را بده! به چه کسی می گویند؟ به خدا می گویند، با خدا گفتگو دارند. (و یستبشرون بالّذین لم یلحقوا بهم)*. (استبشر) یعنی مژده من را بده، من خون دادم، جان دادم، تلاش کردم؛ مژده من را بده اینها چه شدند؟! با چه کسی کار دارند؟ با آن کسی که در خانه افتاده، کاری به #شهادت و نظام و امثال ذلک ندارد، با آنها کار دارند؟ شهید که با آنها کار ندارد!
شهید با راهیان راه شهادت کار دارد. #شهدا با (الّذین)، (الّذین یعنی الّذین)؛ با (الّذین لم یلحقوا بهم) کار دارند، یعنی کسانی که راهی راه آنها هستند؛ ولی در راهند، هنوز نرسیدند. به خدا می گویند: مژده به ما بده اینها کجایند، چرا کمک نمی کنی، چرا یادشان نیستی؟! پس دعای شهید هست، شهید زنده است یعنی به فکر ماست، معلّم ماست، مبلّغ ماست، رهبر ماست؛ ما وظیفه داریم چه کار بکنیم؟
مرتّب به خدا می گویند: اینها که در راه ما هستند، چه کار می کنند؟ چرا به یاد اینها نیستند، چرا ملائکه کمک شان نمی کنند، چرا مسئولین کمک شان نمی کنند، چرا و چرا و چرا و چرا و چرا؟! مژده به من بدهید، من نمی خواهم خبر تلخ اینها را بشنوم! کسی که تمام حیثیتش را داد تا قرآن و عترت حفظ باشد، همین است؛ تمام حیثیتش را داد تا دین حفظ بشود، همین است!!
--------------------------------------------------
📌 سوره آل عمران / آیه ۱۷۰
📋 یادمان حماسه ششم بهمن آمل
📆 قم ؛ ۱۴۰۰/۱۱/۰۲
✴️ بیست و دوّم اسفند . روز بزرگداشت شهداء ( سالروز صدور فرمان حضرت امام (ره) مبنی بر تاسیس بنیاد شهید انقلاب اسلامی _ ۱۳۵۸ )
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#روز_بزرگداشت_شهدا
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
.
✔️زمینه را فراهم کنید
#امام_خمینی(ره) :
«ما تڪلیف داریم آقا!
اینطور نیـست ڪہ حالا ڪہ ما
منتــظر ظهور امام زمــان- سلام الله علیـہ- هستیم
پس دیگر بنشــینیم تو خانہ هایـمان،
تسبیح را دست بگیریـم
و بگوییـم «عَجّلْ عَلی فَرَجِهِ».
عجّــل، با ڪــار شماباید تعجیل بشود،
شما باید زمیــنہ را فراهـم ڪنید
برای آمدن او
و فراهـم ڪردن اینڪہ
مسلمیـن را با هم مجتـمع ڪنید.
همـہ با هـم بشوید.»
📝 ۱ دی ۱۳۶۲
🌿 السلام علیک یا صاحب الزمان
.
.
#منتظران_واقعی
#ظهور
#اللهم_عجل_لولیک_الفرج_بحق_حضرت_زینب_سلام_الله_علیها
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom