1.saf11-14.mp3
6.88M
#تلاوت_ماندگار
#قاریان
🔳تُوْمِنُونَ بِاللَّهِ وَرَسُولِهِ وَتُجَاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ بِأَمْوَالِکُمْ وَأَنْفُسِکُمْ ذَلِکُمْ خَیْرٌ لَکُمْ إِنْ کُنْتُمْ تَعْلَمُونَ ﴿۱۱﴾
◼️به خدا و فرستاده او بگروید و در راه خدا با مال و جانتان جهاد کنید این [گذشت و فداکاری] اگر بدانید برای شما بهتر است (۱۱)
🔈استاد محمد اللیثی
🔘 تلاوت سوره صف آیات ۱۱ تا ۱۴
🔴@rahighemakhtoom
🍁صفحه قرآنی رحیق
📌 خدمت به مردم؛ کلید دیدار امامزمان
🔹️من امروز برای امام زمانم چه کار میکنم؟ خداوکیلی همین الان یک حسینبنعلی علیه السلام حی و حاضر هست. امام صادق علیه السلام دربارۀ امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف میفرماید: «روی فرشهای شما قدم میگذارد. در بازارهایتان راه میرود.»
🔸️من برای اینکه حُسننیتم را به امام زمان نشان بدهم، باید حسننیتم را به دین نشان بدهم. همان طور که حضرت عباس علیه السلام فرمود: «إنّي اُحامي أبَداً عَنْ ديني» میشود از ملت دزدی کنی و به امام زمان برسی؟ مطلقا! او امام همین مردم است.
🔹️وقتی زندگینامۀ کسانی که امام زمان را دیدند بررسی میکنید، میبینید خدمت به مردم یکی از گزارههای اصلی اینهاست. کار برای مردم انجام دادند. عشق میکردند وقتی برای مردم کار انجام میدادند. ما امروز کجای این کاریم؟
👤 استاد #رائفی_پور
🎤 برشی از سخنرانی؛ عاشورا تا ظهور-قسمت سوم، ۱۸ دی ۱۳۹۰
#جمعه_های_امام_زمانی
📌 الگویی برای جهانیان...
🌷 پرچمی که سالها قبل در دوازدهم فروردین برافراشته شد، ثمرهٔ خون هزاران لالهٔ عاشق بود و داعیهدار نهضت ظهور.
🇮🇷 مردمی که از ظلم و جور به ستوه آمده بودند، یکدل شدند و همه با هم حکومت جمهوری اسلامی را فریاد زدند؛ الگویی آشکار شدند برای جهانیان.
🔅 به یاری خدا و همّت منتظران، این پرچم به زمین نخواهد افتاد تا روز تحقق این وعدهٔ الهی: «ونُرِيدُ أَنْ نَمُنَّ عَلَى الَّذِينَ اسْتُضْعِفُوا فِي الْأَرْضِ وَ نَجْعَلَهُمْ أَئِمَّةً وَ نَجْعَلَهُمُ الْوارِثِينَ» «ما میخواستيم بر مستضعفين زمين منّت گذاريم و آنها را پيشوايان و وارثين زمين قرار دهيم.»
📆 دوازده فروردین، سالروز استقرار نظام جمهوری اسلامی و تجلی اراده ملت ایران، مبارک باد.
#جمعه_های_امام_زمانی
.
🔰 برخی با آمدن ماه مبارک رمضان، عزا می گیرند!!
💠 برخی اصلاً در این مهمانی ها نمی فهمند چگونه پذیرایی کنند! مرتّب تعارف می کنند، مدام به جان خود قسم می خورند این قدر بخور! خیلی ها یک حیوان ناطقی اند!! اکثر #بیماری ها هم برای همین گوارش است.
حضرت #آیت_الله_حسن_زاده یک قصیده بلند را گفت؛ (( #ماه_رمضان آمد، نور دل و جان آمد ))؛ یک عدّه خوشحال اند که #ماه_مبارک_رمضان دارد می آید، یک عدّه عزا می گیرند! تمام #اطبا می گویند دو بار غذا در شب و روز برای بدن کافی است، بقیه را شما باید حمل کنید! اکثر بیماری ها برای #پر_خوری و #بد_خوری است، #روزه ماه مبارک #رمضان برای تمرین است؛ ولی یک عدّه عزا می گیرند که ما چه کار بکنیم!
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۱۰/۲۳
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حلول_ماه_مبارک_رمضان
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
.
🔰 چگونه گرسنگی و تشنگی دشوار نیست؟
💠 الآن ما #ماه_مبارک_رمضان را در پیش داریم؛ بعضی می گویند چگونه ما هفده ساعت غذا نخوریم؟! آنهایی که بدنی فکر می کنند، غصه شان می گیرد که من بالاخره آب و نان می خواهم؛ همیشه ساعت نگاه می کنند که چه وقتی اذان می شود! آنهایی که الهی فکر می کنند، اصلاً منتظرانه روزشماری می کنند که ماه مبارک #رمضان بیاید.
در بین حکمای بزرگ مثل مرحوم بوعلی و امثال ذلک که از بزرگان و مفاخر اسلامی هستند، گفتند: اگر به شما گفتند یک کسی با یک غذای کمی دارد زندگی می کند، این را باور بکنید. برای اینکه #طب ، یک؛ و #معارف برتر از طب، دو؛ این را تجویز می کند، سه. مثالی مرحوم بوعلی ذکر می کند، می گوید: انسان یک روحی دارد، یک بدنی. نه بدن اصل است، نه همتای همند! برای اینکه بدن را روح دارد اداره می کند. این بدن غذا می خواهد، ولی در حال نشاط و اندوه ما می آزمائیم که این بدن (غذا) نمی خواهد.
اگر کسی ان شآء الله جشنی برای فرزندش در پیش داشته باشد، از صبح تا نیمه شب مرتب در حرکت است، به استقبال و بدرقه مهمان ها حرکت می کند. از صبح که شروع کرده چیزی نخورده، تا نیمه شب. و نیمه شب هم که شد، به او شام تعارف می کنند، می گوید من میل ندارم؛ از بَس خوشحال است. در نشاط و خوشحالی، روح به بدن توجه ندارد، به آن هدف والای خودش متوجه است. چون به بدن توجه ندارد، بدن هم غذا نمی خواهد! بنابراین اساس روح است؛ روح اگر گرفتار این تن شد، مرتب ساعت نگاه می کند. روح اگر ملکوتی اندیشید، درد احساس نمی کند! بدن آب نمی خواهد، نه اینکه آب می خواهد و انسان این را تحمل می کند و بعد بیمار می شود؛ اینطور نیست!
به هر تقدیر این ماه مبارک رمضان ( #شهر_الله ) است، #مهمان_الهی هستید. (صوموا تصحّوا)* هم همین است. نفرمودند #روزه #بیمار می کند؛ البته کسی که #مریض است، حرف دیگری دارد! امّا یک انسان سالم بگوید روزه من را مریض می کند، این راه علمی ندارد! یعنی انسانِ با نشاط می تواند به خوبی شانزده ساعت چیزی نخورد.
--------------------------------------------
📌 دعائم الاسلام / جلد ۱ / صفحه ۳۴۲
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۵/۰۳/۰۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
باسمه تعالی
یکی از بهترین ترجمه ها و توضیحات تکمیلی در کنار آیات که مانع فهم غلط آیات می شود و نکات بسیار خوبی دارد
ترجمه فیض الاسلام است
متاسفانه این تفسیر بسیار مختصر آن طور که باید مورد توجه واقع نشده اگر بتوانید در ماه مبارک رمضان یک دور این کتاب را بخوانید بسیار عالی است
التماس دعا دارم
🔆 @salmanraoofi
🔅@rahighemakhtoom
مزمل 1.mp3
7.49M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مزمل
#سوره_مزمل #مزمل
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المزمل
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #مزمل
📌عظمت شب و نمازگزاردن
▫️﴿يا أَيُّهَا الْمُزَّمِّلُ ٭ قُمِ اللَّيْلَ إِلاَّ قَليلاً﴾، چون غالب اين برکات در شب نازل شده است. ﴿قُمِ اللَّيْلَ إِلاَّ قَليلاً﴾، آن سخت است که کلّ شب، چرا شب؟ براي اينکه ﴿إِنَّ لَكَ فِي النَّهارِ سَبْحاً طَويلاً﴾؛ اشتغالات فراواني داري. در مکه يک سلسله اشتغالات بود، در مدينه اشتغالات ديگري بود: ﴿نِصْفَهُ أَوِ انْقُصْ مِنْهُ قَليلاً ٭ أَوْ زِدْ عَلَيْهِ﴾، حالا بلند شدم چه کار بکنم؟ نماز بخوان. در نماز محور اصلي نماز قرآن است. «لَا صَلَاةَ إِلَّا بِفَاتِحَةِ الْكِتَاب»، همين است.
▫️«حمد» و سوره که قرآن است، آن ذکر رکوع و سجود هم که به هر حال از قرآن است يا خود آيه است يا برداشت از آيه. ﴿إِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ كانَ مَشْهُوداً﴾
▫️همين است. اصلاً از نماز صبح به عنوان ﴿قُرْآنَ الْفَجْر﴾، ياد کرده است. شما بررسي کنيد در نماز چيزي غير از قرآن هست؟ يا «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْعَظِيمِ» هست يا «سُبْحَانَ رَبِّيَ الْأَعْلَی» هست يا «سبحان الله» هست يا «الله اکبر» هست يا «بِحَوْلِ اللَّهِ وَ قُوَّتِهِ» است که «لَا حَوْلَ وَ لَا قُوَّةَ إِلَّا بِاللَّه»، در آيات فراواني اين مضمون آمده که حول و قوّه متعلّق ذات أقدس الهي است.
▫️شما اول تا آخر، آخر تا اول نماز را بررسي کنيد همين است يا به مطابقه از خدا سور آيات قرآن است يا برداشت از قرآن است؛ لذا از نماز صبح به عنوان قرآن فجر ياد کرده است. ﴿وَ رَتِّلِ الْقُرْآنَ تَرْتيلاً﴾، چرا؟ براي اينکه ما ميخواهيم حرف سنگين بزنيم. حرف وزين علمي بزنيم. حرف وزين علمي را يک قلب امين و رصين تحمل ميکند.
#آیت_الله_جوادی_آملی
📼فرازی از #درسگفتار سوره المزمل جلسه اول
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(223)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون
🔰لطايف و اشارات
⏪4- كيفر سنگين منافقان
▫️كيفر تبهكاران در قيامت، هم سنگ اعمال آنهاست ؛ زيرا كيفر آنان چيزى جز كارهاى پليدشان نيست كه ظاهر مى شود و قرآن كريم از اين هماهنگى به جزاء وفاق. كيفر تبهكارى انسان طالح بيش از كار تبهكارانه او نيست بلكه وفاق آن است، گرچه پاداش كارهاى نيك صالحان بيش از عمل آنهاست، زيرا پس از توفيه اجر، رزقى كه در حساب نمى گنجد به آنان داده مى شود: (انما توفون اجوركم)، (يرزقون فيها بغير حساب).
▫️در پاداش حسنه، هماهنگى مقدار پاداش با عمل لازم نيست، بلكه گاهى بيشتر است: (من جاء بالحسنه فله خير منها) و گاهى از آن نيز افزونتر است: (من جاء بالحسنه فله (ع) شر امثالها) و گاهى سخن از بيشتر و ده چندان نيست، بلكه پاداش خداوند واسع و عليم (نسبت به برخى) به حساب درنمى آيد: (مثل الذين ينفقون اموالهم فى سبيل الله كمثل حبه انبتت سبع سنابل فى كل سنبله فى كل سنبله ما ئه حبه والله يضاعف لمن يشاء والله واسع عليم)
▫️اما كيفر سيئات هرگز بيش از سيئه نيست و چون منافقان بدترين جنبندگانند، پس عذابى بدتر و سخت تر از عذاب آنان نيست و از اين رو در پايين ترين دركات جهنم جاى دارد: (ان المنافقين فى الدرك الاسفل من النار).
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
💠 گروه معارف قرآنی
با عرض سلام و ادب خدمت علاقه مندان معارف ثقلین «قران و حدیث»
بنا بر درخواست اعضای محترم گروه مرتبط با مباحث کانال ایجاد شده است که بستری جهت تبادل نظر و سوالات در راستای پویایی مباحث باشد .
عزیزان میتونند از طریق لینک وارد گروه شده و دوستان خودشان هم دعوت بنمایند .
با تشکر
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
و اما باور ما 1.عبداللهی رمضان 1401.mp3
17.13M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما(قسمت اول)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoo
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله قَالَ: مَنْ صَلَّى فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، إِنْ شَاءَ صَلَّاهُمَا فِي أَوَّلِ لَيْلٍ وَ إِنْ شَاءَ فِي آخِرِ لَيْلٍ، وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَبْعَثُ بِكُلِّ رَكْعَةٍ مِائَةَ أَلْفِ مَلَكٍ يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ، وَ يَمْحَوْنَ عَنْهُ السَّيِّئَاتِ، وَ يَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ.
(بحارالأنوار، ج96، ص346 به نقل از کتاب النوادر)
رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هر کس در ماه رمضان در هر شب، در آغاز یا پایان شب، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک سوره حمد و سه بار سوره توحید را قرائت کند، قسم به کسی که مرا به حق به نبوّت برانگیخت، خداوند به ازای هر رکعت، صدهزار ملک را مبعوث می کند تا برای وی حسنات بنویسند و گناهان وی را محو نمایند و درجه اش را بالا ببرند.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نماز شب های ماه رمضان.عبداللهی.1401113.mp3
15.35M
عَنْ رَسُولِ اللَّهِ صلّی الله علیه وآله قَالَ: مَنْ صَلَّى فِي شَهْرِ رَمَضَانَ فِي كُلِّ لَيْلَةٍ رَكْعَتَيْنِ يَقْرَأُ فِي كُلِّ رَكْعَةٍ بِفَاتِحَةِ الْكِتَابِ مَرَّةً وَ قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ ثَلَاثَ مَرَّاتٍ، إِنْ شَاءَ صَلَّاهُمَا فِي أَوَّلِ لَيْلٍ وَ إِنْ شَاءَ فِي آخِرِ لَيْلٍ، وَ الَّذِي بَعَثَنِي بِالْحَقِّ نَبِيّاً إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَبْعَثُ بِكُلِّ رَكْعَةٍ مِائَةَ أَلْفِ مَلَكٍ يَكْتُبُونَ لَهُ الْحَسَنَاتِ، وَ يَمْحَوْنَ عَنْهُ السَّيِّئَاتِ، وَ يَرْفَعُونَ لَهُ الدَّرَجَاتِ.
(بحارالأنوار، ج96، ص346 به نقل از کتاب النوادر)
رسول خدا صلّی الله علیه وآله فرمود: هر کس در ماه رمضان در هر شب، در آغاز یا پایان شب، دو رکعت نماز بخواند و در هر رکعت یک سوره حمد و سه بار سوره توحید را قرائت کند، قسم به کسی که مرا به حق به نبوّت برانگیخت، خداوند به ازای هر رکعت، صدهزار ملک را مبعوث می کند تا برای وی حسنات بنویسند و گناهان وی را محو نمایند و درجه اش را بالا ببرند.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت #موفقیت #راهکارها
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سفیه #سفاهت
#مفاهیم_قرآنی
💢احمق کیست؟
در فارسی، سفیه به کسی گفته می شود که بیعقل، کمخرد، سادهلوح، کودن یا همان احمق باشد. این معنا در عرف جامعه به کسی اطلاق می شود که در مناسبات اجتماعی خود بسیار ضعیف تر از دیگران بوده یا به طور کلی از انجام آن ناتوان باشد؛ اما در فرهنگ قرآن، بی عقل کسی است که از کیش ابراهیم علیه السلام که همان آیین توحید و خداپرستی است روی برگرداند.
🔅قرآن کریم اعراض از صراط مستقیم و دین را حماقت محض می داند؛ دینی که در هر عصری تعریف خاص خودش را دارد. هر چند محورهای اصلی دین همیشه ثابتند و بی تغییر؛ اما فروعاتی هم هستند که بسته به شرایط مردم و زمان، متغیرند؛ بنابراین منظور از دین در زمان کنونی همان است که خاتم الانبیاء صلی الله علیه و آله آن را تعلیم کرد و امامان معصوم علیهم السلام پس از او آن را تبلیغ و ترویج دادند.
🔹بر این اساس، هر کس به هر اندازه که از این جاده دین، خارج شود به همان اندازه بی عقل است و احمق. در این معادله قرآنی، میزان بهره هوشی یا نوع مدرک تحصیلی کاملا هیچ نقشی ندارد؛ بلکه شاخص بهره عقلی میزان عبودیت است و بس.
با این تحلیل، وضعیت آن کشیش قرآن سوز و آنان که دست به قلم بردند و کاریکاتورها کشیدند و نیز به ظاهر فرهیختگانی که با شریعت بیگانه اند کاملا روشن می شود؛ چرا که ارزش انسان به عقل اوست و اینها از عقل بهره ای ندارند.
