29.mp3
32.91M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(٢٩)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
26.37M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#جام_حکمت
⚡️محبوب باطل
▪️ اینکه گفته شد: "حبك الشيء يعمی ویصم"، برای آن #محبوب_کروکور است محبت، يك حقيقت ذات اضافه است؛ خود محبت و دوستی و خود عداوت و دشمنی از آن جهت که محبت اند و از آن جهت که عداوت اند کارساز نیستند؛ تا به چه چیزی تعلق بگیرند. اگر حب به يك#متعلق_خوب تعلق گرفت آدم را #بینا می کند #شنوا می کند، کر و کور نمیکند و اگر به يك شيء باطل تعلق گرفت آدم را کر و کور می کند.
▪️اگر آن محبوب کر و کور است حب کر و کور "يعمى ويصم*. دنیا یک چیز کر و کور است که "رأس كل خطيئة" است. سر خطرناك بودن دنیا این است که اول آدم را بالا میبرد - آدم که نمی داند کجا دارد می رود بعد از همان جا پرت میکند.
▪️سر خطرناک بودن آن این است که طوری آدم را بالا می برد که آدم نمی فهمد وقتی برد از همان جا پرت میکند. این دنیا که محبت آن "رأس كل خطيئة" است تا آدم را کر و کور نکند بالا نمی برد چون اگر آدم سمیع و بصیر باشد که حرفش را گوش نمی دهد و هر چیزی را قبول نمی کند.
▪️این #محبت به قدری جاذبه دارد که انسان را کر و کور می کند بعد وقتی کر و کور کرد و برد بالا از همان جا رها میکند سقوط محض است. حب محبوب کور آدم را کور میکند؛ حب محبوب کر آدم را کر می کند.
"حب دنيا كه رأس كل خطيئة است يعمى ويصم، حب اهل دنیا هم يعمى ويصم».
آیت الله #جوادی_آملی
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً همراه محفل باشید👉
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#زیست_مومنانه
#جام_حکمت
⚡️کار تلاش بر اساس نظام عالم
امور زندگی را تنظیم کنیم
🎙آیت الله دکتر سید محمد حسینی #بهشتی
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
Hamd_016L.mp3
3.28M
🎤 سوره حمد (جلسه شانزدهم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 16.docx
26.7K
📋 سوره حمد (جلسه شانزدهم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_عارفانه
⚡️در باب بنده حقیقی
و گفت وقتی غلامی خریدم از و پرسیدم که چه نام داری؟ گفت: «تا چه خوانی
گفتم: «چه خوری؟» گفت: «تا چه دهی.»
گفتم: «چه» پوشی؟ گفت: «تا چه پوشانی
گفتم: «چه کار کنی؟ گفت تا چه کار فرمایی
گفتم چه خواهی؟ گفت: بنده را با خواست چه کار؟ پس با خود گفتم ای مسکین تو هرگز چنین بنده بوده ای خدای را همه عمر؟ بندگی باری بیاموز
#تذكرة_الاولياء ذکر #ابراهیم_ادهم
👈مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.👉
#جام_حکمت
⚡️انسان موجودی ابدی
🎇انسان یک موجود ابدی است که هست که هست که هست یک موجود ابدی فرهنگ ابدی می خواهد؛ نه می پوسد نه از هستی خارج می شود. درست است که انسان در قبر میرود و بدن می پوسد ولی انسان همچنان به سوی " #ابد مسافر است از دنیا وارد برزخ می شود از برزخ واره ساهره معاد میشود از آنجا وارد بهشت میشود - ان شاء الله _ و برای ابد می ماند؛ نه سال دارد نه ماه نه زمان دارد نه زمین. انسان یک موجود ابدی است. یک موجود ابدی " فرهنگ ابدی میخواهد این نه با کشتارو امثال آن به دست می آید نه با «انا ربکم الاعلی» به دست می آید نه با حرف نمرود که گفت: «انا احی و امیت» به دست می آید نه با جنگ جهانی اول و دوم به دست می آید نه با صنایع و حرفه ها.
🎇 فرمود شما باید بدانید انسان یک موجود ابدی است؛ انسان ساکن نمی شود تا خستگی احساس کند ثابت میشود که ثبات منزه از خستگی است. اگر انسان یک موجود ابدی است به «دارالقرار» می رود و ثابت می شود باید یک فرهنگ ثابت تهیه کند فرهنگ ثابت در خوردن و پوشیدن و نوشیدن نیست اینها مشترک بین انسان و دام است. انسان موجود ابدی است و موجود ابدی خود را به جنگ جهانی اول و دوم و امثال آن نمی فروشد خود را خود فروشی نمی کند و بداند با خدایی در کار است که به دانش ما قسم یاد کرده است به #قلم قسم یاد کرده است؛ ما را به فرهنگ عادت داد به فرهنگ قسم خورد؛ فرمود به مرکب قسم به قلم قسم به مقال و مقالت قسم ،«ن و القلم و ما يسطرون» تا جامعه نفس میکشد با علم ، سخن می گوید با علم بنان و بیانش با علم!!
📝 سوره نازعات / آیه ۲۴
آیت الله #جوادی_آملی
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
امامخمینی در بیان اهمیت و جایگاه قرآن قائل است قرآن بزرگترین رحمت الهی است که برای بشریت نازل شدهاست و راه وصول به سعادت را برای انسانها باز کرده و بزرگترین نسخه نجاتدهنده بشر است که میخواهد همه زنجیرهایی را که بر دست، پا، قلب و عقل انسان زده شده باز کند و وی را از هلاکت برهاند.
با همین نگاه به قرآن است که ایشان حتی دربارهٔ قصههای قرآن نیز معتقد است این بخش از قرآن برای بیان تاریخ و مجرد اخبار و قصه نیست، بلکه در این قصهها چگونگی تربیت انبیا(ع) و مردم بیان شده و خداوند اغراض خاصی را دنبال میکند و تکرار آنها نیز به سبب تأثیر حقایق و معارف در قلوب است.(امامخمینی، آداب الصلاة، ۱۸۶–۱۸۷؛ امامخمینی، تقریرات، ۳/۴۵۸)
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
رازنماز30.mp3
3.62M
#عرفان
اسراری از سوره #حمد
استاد امیر #ادیب
🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
🔰درس بيست و يكم: ابعاد اعجاز قرآن (13)
🌅3. اعجاز تشريعى
🔸جامعيت احكام اسلامى(عبادات)
🔹واژه «تزكيه» نشان مىدهد كه هدف عبادات، همان پاكى و صفاى درون است. در سوره «شمس» مىخوانيم: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكَّاها؛[شمس، 9.] بهيقين رستگار است كسى كه درون خود را پاكيزه نمايد».
🔹انسان در درون خود احساس مىكند كه بر فراز هستى، نيروى برترى هست كه تمامى هستيها را فراگرفته و خود را ذرّهاى كوچك مىبيند كه بر روى امواج متلاطم هستى شناور است؛ آن نيروى برتر و قدرتمند است كه او و ديگر ذرّات هستى را نگاه مىدارد.
🔹بهعلاوه همين عجز و ناتوايى، او را به سوى كمال و توانايى مطلق مىراند و توجه درونى او را به سوى كمال مطلق معطوف مىدارد؛ ازاينرو از درون خود مىكوشد تا اين ميل و رغبت و عشق به كمال مطلق را در صورت كلمات و الفاظ (ادعيه و اذكار) ابراز دارد؛ اينگونه است كه عبارات سرشار از محبّت و سپاس، از درون او مىجوشد و سيلآسا سرازير مىگردد و اگر قصورى در خود احساس كرده، درخواست گذشت و آمرزش مىنمايد. اين چيزى است كه انسان از روزى كه خود را شناخته، با آن خوگرفته و همواره سرشت وجود او با آن همراز بوده است.
🔹عبادتها و نيايشها- به شكلهاى گوناگون- صورتهاى تجسّد يافته عواطف درونى انسان است كه بر ملا مىشود. هر دين و آيينى به شكلى، قسمتى از نيايش انسان را سرلوحه عملى خود قرار داده است.
🔹در آيينهاى كهن هندويى و زرتشتى، نمونههايى از اينگونه نمايشهاى عبادى- نيايشى وجود داشته است. همچنين گونههايى نيز از نيايش ميان جهودان و ترسايان رواج داشته و دارد؛ امّا بهنظر مىرسد كه شكلهاى موسوم، آميخته با بسيارى از خرافات و بدعتهاى ناروا شده است.
..ادامه دارد
📚آموزش علوم قرآن استاد آیت الله محمد هادی
#معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید
🎇 محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه 30.MP3
50.71M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(30)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
⚡️رهبری صاحب عزم
☑️امام خمینی (قدس سره) شاگرد برجسته مکتب پیشوایان دین و از صاحبان عزم بود. او در آغاز نهضت خویش در اعلامیه ای نوشت: اکنون که دشمنان کمر به نابودی دین خدا بسته اند تقیه حرام است.
☑️تقیه در زمانی لازم است که اصول دین پا برجا بوده تنها فروع دین در معرض آسیب باشد؛ اما هنگامی که استکبار جهانی بر اصل و فرع دین می تازد تا آن را ریشه برکند، تقیه در برابر آن جایز نیست و این فتوای رسمی امام راحل (ره) بود.
☑️او که برای براندازی نظام طاغوت مصمم شده بود خطرها و تهمتها و زندان و تبعید و محاصره را به جان پذیرفت و اقشار گوناگون است اسلامی وی را تأیید و حمایت نمودند تا آن که در سایه عزم پایدار آن رهبر کبیر و مردم مؤمن نهضت اسلامی به نتیجه خود رسید.
📚شکوفایی عقل در پرتو نهضت حسینی صفحه ۱۱۳
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
🔶امام راحل جامع بین غیب و شهادت، عرفان، فلسفه و سیاست بود
🔸طوبی برای کسی که بین غیب و شهادت از یک سو، بین عرفان و سیاست از سوی دیگر، و بین فلسفه و سیاست از سوی سوّم جمع کرد. او نه تنها قائل به «ولایت فقیه» بود، بلکه چون حکیم بود، قائل به «ولایت حکیم» بود و چون عارف بود، قائل به «ولایت عارف» بود؛ او «ولایتی» را آورد که در آن فقاهت، آمیخته با حکمت و حکمت، عجین شده با عرفان بود.
📚آیت الله جوادی آملی، کتاب بنیان مرصوص
▪️فرا رسیدن سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رضوان الله علیه) و قیام خونین ۱۵ خرداد تسلیت باد.
•┈┈••✾•🌱🥀🌱•✾••┈┈•
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
✨﷽✨
#پرسش
🔴چرا خدا به ستمگران و #گنهكاران ﷼مهلت میدهد؟
✍سازمان آب و برق، به تمام منازل آب و برق مى رساند، این صاحبان منازلند كه مى توانند از این آب و برق استفاده صحیح كنند یا نادرست.
▪️ خداوند انسان را آزاد و مختار آفرید و همه گونه #امكان رشد را در #اختیار او گذاشت، اگر انسان با علم و آگاهى راه بدى را انتخاب كرد، مقصّر خود اوست.
🎇امّا چرا خداوند جلوى چنین انسان هایى را نمى گیرد، زیرا: اگر همین كه انسان بناى ناسزا و دروغ گفتن داشت، خداوند او را لال كند و همین كه بناى سیلى زدن به #مظلوم داشت، دست او فلج شود، همین كه بناى نگاه بد داشت چشمش كور شود و...
▪️ آیا این انسان كه از روى #ناچارى خلاف نكرده، قابل ستایش است؟ ارزش انسان زمانى است كه با #اختیار خودش، آزادانه و آگاهانه كارى را انجام دهد و یا از خلافى دست بردارد.
🎇 اگر دست انسانى را با طناب بستند و از جیب او پول درآوردند و خرج كردند، نمى توان گفت آن دست بسته، مرد سخاوتمندى است و اگر مرد نابینایى، به نامحرم نگاه نكرد، نمى گویند چه انسان پاكى.
🎇آرى، خداوند مى خواهد #انسان ها آزاد باشند تا خود راه #خیر و خوبى یا راه #شرّ و بدى را انتخاب نمایند و عمل كنند.
