eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم اللهم صل على محمد وآل محمد وعجل فرجهم @rahighemakhtoom
🌼برشی از دعای بیستم «دعای » 🍃اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ، وَ مَتِّعْنِی بِهُدًی صَالِحٍ لَا أَسْتَبْدِلُ بِهِ، وَ طَرِیقَةِ حَقٍّ لَا أَزِیغُ عَنْهَا، وَ نِیةِ رُشْدٍ لَا أَشُک فِیهَا، وَ عَمِّرْنِی مَا کانَ عُمُرِی بِذْلَةً فِی طَاعَتِک، فَإِذَا کانَ عُمُرِی مَرْتَعاً لِلشَّیطَانِ فَاقْبِضْنِی إِلَیک قَبْلَ أَنْ یسْبِقَ مَقْتُک إِلَی، أَوْ یسْتَحْکمَ غَضَبُک عَلَی 🍂خدایا ! بر محمد و آل او درود فرست و هدایت شایسته ای به من مرحمت فرما که چیز دیگری را جایگزین آن نکنم و راه حقی به من بنما که هرگز به روش و راه دیگری تمایل ننمایم و عزم قلبم را بر چنان رشدی استوار ساز که گرفتار شک نگردم و عمرم را تا آن زمان دراز ساز که در اطاعت تو صرف گردد و هرگاه عمر من چراگاه شیطان قرار گیرد قبل از آنکه مورد خشم و غصب تو واقع گردم ، اجل و سرآمد عمر مرا برسان و به سوی خویشم بخوان ! --------------------------------------- پ .ن : شرح بسیار ناب این فقره از دعا رو از این سایت بخونید دوستان گلم 🙂 http://www.ofoghha.ir/content/general/1400-10-20--doa-20-jalase-38--sahife-307-edit 🔆 @rahighemakhtoom 🔴 صفحه قرآنی رحیق
animation.gif
171.7K
بسم الله الرحمن الرحیم یارب العالمين @rahighemakhtoom
baghare-22-1.mp3
16.84M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۴۹ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌خوب اندک مستمر محبوب خدا پيامبر صلي الله عليه و آله : " اِنَّ اللّه َ يُحِبُّ مادامَ مِن عَمَلٍ صالِحٍ وَ اِن كانَ يَسيرا؛" "خداوند عمل صالح مداوم را هر چند اندك باشد، دوست دارد." 📘[كنزالعمال، ح 5348] پ ن: 🔹این دو مشخصه یادمون بمونه 🔘هر کاری انجام میدیم: ✅ خوب باشه (خشنودی خداوند رو در پی داشته باشه) ✅استمرار داشته باشه و مداوم 🔸حالا توی کم و زیاد و حجم و بزرگ و کوچکیش گیر نکن، ✅صدقه کم و اندکی که هر روزه باشه ✅دعای کوچکی که به دنبال نماز استمرار داشته باشه، ✅تماس تلفنی کوتاهی با خویشاوندان که مقطعی و گذرا نباشه و.... 🔰نتیجه: انجام یه همچین کارهایی محبوب شدنته پیش حضرت دوست بسم الله مراقب خودت باش عزیز جان🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 📍مهلت پاسخگویی به سوالات مسابقه به اتمام رسید. -لطفا پس از ارسال پاسخنامه پیامی ارسال نشود. 🆔@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۰ – ۱۲ 📌مقام الی باید از آیات فوق کاملاً استفاده کند که انبیاء به ضرر او است و او را از باز می دارد و به مطالب زیر توجه کند: ۱ – پروردگار بر انسان به خاطر تکذیب انبیاء و عمل نکردن به دستورات آنها پیدا می کند. ۲ – عقوبت پروردگار به زودی می رسد و آنها قبلاً برای آنها می گردد. ۳ – سالک الی اللّه باید به حرفهای نامربوط توجه نکند و از اذیتی که دیگران به او می کنند رنج نبرد و باشد. ۴ – اگر انسان مراحل نفس را بگذراند و توبه و انابه نزد پروردگار بکند و از اولیاء خدا شود خدای تعالی اگر بداند کوهها را او می کند که صبح و شام برای او کنند. ۵ – حتی را با او مأنوس می کند و در او قرار می دهد. ۶ – و حکمفرمایی او را محکم می کند و به او و فصل الخطاب عنایت می فرماید. 