🛑سلام و عرض ادب
با عرض پوزش جهت تاخیر در اعلام برندگان این دوره از مسابقه هفتگی
جواب سوال :
عَنِ النَّبِیِّ صلی الله علیه و آله
قَالَ اللّهُ عَزَّ وَجَلَّ لِمُوسَی بْنِ عِمْرَانَ یَا مُوسی لَوْ أَنَّ السَّمَاوَاتِ وَعَامِریهِنَّ عِنْدی وَالْأَرَضینَ السَّبْعَ فی کَفَّةٍ وَلا إلهَ إلّااللّهُ فی کَفَّةٍ مَالَتْ بِهِنَّ لا إلهَ إلّا اللّه «وسائل الشیعة: 7/ 209، باب 44، حدیث 9132؛ بحار الأنوار: 90/ 196، باب 5، حدیث 18؛ ثواب الأعمال: 15؛ التوحید: 30، باب 1، حدیث 34.»
پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: خداوند عزّ و جل به موسی بن عمران فرمود: ای موسی! اگر آسمانها و تمام ساکنینش و مجموع زمینهای هفت گانه را در پیشگاه من به یک طرف ترازو و «لا اله الا اللّه» را در طرف دیگر بگذارند، به راستی که کفّه «لا اله الا اللّه» بر آن کفه ترجیح خواهد داشت.
🔆برندگان : جناب #عابدینی و جناب #ندایی
🔆فردا هم مسابقه داریم که منتظر حضور گرم تون هستیم
#ماه_رمضان
حجر.5.mp3
14.97M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_حجر #حجر
💢جلسه پنجم تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #حجر را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مزمل-جلسه دوم.mp3.mp3
12.28M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مزمل #مزمل #المزمل
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) جلسه دوم :تفسیر آیات 6 تا 8
📌موضوعات درسگفتار
🌴🌴🌴
☑️دشواری عمل کردن به قرآن برای مومنین
☑️برکات عبادت در شب
☑️اهمیت و برکات نماز شب در روایات معصومین(ع)
☑️عوامل بی توفیقی درخواندن نماز شب
☑️توصیه قرآن به تلاش در روز
☑️مراحل سیر و سلوک
☑️اهمیت ذکر در قرآن
☑️مفهوم واژه تبتل
☑️مفهوم انقطاع الی الله
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
📚تفسیر سوره انسان آیه : 20
📝نگاشت (20)
🔅🔅🔅
وَ إِذَا رَأَيْتَ ثَمَ رَأَيْتَ نَعِيماً وَ مُلْکاً کَبِيراً(20)
و هنگامی که آنجا را ببینی نعمتها و ملک عظیمی را میبینی!
و از آنجا كه نعمتهاى جهان ديگر به وصف نمىآيد هر قدر الفاظ گويا و رسا باشد ، در این آيه به صورت سربسته مىافزايد : و هنگامى كه آنجا را مىنگرى نعمتها و ملك عظيمى را مىبينى ! ( و اذا رايت ثم رايت نعيما و ملكا كبيرا ) .
▪️براى نعيم و ملك كبير تفسيرهاى زيادى شده ، از جمله در حديثى از امام صادق (عليهالسلام) مىخوانيم معنى آيه اين است كه ملكى است كه هرگز زائل نمىشود و فنا نمىپذيرد.
يا نعمتهاى بهشتى آنقدر گسترده است كه از نظر كثرت به وصف نمىآيد.
▪️يا اينكه ملك كبير آن است كه فرشتگان به هنگام دخول بر بهشتيان اذن مىگيرند ، و با سلام به آنها تحيت مىگويند.
▪️يا بهشتيان هر چه اراده كنند به آن دست مىيابند.
▪️يا پائينترين فرد بهشتى قلمرو ملكش به اندازه است كه وقتى نگاه مىكند فاصله هزار سال راه را مىبيند ! يا به معنى ملك دائمى و ابدى و توام با تحقق تمام آرزوها است .
▪️واژه نعيم كه در لغت به معنى نعمتهاى فراوان است ، و ملك كبير كه از عظمت و وسعت باغهاى بهشتيان خبر مىدهد مفهوم وسيع و گستردهاى دارند كه همه تفسيرهاى فوق را شامل مىشوند.
