eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌اختلاسی و نجومی بگیر هیزم جهنم در سوره «جن» آنجا که دارد هيزم جهنم خود ظالم است: ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾؛يعني هيزم جهنم، خود همين اختلاسي، خود همين سارق، خود همين ظالم است. خدا نکند آدم برود آنجا از نزديک ببيند! اسرار قيامت که صدتا و هزارتا نيست، با آنها که نمي‌شود با اين بحث‌هاي عادي آدم اسرار قيامت را پي ببرد؛ ولي ما دليلي پيدا نکرديم که خدا براي جهنم از جنگل هيزم بياورد، يا از جاهاي ديگر هيزم بياورد! فرمود هيزم جهنم خود ظالمين هستند. اين يک هيزم نسوزي است: ﴿وَ أَمَّا الْقَاسِطُونَ فَكَانُوا لِجَهَنَّمَ حَطَباً﴾؛ هيزم جهنم همين ظالم است... 📼فرازی از سوره حاقه جلسه هفتم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۷۳تابستان ۱۴۰۱.m4a
12.62M
📌و اما باور ما-(قسمت 73) اضلاع پنجگانه ساختمان اسلام 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 و ماندگار از ص ۵۳ قرآن کریم (آیات ۲۳ تا ۲۹ آل عمران ) ۱_کتاب قانون و داوری و حکم، کتاب آسمانی است. «یُدْعَوْنَ إِلی‏ کِتابِ اللَّهِ لِیَحْکُمَ» ( آیه ۲۳ آل عمران) ۲_ خودبرتربینی، چه بر اساس دین و چه بر اساس نژاد، ممنوع و محکوم است. «لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ»( آیه ۲۴ آل عمران) ۳_همۀ مردم در دادگاه الهی یکسان هستند. «لَنْ تَمَسَّنَا النَّارُ»، «غَرَّهُمْ فِی دِینِهِمْ( آیه ۲۴ آل عمران) ۴_هیچ عملی محو و نابود نمی‌شود، بلکه به صاحبش برگردانده می‌‏شود.«وُفِّیَتْ»، «ما کَسَبَتْ»( آیه ۲۵ آل عمران) ۵_ مالک واقعی تمامی حکومت‌ها خداست. مُلک برای غیر خدا، موقّتی و محدود است. «مالِکَ الْمُلْکِ» ( آیه ۲۶ آل عمران) ۶_ علاوه بر آفرینش، هر گونه تغییر و تدبیر به دست اوست. «تُولِجُ اللَّیْلَ فِی النَّهارِ»(آیه ۲۷ آل عمران ) ۷_ تقیّه، برای حفظ دین است. مبادا به بهانۀ تقیّه، جذب کفّار شوید و از نام تقیّه سوء استفاده کنید. «یُحَذِّرُکُمُ اللَّهُ نَفْسَهُ (آیه ۲۸ آل عمران) ۸_۵از خدایی که به اسرار تمام آسمان‏‌ها آگاه است، چه چیز را می‌توان پنهان کرد؟ «یَعْلَمُ ما فِی السَّماواتِ》( آیه ۲۹ آل عمران) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢 قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: "المؤمنُ مَن آمَنَهُ النّاسُ على دِمائهِم وأموالِهم" مؤمن كسى است كه مردم اورا بر جان و مال خود امين كرده باشند. 📖كنز العمّال : ۷۳۹ @rahighemakhtoom
١١ "هرکه بدی کرد و به بد یارش هم به بد خویش گرفتار شد." مَنْ عَمِلَ صَالِحًا فَلِنَفْسِهِ وَمَنْ أَسَاءَ فَعَلَيْهَا ثُمَّ إِلَىٰ رَبِّكُمْ تُرْجَعُونَ ☆(سوره جاثیه آیه ۱۵) ﻫﺮﻛﻪ ﺧﻮﺑﻲ ﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺳﻮﺩ ﻣﻲ‌ﺭﺳﺎﻧﺪ ﻭ ﻫﺮﻛﻪ ﺑﺪی ﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﺧﻮﺩﺵ ﺿﺮﺭ ﻣﻲ‌ﺯﻧﺪ. ﺑﻌﺪ، ﻓﻘﻂ ﺑﻪ‌ﺳﻮی ﺻﺎﺣﺐ‌ﺍﺧﺘﻴﺎﺭﺗﺎﻥ ﺑﺮِﺗﺎﻥ ﻣﻲ‌ﮔﺮﺩﺍﻧﻨﺪ. 📋یک اشاره و یک نکته ﻳﻚ ﻗﺎﻋﺪﻩ ﻱ ﻛﻠﻲ ﺩﺭ ﻣﻮﺭﺩ ﻧﺘﺎﻳﺞ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺧﻮﺏ ﻭ ﺑﺪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻫﺎ ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ ﻛﻪ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﺧﻮﺏ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﺑﻪ ﺳﻮﺩ ﺧﻮﺩﺵ ﺍﺳﺖ ﻭﻫﺮ ﻛﺲ ﻛﺎﺭ ﺑﺪﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﻣﻲ ﺩﻫﺪ ﺑﻪ ﺯﻳﺎﻥ ﺧﻮﺩ ﺍﻭﺳﺖ. ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﻛﺎﺷﺘﻪ ﺍﻱ ﻣﻲ ﻛﻨﻲ ﺍﻣﺮﻭﺯ ﺩﺭﻭ ﻃﻤﻊ ﺧﻮﺷﻪ ﻱ ﮔﻨﺪم ﻣﻜﻦ ﺍﺯ ﺩﺍﻧﻪ ﻱ ﺟﻮ ﺑﻪ ﻋﺒﺎﺭﺕ ﺩﻳﮕﺮ، ﺳﻮﺩ ﻭ ﺯﻳﺎﻥ ﺍﻋﻤﺎﻝ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﻧﻤﻲ ﺭﺳﺪ، ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺍﺯ ﺩﺳﺘﻮﺭﺍﺕ ﺩﻳﻨﻲ ﺍﻃﺎﻋﺖ ﻛﺮﺩ، ﺯﻣﻴﻨﻪ ﻱ ﺭﺷﺪ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﻓﺮﺍﻫﻢ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﻫﺮ ﻛﺲ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﻲ ﻛﺮﺩ زمینه سقوط خود را فراهم ساخته است. 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-4-1.mp3
16.85M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : هشتم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 درسی از کریم اهل بیت (ع) 💠 یک بیان نورانی از (سلام الله علیه) هست، فرمود: می خواهید در دنیا سعادتمند باشید، این دو کار را بکنید؛ در مسائل مادی پائین تر از خودتان را ببینید. خیلی ها هستند که وضع زندگی شان از ما ساده تر است، بنابراین ما آنها را ببینیم راحتیم. در مسائل معنوی خیلی ها هستند که از ما بالاترند، عالم ترند، آگاه ترند؛ این دستور (سلام الله علیه) است. فرمود: در امور معنوی حتماً بالاتر از خود را ببینید، در امور دنیا و مادی همیشه ساده تر از خود را ببینید. 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۰۹/۲۱ ✴ هفتم صفر . سالروز شهادت سبط اکبر، حضرت امام حسن مجتبی (علیه افضل صلوات المصلّین) 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹 🔰 نشانه مومن 🎙 شهید دستغیب نشانۀ ایمان داشتن این است هر وقت گناهی از تو سر زد از خودت ناراحت بشوی بر سر خودت بزنی این معلوم می شود بابا در دلت یک خبری هست یک ایمان به غیبی هست می دانی که بعد از مرگ ثواب و عقاب است وای گور خودم را آتش زدم این نشانه ی این است که این ایمانی که داری همین است سَاءَتْهُ سَيِّئَةٌ گناهت تو را ناراحت کند یک کلمه ای گفتی هتک عرضی کردی پشت سرش آی ناراحت میشوی آخ از این زبان بریده من آخ کاش دستم بریده بود تو صورت این مظلوم نزده بودم فردا چی جواب بدهم؟ فردا چطور می شود؟ یا الله یا الله تا پا نشوی نروی حلالیت نطلبی راحت نمی شوی این نشانه ایمان است ولی اگر اصلش باک نداری خدای نکرده گناه کردی می گویی مگر من چه کار کردم؟! قلدری هم می کنی بزن تو سرت که از ایمان خبری نیست . 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سلام خدمت همراهان گرامی 🌸 از اینکه ما رو همراهی میکنید صمیمانه سپاسگزاریم. لطفا با ارسال [ نظرات، پیشنهادات و انتقاداتتون] ما رو در راستای بهتر شدن کانال یاری بفرمائید. 🎁🎁 از بین بهترین پیشنهادات به قید قرعه به ۵ نفر کارت شارژ اهدا می شود. ایدی جهت ارسال نظرات : @panah78 📆 مهلت ارسال : تا پایان روز چهارشنبه شانزدهم شهریور ماه. 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔰امام علی علیه السلام : خَيرُ إخوانِكَ مَن واساكَ بِخَيرِهِ ، وخَيرٌ مِنهُ مَن أغناكَ عَن غَيرِهِ . بهترين برادر تو ، كسى است كه در خيرش تو را سهيم كند ، و بهتر از او كسى است كه تو را از ديگرى بى نياز گرداند . 📚غرر الحكم: ج 3 ص 432 ح 5013   🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نبايد اشكال كرد و گفت چرا خدای تعالی كافر آفريده؟ 🔅🔅🔅 ◻️او كافر نيافريده، او هر كه را آفريده غرض اولی و ذاتيش اين بوده كه به نائل آيد، البته غرض و اراده ثانوی و عرضيش هم اين است كه در شرايط ديگری«۱» از آن سعادت محروم شود، حال اگر عده‌ای به اختيار خود، خود را در تحت آن شرايط قرار دادند و از سعادت محروم شدند آيا اين محروميت را بايد به خدا نسبت داد؟ و آيا خدای تعالی بخاطر اينكه اين محروميتها پيش نيايد و عده‌ای كارشان به دوزخ نيانجامد اراده اولی و ذاتی «۲» خود را هم عملی نسازد؟ و اگر عملی ساخت و در نتيجه اين محروميت ها پيش آمد، بصرف اينكه عالم به آن بوده بايد به وی اعتراض كرد و يا كفر و دوزخی شدن كافر را به او نسبت داد؟ حاشا، زيرا گفتيم علت تامه كفر، عوامل و اسباب خارجی بسيار زيادی است كه همه دست بدست هم داده و در آخر خود كافر هم ضميمه آن شده و كفر را به وجود آورده است، و همين كه پای اختيار به ميان آمد ديگر نمی‌توان آن را به ديگری نسبت داد. 🔅🔅🔅 ۱_حکمت خلقت به این معنا «خير و صلاحی است كه فاعل را به فعل واميدارد»: این است كه ماده‌ای زمينی و ناچيز را با تركيب خاصی به جايی برساند كه با پيمودن راه تكامل به گوهری آسمانی و شريف مبدل گشته و از نظر مراتب كمال از هر موجود ديگری برتری يابد، و از جهت تقرب به خداوند هيچ موجودی به پايه او نرسد، چنين حكمتی در خلقت انسان وجود دارد. البته نبايد توقع داشت كه تمامی افراد بشر به اين پايه از ترقی برسند، برای اينكه اين موجود هم خودش از اضدادی تركيب يافته، و هم در عالمی به سر می‌برد كه عالم تزاحم و تضاد است، و علل و اسباب موافق و مخالفی از هر سو احاطه‌اش كرده و نمی‌گذارد همه افراد آن استعداد ذاتی خود را حفظ نموده و از اين گرداب نجات يابند، خواه ناخواه جز عده معدودی از افراد نخبه و برجسته آن به سعادت مطلوب خود نمی‌رسند. ۲_خدای تعالی در فاعليت خود و آفريدن خلايق محتاج به داعی و غرضی كه فاعليتش را تمام كند نيست، بلكه به برهان قطعی فاعليت او تمام بوده و او به ذات خود مبدأ جميع موجودات و منبع جميع خيرات است، و معلوم است كه اقتضای مبدأ و علت برای ايجاد معلولش اقتضايی ضروری و غير قابل تخلف است، و سؤال از آن به منزله سؤال از جود حاتم و بذل و بخشش هر صاحب ملكه جود است، زيرا همانطوری كه ملكه جود ذاتا اقتضای ظهور و بروز و بذل و بخشش دارد و در بروز اثرش چيز ديگری مؤثر نيست، و خلاصه همانطوری كه ظهور اثر جود برای آن ضروری است، و خواه ناخواه هر مستحقی به مقدار استعداد و استحقاقش از آن متنعم می‌شود همچنين اقتضای ايجاد معلول برای علت و مبدأ آن ضروری است. و همانطوری كه در مساله جود اختلاف مستحقين در نيل به خيرات شخص جواد مربوط به اختلاف استحقاق خود آنان است نه به آن شخص همچنين اختلاف موجودات در مراتب كمال وجودشان مستند به خود آنان است نه به خداوندی كه مبدأ وجود است. پس سؤال از اينكه در خلقت كافر چه حكمتی بوده سؤالی است بيجا. 📚صفحه ۶۸ تفسیر المیزان جلد ۸ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-4-2.mp3
15.18M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : نهم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
👇🏾👇🏾👇🏾
۱۰ "کلوخ انداز را پاداش سنگ است." وَجَزَاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِّثْلُهَا فَمَنْ عَفَا وَأَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَى اللَّهِ إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الظَّالِمِينَ☆ ﺟﻮﺍﺏ ﻫﺮ ﺑﺪی ﻋﻴﻦ ﻫﻤﺎﻥ ﺑﺪی ﺍﺳﺖ؛* ﻭﻟﻲ ﻫﺮﻛﻪ ﺍﺯ ﺣﻖ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﮕﺬﺭﺩ ﻭ ﺻﻠﺢ‌ﻭﺳﺎﺯﺵ ﻛﻨﺪ، ﺍﺟﺮﺵ ﺑﻪ‌ﻋﻬﺪﮤ ﺧﺪﺍﺳﺖ. ﺧﺪﺍ ﺑﺪﻛﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﺩﻭﺳﺖ ﻧﺪﺍﺭﺩ. (سوره شوری آیه ٤٠) 📋نکته ای و اشاره ای: ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﻣﻘﺎﺑﻠﻪ ﺑﻪ ﻣﺜﻞ ﺭﺍ ﻣﻲ ﭘﺬﻳﺮﺩ ﻭ ﺑﺎﺭﻫﺎ ﺁﻥ ﺭﺍ ﺗﺄﻳﻴﺪ ﻛﺮﺩﻩ ﺍﺳﺖ، ﻳﻌﻨﻲ ﺍﮔﺮ ﻛﺴﻲ ﺑﻪ ﺍﻧﺴﺎﻧﻲ ﺳﺘﻢ ﻛﺮﺩ ﻭ ﻳﺎ ﻛﺎﺭ ﺑﺪﻱ ﺍﻧﺠﺎم ﺩﺍﺩ، ﻃﺮﻑ ﻣﻘﺎﺑﻞ ﻣﻲ ﺗﻮﺍﻧﺪ ﺑﻪ ﻫﻤﺎﻥ ﺍﻧﺪﺍﺯﻩ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﻛﻨﺪ. ﺍﻱ ﺯﻭﺭﻣﻨﺪ، ﺭﻭﺯ ﺿﻌﻴﻔﺎﻥ ﺳﻴﻪ ﻣﻜﻦ ﺧﻮﻧﺎﺑﻪ ﻣﻲ ﭼﻜﺪ ﻫﻤﻲ ﺍﺯ ﺩﺳﺖ ﺍﻧﺘﻘﺎم(ﭘﺮﻭﻳﻦ) 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (31) نکته مهم در باره آیات54 تا 55 🔅🔅🔅 کلا إِنَّهُ تَذْکِرَةٌ(54)فَمَن شاءَ ذَکرَهُ(55) چنین نیست که آنها می گویند ، آن (قرآن ) یک تذکر و یادآوری است .55 - هر کس بخواهد از آن پند می گیرد . 📖تفسیر: 🔹در بعضی از روایات آمده است که ابوجهل و جماعتی از قریش گفتند ای محمد ما به تو ایمان نمی آوریم تا زمانی که نامه ای از آسمان بیاوری که عنوانش این باشد : ((از خداوند رب العالمین به فلان فرزند فلان و در آن رسما دستور داده شود که ما به تو ایمان بیاوریم )) ! (تفسیر قرطبی و تفسیر (مراغی و تفاسیر دیگر) 🔹و لذا در آیه بعد می افزاید ((چنان نیست که آنها می گویند)) (کلا) .نازل شدن کتاب آسمانی بر آنها و مطالب دیگری از این قبیل همه بهانه است .((آنها در حقیقت از آخرت نمی ترسند)) (بل لا یخافون الاخرة ) . 🔹اگر آنها از عذاب آخرت بیم داشتند ، اینهمه بهانه جوئی نمی کردند ، تکذیب رسول خدا (صلی اللّه علیه و آله و سلّم ) نمی نمودند ، آیات الهی را به باد سخریه نمی گرفتند ، تعداد فرشتگان ماءمور عذاب را وسیله استهزاء قرار نمی دادند . 🔹و از اینجا اثر ایمان به معاد در تقوا پرهیز از گناه و پاک شدن از انواع معاصی بزرگ روشن می شود. 🔸به حق باید گفت که ایمان به جهان رستاخیز و پاداش و کیفر قیامت شخصیت تازه ای به انسان می بخشد ، و می تواند افراد بی بند و بار و متکبر و خودخواه و ظالم را به انسانی متعهد و متقی و متواضع و عدالت پیشه تبدیل کند . 🔻سپس بار دیگر تاءکید می کند آن گونه که آنها درباره قرآن می اندیشند ، نیست ، (کلا) .((مسلما قرآن تذکر و یادآوری است )) (انه تذکرة ) .((و هر کس بخواهد از آن پند می گیرد)) (فمن شاء ذکره ) . قرآن هم راه را نشان داده ، و هم دیده بینا در اختیار گذارده ، و هم نور آفتاب را ، ((تا آدمی نگاه کند پیش پای خویش )) . ⚡️ادامه دارد.... ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نحل 13.mp3
7.88M
💢جلسه سیزدهم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره قریش.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
1.79M
🌴🌴🌴 ⏪ تفسیر سوره قریش استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸بیانی سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی ، تربیتی و اخلاقی 📼یک جلسه ⏪ محور اصلى سوره قریش بيان نعمت هاى الهى براى انگيزش حس سپاس گزارى و پرستش است . ◾️سوره قریش در حقيقت مكمل سوره فيل محسوب مى شود و آيات آن دليل روشنى بر اين مطلب است. ◾️محتواى سوره قریش بيان نعمت خداوند بر قريش و الطاف و محبت‌هاى او نسبت به آنهاست، تا حس شكرگزارى آنها تحريك شود و به عبادت پروردگار اين بيت عظيم كه تمام شرف و افتخارشان از آن است قيام كنند. ◾️همانگونه که سوره و الضحى و سوره ا لم نشرح در حقيقت يك سوره محسوب مى شود، همچنين سوره فيل و سوره قريش نیز اینگونه اند زیرا كه اگر درست در محتواى آن دو دقت كنيم پيوند مطالب آنها به قدرى است كه مى تواند دليل بر وحدت آن دو بوده باشد. ◾️به همين دليل براى خواندن يك سوره كامل در هر ركعت از نماز اگر كسى سوره هاى فوق را انتخاب كند بايد هر دو را با هم بخواند 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۷۴تابستان۱۴۰۱.m4a
16.81M
📌و اما باور ما-(قسمت 74) ارکان اساسی اسلام 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
13 به جز از کشته خویش ندروی نابرده رنج گنج،میسر نمی شود مزد آن گرفت جان برادر که کار کرد وَأَن لَّيْسَ لِلْإِنسَانِ إِلَّا مَا سَعَىٰ☆(سوره نجم آیه٣٩) ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺟﺰ ﺍﺯ ﺗﻠﺎﺵ ﺧﻮﺩﺵ ﺑﻬﺮﻩ ﻧﻤﻲ‌ﺑﺮﺩ. 🌷🌷🌷 📋نکته ای و اشاره ای: ﺁﻧﭽﻪ ﺑﺮﺍﻱ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻲ ﻣﺎﻧﺪ ﻫﻤﺎﻥ ﺗﻠﺎﺵ ﺍﻭﺳﺖ؛ ﭼﻪ ﺍﻳﻦ ﺗﻠﺎﺵ ﺑﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺮﺳﺪ ﻳﺎ ﻧﺮﺳﺪ ﻭ ﺍﻳﻦ ﻳﻚ ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺍﻟﻬﻲ ﺍﺳﺖ.ﭼﻨﺎﻧﭽﻪ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺎ ﻧﻴﺖ ﺧﻴﺮ ﺗﻠﺎﺵ ﻛﻨﺪ، ﺑﻪ ﻧﺘﻴﺠﻪ ﺑﺮﺳﺪ ﻳﺎ ﻧﺮﺳﺪ، ﺧﺪﺍ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺍﻭ ﺭﺍ ﻣﻲ ﺩﻫﺪ.ﺍﻟﺒﺘﻪ ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻧﺎﻇﺮ ﺑﻪ ﺗﻠﺎﺵ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﺑﺮﺍﻱ ﺁﺧﺮﺕ ﺍﺳﺖ ﻭﻟﻲ ﻣﻠﺎﻙ ﺁﻳﻪ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﻧﻴﺰ ﺩﺭ ﺑﺮﻣﻲ ﮔﻴﺮﺩ؛ ﻳﻌﻨﻲ ﺍﻧﺴﺎﻥ ﻣﻨﺘﻈﺮ ﺗﻠﺎﺵ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﻧﺒﺎﺷﺪ ﺑﻠﻜﻪ ﺑﻪ ﻫﻤﺖ ﻭ ﺗﻠﺎﺵ ﺧﻮﺩ ﺍﻣﻴﺪﻭﺍﺭ ﺑﺎﺷﺪ. ﺩﻫﻘﺎﻥ ﺳﺎﻝ ﺧﻮﺭﺩﻩ ﭼﻪ ﺧﻮﺵ ﮔﻔﺖ ﺑﺎ ﭘﺴﺮ ﻛﺎﻱ ﻧﻮﺭ ﭼﺸﻢ ﻣﻦ، ﺑﻪ ﺟﺰ ﺍﺯ ﻛﺸﺘﻪ ﻧَﺪﺭﻭﻱ(ﺣﺎﻓﻆ) 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-4-3.mp3
14.86M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : دهم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🦋فهرست مطالب کانال( های قابل جستجو) بسم الله الرحمن الرحیم الرحمن علم القرآن باعرض سلام و ادب و تشکر محضر همه گرامیان 🔰لازم می دانیم به منظور دسترسی آسان شما عزیزان به مطالب صفحه قرآنی فهرست موضوعات و مباحث آن را در پستی مستقل محضر شریف تان تقدیم کنم. 🔰خادمان این صفحه قرآنی انتظار دارند دیدگاهها و کاستی ها و نیازها را با ما در میان بگذارید. ✅۱. برش های تفسیری از کتاب ارزشمند تسنیم استاد معظم حضرت آیت الله جوادی آملی حفظه الله که از جلد اول و سوره حمد آغاز و هم اکنون در جلد دوم آن هستیم و ادامه دارد. ▫️ضمنا برش های تفسیری از جلسات شفاهی درس استاد در مسجد اعظم نیز تحت همین هشتگ تسنیم به تناسب مطالعات و ذوق خادم صفحه در کانال قرار داده شده است. ✅۲. برش تفسیر موضوعی و پیام واره از آیات قرآن در باره متولیان و کارگزاران فرهنگی؛مدیریت فرهنگی؛ویژگی های فعالیت فرهنگی و.. براساس جزوه متولیان فرهنگی در قرآن و تفسیر نور جناب آقای محسن قرائتی و تنظیم و بررسی و شرح خادم این صفحه ✅3. تفسیر قرآن استاد ارجمند استاد حجت الاسلام والمسلمین محمد رضا رنجبر از آغاز قرآن سوره حمد ... ادامه دارد. ✅۴. موضوعات جذاب و چالشی در زمینه تفسیر و علوم قرآنی و دانش های مطرح شده در قرآن . ✅۵. ارائه تمثیلات و مثل ها ،حکم و ضرب المثل های قرآنی . ✅۶. این کلید واژه به احاديث کاربردی و انسان ساز پیشوایان معصوم و سخنان وزین زندگی ساز ✅۷. کلید واژه سخنرانی دو تن از اساتید بزرگوار جناب حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی و مرحوم حجت الاسلام والمسلمین میرزا مهدی صادقی از اساتید برجسته حوزه علمیه مشهد( روزهای پنج شنبه) ✅۸. کلید واژه شرح و بررسی زبور آل محمد دعاهای صحیفه نورانی سجادیه جناب آقای سید محمد عبداللهی خادم همین صفحه و استاد حجت الاسلام والمسلمین مجاهدی می رساند. (هر هفته پنج شنبه) ✅۹. یکی از گسترده ترین مباحث مطرح شده در صفحه تفسیر قرآن است کلید واژه تفسیر سور قرآنی از سوره ناس از تفسیر نمونه آیت الله مکارم شیرازی و حجت‌الاسلام رضایی اصفهانی شروع و ادامه دارد. (تفسیرروان و برای همه) ✅۱۰. برش های کوتاه کتاب سرچشمه اندیشه (قرآن شناسی) تالیف استاد فرزانه حضرت آیت‌الله جوادی آملی و معمولا روزهای فرد بارگذاری می شود. (پایان یافته) ✅11. کلید واژه ای سخنرانی استاد حجت الاسلام و المسلمین مصطفی با موضوع از منظر المیزان و شرح و بررسی روایات و متن کتاب استاد جوادی آملی که توسط جناب آقای سید محمد ایراد گردیده است... ادامه دارد. ✅۱۲. کلید واژه های فایل های صوتی آقای سید محمد خادم صفحه قرآنی با موضوعات قرآنی،شرح احادیث اخلاقی و ادعیه صحیفه سجادیه ✅۱۳. معرفی کوتاه سوره های قرآن از سوره بقره تا.... با ارائه هنرمندانه استاد جناب آقای هانی چیت چیان از مدرسان ✅۱۴. معرفی کتاب های تفسیری ؛معارف قرانی ‌و دینی صوتی و متنی ✅15. تفسیر قرآن استاد و مفسرارجمند کلام الهی جناب آقای دکتر محمد علی .یکی از ویژگی های این تفسیر طرح مباحث نو و ادبی و عرفانی است. ✅16. برش هایی از کتاب ارزشمندآموزش قرآن پژوه معاصر جناب آیت الله مرحوم محمد هادی . کتابی علمی و در عین حال روان در معرفی دانش های بنیانی شناخت قرآن عزیز . ✅۱۷. گزیده ای از نکات هر صفحه از قرآن کریم(از ابتدای قرآن )طبق تفسیر نور جناب استاد قرائتی ۱۸. درسگفتار بررسی مباحث تفسیر المیزان و تسنیم توسط استاد دکتر غلامی با ویژگی های منحصر به فرد و تفسیری به روز و کاربردی برای نسل جوان همراه با پاسخ به شبهات ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر 📝نگاشت: (32) نکته مهم در باره آیات54 تا 56 🔅🔅🔅 کلا إِنَّهُ تَذْکِرَةٌ(54)فَمَن شاءَ ذَکرَهُ(55)َ مَا یَذْکُرُونَ إِلا أَن یَشاءَ اللَّهُ هُوَ أَهْلُ التَّقْوَی وَ أَهْلُ المَْغْفِرَةِ(56) چنین نیست که آنها می گویند ، آن (قرآن ) یک تذکر و یادآوری است .55 - هر کس بخواهد از آن پند می گیرد .56 - و هیچکس پند نمی گیرد مگر اینکه خدا بخواهد ، او اهل تقوی و آمرزش است . 📖تفسیر: 🔹((مسلما قرآن تذکر و یادآوری است )) (انه تذکرة ) .((و هر کس بخواهد از آن پند می گیرد)) (فمن شاء ذکره ) .قرآن هم راه را نشان داده ، و هم دیده بینا در اختیار گذارده ، و هم نور آفتاب را ، ((تا آدمی نگاه کند پیش پای خویش )) . 🔹در عین حال پند گرفتن از آن جز به مشیت و توفیق الهی ممکن نیست ((و آنها اندرز نمی گیرند جز اینکه خدا بخواهد)) (و ما یذکرون الا ان یشاء الله ) .این جمله دارای چند تفسیر است ، یکی همان که در بالا گفتیم ، یعنی انسان نمی تواند راه هدایت را بپوید جز اینکه به ذیل عنایت پروردگار توسل جوید ، و از او توفیق و امداد طلبد . تا که از جانب معشوق نباشد کششی کوشش عاشق بیچاره به جائی نرسد و البته این امداد الهی در زمینه های مساعد نازل می گردد . 🔹دیگر اینکه : جمله ((فمن شاء ذکره )) که در آیه قبل آمده ، ممکن است این توهم را ایجاد کند که همه چیز بسته به اراده خود انسان است ، و اراده او از هر نظر استقلال دارد ، این آیه برای رفع این اشتباه می گوید انسان در عین مختار و آزاد بودن وابسته به مشیت الهی است ، مشیتی که بر سراسر عالم هستی و جهان آفرینش حاکم است ، و به تعبیر دیگر : همین اختیار و آزادی انسان نیز با مشیت او است ، و هر لحظه بخواهد می تواند آنرا بگیرد . 🔹سوم اینکه : می گوید آنها به هیچ قیمتی ایمان نمی آورند مگر اینکه خداوند بخواهد و آنها را مجبور سازد ، و می دانیم خدا کسی را اجبار به ایمان یا کفر نمی کند . البته تفسیر اول و دوم بهتر و مناسبتر است . 🔻و در پایان آیه می فرماید : ((او اهل تقوا و آمرزش است ))(هو اهل التقوی و اهل المغفرة).شایسته است که از عقاب او بترسند ، و از اینکه چیزی را شریک او قرار دهند بپرهیزند و نیز شایسته است که به آمرزش او امیدوار باشند .در حقیقت این جمله اشاره ای به مقام ((خوف )) و ((رجاء)) و ((عذاب )) و ((مغفرت )) الهی است ، و در حقیقت تعلیلی است برای آیه قبل . ☑️لذا در حدیثی از امام صادق (علیه السلام ) می خوانیم که در تفسیر این آیه فرمود : خداوند می گوید : انا اهل ان اتقی ، و لا یشرک بی عبدی شیئا و انا اهل ان لم یشرک بی شیئا ان ادخله الجنة : ((من شایسته این هستم که از من پرهیز شود ، و بنده ام چیزی را شریک من قرار ندهد ، و من شایسته ام که اگر بنده ام چیزی را شریک من قرار ندهد او را داخل بهشت کنم )) .(تفسیر برهان جلد 4 صفحه 405) ◾️گر چه تمام مفسران تا آنجا که ما دیده ایم ، ((تقوا)) را در اینجا به معنی مفعولی تفسیر کرده اند و گفته اند خدا شایسته این است که از او (از شرک و معصیت او) بپرهیزند ، ولی این احتمال نیز هست که به معنی فاعلی نیز تفسیر شود یعنی خدا ، اهل تقوی است ، از هر گونه ظلم و قبیح و هر گونه کاری که بر خلاف حکمت است می پرهیزد ، و در حقیقت بالاترین مقام تقوی از آن خدا است و آنچه در بندگان است ، شعله ضعیفی از آن تقوای بی انتها است ، هر چند تعبیر به ((تقوا)) به معنی اسم فاعلی در مورد خداوند کمتر گفته می شود . ◾️به هر حال این سوره با امر به ((انذار)) و ((تکلیف )) شروع شد ، و با دعوت به ((تقوی )) و ((وعده مغفرت )) پایان می پذیرد ، و اینجا است که با نهایت خضوع و تضرع به پیشگاه مقدسش عرضه می داریم : پروردگارا ! ما را از اهل تقوی و مغفرت خود قرار ده .🙏 خداوندا ! تا توفیق و الطاف تو دست ما را نگیرد به جائی نمی رسیم ،ما را مشمول این عنایت فرما .🙏 بار الها ! دام سخت است ، و راه پر پیچ و خم ، و شیطان آماده اغواگری پیمودن این راه جز به امداد تو میسر نیست ، ما را امداد کن .🙏آمین یا رب العالمین 👈🏼پایان تفسیر سوره مدثر👉🏼 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom