eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
Javadi-22.mp3
3.5M
آیت اللّه 📌 مهربانی با کبوتران نعمت الهی 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت7:نکته های تفسیری آیه 1 سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ ▫ «أَرَأَیْتَ؟»: آیا ندیده‌ای؟ دیدن در اینجا به معنی آگاهی یافتن و شناختن است «الدِّینِ»: دین و دیانت. آئین. سزا و جزا. «الَّذِی»: کسی که. جنس مراد است و در معنی «کسانی که» است. 🔹 این آیات درباره عاص بن وائل السهمى نازل شده و نیز گویند: درباره ولید بن مغیرة نازل گردیده است. 🔹 ابن جریج گوید: درباره ابوسفیان بن حرب آمده که هر هفته دو شتر نحر مى کرد و یتیمى از او گوشت خواست با عصاى خود او را از خود راند 🔹 و نیز گویند: آیه ۱ درباره ابوجهل و کفار قریش نازل شده است. ⏪ نکات آیه ✅ ۱ - گروهى از مدعیان اسلام در عصر بعثت، جزاى اخروى را دروغ دانسته، آن را تکذیب مى کردند. (الذى یکذّب بالدین) 🔹 «دین»، به معناى جزا است و در معانى «عادت»، «عبادت»، «حساب»، «طاعت»، «سیرت» و «ملّت» نیز به کار مى رود (قاموس). آیات بعد - که درباره نمازگزاران و ریاکاران سخن مى گوید - قرینه بر اراده معناى «جزا» و «حساب» است. 🔹 از کلمات «مصلّین» و نظایر آن - که جمع آمده است - استفاده مى شود که مراد از «الذى» در این آیه، جنس است; هرچند در شأن نزول ها بر افرادى نظیر ولید و ابوسفیان، تطبیق داده شده است. ✅ ۲ - تکذیب کنندگان آخرت، داراى حالات و رفتارى شگفت آور و غیرقابل انتظار (أرءیت الذى یکذّب بالدین) 🔹 استفهام با جمله «أرءیت» - آن هم در زمانى که تکذیب گران معاد، فراوان و در دید همگان اند - پرسش حقیقى از دیدن یا دانستن نیست; بلکه مجازى است که براى بیان غیر منتظره بودن حال آن افراد است. 🔹 ادامه سوره، بیانگر این است که علت این شگفتى، پیدایش آثارى است که تکذیب معاد آنها را در پى دارد. مخاطب آیه شریفه، هر کسى است که این سخن به او مى رسد و مى توان گفت: خطاب به رسول اکرم(ص) است; امّا چون جنبه رسالت او مورد نظر نبوده، اختصاص به شخص آن حضرت ندارد و مفاد آیه، دیگران را نیز دربرمى گیرد. ✅ ۳ - روز مجازات و حسابرسى، حقیقتى است انکارناپذیر و دروغ پنداشتن آن، شگفت آور و توجیه ناپذیر است. (أرءیت الذى یکذّب بالدین) ✅ ۴ - خداوند، مردم را به روز جزا هشدار داده است. (أرءیت الذى یکذّب بالدین) تکذیب، نوعى واکنش در برابر پیام یا دعوت است. بنابراین در تعالیم الهى، درباره روز جزا، هشدارهایى داده شده بود که مکذبان را، به تکذیب وادار ساخته است. ✅ ۵ - توجّه به خصلت هاى نارواى تکذیب گران آخرت، بازدارنده انسان از تکذیب آن است. (أرءیت الذى یکذّب بالدین) 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت7:نکته های تفسیری آیه 2 سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ ▫ «یَدُعُّ»: سخت می‌راند و با خشونت طرد می‌کند ✅ ۱ - پرخاش به یتیمان و راندن آنان از نزد خود، از کسى سرمى زند که جزاى آخرت را دروغ مى پندارد. (فذلک الذى یدعّ الیتیم) 🔹 «ذلک»، اشاره به کسى است که آیه قبل او را تکذیب کننده روز جزا معرفى کرد. 🔹 «دَعٌّ» (مصدر «یَدُعُّ»)، به معناى دور ساختن با خشونت است (قاموس). تعبیر «ذلک الذى...» - که مبتداى معرفه در کنار خبر معرفه اى قرار گرفته که بر جنس دلالت دارد - بیانگر حصر است. ✅ ۲ - پرخاش به یتیمان و از خود راندن آنان، رفتارى نکوهیده است. (فذلک الذى یدعّ الیتیم) ✅ ۳ - پذیرش و نوازش، بالاترین نیاز یتیمان است. (فذلک الذى یدعّ الیتیم) ✅ ۴ - ترش رویى در برابر یتیمان و رد خواسته هاى آنان، دورسازنده انسان از قرب به خداوند است. (فذلک) 🔹 «ذلک»، اسم اشاره اى است که براى دور به کار مى رود و در آیه شریفه یا براى تحقیر به کار رفته و یا نشانگر دورى از خداوند است. ✅ ۵ - توجّه به سقوط اخلاقى منکران معاد، تا حد خشونت با یتیمان، مایه پرهیز از تکذیب آخرت است. (فذلک الذى یدعّ الیتیم) ✅ ۶ - یتیم نوازى، لازمه پذیرش روز جزا و نشانه کام یابى در آن است. (یکذّب بالدین . فذلک الذى یدعّ الیتیم) 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (60) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي ✅ 7 ـ حامد حقيقي ▪ عن الصادق (عليه السلام): «اللّهم إنّى أفتتح القول بحمدك وأنطق بالثناء عليك وأمجّدك ولاغاية لمدحك وأثنى عليك ومن يبلغ غاية ثنائك وأمد مجدك وأنّي لخليقتك كنه معرفة مجدك؟»