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
📚تفسیر سوره انسان آیه : 21
📝نگاشت (21)
🔅🔅🔅
عَالِيَهُمْ ثِيَابُ سُنْدُسٍ خُضْرٌ وَ إِسْتَبْرَقٌ وَ حُلُّوا أَسَاوِرَ مِنْ فِضَّةٍ وَ سَقَاهُمْ رَبُّهُمْ شَرَاباً طَهُوراً(21)
بر اندام آنها [= بهشتیان] لباسهایی است از حریر نازک سبزرنگ، و از دیبای ضخیم، و با دستبندهایی از نقره آراستهاند، و پروردگارشان شراب طهور به آنان مینوشاند!
🌱🌱🌱
▪️تا اينجا به قسمتى از نعمتهاى بهشتى از قبيل مساكن و تختها و سايهها و ميوهها و نوشيدنيها و ظرفها و گروه پذيرائى كنندگان اشاره شد ، اكنون نوبت وسائل تزيينى بهشتيان است ، مىفرمايد : بر اندام آنها لباسهائى است از حرير نازك سبز ، و از ديباى ضخيم ( عاليهم ثياب سندس خضر و استبرق ) .
▪️سندس به معنى پارچه ابريشمين نازك است ، در حالى كه استبرق به معنى پارچه ابريشمين ضخيم است ، بعضى آن را از كلمه فارسى استبر يا ستبر مىدانند ، و بعضى احتمال دادهاند كه از ريشه عربى برق به معنى تلالؤ گرفته شده.
▪️سپس مىافزايد : و آنها با دستبندهائى از نقره تزيين شدهاند ( و حلوا اساور من فضة).
▪️نقرههائى شفاف كه همچون بلور مىدرخشد ، و از ياقوت و در و مرواريد زيباتر است.
▪️اساور جمع اسورة ( بر وزن مغفرة ) و آن نيز به نوبه خود جمع سوار ( بر وزن غبار ) يا سوار(بر وزن كتاب ) است كه در اصل از كلمه فارسى دستوار به معنى دستبند گرفته شده ، و به هنگام نقل به زبان عربى مختصر تغييرى در آن پيدا شده است ، و به صورت سوار در آمده است.
▪️انتخاب رنگ سبز براى لباسهاى بهشتى به خاطر آن است كه رنگى است بسيار نشاط آفرين ، همانند برگهاى زيباى درختان ، و البته رنگ سبز انواع و اقسامى دارد و هر كدام خود داراى لطفى است.
▪️در بعضى از آيات قرآن مانند آيه 30 سوره كهف آمده است كه بهشتيان يا دستبندهائى از طلا تزئين مىشوند يحلون فيها من اساور من ذهب و اين منافاتى با آنچه در آيه مورد بحث آمده ندارد ، زيرا ممكن است از جهت تنوع ، گاه با اين تزيين كنند ، و گاه با آن .
▪️در اينجا اين سؤال پيش مىآيد كه مگر دستبند طلا و نقره زينت زنانه نيست ؟ چگونه براى مردان بهشتى اين زينت ذكر شده ؟ ولى جواب آن روشن است چرا كه در بسيارى از محيطها زينت طلا و نقره هم براى مردان است ، و هم براى زنان ( هر چند اسلام زينت طلا را براى مردان تحريم كرده ) ولى البته نوع دستبندهاى مردان و زنان متفاوت است ، و از آيه 53 سوره زخرف كه از قول فرعون نقل شده : فلو لا القى عليه اسورة من ذهب چرا به موسى دستبندهائى از طلا داده نشده ؟ بر مىآيد كه دستبند طلا براى مردان در محيط مصر نشانه عظمت محسوب مىشد .
▪️بعلاوه همانگونه كه بارها اشاره كردهايم چون براى بيان نعمتهاى بهشتى الفاظ معمولى اين دنيا هرگز كافى نيست ، راهى جز اين وجود ندارد كه با اين الفاظ اشاراتى به آن نعمتهاى عظيم و توصيفناكردنى شود.
