eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare82-2(64).mp3
18.29M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۹۳) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
📌رفتار کریمانه و فروتنانه با پدر و مادر 🔰‏امام صادق علیه السلام‏ "عَنْ أَبِي وَلَّادٍ الْحَنَّاطِ قَالَ: سَأَلْتُ الْإِمَامِ جَعْفَرٌ الصَّادِقُ عَلَيْهِ السَّلاَمُ عَنْ قَوْلِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ «وَ بِالْوالِدَيْنِ إِحْساناً» مَا هَذَا الْإِحْسَانُ؟ فَقَالَ: الْإِحْسَانُ أَنْ تُحْسِنَ صُحْبَتَهُمَا وَ أَنْ لَا تُكَلِّفَهُمَا أَنْ يَسْأَلَاكَ شَيْئاً مِمَّا يَحْتَاجَانِ إِلَيْهِ" "در معنی احسان (در آیه شریفه) «وَ بِالْوالِدَیْنِ إِحْساناً» حضرت فرمود: احسان این است که نیکو گردانی مصاحبت و رفتار خود را با آن‌ها، و در ذلت سؤال قرار ندهی ایشان را در چیزی که مورد احتیاج و نیاز ایشان است (یعنی پیش از اینکه از تو چیزی بخواهند حاجت ایشان را برطرف نما)." 📚بحار الانوار، ج ۷۱، ص: ۳۹ @rahighemakhtoom
۷صف.mp3
4.39M
🎤 تفسیر سوره صف علامه جوادی آملی 📋جلسه هفتم(پایانی) 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه قرآنی رحق @rahighemakhtoom
تفسیر سوره صف ج 7.جوادی.docx
28.1K
📝 تفسیر متنی سوره صف علامه جوادی آملی 📋جلسه هفتم(پایانی) 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه قرآنی رحق @rahighemakhtoom
از تفسیر تسنیم(تفسیر تخصصی) جلد دوم آیه 25 سوره بقره؛ 📝نگاشت :(312) ✳️سخنان ابن عربى درباره بهشت و نعيم آن ابن عربى مى گويد: بهشت هست قسم است: 1- عدن، 2- فردوس، 3- نعيم، 4- ماوى، 5- خلد، 6- سلام، 7- مقامه 8- وسيله. ❇️بهشت وسيله از همه برتر است، كه در همه بهشتهاى هفتگانه به صورتهاى خاص حضور دارد و مخصوص ‍ رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) است... 🔹خداوند در هر بهشتى صد درجه قرار داد، به عدد اسماى حسنى و اسم اعظم... و منازل بهشت به عدد آيات قرآن است. 🔹هر چه از آيات قرآن به ما رسيد، ما آن منزلت را به سبب قرائت نايل مى شويم و هر چه به ما نرسيد از راه اختصاص در بهشتهاى اختصاص، نايل مى شويم، مانند آنچه از راه ميراث بهشتهاى اهل دوزخ را نايل مى شويم و درهاى بهشت به عدد اعضاى تكليف است و براى هر عضوى درى است: چشم، گوش، زبان دست، شكم، اندام تناسلى، پا و دل... ساختن بهشتها به سرپرستى 12 فرشته بود، مگر بهشت عدن كه خداوند آن را با دست خود آفريد و غرس درختهاى بهشتها به دست فرشتگان قرار داد، مگر درخت طوبا كه خداوند آن را به دست خود در بهشت عدن آفريد. 🔅🔅🔅 🔹گرچه ابن عربى در پايان كلام خود گوشه اى از مطالب را به حديث اسناد داده است، ليكن اثبات جزئيات بهشت بدون نقل معتبر يا كشف مطابق با كشف معصوم ميسور نيست. صاحب مقال در كتاب ديگر مطلب لطيفى دارد كه اماره صدق و علامت حق از چهره عرفانى آن مشهود است و آن اين كه: 1- همان طور كه نمازها در دنيا شبيه هم است، ليكن نمازگزار در هر نمازى حالت ويژه اى دارد و همچنين اعمال صالح در دنيا ظاهرا شبيه هم است، ليكن هر كدام حالت خاصى براى عامل خود دارد ثمرات آنها در قيامت نيز شبيه هم است ، ولى مزه هر كدام مخصوص به آن است و در ديگرى نيست. 2- سر اين كه خداوند در وصف حوريان بهشت كه از آنها در آيه به (ازواج) ياد كرد، نفرمود: مطهرات، بلكه فرمود: (مطهره) اين است كه ازدواج با هر كدام ، ذوق خاص خود را دارد كه ازدواج ديگر واجد آن نيست، بلكه نكاح بار دوم ذوق جديدى از عسيل و عسيله است كه در نكاح پيشين نبود؛ چون در بهشت و در ازدواج بلكه در هيچ تجليگاهى، تكرار راه ندارد؛ بلكه به تجدد انفاس نعيم الهى متجدد است. گرچه سخن قبلى صاحب اين مقال آميخته با مطالب متنوعى است كه برخى از آنها صواب است، ولى سخن كنونى كه در كتاب ديگر افاده فرموده اند، حاكى از يافته هاى صادق و بهره هاى شخصى خود اوست كه ديگر مفسران به آن راه نيافتند. 🌱🌱🌱 آیت الله 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما .زکات در قرآن ۳.mp3
29.2M
📌و اما باور ما-(قسمت 299) ☑️تنظیم امور مالی- در قرآن (جلسه سوم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
🔰‏امام علی علیه السلام‏ "اعْلَمْ يَا بُنَيَّ أَنَّكَ إِنَّمَا خُلِقْتَ لِلْآخِرَةِ لَا لِلدُّنْيَا وَ لِلْفَنَاءِ لَا لِلْبَقَاءِ وَ لِلْمَوْتِ لَا لِلْحَيَاةِ" "پسرم، بدان که ترا برای آخرت آفریده‌اند و نه دنیا، برای فنا و نه بقا (در این دنیا)، برای مرگ و نه زندگی." 📚نهج البلاغه، نامه ۳۱ پ ن: 📎دنیا بخشی از زندگی انسان است نه تمام آن. و آدم عاقل در برنامه ریزی و عمل کل فرایند زندگی رو مورد توجه قرار میده نه بخش کوتاهی از آن را! 📎دنیا کوچگاه و مسافرخانه است و قرارگاه و منزل جای دیگر. و آدم عاقل همه سرمایه خودش رو برای مسافرخانه و هتل هزینه نمی کنه! 📎به تعبیر بسیار زیبای علامه حسن زاده آملی ؛ما ابدیت در پیش داریم.هستیم و هستیم و هستیم. 🔗در نظرگاه انسان کامل الهی "مرگ" چیزی جز کوچ و سفر از مسافرخانه به منزلگاه نیست. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
﷽ چه ظلمی از این بدتر که انسان با سخنان نیش‌دار، و و عیبجوئی، مردم با ایمان را که مرکز خداست بیازارد. عيب رندان مكن ای زاهد پاكيزه سرشت كه گناه دگران بر تو نخواهند نوشت من اگر نيكم و گر بد تو برو خود را باش هركسي آن درود عاقبت كار كه کشت 🔹ولَا تَلْمِزُوا أَنفُسَكُمْ. 🔸و در ميان خودتان نكنيد. 🔹And do not one another. (Holy 49:11) 📚 سوره / آیه ۱۱ 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🔰 تفسیر سوره 📌 تلبیسات شیاطین 🔹 اهل باطن بدانند که وصول به مقصد اصلی و غایت حقیقی، جز تطهیر ظاهر و باطن نیست؛ و بی تشبّث به صورت و ظاهر، به لُبّ و باطن نتوان رسید؛ و بدون تلبّس به لباس ظاهر شریعت، راه به باطن نتوان پیدا کرد؛ پس در ترک ظاهر ابطال ظاهر و باطن شرایع است؛ و این از تلبیسات شیطان جنّ و انس است. 📚 تفسیر سوره حمد، ص۷۴ ✅@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕌 مسجدالأقصی ؛ اولین قبله گاه مسلمانان 🔰آرزوی قاری ممتاز جهان اسلام این بود که بار دیگر در مسجد الاقصی آیات الهی وحی را تلاوت کند. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 مگر می شود اکثر مومنان مشرک باشند!!! 🟣این آیه نورانی که فرمود: (و ما یومن اکثرهم بالله الّا و هم مشرکون)*، اکثر مومنین گرفتار یک شرک رقیقی هستند؛ روایتی که در ذیلش هست، از امام (سلام الله علیه) سئوال کردند که چگونه مومن می تواند مشرک باشد؟ می فرماید: همین که می گویند: (لو لا فلان لهلکت)*، مواظب زبانشان نیستند؛ همین جور می گویند! می گویند: اگر فلان کس نبود، ما از بین می رفتیم! خُب حیات و ممات که به دست (الله) است؛ بگوئید اگر عنایت الهی نبود که از آن راه به وسیله فلان شخص بیماری ما را حل کند، (لهلکت)! این تعبیراتی هم که می گویند: " اوّل خدا، دوّم فلان شخص "، این هم با آمیخته است‌. خدا اوّلی نیست که دوّمی داشته باشد، (هو الاوّل و الآخر)*. 🌱🌱🌱 📌 سوره یوسف / آیه ۱۰۶ 📌 وسائل الشیعه / جلد ۱۵ / صفحه ۲۱۶ 📌 سوره حدید / آیه ۳ 📌 سوره فتح / آیات ۴ و ۷ 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۵/۰۳/۰۴ @rahighemakhtoom
baghare82-3(64).mp3
12.77M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۹۴) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
قرآنی برای علاقه مندان به شناخت معارف و آموزه های قرآن آیات الهی قرآنی ها و نکات آیات قرآن و اشارات قرآنی مفسران امروز و دیروز صوتی و متنی 🌷🌷🌷🌷🌷 📃بزرگواری فرمایید فعالیت های قرآنی صفحه را با انتشار و معرفی به دوستان حمایت کنید. @rahighemakhtoom
💠 دنیا گرایی عامل ایستادگی در برابر پیامبران 🔹 آنچه مستکبران را وادار می سازد تا در برابر انبیا بایستند و آلودگی به آثار دنیاست که سر آمد همه خطایاست. حضرت صالح به قوم ثمود فرمود:شما سرگرم نعمت ها وامکانات رفاهی هستید ﴿أتترکون فی ما هاهنا آمنین ٭ ... ٭ الذین یفسدون فی الأرض ولا یصلحون﴾؛ آیا طبیعت و حبّ دنیا برای شما همیشه و دایمی خواهد ماند؟ مگر پیشینیان و پیش کسوتان شما اینها را نداشتند؟ مگر قوم عاد اینها را نداشت؟ شما که سینه کوه را می تراشید و خانه هایی با همه امکانات رفاهی می سازید، گمان می برید این خانه های سنگی برای همیشه برایتان می ماند؟ پس تقوا پیشه کنید، و خدا را اطاعت کنید. مطابق دستور و برنامه های مسرفان و تباه کنندگان زمین حرکت نکنید. 📩 📚 تفسیر موضوعی قرآن كریم، ج6، ص332 و 333. @rahighemakhtoom
4_5965301324617614915.mp3
15.47M
💢تفسیر سوره طه جلسه سوم ☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده وکاربردی 🌱🌱🌱 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🍀🍀🍀 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
باور ما. زکات حمایت مالی ۴.mp3
14.83M
📌و اما باور ما-(قسمت 300) ☑️تنظیم امور مالی- حمایت مالی (جلسه چهارم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق 🌱🌱🌱 🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌گستره و قلمرو نیکی به والدین 🔰‏امام رضا علیه السلام‏ "وَ بِرُّ الْوَالِدَيْنِ وَاجِبٌ وَ إِنْ كَانَا مُشْرِكَيْنِ وَ لَا طَاعَةَ لَهُمَا فِي مَعْصِيَةِ اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ لَا لِغَيْرِهِمَا فَإِنَّهُ لَا طَاعَةَ لِمَخْلُوقٍ فِي مَعْصِيَةِ الْخَالِقِ" "و نیکی به پدر و مادر واجب است هر چند مشرک باشند، امّا طاعتشان در امری که معصیت خدای عزوجل است جایز نیست." 📚بحار الانوار، ج ۱۰، ص: ۳۵۶ 📃پ ن: 📎محبت و رسیدگی و در خدمت پدر و مادر بودن حد و مرزی ندارد.چه آنان با ما هم فکر و سلیقه باشند یا نباشند، ما را دوست بدارند یا ندارند،با ما قهر باشند یا آشتی!به ما نیاز عاطفی و مالی داشته باشند یا نداشته باشند! 📎قانون کلی در فرمانبری و اطاعت از پدر و مادر یا هر مافوقی یا هر انسانی آن است که در تعارض با فرمان "الله" نباشد. اطاعت از دیگران باید در طول اطاعت خدا باشد نه در عرض آن!! 🔹مثلا اگر کسی هر چند عزیزترین آدم در دنیا باشد به ما بگوید نماز نخوان، حجاب نداشته باش ،روزه نگیر و...(دستورات خدا را زیر پا بگذار!!) تا من ازتو راضی باشم و دوستت داشته باشم و دائم در حمایت من باشی . در زیست مومنانه، ما ضمن احترام به آنان و بدون ایجاد درگیری و تنش و خشونت فرمان خدا را اجرا می کنیم . صد سال سیاه و سفید که بندگان خدا ما را نخواهند.😔 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
208. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.mp3
10.76M
📖درس نامه دین شناسی فطری (جلسه 20/8) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🔰در محضر محبوب 7️⃣5️⃣قسمت پنجاه و هفتم 🔶احادیث راجع به حضور قلب ۴🔶 🌴از حضرت باقر و صادق عليهما السلام روایت است كه فرمودند: ✨«نيست از براى تو از نمازت مگر آنچه را كه اقبال قلبت داشته باشى در آن؛ پس: 🔹اگر به غلط به جا آورد تمام آن را 🔹يا غفلت از آداب آن كند. ⬅️پيچيده شود آن و به روى صاحبش زده شود.» 🌴 از حضرت باقر العلوم عليه السلام روايت شده: ✨«همانا بالا مى‌رود از نماز بنده از براى او نصف يا ثلث يا ربع يا خمسش، پس، بالا نمى‏ رود براى او مگر آنچه را اقبال به قلب نموده است بر آن. ⚡️ و ما مأمور شديم به نافله تا تتميم شود نقص فرايض به آن.» 🌴جناب صادق مروى است كه فرمود: ✨ «وقتى احرام بستى در نماز، اقبال كن بر آن، زيرا كه وقتى اقبال نمودى خداوند به تو اقبال فرمايد. و اگر اعراض نمايى خداوند از تو اعراض كند. پس گاهى بالا نمى‏ رود از نماز مگر ثلث يا ربع يا سدس آن به آن قدر كه نمازگزار اقبال به نماز نموده و خداوند عطا نمى‏‌فرمايد به غافل چيزى.» 🌴رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله روايت است كه به ابوذر فرمودند: 💫«دو ركعت متوسّط با فكر بهتر است از ايستادن يك شب در صورتى كه قلب غافل باشد.» 💫 ❇️احاديث در اين باب بسيار است و براى اصحاب اعتبار و قلوب بيدار، اين قدر كفايت كند. 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🔰این که گفته می شود قرآن معجزه علمی است یعنی چه؟ 🔹منظور آیاتی از قرآن کریم است که بدین صورت باشد: 1️⃣رازگویی علمی باشد؛ یعنی مطلبی علمی را که قبل از نزول آیه کسی از آن اطلاع نداشته بیان کند، بطوری که مدتها بعد از نزول آیه مطلب علمی کشف شود. و این مسأله علمی طوری باشد که با وسایل عادی که در اختیار بشر عصر نزول بوده قابل دسترسی و دستیابی نباشد. 2️⃣ اخبار غیبی در مورد وقوع حوادث طبیعی و جریانات تاریخی باشد که در هنگام نزول آیه کسی از آن اطلاع نداشته و پس از خبر دادن قرآن طبق همان خبر واقع شود. و این خبر طوری باشد که بوسیله وسایل عادی قابل پیش بینی نباشد. پس اگر مطلبی را قرآن خبر داده که قبلًا در کتابهای آسمانی گذشته به آن اشاره شده بوده است و یا در مراکز علمی یونان و ایران و. . . در لابلای کتابهای علمی و آراء دانشمندان آمده است. و یا مطلبی باشد که طبیعتاً و یا بصورت غریزی قابل فهم بوده است این امور معجزه علمی محسوب نمی شود. 📖منبع : تفسیر موضوعی قرآن ویژه جوانان، ج 2، ص: 30 @rahighemakhtoom
قرآن شناسی/ علوم قرآنی 🔰درس نوزدهم: اعجاز قرآن‌ 🔹اعجاز از ريشه عجز (ناتوانى) به‌معناى ناتوان ساختن مى‌باشد. ناتوان ساختن بر دو گونه است: 1️⃣يكى آنكه توانايىِ كسى قهراً از وى سلب شود و او به عجز درآيد؛ مثلًا: اگر شخصى قدرت مالى يا مقامى دارد، آن مال يا مقام از او با زور گرفته‌شود و او به خاك مذلّت بنشيند. 2️⃣ديگر آنكه كارى انجام گيرد كه ديگران از انجام آن عاجز باشند، بدون آنكه درباره آنان هيچگونه اقدام منفى به‌عمل آمده‌باشد. ⤴️اعجاز انبياء از نوع دوم است؛ يعنى عملى كه به دست آنان انجام مى‌گيرد بيرون از توان بشريت است؛ چرا كه خارج از محدوده عوامل مؤثر متعارف و شناخته شده است و براى بشريت امكان شناخت آن بر اساس موازين طبيعى، هرگز ميسّر نيست. به همين جهت معجزه را «خارق العادة» توصيف مى‌كنند؛ يعنى بيرون از شعاع تأثيرات طبيعى مألوف (عوامل طبيعى شناخته شده، عادى و مأنوس) قرار گرفته است؛ به گونه‌اى كه طبيعت اين جهان- با ساختار كنونى خود- از عهده انجام آن عاجز است. .ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا