هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
#زیست__مومنانه
⚡️انسان جاری و ماهیت پرسش های او(۶/۱)
▪️سوال کن از آن چه که نیاز تو و کمبود توست و یا فکر تو بر روی آن متمرکز است، نه از آن چه که دیگران به تو تلقین کرده اند یا آن که خودت به زور در ذهنت نشانده ای و در خودت سبز کرده ای.
▪️کسانی را میشناختم که حرفها و سؤالات دیگران را به خود میبستند تا گرد و خاک به پا کنند و در چشم ها، بزرگ جلوه کنند، اما آن چه را که در این میان از دست میدادند، خودشان بودند؛ که این از دست رفتن، غرامت سنگینی است برای مقلّدان مفلوکی که نیازهای اصیل خود را میپوشانند و آمپرمتر دهان دیگرانند، و تو نگو که نمی شود نیازها و ضعفهای خودم را بشناسم؛ که انسان در خلوت صمیمی خودش از هر کس دیگر بر خودش آگاه تر است.
▪️اگرچه در برابر دیگران به خودفروشی میپردازد، اما در دل شب یا در هنگام مرگ روز و... در آن لحظاتی که با خودش خلوتی صمیمی دارد، خودفروشیها رخت بر میبندد و خود واقعی اش جلوه میکند.
▪️برای توضیح بیش تر باید بگویم شناخت نیازها از حالتهای روحی و صفات اخلاقی ما مشخص میشود. بی توجهی ها، بی ظرفیتی ها، خودخواهی ها، بخل ها، غرورها و حسادت ها، همه نشانة یک کمبود و یک نیاز هستند.
▪️بی توجهیها یا کم توجهیها (اگر برای سازندگی طرف نباشد) علامت ندانستن و در دست نداشتن معیارها و میزان هاست. ما اگر بدانیم که به گفته امام علی علیه السلام، حتی در برابر حیوانات و زمینهای افتاده هم مسئولیم، چگونه میتوانیم از این همه نفوس مستعد به راحتی چشم بپوشیم که: «بله، حالش را ندارم» یا «بی علاقه ام» یا «علیکم انفسکم» یا «مزاحمت برای زن و بچهام است و باید از وقت آنها کم بگذارم» یا «در تماسهای زیاد، شخصیت و ابهت ما خدشه برمی دارد» یا «... ».
▪️من به واقع نمی دانم کسانی که خود را محبوس کرده اند یا هم چون مشک آبی میدانند که نباید تکانش داد و باید ظرفها را نزدیک آورد و از برخوردها و سازندگیها فراری اند، چه مستندی و چه عذری دارند.
▪️مگر این شأن رسول بزرگ نیست که «طبیب دوّار بطبه»؟ آیا هم او نبود که سالها با آن جوان یهودی رفاقت کرد تا در آخرین لحظات، روحش را از آتش حفظ کرد و خدا را بر این عنایت، شاکر بود؟ ما که هجوم سبز رسول صلی الله علیه و آله و سلم را آن هم در دورانی که از او فرار میکردند، شاهدیم، چگونه میتوانیم فریاد سرخ نسل معاصر را لبیک نگوییم؟
▪️این نیست جز از مبانی و معیارها، بی خبر بودن و آیهها و روایتها را یک چشمی دیدن. گمان کرده اند که تمامی قرآن در همین یک آیه است، آن هم با آن برداشت غلط.
▪️این درست است که به زن و بچه ات سخت نگیر، اما این هم هست که در برابر این هجوم وحشی که جوانان تو را گروه گروه به مسلخ میبرد، همة وقتت را نمی توانی برای آنها بگذاری و دیگر نمی توانی به بهانة کم شدن ابهتت، از دیگران ببری؛ آن هم در دورانی که میبینی باطل، مدام دست در کار است و منتظر غفلت یک لحظة تو. دیگر نمی توانی نداشتن حال را بهانه کنی که محرّک تو، نه حالت، که تکلیف و وظیفه توست.
▪️انسانی که از طبیعتش فراتر آمده، امر و تکلیفش به او نیرو میبخشد، نه علاقه و کششهای خودش.
▪️به پیامبر دستور میدهند «فَاسْتَقِمْ کَمَا أُمِرْتَ»، نه «فیما امرت». نمی گویند در مأموریتها استقامت کن، که میخواهند استقامت به اندازه امر باشد. مسئله این نیست که از هر راهی، استقامتها را به دست بیاوری، که استقامت تو باید از امر تو مایه بگیرد. عامل استقامت باید امر تو باشد. آیا خیال میکنی کسی که چنین کار میکند، خسته میشود؟
اینها در متن خستگی شروع میکنند.
▪️نیروی آنها از وظیفه سرچشمه میگیرد، نه از غریزه، و لازمة عمل به تکلیف، دانستن میزان هاست؛ که در تزاحم احکام، بدون میزانهای رشد و اهمیت و صعوبت و... راه به جایی نخواهی برد و این دستور است: «وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ» و سفارشها و دعوتها باید به معیارها و میزانها باشد، نه به خوش آیندها و بکن و نکن ها.
▪️بی ظرفیتیها و نبود استقامت علامت نبود عشق و علاقه و شناخت انسان و دنیاست. کسی که عشقی ندارد، صبری نخواهد داشت؛ چون صبر و استقامت ما به اندازة عشق و علاقة ماست.
▪️ کسی که دنیا و انسان را نشناخته و دنیا را آخور و انسان را حیوان میداند، ناچار مثل بوق درشکه خواهد شد که با کوچک ترین فشاری، جیغش بلند میشود و بی هیچ فشاری پف میکند و مغرور میشود. شناخت کار انسان و شناخت دنیا که کلاس و کوره است، انسان را در برابر فشارها، صابر و استوار و حتی بالاتر شاکر و بهره بردار بار میآورد.
▪️بخل از جان و مال و عزت و اعتبار نیز از نبود شناخت مایه میگیرد. آگاهی و معرفت به این نکته که اگر یک بذر را به خاک بدهم، سنبله هایش را جمع میکنم و اگر یک تومان بدهم، هفت صد تومان برمی دارم، این آگاهی، من را اگر با بخل شدید هم همراه باشم، به سخاوت میکشاند.
ادامه ...
@majaleezendegi
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
#زیست_مومنانه
⚡️ انسان جاری و ماهیت پرسش های او (۶/۲)
▪️علی علیه السلام از کنار زباله دانی میگذشت. غذاهای گندیده ای را دید. ایستاد و نگاهی به اصحاب کرد و درسی برای همیشه آنها داد: «هذا ما بخل به الباخلون». تو میبینی که بخل، نعمتها را برایت نگه نمی دارد، که میگنداند و فاسد میکند. دوشیدن شیر از پستان ها، نه تنها این شیرها را حفظ میکند، که شیرهای تازه در پستان میآورد. همراه این بینش، بخل به سخاوت تبدیل میشود و هرچه بخیل تر باشم، بخشنده تر خواهم بود.
▪️هنگامی که جان و مال ما مفت باخته میشود، چگونه میتوانیم با آن تجارت نکنیم و از آن بهره نگیریم.حالتهای روانی و صفات دیگر انسان هم هرکدام علامت یک کمبود هستند.
▪️در نتیجه، کسی که میخواهد با خودش کاری را شروع کند و مطالعات و تفکراتی داشته باشد، اول باید از این علامتها و حالتها نیازهایش را بشناسد و سپس با طرح سؤال، فکر خود را به جریان بیندازد و مطالعه اش را در همان زمینه شروع کند تا به شناخت و ایمانی دست بیابد که از ضعفها و سستیها و از بخلها و ریاها و غرورها و... آزاد گردد.
▪️احساس ریا و تظاهر و احساس مقبولیت و ستودن و ستوده شدن و این که ما دوست داریم خودمان را در چشمها بنشانیم و مطرح کنیم، هنگامی که با این شناخت و معرفت همراه شد که تو میبینی دنیا، راه است و نقش تو، حرکت است، پس ناچار باید به گونه ای حرکت کنی که گردی بلند نشود، باید به گونه ای بروی که وجودی و چشمی را اسیر و جذب نکنی، ترس و خوف در تو به وجود میآورد؛ که علی علیه السلام درباره متقین میفرماید: «إذا زُکِّیَ أحَد ٌ مِنهُم خافَ ممّا یُقال لَهُ»؛ هنگامی که از آنها تعریف میکنی، ترس وجودشان را فرا میگیرد. همراه این معرفت، احساس مقبولیت و تظاهر و ریا به خوف و پنهان کاری بدل میشود.