👈محفل قرآنی رحیق گنجینه ناب ترین های دینی . لطفاً محفل قرآنی را با حضور خود حمایت کنید .👉
تفسیر 453.mp3
10.73M
💢تفسیر سوره #حج جلسه نهم
☑️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر( جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_حج #حج
🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه
🌱🌱🌱
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
baghare140-2.mp3
25.89M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه 140)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
baghare140-3.mp3
22.48M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه 140)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه 31.MP3
51.24M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر #المیزان، سوره حمد(31)
🎙تبیین: استاد #یزدان_پناه
📣انتشار شنبه تا چهارشنبه
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#تفسیر_کوتاه
☑️کارهای خیر تقلبی
☑️خوبی منهای خدا
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
انسان شبیه خدا.aac
318.8K
#زیست_مومنانه
تو شبیه خدایی!
بسم الله الرحمن الرحیم
🎙کوتاه و شیرین سخنی از استاد دکتر #الهی_قمشه_ای
👈مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷
#یادداشتهای_روزانه
🔰راه کسی مگیر و بیراهه هم مرو
یکی از فرازهای گفتاری استادجوادی آملی که دربسیاری از جلسات و به مناسبت های گوناگون تکرار می کنند این جملات است:
"نه بیراهه برو نه راه کسی را ببند"
ایشان رمز خوشبختی و سعادت ،آرامش،گشایش در امورودینداری را در این دو جمله می دانند.
🔅نیک می دانیم ونیاز به بازگویی نیست که "انسان"تنها موجود بی نهایت طلب کائنات و هستی است واگربه درستی از فطرت و وجدان و عقل فرجام اندیش استفاده نکند و برای هماهنگی عقل و وجدان و فطرت با غرایز و نیروهای حیوانی خویش وموانع بیرونی(اهریمن جن و انس) در مسیرزندگی از خضر راهی و صاحبدلی راهنمایی نطلبد همچنان بیراهه خواهد رفت .درد امروز فرد و خانواده و جامعه ی ما در مراجعه نکردن به عناصر یاد شده و یا خود درمانی و بد درمانی های معنوی و روحی است.
👈جامعه ای که بیش از پانزده میلیون پرونده باز در دادگاهها و محاکم قضایی دارد و نزدیک به 60 میلیون آدم را درگیر خود کرده و بیشتر آن هم مالی،ملکی،خانواده گی است پر واضح است که دچاربیماری است . بی اعتنایی آگاهانه یا نا آگاهانه به طبیب حاذق ناصح دلسوز و نسخه های درمانگران الهی ،رفاه و خوشی و نشاط و سرزندگی و ادب و احترام و اخلاق را از آنان گرفته است.
اگر این بیراهه نیست پس چیست؟!
🔅آدمی که در بیراهه گام برداشت (لیکن به گمان خویش درست می رود) بر اساس سرشت بی نهایت طلبی آسیب و زیان های جبران ناپذیری دارد.
1-خود زنی و خود آزاری(همان بیراهه روی)
2-دیگر آزاری (ایجاد راه بندان و موانع برای دیگران)
بی شک آدمی که بر خویشتن خویش مهربان نباشد انتظار مهرورزی بر دیگران توقع بیجایی است.
معیاربیراهه روی پیروی از "خودِ گیاهی و حیوانی "انسان است. واتفاقات و حوادث ناگوار و سخت ،بروز ظهور این معیاررا آسان تر می سازد.
جایی که به خویشتداری بیشتر نیاز است ببین او چه می کند؟!
جایی که به گذشت و فداکاری نیاز است بنگر او چه می کند؟!
جایی که حقیقت در مسلخ مصلحت قربانی می شود او چه می کند؟!
جایی که علم و مهارت جهل و ناکارامدی را تسخیر می کند دقت کن او چه می کند؟!
جایی که ......؟!
🔅و چنین است آنگاه که "خود" معیارشد برای تامین و اشباع و اقناع و ارضاء "خودِ"سیری ناپذیر و نهایت طلب راه را بر دیگران خواهی بست و تا می توانی از رشد و کمال و زندگی بهین دیگران جلوگیری خواهد کرد.!!
بی عنایات خدا هیچیم هیچ!
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
🔶فصل يازدهم : دواى هرزه گردى خيال
9️⃣6️⃣قسمت شصت و نهم (تربیت قوه خیال ۴)
🔹عمده در باب تربیت قوه خیال حسّ احتياج است كه آن در ما كمتر است،
🔹 قلب ما باور نكرده كه سرمايه سعادت عالم آخرت و وسيله زندگانى روزگارهاى غير متناهى نماز است.
