eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
9.44M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
پنجشنبه‌های حسینی دنیای منه امام حسین علیه‌السلام بزرگتر از دردای منه زیارتش بزرگترین رویای منه
اختلاف های دینی و انحراف از جاده صواب معلول ستمکاری علماء بوده که مطالب کتاب آسمانی را برای مردم نگفتند و یا اگر گفتند تاویلش کردند و یا در آن دست انداخته تحریفش نمودند تفسير الميزان ج ۱ ص ۵۸۶ مرحوم علامه طباطبائی رضوان الله علیه
بقره 183 تا195.mp3
15.95M
📜نکته ها و پیام های آیات ۱۸۳تا ۱۹۵برگرفته از تفسیر تخصصی و تفسیر ساده 🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح 🎙استاد سید حامد 🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷 «ورود به محفل قرآنی رحیق»
⚡️بت شخصیت(اینفلئوسر) ▪️انسان ها هر اندازه در مسیر حقْ اوج بگیرند، امكان كژروی در آنان، منتفی نیست. از این رو، شایسته است تا مردمان در پیروی از شخصیت ها به این نكته توجّه كنند و هرگز انسان ها را «مطلق» ندانند. ▪️ توجّه به این نكته و دیگر آموزه های بیدارگر امام علی علیه السلام در این باره را باید اساسی ترین رهنمودهای آن بزرگوار در تصحیح فرهنگ عمومی تلقّی كرد. ▪️روشن است كه در جریان های اجتماعی و سیاسی، بیشترین انحراف های سیاسی و اجتماعی، ناشی از مطلق گرایی درباره چهره ها و شخصیت گرایی در موضع گیری هاست. ▪️امام علی علیه السلام به مردم هشدار می داد كه شخصیت ها هر چند بزرگ و ارجمند و محبوب و معتمَد باشند، نمی توانند معیار حق و باطل قرار گیرند. ▪️ امام می كوشید جامعه را به لحاظ آگاهی و شناخت موضع ها و معیارها و آگاهی های فرهنگی، به سطحی برساند كه شخصیت ها و مواضع آنان را - هر اندازه بزرگ باشند -، با حق بسنجند، نه حق را با شخصیت ها؛ حق را معیار شناخت شخصیت بدانند، نه شخصیت را معیار شناخت حق. 👈ورود به محفل قرآنی رحیق
Hamd_024L.mp3
3.49M
🎤 سوره حمد (جلسه بیست و چهارم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 24.docx
28K
📋 سوره حمد (جلسه بیست و چهارم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید. @rahighemakhtoom
🔰حق مداری نه خود محوری قال امام صادق علیه السلام: إنّ مِنْ حقیقَةِ الایمان أنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَاِنْ ضرّک عَلَی الباطل وَإنْ نَفْعَک، وَأنْ لا یجوز مَنطِقُکَ عِلْمَکَ»؛ (بحار/ ج 67/ ص 106) از نشانه‌ها و آثار ایمان حقیقی آن است که حق را گر چه به زیان شما باشد بپذیرید و باطل را گرچه به سود شما باشد نپذیرید. 🔹همان‌گونه که به حسب ظاهر، کعبه قبله مسلمانان و مطاف زایران است، از نظر باطن هم هر انسانی، قبله و مطافی دارد و قبله هر کسی، هدف خاصّ اوست که برای نیل به آن هدف، به سمت آن حرکت می‌کند و مطاف هرکسی، چیزی است که در مدار آن می‌گردد. برخی خود محور و خودمدار و برخی دیگر، حق محور وحق مدارند. 🔹قبله کسانی که خود مدار و خودمحورند، منافع شخصی آنهاست. قرآن کریم از انسان خود محور، به ﴿فمنهم ظالم لنفسه﴾[سوره فاطر، آیه 32.] یاد کرده و در تعبیرات روایی آمده است که او «یَحْوُمُ حَوْم نَفسه»[بحار، ج 23، ص 214.]؛ چنین کسی بر خود ستم کرده است؛ زیرا قبله اصلی خود را نشناخته و مطاف و مدار اصیل خویش را نیافته است. 🔹گروه دیگر، حق محورند و قبله و مطاف و مدار آنها، حقّ است؛ خواه به سود آنها باشد و خواه به زیان آنها. البته حق به زیان کسی نیست، چنان که باطل به سود کسی نخواهد بود؛ چون باطل، نه موافق با نظام آفرینش است و نه موافق با هدف آفرینش انسان. از این رو، امام صادق (علیه‌السلام) می‌فرماید: «إنّ مِنْ حقیقَةِ الایمان أنْ تُؤْثِرَ الْحَقَّ وَاِنْ ضرّک عَلَی الباطل وَإنْ نَفْعَک، وَأنْ لا یجوز مَنطِقُکَ عِلْمَکَ»[ بحار، ج 67، ص 106.]؛ از نشانه‌ها و آثار ایمان حقیقی آن است که حق را گر چه به زیان شما باشد بپذیرید و باطل را گرچه به سود شما باشد نپذیرید. سود و زیان در این حدیث، راجع به تشخیص خود شخص و ناظر به خصوص نفع و ضرر مادی است، و گرنه هیچ حقی زیان‌آور نبوده و هیچ باطلی سودمند نیست. 🔹این حدیث شریف حاوی دو دستور در زمینه تهذیب اخلاق است که یکی مربوط به امور عملی و دیگری در ارتباط با امور نظری و علمی است. حضرت فرمود: در کارهای عملی، حق را انتخاب کنید و به آن رأی دهید گرچه در ظاهر به زیان شما باشد، و باطل پسند نباشید گرچه در ظاهر به سود شما باشد. از نظر علمی، بیش از مقدار دانشتان ننویسید و سخن نگویید. مبادا استادی در کلاس درس بخواهد از جهل شاگرد سوء استفاده کند، و بیش از نصاب علمی‌خود سخن بگوید یا کسی هنگام تنظیم مقاله‌ای از جهل خوانندگان سوء استفاده کرده بیش از مقدار دانشش بنویسد. برای مؤمن، زبان یا قلم امام نیست، بلکه عقل و علم امام است؛ یعنی زبان و قلم انسان باید به عقل و علم او اقتدا کند. 📚منبع: برگرفته از قرآن کریم – مبادی اخلاق در قرآن –تالیف : آیت الله ج 11/صص 85-86 👈ورود به محفل قرآنی رحیق
حق مداری و شخصیت گرایی۱.mp3
18.6M
موضوع: حق مداری و شخصیت محوری(جلسه اول) دهه سوم محرم،مشهد مقدس؛هیئت محبان اهل بیت علیهم السلام شهرک غرب محله 9 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید.
⚡️هیچگاه از ترنم این سرود غافل نشو ▪️محدث نوری در کتاب ارزشمند مُستدرک الوسائل روایت کرده است:« پس از نزول آیه بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌ پیامبر‌(ص) در صدر تمام نامه‌ها، دستور میداد بنویسند: "بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمٰنِ الرَّحِيمِ‌». ▪️"بسم الله" در آغاز کارها عامل برکت، اقرار به عبودیت، عامل دوام، و طاردِ و دور کننده شیطان است. 👈ورود به محفل قرآنی رحیق