#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قریش
#سوره_قریش
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:معرفی کلی سوره قریش
▪️سوره قریش یا ایلاف صد و ششمین سوره و از سورههای مکی قرآن که در جزء سیام جای گرفته است. این سوره را از آن جهت که درباره همبستگی قریش سخن میگوید، قریش یا ایلاف نامیدهاند. این سوره نعمتهای خدا به قریش و وظایف آنان را در برابر این نعمتهای الهی بیان میکند. از پیامبر(ص) نقل شده است هر كس سوره قریش را قرائت کند، خداوند به تعداد هر یک از طوافكنندگان و معتكفان در مسجد الحرام، ده حسنه به او میدهد.
▪️این سوره را قریش یا ایلاف نامیدهاند؛ زیرا درباره همبستگی قریش (لایلاف قریش) سخن میگوید.[۱]
▪️سوره قریش جزوسورههای مکی قرآن و در ترتیب نزول بیست و نهمین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف صد و ششمین سوره است[۲] و در جزء سیام قرآن جای دارد.
▪️سوره قریش ۴ آیه، ۱۷ کلمه و ۷۶ حرف دارد. این سوره از نظر حجمی جزو سورههای قصار است.[۳]
📚پانویس
1.دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۸.
2.معرفت، آموزش علوم قرآن، ۱۳۷۱ش، ج۱، ص۱۶۶.
3.دانشنامه قرآن و قرآنپژوهی، ۱۳۷۷ش، ج۲، ص۱۲۶۸.
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قریش
#سوره_قریش
🔅🔅🔅
📌نگاشت1:محتوای کلی سوره قریش
▪ سوره قریش از آغاز تا پایان درباره قریش سخن میگوید و نعمتهای خدا را در مورد قریش و وظایف آنان را در برابر این نعمتهای الهی این گونه بیان میکند که خداوند توصیه کرده اساس و محور این همبستگی، پرستش خداوند و صاحب خانه کعبه است، که گرسنگی آنان را به سیری و رفاه و ناامنی آنان را به امن و آرامش تبدیل کرده است.[۴]
🔹 مفسران معتقدند سوره فیل و قریش، هر دو یک سوره هستند، به دلیل اینکه مطالب آنها بسیار به هم پیوند دارد. به همین سبب برای خواندن یک سوره کامل در هر رکعت از نماز، اگر کسی سوره قریش را انتخاب کند باید هر دو را با هم بخواند.[۶]
🔹 از پیامبر(ص) نقل است هر كس سوره قریش را قرائت کند، خداوند به تعداد هریک از طوافكنندگان و معتكفان در مسجد الحرام، ده حسنه به او میدهد.[۷]
📝 پانویس:
4. نک: دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی، ج۲، ص۱۲۹۶-۱۲۶۸
5. خامهگر، محمد، ساختار سورههای قرآن کریم، تهیه مؤسسه فرهنگی قرآن و عترت نورالثقلین، قم، نشر نشرا، چ۱، ۱۳۹۲ش.
6. علیبابایی، برگزیده تفسیر نمونه، ۱۳۸۲ش،ج۵، ص۵۹۹.
7. طبرسی، مجمع البیان، ۱۳۷۲ش، ج۱۰، ص۸۲۷.
🔻🔻🔻
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
106.Quarish.01-04.mp3
3.82M
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قریش
#سوره_قریش
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت3:تفسیر صوتی سوره قریش
▪ برخى مفسران، اين سوره را ادامه سوره قبل دانسته و به رواياتى استناد مىكنند كه جدا كردن آن دو را در نماز جايز نمىداند. نظير دو سوره ضحى و انشراح. اگر ابرهه پيروز مىشد معاش قريش از هم مىپاشيد و به خاطر حفظ معاش قريش، خداوند اصحاب فيل را نابود كرد.
🔹 «رِحْلَةَ» پيمودن راه بر روى راحلة و مركب است. قريش سالى دو بار سفر تجارى داشتند، يكى در زمستان به منطقه يمن و يكى در تابستان به منطقه شام.
🔹 در برابر رسم جاهليّت كه خونريزى و جنگ را ارزش مىدانست، تكرار كلمه ايلاف و الفت، بيانگر لطف و رحمت الهى به قريش است.
🔹 سفرهاى تجارى موجب رونق صادرات و واردات مىشود و بهبود زندگى و تبادل فرهنگ را به دنبال دارد.
🔹 پس از انهدام اصحاب فيل، مردم براى اهل حرم، حريم خاص قائل بودند.
🔻🔻🔻
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#امام_هادی
#زیارت_جامعه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 ادب اجتماعی
🔹 وجود مبارک حضرت فرمود: «تَزَاوَرُوا»؛ شما شیعیان ما هستید به زیارت یکدیگر بروید و یکدیگر را ترک نکنید. چرا؟ «فَإِنَّ فِی زِیارَتِكُمْ إِحْیاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِیثِنَا»؛ غالب این جمله های خبری به داعی انشا نقل شده است؛ یعنی شیعیان ما! وقتی دور هم جمع شدید، نگذارید مجلستان به حرف های عادی بگذرد. آیه و روایتی بخوانید که حرف های ما مطرح بشود.
🔹 حالا که زیارت کردید و احادیث ما را گفتید، احادیث ما چه خاصیتی دارد؟ «وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض»؛[1] عاطفه ایجاد می کند، محبت ایجاد می کند، رازداری ایجاد می کند، ادب ایجاد می کند، خاصیت احادیث ما این است. چطور خاصیت احادیث ما این است که ادب ایجاد می کند؟ ما یک مَثل داریم که این مَثل حق است، می گوییم: «سنگ روی سنگ بند نمی شود»! درست هم هست. الآن اگر بخواهند بُرجی یا قصری بسازند، سنگ اوّل را گذاشتند سنگ دوم که روی آن بند نمی شود، یک ملات نرم می خواهد وگرنه شما سنگ دوم را بگذاری روی سنگ اوّل می لغزد و سنگ روی سنگ بند نمی شود. فرمود احادیث ما و کلمات ما ادب آموز است، ادب آن ملات نرم است آن وقت قصر می سازید. با ملات قصر ساخته می شود نه با سنگ! «وَ أَحَادِیثُنَا تُعَطِّفُ بَعْضَكُمْ عَلَی بَعْض»؛ ادب است که جامعه را اداره می کند، برای اینکه اینها کریم هستند. انسان کریم است و کَرم با ادب آمیخته است.
🔹 در زیارت جامعه کبیر یکی از اوصافی که وجود مبارک امام هادی (سلام الله علیه) برای ائمه و اهل بیت (علیهم السلام) ذکر می کند همان وصفی است که خدا در قرآن در سوره «انبیاء» برای ملائکه ذکر کرده است. در سوره «انبیاء» خداوند برای ملائکه چه چیزی ذکر کرده است؟ فرمود این ملائکه کسانی هستند که ﴿لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ﴾،[2] عمل می کنند. وجود مبارک امام هادی در زیارت جامعه کبیر وصف ائمه (علیهم السلام) را همین قرار می دهند که اهل بیت کسانی هستند که «لا یسْبِقُونَهُ بِالْقَوْلِ وَ هُمْ بِأَمْرِهِ یعْمَلُونَ».[3] نه بدون اجازه خدا سخن می گویند، نه بعد از دستور خدا عقب افتاده اند، نه جلو می زنند، نه دنبال هستند، ما پیرو اینها هستیم. فرمود جامعه را کریمانه باید اداره کنید؛ آن وقت نه طلاق خواهیم داشت، نه دادگاه خواهیم داشت. آنچه که مشکل ما را حلّ می کند ادب ماست. فرمود مؤدّبانه جامعه را اداره کنید؛ حالا گاهی ضرورتی پیش می آید برای اختلافات، حرفی دیگر است؛ سهو و نسیان، حرف دیگری است. فرمود: «قُلُوبُ الرِّجَالِ وَحْشِیةٌ فَمَنْ تَأَلَّفَهَا أَقْبَلَتْ عَلَیهِ»؛ اگر کسی با الفت و ادب با جامعه رفتار دل های جامعه او را می طلبد.
[1]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص186.
[2]. سوره انبیاء, آیه27.
[3]. زاد المعاد _ مفتاح الجنان، ص514.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1397/09/29
🔻🔻🔻
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#شبیخون_فرهنگی
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 لذت علم
🔹 همین كه این بزرگواری را داشته باشید و بدانید كه دنیا كوچكتر از آن است كه انسان برای او باشد راحتید؛ چه مرد و چه زن، تنها مانع اش همین است. اگر فهمید دنیا كوچكتر از آن است كه انسان برای او وقت صرف بكند، آنگاه دنیا برده آدم می شود. انسان هم موفق است به فراگیری، هم از علم لذت می برد و هم از تعلیم بهره می برد و اگر هم یك وقتی پایش لغزید و دستش لرزید، همه موجودات دست باز كردند كه او را نگه بدارند «تَسْتَغْفِرُ لَهُمْ [حَتَّى] كُلُّ رَطْبٍ وَ یابِسٍ [یسْتَغْفِرُ لَهُمْ] حَتَّى حِیتَانُ الْبَحْرِ»؛[1] برای طالب علم همه موجودات طلب مغفرت می كنند، حتی ماهی های دریا برای او طلب مغفرت می كنند! اگر یك وقتی اشتباهی كرد و لغزید، نه اینكه اهل لغزش باشد!
🔹 امیدواریم خداوند آن توفیق را به همه ما مرحمت بكند كه از هر مانع درونی و بیرونی آزاد بشویم و علوم و معارف الهی را خوب یاد بگیریم و یادگرفته ها را خوب عمل كنیم و عمل كرده ها را خوب به جامعه منتشر بكنیم تا از هر شیبیخون و تهاجم فرهنگی نجات پیدا كنیم و جامعه را هم از تهاجم و شبیخون فرهنگی نجات بدهیم.
[1]. التفسیر المنسوب إلى الإمام الحسن العسكری علیه السلام، ص16.
📚 دیدار جمعی از خواهران جامعة الزهرا
تاریخ: 1374/02/12
🔻🔻🔻
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قریش
#سوره_قریش
#قرائتی
🔅🔅🔅
📌نگاشت4:پیام های تفسیر ی سوره قریش
سْمِ اللَّـهِ الرَّحْمَـٰنِ الرَّحِيمِ
لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ ﴿١﴾ إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ ﴿٢﴾ فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هَـٰذَا الْبَيْتِ ﴿٣﴾ الَّذِي أَطْعَمَهُم مِّن جُوعٍ وَآمَنَهُم مِّنْ خَوْفٍ ﴿٤﴾
🔅🔅🔅
✅ 1- شكست دشمنان عامل همبستگى شماست. «فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ»
✅ 2- وحدت و الفت ميان اقشار جامعه، از نعمتهاى الهى است. «لِإِيلافِ قُرَيْشٍ»
✅ 3- تا مسائل اقتصادى و امنيّتى جامعه حل نشود، نمىتوان آنان را به عبادت دعوت كرد. فَلْيَعْبُدُوا ... الَّذِي أَطْعَمَهُمْ ... وَ آمَنَهُمْ
✅ 4- يكى از فلسفههاى عبادت، شكر مُنعم است. «فَلْيَعْبُدُوا رَبَّ هذَا الْبَيْتِ»
✅ 5- خداوند امور مكّه و كعبه را تدبير مىكند. «رَبَّ هذَا الْبَيْتِ»
✅ 6- تأمين معيشت و امنيّت جامعه، بايد در مسير بندگى و عبادت خدا باشد.
فَلْيَعْبُدُوا ... الَّذِي أَطْعَمَهُمْ ... وَ آمَنَهُمْ
✅ 7- گرسنگى و نياز به غذا، ويژگى بشر است و تأمين اين نياز، نشانه لطف و رحمت خداوند است. «أَطْعَمَهُمْ مِنْ جُوعٍ»
✅ 8- برقرارى امنيّت و برطرف كردن عوامل ترس، كار خدايى است. «آمَنَهُمْ مِنْ خَوْفٍ»
✅ 9- سفر براى كسب درآمد، مورد پذيرش اسلام است. «رِحْلَةَ الشِّتاءِ وَ الصَّيْفِ»
🔻🔻🔻
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قریش
#سوره_قریش
🔅🔅🔅
📌نگاشت5:نکته های تفسیر ی آیه 1 سوره قریش
✅ لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ ﴿١﴾ إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ ﴿٢﴾
🔸 «لإِیلافِ»: به خاطر الفت دادن و خوگر شدن.
🔸 واژه (إیلاف) مصدر باب افعال یا مفاعله است. میتواند یک مفعولی یا دو مفعولی بوده و اضافه مصدر به فاعل یا مفعول خود باشد .
🔸 جار و مجرور، متعلّق به (فَلْیَعْبُدُوا) است. یعنی اگر قریشیها به خاطر هیچ نعمتی خدا را پرستش نکنند، دست کم به خاطر همین یک نعمت بزرگ انس و الفت ایشان به کوچ تجارتی تابستانه و زمستانه پرامن و امان توأم با تعظیم و احترام مردمان در حق ایشان، میبایستی حقشناس باشند و خدا را پرستش کنند.
🔸 یا جار و مجرور متعلّق به مفهوم سوره پیشین باشد. یعنی، یکی از علل نابودی سپاه حبشه، نشان دادن عنایت پروردگار در حق ساکنان کعبه، و بدین وسیله تولید امن برای کاروان قریشیان است. و یا این که جار و مجرور نه متعلّق به ماقبل و نه متعلّق به مابعد بوده و بلکه متعلّق به فعل محذوف (إِعْجَبُوا) باشد
▪ این سوره درباره قریش نازل شده زیرا معاش آنها از طریق دو سفر و کاروان تجارتى در اوقات زمستان به طرف یمن و در اوقات تابستان به سوى شام تأمین میشد و از مکه انواع ادویه و فلفل حمل میکردند و در ازاء آن لباسهاى زیبا و حبوبات از شام مى آوردند. وقتى که خداوند پیامبر را مبعوث به رسالت کرد، از این مسافرت ها بى نیاز شدند زیرا گروه گروه مردم براى اداى مناسک حج به مکه روى مى آوردند.
🔻🔻🔻
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_قریش
#سوره_قریش
🔅🔅🔅
📌نگاشت6:نکته های تفسیر ی آیه 1 سوره قریش
✅ لِإِيلَافِ قُرَيْشٍ ﴿١﴾ إِيلَافِهِمْ رِحْلَةَ الشِّتَاءِ وَالصَّيْفِ ﴿٢﴾
✅ ۱ - خداوند، با نابود کردن اصحاب فیل، قریش را بر ادامه زندگانى طبق عادت دیرینه آنان، توانمند ساخت. (لإیلف قریش)
▪ این سوره با سوره قبل، ارتباطى تنگاتنگ دارد تا حدى که برخى آن دو را یک سوره شمرده و برخى دیگر جداساختن آن را از سوره فیل در نماز جایز نمى دانند. بنابراین «لایلاف» علت «جعلهم کعصف مأکول» را بیان مى کند; یعنى، خداوند سپاه ابرهه را نابود ساخت تا قریش بتوانند به ایلاف خود ادامه دهند.
✅ ۲ - قریش، به برنامه اى منظم در اداره زندگانى خود خو گرفته بودند. (لإیلف قریش)
▪ براى «ایلاف» معانى گوناگونى ذکر شده است; از جمله: الفت یافتن، الفت دادن ; مهیا و مجهز ساختن ; عهد بستن و امان گرفتن . برداشت یاد شده ناظر به معناى نخست (الفت یافتن) است. چیزى که قریش با آن الفت یافته بودند - به قرینه آیه بعد - کوچ تابستانى و زمستانى بوده است. این برداشت، با معناى «الفت دادن» نیز سازگار است. در آن صورت «اللّه» (فاعل «ایلاف») در کلام ذکر نشده است و «قریش» و «رحلة» مفعول اول و دوم مى باشد.
✅ ۳ - نظام زندگانى قریش و شیوه امرار معاش آنان - در صورت پیروزى ابرهه - از هم مى پاشید. (لإیلف قریش)
✅ ۴ - تسلّط قریش بر مکه پیش از اسلام* (لإیلف قریش) دفع مهاجمان به مکه، در صورتى امتنان بر قریش شمرده مى شود که مکه در تصرف آنان باشد.
✅ ۵ - خداوند، با خنثى کردن توطئه اصحاب فیل، قریش را از خطر از هم گسیختگى رهانید. (لإیلف قریش)
✅ ۶ - عنایت ویژه خداوند به قبیله قریش (لإیلف قریش)
✅ ۷ - نابودى اصحاب فیل، مایه استحکام پیوند قریش با شهر مکه و باقى ماندنشان در آن * (لإیلف قریش)
▪ آیه بعد یا تفسیر این آیه است که در نتیجه «ایلافهم» در آن بدل خواهد بود و یا ذکر خاص بعد از عام است که در نتیجه، این آیه به الفتى دیگر نیز علاوه بر الفت با کوچ هاى تابستانى و زمستانى، نظر خواهد داشت. ارتباط آیه شریفه با سوره قبل مى تواند بیانگر آن باشد که استمرار پیوند قریش با مکه، مصداق برجسته اى براى عموم «ایلاف قریش» است.
✅ ۸ - کعبه وسیله اتحاد، امنیت، اعتبار و تحصیل مال قریش (لإیلف قریش) اگر «ایلاف» در این آیه، عام و در آیه بعد خاص باشد; مى توان گفت که در این آیه، ائتلاف قریش با یکدیگر نیز مورد نظر بوده است.
✅ ۹ - استوار ماندن قریش بر نظام معیشتى دیرپاى خویش، نعمتى الهى و سزاوار سپاس (لإیلف قریش)
▪ چنانچه سوره «قریش» سوره اى مستقل باشد و با سوره «فیل» یک سوره تلقى نگردد; حرف «لام» در «لایلاف» متعلق به «فلیعبدوا» در آیه سوم خواهد بود. در آن صورت مفاد آیه این مى شود که چون خداوند، نعمت ایلاف را به قریش عطا کرده است، باید او را بندگى کنند. گفتنى است که بندگى به پاس نعمت، شکرگزارى آن است.
🔻🔻🔻
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(68)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#الحمد_لله_رب_العالمین
#بحث_روایی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اَلْحَمْدُ لِلّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ (2)
📌 بحث روايي
✅ 11 ـ ويژگيها و آثار حمد
▪ حقيقت مرگ از نظر دين، «انتقال از عالَمي به عالم ديگر» است: «لكنّكم تنتقلون من دارٍ إلي دار»[ بحار، ج37، ص146]. اما مرگ به معناي «قطع نَفَس» و «سرد شدن بدن»، مرگي است كه در دانش زيست شناسي مطرح است. انتقال از دنيا به برزخ، براي برخي انسانها بسيار آسان و براي گروهي بسيار دشوار است.
▪ رزمنده اي كه صبحگاهان در ميدان نبرد هدف تير دشمن قرار مي گيرد و تا شامگاه در خون خود مي غلتد، گرچه پنداشته مي شود كه با فشارِ مرگ دست به گريبان است، اما او ديگر توجّهي به دنيا ندارد و همانند تشنهي بي تابي است كه در هواي گرم و سوزان، چشمه ساري از آب خنك و زلال مي يابد و تن به آن مي سپارد. از اين رو امام باقر (عليه السلام) در پاسخ اين پرسش كه شهيدان كربلا در برابر رگبار تيرها چه احساسي داشتند؟ فرمودند: «همان احساسي كه شما از فشار دادن يكي از انگشتان خود با دو انگشت ديگر داريد»[ معانى الأخبار، باب معني الموت، ح4و5.].
▪ مرگ سرخ و انتقال از دنيا به برزخ براي شهيد لذّت بخش است، نه رنج آور. امّا تبهكاري كه به سرعت جان مي دهد، گرچه به ظاهر فشار جان دادن ندارد، ليكن جدا شدن روح او از تعلقات دنيا و انتقال به برزخ برايش بسيار دشوار است.
▪ قرآن كريم دشواري مرگ و انتقال تبهكاران به عالم برزخ را اين گونه وصف مي كند: (ولو تري إذ يتوفّي الذين كفروا الملائكة يضربون وجوههم وأدبارهم وذوقوا عذاب الحريق) [سورهي انفال، آيهي 50.]، (فكيف إذا توفّتْهم الملائكة يضربون وجوههم وأدبارهم)[ سورهي محمّد (صلي الله عليه و آله و سلم)، آيهي 27.].
سرّ زدن چهره و پشت آنان شايد اين باشد كه فرشتگانِ مأمور دنيا كه انسانِ تبهكار را تهي دست در حال رفتن مي بينند، با زدن بر پشت او، وي را از دنيا سوق داده، بيرون مي رانند؛ مأموران برزخ نيز چون او را تهي دست در حال آمدن مشاهده مي كنند بر صورتش مي كوبند و اين گونه از او استقبال مي كنند و اين خود گونه اي از عذاب و فشار قبر است و بر اين اساس كه عالم قبر همان عالم برزخ است، انسان تبهكار گرچه در فضاي بازِ آسمان يا دريا بميرد فشار قبر دارد. كسي كه توانست به آساني از دنيا به برزخ راه يابد، راه برزخ به سوي قيامت نيز بر او هموار و آسان است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
055.mp3
9.67M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی
#سوره_آل_عمران
#جلسه55
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
#بزرگداشت_خواجه_نصیر_طوسی
#روز_مهندس
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 عمل به معلومات
🔹 در سورهٴ مباركهٴ «هود» خدای سبحان به ما امر كرده است كه شما زمین را آباد كنید ﴿هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ اْلأَرْضِ وَ اسْتَعْمَرَكُمْ فیها﴾،[1] با این الف و سین و تای منقوط با تحقیق طلب كرده كه ما زمین را آباد بكنیم و اگر خدای سبحان دستور آباد كردن زمین را به ما داد، امكاناتش هم فراهم می كند.
🔹 مهندسی جزء علوم تجربی است و جزء علوم انسانی نیست، ولی كاربردش در حوزه انسانی است؛ مثل داروشناسی که جزء علوم تجربی است ولی كاربردش در حوزه انسانی است، او تا انسان را نشناسد چه مهندس خوبی خواهد بود؟ و اگر خیال می كند انسان كه می میرد یعنی می پوسد این دیگر بسیج مهندس نخواهد شد. بركاتی كه دوران سازندگی داشتید و قبل از آن دوران دفاع مقدس محصول این است كه انسان را به لطف الهی شناختید و باور كردید. انسان وقتی می میرد از پوست به در می آید نه بپوسد و این قفس را می شكند و این «مرغ باغ ملكوت» به دیار «مُرسل» سفر می كند.
🔹 همه علم ها در كتاب ها نیست، همه علم ها را انسان از اساتید نمی شنود، ابتكار و فناوری به این است كه خود خدای سبحان الهام می بخشد. با مجلات علمی جهان رابطه علمی داشته باشید، یك پیشرفت علمی مهندسی در جهان نگذرد كه سازمان شما از او بی خبر باشد؛ بعضی ها این مجلات وزین علمی جهان را تهیه كنند و در اختیار شما قرار بدهند كه مبادا در گوشه ای از گوشه های عالم یك مطلب مهندسی علمی پیشرفت كرده باشد و شما خبر نداشته باشید، این یك گوشه كار است كه ﴿وَ أَعِدُّوا لَهُمْ مَا اسْتَطَعْتُمْ مِنْ قُوَّةٍ﴾،[2] بخش های دیگر این است كه اگر ما آنچه را بلدیم عمل بكنیم آن معلم كل بقیه را به ما عطا می كند. این همه پیشرفت ها كه در علوم دیگر شده مگر همه را از استاد یاد گرفتند؟! مگر همه در كتاب ها بود؟! یا همه به پیروی از دیگران بود؟! افرادی در فقه ما مثل ابن ادریس پیدا شدند، او دهان به دهان با شیخ طوسی درگیر شده، چالش كرده، نقد كرده و فقه را پویا كرد؛ در حكمت این طور است، در عرفان این طور است، در فلسفه و كلام این طور است، در رشتههای شما هم باید همین طور باشد! هر چه را که دیگران گفتند را آدم بپذیرد این دیگر رشد نخواهد كرد! مطمئن باشد اگر آنچه را كه بلد است خالصانه به این نظام پاك خدمت بكند، بقیه را خدای سبحان ترمیم می كند. مرحوم كلینی این حدیث را از معصوم (سلام الله علیه) نقل كرد كه «مَنْ عَمِلَ بِمَا عَلِمَ وَرَّثَهُ اللَّهُ عِلْمَ مَا لَمْ یعْلَمْ»[3] ملتی كه آن مقداری را كه می فهمد درست عمل بكند، آن مقداری كه نمی داند را به او یاد می دهند.
[1]. سوره هود، آیه61.
[2]. سوره انفال، آیه60.
[3]. الخرائج و الجرائح، ج3، ص1054.
📚 دیدار جمعی از اعضای شورای نظام مهندسی بسیج کشور با حضرت استاد
تاریخ: 1383/07/15
🖥با باز نشر مطالب ،(با لینک یا بدون لینک)مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
👈 چهار نکتهی مهم دربارهی ویروس کرونا
۱- بهداشتی
۲- روانشناختی
۳- اخلاقی
۴- ایمانی
#انسانشناسی
@rahighemakhtoom
#علامه_حسن_زاده_آملی
#عبادت
#ماه_شریف_رجب
📌 عبادت احرار
انسان بر اثر اين دارايى ولايت تكوينى به دست مى آورد و چنان قدرت وجودى پيدا مى كند كه تصرف در ماده كاينات مى نمايد، و خودش بهشت آفرين مى شود، چون مظهر تام اسماء و صفات الهى مى گردد و مى بينيد كه انسان كامل حرف بهشت را نمى زند، بلكه بهشت آفرين را طلب مى كند و اگر بهشت شيرين است ، بهشت آفرين شيرينتر است .
🍀اين كلام سيد الاوصياء اميرالمومنين على عليه السلام است : ما عبدتك خوفا من نارك ، ولا طمعا فى جنتك ، بل وجدتك اهلا للعباده فعبدتك ؛ ترا از بيم آتش و به اميد بهشت پرستش نمى كنم ، بلكه ترا شايسته پرستش يافتم و پرستش مى كنم .
🍀 به قول شيخ بهائى در نان حلوا:
نان و حلوا چيست اى نيكو سرشت
اين عبادتهاى تو بهر بهشت
نزد اهل دين بود دين كاستن
در عبادت مزد از حق خواستن
رو حديث ما عبدتك اى فقير
از كلام شاه مردان ياد گير
چشم بر اجر عمل از كوريست
طاعت از بهر عمل مزدوريست
حلول ماه معظم رجب بر شما همراهان عزیز مبارک🌷
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ آغاز ماه دعا
🔆ویژه آغاز ماه مبارک رجب
@rahighemakhtoom
✅داشتن، کمال نیست!
✅سادهزيست بودن، شرف دنيا و آخرت است.
حضرت آیت الله #جوادی_آملی
✅شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه
🔸در روايات ما هست كه وقتي كسي دستشويي رفته، يك سلسله فرشتههايي هستند كه سرش را خَم ميكنند ميگويند بهترين نعمت يك ساعت با تو بود، تو اين را به اين صورت در آوردي! اين سيب و گلابي و موز و اينها را تو به اين صورت در آوردي! اين خجالت دارد! اين در روايات هست اينها را بايد ديد.
🔸مال چيز خوبي است كه قوام مملكت است ... فقير را كه فقير ميگويند نه براي اينكه مال ندارد ... نداشتن مال يعني فقدان مال؛ فقير را فقير ميگويند براي اينكه ستون فقراتش شكسته است.
🔸چون انسانِ ندار قدرت مقاومت ندارد به او ميگويند فقير؛ چون ملت گرسنه قدرت ايستادگي ندارد به او ميگويند فقير ... فرمود جَعَلَ اللّهُ لَكُمْ قِيَاماً
🔸قيام مردم، مقاومت مردم، ايستادگي مردم بر اساس توانمندي آنهاست؛ اگر كسي گرفتار فقر مالي باشد ستون فقرات او شكسته است و قدرت قيام ندارد، مال چيز خوبي است، خدا از آن به خير ياد كرده.
🔸اما آن بيان نوراني حضرت امير(سلام الله عليه) اين است كه شما تحليل كنيد كه ثروتمند بودن و مرفّه بودن آيا كمال است يا كمال نيست؟ ...
🔸فرمود اگر بگوييد كمال است بايد بگوييد انبياء(عليهم السلام) كه سادهزيستترين مردم عالَم بودند و اين ثروت را نداشتند خدا اين كمال را به آنها نداد؛ چه كسي جرأت ميكند كه بگويد كمالي را خدا به انبياء نداد؟ ... پس معلوم ميشود داشتن، كمال نيست.
🔸قصص انبياء را هم نقل ميكند ... فرمود بالأخره اين داوود با اينكه رهبر انقلاب بود وَقَتَلَ دَاوُدُ جَالُوتَ ... اما با زنبيلفروشي داشت زندگي ميكرد...
🔸اين حرف را ما نميتوانيم بنويسيم، نميتوانيم روي منبر بگوييم، چون از ما قبول نميكنند، ولي از علي قبول ميكنند ... فرمود حالا كه اين است، نتيجهاش اين است كه اگر كسي ثروتمند بود بايد بفهمد كه خدا او را تحقير كرده است!
🔸مگر اين حرف را ميشود در جامعه گفت؟ آنكه وضع مالياش خوب است و مرفّهانه به سر ميبرد مورد اهانت خداست!
🔸اين حرف را از ما قبول نميكنند چون خود ما مبتلاييم، ولي ما از علي قبول ميكنيم.
🔸حتماً اين را در نهجالبلاغه مراجعه بفرماييد، فرمود: «أَنَّ اللَّهَ قَدْ أَهَانَ غَيْرَهُ حَيْثُ بَسَطَ الدُّنْيَا لَهُ» ...
🔸اين بايد از خود حوزه شروع بشود، از دانشگاه شروع بشود؛ سادهزيست بودن، شرف دنيا و آخرت است.
🔸[با ساده زیست بودن دیگر] نه طلاقي در پيش است، نه آن فضيلت فرزندپروري را انسان از دست ميدهد، نه مشكلات ديگر در پيش است.
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن /سوره احزاب، آيات25 الي 29/
▪️قرآن همراهست و هم راه همواره با قرآن باشیم.
@rahighemakhtoom
#حسینی_بقا
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 فرزندان امام باقر علیه السلام
🔸 امروز چون اول ماه رجب و طبق بعضی از نقل ها زادروز میلاد امام پنجم (سلام الله علیه) است سخن را از آن حضرت آغاز می كنیم. میلاد وجود مبارك امام باقر (سلام الله علیه) براساس یك پیشگویی معجزه گونه وجود مبارك رسول خدا تنظیم شد. جابر بن عبدالله انصاری كه از اصحاب رسول خداست، وجود مبارك حضرت به او فرمود جابر بعد از من یكی از احفاد و نوه های من به نام محمد باقر است، او را كه دیدی سلام مرا به او برسان و او امام پنجم شیعیان است،[1] هم تو بدان و هم به دیگران اعلام بكن كه وجود مبارك مهدی (ارواحنا فداه) از اعقاب و احفاد همین حضرت است.[2]
🔸 چند معجزه در همین یك جمله نورانی رسول خداست: اولاً علم غیب دارد به تعلیم الهی كه در چه سالی وجود مبارك امام باقر به دنیا می آید، نام مباركش هم محمد هست و لقب پرافتخارش هم باقر است؛ یعنی شكافنده علوم و از طرفی هم وجود مبارك مهدی (ارواحنا فداه) كه امام حی و حاضر ماست از فرزندان همین امام باقر است؛ یعنی فاطمه زهرا (سلام الله علیها) كه مادر امام حسن و مادر امام حسین است، از طرف ذات اقدس الهی به رسول خدا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) اعلام شده است كه این ائمه از وُلد وجود مبارك سیدالشهدا هستند، حسینی اند، از فرزندان ابی عبدالله هستند و وجود مبارك امام مهدی (ارواحنا فداه) از نتیجه های سیدالشهدا (سلام الله علیه) هست تا سادات بنی الحسن خیال نكنند كه این مقام به آنها می رسد، همه اینها را وجود مبارك پیامبر به اذن الهی به اصحابشان فرمودند.
🔸 عمده آن است كه فرمود بدان و به اینها هم اعلام بكن كه مهدی موعود (سلام الله علیه) از فرزندان امام باقر است. این معجزه ها را كه جابر بن عبدالله انصاری از وجود مبارك رسول خدا تلقی كرده بود و عمر طولانی هم كرده بود و در اواخر هم نابینا شده بود، در كوچه های مدینه كه راه می رفت همه اش می گفت كه كجاست باقر؟ كجاست باقر؟ تا اینكه دوران كودكی آن حضرت را درك كرد و او را بغل كرد و بوسید و سلام پیامبر به او رساند و این جمله ها را هم گفت، در حالی كه خودش نابینا شده بود.
[1] . الامالی(للصدوق)، ص353؛ «...إِنَّ رَسُولَ اللَّهِ ص قَالَ ذَاتَ یوْمٍ لِجَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ الْأَنْصَارِی یا جَابِرُ إِنَّكَ سَتَبْقَى حَتَّى تَلْقَى وَلَدِی مُحَمَّدَ بْنَ عَلِی بْنِ الْحُسَینِ بْنِ عَلِی بْنِ أَبِی طَالِبٍ الْمَعْرُوفَ فِی التَّوْرَاةِ بِالْبَاقِرِ فَإِذَا لَقِیتَهُ فَأَقْرِئْهُ مِنِّی السَّلَامَ...».
[2] . الامالی(للطوسی)، ص500.
📚 دیدار جمعی از مسئولان كمیته امداد با حضرت استاد
تاریخ: 1384/05/16
🆔 @rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
📌 هماهنگی ولایت و قرآن
عنصر محوری ولایت از منظر حضرت امام باقر(ع)، عَرْضِ هویّت خود بر قرآن حکیم است، زیرا آن محقّق علوم انبیا به جابربنیزید جُعفی چنین فرمود: «واعلَم بأنّک لا تکون لنا ولیّاً... ولکن اِعْرضْ نفسک علی کتاب الله فان کنتَ سالکاً سبیلَه زاهداً فی تزهیده راغباً فی تَرْغیبه خائفاً مِن تخویفه فأثبتُ و أبْشِر».[2]
از این بیان نورانی بر میآید که بهترین راه برای معرفت نفس که دقیقترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر میزان اکبر یعنی قرآن کریم است،
چنانکه لازمترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد.
از این ضابطِ فاخر برمیآید که تنها محورِ تحقیق در جهاد اکبر که قلمرو آن فقه اکبر است و در جهاد اصغر که حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت(ع) است که با ثَقَل اکبر یعنی قرآن کریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست.
بنابراین همان طوری که بر مُحدِّث و فقیه لازم است در محضر قرآن مجید باشند، بر ولیّ و حکیم نیز واجب است که از ترازویِ قسطِ خدا آگاه باشند تا شناسنامه قرآنی پیدا کنند و فرزند صالح این کتاب باشند تا بتوانند در مطافِ ولایتِ معصومان(ع) طواف کنند و از زمزم آنان بنوشند و خَلْف مقام آنها اطاعت نمایند.
خلاصه آنکه کلام نورانی امام پنجم(ع): «لا غِنیٰ کغِنی النفس... و لا معرفة کمعرفتک بنفسک»[3] باید در پرتو عَرض بر قرآن تفسیر شود.
📝 پاورقی:
[2]. تحفالعقول، ص284، وصیت امام باقر(ع) به جابرجُعفی.
[3]. تحفالعقول، ص286، وصیت امام باقر(ع) به جابرجُعفی.
▪قرآن همراهست و هم راه همواره با قرآن باشیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
📌 دنیا راه است و آخرت مقصد
مَظهر اسمِ باقیِ خداشدن و صِبغة وجهاللّهی یافتن و از آفتِ زوال و اُفْت فنا مصون ماندن، کمال مرغوب است نه نقص مهروب؛ لیکن عمده، تحقیقِ حقیقت بقا و بیحقیقت بودن بقا در دنیاست. آنچه از منظر حضرت امام باقر(ع) استنباط میشود این است که نباید بین دارالغرور و دارالقرار اشتباه کرد، زیرا دنیا راه است و آخرت، مقصد و شهودِ جمال و جلالِ خدا مقصود. کسی که فقط به راه دلبسته باشد حتماً هدف آفرینش را فراموش کرده است و چون معاد، همان عود به حضور مبدأ و رجوع به ساحت اوست، نسیان معاد، فراموشی مبدأ را به همراه دارد؛ شاید به همین جهت است که امام پنجم(ع) فرمود: «... لا مَعْصِیةَ کحُبِّ البقاء».[4] آنچه از قرآن کریم برمیآید تأیید کلام نورانی پنجمین امام معصوم(ع) ماست: ﴿یَحْسَبُ أَنَّ مَالَهُ أَخْلَدَهُ﴾؛[5] ﴿مَا أَظُنُّ أَن تَبِیدَ هذِهِ أَبَداً﴾؛[6] ﴿لَهُمْ عَذَابٌ شَدِیدٌ بِمَا نَسُوا یَوْمَ الْحِسَابِ﴾.[7]
[4]. تحفالعقول، ص286، وصیت امام باقر(ع) به جابرجُعفی.
[5]. سورهٴ همزه، آیهٴ 3.
[6]. سورهٴ کهف، آیهٴ 35.
[7]. سورهٴ ص، آیهٴ 26.
▪قرآن همراهست و هم راه همواره با قرآن باشیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
📌 پیوند ناگسستنیِ قرآن و عترت
▪ هماهنگی قرآن و عترت، همان پیوند ناگسستنیِ وجود علمی و عینی اسمای حسنای خداست. آنچه در آغاز آفرینش رخ داد نموداری از این پیوند عریق است یعنی نه اسمای پروردگار بدون آدم که متعلِّم راستین آنها و نمونه بارز مظهریّت آنهاست اثربخش است و نه انسان کاملی چونان آدم بدون فراگیری عینی آنها صاحب کرسیِ خلافت الهی و مَسجودٌ له فرشتگان میشد.
▪ آنچه در عصر حضرت ختمینبوّت(ص) پدید آمد نمونة کامل این ربط وثیق است یعنی نه قرآن بدون ولایت معصومان(ع) مصداق عینیِ ﴿یَهْدِی لِلَّتی هِیَ أَقْوَمُ﴾[8] است و نه اهل بیت عصمت و طهارت(ع) بدون قرآن، سببِ کمال دین و تمام نعمت و رضایتمندی خدا نسبت به اسلام خواهند بود. آنچه در قرآن با وجود علمی، محقّق است، در خاندان نبوّت و امامت با وجود عینی متحقّق است، چنانچه حضرت امام باقر(ع) به فقیه اهل بصره، قتاده فرزند دعامه فرمود: «إنّما یَعْرِفُ القرآنَ مَنْ خوطَبَ به».[9] اهتمام آن حضرت(ع) به انسجام متینِ قرآن و عترت را میتوان در رهنمود آن امام معصوم(ع) به تنها راه نجات
جستجو کرد که چنین فرمود: «فَلَقِّنوا مَوْتاکم عِند الموتِ شهادةَ أن لا إله إلاّ الله و الولایة».[10]
▪ با این بیان، سرّ اهتمام ویژة حُمرانبنأعین برای اثبات ولایتمداری خویش روشن میشود، زیرا وی به امام باقر(ع) که بهرههای علمی از آن حضرت بُرد عرض کرد من با خدا عهد کردم که از مدینه خارج نشوم تا شما به من خبر دهید که آیا از شیعیان شما هستم، آن حضرت فرمود: «نَعَم فی الدنیا و الآخرة».[11]
▪ از همین جهت است که سراینده معروف، کمیت، بعد از خواندن قصیدهای که ـ «یک بیت از آن قصیده به از صد رساله بود»[12] ـ مدح آن ذوات قدسی یعنی اهل بیت وحی بود، از دریافت جایزه کلان به درخواست پیراهن آن حضرت مفتخر شد[13] و آنچه از بدن نورانی معصوم خلع میشود و به ولایتمدار داده میشود، لقب پرافتخار «خَلْعت» میگیرد وگرنه پارچة نو هر چند گرانبهاتر باشد، هرگز بهایِ خَلعت و جمال و جلالِ آن را ندارد.
[8]. سورهٴ اسراء، آیهٴ 9.
[9]. الکافی، ج8، ص312؛ بحارالأنوار، ج46، ص350.
[10]. الکافی، ج3، ص123؛ بحارالأنوار، ج46، ص333.
[11]. رجال الکشّی، ص176؛ بحارالأنوار، ج46، ص338.
[12]. دیوان حافظ، غزل 214.
[13]. مناقب آل أبیطالب، ج4، ص197؛ بحارالأنوار، ص46، ص333.
▪قرآن همراهست و هم راه همواره با قرآن باشیم.
@rahighemakhtoom
#حضرت_آيت_الله_جوادی_آملی
📌 علم امام باقر(ع) چگونه بود؟
▪ انسان کامل معصوم همانند حضرت امام باقر(ع) علوم فراوانی را به برکت وحی نبوی(ص) و به عنوان علمالوراثه نه علمالدراسه عالِم شده است و نظیر پدران بزرگوار خود نه تنها از دیگران بینیاز بود بلکه چونان اَجداد کِرام خویش، مرجعِ علمی همه محقّقان بوده است.
▪ ابوبصیر که از شاگردان معروف آن امام معصوم(ع) است نقل کرد که امام به وی فرمود حَکَم بن عُتَیبه از افرادی است که خداوند درباره آنها گفت: «﴿وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَقُولُ آمَنَّا بِاللّهِ وَبِالْیَوْمِ الْآخِرِ وَمَا هُمْ بِمُؤْمِنِینَ﴾[14] فَلْیُشَرِّقِ الحَکَمُ وَلْیُغرِّبْ أما و الله لا یُصیبُ العلمَ إلاّ مِن أهل بیتٍ نَزَل علیهم جَبرَئیلُ»[15] یعنی اگر حَکَم به مشرق سفر کند یا به مغرب هجرت کند (یا به شمال و جنوب کوچ نماید) هرگز علم صائب، نصیب او نمیشود مگر آنکه از خاندان وحی باشد. از غیر مجرای وحی، دانش صحیح و کامل، بهره کسی نمیشود و اگر از انبیای گذشته نیز مطلب درستی به جا مانده باشد، محصولِ نزول وحی الهی است.
▪ لازم است از جهت معرفتشناسی عنایت شود که عقل در برابر نقل است نه در قبال وحی، زیرا هرگز معرفتِ مفهومی و حصولی، عدیلِ معرفت عینی و حضوری نخواهد بود و شناختِ خطاپذیر، مَثیلِ معرفتِ معصومانه نیست و ادراکِ نظری، شبیه عرفانِ بصری نمیباشد و علم مُلکی را نرسد که معادلِ معرفت ملکوتی باشد.
[14]. سورهٴ بقره، آیهٴ 8.
[15]. الکافی، ج1، ص339 و 400؛ بحارالأنوار، ج2، ص91.
▪قرآن همراهست و هم راه همواره با قرآن باشیم.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حرز امام جواد علیه السلام
بسیار مجرب
نماز حرز امام جواد که باید خونده بشه یا خودتون یا به نیابت کسی براتون بخونه
دوتا دورکعت مثل نماز صبح
بعد از حمد
7مرتبه آیت الکرسی
7مرتبه سوره شمس
7مرتبه ایه 18ال عمران
7مرتبه سوره لیل
7مرتبه توحید
دوستان التماس دعا
@rahighemakhtoom
#علم_اخلاق
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 سایه کار خیر
🔸 در قرآن کریم دو تا تثبیت ما داریم؛ یک عده در راه حَسَن و یک عده هم در راه قبیح. آنها که کار خیر می کنند، تعبیر قرآن کریم این است که ثواب هایی هم می برند که آثار فقهی دارد؛ حالا اگر زکات واجب بود که ثواب خاص خودش را دارد، صدقه مستحب بود ثواب مخصوص خودش را دارد، که این کار فقهی است که فقیه از آن یا وجوب می فهمد یا استحباب، ثواب را هم استفاده می کند. یک بحث اخلاقی است و آن این است که اگر کسی کار خیری در جامعه انجام داد، این ﴿تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾؛[1] این کاری به مسئله فقه ندارد، این مسئله اخلاقی است.
🔸 بارها به عرض شما رسید، اخلاق غیر از موعظه و سخنرانی است، اخلاق علمی است قوی تر و غنی تر و دقیق تر از فقه. اخلاق غیر از موعظه است. اخلاق طب است، آن موعظه بهداشت است. موعظه خیلی سواد نمی خواهد؛ کار بد نکنید بهشت بروید، این روایت این است، این روایت آن است؛ اما اخلاق این است که نفس را با تجرّد ثابت کند، قوای نفس را ثابت کند، چندین نیرو در درون انسان است ثابت کند، تجرّد آنها برزخی است یا عقلی، ثابت کند، روابط فرهنگی این قوا را با هم ثابت کند، چگونه می شود که وهم و خیال با عقلِ نظر درگیر می شوند و خروجی اش آن سیزده قسم مغالطات منطقی است این را بررسی کنند، چون جبهه جنگ است. اینکه فرمود از جبهه اصغر آمدید به جبهه اکبر می روید؛[2] در جبهه اکبر چه با چه می جنگد؟ تا قوا را انسان نشناسد، مسئول اندیشه را نشناسد، مسئول انگیزه را نشناسد، درگیری قوا را نشناسد، نفس مسوّله چیست، نفس لوّامه چیست، نفس امّاره چیست؛ اینها نه با بنای عقلا حلّ می شود نه با فهم عرف؛ اینها فنّ دقیقِ رقیقِ علمی اخلاق می خواهد.
🔸 در قرآن کریم دارد کسانی که ﴿ینفِقُونَ أَمْوَالَهُمْ﴾، اینها جنّات دارند، درجات دارند، این حکم فقهی است این درست است، بهشت به اینها می دهیم کار ثوابی است؛ اما ﴿تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾؛ یعنی هر كس که كار خیری انجام میدهد، محال است که برای دیگری انجام بدهد. این سایه کار خیر است که به دیگری می رسد، ولی اصل کار این است. اگر این درخت می توانست از جای خود حركت كند برود كنار این نهر، یك سطل آب بردارد به پای خود بریزد، این درخت به چه كسی خدمت كرده است؟ می گوید هر كار خیری که انسان انجام می دهد، موقعیت خودش را تثبیت می كند، دیگر در حوادث نمی لغزد، دیگر مردّد نمی شود، دیگر نه با چهارتا تكریم و یا چهارتا توهین از جا در نمی رود.
[1] . سوره بقره، آیه265.
[2] . الکافی(ط ـ الإسلامیة)،ج5، ص12؛ «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع أَنَّ النَّبِی ص بَعَثَ بِسَرِیةٍ فَلَمَّا رَجَعُوا قَالَ مَرْحَباً بِقَوْمٍ قَضَوُا الْجِهَادَ الْأَصْغَرَ وَ بَقِی الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قِیلَ یا رَسُولَ اللَّهِ ص وَ مَا الْجِهَادُ الْأَكْبَرُ قَالَ جِهَادُ النَّفْس».
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1396/10/07
🆔 @rahighemakhtoom