🔹 ما نماز را سر بار زندگانى خود مى شماريم و تحميل و تكليف مى دانيم.
🔸 حبّ به شىء از ادراك نتايج آن پيدا مى شود، ما كه حبّ به دنيا داريم براى آنست كه نتيجه آن را دريافتيم قلب به آن ايمان دارد. لهذا در كسب آن محتاج به دعوتخواهى و وعظ و اتّعاظ نمى باشيم.
ادامه دارد .....
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_الصلاه
#اسرار_نماز
🎙در انتشار آموزه های زندگی ساز قرآن و اهل بیت علیه السلام رسانه باشیم.
🔅محفل قرآنی رحیق
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
#زیست_آگاهانه
📃برگی از کتاب #انسان_جاری(13) شروع از شناخت خود یا جهان!
▪️پس از طرح و تنظیم پرسش های مان، نوبت تحلیل و بررسی میرسد که ریشه است. خب حالا با چند سؤال روبه رو هستیم ؟برای پاسخ به پرسش های بنیادین از کجا شروع کنم؟ آیا از «خدا» یا «جهان» یا «انسان» یا از هیچ کدام، که از «جامعه» و «طبقات»؟! به چه دلیل؟ از کجای آن؟ با این شروع به چه نتایجی میرسیم؟
▪️خب حالا تحلیل و بررسی را از کدام یک آغاز کنیم؟ از طبیعت... تا انسان...؟ یا از انسان... تا طبیعت...؟ و یا هیچ کدام، که از خدا؟ و یا این که همة اینها ذهنی گرایی است و باید از اقتصاد و مسائل اجتماعی؟و یا جهان ....
▫️در این اینجا، بعضی از مکتبها میگویند: «تحلیل از جهان شروع میشود» و دلیلشان این است که از لحاظ تکاملی، جهان بر انسان، مقدّم است و ماده در سیر تکاملی خود به حیات رسید و از حیات تا شعور و از شعور تا مراحل تاریخی.
🌑 و اما یک اشتباه !
▪️اشتباه در این است که آنها "تقدم زمانی" را دلیل تقدم بر شروع میگیرند، در حالی که تقدم زمانی، تقدم در شروع را نمی رساند و تنها موقعی به این تقدم روی میآوریم که دستمان از هر دلیل دیگری کوتاه باشد و گذشته از آن، این شروع برای تبیین علمی جهان کافی است، اما برای تبیین کلی جهان هرگز!
▫️چون انسان پس از عبور از مرحله آگاهی ابتدایی و جریان انعکاسها و بازتاب ها، هنگامی که به خودآگاهی میرسد و به تحلیل میپردازد و تجربه ها، انگارهها و استنتاجها را نقد میزند و تحلیل و تجزیه را شروع میکند، در این مرحله، با تلقی و بینشی که از خودش دارد، چارچوبی برای تمام تجربهها و استنتاجهای علمی میسازد.
▪️بینش علمی او در این چارچوب شکل میگیرد و معنا پیدا میکند. پس در این مرحله، جلوتر از جهان، با خودش سر و کار دارد. او از خودش عبور میکند تا به جهان میرسد.
و این جاست که از دیدگاه شناخت و تبیین کلی، انسان مقدم میشود؛ چون تمام تحلیلهای علمی که از تجربههای انسان مایه میگیرند، از تبیین کلی جهان عاجز هستند. تمام روشهای تجربه گرا و عقل گرا یا تلفیقی از این دو، در مرحله تحلیل علمی مورد استفاده قرار میگیرند، نه برای تبیین کلی آن.
🔹تبیین کلی جهان، نه از تجربه و نه از عقل، که از ادراکات حضوری انسان مایه میگیرد. تفکر از این منبع شناخت تغذیه و استنتاج میکند. در این جا دو دیدگاه وجود دارد.
▫️از دیدگاه تکامل، جهان، پیش از انسان مطرح است،
▫️ولی از دیدگاه تبیین و شناخت، انسان، پیش از جهان مطرح میشود و تحلیل از انسان آغاز میگردد[ علی صفایی حائری، روش نقد، ج5، ص83.]
📄یاد آوری: برای فهم درست مطلب نوشته های پیشین را بخوانیم.
👇👇👇
🎇مجال عیش صفحه اندیشه و زندگی.همراه ما باشید.🌷