🎇 مجال عیش صمیمانهای از جنس زیست آگاهانه لطفاً ما را همراهی فرمایید.
@majaleezendegi
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیِّکَ وحُجَّتِکَ صاحِبِ الزَّمانِ عَلَیْهِ السَّلامُ إلا اَعَنْتَنى بِهِ عَلى جَمیعِ اُمُورى وَکَفَیْتَنى بِهِ مَؤُنَةَ کُلِّ مُوْذٍ وَطاغٍ وَباغٍ واَعَنْتَنى بِهِ فَقَدْ بَلَغَ مَجْهُودى وَکَفَیْتَنى بِهِ کُلَّ عَدُوٍّ وَهَمٍّ وَغَمٍّ وَدَیْنٍ وَعَنّى وَعَنْ وَُلَْدى وَ جَمیعِ اَهْلى وَاِخْوانى وَمَنْ یَعْنینى اَمْرُهُ وَخاصَّتى آمینَ رَبَّ الْعالَمینَ
خدایا! به حق ولى و حجّتت حضرت صاحب الزمان (درود خدا بر او) مرا در همه امور مدد رسان
و در برابر گزند مردمآزاران و طغیانگران و متجاوزان مراقبم باش
خدایا از تو می خواهم به حق آن حضرت پشتیبانم باشی
یا رب طاقتم به سر آمده است
خدایا به حق ایشان مرا و فرزندان و خانواده و برادران و خواهران ایمانی ام را از همه دشمنان و از اندوه و غم و بدهکارى در امان بدار
آمین یا رب العالمین
#امام_شناسی
⚡️جای ما کجاست!(۵)
🎇در قسمت های پیشین گفتیم برخی افراد و گروهها که در زمان غیبت از مدعیان پر شور و حرارت ظهور امام زمان هستند به دلایل و عللی در صف مخالفان حضرت مهدی علیه السلام قرار می گیرند. و از دیگر گروههای سر راه حجت حق جبهه نفاق و کفر جهانی است.
3. کافران و منافقان
🎇در طول تاریخ اسلام افرادی از منافقان با سوءاستفاده از آزادیهای اسلامی به میان مسلمانان رخنه کرده و با تظاهر به شعائر اسلامی از امکانات جامعه مسلمانان استفاده کردهاند. مصالح اسلام ایجاب میکرد پیامبر(ص) و ائمه(ع) با آنان مدارا کنند و از درونشان پی جویی نکنند.
🎇در حکومت مهدی(عج) نیز اینگونه افراد درصدد نفوذ در حکومت و جامعه اسلامی برمیآیند. منافقان گاه تردستانه تا سطح تصاحب مقامات عالی حکومت امام(ع) پیش میروند؛ ولی ذکاوت و قدرت ایشان، جایی برای دستاندازی منافقان باقی نمیگذارد و شدیداً پاکسازی میشوند.
🎇آنان آینده خود را در خطر میبینند و با پخش شایعه و همکاری با گروههای معارض دشمنی خود را آشکار میکنند. در مناطق مرزی با دشمنان خارجی همدست میشوند و در مرکز خلافت، یعنی «کوفه»، آشکارا با امام(عج) میجنگند. حضرت پس از در هم شکستن مقاومت مخالفان، پیروزمندانه وارد کوفه میشود و منافقان را در ردیف سایر فرقههای منحرف نافرمان از میان برمیدارد.
🎇کفّار نیز، که ادعای سرکردگی مردم جهان را داشته و نهضت آزادیبخش امام مهدی(عج) را مانع منافع ناروای خود میبینند، در برابر حضرت صفآرایی میکنند. آنان برای جلوگیری از مسلمان شدن مستضعفان و حاکمیت محرومان نیرو تهیه کرده و با سپاهیان امام(عج) درگیر میشوند.
☑️امام صادق(ع) میفرماید:
«اذا خرج القائم لم یبق مشرک بالله العظیم و لا کافر، الا کره خروجه؛هنگامی که قائم ما خروج کند، مشرکان و کفار از قیامش ناخشنودند.»
🎇دنیای کفر با دستاویز قرار دادن کیش نصرانیت با امام درگیر میشوند و به دشمنان امام کمک میرسانند و به هنگام شکست، بدیشان پناه میدهند.
🎇از برخی از روایات استفاده میشود که سفیانی مهمترین مخالف امام(عج) نیز صلیب درگردن دارد.
🎇امام طی گفتوگوهای اعتقادی و سیاسی، معارضان غیرمسلمان را همراه خود میکند و مشرکان کینهورز جنگ افروز را شکست میدهد.
#آدینه_های_امید
#نشریه_موعود
@rahighemakhtoom
تحلیل فیلم تلماسه.آخر الزمان.docx
56.7K
#مقاله_پژوهشی
📃موضوع:مهدی هراسی آخرالزمانی بر اساس تحلیل داستان فیلم و سریال های "تلماسه DUNE"
📋فرازی از متن مقاله:
داستان « تلماسه : Dune » به آینده ای دوره می پردازد که در آن زمان، بشر به دلیل خطرات ناشی از ربات ها و ماشین های مجهز به « هوش مصنوعی »، تمام ماشین ها و ربات های دارای « هوش مصنوعی » را نابود کرده و فقط از ادوات و ماشین های غیرهوشمند استفاده می نماید. در دنیای مذکور، سکونتگاه انسان ها فراتر از کره زمین و منظومه شمسی بوده و انسان ها در سیارات و کهکشان های مختلفی پراکنده شده اند. حمل و نقل سریع انسان ها در این دوره، علاوه بر سفینه های فضایی و ماشین آلات غیر هوشمند، وابسته به ماده ای به نام « نمک (ادویه) : Spice » است که تنها در یک سیاره که « آراکیس : Arrakis » نامیده می شود، یافت می گردد.
ساکنان « آراکیس »، مردمی دور از تکنولوژی پیشرفته و بیابانگرد هستند که به لحاظ نظامی، اقتصادی و اجتماعی، ضعیف نگه داشته شده اند و به دلیل زیستن در محیط پر از « نمک (ادویه) : Spice »، چشمانشان به رنگ آبی در آمده است.
مردم « اراکیس : Arrakis » که به « فرمن ها : Fremens » مشهور هستند، به مسایل ماورایی اعتقاد دارند و چشم به راه یک منجی هستند تا به کمک آن ها از وضعیت فلاکت بار خود خارج شوند و بتوانند نبردهای بزرگ یا « جهاد : Jihad » خود را در جهان، گسترش دهند.
منجی « فرمن ها » با نام هایی همچون « مهدی : Mahdi »، « مواددیب (مودّیب، مودِّب) : Muad’dib »، « لسان الغیب : Lisan Al Gayb »، و « اصول : Usul » شناخته می شود.
#آدینه_های_امید
@rahighemakhtoom
اَللّهُمَّ صَلِّ عَلى مُحَمِّدٍ وَعَلَى اِبْنَتِه وَعَلى اِبْنَیْها وَاَسْئَلُکَ بِهِمْ اَنْ تُعینَنى عَلى طاعَتِکَ وَرِضْوانِکَ واَنْ تُبَلِّغَنى بِهِمْ اَفْضَلَ ما بَلَّغْتَ اَحَداً مِنْ اَوْلِیائِکَ اِنَّکَ جَوادٌ کَریمٌ
خدایا!رحمت خویش را بر پیامبرت محمد و بر دخترش فاطمه و بر حسن و حسین «علیهم السلام» فروفرست.
خدایا از تو می خواهم به حق آن سروران گرامی مرا بر فرمانبرداری از اوامر خویش و دستیابی به خوشنودی ات یاری فرمایی.
خدایا به حق آن بزرگواران مرا به دریافت مقام و جایگاه والایی که یکی از دوستانت را به آن رسانده ای برسان.
به یقین تو بخشنده ای با کرامتی
🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای دینی
@rahighemakhtoom
baghare124-1.mp3
20.07M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه 124)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان . استاد یزدان پناه ۱۱.mp3
9.89M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(۱۱)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
Hamd_008L.mp3
3.7M
🎤 سوره حمد (جلسه هشتم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 8.docx
28.3K
📋 سوره حمد (جلسه هشتم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
#عکس_نوشت
سوره قصص آیه 77
#قارون #ثروت #دنیا #آخرت #احسان #فساد #نعمت
...و ما دنبال چی هستیم...
@rahighemakhtoom
دین ورزی و اخلاق.مناظره.mp3
41.93M
گفتگو درباره رابطه دین و اخلاق
آقایان دکتر پورحسن(دبیر و مجری برنامه)،رحمتی،صدوقی سها و قراملکی
@rahighemskhtoom
شرح تفسیر المیزان . استاد یزدان پناه ۱۲.mp3
15.09M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(۱۲)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
baghare125-1.mp3
25.9M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه 125)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
#جام_حکمت
⚡️تدبیر و تقوا
📝بعضی از دوستان میرزای شیرازی گفته بودند ما نامه ای خدمت ایشان نوشتیم و از ایشان برای یک ملایی که در یکی از شهرستانها بوده است تأیید خواستیم مرتب نامه به ایشان نوشتیم که فلان شخص در این شهر مردی است خیلی عالم در این حد عالم است، مجتهد است و خیلی هم با تقوا شما ایشان را تأیید کنید.
▪️می گوید ما نامه نوشتیم میرزا جواب نداد بار دیگر نامه نوشتیم باز میرزا جواب نداد. تا بالأخره آن کسی که این همه او را تأیید می کرده می رود سامره که چرا میرزا جواب نداد؟ رفت و گفت آقا چرا ما هر چه برای این آقا تأیید خواستیم شما تأیید نکردید؟ میرزا فرمود: تو همواره در نامه هایت نوشتی که این چقدر عالم است و چقدر با تقواست در یک نامه ات ننوشتی که عقلش در چه حدی است؟
🎇من نمیتوانم کسی را فقط به دلیل علم و تقوا تأیید کنم در صورتی که برای من محرز نیست که از نظر عقل و تدبیر و هوشیاری و درک شرایط زمان و درک و شناخت مردم در چه حدی است بسیار خوب آدم عالم و باتقوا برای خودش آدم خوبی است، اما من نمی توانم مقدرات اسلامی مردم را در دست کسی بدهم که عقلش برای من محرز نیست.
📚استاد #شهید_مطهری آشنایی با قرآن، ج ۸، ص ۱۵۰-۱۴۸ با تلخیص)
🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
#زیست_مومنانه
⚡️انسان جاری(۷)
▪️کسی که از غرور سرشار است، گیرم که تمامی کتابهای انقلابی و اجتماعی و فلسفی و دینی را هم بخواند، تازه موجود خطرناکی خواهد شد که هر چه بزرگ تر شود، زیان بارتر خواهد شد.
▪️ چنین کسی باید به شناختهایی دست بیابد و از تفکراتی برخوردار شود که بداند نعمتها از او نیست، به دلیل این که در اختیار او نیست و در نتیجه، آن چه از او نیست، نمی تواند عامل افتخار و افسارگسیختگی او باشد.
▪️ آدم مغرور، یا به سرمایهها و دارایی هایش به فکر و عقل و ثروت و قدرت و علمش مینازد و یا به بازدهی وسودهایش.
▪️ در نتیجه، اگر بداند که سرمایهها به او مربوط نیستند و بداند که سود را باید با سرمایهها سنجید که «هر که بامش بیش، برفش بیش تر» و حتی مهم تر از آن، باید نیتها را نقد زد و اسیر عملها نشد؛ که ارزش هر عمل به جهت آن است، همان طور که ارزش هر اسکناسی به پشتوانه آن است، دیگر غرورش رخت برمی بندد، هرچند بزرگ ترین سرمایه را داشته باشد و حتی اگر بیش ترین کارها را انجام داده باشد.
▪️با این شناخت و با این مقایسة سود به سرمایه و با محاسبة عاملها و جهت عمل، دیگر دستاویزی برای غرور نیست.
▪️این را هم بگویم کسانی که از مربی برخوردارند، این کار مربی است که هر چه زودتر آنها را در زمینة نیازهای واقعی قرار دهد و با پختگی، از نیازهای کاذب دورشان کند.
🎇 کلام علی علیه السلام است که فرمود: «یا بن آدم ان کنت ترید من الدنیا ما یکفیک فان... »؛ (شیخ کلینی، الکافی، ج۲، ص۱۳۹)که از دنیا چه میخواهی؛ هوس یا نیاز؟ اگر به اندازه هوست بخواهی، تمامی دنیا کم است و اگر به اندازه نیازت بخواهی، کم ترین چیزی که در آن هست، تو را بس است.
🎇 مجال عیش صمیمانهای از جنس زیست آگاهانه.لطفا ما را همراهی فرمایید.
@majaleezendegi