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (23) تفسیر آیه 20 سوره مزمل 🔅🔅🔅 و اقيموا الصلوة و آتوا الزكوة و اقرضوا الله قرضا حسنا و ما تقدموا لانفسكم من خير تجدوه عند الله هو خيرا و اعظم اجرا(20 مزمل) 🔰تفسیر: 🔘 منظور از نماز در اينجا نمازهاى واجب پنجگانه و منظور از زكات زكات واجب است ، منظور از دادن قرض الحسنه به خداوند همان انفاقهاى مستحبى است ، و اين بزرگوارانه‏ ترين تعبيرى است كه در اين زمينه تصور مى‏شود ، چرا كه مالك تمام ملكها ، از كسى كه مطلقا چيزى از خود ندارد قرض مى‏طلبد ، تا از اين طريق او را تشويق به انفاق و ايثار و كسب فضيلت اين عمل خير كند ، و از اين طريق تربيت شود و تكامل يابد . ذكر استغفار در پايان اين دستورات ممكن است اشاره به اين باشد كه مبادا با انجام اين طاعات خود را انسان كاملى بدانيد و به اصطلاح طلبكار تصور كنيد ، بلكه همواره بايد خود را مقصر بشمريد ، و عذر به درگاه خدا آوريد ، ورنه سزاوارخداونديش كس نتواند كه بجا آورد. 🔘 بعضى از مفسران معتقدند تكيه روى اين دستورات به خاطر آن است كه تصور نشود اگر تخفيفى در باره قيام شبانه و تلاوت قرآن قائل شده به ساير برنامه ‏ها و دستورات دينى نيز سرايت مى‏كند بلكه آنها همچنان به قوت خود باقى است. 🔘 ضمنا ذكر زكات واجب را در اينجا دليل ديگرى بر مدنى بودن اين آيه گرفته ‏اند ، زيرا حكم زكات در مدينه نازل شد نه در مكه ، ولى بعضى گفته‏اند اصل زكات در مكه نازل شد ، اما نصاب و مقدارى براى آن بيان نگرديده بود، آنچه در مدينه تشريع شد مساله نصاب و مقدار زكات بود. ادامه دارد... 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Qalam 09 s.mp3
6.05M
💢 تفسیرصوتی سوره قلم 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه نهم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت
🔅🔅🔅 📌 با مردم با دلیل گفتگو کنید! 🔘 وجود مبارک حضرت (پیامبر صلی الله علیه و آله)که جاهليت را به تمدن اسلامي تبديل کرد با سفارش و نصيحت و توسعه کار پيش نبُرد، با عقل و عدل کار را پيش برد. نه اينکه سفارش بکند مواظب باشيد محقّقانه حرف بزنيد، مواظب باشيد عالمانه سخن بگويد، اين چنين نبود؛ بلکه برهان آورد، دليل آورد، ادله عقلي آورد، يک؛ از آنها ادله عقلي خواست، دو؛ آنها در اين احتجاجات ماندند، سه؛ اسلام را تثبيت کرد، چهار. اگر مسئولي بخواهد موفق بشود در اداره مملکت مرتّب سفارش بکند به اينکه آدم خوبي باشيد به کسي ظلم نکنيد با سفارش‌ها و نصايح، اينها در رتبه دوم قرار دارد؛ يعني بعد از اينکه همه کارها تثبيت شده است و معلوم شد که بايد چه کار بکنيم، آن وقت يک واعظ مي‌گويد اين راه‌هايي که مشخص شده است اين راه‌ها را برويد؛ وگرنه قبل از اينکه راه مشخص بشود با سفارش کار پيش نمي‌رود. 📼فرازی از سوره قلم جلسه نهم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
animation.gif
380.4K
بسم الله الرحمن الرحیم یا ذا الجلال والإكرام @rahighemakhtoom
baghare-22-2.mp3
19.59M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۵۰ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🎊🎈🎊🎈🎊🎈🎊 برگزیدگان مسابقه🌺 از بین ۱۵۳ پاسخ صحیح ، شش کد به قید قرعه برگزیده شدند. 🎁 برندگان ۲۴ ساعت فرصت دارند جهت دریافت هدیه کوچک خود به آیدی @rasul_khalili94 مراجعه کنند. مسابقه بعدی ان شاءالله هفته آینده برگزار خواهد شد 🙃 🆔@rahighemakhtoom
. 🔰 آب توبه 💠 راه برای " " باز است؛ اصلاً توبه را که می گویند، " "؛ نه یعنی پیش یک روحانی بروید، یک استکان آب دَم بزند؛ بخورید! خود توبه، آب است، " استغفروا الله ربّی و اتوب الیه "؛ این آب است، آبشار است؛ ( آب توبه ) یعنی همین این! (تُبت الیک)*، این آبشار است؛ نه اینکه برویم پیشِ یک کسی یک لیوان آب بخوریم یا یک بطری آب ببریم؛ آنها هم یک عادتی است بَد نیست؛ امّا اینطور نیست که حالا رو به قبله بودن و آبِ توبه خوردن (لازم باشد)، اینها نیست! خود (استغفروا الله ربّی و اتوب الیه)، این آبشار است آدم را پاک می کند. " خدایا! آمدم "، همین است. لازم نیست حرف بزند، لازم نیست (استغفروا الله )؛ با یک اراده جدّی تخلّل ناپذیر بگوید: (خدایا! آمدم)؛ می شود پاک، می شود آبشار! پس اینطور نیست که اگر _خدای ناکرده _ یک صفت بدی کسب کرد، نتواند نجات پیدا کند، اینطور نیست! 🔅🔅🔅 📌سوره اعراف / آیه ۱۴۳ و سوره احقاف / آیه ۱۵ 📋 درس اخلاق 📆 دماوند ؛ ۱۳۹۶/۰۴/۲۲ @rahighemakhtoom
📌فکری که مقدمه آلودگی می شود 🔰علامه طباطبائى در تفسیر المیزان مى فرماید: حالات قلبى انسان دو نوع است: گاهى خطور است كه بدون اختیار چیزى به ذهن مى آید و انسان هیچگونه تصمیمى بر آن نمى گیرد كه آن خطور گناه نیست، چون به دست ما نیست. امّا آن حالات روحى كه سرچشمه ى اعمال بد انسان مى شود و در عمق روان ما پایگاه دارد، مورد مؤاخذه قرار مى گیرد. 🔹ممكن است مراد آیه از كیفر حالات باطنى انسان، گناهانى باشد كه ذاتاً جنبه درونى دارد و عمل قلب است، مانند كفر و كتمان حقّ، نه مواردى كه مقدّمه گناه بیرونى است. 🔰 انسان، در برابر روحیّات، حالات و انگیزه هایش مسئول است و این مطلب مكرّر در قرآن آمده است. از آن جمله: 🔘 «یؤاخذكم بماكسبت قلوبكم» [بقره.۲۲۵] خداوند شما را به آنچه دلهاى شما كسب نموده است مؤاخذه مى كند. 🔘 «فانّه اثم قلبه» [بقره ۲۸۳] براستى كه كتمان كننده، دل او گناهكار است. 🔘 «انّ السّمع و البصر والفؤاد كلّ اولئك كان عنه مسئولاً» [اسراء۳۶] همانا گوش و چشم و دل، هر كدام مورد سؤال هستند. 🔘 «انّ الّذین یحبّون ان تشیع الفاحشة فى الّذین امنوا لهم عذابٌ ألیمٌ فى الدّنیا والأخرة» [نور.۱۹]علاقه قبلى به شیوع گناه و فساد در میان مؤمنان، سبب عذاب دنیا و آخرت است. 🍀حضرت على علیه السلام مى فرمایند: مردم بر اساس افكار ونیّات خود مجازات مى شوند.[نهج البلاغه خطبه۷۵] @rahighemakhtoom
موقعیت های غیر ساکن📌 📝 توی زندگی پر پیچ و خم و روزگار درهم اگر کمی غرور و خودشیفتگی رو کنار بگذاری و سر فرمون رو به اتوبان انصاف کج کنی خیلی راحت متوجه میشی که انتقاد سازنده و اونایی که چاله های مسیر رو بهت نشون میدن در سرعت حرکت و به سلامت رسیدن به مقصد سهم موثری در زندگیت دارند. 📜 درسته که آدما از تعریف و تمجید بیشتر خوششون میاد تا کسی عیب شون رو (حتی محترمانه و پنهانی)بهشون گوشزد کنه. 🔘 اما اگر کسی دچار روان پریشی "منم منم" نشده باشه خودش بیش از همه می دونه که توانمندی ها و دارایی ها و ضعف و کاستی هاش چیه و کجا هست!(بگذریم از روان پریش هایی که همیشه دوست دارند به خاطر کارهای خوب نکرده شون ازشون ستایش بشه) ✅ به هر حال ماییم و خودمون و زندگی مون و آرامش مون و این حرف های از سر تجربه و صد البته دلسوزی جناب سعدی علیه الرحمه ستایش سُرایان نه یار تو اند نکوهش کنان دوست دار تو اند به نزد من آن کس نکو خواه توست که گوید فلان چاه در راه توست هر آن کس که عیبش نگویند پیش هنر داند از جاهلی عیب خویش ☑ مراقب خودت باش عزیزِ جان @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
animation.gif
250.1K
بسم الله الرحمن الرحیم یا قاضی الحاجات @rahighemskhtoom
baghare-22-3.mp3
16.49M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله)) 🎤با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : ۵۱ 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🍀🍀🍀 ♦️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد. 💢 نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
🔰موقعیت های غیر ساکن 📌اندیشه ورزی راه برون رفت موفقیت آمیز از کارها 🔘قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله: "اِذا اَرَدْتَ اَمْرا فَعَلَيْكَ بِالتُّؤَدَّةِ حَتّى يُرِيَكَ اللّه ُ مِنْهُ الْمَخْرَجَ" "هر گاه خواستى كارى را انجام دهى، تأمّل كن تا خدا راه آن را به تو نشان دهد." 📘نهج الفصاحه، ح۱۶۹ پ ن: یکی از عوامل سرخوردگی ، پشیمانی،تردید و دودلی در کارهامون اینه که آدم تا یه چیزی ، ایده ای به ذهنش می رسه بدون این که در باره آن مطالعه ای داشته باشه ،سبک سنگین کرده باشه،به فرجام و پایانش فکر کرده باشه، سود و زیان مادی و معنویش رو سنجیده باشه، با چندتا کار بلد امین و دلسوز مشورتی کرده باشه به صرف خطور ایده اولیه به ذهن اقدام می کنه و خلاصه پس از چند سال صرف هزینه و عمر که هرینه ای غیر قابل جبران است دست از پا درازتر بر می گرده سرجای اولش، که در بسیاری از امور نه تنها سرجای اولش نیست که حسابی له و لورده میشه ...! ✅مراقب خودت باش عزیزِ جان🙏 🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی @majaleezendegi
📌منطق غلط درباره فلسفه گناهان‏ --------------------------------------------- ◻️راسل می‌گوید کلیسا به مردم می‌گوید: شما مجبورید از میان دو بدبختی یکی را انتخاب کنید: یا باید بدبختی دنیا را انتخاب کنید تا در آخرت خوشبخت باشید، یا اگر بدبختی دنیا را انتخاب نمی‌کنید و می‌خواهید در دنیا خوشبخت باشید پس بدبختی بزرگ‌تر را در آخرت تحمل کنید. بعد می‌گوید من چنین خدایی را قبول ندارم که برای بشر تحمل یکی از دو بدبختی را فرض کرده باشد؛ چرا؟ حالا که بشر را خلق کرده مگر امکان ندارد که بشر به هردو خوشبختی برسد، که خدا بگوید: تو اگر خوشبختی آخرت را می‌خواهی حتماً باید به قیمت بدبختی دنیا آن را بگیری، و اگر خوشبختی دنیا را می‌خواهی به قیمت بدبختی آخرت باید بپذیری. اگر این جور است من اساساً خدا را قبول ندارم. ◼️شاید منطق خیلی از ما همین باشد که ‏ای مردم! یکی از دو بدبختی را اجمالاً باید بپذیرید، خدا حاضر نیست که ببیند شما هر دو خوشبختی را دارید. این ضد تعلیمات انبیاست. نمی‌خواهم بگویم ضد تعلیمات فقط قرآن است؛ ضد تعلیمات انبیاست از جمله خود عیسی مسیح. امیرالمؤمنین در نهج‌البلاغه می‌فرماید: انَّ الْمُتَّقینَ ذَهَبوا بِعاجِلِ الدُّنْیا وَ اجِلِ الْاخِرَةِ متقین، هم سعادت دنیا را می‌خواهند هم سعادت آخرت را. ◾️اشتباه این است که ما خیال می‌کنیم گناهان به دلیل اینکه سعادت دنیاست گناه است، به عبارت دیگر به دلیل اینکه سعادت است گناه است ولی سعادت دنیا، در صورتی که اساس این منطق در اسلام بر این است که گناه فقط به دلیل اینکه بدبختی است گناه است.البته میان خوشبختی در دنیا و تسلیم لذتهای فوری شدن باید تفکیک کرد. ◻️اگر شراب را منع کردند نه از باب این است که تو را به سعادت می‌رسانده، بلکه از باب اینکه در همین دنیا هم تو را بدبخت می‌کند. قمار اگر حرام است نه اینکه چون تو را در دنیا خوشبخت می‌کند حرام است، بلکه چون در دنیا هم تو را بدبخت می‌کند. هرگناهی به این دلیل گناه است که انسان را از نظر جسمی یا روحی، فردی یا اجتماعی بدبخت می‌کند. غیبت چرا حرام است؟ چون تخم کینه پاشیدن در مردم و اجتماع است. جامعه اگر جامعه غیبت کن شد و همه دشمن یکدیگر شدند، به فرد هم دیگر خوش نمی‌گذرد. تهمت زدن برای چه حرام است؟ دروغ گفتن برای چه حرام است؟ و هر گناهی را که شما در نظر بگیرید به دلیل اینکه بدبخت کننده است حرام است نه به دلیل اینکه خوشبخت کننده در دنیاست و خدا مضایقه دارد- العیاذ بالله- که بنده‌اش هم در دنیا خوشبخت باشد هم در آخرت. اگر واقعاً خوشبختی دنیا باشد خوشبختی آخرت هم هست. خوشبختی واقعی خوشبختی دنیا و خوشبختی آخرت هردوست، با همدیگر توأم است. 📚آشنایی با قرآن جلد نهم استاد شهید مرتضی مطهری @rahighemakhtoom صفحه قرآنی رحیق