[ مفاتيح الجنان، اعمال روز جمعه، دعاي امام صادق (عليه السلام) پس از نماز جعفر.]. 🔅 اشاره: در بحث تفسيري گذشت كه نه تنها محمود حقيقي ذات اقدس خداوند است، بلكه حامد حقيقي او نيز جز خود او نيست؛ زيرا حمد حقيقي بدون شناخت حقيقيِ نعمتهاي الهي و پي بردن به حقيقت همه‌ي نعمتهاي اوميسور نيست و جز ذات اقدس او احدي قادر بر معرفت اكتناهي نعمتهايش نيست. ✅ 8 ـ رابطه‌ي تحميد با تربيع كعبه ▪ روى عن الصادق (عليه السلام) أنه سئل لِمَ سمّيت الكعبة؟ قال: «لأنها مربعة». فقيل له: ولِمَ صارت مربعة؟ قال: «لأنها بحذاء البيت المعمور وهو مربع». فقيل له: ولِمَ صار بيت المعمور مربعاً؟ قال: «لأنّه بحذاء العرش وهو مربع». فقيل له: ولِمَ صار العرش مربعاً؟ قال: «لأن الكلمات التى بنى عليها الإسلام أربع: سبحان الله والحمد لله ولا إله إلاّ الله والله أكبر»[ بحار، ج96، ص57.]. 🔅 اشاره: حضرت امام صادق (عليه السلام) سرّ تربيع كعبه را محاذات آن با بيت معمورِ مربّع و راز تربيع بيت معمور را محاذي بودن آن با عرشِ مربّع و رمز تربيع عرش را تربيع اصول اوليه‌ي دين (سبحان الله والحمد لله ولا إله إلاّ الله والله أكبر) مي داند. ▪ در اين كلام بلند كه امام صادق (عليه السلام) سخن را از تربيع كعبه به اصول اوليّه‌ي دين پيوند مي دهد، عظمت تحميد بيان شده است؛ زيرا پايگاه تحميد چنان رفيع است كه در كنار تسبيح، تهليل و تكبير از اصول بنيادين دين و پايه هاي آغازين آفرينش جهان قرار گرفته است؛ زيرا عرش خداوند كه همان مقام فرمانروايي اوست، بر اين اصول استوار است. ▪ همچنين اختصاص حمد به خداي سبحان از اين حديث استفاده مي شود؛ همان طور كه اختصاص تسبيح و تهليل و تكبير به خداوند نيز از آن استظهار مي شود؛ زيرا اگر ريشه هاي اصلي دين تسبيح، تحميد، تهليل وتكبير است، پس در جهان چيزي به غير خدا ارتباط ندارد تا به سبب آن، غير خدا محمود حامدان قرار گيرد. ▪ غير خدا در صورتي مي تواند ملجاي و محمود ديگران باشد كه اوّلاً از خود كمالي داشته باشد و ثانياً بتواند با كمال خود نياز غير را برطرف و تأمين كند؛ در حالي كه تسبيح و تحميد خداي سبحان وقتي با تهليل او قرين گردد، پيامش آن است كه خداي سبحان تنها موجودي است كه ناقص نيست و همه‌ي نقصها را نيز او برطرف مي كند و در نتيجه، در جهان از غير او كاري بر نمي آيد؛ امّا تسبيح و تحميد بي تهليل پيامش فراتر از اين نيست كه خداي سبحان ناقص نيست و بر تأمين نياز و رفع نقايص ديگران نيز قادر است و اين، تنها اثبات شي ء است، نه نفي ما عدا. ▪ بنابراين، تسبيح، تحميد، تهليل و تكبير، همه از آنِ خداي سبحان است و اگر مقام يا شخصي محمود است، در حقيقت شأني از شئون فاعليت خداي سبحان است؛ همانند مقام محمود رسول اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم). 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 آرزو محوری 🔹 این یکی از بیانات نورانی امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) در همین نهج البلاغه است، فرمود: «مَنْ جَرَی فِی عِنَان أَمَلِهِ عَثَرَ بِأَجَلِهِ‏»؛[نهج البلاغة(للصبحی صالح), حکمت19. ] فرمود این سوارکار که دهنه اسب را می ‌گیرد، این باید بداند که هر اندازه که اسب می‌ رود نباید او را براند و ببرد. درست است افسار دست اوست اما این طور نیست که هر جا و هر خطر و هر درّه و هر کوی و برزنی بتواند برود. 🔹 کسی که به میل و آرزوی خود حرکت می‌ کند نه به عقل خود، اینکه می ‌گوید من هر چه بخواهم می ‌گویم، هر کاری بخواهم می ‌کنم، این مثل آن سوارکاری است که می ‌گوید هر جا بخواهم می‌ روم! بالاخره درّه است، کجا می‌ خواهی بروی؟ فرمود کسی که افسار دستش است و عقل دستش نیست، این مرتّب می ‌رود و در آخر سقوط می ‌کند. «مَنْ جَرَى فِی عِنَان أَمَلِهِ» یعنی آرزو، «أمل» با «الف» آرزو، این «عَثَرَ بِأَجَلِهِ‏»، عثار یعنی لغزش. «وَ کَمْ مِنْ عِثَارٍ وَقَیْتَهُ» که در دعای کمیل که شب جمعه است می ‌خوانید یعنی همین. یعنی خدایا! خیلی از مواردی که ما می‌ رفتیم بلغزیم تو ما را حفظ کردی. یک وقت انسان تصمیم گرفته برود یک کاری بکند که خطری در آن هست ناگهان می ‌بیند که یک دوستی می ‌آید او را سرگرم می ‌کند، این اصلاً نمی ‌داند که این دوست برای چه آمده و چه کسی او را فرستاده؟! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/12/17 🔅🔅🔅 💻برای ترویج ؛تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
050.mp3
5.98M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (چاپ جديد) 🔅🔅🔅 📌 برش9 📌 وضعیت زمین به هنگام وقوع قیامت ▪ تلمیذ:مراد از «ماء» در روايت حضرت سجادعلیه السلام:( وَ يُعيدُ عَرْشُهُ عَلَى الْماءِ )در رساله «مَعاد» (الإنسان بَعدَ الدُّنيا) مى‌فرمائيد كه: در آيه مباركه:{يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ وَ السَّماواتُ وَ بَرَزُوا لِلَّهِ الْواحِدِ الْقَهَّارِ. « آيه 48، از سوره 14: إبراهيم: «روز قيامت روزى است كه زمين تبديل بغير از اين زمين مى‌شود و همچنين آسمانها، و جملگى در پيشگاه خداوند قهّار حاضر و ظاهر مى‌شوند.» 🔹 در «تفسير قمّى» از حضرت سجّاد عليه السّلام در اين فقره از گفتار خدا:{يَوْمَ تُبَدَّلُ الْأَرْضُ غَيْرَ الْأَرْضِ‌} چنين تفسير شده است كه:{يَعْنِى: بِأَرْضٍ لَمْ تُكْتَسَبْ عَلَيْهَا الذُّنُوبُ، بَارِزَةً لَيْسَ عَلَيْهَا جِبَالٌ وَ لَا نَبَاتٌ كَمَا دَحَاهَا أَوَّلَ مَرَّةٍ. وَ يُعِيدُ عَرْشَهُ عَلَى الْمَآءِ، كَمَا كَانَ أَوَّلَ مَرَّةٍ، مُسْتَقِلًّا بِعَظَمَتِهِ وَ قُدْرَتِهِ }«1» 🔹 و پس از بيان اين مطلب، در حاشيه مى‌فرمائيد: قَوْلُهُ‌{: مُسْتَقِلّا بِعَظَمَتِهِ وَ قُدْرَتِهِ،}{تَفْسيرٌ لِكَوْنِ عَرْشِهِ عَلَى الْمآءِ؛ وَ لَهُ شَواهِدُ مِنَ الْكِتابِ تَدُلُّ عَلَى أنَّ الْمآءَ إشارَةٌ إلَى مَنْبَعِ كُلِّ حَيَوةٍ وَ قُدْرَةٍ وَ عَظَمَةٍ؛ إنْ تُحْمَلْ نُقوشُ الْخِلْقَةِ ظَهَرَتِ الْمَوْجوداتُ، وَ إذا انْمَحَتْ عادَ الْعَرْشُ عَلَى الْمآءِ. «2» آيا مراد از ماء، همان وجود منبسط است‌ . 🔸 {علّامه:} قرآنست؛ و بنحو جزم نمى‌توان چيزى گفت. بحسب ظاهر آيه، آنچه كه قوّت الهى است و عرش الهى است و حالا حكومت مى‌كند و پيش ميرود، در آنروز هم بجاى همين موجوداتِ امروزى كار خود را، ماء كه همان قدرت و حيوة است، انجام مى‌دهد؛ ولى آن حقيقتِ قدرت و حيوة بچه صورت است، ما نمى‌دانيم. 🔹 در هر حال سياق آيه اين را ميرساند كه يك واقعيّت وسيعى بوده كه‌بجاى عالم در وهله اوّل، آن، تحت حكومت عرش خدا واقع بوده؛ و عرش خدا بر آن حكومت مى‌نموده است؛ و پس از آن، از آن واقعيّت وسيع اين نقوش پيدا شد؛ و سپس اين نقوش نيز مَحو ميشود و از بين ميرود، و عالم دوباره بهمان واقعيّت وسيع و بدون صُوَر و نقوش بر مى‌گردد. 🔹 آن حقيقت وسيع، آيا نفس رحمانيّه است، يا فيض مقدّس و يا وجود منبسط و يا{نُورُ نَبِيِّكَ يَا جَابِر}؟ احتمالات مختلفى است‌ ▪ {. تلميذ:} آيا احتمالاتِ مختلفى است، يا عبارات مختلف و واقعيّتش يك امر واحد است‌ 🔸 {علّامه‌}: براى ما، احتمالات مختلف است؛ و براى گوينده، عبارات. گوينده ميداند چه خبر بوده است! ما بيچاره‌ايم؛ چه خبر داريم؟ از كتاب (قرآن)چه مى‌دانيم .! 📝 پی نوشت: ⏪ (1) «مراد از تبديل زمين زمينى است كه بر روى آن ديگر گناه نمى‌شود، و ظاهر و بارز است؛ نه در آن كوهى است و نه نباتات و درختانى، همچنانكه زمين در ابتداى آنكه خداوند آنرا بگسترد چنين بود. و در آن حال عرش خدا يعنى محلّ قدرت خدا و حكمرانى خدا، بر آب بازگشت مى‌كند همچنانكه در وهله اوّل نيز چنين بود، و خداوند در عظمت و قدرت مستقلّ مى‌گردد.» ⏪ (2) «گفتار حضرت سجّاد كه: در عظمت و قدرت مستقلّ مى‌شود، تفسير بودن عرش خدا بر آب است. و از براى اين معنائى را كه نموديم شواهدى از قرآن كريم وارد است كه دلالت دارد بر آنكه: آب اشاره به منبع هر حيات و قدرت و عظمتى است؛ اگر نقش‌ها و صورتهاى موجودات بر روى آب زده شود و قرار گيرد، تمام موجودات ظاهر ميگردند؛ و اگر محو گردد و صورتها از بين برود، عرش دوباره بر آب بر ميگردد.» {مهر تابان ( طبع جديد )، متن، ص: 165} 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
📌 احتیاط 🔹 گاهی به ما می ‌گویند انسان یک دوست دارد و آن دین اوست، یک دوست دارد و آن عقل اوست که همه به عنوان حصر است. آن بیان نورانی امام رضا (سلام الله علیه) که فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه‏»،[ الكافی (ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص11. ] همین است. این بیان نورانی امام رضا که خبر را مقدم آورده و مبتدا را مؤخر برای افاده حصر است؛ فرمود انسان یک دوست دارد و آن فهم اوست. نفرمود: «عقل کل امرئ صدیقه»، عقل مبتداست و صدیق خبر است، بلکه فرمود: «صَدِیقُ كُلِّ امْرِئٍ عَقْلُه». این طرز حرف زدن را اوّل از وجود مبارک حضرت امیر به یاد دارند. حضرت امیر هم به کمیل فرمود، کمیل! تو یک برادر داری و آن دین توست. نفرمود: «دینُک اخوک» مبتدا را مقدم نیاورد و خبر را مؤخر، بلکه فرمود: «أَخُوكَ‏ دِینُكَ»، این «أَخُوكَ» خبری است مقدم، «دین» مبتدا است و مؤخر. فرمود تو یک برادر داری و آن دین توست؛ حالا که یک برادر داری، دور این برادرت را دیوار بکش که هر کسی نیاید از او بگیرد! 🔹 اینکه می ‌گویند فلان شخص «محتاط» است، «زاهد» است، با «ورع» است و «احتیاط» کرده، یعنی دور دینش را «حائط» کشیده است. «حائط» یعنی دیوار. اگر یک کشاورز زحمت بکشد درخت بکارد، بارور بشود و دورش دیوار نکشد، تمام میوه ‌اش بیرون می‌ رود. فرمود: «تَأْخُذَ الْحَائِطَةَ لِدِینِك‏»؛ حالا که دین داری، ایمان داری، دور آن را «حائط» یعنی دیوار بکش که هر کسی نیاید تا هر چه دلش بخواهد از دین تو بگیرد و برود؛ لذا فرمود: «أَخُوكَ‏ دِینُكَ»، نه «دینک أخوک». «فَاحْتَطْ»؛ یعنی «خُذ الْحَائِطَةَ»، احتیاط کن! یعنی دور دین خود «حائط» بکش، نه اینکه دست خود را پنج ـ شش بار آب بکشی! اینکه احتیاط نیست! احتیاط کرد، این شخص محتاط است، یعنی دین خود را در وسط گذاشته، دورش را دیوار کشیده، هیچ کس نمی ‌تواند بیاید از دین او استفاده کند! 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/11/26 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 الگودهی قرآن به جوانان(3) ✅ 2ـ الگوی مبارزه و بت شكنی ابراهیم در ادامه مبارزه خود، به مبارزه با بت پرداخت; یعنی او علاوه بر این كه با (تبر منطق) به جنگ بت پرستان رفت، با تبر آهنین به جنگ بت ها نیز رفت. او با سوگندی كه از پیش یاد كرده و نقشه ای كه از قبل طرح كرده بود می فرمود: (تالله لا كیدن إصنامكم بعد إن تولوا مدبرین) بخدا سوگند در غیاب شما نقشه ای برای نابودی بت هایتان طرح می كنم،[8] اوهمه بت ها را نابود كرد و تنها بت بزرگ را برای تنبه آنها باقی گذاشت: (فجعلهم جذاذا الا كبیرا لهم لعلهم الیه یرجعون) سرانجام همه آنها، جز بت بزرگشان را، قطعه قطعه كرد. شاید سراغ او بیایند. [9] ▫ جوانی به نام ابراهیم ابراهیم - علیه السلام - طرح و نقشه خود را به اجرا درآورد و بت ها را شكست. ولی چون این كار دور از چشم مردم انجام گرفته بود، كسی نمی دانست كه چه كسی چنین كاری را انجام داده است، همه می گفتند: (من فعل هذا بآلهتنا انه لمن الظالمین) چه كسی با خدایان ما چنین كرده است؟ قطعا او از ظالمین است. اما چون پیش از آن، ابراهیم، آنان و بت هایشان را تهدید كرده بود، آن ها شكی نداشتند كه كار ابراهیم است. لذا گزارش دادند كه: (سمعنا فتی یذكرهم یقال له ابراهیم) جوانی را می شناسیم به نام ابراهیم كه از بت ها به بدی یاد می كرد. ▫ منطق قوی ابراهیم ابراهیم - علیه السلام - را به محاكمه كشیدند، اما او با منطق قوی پاسخ می داد و برای بیداری آنها بت بزرگ را سالم نگهداشته بود، تا بگوید: (بل فعله كبیرهم هذا فسإلوه ان كانوا ینطقون) شاید بت بزرگ چنین كرده باشد، بروید از او سوال كنید، اگر آنها سخن می گویند. یعنی، آنان كه حرف نمی زنند، چگونه می توانند به حال شما سودمند باشند؟ و اگر كاری از آنها ساخته است، پس آن بت بزرگ، بت های كوچكتر را شكسته است و اگر حرفی نمی تواند بزند و كاری از او برنمیآید، پس شایسته پرستش نیست. (إفتعبدون من دون الله ما لاینفعكم شیئا ولایضركم) سپس با اعلام بیزاری از بت و بت پرست گفت: (اف لكم ولما تعبدون من دون الله) اف بر شما و آنچه غیر از خدا می پرستید. 🔹 ابراهیم تا بدان جا پیش رفت كه آتش نمرودیان را به جان خرید: (قالوا حرقوه وانصروا الهتكم) گفتند: او ابراهیم را بسوزانید و خدایان خود را یاری كنید. 🔹 از آنجا كه خداوند بندگان خود را تنها رها نمی كند، به امر خداوند آتش سوزان، برای ابراهیم سرد و سالم شد: (قلنا یا نار كونی بردا وسلاما علی ابراهیم) . [10] آتش ابراهیم را دندان نزد چون گزیده حق بود چونش گزد؟ آتش ابراهیم را نبود زیان هركه نمرودی است گو می ترس از آن ماه با احمد اشارت بین شود نار ابراهیم را نسرین شود ⏪ سلسله مقالات بررسیهای قرآنی روزهای فرد هفته⏩ 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ @rahighemakhtoom
1 📌فصیح ترین آیه قرآن گرچه تمام آیات قرآن شریف از نظر فصاحت و بلاغت در اوج قوت و استحکامند ولی در عین حال در مقایسه با یکدیگر متفاوتند و در این جا به یکی از فصیح ترین آیات قرآن اشاره می شود و همین آیه بود که در موقع نزول، عرب جاهلی نیرومند در فصاحت را به اعجاب واداشت و آن را کاملا در برابر قرآن خاضع نمود. آیه این است: «و قیل یا ارض ابلعی مائک و یا سماء اقلعی و غیض الماء و قضی الا مرواستوت علی الجودی( سوره هود، آیه 44.) گفته شد ای زمین آب خویش فرو بر و ای آسمان تو هم از ریزش خودداری کن و آب فرو نشست و فرمان حق انجام گردید و کشتی بر کوه نشست». توجّه می فرمایید که در یک آیه کوتاه تمام واقعه طوفان نوح بیان شده و در عین اختصار مطلب با جملاتی جاندار و رسا ادا شده و صحنه را کاملا ملموس و مجسم کرده است. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 تنها دوست انسان 🔹وجود مبارک امام هشتم بياني دارد که انسان بدون دوست نميتواند زندگي کند و تنها دوست انسان هم عقل اوست فرمود«صديقک عقلک» نه«عقلک صديقک» نه يعني عقل شما دوست شماست يعني شما يک دوست داريد و آن عقل است 🔹آدم بي عقل تنهاست در عالم با خودش مشکل دارد چه رسد به جامعه 🔹در سوره مبارکه«حشر» وقتي سبب اختلاف يهوديها را ذکر ميکند ميفرمايد چون اينها عقل ندارند با هم مختلف هستند﴿تَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ﴾يک ملت بيعقل هميشه به جان هم ميافتند اعضاي يک خانواده بيعقل که باشند هميشه درگيرند 🔹بدتر از همه يک انسان بيعقل هميشه با خودش درگير است براي اينکه مجاري ادراکي دارد اگر فهرست کنيم زياد است مجاري تحريکي داريم اگر فهرست کنيم زياد است اينها يک امام جماعت ميخواهند امام جماعت همه اين مدارک ادارک و تحريک عقل اوست رهبر همه اين شئون ما به بيان امام رضا (سلام الله عليه)عقل است يک آدم بي عقل رهبر ندارد آن وقت هر کسي ساز خودش را مي زند يعني في حس او يک گونه، خيال او يک گونه، وهم او يک گونه، در بخشهاي انديشه شهوت او يک گونه، غضب او يک گونه در بخشهاي انگيزه اين مشکل جدي دارد اين است که يکسان نيست نه قدرت تصميم گيري دارد نه به جايي ميرسد نه در حوزه کارآمد دارد، نه در دانشگاه کارآمد دارد، نه در بخشهاي صنعت کارآمد دارد براي اينکه رهبر ندارد اين عقل را ذات اقدس الهي صَديق آدم قرار داده که انسان به رهبري عقل حرکت کند و اين برهان نوراني قرآن کريم در سوره مبارکه«حشر»زمينه پيدايش اين فرمايش نوراني امام هشتم است فرمود سرّ اينکه اينها با هم اختلاف دارند براي اينکه عقل ندارند﴿وتَحْسَبُهُمْ جَمِيعًا وَقُلُوبُهُمْ شَتَّى﴾چرا﴿ ذَلِكَ بِأَنَّهُمْ قَوْمٌ لَّا يَعْقِلُونَ﴾ 🔹برهان مسئله اين است که هر جا عقل نيست اختلاف هست، هر جا عقل هست اختلاف نيست ما تا با خودمان مشکل داخلي خودمان را حل نکنيم از اين کثرت به وحدت نرسيم در داخله خانواده مشکل داريم دو، در جامعه هر جا هم باشيم با مشکل رو برو هستيم سه، اميدواريم ذات اقدس الهي اين صَديق ما را، اين دوست ما را که به ما مرحمت کرده است آن توفيق را عطا کند که ما به امامت اين دوست، به رهبري اين دوست چه در بخش علم، چه در بخش عمل حرکت کنيم به برکت صلواتي که نثار روح مطهر امام هشتم ميکنيم... اللهم صل علی محمد و آل محمد { 87/8/7} اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
soleimany_vasiatnameh.pdf
485.8K
گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید سپهبد قاسم سلیمانی (۲) 🔹حرمت ولایت فقیه را حرمت مقدسات بدانید. 🔸اگر خیمه جمهوری اسلامی آسیب ببیند، بیت‌الله‌الحرام و قرآن آسیب خواهد دید. 🔹برای نجات اسلام، خیمه ولایت را رها نکنید. 🔸امروز، قرارگاه حسین‌بن‌علی ایران است. 🔹فشار دشمنان، شما را دچار تفرقه نکند. 🔸خدای عزیز! سالهاست از کاروان شهدا جامانده‌ام. 🔹خداوندا مرا پاکیزه بپذیر، آنچنان که شایسته دیدارت شوم. 🔸خدایا برای دفاع از دینت، خندیدم و خنداندم، گریستم و گریاندم. 🔹خدایا مرا به قافله‌ای که به سویت آمدند، متصل کن. 🔸شهادت می‌دهم که قیامت حق است. قرآن حق است. بهشت و جهنّم حق است. سؤال و جواب حق است. معاد، عدل، امامت، نبوّت حق است. 🔹خداوندا! در دستانم چیزی را ذخیره کرده‌ام که به این ذخیره امید دارم و آن روان بودن پیوسته به سمت تو است. وقتی آنها را به سمتت بلند کردم، وقتی آنها را برایت بر زمین و زانو گذاردم، وقتی سلاح را برای دفاع از دینت به دست گرفتم؛ اینها ثروتِ دست من است. @rahighemakhtoom
*♦️گزیده‌ای از وصیت‌نامه شهید سپهبد قاسم سلیمانی* 🔹خدایا برای دفاع از دینت، دویدم و افتادم و بلند شدم. 🔸خدایا ثروت دستانم وقتی است که سلاح برای دینت به دست گرفتم. 🔹خدایا ثروت چشمانم گوهر اشک دفاع از مظلوم است. 🔸خدایا سپاس که مرا از اشک بر فرزندان فاطمه(س) بهره‌مند نمودی. 🔹سپهبد قاسم سلیمانی خطاب به علما: حضرت آیت‌الله خامنه‌ای را مظلوم و تنها می‌بینم. او نیازمند همراهی شماست. 🔸خدایا سپاس که سرباز خمینی کبیر شدم. 🔹خدایا شکرگزارم که مرا در مسیر حکیم امروز اسلام، خامنه ای عزیز قرار دادی. 🔸امام، اسلام را پشتوانه ایران کرد. 🔹خدایا مرا بپذیر آنچنان که شایسته تو باشم. 🔸به فرزندان شهدا به چشم ادب و احترام بنگرید. 🔹سپهبد قاسم سلیمانی خطاب به سیاسیون: در رقابت‌ها و مناظرات، دین و انقلاب را تضعیف نکنید. 🔸با فرزندان و پدر و مادر شهدا همیشه مانوس بودم. 🔹در مسائل سیاسی، ولایت فقیه را بر سایر امور ترجیح دهید. 🔸دوست دارم کرمان همیشه با ولایت بماند. 🔹امروز به تقدیر الهی از میان شما رفته‌ام. 🔸نیروهای مسلح را برای دفاع از اسلام و کشور احترام کنید. 🔹فرزندانتان را با نام و تصاویر شهدا آشنا کنید.
base.apk
28.85M
مجموعه آثار علامه طهرانی(رحمه الله) بزرگترین کتابخانه اسلامی مجازی در ایتا 👇👇👇👇👇👇 https://eitaa.com/Ketabkhane_eslami @rahighemakhtoom
در همه شبانه روز محبّت و عشق خدا را بر دل خود مرور دهید به‌خصوص موقع خواب شبانه بیشتر مقیّد به این امر باشید. 📚منبع: پرتوی از نور مجرد علامه سید محمد حسینی طهرانی @rahighemakhtoom
📌 گوشت قربانی نباش انسان نباید گوشت قربانی باشد که هر کس تکه‌ای از آن را ببرد و برای صاحبش چیزی نماند، یا مانند دیس حلوا که هر کس لقمه‌ای از آن بر می دارد؛ یعنی نباید خودش را کاملاً در اختیار مردم و دیگران بگذارد به گونه‌ای که به خلوت‌هایش و به خانواده‌اش نرسد. 📝 منبع: پرتوی از نور مجرد علامه سید محمد حسین حسینی طهرانی (ویژه‌نامه همایش بزرگداشت بیستمین سال رحلت مرحوم علامه) 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی : 📌 شدن از بهترین مسئولیت‌ ... ⭕️ در این فضای که در همه خانه ها راه پیدا کرده است باید ... 💠 زن نیز مانند مرد باید طبق مسئولیتی که خداوند بر عهده او گذاشته است عمل کند و آن مادری است، چراکه مادر شدن از بهترین مسئولیت‌ هایی است که خداوند بر عهده زن گذاشته است. 💠 اگر کسی ازدواج کرد نصف دین او کامل می شود، بنابراین ازدواج یک امر ملکوتی است، در ازدواج همانطور که مرد موظف است مسکن تهیه کند، زن موظف است سکینت فراهم کند، زن قطب سکینت و آرامش خانواده است هر چند در کنار این مسئولیت ها، زن می تواند برابر استعدادی که خدا به وی داده است درس بخواند و پیشرفت داشته باشد. 💠 همانطور که مرد اساس کارش تهیه رزق و مسکن است و در کنار آن می تواند تحصیل کند، زن نیز اساس کارش مدیریت خانواده و تربیت فرزندان است و می تواند در کنار آن تحصیل و فعالیت نیز داشته باشد. خدایی که طلب علم را فریضه قرار داده است، استعداد تحصیل آن را نیز به انسان داده است و خداوند، علم را وقف هیچ گروه خاصی نکرده است. 💠 اگر خانمی یک استعداد پر فروغ در خود یافت باید بداند این امانت الهی است و باید قدر بداند و با پرهیز از کارهای اجرایی به تحصیل و علم بپردازد و به مقام استادی نائل شود و از این آفت نهال فروشی که در حوزه های علمیه است، خود را مصون بدارد. 💠 هر جا محل نقل و انتقال حقیقت باشد و فکر و اندیشه و تبلیغ را با خود بیاورد، فضای حقیقی است؛ لذا در این فضای اینترنتی که در همه خانه ها راه پیدا کرده است باید مطالبی ارائه کرد که از آلوده شدن جامعه جلوگیری شود، چراکه جامعه آلوده به راحتی درمان نمی شود. 💠 عمده آن است که انسان و جامعه را به عظمتشان آشنا کنیم، انسان ها باید بدانند ما موجودی ابدی هستیم و در مصاف با مرگ، مرگ را می میرانیم نه اینکه بمیریم، وقتی این برای انسان روشن شود که ابدی خواهد شد و باید به فکر ابدیت خود باشد و جوابگوی اعمال خود باشد ، هر کاری را انجام نخواهد داد و خود را ارزان نخواهد فروخت. ▪ دیدار جمعی از اساتید برجسته حوزه علمیه خواهران 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 ظهور مهدی موجود موعود نقطه عطف تاریخ بشر 🔹 آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد، همه اندیشه علمی دارد كه میوه علمی اوست و هم انگیزه صحیح دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور مهدی موجود موعود است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما زمین مرده را زنده می ‌كنیم، زمینه مرده را هم زنده می ‌كنیم و اگر آن وحی الهی ظهور پیدا كرد، بر هر فكر و اراده‌ ای که مصمم باشد مسلط است، هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند و دستور رسیده است، تسلیم محض ‌اند؛ حتی بزرگ ‌تر از انسان! مستحضرید که در سورهٴ «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی ‌تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَ تِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾،[1] اما همین قرآن را انسان كامل تحمل می‌ كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق خاضع است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می ‌رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَ انْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾[2] تو را مرعوب نكند، این تسلیم محض می ‌شود و خود را به امواج آتش تسلیم می ‌كند، البته مانند این در جریان انبیا فراوان است. وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می ‌گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحول می ‌شود. 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
وصیت نامه شهید سردار قاسم سلیمانی.docx
28.7K
📌 متن کامل وصیتنامه سردار دلها شهید قاسم سلیمانی 🔅 تقدیم به همه مجاهدان با اخلاص اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. التماس دعا @rahighemakhtoom
انتخاب ها و آزمون ها-10-11-98.mp3
16.29M
20 📌انتخاب ها وآزمون ها 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🔅🔅🔅 📌نگاشت8:نکته های تفسیری آیه 3سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ ✅ و لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ ▫️ «لا یَحُضُّ»: تشویق و ترغیب نمی‌کند ✅ ۱ - تکذیب کنندگان مجازات هاى الهى، نه خود به تغذیه مسکینان کمک مى کنند و نه دیگران را به آن وادار مى سازند. (و لایحضّ على طعام المسکین) 🔹 تعبیر «حضّه على الامر»; یعنى، او را بر آن کار وادار ساخت (مصباح). 🔹 مراد از «طعام المسکین»، «بذل طعام المسکین» است و ممکن است 🔹 طعام[اسم مصدر و ]به معناى اطعام باشد; مانند «عطاء» به معناى «اعطاء». (البحرالمحیط) ✅ ۲ - انکار معاد، مایه سردى روابط انسان ها با یکدیگر (الذى یکذّب ... یدعّ الیتیم . و لایحضّ على طعام المسکین) ✅ ۳ - تأمین غذاى نیازمندان و ترویج فرهنگ یارى رسانى به تهى دستان، تکلیفى الهى است. (و لایحضّ على طعام المسکین) 🔹 «مسکین»، کسى است که چیزى ندارد; یا آنچه دارد، براى او کافى نیست و یا کسى است که فقر، او را ساکن و کم تحرک ساخته است. (قاموس) ✅ ۴ - مسکین، داراى سهم غذا در اموال مردم* (طعام المسکین) 🔹 اضافه «طعام» به «مسکین»، نشانگر استحقاق است، زیرا دلالت مى کند که آن غذا، طعام خود مسکین است. ✅ ۵ - رفع نیاز غذایى فقیران، مهم ترین حمایت از آنها است. (و لایحضّ على طعام المسکین) ذکر خصوص «طعام»، بیانگر برداشت یاد شده است. ✅ ۶ - خوددارى از ترویج فرهنگ یارى رسانى به نیازمندان، نکوهیده و مایه دورى انسان از خداوند است. (فذلک الذى ... و لایحضّ على طعام المسکین) «ذلک»، اسم اشاره اى است که براى دور به کار مى رود. ✅ ۷ - توجّه به تأثیر انکار معاد در ترک یارى مستمندان، حتى با زبان، مایه پرهیز از تکذیب آخرت است. (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... و لایحضّ على طعام المسکین) ✅ ۸ - تغذیه تهى دستان و دعوت مردم به فقرزدایى از جامعه، لازمه پذیرش روز جزا و نشانه کام یابى در آن روز است. (یکذّب بالدین ... و لایحضّ على طعام المسکین) 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌نگاشت9:نکته های تفسیری آیه4 سوره ماعون أَ رَأَيْتَ‌ الَّذِي‌ يُکَذِّبُ‌ بِالدِّينِ‌ فَذٰلِکَ‌ الَّذِي‌ يَدُعُّ الْيَتِيمَ‌ وَ لاَ يَحُضُ‌ عَلَى‌ طَعَامِ‌ الْمِسْکِينِ‌ ✅ فوَيْلٌ‌ لِلْمُصَلِّينَ‌ ✅ ۱ - برخى از نمازگزاران، گرفتار نفرین خداوند و سزاوار عذاب و هلاکت اند. (فویل للمصلّین) 🔹 «ویل» - که در اصل به معناى عذاب و هلاکت است - کلمه اى است که براى تهدید به عذاب به کار مى رود. (لسان العرب) این کلمه نام درّه، یا چاه خاصى در جهنم و یا نام یکى از درهاى آن است (قاموس). مبتدا قرار گرفتن آن - با آن که نکره است - نشان مى دهد که در معناى نفرین به کار رفته است. ✅ ۲ - برخى از نمازگزاران، کیفرهاى الهى را باور نداشته و هشدار به آن را دروغ مى دانند. (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... فویل للمصلّین) 🔹 «فاء» در «فویل» براى تفریع است و دلالت دارد که مراد از «مصلّین» (در این آیه)، همان کسانى اند که در آغاز سوره، به «تکذیب کنندگان جزا» توصیف شده اند. ✅ ۳ - نمازخواندن تکذیب کنندگان کیفرهاى الهى، بى ثمر بوده و مایه استحقاق عذاب جهنم است. (أرءیت الذى یکذّب بالدّین ... فویل للمصلّین) ✅ ۴ - نمازگزاران بى اعتقاد به معاد، مورد نفرین خداوند (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... فویل للمصلّین) 🔅🔅🔅 ✅ الَّذِينَ‌ هُمْ‌ عَنْ‌ صَلاَتِهِمْ‌ سَاهُونَ‌ ▫️ «سَاهُونَ»: جمع ساهی، از ماده سَهْو، بی‌خبران و غافلان. مراد کسانی است که یا به ترک نماز می‌گویند، و یا نمازی را می‌خوانند و چهار تا را پشت گوش می‌اندازند، و یا این که نماز می‌خوانند و همچون کودکان مقلّد از پدران و مادران، بالا و پائین می‌روند، و زمزمه‌هائی می‌کنند. نه حرکتشان ارادی و نه کلماتشان اختیاری است. نه می‌فهمند چه می‌کنند، و نه می‌فهمند چه می‌گویند. ✅ ۱ - بى اعتنایى به نماز و بى توجّهى هنگام اداى آن، زمینه ساز گرفتارى به نفرین و عذاب خداوند (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) 🔹 «سهوة» (مصدر «ساهون»)، به معناى غفلت است (مصباح). غفلت از نماز، به ترک کلى یا مقطعى آن و یا تأخیر در اداى آن است. شخص غافل گرچه معذور است; اما در مواردى که اهتمام نورزیدن او سبب غفلت شده باشد، سزاوار نکوهش است. 🔹 اضافه «صلاة» به ضمیر «هم»، نشان مى دهد که سخن درباره کسانى است که نماز مى خوانند; ولى آن را همراه با بى توجهى و غفلت ادا مى کنند. ✅ ۲ - لزوم اهتمام به نماز و توجّه به محتواى آن (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) ✅ ۳ - باور نداشتن کیفر و پاداش الهى، مایه سبک شمردن نماز (أرءیت الذى یکذّب بالدین ... الذین هم عن صلاتهم ساهون) ✅ ۴ - بى توجّهى نمازگزاران به نماز خویش، نکوهیده تر از آزار یتیمان و فراموش کردن بینوایان است. (فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) 🔹 این آیه، مانند آیات دیگر این سوره، بیانگر خصلت هاى تکذیب گران کیفر الهى است. آوردن حرف «فاء» در خصلت سوم به بعد و تغییر سیاق کلام، بیانگر ترتیب رتبى و نکوهیده تر بودن آنها است. ✅ ۵ - انکار معاد، بر روابط انسان با خلق و خالق، تأثیر منفى گذارده و مایه بى اعتنایى وى به آنها مى گردد. (الذى یکذّب ... یدعّ الیتیم ... و لایحضّ ... الذین هم عن صلاتهم ساهون) ✅ ۶ - مراقبت از نماز، زمینه ساز یتیم نوازى و رسیدگى به درماندگان (یدعّ الیتیم . و لایحضّ ... فویل للمصلّین . الذین هم عن صلاتهم ساهون) 🔹 حرف «فاء» در «فویل»، نکوهش غافلان از نماز را بر نکوهش دو دسته قبل (آزار دهندگان یتیمان و بى تفاوتان در برابر فقر دیگران)، تفریع کرده است; یعنى، چون آن دو حالت نکوهیده است، پس واى به حال این نمازگزاران! کنایه از این که اگر آنان نمازگزار حقیقى بودند، چنین رفتارى نمى داشتند. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است وهم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (61) 🔅🔅🔅 اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2) 📌 بحث روايي 9 ـ پايان سخن بهشتيان عن النبى (صلي الله عليه و آله و سلم): «الحمد لله، الكلمة التى يقولها أهل الجنة إذا دخلوها وينقطع الكلام الذى يقولونه فى الدنيا ماخلا الحمد لله وذلك قوله: (دعواهم فيها... واخِر دعواهم أن الحمد لله ربّ العالمين)»[ بحار، ج90، ص166 «سوره‌ي يونس، آيه‌ي 10]. 🔅 اشاره: بهشتيان هنگام ورود به بهشت و مشاهده تحقق وعده‌ي الهي خدا را حمد مي كنند و هر چه را خواستند به صرف تسبيح خداوند براي آنها حاصل است و نيازي به اسباب و وسايل ندارند و بعد از بهره وري از نعمت بهشت،خدا را حمد مي كنند و چون نعمتهاي بهشتْ عطاي غير مجذوذ و غير منقطع است، از اين رو حمد بهشتيان نيز منقطع نخواهد شد و معناي «آخر» در آيه‌ي مزبور، نسبي است، نه نفسي. 🔻🔻🔻 ✅ 10 ـ بازگشت ربوبيّت به خالقيّت عن الرضا (عليه السلام): «... ربّ العالمين توحيد له وتحميد وإقرار بأنّه هو الخالق المالك لا غير»[ نورالثقلين، ج1، ص15.]. عن الصادق (عليه السلام):... ربّ العالمين، قال: «خلق المخلوقين»[ تفسير قمي، ج 1، ص 28.]. 🔅 اشاره: همان گونه كه در بحث لطايف و اشاراتِ آيه‌ي مورد بحث گذشت، ربوبيّت با تحليلْ به خالقيّت بر مي گردد و در اين احاديث نيز به آن اشاره شده است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom