eitaa logo
🔅 صفحه قرآنی رحیق🔅
2.7هزار دنبال‌کننده
4هزار عکس
1.7هزار ویدیو
830 فایل
«رحیق» یعنی نوشیدنی گوارا و ناب ویژه بهشتیان. ۲۵مطففین . مقصد و مقصود ما درک و دریافت عمیق تر کتاب خداست. از محتوای لقمه ای و عموم پسند و صرفا انگیزشی استقبال نمی کنیم.همراهان ما اندکند لیکن ژرف نگرند. @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️پیام ها و نکته ها: ✅ نهی الهی از بدگمانی مومنان نسبت به یکدیگر(اصل بر خوب بودن) ✅ لزوم حاکمیت روح خوش بینی و پرهیز از شک و بدبینی در جامعه ی اسلامی ✅ جواز تکیه کردن بر گمان و مظنه در بعضی از موارد(از به کار بردن واژه ی کثیراً چنین برداشت می شود که اگر در همه جا گمان ها مورد توجه قرار نگیرد چه بسا موارد مهمی باشد که نادیده گرفتن آن موجب صدمه و آسیب به فرد یا جامعه اسلامی بشود.) ✅بعضی از گمان ها انسان را در معرض گناه و عکس العمل ناشایست قرار می دهد. ✅ کافی نبودن گمان و مظنه برای متهم ساختن مومن و داوری علیه او 👈ادامه پیام ها در پست های بعدی..... ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️پیام ها و نکته ها: ✅ مترتب شدن گناه بر برخی گمان ها مقتضی آن است که انسان هرچه بیشتر از بدگمانی نسبت به مومنان اجتناب و پرهیز کند. ✅ لزوم پرهیزورود به زمینه های لغزش و ابتلا به گناه(مسیر گمان و گمان پروری مسیر امنی نیست و منجر به انحراف از مسیر صحیح می شود) ✅ رواج بدگمانی تهدیدی جدی برای اخوت اسلامی است(در دو آیه قبل فرمود مومنان برادرند و در اینجا از بدگمانی پرهیز می دهد و این یک هشدار تلقی می شود.) ✅ممنوعیت تجسس و جستار در عیوب و کاستی های زندگی شخصی مومنان ✅ بدگمانی به مومنان زمینه کشیده شدن به تجسس و کنجکاوی های ممنوع می شود. پ👈ادامه پیام ها در پست های بعدی..... ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️پیام ها و نکته ها: ✅خداوند،خواهان حفظ آبروی مومنان و بر ملا نشدن کاستی های افراد است ✅ممنوعیت غیبت و بدگویی مومنان در غیاب یکدیگر ✅ بدگمانی و تجسس زمینه ورود به غیبت(ترتیب لفظی بیانگر ترتیب حقیقی. در آیه دقت شود) ✅ تجسس و غیبت عامل گسستن برادری های مومنانه ✅ریختن آبروی مومن به منزله خوردن گوشت بدن بی جان او ✅ توجه به ماهیت غیبت و حقیقت آن موجب انزجار و تنفر و دوری از آن ✅ جواز غیبت غیر مومنان(فاسقان)به قرینه بعضکم بعضا ✅تجسس در عیوب مانند غیبت به منزله خوردن گوشت مرده برادر دینی ✅ بدگمانی ،تجسس ،غیبت بی تقوایی و گناه است و نیازمند توبه ✅ خداوند تواب (توبه و بازگشت پذیر)و رحیم و مهرورز است.(توبه کنید مورد مهر الهی قرار می گیرید) پ👈ادامه پیام ها در پست های بعدی..... ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
✳️ادامه پیام ها و نکته های آیه 12 حجرات: * ✅بدگمانی،تجسس و غیبت با توبه به درگاه خداوند قابل جبران است. *✅ پذیرش توبه مومنان جلوه رحمت خاص الهی نسبت به ایشان است. *✅ ایمان تعهد آور است،مومن باید از یک سری افکار و اعمال دوری نماید. * ✅برای دوری از گناهان حتمی باید از گناهان احتمالی اجتناب کنیم. *✅ در جامعه ایمانی اصل بر اعتماد،کرامت ،و برائت انسان هاست. *✅ برای جلوگیری از غیبت مبادی ورودی آن را مسدود کنیم.(گمان بد،تجسس) * ✅باطن و ملکوت گناه خباثت و تفر آور است. *✅ از شیوه های تبلیغ و تربیت استفاده از مثال و تمثیل است. *✅ در شیوه نهی از منکر از تعبیرات عاطفی استفاده کنیم. * ✅غیبت نوعی درنده خویی است. *✅ توبه یعنی در اسلام بن بست وجود ندارد. ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋📋نکته های تکمیلی: 🍀 در ادامه آیه قبل، این آیه نیز به عواملى چون سوءظن، تجسّس و غیبت، که صلح و صفا و اخوّت میان مؤمنان را به هم مىزند اشاره مىکند. 🍀 در قرآن، به حسن ظن سفارش شده و از گمان بد نسبت به دیگران نهى گردیده است. در سورهى نور مىخوانیم: «لولا اِذ سَمِعتُموه ظَنّ المؤمنونَ و المؤمنات باَنفسِهم خَیراً» چرا در بارهى شنیدههاى خود نسبت به مردان و زنان با ایمان، حسن ظن ندارید؟ 🍀 همانگونه که آیهى نهم این سوره، براى امنیّت و حفظ جان مردم، همهى مسلمانان را مسئول مبارزه با یاغى و تجاوزگر دانست، این آیه نیز براى حفظ آبروى مردم؛ سوءظن، تجسّس و غیبت را حرام کرده است. 🍀 امروزه حقوقدانان جهان، از حقوق بشر حرف مىزنند، ولى اسلام به مسائلى از قبیل تمسخر، تحقیر، تجسّس و غیبت توجّه دارد که حقوقدانان از آن غافلند. 🍀 هیچ گناهى مثل غیبت به درّندگى بىرحمانه تشبیه نشده است. آرى، حتّى حیوانات درنده هم نسبت به هم جنس خود تعرّض نمى کند. ✳️✳️✳️✳️✳️ مباحث آیه 12 حجرات ادامه دارد ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🕙 📋 1 . بنا به تحقیق، 208 قطعه داستانی در قرآنی مجید آمده است که برخی ادامه برخی دیگر می باشند و بعضی از آنها نیز کامل و مستقل می باشند . 2 . 63 سوره از 114 سوره قرآن کریم، حاوی قصه و حکایتی است و این یعنی آن که بیش از نیمی از سوره های قرآن، با هنر قصه پردازی به انتقال پیام خود پرداخته اند . 3 . بیشترین قصه های قرآنی ابتدا در سوره اعراف و پس از آن بقره می باشند و سوره آل عمران در رتبه سوم قرار دارد . 4 . بیشترین داستان های قرآنی درباره حضرت موسی و قوم بنی اسرائیل و فرعونیان است . پس از آن، بالاترین آمار متعلق به داستان های حضرت ابراهیم (ع) و داستان های حضرت عیسی (ع) و مادرش حضرت مریم (ع) است . 5 . هیچ یک از داستان های قرآنی براساس خیال پردازی یا شخصیت های فرضی نیست و همه قصه های قرآن واقعیت داشته اند و در واقع، روایتی الهی از یک رویداد حقیقی می باشند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🕙 📋چند نکته در باره قصه های قرآنی 6 . گروهی از داستان های قرآن با استفهام تقدیری آغاز می شوند . این نوع استفهام، یکی از صنایع ادبی در فن داستان نویسی است که مخاطب را تشویق می کند تا قصه را پی گیری نماید; (طه/9 و ص/20) . در این روش معمولا داستان با این مقدمه آغاز می شود: «آیا این خبر را شنیده اید که ...» . 7 . گروهی از داستان های قرآنی با روش نوین (چکیده نویسی) آغاز می شود; یعنی قبل از شروع متن اصلی داستان، در جملات کوتاهی چکیده و هدف اصلی داستان می آید و سپس از ایجاد آمادگی ذهنی، به اصل مطلب پرداخته می شود . به عنوان نمونه، به آیات 10 تا 20 سوره اعراف - داستان آفرینش - مراجعه نمایید . 8 . گاهی از همین روش به صورت معکوس استفاده شده است ; یعنی ابتدا داستان اصلی آورده شده، سپس به بیان خلاصه و چکیده آن پرداخته شده است تا در جمع بندی به خواننده کمک نماید; (آل عمران/59) . 9 . شیوه قرآن در بیان قصه های عاشقانه بسیار لطیف و عبرت انگیز است . در قرآن کریم سعی شده است تا با مسائل عشقی به صورت سمبلیک و اشاره وار برخورد شود و از ارائه جزئیات یا به زبان آوردن صریح و زننده، خودداری شود . با خواندن داستان یوسف و زلیخا، این نکته را در خواهید یافت . 10 . یک نکته جالب در داستان های قرآنی، شکسته شدن حصار زمان است . گاهی حتی یک داستان در دل داستان دیگر آورده می شود; در حالی که در زمان های مختلف رخ داده اند . این خصوصیت قرآن، باعث می شود تا انسان با دقت و موشکافی، سعی در چیدن صحیح قطعات مختلف این داستان ها نماید و تمرکز بیشتری پیداکند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
📋چند در باره قصه های قرآنی 11. نکته زیبای دیگر آن که در قصه های قرآنی، جایگاه خاص زنان و نقش تعیین کننده و محوری آنان در اغلب داستان های قرآنی است; (تحریم 10 و 11) . زنان در داستان های قرآنی، به وضوح معرفی می شوند و شخصیتی مستقل دارند . 12 . قرآن در جاهایی که می خواهد الگویی عمومی ارائه کند و یا اندرزی فراگیر در داستان های خود مطرح کند، از کلمات عامی مانند مردی از خاندان فرعون (مؤمن/28) یا زن لوط و زن نوح (تحریم/10) استفاده می کند . ما را دنبال کنید https://eitaa.com/rahighemakhtoom
اگر قصد راهنمایی و تربیت کسی را دارید، در قدم اول از گفتار نرم و با محبت بهره گیرید; حتی اگر مخاطب شما فرعون سرکش یا سران لجوج کفار جاهلی باشند; (طه/44 و شعرا/215) . 🌟🌟🌟 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
{«فَلا أُقْسِمُ بِمَواقِعِ النُّجُومِ وَ إِنَّهُ لَقَسَمٌ لَوْ تَعْلَمُونَ عَظِيمٌ إِنَّهُ لَقُرْآنٌ كَرِيمٌ فِي كِتابٍ مَكْنُونٍ لا يَمَسُّهُ إِلَّا الْمُطَهَّرُونَ تَنْزِيلٌ مِنْ رَبِّ الْعالَمِينَ»} سوره واقعه آيه 80 (پس سوگند به موقعهاى ستارگان و بدرستى اين سوگندى است كه اگر بدانيد بزرگ است، اين قرآنى است محترم در كتابى كه محفوظ و پنهان است (ام‌الكتاب) كتابى كه جز پاك‌شدگان آن را مس نمى‌كنند تنزيل- فروفرستاده شده- است از پيش خداى جهانيان). چنانكه پيداست آيات كريمه براى قرآن دو مقام اثبات مى‌كند : *مقام كتاب مكنون كه از مس، مس كننده‌اى مصون است *و مقام تنزيل كه براى مردم قابل فهم مى‌باشد. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
مطلبی كه از اين آيات علاوه بر آيات گذشته استفاده مى‌شود استثناى «الا المطهرون» است كه به مقتضاى آن : كسانى مى‌توانند به حقيقت و تأويل قرآن كريم برسند و اين اثبات با نفيى كه از آيه‌{«وَ ما يَعْلَمُ تَأْوِيلَهُ إِلَّا اللَّهُ»} درمى‌آيد منافات ندارد زيرا انضمام دو آيه به همديگر نتيجه استقلال و تبعيت مى‌دهد يعنى مى‌رساند كه : خداى متعال در علم باين حقائق مستقل است و كسى جز او اين حقائق را نخواهد دانست مگر باذن او و تعليم او. نظير علم غيب كه بموجب آيات بسيارى اختصاص‌ به خداى متعال دارد . و در آيه‌اى كسان پسنديده‌اش استثنا شده‌اند{«عالِمُ الْغَيْبِ فَلا يُظْهِرُ عَلى‌ غَيْبِهِ أَحَداً إِلَّا مَنِ ارْتَضى‌ مِنْ رَسُولٍ»} سوره جن آيه 27 و از مجموع كلام نتيجه گرفته شده كه : علم غيب بنحو استقلال اختصاص به خدا دارد و جز او كسى را نشايد مگر باذن او. آرى مطهرون به دلالت اين آيات به حقيقت قرآن مس مى‌كنند و بانضمام آيه كريمه‌{«إِنَّما يُرِيدُ اللَّهُ لِيُذْهِبَ عَنْكُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَيْتِ وَ يُطَهِّرَكُمْ تَطْهِيراً»} سوره احزاب آيه 33 كه بموجب اخبار متواتره در حق اهل بيت پيغمبر (ص) نازل شده است پيغمبر اكرم (ص) و خاندان رسالت (ع) از پاك‌شدگان و بتأويل قرآن عالمند. https://eitaa.com/rahighemakhtoom
الف) گفتار رفتار آدمی در هر زمان و مکان، در حافظه الهی محفوظ است ; مراقب باشید; (لقمان/16 و کهف/30) . ب) نسبت به انسان های اطرافت، احساس مسئولیت کن و آنها را از کارهای بد بازدار و به کارهای خوب تشویق کن . این لازمه استحکام یک پیکر است و بنی آدم اعضای یکدیگرند; (لقمان/17) . 🌟🌟🌟🌟🌟 . https://eitaa.com/rahighemakhtoom