از امام صادق علیه السلام پرسیدند: عقل چیست؟ فرمود: مَا عُبِدَ بِهِ الرَّحْمَنُ وَ اكْتُسِبَ بِهِ الْجِنَانُ؛ آن چیزی است که خداوند رحمان با آن عبادت می شود و بهشت با آن به دست می آید.
🔅@rahighemakhtoom
💢نکات مهم جز اول قرآن کریم
در ماه نزول قرآن و بهار آن، شایسته است که بیش از گذشته به این کتاب الهی توجه و در معارف آن اندیشه شود سنت تلاوت روزانه و جزء به جزء آیات وحی، پسندیدهتر میشود آنگاه که با درک معنا و دریافت آموزههای الهی همراه شود.
#نکات_کلیدی1
#قرآن_کریم
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🌙فصل رهایی (۱)
🔰ماه نزول قرآن
💠 (شهر رمضان الّذی انزل فیه القرآن)*. عظمت #ماه_مبارک_رمضان به #نزول_قرآن کریم است. در #ادعیه و روایاتی که مربوط به #ماه_مبارک #رمضان است، غالباً این وصف مطرح است که #شهر_رمضان_الذی_انزل_فیه_القرآن ، نه شهر رمضان الّذی وجب علینا الصیام! خود روزه گرفتن از ره آوردهای #قرآن_کریم است. عظمت ماه مبارک رمضان به #روزه گرفتن نیست، عظمت ماه مبارک رمضان به #لیله_قدر نیست؛ بلکه عظمت ماه مبارک رمضان به #قرآن کریم است که این قرآن کلّ این شهر را از شهور دیگر ممتاز کرد، و لیله قدر را از لیالی دیگر ممتاز کرد، و باعث برکات فراوانی شد که یکی از آنها #ضیوف_الرحمن بودن و #روزه_گرفتن است.
اگر در ادعیه و #روایات ماه مبارک رمضان غالباً این مطرح است که شهر رمضان الّذی انزل فیه القرآن، نه الّذی وجب علینا الصّیام؛ برای همان است که روزه گرفتن حکمی از احکام فراوانی است که قرآن کریم آن را به همراه آورده است.
-----------------------------------------------
📌 سوره بقره / آیه ۱۸۵
📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم
📆 قم ؛ ۱۳۹۹/۰۱/۰۴
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #المیزان #آیت_الله_سید_محمد_حسین_طباطبایی #علامه_طباطبایی #طباطبایی
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #المیزان
#آیت_الله_سید_محمد_حسین_طباطبایی #علامه_طباطبایی #طباطبایی
🔅🔅🔅
🔰معرفی تفسیر «الميزان فى تفسيرالقرآن»(قسمت سوم)
📌ويژگی های تفسیر المیزان
⏪1- جمع ميان دو شيوه تفسيرى ترتيبى و موضوعی
علامه با مراعات ترتيب در تفسير آيات، آيه به آيه و سوره به سوره، از جايگاه بلند تفسير موضوعى نيز كه اهميت آن امروزه روشن گرديده غافل نبوده و هر دو جنبه را با كمال دقت و ظرافت دنبال كرده و تفسيرى كامل در تمامى ابعاد عرضه داشته است.
تفسير موضوعى از ديدگاه ايشان اهميت فراوانى داشته و ايشان به اين ترتيب مقاصد عالى و معارف جليل قرآن را دسته بندى كرده آماده و كامل به پژوهشگران عرضه داشته است.
⏪2- مطرح نمودن مساله وحدت موضوعى هر سوره
هر سوره داراى هدف به خصوصى است كه آن را با مقدمه اى ظريف دنبال می كند وبا خاتمه اى بس شيوا به پايان می رساند و اختلاف عدد آيات سوره ها به همين امر بستگى دارد و تا مقصود نهايى انجام نگيرد، سوره به پايان نمی رسد و كوچكى و بزرگى هر سوره به كوتاهى و بلندى هدف و مقصود از هر سوره وابسته است. به عقيده علامه هر سوره صرفا مجموعه آيات پراكنده و بدون جامع واحدى نيست؛ بلكه يك وحدت فراگير بر هر سوره حاكم است و پيوستگى آيات را می رساند و مساله وحدت موضوعى يا وحدت سياق در هر سوره، كه از قراين كلامى قابل توجه است، از همين جا نشأت گرفته است.
⏪3- نظريه سريان و جريان يك روح كلى و حاكم بر سرتاسر قرآن
اين نظريه بر تمامى آيات و سور سايه افكنده، حقيقت و جان كلام الهى را تشكيل می دهد. علامه بر اين باور است كه در پس ظاهر الفاظ و معانى حقيقتى والاتر نهفته است كه گوهر قرآن و بطن آن را تشكيل می دهد، داراى وحدتى استوار و از هر گونه تجزيه و تفصيل مبراست. آن حقيقت همانند روح در جسد، عينيت وجودى دارد و سر منشأ تمامى احكام و شرايع و بيانات قرآن می باشد كه نه از سنخ الفاظ و نه از سنخ مفاهيم است، بلكه از سنخ عالم امر و ملكوت است كه هرگز دست آلوده خاكيان به آن نمی رسد.
⏪4- عينيت بخشيدن به مساله« القرآن يفسر بعضه بعضا»
علامه با قدرت و احاطه فوق العاده به تمامى آيات مرتبط با يكديگر اين مساله را عينيت می بخشد، به گونه اى كه هر يك از آيات نسبت به آيات ديگر، رافع ابهام و شك آن بوده است.
⏪5- نحوه و چگونگى رسيدن به حقايق تفسيرى و دقائق تأويلى قرآن كريم اين عمده ترين ويژگى است كه از جايگاه فطرت پاك و درون تابناك بايد نشأت گيرد و علامه بزرگ از همين صراط سوىّ به مبانى تفسير و معانى تأويل دست يافته است.
توضيح اينكه قرآن در بيان مطالب و ارائه مقاصد- چه تفسير و چه تأويل- شيوه خاصى دارد كه از ساير شيوه ها جداست. قرآن براى رساندن مطالب خود و القاى مفاهيم عالى، روشى مخصوص به خود دارد و اگر كسى خواسته باشد از روشهاى معمولى براى رسيدن به معانى قرآن بهره گيرد، بسى اشتباه رفته، زيرا قرآن كلام الهى است و فروغى فروزان دارد كه هر دلى آمادگى تابش آن را ندارد. علامه طباطبايى با همين ديد روشن و نهاد پاك، پايه اين تفسير ارزشمند را پی ريزى نموده و كاملا در اين راه موفق گرديده و توانسته حقايقى گرانبها را براى امت اسلام به ارمغان آورد كه ديگران توان آن را نداشتند و خود را به دشوارى انداختند.
تأويل از ديدگاه علامه واقعيتى است كه بيانات قرآنى از حكم و پند و حكمت بدان تكيه دارند و اين حقيقت در تمام آيات قرآنى- چه محكم و چه متشابه- موجود است و از قبيل مفاهيم و مدلولهاى الفاظ نيست؛ بلكه از امور عينى خارجى است و الفاظ آن را در برنمی گيرند و از آن رو، خداوند آن را با الفاظ به بند كشيد تا بشر را اندكى با حقيقت آن آشنا سازد.
🔹به باور علامه منظور از تأويل آيه، جنبه مفهومى آن نيست كه آيه بر آن دلالت می كند؛ بلكه تأويل از قبيل امور خارجى است. البته نه هر امر خارجى تا اينكه مصداق خارجى خبر، تأويل آن باشد؛ بلكه امر خارجى خاصى كه نسبت آن با كلام الهى نسبت ممثل با مثال و باطن با ظاهر است.
خلاصه آنكه تأويل قرآن عبارت است، از حِكَم و مصالح نهفته كه منظور الهى بوده و تمامى احكام و معارف قرآن از همانجا نشأت گرفته است.
....ادامه دارد....
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس هشتم:جمع و تأليف قرآن
🔳روش زيد در جمع قرآن
زيد به جمع آورى قرآن پرداخت و آنرا از پراكندگى درآورد و در يكجا فراهم آورد. او اينكار را با همكارى گروهى از صحابه انجام داد. نخستين اقدام وى آن بود كه اعلام كرد: هر كس هرچه از قرآن نزد خود دارد، بياورد. يعقوبى مىگويد:
▫️وى گروهى مركب از ٢٥ نفر را تشكيل داد و خود رياست آن گروه را بر عهده گرفت. اين گروه هر روز در مسجد گرد هم مىآمدند و افرادى كه آيه يا سورهاى از قرآن در اختيار داشتند به اين گروه مراجعه مىكردند. اين گروه از هيچ كس چيزى را بهعنوان قرآن نمىپذيرفتند مگر آنكه دو شاهد ارائه دهند. شاهد اول نسخۀ خطى بود؛ يعنى نوشتهاى كه حكايت از وحى قرآنى داشتهباشد. شاهد دوم شاهد حفظى بود؛ يعنى ديگران شهادت دهند كه آنرا از زبان پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله شنيدهاند. بدين ترتيب زيد آيهها و سورههاى قرآن را جمع آورى كرد و آنرا از پراكندگى و خطر از بين رفتن نجات داد؛ هر سورهاى را كه كامل مىشد در صندوقچه مانندى از چرم بهنام «رَبْعه» قرار مىداد تا آنكه سورهها يكى پس از ديگرى كامل شد؛ ولى هيچگونه نظم و ترتيبى بين سورهها نداد. ١ اين صحيفهها - كه سورههاى قرآنى بر آن نگاشته شدهبود - پس از اتمام به ابوبكر سپرده شد.
▫️اين مجموعه پس از ابوبكر به عمر انتقال يافت و پس از وفات وى نزد دخترش حفصه نگهدارى شد و هنگام يكسان كردن مصحفها، عثمان آنرا به عاريت گرفت تا نسخههاى ديگر قرآن را با آن مقابله كند، سپس آنرا به حفصه باز گرداند. چون حفصه درگذشت، مروان - كه از جانب معاويه والى مدينه بود - آنرا از ورثۀ حفصه گرفت و از بين برد. ٢
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة (قسمت هفتم)
🔅🔅🔅
🌿ما آداب باطنی اين سلوك روحانى را به مقدار توان و تناسب، بيان میکنيم.
🌿شايد يكى از اهل ايمان، نصيبى از آن ببرد و باعث شود که رحمت الهی و توجهات غیبی، شامل حال این بازمانده از مسیر سعادت و گرفتار در زندان طبیعت و انانیت گردد. «انّه ولىّ الفضل و العناية.»
🌿اکنون درباره آدابى كه در تمام حالات نماز و سایر عبادات، ضروری است، مطالبی عرض میکنیم.
1️⃣ توجّه به عزّت پروردگار و ذلّت بندگی
🔸توجه به عزت حضرت حق، از منازل مهم سالك است.
🔸قوّت سلوك هر كس به مقدار قوّت اين نظر است.
🔸حتی بالاتر، كمال و نقص انسانيّت تابع كمال و نقص اين امر است.
🔸هر چه نظر انيّت و انانيّت و خودبينى و خودخواهى در انسان غالب باشد، از كمال انسانيّت دور و از مقام قرب پروردگار دور است.
🔸حجاب خودبينى و خودپرستى از همه حجابها ظلمانیتر است.
🔸عبور از اين حجاب، از تمام حجابها، مشكلتر است.
🔸عبور از این حجاب، مقدمه عبور از همه حجابها است و بلكه #شاهکلید غيب و شهادت و باب الابواب عروج به كمال روحانيّت عبور از اين حجاب است.
🔸تا انسان به خود و كمال و جمال توهمیِ خود نظر دارد، از جمال مطلق و كمال صرف، محجوب و مهجور است.
🔸شرط اوّل سلوك إلى اللّه خروج از اين منزل است، بلكه ميزان در رياضت حق و باطل همين است.
⬅️پس سالكی كه با قدم انانيّت و خودبينى و در حجاب انّيّت و خود خواهى، طىّ منزل سلوك كند، رياضتش باطل و سلوكش إلى اللّه نيست، بلكه إلى النفس است.
🔅🔅🔅
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 2.عبداللهی رمضان 1401.mp3
19.71M
َعنْ أَبِي اَلْحَسَنِ مُوسَى بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ : أَنَّ رَسُولَ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ قَالَ لِعَلِيٍّ وَ خَدِيجَةَ لَمَّا أَسْلَمَا إِنَّ جَبْرَئِيلَ عِنْدِي يَدْعُوكُمَا إِلَى بَيْعَةِ اَلْإِسْلاَمِ ، وَ يَقُولُ لَكُمَا إِنَّ لِلْإِسْلاَمِ شُرُوطاً، أَنْ تَقُولاَ نَشْهَدُ أَنْ لاَ إِلَهَ إِلاَّ اَللَّهُ، وحده لا شریک له فی ملکه لم یتخذ ولدا و لم یتخذ صاحبة إلها واحدا مخلصا..... #ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما (قسمت دوم)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom