akhlagh dar ghoran-04.mp3
8.62M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع :
🗓بررسی اخلاق در قرآن (4)
🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود.
@rahighemakhtoom
باورما.۶۶تابستان۱۴۰۱.m4a
21.08M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 66) مواردی که باید برای آن غسل جنابت انجام داد!
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص 43 قرآن کریم (آیات 257 تا 259 )
۱. مؤمنان، يك سرپرست دارند كه خداست و از آن سو كافران سرپرستان متعدّد دارند كه طاغوتها باشند و پذيرش يك سرپرست آسانتر است. درباره مؤمنان میفرمايد: «اللَّهُ وَلِيُّ» امّا دربارهی كفّار میفرمايد: «أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ» ۲۵۷
۲.راه حقّ، نور است و در نور امكان حركت، رشد، اميد و آرامش وجود دارد.
«النُّورِ» ۲۵۷
۳.توجّه به عاقبت طاغوت پذيری، انسان را به حقّ پذيری سوق میدهد. «أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ» ۲۵۷
۴.هركس هرچه دارد از اوست. كافران نيز در دنيا از نعمتهای او بهرهمند میشوند، ولی از آن سوء استفاده میكنند. «آتاهُ اللَّهُ» ۲۵۸
۵.حقّ، اگر منطقی و مستدل ارائه شود، بر باطل پيروز وحاكم است. «فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ» ۲۵۸
۶.كافر ظالم است، زيرا به خود ومقام انسانيّت ظلم كرده است. «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» ۲۵۸
۷.به تمدنهای ويران شده گذشته، بايد به ديده عبرت نگريست و درسهای تازه گرفت. «مَرَّ عَلی قَرْيَةٍ» ۲۵۹
۸. #رجعت و زنده شدن مردگان در همين دنيا و قبل از قيامت قابل قبول است.
«فَأَماتَهُ ... بَعَثَهُ» ۲۵۹
۹.نمايش قدرت پروردگار برای ارشاد و هدايت مردم است، نه برای سرگرمی و يا حتّی قدرتنمايی. «وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ» ۲۵۹
۱۰.معاد، جسمانی است. زيرا اگر معاد روحانی بود، سخن از استخوان به ميان نمیآمد. «وَ انْظُرْ إِلَی الْعِظامِ» ۲۵۸
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#حدیث #آزمون_زندگی
📌موقعیت های غیر ساکن
قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص:
🔹أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى أَكْسَلِ النَّاسِ وَ أَسْرَقِ النَّاسِ وَ أَبْخَلِ النَّاسِ وَ أَجْفَى النَّاسِ وَ أَعْجَزِ النَّاسِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَمَّا أَبْخَلُ النَّاسِ فَرَجُلٌ يَمُرُّ بِمُسْلِمٍ فَلَا يُسَلِّمُ عَلَيْهِ وَ أَمَّا أَكْسَلُ النَّاسِ عَبْدٌ صَحِيحٌ فَارِغٌ لَا يَذْكُرُ اللَّهَ بِشَفَهٍ وَ لَا بِلِسَانٍ وَ أَمَّا أَسْرَقُ النَّاسِ فَالَّذِي يَسْرِقُ مِنْ صَلَاتِهِ تُلَفُّ كَمَا يُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ فَيُضْرَبُ بِهَا وَجْهُهُ وَ أَمَّا أَجْفَى النَّاسِ فَرَجُلٌ ذُكِرْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ وَ أَمَّا أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعَاء
🌷🌷🌷
⏹روزی پیامبر به اصحاب خود فرمود که آیا می خواهید شما را به تنبل ترین و دزدترین و بخیل ترین و جفاکارترین و عاجزترین مردم آگاه سازم ؟
اصحاب پاسخ دادند که بله یا رسول الله .
1️⃣آن حضرت فرمودند که بخیل ترین مردم کسی است که از کنار مسلمانی عبور می کند و به او سلام نمی کند.
2️⃣تنبل ترین مردم کسی است، با و جود اینکه سالم ،تندرست و فارغ است ذکر خدا را بر لب و زبان نمی گوید .
3️⃣اما دزدترین مردم کسی است که از نماز خود می دزد ، نماز چنین کسی مثل لباس کهنه ای به صورت او زده می شود .
4️⃣جفا کارترین امت من کسی است که نام من پیش او برده می شود و برمن درود نفرستد .
و اما عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد .
📚منبع روایت: (مجموعة ورام، ج2، ص: 238)
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (27) تفسیر آیات 38 تا 48
⭐️⭐️⭐️
کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48)
📖تفسیر:
🔰در اینکه منظور از ((اصحاب الیمین )) در اینجا چه کسانی هستند ؟در میان مفسران گفتگو است :
➖بعضی آنرا به کسانی تفسیر کرده اند که نامه اعمالشان به دست راستشان داده می شود .
➖و بعضی آنها را مؤمنانی می دانند که مطلقا گناه ندارند ، و بعضی آن را اشاره به فرشتگان دانسته اند ، و احتمالات دیگر .
➖ولی آنچه از آیات مختلف قرآن بر می آید ، و شواهد قرآنی دارد ، همان معنی اول است ، آنها کسانی هستند که دارای ایمان و عمل صالحند ، و اگر گناهان مختصری داشته باشند تحت الشعاع حسنات آنهاست ، و به حکم ان الحسنات یذهبن السیئات (هود 114) .
🔹اعمال نیکشان اعمال بد را می پوشاند ، یا بدون حساب وارد بهشت می شوند و یا اگر حسابی داشته باشند سهل و ساده و آسان است ، همانگونه که در آیه 7 سوره انشقاق آمده است : فاما من اوتی کتابه بیمینه فسوف یحاسب حسابا یسیرا : اما کسی که نامه اعمالش به دست راست او داده شده حساب او آسان خواهد بود .
🔸((قرطبی )) مفسر معروف اهل سنت از امام باقر(علیه السلام ) در تفسیر این آیه نقل کرده است که فرمود : نحن و شیعتنا اصحاب الیمین ، و کل من ابغضنا اهل البیت فهم المرتهنون : ((ما و شیعیانمان ((اصحاب الیمین )) هستیم ، و هر کس ما اهل بیت را دشمن دارد در اسارت اعمال خویش است )) .***تفسیر قرطبی جلد 10 صفحه 6878***
🔸این حدیث را مفسران دیگر از جمله در ((مجمع البیان )) و نویسنده تفسیر ((نور الثقلین )) و بعضی دیگر ذیل آیات مورد بحث آورده اند .
▫️سپس به گوشه ای از شرح حال ((اصحاب الیمین )) و گروه مقابل آنها پرداخته می افزاید : ((آنها در باغهای پر نعمت و با عظمت بهشتند در حالی که سؤال می کنند . . .)) (فی جنات یتسائلون ) .(یتسائلون) گرچه از باب (تفاعل) است که معمولا برای کارهائی میان دو نفر یا چند نفر است می آید ولی در اینجا مانند بعضی موارد دیگر این معنی را از دست داده و به معنی یسالون می باشد ضمنا نکره بودن (جنات) برای بیان عظمت آن است و به هرحال (فی جنات) خبر برای مبتدای محذوفی است و در تقدیر (هم فی جنات) است((از گنهکاران )) (عن المجرمین ) .می گویند : چه چیز شما را به دوزخ فرستاد ؟ ! (ما سلککم فی سقر) .
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(243)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪تلازم ناگسستنى ميان ربوبيت و خالقيت
🔻جمله (الذى خلقكم والذين من قبلكم) كه صفت رب است بيانگر تلازم ناگسستنى ميان ربوبيت و خالقيت است. اين تلازم، چنانكه در تفسير سوره حمد گذشت از دو راه قابل تبيين است:
1️⃣1- گرچه مفهوم ربوبيت با خالقيت تفاوت دارد، ليكن در تحليل عقلى حقيقت ربوبيت به خالقيت باز مى گردد؛ زيرا ترتيب، ترتيب، اداره و تدبير هر شى ء عبارت است از دادن كمالها و اوصاف و ارزاق مورد نياز آن شى ء و چون اعطاى كمالها به شى ء مستكمل امرى تكوينى است، نه اعتبارى و قرار دادى، بنابراين، تكميل و ترتيب با ايجاد ربط بين آن شى ء متكامل و كمال وجودى آن مساوى است و آفرينش كمال براى شيئى خاص، خود نوعى خلقت است و در نتيجه، رب همه اشيا همان خالق آنهاست.
2️⃣2- ميان ربوبيت و خالقيت تلازم است، زيرا تنها خالق شى ء است كه از هويت و ذات آن با خبر است و از علل و عوامل و شرايط و همچنين از موانع رشد و كمال آن مخلوق آگاه است و قدرت آن را دارد كه امور آن را تدبير كند و آن را پرورش دهد، نه موجودى كه با آن شى ء بيگانه است.
🔺تلازم فوق، اعتقاد مشركان را درباره جدايى خالقيت از ربوبيت ابطال مى كند. آنان مى پنداشتند: ارباب متعدد و متفرق مدبران امور جزئى عالم هستند و از اين رو مجسمه رب هاى جزئى را به عنوان شفيع و مقرب مى پرستيدند؛ غافل از اين كه تنها موجودى شايسته ربوبيت است كه خالق مربوبها باشد و آن فقط خداست.
🔺جمله (الذى خلقكم والذين من قبلكم) حد وسط برهان از طريق علت فاعلى بر ضرورت عبادت است، با اين بيان كه خداوند ربى است كه خالق است و هر رب خالقى بايد عبادت شود؛ پس خداوند بايد عبادت شود.
🔹غرض آن كه، قرآن كريم توحيد عبادى را با توحيد ربوبى و توحيد ربوبى را با توحيد خالقى اثبات مى كند و مى فرمايد: اگر بينديشيد در مى يابيد كه شما و نياكانتان را نه خودتان آفريديد و نه كسانى همانند شما، بلكه همه را خدا آفريده است. خلاصه آن كه، محور اصلى لزوم عبادت همان خالقيت معبود است و و چون خداوند خالق همه اشياست: (الله خالق كل شى ء) و غير خدا خالق چيزى نيست و خالق همتاى غير خالق نخواهد بود: (افمن يخلق كمن لا يخلق افلا تذكرون)، پس عبادت منحصرا براى خداوند ضرورى است.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Haqqa 04.wav s.mp3
6.89M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حاقه #سوره_حاقه #حاقه
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه چهارم
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #حاقه #درسگفتار
📌شهادت و شکایت مکان و زمان در قیامت
...روايتهاي فراواني دارد که مسجد شهادت ميدهد يا شکايت ميکند، در قيامت مسجد شهادت ميدهد که فلان عده نماز خواندند، شکايت ميکند که فلان همسايهها نميآمدند، اين يکي دو تا روايت که نيست.
مسجد اگر نفهمد و نشناسد که اين کيست و ميآيد يا نميآيد، در قيامت چگونه شهادت ميدهد؟ مستحضر هستيد که شهادت دو مرحله دارد: يک مرحله تحمّل حادثه، يک مرحله ادا. اداي شهادت مسبوق به تحمّل است. اگر شاهد در محکمه شهادت بدهد که زيد فلان کار را کرده است، اين شاهد حتماً بايد در زمان حادثه ميبود و آن صحنه را ميديد. اگر مسجد الآن نبيند و نفهمد که چه کسي ميآيد و چه کسي ميرود، فردا چگونه شهادت ميدهد؟ شهادت در قيامت اداست، هر ادايي مسبوق به تحمّل است. مکان هم همينطور است، اختصاصي به مسجد ندارد، هر مکاني شهادت ميدهد که فلان شخص، در فلان مکان، فلان کار را کرده است، پس معلوم ميشود اينها حيّ هستند، عالم هستند، آگاه هستند؛ منتها در فلان روز حرف ميزنند...
📼فرازی از #درسگفتار سوره حاقه جلسه چهارم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
❇️ سیزدهمین همایش بینالمللی پژوهشهای قرآنی
✅ روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
1️⃣ ماهیت، مبانی و شاخصهها:
🔶 ماهیتشناسی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 مبانی قرآنی روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شاخصهها و ضوابط استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تفاوت روش استخراج علوم انسانی قرآنبنیان با سایر روشها
2️⃣ قلمرو و گونهها:
🔷 قلمرو دانشهای مرتبط در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 الزامات عقلی و نقلی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 گونهشناسی روشهای استخراج علوم انسانی
🔷 مطالعات اسلامی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
3️⃣ پیامدها، آسیبها و چالشها:
🔶 آثار و پیامدهای روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 فرصتها و چالشهای پیش روی روششناسی استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 موانع استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 تحلیل علل انحراف در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔶 شبهات استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
4️⃣ راهکارها:
🔷 چگونگی تحول در علوم انسانی با شناخت روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 نقش امامت و رهبری در معرفی روشهای استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 بهرهگیری از تجربههای بشری در شناخت علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف مراکز علمی در استخراج علوم انسانی قرآنبنیان
🔷 جایگاه و وظایف حوزههای علمیه در روششناسی علوم انسانی ـ اسلامی
🗓 مهلت ارسال آثار: ۱۵ دیماه
🌐 سامانه
🌐 https://qhem.quran.ac.ir
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#طعم_بندگی
🔴پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید:
النَظر الی مَحاسنِ النِّساءِ سَهمٌ مِن سَهامِ ابلیس فَمَن تَرَکهُ اذاقَهُ اللّه طَعم عِبادةٍ تسرُّهُ
نگاه وسوسه آلود به زیبایی زنان، تیری از تیرهای شیطان است؛ پس اگر کسی آن را ترک کند، خداوند طعم بندگی ای را به او می چشاند که دلشاد گردد.
📚سفینة البحار شیخ عباس قمی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
باورما.۶۷تابستان۱۴۰۱.m4a
19.33M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 67) دانستنی ها لازم در باره انجام غسل
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۴۴ قرآن کریم (آیات ۲۶۰ تا ۲۶۴ )
۱.زنده كردن مردگان، از شئون ربوبيّت خداوند است. «رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ» ۲۶۰
۲.كشف وشهود تنها برای كسانی است كه مراتبی از علم، ايمان واستدلال را طی كرده باشند. درخواست «أَرِنِي» ابراهيم پاسخ داده میشود، نه هر كس ديگر. ۲۶۰
۳.قلب، مركز آرامش است. «لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي» ۲۶۰
۴.اوليای خدا، قدرت تصرّف در هستی را دارند كه به آن ولايت تكوينی گفته میشود. «ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً»
۵.انفاق، تنها پاداش اخروی ندارد، بلكه سبب رشد وتكامل وجودی خود انسان میگردد. «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ» ۲۶۱
۶.اگر انفاق مال، تا هفتصد برابر قابليّت رشد و نموّ دارد؛ «كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» پس حساب كسانی كه در راه خدا جان خود را انفاق میكنند چه میتواند باشد؟! «وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ» ۲۶۱
۷.شروع نيكو كافی نيست، اتمام نيكو هم شرط است. «يُنْفِقُونَ ... ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا» ۲۶۲
۸.اعمال انسان، در يكديگر تأثير دارند، يعنی يك عمل میتواند عمل ديگر را خنثی كند. انفاق برای درمان فقر است، ولی منّتگذاری آنرا مايهی درد فقرا میگرداند. «يُنْفِقُونَ ... لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا وَ لا أَذیً» ۲۶۲
۹.آبرو و شخصيّت فقير، با ارزشتر از حفظ شكم فقير است. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ» ۲۶۳
۱۰.اگر فقيری بخاطر فشار وتنگدستی، ناروايی گفت او را ببخشيد. «مَغْفِرَةٌ» ۲۶۳
۱۱.منّت گذاری و آزار فقير، پاداش انفاق و صدقات را از بين میبرد. «لا تُبْطِلُوا» ۲۶۴
۱۲.رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحی را نيز كسب نكرده است. «لا يَقْدِرُونَ عَلی شَيْءٍ» ۲۶۴
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم
این آیه نادرستی فکر افرادی را تاکید می کند که قبل از بروز و وقوع جنگ آرزوی شهادت داشتند اما همین که جنگ رخ داد و مرگ رابه چشم خود دیدند با سستی و ضعف از میدان فرار کردند و ارزوی شهادت را ازیاد بردند۰ آیا ممکن است صرف آرزوی شهادت موجب داخل شدن در بهشت شود بدون اینکه از عهده امتحان برآمده و آلودگیهای قلبتان رو پاک کرده باشید؟ آیا نباید تفاوتی بین اینان و شهیدان وجود داشته باشد؟
آل عمران ۱۴۳
پنجشنبه۱۴۰۱/۵/۲۷
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم .
امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق رسانه رشد
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 168.mp3
13.76M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۸)
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
7.51M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح و تفسیر دعای سوم #صحیفه_سجادیه
🔈جلسه :دوم
🔰دعای سوم صحیفه سجادیه از دعاهای امام سجاد(ع) است که:
☑️ به درود بر حاملان عرش و تمام فرشتگان الهی و بیان ویژگیها و اصناف آنان پرداخته است.
☑️ در این دعا بر خستگیناپذیری و سستنشدن فرشتگان در تسبیح خداوند، خضوع و خشوع آنان در برابر خدا و کوتاهی نکردن آنان در انجام دستورت الهی اشاره شده و آنان راحاملان وحی و درودفرستندگان بر بهشتیان معرفی کرده است.
🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد مجاهدي
#مدرسه_تعالي
@rahighemakhtoom
حکمت 269 نهج البلاغه استاد صادقی.mp3
5.05M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۶۹(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 170 نهج البلاغه.mp3
4.23M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۷۰(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
🌷🌷🌷
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 4.mp3
9.59M
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۴)بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سوره_بقره
#نکته_های_قرانی
📌#نکته_های_زیبا و ماندگار از ص ۴۵ قرآن کریم (آیات ۲۶۵ تا ۲۶۹ )
۱.اگر هدف، تحصيل رضای خداوند ورشد و كمال روحی باشد، كارها بارور میشود. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّـهِ ... فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ» ۲۶۵
۲.اگر هدف خدا باشد، از جلوهها و جمالها هم محروم نمیشويم. مخلصين در جامعه محبوبتر از رياكارانند. «جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ» انفاق خالص، همانند مزرعهی در دامنه كوه وزمين مرتفع است، كه همه مردم آنرا میبينند واز آن لذّت میبرند. ۲۶۵
۳.خودت را به جای ديگران بگذار تا مسائل را خوب درك كنی. «أَ يَوَدُّ أَحَدُكُمْ ...» ۲۶۶
۴.منّت و آزار بعد از انفاق، همچون باد سوزانی است بر باغی سرسبز، و آتشی بر بوستانی خرّم. «فَاحْتَرَقَتْ» ۲۶۶
۵.هدف از انفاق، رهايی از بخل است، نه رهايی از اشيای بیارزش و نامطلوب.
«أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷
۶.بخششِ بادآوردهها مهم نيست، بلكه بخشش از دسترنج، دارای ارزش است. «ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷
۷.وجدان انسان، بهترين معيار برای شناخت پسنديده و ناپسند است. هر آنچه را میپسندی كه به تو انفاق كنند، شايسته است كه انفاق كنی و اگر آنرا دوست نمیداری، شايستهی انفاق نيست. «لَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا» ۲۶۷
۸.شيطان، انسان را از انفاق اموال مرغوب باز میدارد. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ ...»۲۶۸
۹.ميان فقر و فحشا، رابطه است. بعضی از گناهان بخاطر ترس از فقر است.
«يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ» ۲۶۸
۱۰.گرچه مال وثروت خير است، ولی خيرِ كثير، داشتنِ ديد وقدرت تشخيص است. كسانی كه از آن خير انفاق كنند، به خير كثير میرسند. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹
۱۱.شيطان وعدهی فقر، و خداوند وعدهی مغفرت و فضل میدهد. امّا تشخيص و انتخاب هريك از اين دو راه، حكمت لازم دارد. «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom