#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(243)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪برهان بر ضرورت عبادت
🔻قرآن كريم در مقام بيان احكام فرعى جزئى دليلى ذكر نمى كند، مگر به عنوان احياى ارتكاز فطرى و يادآورى نكات اخلاقى، اما براى اصول دين و مسايل نظرى از جمله اصل ضرورت عبادت، برهان اقامه مى كند و علتى كه در كريمه مورد بحث براى لزوم عبادت آمده برهانى است كه حد وسط آن ربوبيت حق است و اين برهان از تعليق حكم (اعبدوا) بر وصف (ربكم) اقامه شده است. تعليق حكم عبادت بر وصف ربوبيت بيانگر عليت وصف مزبور براى ضرورت پرستش و مناسبت بين اين حكم وصف است، علت اين كه بايد خدا را عبادت كرد ربوبيت اوست و اين كه تدبير همه امور به دست خداست و انسان عبد است و عبد در همه شئون خود مربوب و تحت تدبير خداست: (لا املك لنفسى نفعا ولا ضرا الا ما شاء الله) و عبد بايد در مقابل رب خضوع كند. بنابراين، جمله (اعبدوا ربكم) فرمانى است همراه با برهان.
📋تذكر: گاهى براى تاثير جدى برهان مزبور مطالب ديگرى بر آن افزوده مى شود؛ مانند اين كه رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) نيز به استناد همين برهان خدا را مى پرستد و پرستش رب صراط مستقيم است: (و ان الله ربى و ربكم فاعبدوه هذا صراط مستقيم).
🔺و ثنيين حجاز خدا را به عنوان خالق و رب الارباب مى پذيرفتند، ليكن مى پنداشتند كه خداى سبحان امور گونه گون جهان را به ارباب جزئيه، مانند رب زمين، رب دريا، رب باران و... واگذار كرده و آنان امور متنوع جهان هستى را اداره مى كنند. تا آنجا كه براى ارباب جزئيه مجسمه ها ساختند و آن ها را عبادت مى كردند تا شفيع آنها و واسطه تقرب آنان به حق باشند: (هولاء شفعاونا عندالله)، (ما نعبد هم الا ليقربونا الله زلفى). و ثنيين از نظر ربوبيت مشرك بودند، نه خالقيت و به دنبال شرك ربوبى گرفتار شرك عبادى هم شدند و خدايان گوناگون را عبادت كردند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Haqqa 03 s.mp3
5.43M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حاقه #سوره_حاقه #حاقه
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #حاقه #درسگفتار
📌معرفی اهل بیت پیامبر
🔅يک خطبه نوراني مثل 239 نهجالبلاغه است، وجود مبارک حضرت امير درباره اهلبيت(عليهم السلام) که اينها را معرفي ميکند، ميفرمايد: «هُمْ عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْل»؛ اينها هر جا هستند، علم زنده است. جهل مرده است،«هُمْ عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْل».
🔅بعد فرمود: «عَقَلُوا الدِّينَ عَقْلَ وِعَايَةٍ وَ رِعَايَةٍ لَا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَايَةٍ»؛ اينها دين را عاقلانه پذيرفتند و درک کردند. چگونه؟ آنطوري که ظرف مظروف را درک ميکند، اين يک؛ آنطوري که يک مؤمن عمل ميکند، رعايت ميکند، دو؛ هم در انديشه، اينها عقلِ وعايه هستند هم در انگيزه و عمل عقل رعايت هستند: «عَقَلُوا الدِّينَ عَقْلَ وِعَايَةٍ وَ رِعَايَةٍ»؛ يعني قلب اينها جاي دين است، يک؛ اعضا و جوارح اينها جاي رعايت دين است، اين دو. «لَا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَايَةٍ»؛ نه اينکه مثل ديگران احکام دين را بشنوند، يک و روايت کنند، دو؛ در بين راه گاهي ميکنند، گاهي نميکنند.
🔅عقلِ «رعايه» نه، عقلِ «روايه» نه، عقل «سماع» نه؛ عقل «وعايه»، يک و «رعايه»، دو؛ «لَا عَقْلَ سَمَاعٍ وَ رِوَايَةٍ». بعد در ذيل استدلال ميفرمايد: «فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ»؛ خيليها هستند سخنراني ديني ميکنند؛ اما «وَ رُعَاتَهُ قَلِيل»؛ آنها که دين را مراعات ميکنند، کم هستند. چون اينها «عَيْشُ الْعِلْمِ وَ مَوْتُ الْجَهْل»هستند، عقل «وعايه» دارند نه «سماع»؛ عقل «رعايه» دارند نه «رواية»، «فَإِنَّ رُوَاةَ الْعِلْمِ كَثِيرٌ وَ رُعَاتَهُ قَلِيل». در اينجا فرمود ما اين کار را کرديم تا شما «أذن واعيه» باشيد.
📼فرازی از #درسگفتار سوره حاقه جلسه سوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🏴 سبب راستین
▫️ ما وقتی در جهان، زندگی #عاقلانه و #عالمانه خواهیم داشت كه
1️⃣ نظام هستی را بشناسیم
2️⃣ جایگاه انسان را در نظام هستی بشناسیم
3️⃣ پیوند انسان و جهان را هم خوب ارزیابی كنیم و با سامان یافتن این مثلث، #وظیفه خود را بشناسیم.
▫️ عدّه زیادی بر این باورند كه این نظام هستی به وسیله سلسله علل و معلول می گردد و هر كاری علّتی دارد و خدای سبحان #سر_آغاز این علل است، سلسله جنبان این علل است، اوّلین علّت اوست بقیه علل و اسباب بعدی اند و همان تفكر جهان بینی، در مسائل اخلاقی و سیاسی و اجتماعی اینها اثرگذار بوده و می باشد؛ یعنی گاهی كار را به دیگری واگذار می كنند، او را به عنوان علّت قریب می شناسند؛ گاهی نیازی دارند به كسی مراجعه می كنند و از او به عنوان واسطه در فیض یا سبب قریب كمك می طلبند یعنی او را سبب می دانند گرچه #مسبب_همه_اسباب خداست.
این تقریباً یك #نگاه_عقلی است که از نظر موحّدان جهان بین، یك نگاه میانی است؛ ولی وجود مبارك #امام_سجاد مانند سایر ائمه (علیهم السلام) #كل_هستی را مظاهر و آیات الهی می دانند و اگر از غیر خدا به عنوان سبب یاد می شود بازگشتش به این است كه به نظر ما اینها سبب اند؛ ولی #سبب_حقیقی_و_راستین همان خدای سبحان است كه ﴿وَمَا بِكُم مِّن نِّعْمَةٍ فَمِنَ اللَّهِ﴾.
▫️ ما لازم نیست راه های طولانی را طی بكنیم و بگوییم این شیء مسبَّب از آن سبب قریب است، آن مسبَّب از سبب دیگر است و چون تسلسل باطل است به رأس سلسله برسیم؛ آیا ما باید تسلسل را باطل كنیم و به نقطه آغازین برسیم یا در همین قدم اوّل می توانیم خدا را ثابت كنیم؟ یعنی این مجاری واقعاً اسباب اند واقعاً علل اند منتها خدای سبحان رأس علل است كه تا این سلسله را طی نكنیم به خدا نمی رسیم یا همه اینها مجاری فیض اند و در عین حال كه خدای سبحان اینها را وسیله قرار داد، خدای سبحان به هر كدام از اینها، از كسی یا چیزی كه سبب قریب اینهاست نزدیك تر است؟
اهلبیت (علیهم السلام) این راه دوم را كه #راه_عرفان است نه راه فلسفه و كلام به ما آموختند و در دعاهای نورانی امام سجاد این مطلب شكوفاتر است.
لازم نیست ما سلسله را طی كنیم و بگوییم چون تسلسل باطل است در رأس سلسله خداست، بلكه خدا را در همین قدم اول باید #مشاهده بكنیم و بیابیم.
#کلیپ_محرم
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار اعضای برگزار کننده همایش حضرت امام سجاد علیه السلام با آیت الله العظمی جوادی آملی
تاریخ: 1390/09/02
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (24) تفسیر آیات 32 تا 37
⭐️⭐️⭐️
َکلا وَ الْقَمَرِ(32)وَ الَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ(33)وَ الصبْح إِذَا أَسفَرَ(34)إِنهَا لاحْدَی الْکُبرِ(35)نَذِیراً لِّلْبَشرِ(36)لِمَن شاءَ مِنکمْ أَن یَتَقَدَّمَ أَوْ یَتَأَخَّرَ(37)
32 - اینچنین نیست که آنها تصور می کنند ، سوگند به ماه .33 - و به شب هنگامی که (دامن برچیند و) پشت کند .34 - و به صبح هنگامی که چهره بگشاید .35 - که آن (حوادث هولناک قیامت ) از مسائل مهم است .36 - هشدار و انذاری است برای همه انسانها .37 - برای کسانی از شما که می خواهند تقدم جویند یا عقب بمانند (به سوی هدایت خیرات پیش روند یا نروند) .
📖تفسیر :
🔻در ادامه بحث با منکران نبوت پیامبر اسلام (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) ، و انکار رستاخیز ، دراین آیات سوگندهای متعددی یاد کرده و بر مساءله قیامت و رستاخیز و دوزخ و عذاب آن تاءکید می نماید.
🔹می فرماید : ((چنین نیست که آنها تصور می کنند ، سوگند به ماه )) (کلا و القمر) .
▫️((کلا)) حرف ((ردع )) است ، وبرای نفی سخنانی که طرف قبلا ذکر کرده می باشد ، و گاهی نیز برای نفی سخنان بعد است ، و در اینجا به قرینه آیات گذشته پندار مشرکان را که منکر دوزخ و عذاب آن بودند ، و عدد فرشتگان خازن جهنم را به باد سخریه می گرفتند ، نفی می کند .
🔻ذکر سوگند به ((ماه )) به خاطر آن است که یکی از آیات بزرگ الهی است ، هم از نظر خلقت ، و هم گردش منظم ، و هم نور و زیبائی ، و هم تغییرات تدریجی که خود تقویم زنده ای برای مشخص ساختن روزها است .
🔖سپس می افزاید : ((و سوگند به شب هنگامی که پشت کند و دامن برچیند)) (و اللیل اذا ادبر) .
🔹((و قسم به صبح هنگامی که نقاب از چهره برگیرد)) (و الصبح اذا اسفر) .**(اسفر) از ماده (سفر) (بر وزن فقر) به معنی بازکردن پوشش و کشف حجاب و لذا به زنان بی حجاب (سافرات) گفته می شود و این تعبیر در مورد طلوع صبح مشتمل بر یکنوع تشبیه زیبا و جالب است***
🔻در واقع این سه سوگند به یکدیگر مربوط ، و مکمل یکدیگرند ، زیرا می دانیم : جلوه گری ماه در شبها است ، و نور ماه به هنگام روز تحت الشعاع نور خورشید است و مطلقا جلوه ای ندارد .
🔹شب نیز گر چه آرامبخش است و خاموش ، و هنگام راز و نیاز عاشقان حق ، اما این شب تاریک آن زمان جالب است که پشت کند و رو به صبح روشنی پیش رود و آخر سحرگاه باشد ، و طلوع صبح که پایانگر شب تاریک است از همه زیباتر و دل انگیزتر است که هر انسانی را به وجد و نشاط می آورد و غرق در نور و صفا می کند .
🔹این سوگندهای سه گانه در ضمن تناسبی با نور هدایت قرآن و پشت کردن ظلمات ((شرک )) و بت پرستی و دمیدن سپیده صبحگاهان توحید دارد .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دوازدهم:قرائت حفص
🔻اينك براى تشخيص قرائت صحيح متواتر - كه بر دست عامه مسلمانان نقل و ثبت شده - سه شرط ارائه مىنماييم:
1️⃣شرط اول: موافقت با ثبت مصحفهاى موجود؛ زيرا اين قرآنها در تمامى قرون به دست تواناى مردم، ثبت و ضبط شدهاست. تمامى قرآنهاى خطى و چاپى، (مخصوصاً در گسترۀ شرق اسلام) بدون هيچگونه اختلافى ارائه شده و مىشود.
2️⃣شرط دوم: موافقت با فصيحترين و معروفترين اصول و قواعد لغت عرب؛ زيرا قرآن با فصيحترين لغت نازل شده و هرگز جنبههاى شذوذ لُغَوى در آن يافت نمىشود.
3️⃣شرط سوم: توافق با اصول ثابت شريعت و احكام قطعى عقلى؛ زيرا قرآن پايهگذار شريعت و روشنگر انديشههاى صحيح عقلى است و لذا، هيچگاه با آن مخالف نيست.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که #سر_دلبران
گفته آید در حدیث دیگران
🌷🌷🌷
📌ژوزف ارنست رنان(فیلسوف معروف فرانسوس1823 ـ 1892م):
در کتابخانه شخصی من هزاران جلد کتاب سیاسی، اجتماعی، ادبی، و غیره وجود دارد که همه آنها را بیشتر از یک بار مطالعه نکرده ام و چه بسا کتابهایی که فقط زینت کتابخانه من می باشند، ولی یک جلد کتاب است که همیشه مونس من است و هر وقت خسته می شوم آن را مطالعه می کنم تا درهایی از معانی و کمال به روی من گشوده شود ، و از مطالعه زیاد آن خسته و ملول نمی شوم، این کتاب ، کتاب آسمانی مسلمانان است، اگر کسی خواسته باشد به کتابی که از آسمان نازل شده، معتقد شود، آن کتاب فقط قرآن است، زیرا کتاب های دیگر آسمانی امتیازات قرآن را ندارند.
📙پیامبر اسلام از نظر دانشمندان شرق و غرب، ص 188
🔅🔅🔅
🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #تفسیر_جوانان#محمد_بیستونی #معاصر
🔰معرفی کتاب تفسیرجوانان (قسمت اول )
☑ نام معروف: تفسیر جوانان
☑ مؤلف: محمد بیستونی متولد: ۱۳۳۷ ش. معاصر
☑ مذهب: شیعه اثنی عشری
☑ زبان: فارسی
☑ تعداد مجلدات: ۱۲ جلد
☑ مشخصات نشر: تهران، دارالکتب الاسلامیه ، ۱۳۸۰ ش ، قطع جیبی
🔰معرفی مفسر و تفسیر
بیستونی متولد ۱۳۳۷ ش، دارای مدرک کارشناسی الهیات و معارف اسلامی ، کارشناسی ارشد و دکترای جامعه شناسی است. از آثار تألیفی وی، کتاب فقر و ثروت از دیدگاه قرآن کریم، باستان شناسی، رنگ شناسی، موسیقی وترجمة انگلیسی و عربی ۸ کتاب: جلد ۱ و ۳۰ تفسیر بیان، جلد ۲۶ و ۲۷ تفسیر جوان، روش انس با قرآن، قرآن شناسی جوان، فرهنگ نامه قرآنی جوان، راز خوشبختی است.
🔅🔅🔅
🌷🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷🌷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة
🌷🌷🌷
⏪اسرار نماز (قسمت هجدهم)
🔰فصل چهارم🔰
نمونههایی از آداب مهم قلبي عبادات (به خصوص عبادات ذکری):
1️⃣طمأنينه:(آرامش قلبی)
این طمانینه غير از طمانينهای است كه فقها (رضوان اللّه عليهم) در خصوص نماز شرط دانستهاند.
🔻 تعریف طمانینه:
طمانینه عبارت است از آن كه شخص سالك، عبادت را با سكون قلب و اطمينان خاطر بجا آورد.
✔️زيرا اگر عبادت را با حال اضطراب قلب و تزلزل بجا آورد:
🔸قلب از آن عبادت، تاثیر نمیپذیرد.
🔸و آثارى از عبادت در ملكوت قلب حاصل نمیشود.
🔸و حقيقت عبادت، صورت باطنيّه قلب نمیگردد.
🌴يكى از نكات تكرار عبادات و تكثار اذكار و اوراد آن است كه:
🔹قلب از آنها، اثر بگیرد.
🔹و انفعالى رخ بدهد.
⬅️تا كم كم حقيقت ذكر و عبادت، باطن ذات سالك را تشکیل بدهد.
⬅️و قلبش با روح عبادت متّحد گردد.
🌴تا قلب، اطمينان و سكون و طمأنينه و وقار نداشته باشد، در اذكار و نسك،(عبادت ها) تأثيرى نيست
و از حدّ ظاهر و ملك بدن، به ملكوت و باطن نفس سرايت نمینمايد و حظوظ قلبى از حقيقت عبادت ادا نمیشود. اين مطلب واضح است و با اندك تأمّلی معلوم میشود.
🌴اگر عبادتى چنين باشد كه قلب را از آن به هيچ وجه خبرى نباشد و از آن، آثارى در باطن پيدا نشود:
🔸در عوالم ديگر محفوظ نمیماند.
🔹و از نشئه ملك به نشئه ملكوت بالا نمیرود.
🔸و ممكن است در وقت شدائد مرض موت، سكرات هولناك موت و أهوال و مصيبات پس از موت خداى نخواسته صورت آن بكلّى از صفحه قلب محو و نابود شود و انسان با دست خالى در پيشگاه مقدّس حق برود.
🔘مثلا اگر كسى ذكر شريف لا اله الاّ اللّه، محمّد رسول اللّه (ص) را با سكون قلب و اطمينان دل بگويد و قلب را به اين ذكر شريف تعليم دهد، كم كم زبان قلب گويا شود و زبان ظاهر تابع زبان قلب شود و اوّل قلب ذاكر گردد پس از آن، زبان.
🌴امام صادق علیهالسلام به حسب روايت مصباح الشريعة اشاره به اين معنى فرموده:
«قال: فاجعل قلبك قبلة للسانك، لا تحرّكه الاّ باشارة القلب و موافقة العقل و رضى الايمان؛ قلب خود را قبله زبانت قرار بده، جز با اشاره قلب و موافقت عقل و رضاى ايمان زبان مجنبان.»
(مصباح الشريعة، باب 5.فى الذّكر. همچنین: مستدرك الوسائل، كتاب الصّلوة، أبواب الذكر، باب النّوادر، حديث 2.)
🌴در اوّل امر كه زبان قلب گويا نشده، سالك راه آخرت، بايد به آن تعليم بدهد و با طمانينه و سكون، ذكر را به آن القا كند. همين كه زبان قلب باز شد، قلب قبله زبان و ساير اعضاء میشود، با ذكر قلب، همه مملكت وجود انسانى ذاكر میگردد.
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تلاوت_کوتاه
🔅معجون صبر و آسانی
پروردگارا! مرا در امور شکیبایی عنایت فرما
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان
آیاتی از سوره نور الله نور السموات مثل نوره ....
شیوه قرائت:مجلسی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (25) تفسیر آیات 32 تا 37
⭐️⭐️⭐️
َکلا وَ الْقَمَرِ(32)وَ الَّیْلِ إِذْ أَدْبَرَ(33)وَ الصبْح إِذَا أَسفَرَ(34)إِنهَا لاحْدَی الْکُبرِ(35)نَذِیراً لِّلْبَشرِ(36)لِمَن شاءَ مِنکمْ أَن یَتَقَدَّمَ أَوْ یَتَأَخَّرَ(37)
32 - اینچنین نیست که آنها تصور می کنند ، سوگند به ماه .33 - و به شب هنگامی که (دامن برچیند و) پشت کند .34 - و به صبح هنگامی که چهره بگشاید .35 - که آن (حوادث هولناک قیامت ) از مسائل مهم است .36 - هشدار و انذاری است برای همه انسانها .37 - برای کسانی از شما که می خواهند تقدم جویند یا عقب بمانند (به سوی هدایت خیرات پیش روند یا نروند) .
📖تفسیر :
🔻بعد از بیان این سوگندها به چیزی می پردازد که سوگند به خاطر آن یاد شده ، می فرماید : ((مسلما حوادث هولناک قیامت و دوزخ و فرشتگان عذاب از مسائل مهم است )) (انها لاحدی الکبر) .(کبر) جمع (کبری) به معنی بزرگ است بعضی گفته اند منظور این است که سقر یکی از طبقات دوزخ می باشد ولی این تفسیر با آنچه قبلا به آن اشاره کردیم و از آیات استفاده می شود سازگار نیست.
▫️(ضمیر در ((انها)) یا به ((سقر)) (دوزخ ) برمی گردد ، یا جنود و لشکریان پروردگار ، و یا مجموعه حوادث قیامت ، و هر کدام باشد عظمت آن روشن است .)
🔻سپس اضافه می کند ((هدف از آفرینش دوزخ هرگز انتقامجوئی نیست ، بلکه این وسیله ای است برای انذار انسانها)) (نذیرا للبشر) .(نذیرا) حال است برای ضمیر در (انها) که به (سقر) باز می گردد و بعضی آن را (تمیز) گرفته اند و در این صورتی است که (نذیر) معنی مصدری داشته باشد و به معنی (انذار) بیاید ولی احتمال اول صحیحتر به نظر می رسد***
تا همگان را بیم دهد ، و از عذاب وحشتناکی که در انتظار کافران و گنهکاران و دشمنان حق است برحذر دارد .
🔸و سرانجام برای تاءکید بیشتر می افزاید : این انذار مخصوص گروه معینی نیست بلکه ((برای همه افراد بشر است برای کسانی از شما که می خواهند تقدم جویند ، و به سوی خیرات و اطاعت فرمان خدا پیش روند ، و چه آنها که مایلند از این قافله عقب بمانند)) (لمن شاء منکم ان یتقدم او یتاخر) .
🔸هر کس راه ((تقدم )) را پیش گیرد خوشا به حال او ، و هر کس راه ((تاءخر)) و عقب گرد را بپیماید بدا به حال او .
☑️بعضی نیز احتمال داده اند که منظور از تقدم و تاءخر در اینجا تقدم به سوی آتش دوزخ و تاخر از آن است .
☑️و بعضی نیز گفته اند منظور تقدم نفس انسانی و تکامل او و یا انحطاط و تاءخر او می باشد .
☑️معنی اول و سوم مناسبتر است و تفسیر دوم چندان تناسبی ندارد .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره کوثر.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
7.02M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_کوثر #کوثر #نحر #انا_اعطینا
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره کوثراستاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی
📼یک جلسه
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_کوثر #کوثر #نحر #ان
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_کوثر #کوثر #نحر #انا_اعطینا
🌷🌷🌷
🔰مفاهیم و محتوای کلی سوره کوثر
☑️کوثر مبالغه در کثرت است
☑️نعمت هاى الهى بر پيامبر صلى الله عليه و آله
☑️تداوم نسل پيامبر صلى الله عليه و آله (از طريق فاطمه عليها السلام)
نماز و قربانى، دو راه سپاس گزارى
🔅اسامی سوره: کوثر، إنّا أعطیناک الکوثر، نحر.
🔅علت نامگذاری:«سوره کوثر»؛ كوثر به معنی خير فراوان است كه از آيۀ اول سوره گرفته شده است .
🔅«سوره إنّا أعطیناک الکوثر»؛ نامگذاری سوره به اسم آغازین آن که در لسان روایات هم به آن اشاره شده است.
🔅«سوره نحر»؛ نحر به معنی قربانی کردن میباشد، نامگذاری سوره به این نام به خاطر وجود این لفظ در آیه سوم این سوره میباشد.
☑️محور اصلى سوره کوثر بيان نعمت هاى الهى بر پيامبر اسلام صلىاللهعليهوآله و دل دارى به ايشان است.
☑️در سوره کوثر منتى بر رسول خدا صلیاللهعلیهوآله نهاده به اينكه به آن جناب كوثر داده، و اين بدان منظور است كه آن جناب را دلخوش سازد و بفهماند كه آن كس كه به وى زخم زبان مى زند كه اولاد ذكور ندارد و ابتر است، خودش ابتر است .
🔅 مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نحل 12.mp3
14.58M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه دوازدهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۶۵تابستان۱۴۰۱.m4a
19.92M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 65) حکمت غسل جنابت
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹️ نقش الهام و وسوسه در وجود انسان
فرازی از تفسیر #سوره_صافات جلسه هفتم
#محمدعلی_انصاری
#تفسیر_قرآن #تفسیر
❇با سخنانی از جنس زندگی در صفحه مجال عیش صفحه ای برای زندگی
@majalezendegi
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دوازدهم:قرائت حفص
⏪ويژگى قرائت حفص
🔻يگانه قرائتى كه داراى سندى صحيح و با پشتوانۀ جمهور مسلمين استحكام يافته، «قرائت عاصم به روايت حفص» است. اين قرائت در طىّ قرون پىدرپى تا امروز، همواره ميان مسلمانان متداول بوده و هست كه اين تداول به چند سبب است:
1️⃣١. شايع بودن آن در ميان عامۀ مسلمانان: در حقيقت قرائت حفص همان قرائت عامۀ مسلمانان است؛ زيرا حفص و استاد او (عاصم) شديداً به آنچه كه با قرائت عامّه و روايت صحيح و متواتر ميان مسلمانان موافق بوده، پاىبند بودند.
اين قرائت را عاصم از شيخ خود، ابوعبدالرحمان سُلَمى، و او از امام اميرالمؤمنين عليه السلام اخذ كردهاست و على عليه السلام نيز با نصّ اصلى وحى كه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شده و ميان مسلمانان متواتر بوده، قرائت مىكرد.
2️⃣٢.ثقه بودن راويان: عاصم در بين قرّاء، معروف به خصوصيات و خصلتهايى ممتاز بوده كه شخصيتى قابل توجه به او بخشيده است. وى در اخذ قرآن از ديگران بسيار محتاط بودهاست، لذا قرائت را از كسى غير از ابوعبدالرحمان سلمى - كه از على بن ابيطالب عليه السلام فرا گرفته بود - اخذ نمىكرد.
ابنعياش مىگويد: «عاصم به من گفت: هيچكس حرفى از قرآن را براى من قرائت نكرد مگر ابوعبدالرحمان سلمى، كه قرآن را از على عليه السلام اخذ كرده بود» .
همچنين حفص - كه قرائت عاصم را در مناطق مختلف رواج داده - به انضباط و شايستگى معروف بود و در ميان اصحاب عاصم نسبت به قرائت او اعلم بود؛ از اين جهت، همه مسلمانان علاقهمند بودند تا قرائت عاصم را از وى اخذ كنند.
ابوعمرو دانى مىگويد: «حفص كسى است كه قرائت عاصم را براى مردم تلاوت مىكرد و در ترويج آن مىكوشيد. او در بغداد و در مكه به آموزش قرائت عاصم همت گماشت» .شاطبى دربارۀ وى مىگويد: «حفص به جهت دقت و اتقان در قرائت، برتر از ديگران شمرده مىشد» .
3️⃣٣. پذيرفته شدن آن از سوى بزرگان: در تمام دورههاى تاريخ، قرائت عاصم قرائتى بود كه بر همۀ قرائتها ترجيح داشته و بين عامه مسلمانان و در مناطق مختلف رواج داشته است؛ به عنوان مثال: در ابتداى قرن چهارم، در جلسه قرائت ابن مجاهد - قارى بغداد - پانزده تن متخصص قرائت عاصم وجود داشته است و ابن مجاهد تنها قرائت عاصم را به آنان تعليم مىداد.
يا نفطويه ابراهيم بن محمد (درگذشته به سال ٣٢٣) - كه پنجاه سال آموزش قرائت را به عهده داشت - جلسات خود را با قرائت عاصم آغاز مىكرد و سپس به قرائتهاى ديگر مىپرداخت.
احمد بن حنبل نيز گفته است: «عاصم مورد وثوق بود و من قرائت او را اختيار كردهام» . همچنين اكثر ائمه قرائت كوشيدهاند تا اسناد قرائت خود را به عاصم متصل كنند.
4️⃣٤. اسناد حفص در نقل قرائت عاصم از على اميرالمؤمنين عليه السلام : كه اسنادى صحيح و عالى است و در ديگر قرائتها نظير ندارد؛ زيرا:
➖اولاً عاصم قرائت را بهطور كامل از احدى غير از شيخ و استاد خود، ابوعبدالرحمان سلمى، اخذ نكرده است.
➖ثانياً هيچگاه با استاد خود ابو عبدالرحمان مخالفت نكرد، زيرا يقين داشت آنچه را از او فرا گرفته، دقيقاً همان است كه او از على عليه السلام آموخته است.
🔹عاصم خود، در اينباره مىگويد: «من در قرائت، هيچ اختلافى با ابوعبدالرحمان سلمى نداشتم و در هيچ مورد با قرائت او مخالفت نورزيدم، زيرا بهيقين مىدانستم كه ابوعبدالرحمان سلمى نيز در هيچ موردى با قرائت على عليه السلام مخالفت نورزيدهاست» .
➖ثالثاً عاصم، اختصاصاً اسناد طلايى و عالى قرائت خود را فقط به ربيب خود، حفص ،منتقل كرده، نه به هيچكس ديگر و اين همان فضيلت و شايستگى ويژهاى است كه تنها براى حفص فراهم آمد تا مسلمانان به او روى آورند و تنها قرائت او را بپذيرند.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #تفسیر_جوانان#محمد_بیستونی #معاصر
🔰معرفی کتاب تفسیرجوانان (قسمت دوم )
🔹 روش نویسنده در تألیف آثار قرآنی بدین شکل بوده که بر اساس نیازسنجی به صورت تحقیقات میدانی از دانش آموزان و دانشجویان اعلام نظر کرده و غالبا به صورت کتب کوچک در قطع جیبی یا پالتویی با حجم کم و قیمت ارزان تحت عناوینی همچون باستان شناسی، هنرهای دستی، رنگ شناسی، راز خوشبختی، قرآن شناسی جوان، روش چکیده نویسی موضوعی تفسیر قرآن، لغت شناسی و مفاهیم قرآن کریم برای جوانان عرضه کرده است.
🔹 تفسیر جوان مانند بازنویسی مجمع البیان که آن کتاب به صورت مستقل معرفی شده، اثر دیگر از محمد بیستونی است که به گزیده تفسیر نمونه پرداخته است.
🔹 در حقیقت بیستونی، یکی از نویسندگانی است که در حوزه نشر و ترویج تفسیر قرآن برای جوانان و نوجوانان تلاش میکند و تفسیرهای پیشین و معاصر را به زبان ساده و گویا و مناسب با این قشر بازسازی می کند.
🔹 وی پس از این، گزیده دیگری از ترجمه تفسیر مجمع البیان را ارائه داده است. این تفسیر در قطع جیبی به صورت فشرده و خلاصه مناسب با ادبیات و فرهنگ امروز جوانان مذهبی ایران سامان یافته است؛ به ویژه آن که این کتاب گزیده و بازنویسی تفسیری است که خود در اصل به زبان فارسی و به صورت ساده نگاشته شده و از آن کتاب تلخیص شده است.
🔅🔅🔅
🌷 تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)🌷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom