eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌حق توحید آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌پیام جهانی ▪️ [امام حسین سلام الله علیه] فرمود هر كه از خاندان و دامن پاك به دنیا آمده، مثل من فكر می ‌كند. فرمود: «أَلا إِنَّ الدَّعِی بْنَ الدَّعِی قَدْ رَکَزَ بَینَ اثْنَتَینِ بَینَ السِّلَّةِ وَ الذِّلَّةِ وَ هَیهاتَ مِنَّا الذِّلَّةُ یأْبَی‏اللهُ لَنا ذلِک وَ رَسُولُه وَ الْمُؤْمِنُونَ وَ حُجُورٌ طابَتْ وَ طَهُرَتْ وَ أُنُوفٌ حَمِیةٌ وَ نُفُوسٌ أَبِیةٌ»؛[1] فرمود این بیگانه مرا مخیر كرده كه زیر بار ستم را امضا بكنم؛ خدا نمی ‌پسندد، پیغمبر نمی ‌پسندد، مؤمنان عالم نمی ‌پسندند، زنان پاك نمی ‌پسندند، مادران پاك نمی ‌پسندند، همسران پاك نمی‌ پسندند. حرف حرف جهانی است! سخن از عرب و عجم نیست! فرمود زنان پاك، مادران پاكدامن اجازه نمی ‌دهند كسی زیر بار ظلم برود. نفرمود ما خاندان هاشمی زیر بار ظلم نمی رویم؛ حرف حرف جهانی است! شما اگر می ‌بینید وجود مبارك علی اكبر افتاد، حضرت رفت او را بوسه داد، در كنار نعش علی اكبر آن غلام سیاه هم بود، حضرت قبلاً رفته بود او را هم بوسه داد. یكسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سیه نكند فرق با سپید این ‌طور نبود كه پسرش علی اكبر را ببوسد و بالای سر غلام نرود. یكسان رخ غلام و پسر بوسه داد و گفت ٭٭٭ در دین ما سیه نكند فرق با سپید ▪️ بنابراین فرمود تنها من نیستم، هر كه از یك مادر پاك و از دامن پاك به دنیا آمده زیر بار ظلم نمی ‌رود، این است كه امام فرمود: خون بر شمشیر پیروز است، محرم را زنده كنید، محرم اسلام را زنده نگه می ‌دارد. محرم انقلاب را تأمین كرد! چهارتا راهپیمایی كار ایران را یكسره كرد، تاسوعا بود و عاشورا بود و اربعین بود و 28 صفر؛ این چهارتا راهپیمایی میلیونی كار را یكسره كرد. در محرم چرا این حرف ‌ها را زد؟ برای اینكه مردم آزاده را تربیت كرد. فرمود هر كس از دامن پاك به دنیا آمده ستم را امضا نمی ‌كند؛ البته او امام است امام مقام دیگری دارد؛ اما این وظیفه همه ماست. این ﴿لِیظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ كُلِّهِ﴾[2] را دارد پیاده می‌ كند و پیاده هم كرد. آن ﴿فَخَرَجَ مِنْهَا خَائِفاً یتَرَقَبُ﴾[3] را تا پایان هر خوفی كه پیش آمد ذات أقدس الهی برای او تأمین كرد و او را پیروز و سربلند به درآورد. [1]. مثیر الأحزان، ص55. [2]. سوره توبه، آیه33؛ سوره فتح، آیه28؛ سوره صف، آیه9. [3]. سوره قصص، آیه21. 📚 سخنرانی در شب تاسوعا تاریخ: 1398/06/17 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoom
moharam85_09 s.mp3
10.11M
📌 قیام حسینی 9 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
moharam85_09 p2.pdf
255.5K
📌 قیام حسینی 9 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌پیام جهانی آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 سالک الی الله ▪ بعضی از کارهاست که با عقل بشر هماهنگ درنمی ‌آید. یک خطبه نورانی در نهج ‌البلاغه است، حضرت وقتی اولیای الهی را تعریف می‌ کند، می‌ فرماید اینها طرزی زندگی می‌ کنند که بشرهای عادی نسبت به اینها خیلی نظر مثبت ندارند؛ مثل اینکه ما در تعبیرهای عرفی می ‌گوییم [فلانی] «قاطی کرد»؟ حضرت فرمود طوری این بزرگان در جامعه زندگی می‌ کنند که مقام آنها در دسترس دیگران نیست، می ‌گویند: «لَقَدْ خُولِطُوا»؛[1] اینها مخلوط کردند. «لَقَدْ خُولِطُوا وَ لَقَدْ خَالَطَهُمْ أَمْرٌ عَظِیمٌ»؛ اینها مخلوط نکردند، اینها سرگرم چیزی دیگر هستند. اگر یک سلسله کارهایی می ‌کنند که به عقل شما هماهنگ در‌نمی ‌آید، خودتان را باید درمان کنید! ▪ وجود مبارک امام حسن مجتبیٰ چند بار کلّ اموالش را تقسیم کرد، در بعضی از موارد هم همه اموال را داد. اینها خیال می ‌کنند که این اسراف است. مستحضر هستید اگر کسی در صراط نیست یا خودش صراط نیست، گاهی ممکن است «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّة».[2] اینکه می‌ گویند «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»،[3] برای ماست که در راه نیستیم، گاهی در راه هستیم، گاهی در حاشیه راه و پیاده‌ رو هستیم؛ اما آن که در صراط مستقیم است که به او نمی‌گویند «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا». همه حکما می‌ گویند، اگر کسی خودش صراط مستقیم بود یا در صراط مستقیم بود از آن به بعد «خیر الامور اکثرها و اوفرها و اشدها و اعلاها»، نه «اوسطها»! اگر کسی در راه است، چرا کُند برود؟ چرا آرام آرام برود؟ چرا میانه ‌رو باشد؟ هر چه تُندتر بهتر! لذا ﴿سَارِعُوا﴾،[4] مربوط به همین است. ▪ در بخش‌های قبل ما این فصول پنج ‌گانه را گذراندیم که برای کسی که سالک «الی الله» است؛ اوّل معرفت، بعد هجرت، بعد سرعت، بعد سبقت، بعد امامت. به اینکه نمی ‌گویند: «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا»، آرام ‌تر! این هر چه تُندتر، بهتر! مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾، مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾، مرتّب ﴿سَارِعُوا﴾. نه آن قدری که فقط سرعت داشته باشید، بلکه جلو بزنید! این آقا زاهد است، من می‌ خواهم أزهد باشم. این عالم است، من می‌ خواهم أعلم باشم. این عاقل است، می‌ خواهم أعقل باشم. این عفیف است، می‌ خواهم أعَف باشم. ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾؛[5] یعنی ﴿فَاسْتَبِقُوا﴾! اینجا مزاحم کسی نیست. میدان مسابقه هم به اندازه آسمان و زمین است، کسی معارض کسی نیست، آنجا اصلاً شیطنت راه ندارد. فرمود: ﴿سارِعُوا إِلى‏ مَغْفِرَةٍ﴾، این ﴿سَابِقُوا﴾ برای چیست؟ اوّل سرعت است، تُند بروید! حالا کسی خوب است، خوب ‌تر! اینجا که جای «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» نیست. «خَیرُ الْأُمُورِ أَوْسَطُهَا» برای اینکه پرهیز از یمین و شمال باشد که «الْیمِینُ وَ الشِّمَالُ مَضَلَّةٌ وَ الطَّرِیقُ الْوُسْطَی هِی الْجَادَّة»،[6] این «خیر الامور» است. [1]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه193. [2]. نهج البلاغه(للصبحی صالح)، خطبه16. [3]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏6، ص541. [4]. سوره آل‌عمران، آیه133. [5]. سوره بقره، آیه148؛ سوره مائده، آیه48. [6]. الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏8، ص68. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه قلم جلسه 2 تاریخ: 1397/09/17 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت 6: تفسیر آیات 6 تا 10 يَقُولُ‌ أَهْلَکْتُ‌ مَالاً لُبَداً6 أَ يَحْسَبُ‌ أَنْ‌ لَمْ‌ يَرَهُ‌ أَحَدٌ7 أَ لَمْ‌ نَجْعَلْ‌ لَهُ‌ عَيْنَيْنِ‌8 وَ لِسَاناً وَ شَفَتَيْنِ‌9 وَ هَدَيْنَاهُ‌ النَّجْدَيْنِ‌10 🔹 «أَهْلَکْتُ»: نابود و تباه کردم. مراد خرج کردن و مصرف نمودن است. «لُبَداً»: انباشته و فراوان. «أَهْلَکْتُ مالاً لُّبَداً»: مرادِ چنین کافری و کافرانی، اظهار تفاخر به کثرت دارائی، و بذل و بخشش بی‌رویه به مردمان، و گشاده‌دستیها و ولخرجیهای فراوان است. ✅ ۱ - به رخ کشیدن انفاق اموالى انبوه و مباهات به آن، ورد زبان قلدر مآبان گردنکش (یقول أهلکت مالاً لبدًا) ✅ ۲ - افتخار به بذل و بخشش ها و خودنمایى در تأمین نیازمندى هاى مالى جامعه، مذموم و مورد نکوهش خداوند است. (یقول أهلکت مالاً لبدًا) ✅ ۳ - مصرف ثروت براى رفع نیازمندى هاى مردم، در دیدگاه منکران معاد، خسارتى سنگین و جبران ناپذیر است. (أهلکت مالاً لبدًا) ✅ ۴ - برخى از مردم، به دروغ خود را از انفاق گران معرفى کرده و مدعى بذل و بخشش هاى انبوه اند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا) 🔅🔅🔅 ✅ 5 - پندار نهان ماندن کردارها از خداوند و ناظر نبودن او بر انسان، پندارى باطل و شگفت آور است. (أیحسب أن لم یره أحد) ✅ 6 - خداوند، انسان ها را مى بیند و به کردار و گفتار آنان آگاه است. (أیحسب أن لم یره أحد) ✳ 7 - لزوم پرهیز از ادعاهاى نادرست و توجه به آگاهى خداوند از رفتارها و نیّت هاى انسان (یقول ... أیحسب أن لم یره أحد) ✅ 8- مدعیان کمک هاى اقتصادى به جامعه، باید خدا را ناظر بر خویش دیده، ادعاى گزاف نکنند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا . أیحسب أن لم یره أحد) ✅ 9 - خودنمایى در بذل و بخشش ها و فخرفروشى بر مردم به جهت انفاق هاى سنگین، در پى دارنده نکوهش و کیفر از سوى خداوند (یقول ... أیحسب أن لم یره أحد) ✅ 10 - کسانى که خداوند را ناظر بر نیت ها نمى دانند و گشاده دستى هاى خود را به رخ دیگران مى کشند، گرفتار پندارى موهوم و ناروایند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا . أیحسب أن لم یره أحد) ✅ 11 - کمک هاى مالى به مردم - هر چه باشد - از دید خداوند مخفى نمانده و محاسبه خواهد شد. (یقول أهلکت مالاً لبداً . أیحسب أن لم یره أحد) ✅ 12 - کسانى که انفاق را اتلاف مال مى پندارند، گرفتار پندارى موهوم و مذموم اند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا . أیحسب أن لم یره أحد) ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت 7: تفسیر آیات 6 تا 10 يَقُولُ‌ أَهْلَکْتُ‌ مَالاً لُبَداً6 أَ يَحْسَبُ‌ أَنْ‌ لَمْ‌ يَرَهُ‌ أَحَدٌ7 أَ لَمْ‌ نَجْعَلْ‌ لَهُ‌ عَيْنَيْنِ‌8 وَ لِسَاناً وَ شَفَتَيْنِ‌9 وَ هَدَيْنَاهُ‌ النَّجْدَيْنِ‌10 ✅ ۱ - دو چشم انسان، عطاى خداوند و نعمتى بزرگ است. (ألم نجعل له عینین) ✅ ۲ - بى توجّهى به نعمت بینایى و غفلت از وابستگى آن به خداوند، شگفت آور و ملامت بار است. (ألم نجعل له عینین) استفهام در «ألم نجعل ...»، براى تعجب و گرفتن اقرار است. ✅ ۳ - وابستگى ابزار درک و شناخت به خداوند، دلیل آگاهى او از انفاق ها و اهداف مدعیان انفاق است. (یقول أهلکت مالاً ... ألم نجعل له عینین) ✅ ۴ - توجّه به خدادادى بودن نعمت بینایى، مایه یقین به پنهان نبودن چیزى از خداوند است. (أیحسب أن لم یره أحد . ألم نجعل له عینین) ✅ ۵ - خداوند، بر تمام دیدنى ها آگاه است. (ألم نجعل له عینین) 🔅🔅🔅 ✅ 6 - زبان و دو لب انسان، عطاى الهى و نعمت هایى بزرگ است. (و لسانًا و شفتین) ✅ 7 - بى توجّهى به قدرت بیان و ابزار آن و غفلت از وابستگى آنها به خداوند، شگفت آور و سرزنش بار است. (ألم نجعل له ... و لسانًا و شفتین) ✅ 8 - خداوند به تمامى دانسته ها، نیت ها و افکار انسان، دانا است. (أیحسب أن لم یره أحد . ألم نجعل له ... و لسانًا و شفتین) ✅ 9 - توجه به خدادادى بودن نعمت بیان و ابزار آن، مایه یقین به آگاهى خداوند از نیت ها، افکار و دانسته هاى انسان است. (أیحسب أن لم یره أحد . ألم نجعل له ... و لسانًا و شفتین) 🔅🔅🔅 ✅ 10- خداوند، راه هاى نیک و بد را به انسان ها شناسانده است. (و هدینه النجدین) «نَجْد» به معناى راه آشکارى است که در ارتفاع باشد. ✅ 11 - راه نیک و بد، هر دو برجسته و آشکار و پیمودن هر یک، داراى دشوارى هایى خاص است. (و هدینه النجدین) قرار داشتن راه خیر و شر در ارتفاعات، کنایه از آشکار بودن آن براى همگان و نیز صعب العبور بودن آن است. دشوارى راه خیر، ممکن است به لحاظ ویژگى هاى خود آن و دشوارى راه شرّ به لحاظ عواقب آن باشد. ✅ 12 - خداوند، به راه خیر و شرّ و رهروان هر یک، آگاه است. (و هدینه النجدین) ✅ 13 - آگاهى دقیق خداوند از راه هاى خیر و شرّ، دلیل مخفى نبودن اهداف مدعیان انفاق، بر او است. (یقول أهلکت مالاً ... و هدینه النجدین) ✅ 14 - انسان، موجودى مختار و توانا بر حرکت در راه خیر یا شر و داراى ابزار لازم آن (ألم نجعل له ... و هدینه النجدین) ✅ 15 - شناخت راه هاى نیک و بد، نعمتى الهى و غفلت از آن، شگفت آور و ملامت بار است. (ألم نجعل ... و هدینه النجدین) ادامه دارد... 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 تشابه انسانهاي ضعيف الايمان احزاب و زمان ما در ارتباط با بيگانه ▪ مشكل مدينه اين بود كه يك عدّه منافق بودند يك عدّه ﴿فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ﴾ بودند يك عده هم گذشته از آن نفاق, گرايش سوء سياسي داشتند اينها يك ارتباط مرموز و مخفي با مشركين داشتند خبرچين بودند خبري كه بين مسلمان‌ها از رسول خدا(صلّي الله عليه و آله و سلّم) منتشر مي‌شد فوراً به بيگانه‌ها گزارش مي‌دادند . 🔹 در آيه 52 در سورهٴ «مائده» فرمود: ﴿فَتَرَي الَّذِينَ فِي قُلُوبِهِم مَرَضٌ يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَي أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَي اللّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَي مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ﴾ فرمود يك عدّه كساني هستند كه قلبشان مريض است تا يك حادثه جزئي اتفاق مي‌افتد فوراً با بي.بي.سي تماس مي‌گيرند! خب مگر نمي‌داني او اعدي عدوّ است مگر نمي‌دانيد عمري به اين مملكت خيانت كرده فرمود تا حادثه‌اي پيش آمد با مخالفان و دشمنان بيرون چرا تماس مي‌گيري ! 🔹 مي‌فرمايد آنها كارشان اين بود حادثه‌اي كه در داخله مدينه رخ مي‌داد فوراً به بيرون اطلاع مي‌دادند ﴿يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَي أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ﴾ مي‌گويند شايد نظام شكست خورد آنها برگشتند ما چرا رابطه‌مان را با آنها قطع بكنيم ﴿يُسَارِعُونَ فِيهِمْ يَقُولُونَ نَخْشَي أَن تُصِيبَنَا دَائِرَةٌ فَعَسَي اللّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ﴾ ديگر نفرمود «قل» خود خداي سبحان فرمود خب اگر ـ ان‌شاءالله ـ اين طرف شد كه اسلام پيروز شد انقلاب اسلامي پيروز شد آن‌گاه جواب خدا و پيامبر را چه مي‌دهيد ﴿فَعَسَي اللّهُ أَن يَأْتِيَ بِالْفَتْحِ أَوْ أَمْرٍ مِنْ عِنْدِهِ فَيُصْبِحُوا عَلَي مَا أَسَرُّوا فِي أَنْفُسِهِمْ نَادِمِينَ﴾ 🔹 اين گروه در مدينه بودند پس عده‌اي منافق بودند عده‌اي ﴿فِي قُلُوبِهِم مَّرَضٌ﴾ بودند عده‌اي قبول نداشتند عده‌اي هم گرايش سياسي به بيگانه‌ها داشتند همه اينها بالأخره در جنگ احزاب خفه شدند. (درس تفسیر سوره احزاب جلسه 10 ) 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (90) 🔅🔅🔅 📝 دیدگاههای تفسیری ؛فلسفی علامه طباطبایی در بیان شاگرد فرزانه ایشان آیت الله جوادی آملی(5) ▪ پنجم. جامعه بشري بدون سياست و حكومت نخواهد بود. دانش سياست از علوم انساني است، معرفت قوانين علوم انساني بدون انسان‏شناسي ميسور نيست و انسان‏شناسي بدون جهان‏بيني راستين ميسّر نخواهد بود. بهترين جهان‏بيني همانا جهان‏شناسي الاهي است؛ چنانكه برترين انسان‏ شناسيْ معرفت انسان بر اساس توحيد پروردگار نظام عيني است. 🔹 علّامه طباطبايي (رحمه ‏الله) بر اساس توحيد ربوبي و انسان‏ شناسي الاهي، دانش‏ هاي انساني اعم از حكومت و سياست و علوم ديگر را از منظر دو گروه يادآور شد؛ گروهي كه فقط جنبه طبيعي بشر را بررسي مي‏كنند و يا اگر جنبه فراطبيعي او را انكار نمي ‏نمايند، آن را فقط در قلمرو احوال شخصي ارزيابي مي‏كنند، جريان حكومت را در منطقه نيازهاي طبيعي ملاحظه مي‏نمايند و معيار ارزيابي آن، فقط حسّ و تجربه خواهد بود. 🔹 عدّه ‏اي انسان طبيعي را با صبغه فراطبيعي و ملكوتي آن مي ‏نگرند و حكومت وي را وابسته به تأمين نيازهاي طبيعي و تحصيل حاجت ‏هاي فراطبيعي مي‏دانند و معيار ارزيابي آن، گذشته از علوم تجربي، رياضي و عقلي، معرفت وَحْياني خواهد بود كه مَلَكه همه علوم و سلطان همه معارف است و در اين راستا نه جريانِ نسبيّت واقعْ معقول است و نه تصويبِ معرفتْ مقبول خواهد بود. 🔹 انواع حكومت‏هاي متعددِ رايج و دارج جهان از دو منظر مزبور بيرون نيست. زيرا برخي افراط و بعضي تفريط و گروهي به طبيعتْ متمايل و عدّه‏اي به فراطبيعتْ متعانق و طايفه‏ اي به هسته مركزي تعديل طبيعت و فطرت نزديك و فرقه‏ اي از آن دور مانده‏ اند. 🔹 سعي بليغ علّامه چون امام راحل (رحمه‏الله) كه هم نسبت به وظيفه خود اهل قيام و اقدام، هم نسبت به ديگران قُدْوَه و قائد بود، اين بود كه حكومت انساني را اسلامي بداند و خطوط كلّي را به دور از استبداد، استعمار، استثمار، استحمار، استعباد و مانند آن تدوين و تنظيم فرمايد و آن را در مواضع گونه‏ گون تفسير قَيّمِ، «الميزان» ارائه نمود.[ الميزان،ج 2، ص 156.] 🔹 جامع نگري علّامه طباطبايي (رحمه‏الله) سبب شد تا از گزند خلط بين آزادي تكويني و آزادي تشريعي مصون بماند و از رعايت آزادي عرفاني، اخلاقي همراه با آزادي فقهي و حقوقي، عامل تكامل فرد و جامعه انساني را تضمين كند و از رهايي مذموم بپرهيزد و آزادي محمود و حرّيت ممدوح را با آن نياميزد و ولايت قانون خدا را بر هرگونه ولايتي ترجيح دهد تا انسان را به مقام اصلي وي كه خلافت الاهي است، نايل نمايد. 🔹 سرانجام چنين فتوا دهد كه عظمت خليفه و منزلت او در حفظ قانون مُسْتَخلفْ عنه يعني خداوند نظام آفرينش خواهد بود. و اگر كسي حكم خداوند را فراموش كند و انديشه بشري را بر وحي سماوي ترجيح دهد، مشمول آيه‏ي؛ (اَفرأيت مَنْ اتّخذ إلهه هواه...)[ سوره‏ ي جاثيه، آيه‏ ي 23.] خواهد بود و از اوج عزّت خلافتْ هبوط نموده، به حضيض ذلت فرود مي‏آيد زيرا عزت فقط نزد خداست و در پرتو امتثال دستورهاي الاهي نيل به عزّت و اقتدار ملّي ممكن است؛ (اَيْبْتَغون عِنْدَهم العزّةَ فإِنَّ العزّةَ لِلّه جميعاً).[ سوره ‏ي نساء، آيه‏ ي 139] پایان @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-10.mp3
10.13M
📌 قیام حسینی 10 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-10.pdf
234.8K
📌 قیام حسینی 10 🍁🍁🍁 ▪️ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌سالک الی الله آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔅به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببرید 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
◽ نفی پلورالیسم دینی ◽ 🔸 قرآن کریم دین خدا را دین حق نامیده و از آنجا که غیر از حق ، هر چیزی باطل است اگر کسی غیر از دین الهی را که همان اسلام است برگزیند، از او پذیرفته نخواهد شد که " إن الدین عندالله الاسلام "، (١) " و من یتبع غیرالاسلام دینا فلن یقبل منه"(٢) چه آن دین همه اش باطل باشد مانند بت پرستی ، یا باطل نسبی مانند دین اهل کتاب. (تفسیر موضوعی قرآن کریم، ج ١، قرآن در قرآن، ص ٢٨٠) (١) آیه شریفه ١٩ سوره مبارکه آل عمران (٢) آیه شریفه ٨٥ سوره مبارکه آل عمران @rahighemakhtoom
📌 حماسه دفاع مقدس ▪ حماسه دینی جای آن بسیار خالی است یا آن چنان که باید پُر باشد، جای آن پُر نشده است. انقلاب اسلامی ره ‌آورد فراوانی دارد، دفاع مقدس ده ساله و نه هشت ساله، زیرا دو سال جنگ داخلی به صورت خورد بود، نه زد و خورد! هشت سال جنگ زد و خورد بود؛ در طی این ده سال حماسه ‌های فراوانی ملت بزرگ و بزرگوار ایران اسلامی، یعنی شما و فرزندانتان عرضه کردید که این باید در چهره تاریخ بماند و مهم ‌ترین عاملی که جنگ و دفاع را تمدن‌ ساز می‌ کند، آن حماسه است؛ نوشتار و گفتار و رفتار آیینی، سهمی از این فضیلت را به همراه دارد، اما آنچه که حرف اول را می ‌زند، هنر حماسی است. ▪ اولاً هنر معقول ترسیم بشود که یعنی چه و هنر حماسی تبیین بشود که یعنی چه؟ هنر اگر از آغاز شروع شد، به انجام می ‌رسد و اگر از بین راه شروع شد، در بین راه می‌ ماند. هنر یک وقت است از خیال و وهم و متخیله و واهمه نشأت می ‌گیرد و به حس می‌ رسد، این هنر، هنر بین راهی است، زیرا از خیال شروع شد و به حس رسیده است، بخش‌ هایی از سریال ‌ها از این قبیل است، بخش ‌هایی از داستان‌ ها و فیلم‌ ها از این قبیل هستند که از بین راه شروع می ‌کنند. هنر معقول از آغاز شروع می‌ شود نه از بین راه، یعنی از عقل نشأت می‌ گیرد؛ عقل امام خیال است، عقل امام واهمه است. ▪ بیان نورانی امام سجاد(صلوات الله و سلامه علیه) این است که امامِ سرزمین دل، فهم و عقل و استدلال و برهان اوست.[1] عقل اگر امامت وهم و واهمه را، اگر رهبری خیال و متخیله را به عهده بگیرد، مطلب حکیمانه و متقن و برهانی را ترسیم می‌ کند، اولاً؛ به واهمه و خیال می‌ سپارد که آنها در حدّ وهم و خیال کارسازی کنند، ثانیاً؛ به حس می ‌دهد که او بپردازد؛ با نوشتن، با گفتن، با ارائه و تصویر و مانند آن. هنر معقول برهانی است، جاودانی است، از حس شروع نشد، از وهم و خیال شروع نشد، از زمین شروع نشد، تا در زمین فرو برود از آسمان آمد به زمین رسید، زمینی را آسمانی کرده است. [1]. بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏46، 231؛ «قَالَ یا بُنَی إِنَّ الْعَقْلَ رَائِدُ الرُّوحِ وَ الْعِلْمَ رَائِدُ الْعَقْلِ وَ الْعَقْلَ تَرْجُمَانُ الْعِلْم». 📚 پیام هنر حماسی تاریخ: 1398/04/03 🌿🌿🌿 ✅ قرآن هم راه است و نیز همراه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌کرامت و بی نیازی در برابر مردم آیت الله جوادی آملی 🌿🌿🌿 🔅قطعه ویدیویی 5 دقیقه ای بسیار زیبا و تاثیر گذار 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
هدایت قرآن.docx
16.3K
📌 خوش تر آن باشد که سر دلبران ▪ دوشیزه «برجت هنی» اهل انگلستان، یکی از افرادی است که پس از بررسی و تحقیق، به دین اسلام گرویده و دربارۀ آن، مقالات و کتاب‌ های مفیدی دارد. ✅ هنوز از قرائت سوره سوم قرآن فراغت حاصل نکرده بودم که بی‌ اختیار به سجده افتادم ▪ در چنین موقعیت حساس و مساعدی، اسلام با مکتب جامع‌ الاطراف خود، با توازن دقیق و عادلانه‌ ای که میان احتیاجات جسم و جان ایجاد کرده، قدرت دارد تندروی‌ ها و انحرافات تمدن جدید را کنترل کند و آن را در مسیر سعادت واقعی انسان، به نحو صحیحی توجیه نماید. آری، در عین این ‎که می‎ تواند خوش ‎بختی همه‌ جانبه افراد را در این دنیا تأمین کند، آن‌ ها را در راه تحصیل رضای پروردگار بزرگ در سرای دیگر به طرز نیکویی راهنمایی می ‎کند . ✳ با توجه به بلند بودن متن و به منظور استفاده علاقه مندان اصل مصاحبه را در فایل پیوست مطالعه فرمایید 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
هدایت قرآن.pdf
198.5K
📌 خوش تر آن باشد که سر دلبران ▪ دوشیزه «برجت هنی» اهل انگلستان، یکی از افرادی است که پس از بررسی و تحقیق، به دین اسلام گرویده و دربارۀ آن، مقالات و کتاب‌ های مفیدی دارد. ✅ هنوز از قرائت سوره سوم قرآن فراغت حاصل نکرده بودم که بی‌ اختیار به سجده افتادم ▪ در چنین موقعیت حساس و مساعدی، اسلام با مکتب جامع‌ الاطراف خود، با توازن دقیق و عادلانه‌ ای که میان احتیاجات جسم و جان ایجاد کرده، قدرت دارد تندروی‌ ها و انحرافات تمدن جدید را کنترل کند و آن را در مسیر سعادت واقعی انسان، به نحو صحیحی توجیه نماید. آری، در عین این ‎که می‎ تواند خوش ‎بختی همه‌ جانبه افراد را در این دنیا تأمین کند، آن‌ ها را در راه تحصیل رضای پروردگار بزرگ در سرای دیگر به طرز نیکویی راهنمایی می ‎کند . ✳ با توجه به بلند بودن متن و به منظور استفاده علاقه مندان اصل مصاحبه را در فایل پیوست مطالعه فرمایید 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-11.pdf
225.3K
📌 قیام حسینی 11 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
مبانی قرآنی قیام حسینی 85-11.mp3
8.44M
📌 قیام حسینی 11 🍁🍁🍁 ▪ تا پایان ماه محرم ،هر روز نکته های برجسته قرآنی ؛روایی؛تاریخی؛اخلاقی از نهضت امام حسین علیه السلام در کانال قرآنی رحیق در محفل شور و شعور حسینی همراه ما باشید👇👇👇 @rahighemakhtoo
برشی از کتاب (91) 🔅🔅🔅 📌 رمز موفقيّت فقاهت و تأثير آن در شكوفايي رشد جامعه‌ي اسلامي و تأمين استقلال فرهنگي و مذهبي ✅ 1. حريم حيات هر كسي را هدف او تأمين مي كند و چون امر مادّي زوال پذير است و امر معنوي جاودان مي باشد، لذا متكاثران زراندوز قبل از مرگ مرده اند، و كوثرطلبان علم آموز بعد از مرگ زنده اند. چنان كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) فرمود: هَلَك خُزّان الأموال و هم احياءٌ و العلماء باقون مابَقي الدَهْرُ.[ نهج البلاغة، حكمت 147.] ✅ 2. ارزش هر كسي را معرفت و آگاهي او تعيين مي نمايد؛ قيمة كل امرءٍ ما يُحسنه.[ بحار الانوار، ج 65، ص 49.] ✅ 3. عالمان راستين تشنه‌ي معارف قرآن اند و دل هاي فقيهان واقعي خرّم و سرسبز از علوم و مفاهيم قرآن كريم است؛ جعَلَه الله ريّاً لعَطشِ العُلماء و رَبيْعاً لقلوبِ الفقهاء.[ نهج البلاغة، خطبه ي 198.] ✅ 4. علماي دين عهده دار تَعديل نظام اجتماعي اند تا گروهي در افراط و عدّه اي در تفريط به سر نبرند؛ و ما اَخَذَ اللهُ علي العلماء ألّا يُقّارّوا عَلي كظّة ظالمٍ و لا سَغَبِ مظلوم.[ همان، خطبه 3.] ✅ 5. وظيفه‌ي كارگزار اسلامي حضور در مجامع علمي و استفاده از عالمان ديني است. چنان كه اميرالمؤمنين (عليه السلام) به مالك اشتر دستور داده است؛ واَكْثِر مدارسة العلماء.[ همان، نامه ي 53، بند 40.] @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت8: تفسیر آیات 11 تا 14 فَلاَ اقْتَحَمَ‌ الْعَقَبَةَ11 وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا الْعَقَبَةُ 12 فَکُ‌ رَقَبَةٍ 13 أَوْ إِطْعَامٌ‌ فِي‌ يَوْمٍ‌ ذِي‌ مَسْغَبَةٍ 14 🌿🌿🌿 «مَا اقْتَحَمَ»: اقتحام، به معنی بی‌باکانه دست به کار شدن و شجاعانه به کاری آغازیدن است. «الْعَقَبَةَ»: گردنه. مراد گردنه نجات است که بر سر راه سعادت قرار دارد و باید با انجام وظائف و تکالیف بندگی، خویشتن را بدان زد و آن را پشت سر گذاشت. ✅ ۱ - انجام دادن بعضى از کارهاى نیک، دشوار و بسان افکندن خویش در یک راه کوهستانى و گردنه هاى صعب العبور است. (فلااقتحم العقبة) ✅ ۲ - خود برتربینان و مدعیان کمک هاى مالى سنگین، از تکالیف سخت شانه خالى مى کنند. (فلااقتحم العقبة) ✅ ۳ - انسان، به دلیل برخوردارى از ابزارهاى شناخت (توانایى بر دیدن و گفتن و نیز تشخیص راه خیر و شر) توانا بر پذیرش تکالیف دشوار و برداشتن گام هاى سنگین در راه خیر (ألم نجعل ... فلااقتحم العقبة) ✅ ۴ - خوددارى انسان از پذیرش وظیفه سنگین، با وجود توانایى هاى لازم در او، نکوهیده و خلاف انتظار است. (ألم نجعل ... فلااقتحم العقبة) 🔅🔅🔅 ✅ 5 - انسان، در تشخیص تکالیف دشوارى که خداوند خواهان انجام گرفتن آن است، نیازمند وحى است. (و ما أدریک ما العقبة) ✅ 6 - تکالیف دشوار، داراى ارزشى فراتر از حد تصور و بیان، براى عموم مردم (و ما أدریک ما العقبة) 🔅🔅🔅 ✅ 7 - آزادسازى بردگان و هزینه کردن ثروت در این راه، خواسته خداوند از ثروتمندان است. (فکّ رقبة) ✅ 8- آزادسازى بردگان و سهیم شدن در آزادى آنان، وظیفه اى سنگین، پرارزش و نیازمند همتى والا است. (و ما أدریک ما العقبة . فکّ رقبة) ✅ 9 - مالکان برده، در کمک هاى اقتصادى به جامعه، باید آزادسازى بردگان خویش را در اولویت قرار دهند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... فکّ رقبة) ✅ 10 - حذف آزادسازى بندگان از فهرست کمک هاى مالى به جامعه، شیوه اى مطرود در نظام انفاق هاى خداپسند (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... فکّ رقبة) ✅ 11 - فضیلت آزادسازى بردگان، ویژه نوع خاصى از آنان نیست. (فکّ رقبة) ✅ 12 - خداوند، حق آزاد شدن را از هیچ برده اى سلب نکرده و کسى را به بردگى همیشگى، محکوم نکرده است. (فکّ رقبة) ✅ 13 - پرداخت وجه مورد نیاز اسیران و زندانیان براى آزادسازى آنان، گامى بلند و انفاق سنگین است. (ما العقبة . فکّ رقبة) 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 ◽ نگاشت8: تفسیر آیات 11 تا 15 فَلاَ اقْتَحَمَ‌ الْعَقَبَةَ11 وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا الْعَقَبَةُ 12 فَکُ‌ رَقَبَةٍ 13 أَوْ إِطْعَامٌ‌ فِي‌ يَوْمٍ‌ ذِي‌ مَسْغَبَةٍ 14 يَتِيماً ذَا مَقْرَبَةٍ15 🌿🌿🌿 ✳ «مَسْغَبَةٍ»: مراد بیشتر گرسنگی زمان قحطی و خشکسالی است که در آن غذا و خوراک سخت عزیز و بسیار مهمّ است، و در چنین موقعی ایثار نشانه باور راستین شخص به خدا و آخرت است. ✅ ۱ - تغذیه مردم، در روزگار گرفتارى آنان به گرسنگى رنج آور، خواسته خداوند از ثروتمندان است. (أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۲ - مدعیان دروغین انفاق، با پیدایش گرسنگى هاى فراگیر، از اطعامْ بخل ورزیده، مواد غذایى را احتکار مى کنند. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... فلااقتحم العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۳ - تأمین خوراک قحطى زدگان، براى کسانى که خود نیز گرفتار خشک سالى اند، وظیفه اى سنگین و نیازمند همتى والا است. (و ما أدریک ما العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۴ - سرمایه داران، در کمک هاى اقتصادى به مردم قحطى زده، باید تغذیه آنان را در اولویت قرار دهند. (أو إطعم فى یوم ذى مسغبة) ✅ ۵ - فضیلت آزادسازى بردگان، برتر از تغذیه گرسنگان جامعه است.(فکّ رقبة . أو إطعم) 🔅🔅🔅 ✅ 6 - یتیمانِ نیازمند، سزاوارترین قشر جامعه به دریافت کمک هاى غذایى در سال هاى قحطى اند. (أو إطعم ... یتیمًا) ✅ 7 - رساندن غذا به خویشاوندان یتیم خود، بر تغذیه دیگر نیازمندان مقدم است. (یتیمًا ذا مقربة) ✅ 8 - رساندن غذا به یتیمان در سال هاى قحطى، تکلیفى سنگین و نیازمند همتى والا است. (ما العقبة ... أو إطعم فى یوم ذى مسغبة . یتیمًا) ✅ 9 - خویشاوندى، رابطه اى مسؤولیت آفرین و انگیزه اى مؤثر، در کمک رسانى به یکدیگر است. (ذا مقربة) ✅ 10 - بى اعتنایى ثروتمندان به نیازهاى خویشاوندان یتیم خود، دور از انتظار و نکوهیده تر از بى توجّهى آنان به دیگر نیازمندان است. (یقول أهلکت مالاً لبدًا ... یتیمًا ذا مقربة) 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 رشد و تعالی در گرو سپاسگزاری نعمت های الهی ▪ خدای سبحان صریحاً و با صدای رسا اعلام كرده است، خیلی هم به این صدای رسا و به این اعلان خود بها می‌ دهد كه هر كسی شكر كرد، من پاداش خوبی به او می ‌دهم ﴿وَ إِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ وَ لَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾. 🔹 سخن از «شكر نعمت نعمتت افزون كند»[1] نیست، البته «شكر نعمت نعمتت افزون كند» در سورهٴ مباركهٴ «بقره» دارد ﴿مَثَلُ الَّذِینَ ینفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ فِی سَبِیلِ اللّهِ﴾[2] یكی می‌ شود هفت خوشه، هفت خوشه هر كدام دارای صد حبه که می‌ شود هفتصد تا، بعد فرمود: ﴿وَاللّهُ یضَاعِفُ لِمَن یشَاءُ﴾[3] اگر به معنای دوبرابر باشد می ‌شود هزار و چهارصد تا، بعد هم در ذیل فرمود: ﴿وَاللّهُ وَاسِعٌ عَلِیمٌ﴾[4] كه معلوم نیست كه چقدر است؛ این برای نعمت و مال و كمال هایی كه به انسان می‌ دهد. اما این آیه نطاقش غیر از آن است، ندارد اگر شما شكر كردید ما نعمتتان را افزون می ‌كنیم، آن برای سوره «بقره» است، این دارد كه ما به شما نمو می‌ دهیم، رشد فكری پیدا می ‌كنید، بالا می ‌آیید، عالم ربانی می ‌شوید ما گوهر ذاتتان را بالا می ‌بریم 🔹 ﴿لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ﴾ نه «لازیدن أموالكم»، خیلی فرق است! اگر كسی چهارتا كلمه یاد گرفت بیشتر شاكر بود و كمتر خود را دید، این شخص بالأخره به جایی می‌ رسد؛ اما اگر خدای ناكرده یك مطلب علمی كه جایی شنید و جایی دید همان اول فكرش این است كه یك جا سخنرانی گیر بیاید من این را بگویم، این شخص علم ‌فروش است، این بعید است به جایی برسد،. همین كه یك مطلبی را یك جایی خواند یا یك جایی شنید یا یك جایی مطالعه كرد فوراً برای گفتن یادداشت می ‌كند، نه برای عمل كردن و باور كردن؛ این عالم معمول خواهد بود. 🔹 البته «لطف خدا بیشتر از جرم ماست»،[5] اما اگر بخواهد گوهر ذاتش فربه بشود، چیزی دیگر می ‌طلبد. با صدای رسا هم گفته، «تأذن» غیر از «آذن» است، غیر از «قال» است، به صورت رسمی اعلان كرده است، نه اعلام! اعلان كرده است با صدای بلند كه هر كسی شاكر بود من او را بالا می‌ برم ﴿وَإِذْ تَأَذَّنَ رَبُّكُمْ لَئِن شَكَرْتُمْ لأَزِیدَنَّكُمْ﴾. ▪ لطیفه ‌ای كه سیدنا الاستاد (رضوان الله علیه) هم به آن اشاره فرموده ‌اند این است كه این وعده است به صورت صریح که دلالت مطابقی و شفاف ذكر شد، اما آن وعید را به صورت تلویح ذكر كرد نه تصریح، فرمود: ﴿وَلَئِن كَفَرْتُمْ﴾، «لاعذبنكم» نفرمود، فرمود: ﴿إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾ نفرمود شما را عذاب می ‌كنیم، فرمود عذاب سختی من دارم! این تلویح نسبت به وعید است، اما در جریان وعده تصریح است که فرمود: ﴿لأَزِیدَنَّكُمْ﴾ كه هم نون تأكید ثقیله است، هم لام هست، هم حرف تاكید است، هم تصریح است، اما ﴿وَلَئِن كَفَرْتُمْ إِنَّ عَذَابِی لَشَدِیدٌ﴾. [1] ـ مثنوی معنوی بخش47، دفتر اول. [2] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [3] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [4] ـ سورهٴ بقره، آیهٴ 261. [5] ـ دیوان حافظ، غزل284. 📚 سوره مبارکه ابراهیم علیه السلام جلسه 8 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 سیل چون آمد به دریا بحر گشت دانه چون آمد به مزرع گشت کشت چون تعلق یافت نان با بو البشر نان مرده زنده گشت و با خبر موم و هیزم چون فدای نار شد ذات ظلمانی او انوار شد سنگ سرمه چون که شد در دیده گان گشت بینایی شد آن جا دیدبان ای خنک آن مرد کز خود رسته شد در وجود زنده ای پیوسته شد وای آن زنده که با مرده نشست مرده گشت و زندگی از وی بجست چون تو در قرآن حق بگریختی با روان انبیا آمیختی هست قرآن حالهای انبیا ماهیان بحر پاک کبریا ور بخوانی و نه ای قرآن پذیر انبیا و اولیا را دیده گیر ور پذیرایی چو بر خوانی قصص مرغ جانت تنگ آید در قفص مرغ کاو اندر قفس زندانی است می نجوید رستن از نادانی است روحهایی کز قفسها رسته اند انبیای رهبر شایسته اند از برون آوازشان آید ز دین که ره رستن ترا این است این ما به دین رستیم زین ننگین قفس جز که این ره نیست چاره ی این قفس خویش را رنجور سازی زار زار تا ترا بیرون کنند از اشتهار که اشتهار خلق بند محکم است در ره این از بند آهن کی کم است 📚 مثنوی معنوی دفتر اول.بخش 86 🍁🍁🍁 🔹برای نشر فرهنگ دینی و آشنایی ژرف با آموزه ها ی قرآنی با پیوستن به کانال قرآنی رحیق از فعالیت های قرآنی حمایت کنید. 👇👇👇 @rahighemakhtoom