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 14.عبداللهی رمضان 1401.mp3
25.38M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -حقیقت و ملکوت ذکر الهی (قسمت 14)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
09_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nasha`at_1401_01_22_Mashhade_Moghaddas.MP3
17.13M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
(قسمت نهم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
⏰ مدت زمان: ۳۳:۱۸
📆1401/01/20
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکات_کلیدی
#قرآن_کریم16
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #نمونه #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم
#آشتیانی #امامی #حسنی #شجاعی #عبداللهی #قرائتی #محمدی_اشتهاردی #طباطبایی_نژاد
🔅🔅🔅
🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت اول)
📚مؤلف:
آیت الله مکارم شیرازی از مراجع تقلید و گروهی از دانشمندان به نامهای حجج الاسلام: محمد رضا آشتیانی، محمد جعفر امامی،عبدالرسول حسنی، سید حسن شجاعی، محمود عبداللهی، محسن قرائتی، محمد محمدی اشتهاردی و شهید سید نورالله طباطبائی نژاد.
⏪انگیزه تالیف تفسیر
🔸این تفسیر به این منظور تالیف شد که غذای معنوی و فکری مناسب و مفیدی برای نسل کنونی باشد و به همین علت مهمترین دیدگاهها و نظریات اسلام در زمینههای تربیتی و اخلاقی، متناسب با فهم همگان، در آن آورده شده است.
🔸استاد مکارم و همکارانش با ارائه این اثر، به نسلی که با عطش زیاد به دنبال فهم معارف قرآن و سیراب شدن از سرچشمههای گوارای آنند، خدمت بزرگ و ارزشمندی نمودند.
🔸در مقدمه این تفسیر آمده است: «هر عصری ویژگیها، ضرورتها و تقاضاهایی دارد که از دگرگون شدن وضع زمان و پیدا شدن مسائل جدید و مفاهیم تازه در عرصه زندگی سرچشمه میگیرد. همچنین هر روزگاری، مشکلات و پیچیدگیهایی دارد که لازمه تحول زندگی و گذشت زمان است.
🔸افراد پیروز و موفق، کسانی هستند که هم آن نیازها و تقاضاها را و هم این مشکلات و گرفتاریها را، که میتوان مجموع آنها را «مسائل روز» نامید درک میکنند. رسالت دانشمندان هر دورهای است که با هوشیاری کامل، این مسائل، تقاضاها، نیازها و این خلا روحی، فکری و اجتماعی را فورا دریابند و آنها را به شکل صحیحی پر کنند تا با امور دیگری پر نشود، زیرا خلا در محیط زندگی ما ممکن نیست.
🔸از مسائلی که ما به سهم خود به روشنی آن را دریافتهایم تشنگی و عطش نسل حاضر برای درک مفاهیم اسلام و مسائل مذهبی است، نه تنها درک، بلکه چشیدن و لمس کردن و بالاخره عمل کردن به این مفاهیم و اصول است. این مسائل، بخش مهمی از روح و جان آنان را فرا گرفته است، اما طبیعی است که همه این اشتغالات ذهنی، به صورت استفهام است و نخستین گام برای پاسخگویی به این خواستهها، برگرداندن میراث علمی و فرهنگی اسلام و بیان کردن همه آن مفاهیم عالی به زبان روز و ریختن آن در کام روح و جان و عقل نسل کنونی است و گام دیگر، استنباط نیازها و تقاضاهای ویژه این زمان از اصول کلی اسلام است، و این تفسیر بر اساس همین دو هدف نگارش یافته است.
🔸مفسر محترم در مقدمه کوتاه خود بر جلد چهارم تفسیر با بیانی آشکار مینویسد: هدف از نوشتن این تفسیر، این بود که تفسیری به زبان فارسی برای قرآن مجید تهیه شود که هم «خواص» بتوانند از آن بهره گیرند، و هم برای «عموم» مفید باشد، تفسیری روان و دور از اصطلاحات پیچیده علمی، دور از شرح اختلافات مفسران و نقل اقوال پراکنده، بر اساس نزدیکترین مفاهیم قرآن به ذهن، و بر اساس دریافتها و برداشتهای تازهای که در پرتو پیشرفت علوم گوناگون از قرآن میشود، و با استفاده از قرائن تاریخی و شان نزولها و احادیث متقن و ارزندهای که در منابع اسلامی از پیشوایان بزرگ اسلام به ما رسیده است.
🔸تفسیری که در عین تفسیر بودن، جوابگوی پرسشها و مسائل عصری و حل ایرادهای گوناگون در اصول و فروع مباحث اسلامی (تا آنجا که وضع چنین تفسیری اجازه میدهد) بوده باشد.
#تفسیر_نمونه
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 130
#مثل #یهود #عالم #عمل #تورات #حمار #درازگوش #خر #اسفار #کتاب #تکذیب #آیات #الهی #ظالم
🔅🔅🔅
⏪37- مَثَل دراز گوش
(مَثَلُ الَّذِینَ حُمِّلُواْ التَّوْرَلةَ ثُمَّ لَمْ یَحْمِلُوهَا کَمَثَلِ ا لْحِمَارِ یَحْمِلُ اءَسْفَارًا* بِئْسَ مَثَلُ ا لْقَوْمِ الَّذِینَ کَذَّبُواْ بَِایَتِ اللَّهِ وَاللَّهُ لاَ یَهْدِی ا لْقَوْمَ الظَّلِمِینَ ) . (سورجمعه آیه 5)
((کسانی که مکلّف به تورات شدند ، ولی حق آن را ادا نکردند ، مانند درازگوشی هستند که کتابهایی حمل می کند ، (آن را بر دوش می کشد اما چیزی از آن نمی فهمد ! ) گروهی که آیات خدا را تکذیب کردند ، مثال بدی دارند ، و خداوند قوم ستمگر را هدایت نمی کند)) .
🌱🌱🌱
🔰عالم بی عمل
⚡️سعدی هم با اقتباس و استفاده از این آیات و روایات می گوید :
علم چندانکه بیشتر خوانی
چون عمل در تو نیست نادانی
نه محققّ بود نه دانشمند
چارپایی بر او کتابی چند
آن تهی مغز را چه علم و خبر
که بر او هیزم است یا دفتر
⚡️امام خمینی قدّس سرّه در این باره می فرمود :
((علمی که تربیت در او نباشد ، تزکیه در او نباشد ، این علم فایده ندارد ، همانطوری که اگر الاغ و حمار ، اگر چنانچه الاغ به بار او کتاب باشد ، هر کتابی باشد ، کتاب توحید باشد ، کتاب فقه باشد ، کتاب انسان شناسی باشد ، هر چه باشد ، در بار او باشد و به دوش او باشد چطور فایده ندارد و آن حمار از او استفاده نمی کند ، آنهایی هم که انبار علم در باطنشان هست و باطنشان تمام علوم را فرض کنید ، تمام صناعات را ، تمام تخصصات را داشته باشند ، لکن تربیت و تزکیه نشده باشند ، آنها هم آن علومشان برای آنها فایده ندارد بلکه بسیاری از اوقات مضر است . . .
▫️چه بسا عالمانی که برای بشر تباهی هدیه می آورند ، آنها از جهال بدتر هستند و چه بسا متخصصانی که برای بشر هلاکت ایجاد می کنند ، تباهی ایجاد می کنند ، آنها از مردم عامی بدتر هستند ضررشان بیشتر است ، همان است که قرآن فرمود که ((کمثل الحمار)) و از آن هم بالاتر اینکه موجب صدمه به دیگران می شود . . .
▫️میزان علم را خدای تبارک و تعالی به وسیله انبیا ذکر فرموده است و واقع مطلب همین است که ((العلم نورٌ)) علم نوری است که خدا در قلوب مردم او را وارد می کند ، اگر نورانیت آورد ، برای انسان این علم است و اگر چنانچه حجاب شد برای انسان ، آن علم نیست ، آن حجاب است ((العلم هو الحجاب الاکبر)) .
◾️البتّه همان گونه که علم بی عمل بی فائده ، بلکه مضرّ است ، عمل بدون علم نیز بی ثمر است .
▪️چنانکه پیامبر گرامی اسلام در این باره می فرمایند :
((مَن عَملَ علی غیرِ عِلمٍ کان ما یفسده اءکثر مّما یصلح ؛ هر کس بدون علم عمل نماید ، فسادش بیشتر از اصلاح است )) .
📙صاحب کتاب ((تفسیر امثال القرآن )) در ذیل تمثیل آیه مورد بحث می نویسد :
((امروزه که اغلب مردم از معنویّات رو بر تافته و بیشتر به مادّیات و عوامل ظاهری روی آورده اند ، مرسوم چنین است : که در منازل یکی از وسائل مبلمان و زینت سالنها و ویترن هائی است زیبا که در آن دوره هایی از کتابهای نفیس از قبیل تفاسیر قرآن مجید ، دائرة المعارف ، کتابهای لغت به زبانهای مختلف با قطعهای برابر و جلدهای رنگارنگ چیده شده ، بدون آنکه صاحبان خانه ها و ساکنان منازل توانایی علمیِ استفاده از آن را داشته باشند و یا آن که مختصر اشتیاقی برای مطالعه آنها نشان دهند . این کتابهای مفید که در حقیقت محبوس شده و دیگران هم که سواد کافی و علاقه برای خواندن آنها را دارند از توفیق مطالعه آنها محرومند و فقط برای خود نمایی و تظاهر تهیه شده است )) .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس نهم:اختلاف مصحفها
همانگونه كه گفته شد، دورۀ پس از وفات پيامبر صلى الله عليه و آله دورۀ جمعآورى قرآن بهشمار آمدهاست. بزرگان صحابه بر حسب دانش و شايستگى خود به جمعآورى آيات و مرتب كردن سورههاى قرآن دست زدند و هر يك آنرا در مصحف خاص خود گرد آوردند. برخى كه خود از عهدۀ اينكار برنمىآمدند، از ديگران مىخواستند تا مصحفى براى آنان استنساخ كنند. با گسترش حكومت اسلامى و افزايش تعداد مسلمانان به نسخههاى بيشترى از قرآن نياز بود؛ بنابراين تعداد مصحفها رو به فزونى گذاشت. برخى از اين مصحفها به تبع موقعيت جمعكنندۀ آن، اهميت ويژهاى داشت؛ مثلاً: مصحف عبداللّهبنمسعود - صحابى بزرگ رسول اللّه - مرجع اهل كوفه بهشمار مىآمد. همچنين مصحف ابىّبنكعب در مدينه، مصحف ابو موسىاشعرى در بصره و مصحف مقدادبناسود در دمشق مورد توجه مردم بود.
◾️اختلاف مصحفها
چون جمعكنندگان مصحفها متعدد بودند و هر يك اين كار را مستقل از ديگرى انجام داده بود و از طرفى، توانايى و صلاحيت آنان در اين امر يكسان نبود؛ هر كدام ازمصحفها از نظر روش، ترتيب، قرائت و... با ديگرى فرق داشت كه اين اختلاف موجب اختلاف ميان مردم شد. چه بسا مسلمانان ساكن مناطق دور دست - كه براى شركت در جنگ يا امر ديگر گرد هم مىآمدند - بر اثر تعصبى كه به عقيده و رأى خود داشتند، يكديگر را محكوم كرده، همين امر به نزاع و جدال ميان آنان منجر مىشد.
نمونهاى از اختلافات مردم دربارۀ مصحفها و تعصب آنان نسبت به قرائتهاى صاحبان اين مصحفها را در اينجا مىآوريم: (پست آینده)
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 16.عبداللهی رمضان 1401.mp3
11.32M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -حقیقت و ملکوت ذکر الهی (قسمت 16)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔆گروه قرآنی رحیق
https://eitaa.com/joinchat/2376204464C4bdef3b84d
آیینهای ذکر در روایات اسلامی و جایگاه و کارکرد اجتماعی آنها.docx
48.8K
#نکات_کلیدی
#قرآن_کریم17
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
001-sooreh Ghadr-1401-01-19.mp3
12.82M
تفسیر سوره قدر استاد فیاض بخش
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(229)
آیه 19 - او كصيب من السماء فيه ظلمت ورعد و برق يجعلون اصبعهم فى اذانهم من الصواعق حذرالموت والله محيط باكفرين
آیه 20- يكاد البرق يخطف ابصرهم كلما اضاء لهم مشوافيه واذا اظلم عليهم قاموا (866) ولو شاء الله لذهب بسمعهم وابصرهم ان الله على كل شى ء قدير
🔰گزيده تفسير
▪️دو آيه قبلى مثلى را درباره زندگى بى فروغ منافقان، و اين دو آيه مثل ديگرى را درباره زندگى پرهواس آنان بيان مى كند.
▪️مثال پيشين درباره حرمان منافقان از بينش صحيح بود و مثال كنونى درباره حرمان آنان از گرايش و رفتار درست. منافقان درمانده، مانند مسافران راه گم كرده اى هستند كه گرفتار بارانى شديد، همراه با ابرهايى غليظ و تيره و رعد و برقى هراس انگيز و مرگبار شده اند.
▪️آنان انگشتان در گوشها فرو برده اند تا خروش رعد آنان را به كام مرگ نكشاند. برق شديد آسمانها نيز نزديك است چشمانشان را بربايد. با جهش هر برق، چند قدم به پيش مى روند و چون فروغ آن باز ايستاد و در تاريكى غرقشان ساخت، متحيرانه بر جاى خود مى ايستند.
▪️منافقان با استفاده از ايمان صورى خود و در پناه آرامش جامعه اسلامى چند قدمى به پيش مى روند، ولى هنگامى كه راز درونشان آشكار شد، بر جاى خود مى ايستند و توان هر كارى را از دست مى دهند. اگر خدا مى خواست، از همان آغاز نورشان را مى گرفت ولى چون روزى براى امتحان به آنان مهلت داده شد. پايان بخش هر يك از دو آيه، هشدارى است به منافقان ؛ در پايان آيه اول سخن از احاطه قهرى خدا بر آنان است و در پايان آيه دوم قدرت بيكران حق بر عملى ساختن وعيدهايش مطرح شده است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Jinn01.mp3
7.12M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_جن #الجن
#سوره_جن #جن
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره الجن
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (136)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌿🌿🌿
⏪44-عدم انتظارمساعدت مالی در قبال انجام خدمت
أُولئِكَ الَّذينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرى لِلْعالَمينَ (90/انعام)
🌱🌱🌱
1.مبلّغ(کارگزارفرهنگی) نبايد به دنياطلبى، گرايش داشته و به آن متّهم شود. «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ»
2.يكى از تفاوتهاى پيامبران با ديگر مدّعيان آن است كه هدف پيامبران، مادّيات نيست. «لا أَسْئَلُكُمْ»
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 17.عبداللهی رمضان 1401.mp3
26.79M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -ذکرهای انفرادی و گروهی (قسمت 17)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #جن #درسگفتار
📌معرفی جن
🔹مسئله سوم اين است که محور اصلي اين بخش اوّل درباره جن هست. جن را آنطوري که قرآن کريم معرفي ميکند، موجودي است قبل از انسان خلق شد و اصل او از آتش است، همانطوري که انسان اصلش از خاک است. نسل او از آب است، از نطفه است، همانطوري که انسان اصلش از خاک و نسلش از «ماء مَهين» است و اينها مؤمن دارند، کافر دارند، بعضي اهل بهشت هستند، بعضي اهل جهنم هستند: ﴿لَأَمْلَأَنَّ جَهَنَّمَ مِنَ الْجِنَّةِ وَ النَّاسِ أَجْمَعينَ﴾؛ نشان ميدهد که اينها جهنمي دارند: ﴿لَمْ يَطْمِثْهُنَّ﴾ که وصف بهشتيهاست، نشان ميدهد که اينها بهشتي دارند. قبل از انسان اينها خلق شدند.
🔹واژه جن، جان که جمع آنها يا اسم جمع آنها «الجن» است، اين سه واژه در قرآن به کار رفت؛ اما أجنّه جمع جنين است، نه جمع جن که خدا به انسانها خطاب ميکند، ميفرمايد:﴿أَجِنَّةٌ فِي بُطُونِ أُمَّهَاتِكُمْ﴾، همه شما أجنّه بوديد؛ يعني جنين بوديد در رحِم مادرانتان. أجنّه جمع جن و اينها نيست، جمع جنين است؛ يعني کودکان.
🔹اين جن که قبل از انسان موجود بود، از نظر حرکت خيلي قوي است و از نظر ادراک مثل انسان نيست، لذا گرچه اينها پيغمبر دارند؛ ولي پيغمبر اينها از انسان است، نه از خود اينها. در قرآن کريم هيچ جايي دلالت ندارد که ما پيغمبري داشته باشيم از جن. جنها چون مکلّف هستند، پيغمبري دارند، مسلمان دارند، کافر دارند، منافق دارند. شيعيان آنها و مسلمانان آنها کاري به کار کسي ندارند و اگر انسان مزاحم آنها نباشد، آنها هم کاري به کار انسان ندارند. پناه بردن به آنها هم يک نحوه رهَق و عصياني است نابخشودني که ﴿كَانَ رِجَالٌ مِنَ الْإِنْسِ يَعُوذُونَ بِرِجَالٍ مِنَ الْجِنِّ﴾.
📼فرازی از #درسگفتار سوره الجن جلسه اول
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom