eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌 و ماندگار از ص 43 قرآن کریم (آیات 257 تا 259 ) ۱. مؤمنان، يك سرپرست دارند كه خداست و از آن سو كافران سرپرستان متعدّد دارند كه طاغوت‌ها باشند و پذيرش يك سرپرست آسان‌تر است. درباره مؤمنان می‌فرمايد: «اللَّهُ وَلِيُّ» امّا درباره‌ی كفّار می‌فرمايد: «أَوْلِياؤُهُمُ الطَّاغُوتُ» ۲۵۷ ۲.راه حقّ، نور است و در نور امكان حركت، رشد، اميد و آرامش وجود دارد. ‏«النُّورِ» ۲۵۷ ۳.توجّه به عاقبت طاغوت پذيری، انسان را به حقّ پذيری سوق می‌دهد. «أُولئِكَ أَصْحابُ النَّارِ» ۲۵۷ ۴.هركس هرچه دارد از اوست. كافران نيز در دنيا از نعمت‌های او بهره‌مند می‌شوند، ولی از آن سوء استفاده می‌كنند. «آتاهُ اللَّهُ» ۲۵۸ ۵.حقّ، اگر منطقی و مستدل ارائه شود، بر باطل پيروز وحاكم است. «فَأْتِ بِها مِنَ الْمَغْرِبِ فَبُهِتَ الَّذِي كَفَرَ» ۲۵۸ ۶.كافر ظالم است، زيرا به خود ومقام انسانيّت ظلم كرده است. «لا يَهْدِي الْقَوْمَ الظَّالِمِينَ» ۲۵۸ ۷.به تمدن‌های ويران شده گذشته، بايد به ديده عبرت نگريست و درسهای تازه گرفت. «مَرَّ عَلی‌ قَرْيَةٍ» ۲۵۹ ۸. و زنده شدن مردگان در همين دنيا و قبل از قيامت قابل قبول است. ‏«فَأَماتَهُ ... بَعَثَهُ» ۲۵۹ ۹.نمايش قدرت پروردگار برای ارشاد و هدايت مردم است، نه برای سرگرمی و يا حتّی قدرت‌نمايی. «وَ لِنَجْعَلَكَ آيَةً لِلنَّاسِ» ۲۵۹ ۱۰.معاد، جسمانی است. زيرا اگر معاد روحانی بود، سخن از استخوان به ميان نمی‌آمد. «وَ انْظُرْ إِلَی الْعِظامِ» ۲۵۸ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
29.15M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📌موقعیت های غیر ساکن قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص: 🔹أَ لَا أَدُلُّكُمْ عَلَى أَكْسَلِ النَّاسِ وَ أَسْرَقِ النَّاسِ وَ أَبْخَلِ النَّاسِ وَ أَجْفَى النَّاسِ وَ أَعْجَزِ النَّاسِ قَالُوا بَلَى يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَمَّا أَبْخَلُ النَّاسِ فَرَجُلٌ يَمُرُّ بِمُسْلِمٍ فَلَا يُسَلِّمُ عَلَيْهِ وَ أَمَّا أَكْسَلُ النَّاسِ عَبْدٌ صَحِيحٌ فَارِغٌ لَا يَذْكُرُ اللَّهَ بِشَفَهٍ وَ لَا بِلِسَانٍ وَ أَمَّا أَسْرَقُ النَّاسِ فَالَّذِي يَسْرِقُ مِنْ صَلَاتِهِ تُلَفُّ كَمَا يُلَفُّ الثَّوْبُ الْخَلَقُ فَيُضْرَبُ بِهَا وَجْهُهُ وَ أَمَّا أَجْفَى النَّاسِ فَرَجُلٌ ذُكِرْتُ بَيْنَ يَدَيْهِ فَلَمْ يُصَلِّ عَلَيَّ وَ أَمَّا أَعْجَزُ النَّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعَاء 🌷🌷🌷 ⏹روزی پیامبر به اصحاب خود فرمود که آیا می خواهید شما را به تنبل ترین و دزدترین و بخیل ترین و جفاکارترین و عاجزترین مردم آگاه  سازم ؟ اصحاب پاسخ دادند که بله  یا رسول الله . 1️⃣آن حضرت فرمودند که بخیل ترین مردم کسی است که  از کنار مسلمانی عبور می کند و به او سلام نمی کند. 2️⃣تنبل ترین مردم کسی  است، با و جود اینکه سالم ،تندرست و  فارغ است ذکر خدا را  بر لب و زبان نمی گوید .   3️⃣اما دزدترین  مردم کسی است که از نماز خود می دزد ، نماز چنین کسی مثل لباس کهنه ای به صورت او زده می شود . 4️⃣جفا کارترین  امت من کسی  است که نام  من پیش او برده می شود  و برمن درود نفرستد . و اما عاجزترین مردم کسی است که از دعا کردن عاجز باشد .   📚منبع روایت:  (مجموعة ورام، ج‏2، ص: 238)   @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (27) تفسیر آیات 38 تا 48 ⭐️⭐️⭐️ کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48) 📖تفسیر: 🔰در اینکه منظور از ((اصحاب الیمین )) در اینجا چه کسانی هستند ؟در میان مفسران گفتگو است : ➖بعضی آنرا به کسانی تفسیر کرده اند که نامه اعمالشان به دست راستشان داده می شود . ➖و بعضی آنها را مؤمنانی می دانند که مطلقا گناه ندارند ، و بعضی آن را اشاره به فرشتگان دانسته اند ، و احتمالات دیگر . ➖ولی آنچه از آیات مختلف قرآن بر می آید ، و شواهد قرآنی دارد ، همان معنی اول است ، آنها کسانی هستند که دارای ایمان و عمل صالحند ، و اگر گناهان مختصری داشته باشند تحت الشعاع حسنات آنهاست ، و به حکم ان الحسنات یذهبن السیئات (هود 114) . 🔹اعمال نیکشان اعمال بد را می پوشاند ، یا بدون حساب وارد بهشت می شوند و یا اگر حسابی داشته باشند سهل و ساده و آسان است ، همانگونه که در آیه 7 سوره انشقاق آمده است : فاما من اوتی کتابه بیمینه فسوف یحاسب حسابا یسیرا : اما کسی که نامه اعمالش به دست راست او داده شده حساب او آسان خواهد بود . 🔸((قرطبی )) مفسر معروف اهل سنت از امام باقر(علیه السلام ) در تفسیر این آیه نقل کرده است که فرمود : نحن و شیعتنا اصحاب الیمین ، و کل من ابغضنا اهل البیت فهم المرتهنون : ((ما و شیعیانمان ((اصحاب الیمین )) هستیم ، و هر کس ما اهل بیت را دشمن دارد در اسارت اعمال خویش است )) .***تفسیر قرطبی جلد 10 صفحه 6878*** 🔸این حدیث را مفسران دیگر از جمله در ((مجمع البیان )) و نویسنده تفسیر ((نور الثقلین )) و بعضی دیگر ذیل آیات مورد بحث آورده اند . ▫️سپس به گوشه ای از شرح حال ((اصحاب الیمین )) و گروه مقابل آنها پرداخته می افزاید : ((آنها در باغهای پر نعمت و با عظمت بهشتند در حالی که سؤال می کنند . . .)) (فی جنات یتسائلون ) .(یتسائلون) گرچه از باب (تفاعل) است که معمولا برای کارهائی میان دو نفر یا چند نفر است می آید ولی در اینجا مانند بعضی موارد دیگر این معنی را از دست داده و به معنی یسالون می باشد ضمنا نکره بودن (جنات) برای بیان عظمت آن است و به هرحال (فی جنات) خبر برای مبتدای محذوفی است و در تقدیر (هم فی جنات) است((از گنهکاران )) (عن المجرمین ) .می گویند : چه چیز شما را به دوزخ فرستاد ؟ ! (ما سلککم فی سقر) . ⚡️ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(243) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير ⏪تلازم ناگسستنى ميان ربوبيت و خالقيت 🔻جمله (الذى خلقكم والذين من قبلكم) كه صفت رب است بيانگر تلازم ناگسستنى ميان ربوبيت و خالقيت است. اين تلازم، چنانكه در تفسير سوره حمد گذشت از دو راه قابل تبيين است: 1️⃣1- گرچه مفهوم ربوبيت با خالقيت تفاوت دارد، ليكن در تحليل عقلى حقيقت ربوبيت به خالقيت باز مى گردد؛ زيرا ترتيب، ترتيب، اداره و تدبير هر شى ء عبارت است از دادن كمالها و اوصاف و ارزاق مورد نياز آن شى ء و چون اعطاى كمالها به شى ء مستكمل امرى تكوينى است، نه اعتبارى و قرار دادى، بنابراين، تكميل و ترتيب با ايجاد ربط بين آن شى ء متكامل و كمال وجودى آن مساوى است و آفرينش كمال براى شيئى خاص، خود نوعى خلقت است و در نتيجه، رب همه اشيا همان خالق آنهاست. 2️⃣2- ميان ربوبيت و خالقيت تلازم است، زيرا تنها خالق شى ء است كه از هويت و ذات آن با خبر است و از علل و عوامل و شرايط و همچنين از موانع رشد و كمال آن مخلوق آگاه است و قدرت آن را دارد كه امور آن را تدبير كند و آن را پرورش دهد، نه موجودى كه با آن شى ء بيگانه است. 🔺تلازم فوق، اعتقاد مشركان را درباره جدايى خالقيت از ربوبيت ابطال مى كند. آنان مى پنداشتند: ارباب متعدد و متفرق مدبران امور جزئى عالم هستند و از اين رو مجسمه رب هاى جزئى را به عنوان شفيع و مقرب مى پرستيدند؛ غافل از اين كه تنها موجودى شايسته ربوبيت است كه خالق مربوبها باشد و آن فقط خداست. 🔺جمله (الذى خلقكم والذين من قبلكم) حد وسط برهان از طريق علت فاعلى بر ضرورت عبادت است، با اين بيان كه خداوند ربى است كه خالق است و هر رب خالقى بايد عبادت شود؛ پس خداوند بايد عبادت شود. 🔹غرض آن كه، قرآن كريم توحيد عبادى را با توحيد ربوبى و توحيد ربوبى را با توحيد خالقى اثبات مى كند و مى فرمايد: اگر بينديشيد در مى يابيد كه شما و نياكانتان را نه خودتان آفريديد و نه كسانى همانند شما، بلكه همه را خدا آفريده است. خلاصه آن كه، محور اصلى لزوم عبادت همان خالقيت معبود است و و چون خداوند خالق همه اشياست: (الله خالق كل شى ء) و غير خدا خالق چيزى نيست و خالق همتاى غير خالق نخواهد بود: (افمن يخلق كمن لا يخلق افلا تذكرون)، پس عبادت منحصرا براى خداوند ضرورى است. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌شهادت و شکایت مکان و زمان در قیامت ...روايت‌هاي فراواني دارد که مسجد شهادت مي‌دهد يا شکايت مي‌کند، در قيامت مسجد شهادت مي‌دهد که فلان عده نماز خواندند، شکايت مي‌کند که فلان همسايه‌ها نمي‌آمدند، اين يکي دو تا روايت که نيست. مسجد اگر نفهمد و نشناسد که اين کيست و مي‌آيد يا نمي‌آيد، در قيامت چگونه شهادت مي‌دهد؟ مستحضر هستيد که شهادت دو مرحله دارد: يک مرحله تحمّل حادثه، يک مرحله ادا. اداي شهادت مسبوق به تحمّل است. اگر شاهد در محکمه شهادت بدهد که زيد فلان کار را کرده است، اين شاهد حتماً بايد در زمان حادثه مي‌بود و آن صحنه را مي‌ديد. اگر مسجد الآن نبيند و نفهمد که چه کسي مي‌آيد و چه کسي مي‌رود، فردا چگونه شهادت مي‌دهد؟ شهادت در قيامت اداست، هر ادايي مسبوق به تحمّل است. مکان هم همين‌طور است، اختصاصي به مسجد ندارد، هر مکاني شهادت مي‌دهد که فلان شخص، در فلان مکان، فلان کار را کرده است، پس معلوم مي‌شود اينها حيّ هستند، عالم هستند، آگاه هستند؛ منتها در فلان روز حرف مي‌زنند... 📼فرازی از سوره حاقه جلسه چهارم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❇️ سیزدهمین همایش بین‌المللی پژوهش‌های قرآنی ✅ روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 1️⃣ ماهیت، مبانی و شاخصه‌ها: 🔶 ماهیت‌شناسی روش استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔶 مبانی قرآنی روش استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔶 شاخصه‌ها و ضوابط استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔶 تفاوت روش استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان با سایر روش‌ها 2️⃣ قلمرو و گونه‌ها: 🔷 قلمرو دانش‌های مرتبط در استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔷 الزامات عقلی و نقلی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔷 گونه‌شناسی روش‌های استخراج علوم انسانی 🔷 مطالعات اسلامی روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 3️⃣ پیامدها، آسیب‌ها و چالش‌ها: 🔶 آثار و پیامدهای روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔶 فرصت‌ها و چالش‌های پیش روی روش‌شناسی استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔶 موانع استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔶 تحلیل علل انحراف در شناخت علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔶 شبهات استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 4️⃣ راهکارها: 🔷 چگونگی تحول در علوم انسانی با شناخت روش‌های استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔷 نقش امامت و رهبری در معرفی روش‌های استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔷 بهره‌گیری از تجربه‌های بشری در شناخت علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔷 جایگاه و وظایف مراکز علمی در استخراج علوم انسانی قرآن‌بنیان 🔷 جایگاه و وظایف حوزه‌های علمیه در روش‌شناسی علوم انسانی ـ اسلامی 🗓 مهلت ارسال آثار: ۱۵ دی‌ماه 🌐 سامانه 🌐 https://qhem.quran.ac.ir 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔴پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم می فرماید: النَظر الی مَحاسنِ النِّساءِ سَهمٌ مِن سَهامِ ابلیس فَمَن تَرَکهُ اذاقَهُ اللّه طَعم عِبادةٍ تسرُّهُ نگاه وسوسه آلود به زیبایی زنان، تیری از تیرهای شیطان است؛ پس اگر کسی آن را ترک کند، خداوند طعم بندگی ای را به او می چشاند که دلشاد گردد. 📚سفینة البحار شیخ عباس قمی @rahighemakhtoom
باورما.۶۷تابستان۱۴۰۱.m4a
19.33M
📌و اما باور ما-(قسمت 67) دانستنی ها لازم در باره انجام غسل 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص ۴۴ قرآن کریم (آیات ۲۶۰ تا ۲۶۴ ) ۱.زنده كردن مردگان، از شئون ربوبيّت خداوند است. «رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ» ۲۶۰ ۲.كشف وشهود تنها برای كسانی است كه مراتبی از علم، ايمان واستدلال را طی كرده باشند. درخواست‌ «أَرِنِي» ابراهيم پاسخ داده می‌شود، نه هر كس ديگر. ۲۶۰ ۳.قلب، مركز آرامش است. «لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي» ۲۶۰ ۴.اوليای خدا، قدرت تصرّف در هستی را دارند كه به آن ولايت تكوينی گفته می‌شود. «ثُمَّ ادْعُهُنَّ يَأْتِينَكَ سَعْياً» ۵.انفاق، تنها پاداش اخروی ندارد، بلكه سبب رشد وتكامل وجودی خود انسان می‌گردد. «مَثَلُ الَّذِينَ يُنْفِقُونَ» ۲۶۱ ۶.اگر انفاق مال، تا هفتصد برابر قابليّت رشد و نموّ دارد؛ «كَمَثَلِ حَبَّةٍ أَنْبَتَتْ سَبْعَ سَنابِلَ فِي كُلِّ سُنْبُلَةٍ مِائَةُ حَبَّةٍ» پس حساب كسانی كه در راه خدا جان خود را انفاق می‌كنند چه می‌تواند باشد؟! «وَ اللَّهُ واسِعٌ عَلِيمٌ» ۲۶۱ ۷.شروع نيكو كافی نيست، اتمام نيكو هم شرط است. «يُنْفِقُونَ ... ثُمَّ لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا» ۲۶۲ ۸.اعمال انسان، در يكديگر تأثير دارند، يعنی يك عمل می‌تواند عمل ديگر را خنثی كند. انفاق برای درمان فقر است، ولی منّت‌گذاری آنرا مايه‌ی درد فقرا می‌گرداند. «يُنْفِقُونَ ... لا يُتْبِعُونَ ... مَنًّا وَ لا أَذیً» ۲۶۲ ۹.آبرو و شخصيّت فقير، با ارزش‌تر از حفظ شكم فقير است. «قَوْلٌ مَعْرُوفٌ ... خَيْرٌ مِنْ صَدَقَةٍ» ۲۶۳ ۱۰.اگر فقيری بخاطر فشار وتنگدستی، ناروايی گفت او را ببخشيد. «مَغْفِرَةٌ» ۲۶۳ ۱۱.منّت گذاری و آزار فقير، پاداش انفاق و صدقات را از بين می‌برد. «لا تُبْطِلُوا» ۲۶۴ ۱۲.رياكار نه تنها از پاداش آخرت محروم است، بلكه رشد روحی را نيز كسب نكرده است. «لا يَقْدِرُونَ عَلی‌ شَيْ‌ءٍ» ۲۶۴ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم این آیه نادرستی فکر افرادی را تاکید می کند که قبل از بروز و وقوع جنگ آرزوی شهادت داشتند اما همین که جنگ رخ داد و مرگ رابه چشم خود دیدند با سستی و ضعف از میدان فرار کردند و ارزوی شهادت را ازیاد بردند۰ آیا ممکن است صرف آرزوی شهادت موجب داخل شدن در بهشت شود بدون اینکه از عهده امتحان برآمده و آلودگیهای قلبتان رو پاک کرده باشید؟ آیا نباید تفاوتی بین اینان و شهیدان وجود داشته باشد؟ آل عمران ۱۴۳ پنجشنبه۱۴۰۱/۵/۲۷ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 168.mp3
13.76M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۶۸) از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
7.51M
💢شرح و تفسیر دعای سوم 🔈جلسه :دوم 🔰دعای سوم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) است که: ☑️ به درود بر حاملان عرش و تمام فرشتگان الهی و بیان ویژگی‌ها و اصناف آنان پرداخته است. ☑️ در این دعا بر خستگی‌ناپذیری و سست‌نشدن فرشتگان در تسبیح خداوند، خضوع و خشوع آنان در برابر خدا و کوتاهی نکردن آنان در انجام دستورت الهی اشاره شده و آنان راحاملان وحی و درودفرستندگان بر بهشتیان معرفی کرده است. 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد مجاهدي @rahighemakhtoom
حکمت 269 نهج البلاغه استاد صادقی.mp3
5.05M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۶۹(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 170 نهج البلاغه.mp3
4.23M
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۷۰(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 4.mp3
9.59M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۴)بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌 و ماندگار از ص ۴۵ قرآن کریم (آیات ۲۶۵ تا ۲۶۹ ) ۱.اگر هدف، تحصيل رضای خداوند ورشد و كمال روحی باشد، كارها بارور می‌شود. «ابْتِغاءَ مَرْضاتِ اللَّـهِ ... فَآتَتْ أُكُلَها ضِعْفَيْنِ» ۲۶۵ ۲.اگر هدف خدا باشد، از جلوه‌ها و جمال‌ها هم محروم نمی‌شويم. مخلصين در جامعه محبوب‌تر از رياكارانند. «جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ» انفاق خالص، همانند مزرعه‌ی در دامنه كوه وزمين مرتفع است، كه همه مردم آنرا می‌بينند واز آن لذّت می‌برند. ۲۶۵ ۳.خودت را به جای ديگران بگذار تا مسائل را خوب درك كنی. «أَ يَوَدُّ أَحَدُكُمْ ...» ۲۶۶ ۴.منّت و آزار بعد از انفاق، همچون باد سوزانی است بر باغی سرسبز، و آتشی بر بوستانی خرّم. «فَاحْتَرَقَتْ» ۲۶۶ ۵.هدف از انفاق، رهايی از بخل است، نه رهايی از اشيای بی‌ارزش و نامطلوب. ‏«أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷ ۶.بخششِ بادآورده‌ها مهم نيست، بلكه بخشش از دست‌رنج، دارای ارزش است. «ما كَسَبْتُمْ» ۲۶۷ ۷.وجدان انسان، بهترين معيار برای شناخت پسنديده و ناپسند است. هر آنچه را می‌پسندی كه به تو انفاق كنند، شايسته است كه انفاق كنی و اگر آنرا دوست نمی‌داری، شايسته‌ی انفاق نيست. «لَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا» ۲۶۷ ۸.شيطان، انسان را از انفاق اموال مرغوب باز می‌دارد. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... الشَّيْطانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ ...»۲۶۸ ۹.ميان فقر و فحشا، رابطه است. بعضی از گناهان بخاطر ترس از فقر است. ‏«يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَ يَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشاءِ» ۲۶۸ ۱۰.گرچه مال وثروت خير است، ولی خيرِ كثير، داشتنِ ديد وقدرت تشخيص است. كسانی كه از آن خير انفاق كنند، به خير كثير می‌رسند. «أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّباتِ ... يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹ ۱۱.شيطان وعده‌ی فقر، و خداوند وعده‌ی مغفرت و فضل می‌دهد. امّا تشخيص و انتخاب هريك از اين دو راه، حكمت لازم دارد. «يُؤْتِي الْحِكْمَةَ» ۲۶۹ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌تکلیف ها و مالکیت ها ----------------------------------- 🔹اساس و ريشة تكليف و مسئوليت است؛ انسان زمانى مى‌تواند از پذيرش مسئوليت، در قبال يك موجود، سر پيچي كند كه مملوك آن موجود نباشد. با توجه به اينكه انسان ملك طلق خداى متعال است، نمى‌تواند خود را در برابر وى مسئول نبيند. انسان به گونه اى نيست كه خود و متعلقاتش از آنِ خودش باشد، بلكه تكويناً خداى متعال و متكى به اوست و در نتيجه در برابر او مسئول خواهد بود. به عبارت ديگر، از آنجا كه آزادى و استقلال از خداى متعال براى انسان امكان‌پذير نيست، مكلف بودن انسان در برابر خداوند لازمة وجودي هر بشرى است. 🔹با همین نگاه انسان در مقابل هر موجود ديگرى كه در تكوين وي مؤثر بوده است مسئوليت دارد. مثلاً پدر و مادر انسان در تكوين او تأثير دارند (هرچند تأثير اِعدادى) و به همين جهت، انسان نوعى وابستگى وجودى به آنان دارد و همين وابستگى وجودى، منشأ يك سلسله تكليف‌ها و مسئوليت‌هاست. اينكه پيامبر گرامى اسلام(صلى الله عليه وآله)، در پاسخ كسى كه از پدر خود شكايت داشت كه گه‌گاه بي‌اجازه وارد خانه‌اش مى‌شود و در اموالش تصرف مى‌كند فرمود: «‌أنْتَ و مالك لأبيك‌» با اين نگرش قابل تبيين و توجيه است. و یا فرمودة امير مؤمنان على(ع) :مَنْ عَلَّمنى حَرفاً فَقَد صَيِّرنى عَبْدا‌» نبايد حمل بر مبالغه شود، زيرا معلم منشأ تكوّن و پيدايش علم و معرفت در متعلم مى‌شود و از اين رو نسبت به بعضى از شئون او نوعى مالكيت مى‌يابد. تبيين و توجيه آن بخش از سخنان اولياي دين ـ سلام اللّه عليهم اجمعين ـ كه بيانگر مملوكيت و عبوديت انسان نسبت به كسانى است كه علّت اِعدادى پاره‌اى از شئون وجودى اويند، جز از اين راه امكان ندارد. 🔸كوتاه سخن آنكه خداى متعال انسان است. انسان و همة نعمت‌ها و مواهب مادى و معنوى كه در اختيار او قرار مى‌گيرد مملوك اوست. همچنين همة موجوداتى كه براى انسان به نوعى منشأ اثر‌ند و در مراحل نازله، علت (البته علت اِعدادى) پيدايش پاره‌اى از شئون وى مى‌شوند، گونه‌اى مالكيت نسبت به بعضى از شئون انسان مى‌يابند. ◼️همة اين مالكيت‌ها سبب ايجاد حق مى‌شود و اين «‌حقوق‌» مسئوليت‌هايى را بر عهدة آدمى مى‌نهد. بدين سان، هر شخصى گذشته از مسئوليت اصلى و اساسى كه در برابر خداى متعال دارد، در قبال پدر، مادر، معلم و مربى خويش و همة افراد جامعه كه آسايش و آرامش زندگى انسان مرهون تلاش و كوشش آنان است و بدون وجودشان ادامة حيات آدمى اگر نگوييم محال لااقل دشوار مى‌شود نيز مسئول است 📚نگاهی گذرا به حقوق بشر از دیدگاه اسلام @rahighemakhtoom
💢شمه ای ازتکالیف بندگان در ایام غیبت اقا امام زمان (ع) اول .مهموم بودن برای ان جناب در ایام غیبت دوم.انتظار فرج ال محمد علیهم السلام سوم .دعا کردن است از برای حفظ وجود مبارک امام عصر (ع). چهارم .صدقه دادن در هر وقت برای حفظ وجود مبارک امام عصر (ع) . پنجم ..حج کردن به نیابت امام عصر (ع) ششم .برخاستن از برای تعظیم شنیدن اسم مبارک انحضرت خصوصا اسم مبارک (قائم ) (ع) هفتم .تضرع ومسئلت از خداوند تبارک وتعالی به جهت حفظ ایمان و دین (در ظلمات غیبت ) هشتم.استمداد واستعانت به ان جناب ‌در هنگام شدائد ...موفق باشید. 📚منتهی الامال ص۴۸۳ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom