🔳توصیه معنوی رهبر انقلاب پیرامون تعطیلی اعتکاف امسال در پاسخ به نامه رئیس ستاد مرکزی اعتکاف که درخواست توصیهای از ایشان داشتند
🔻 «بسمه تعالی
کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم ماندهاند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیار علیه السلام بخوانند.»
کیفیت نماز جعفر طیار،در مفاتیح الجنان شریف نوشته شده است.
#اعتکاف
#نماز_جعفر_طیار
#مقام_معظم_رهبری
#رهبر_معظم_انقلاب
@rahighemakhtoom
📸 کیفیّت خواندن نماز جعفرطیّار
💠 توصیهی معنویِ حضرت آیتالله خامنهای در پاسخ به نامهای درخصوص کسانی که قصد شرکت در مراسم معنوی اعتکاف را داشتند و اکنون از این فیض محروم ماندهاند:
«کسانی که از عمل با فضیلت اعتکاف محروم ماندهاند، بهتر است در هر یک از این سه روز نماز حضرت جعفر طیّار (علیهالسلام) بخوانند.»
منبع: khamenei.ir
📌 پینوشت:
آنچنان که در احادیث بیان شده و بزرگان تأکید کردهاند، نماز جناب جعفرطیّار دو اثر مهم دارد:
اولاً بهدلیل ثواب بسیاری که دارد، موجب تقرّب بیشتر و نزول رحمت الهی بر انسان میگردد. (در حدیثی فرمودند که: ارکان عرش الهی بر این چهار ذکر استوار است)
و ثانیاً برای گرِههای بزرگ و مشکلات لاینحلّ بسیار کارآمد میباشد.
التماس دعا
@rahighemakhtoom
محصول اسلامی شدن علوم در دانشگاهها
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#دانشگاه
#دانشجو
#علوم
#علوم_اسلامی
#دانشگاه_اسلامی
#دین
@rahighemakhtoom
آیت الله #جوادی_آملی
📌 شرط آسایش خانواده و رفاه جامعه
🔸انسان عاقل وقتي يك متظاهر به ثروت را نگاه ميكند مترحّمانه نگاه ميكند نه معجبانه!
🔸ميگويد اين بيچاره به دنبال چه چيزي است؟ باطن بعضي از امور چيزي است كه انسان نميتواند بگويد.
🔸يك وقت ما محضر حكيم فاضل توني(۱) درس ميخواندیم ...
🔸ايشان فرمود برخيها از علوم و معارف بهره ميبرند، برخيها بيگانهاند، به يك سلسله امور متعفّن عادت كردند.
🔸بعد اين قصه را گفت، گفت من طلبه رسمي مدرسه صدر اصفهان بودم؛ زمان مرحوم جهانگيرخان قشقايي اين مدرسه كَنيفي داشت، چاه فاضلابي داشت كه هر سال مغنّي ميآمد و آن كنيف را تطهير ميكرد؛ گفت من چند سال طلبه آن مدرسه بودم، يك سال ديديم كه آن كنيف پاككن سابقهدار نيامده، بعد متولّي گفت كه چون او براي تطهير اين كنيف دستمزد بيشتري ميخواست ما به او نگفتيم، بعد از مدتي كه توافق كردند با يك اجرت متعادلي بيايد كنيف را تطهير كند، آن چرخ و دولاب(2) را آورد.
🔸اين دولابش را آورده و كارگرهايي كه زيرمجموعه او بودند آورده حالا ميخواهد اين كنيف فاضلاب را پاك كند.
🔸گفت حالا ما مواظبيم كه او دارد چه ميگويد؛ گفت اينها را جمع كرده به اينها گفته كه آدم بايد كار بكند نان در بياورد، فكر نكنيد كه اينها ـ يعني ما طلبهها ـ دارند چه ميگويند.
🔸گفت اينها دارند عمرشان را تلف ميكنند، شما كارتان را انجام بدهيد!
🔸خُب كسي كه دليلش اين بود كه من اينجا چهل سال سابقه دارم، چون چهل سال سابقه دارم، من براي تطهير اين كنيف اُوليٰ هستم بعد به اين زيرمجموعههايش گفته كه مشغول كارتان باشيد! نان در بياورد! اينها چه ميگويند؟ وقتشان را تلف ميكنند! گفت به ما طلبهها اشاره كرد!
🔸خُب يك كنيف پاككن به كساني كه به علوم الهي سرگرماند ميگويد اينها دارند وقت تلف ميكنند!
🔸 واقع مطلب را شما بخواهيد بشكافيد بعضيها كنيف پاكنكناند!
🔸يعني به چيزي وابستهاند كه باطنش همان است، غير از اين نيست!
🔸چرا اگر كسي خواب ببيند كه ـ جسارت است ـ پاي او به مدفوع افتاده، مال به دستش ميرسد؟، اين تعبيرِ آن است!، چون باطنِ آن همين است.
🔸اگر خواب ببيند كه دستش به مدفوع رسيده يا پايش به مدفوع رسيده، ... مال به دستش ميرسد، باطنِ آن همين است...
↙️پی نوشت ها:
1- در حوزه تهران مرحوم حكيم فاضل توني جزء دانشآموختگان مرحوم جهانگيرخان قشقايي و حاج آخوند كاشي در حوزه علميه اصفهان بود.
2-دولاب همان بود كه با آن، طناب از چاهِ آب و امثال آن ميگرفتند، اين چرخها را ميگفتند دولاب
🔹برگرفته از درس تفسير قرآن حضرت /سوره احزاب، آيات28 الي 32/
@rahighemakhtoom
حکیم_1.0.apk
27.74M
بسم الله الرحمن الرحیم
این کتابخانه داری ۱۰۵ جلد کتاب از آثار آیت الله العظمی جوادی آملی در یک فایل به صورت جاوا و آندروید می باشد.
1. تفسير تسنيم(22جلد)
2. توحيد در قرآن
3. وحدت جوامع در نهجالبلاغه
4. وحي و نبوت
5. الوحي و النبوة
6. وحي و نبوت در قرآن
7. ولايتعلوي
8. ولايت در قرآن
9. ولايت فقيه
10. زن در آينه جلال و جمال
11. ظهور ولايت در صحنه غدير
12. شميم ولايت
13. شريعت در آينه معرفت
14. شكوفايي عقل در پرتو نهضت حسيني
15. شمس الوحي تبريزي
16. صورت و سيرت انسان در قرآن
17. سروش هدايت جلد1
18. سروش هدايت جلد2
19. سروش هدايت جلد3
20. سروش هدايت جلد4
21. تفسير انسان به انسان
22. تحرير تمهيد القواعد - ج 1
23. تحرير تمهيد القواعد - ج 2
24. تحرير تمهيد القواعد - ج 3
25. تجلي ولايت در آيه تطهير
26. روابط بين الملل
27. رازهاي نماز
28. صهبايحج
29. سرچشمه انديشه جلد 1
30. سرچشمه انديشه جلد 2
31. سرچشمه انديشه جلد 3
32. سرچشمه انديشه جلد 4
33. سرچشمه انديشه جلد 5
34. سرچشمه انديشه جلد 6
35. سيره پيامبران در قرآن جلد 6
36. سيره پيامبران در قرآن جلد 7
37. سيره رسولاكرم(ص) در قرآن جلد 8
38. سيره رسول اكرم(ص) در قرآن جلد 9
39. رحيق مختوم جلد 1-1
40. رحيق مختوم جلد 1-2
41. رحيق مختوم جلد 1-3
42. رحيق مختوم جلد 1-5
43. رحيق مختوم جلد 2-1
44. رحيق مختوم جلد 2-2
45. رحيق مختوم جلد 2-3
46. رحيق مختوم جلد 2-4
47. رحيق مختوم جلد 2-5
48. مهر استاد
49. منزلت عقل در هندسه معرفت ديني
50. نسيم انديشه دفتر اول
51. نسبت دين و دنيا
52. نزاهت قرآن از تحريف
53. عصاره خلقت
و...
@rahighemakhtoom
💠 فهم
🔹 آدم باید یا ببیند یا باید بفهمد، هیچ چاره ای نیست! اگر كسی توانست مثل ائمه (علیهم السلام) یا شاگردان مخصوص آنها ببیند، او خیلی سعادت دارد؛ اگر نتوانست ببیند باید بفهمد! اگر نفهمید او را می فهماند، آن وقت تحمل اش سخت است. همه این مطالبی كه در قرآن كریم هست در دعاها هست به ما می فهماند، اما چه جور می فهماند؟ آنجا سخن از درس نیست، آنجا سخن این نیست كه كسی سخنرانی كند، استدلال كند، كتابی بخواند و من یاد بگیرم، آنجا با عمل می فهمیم. می برند به جهنم می گویند ﴿أَفَسِحْرٌ هذَا﴾[1] این دروغ است؟! این جور به آدم می فهمانند!
🔹 خب اگر نفهمیدیم ما را می فهمانند، اما هیچ كس تحمل ندارد. آن توقع از ما نیست كه ما این معارف را ببینیم، آنها یك شاگردان مخصوصی داشتند، البته می شود و شاید در جمع شما هم ـ الحمد لله ـ كسانی باشند كه آن راه ها را طی كنند، اما راه سختی است؛ ولی حداقل این است كه ما بفهمیم.
[1]. سوره طور، آیه15.
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1374/02/12
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(73)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#الرحمن
#الرحیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
الرَّحْمنِ الرَّحِيمِ (3)
📌 تفسير
✅ربوبيت ممدوح و مذموم
◽️ربّ، گاهي مربوب خود را عالمانه، عادلانه و رحيمانه اداره مي كند و گاهي جاهلانه و ظالمانه؛ قسم اول ربوبيّت محمود و قسم دوم ربوبيّتي مذموم و ناپسند است. براي اثبات اين كه ربوبيّت خداوند از قسم اول است، آيهي مورد بحث برخي از صفات جمالي حق را ياد كرده، مي فرمايد: ربّ و پرورش دهنده عوالمِ هستيِ امكاني خدايي است كه رحمتي فراگير و مطلق دارد (رحمت رحمانيّه) و رحمتي مخصوص (رحمت رحيميّه).
◽️قرآن كريم گاهي با صفات سلبيه و با زبان نفي، نقص و ظلم را از حريم ذات اقدس الهي دور مي كند: (ولا يظلم ربّك أحداً) [سورهي كهف، آيهي 49.]، (وما ربّك بظلّام[جملهي وما ربّك بظلاّم... به اين معنا نيست كه خداوند «بسيار ظالم» نيست؛ زيرا نفي ظلم كثير منافي اثبات ظلم اندك نيست؛ در حالي كه صدور ستم اندك نيز همانند ظلم زيادازخداي سبحان محال است. سرّ مبالغه در «ظلّام» اين است كه ستم اندك ازمدبّرومربي سراسر جهان، با ظلم كثير برابر است؛ زيرا او اگر به ذرّه اي از ذرات عالم ستم كند ( آن را از جاي خود بردارد)، سراسر جهانِ منظم آسيب مي بيند، زيرا اجزأجهان آفرينش همانند حلقه هاي يك سلسله و مراتب اعداد چينش شده است؛ به گونه اي كه اگر حلقه اي از اين سلسله جابه جا شود، بي نظمي سراسر عالم را فرا مي گيرد.]للعبيد) [سورهي فصّلت، آيهي 46.]
◽️و گاهي با لسان اثبات مي فرمايد: پرورندهي جهان هستي «رحمان» و «رحيم» است و بر اساس رحمت فراگيرِ خود جهان را تدبير مي كند و چون تربيب و تدبير او بر اساس رحمت است و در ربوبيّت او نيز ستم راه ندارد (و گرنه بر محور رحمت نبود)، پس ربوبيّتي محمود و ممدوح است.
◽️قرآن كريم دو گونه ربوبيّت ترسيم مي كند: ربوبيّت ممدوح و ربوبيّت مذموم و در مواردي سخن از ربوبيّت مذموم دارد؛ مانند سخن فرعون كه خود را ربّ برتر بني اسرائيل معرفي كرد: (فقال أنا ربّكم الأعلي) [سورهي نازعات، آيهي 24.]و يا سخن حضرت يوسف (عليه السلام) به مصاحب خود در زندان: (اذكرني عند ربّك) و كلام خداي سبحان: (فأنسيه الشيطان ذكر ربّه) [سورهي يوسف، آيهي 42.]كه دربارهي ربوبيّت مذموم عزيز مصر است و يا سخن ديگرِ حضرت يوسف (عليه السلام) كه ربوبيّت مذموم ارباب متفرق را نفي مي كند: (يا صاحبي السجن أأرباب متفرقون خيرٌ أم الله الواحد القهّار)[ سورهي يوسف، آيهي 39.]. امّا ربوبيّت خداي سبحان كه بر اساس رحمت است محمود و پسنديده است.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳️همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_فیل
#سوره_فیل
🔅🔅🔅
📌نگاشت11:نکته های تفسیر آیه4و5 سوره فیل
أَ لَمْ تَرَ کَيْفَ فَعَلَ رَبُّکَ بِأَصْحَابِ الْفِيلِ* أَ لَمْ يَجْعَلْ کَيْدَهُمْ فِي تَضْلِيلٍ * و أَرْسَلَ عَلَيْهِمْ طَيْراً أَبَابِيلَ ✅ترْمِيهِمْ بِحِجَارَةٍ مِنْ سِجِّيلٍ
🔹«حِجَارَةٍ»: سنگ کوچک و ناچیزی. تنوین آن برای تحقیر است.
🔹 «سِجِّیلٍ»: گِل متحجّر. سنگْ گِل
✔️۱ - پرندگان مهاجم، اصحاب فیل را با سنگ هایى از گل پخته، سنگ باران کردند. (ترمیهم بحجارة من سجّیل) «حجارة» (جمع «حَجَر») است و «سجّیل» (معرّب سنگ گل)، سنگى است که مانند «گلِ خشک شده» باشد (قاموس). فعل مضارع «ترمیهم»، دلالت بر استمرار دارد. به قرینه آیه بعد، پرندگان تا آن جا به سنگ باران ادامه دادند که سپاه ابرهه نابود شدند. حرف «من» بیانیه و بیانگر آن است که سنگ هاى انتخابى پرندگان، گل هاى سنگ شده بوده است.
✔️۲ - پرندگان حملهور به اصحاب فیل، داراى شعور و قدرت تمییز بین نیروهاى حق و باطل* (ترمیهم بحجارة من سجّیل) انتخاب سپاه ابرهه از بین مردمى که در آن منطقه حضور داشتند، بیانگر قدرت تشخیص پرندگان است.
✔️۳ - خداوند، به کارگیرنده عوامل طبیعى در عذاب مخالفان (ترمیهم بحجارة من سجّیل)
🔅🔅🔅
✅فجَعَلَهُمْ کَعَصْفٍ مَأْکُولٍ
🔹«عَصْفٍ»: برگ گندم و جو و غیره. کاه .
🔹«مَأْکُولٍ»: آفتزده و کرم خورده. خورده شده. «عَصْفٍ مَّأْکُولٍ»: برگ آفتزده و کرم خورده. برگ جویده شده و از دهان حیوانات افتاده. برگی که دانه آن خورده شده و به صورت کاه درآمده باشد
✔️۱ - خداوند، رقم زننده فرجام اصحاب فیل و متلاشى کننده اعضا و جوارح آنان (فجعلهم کعصف مأکول)
✔️۲ - تأثیر هجوم پرندگان به اصحاب فیل، به دست خداوند و مستند به او است. (ترمیهم ... فجعلهم کعصف مأکول) فاعل «ترمیهم»، پرندگان و فاعل «جعلهم»، خداوند است; یعنى، کار از آنها و اثر از خداوند بود.
✔️۳ - بارش سنگهاى پرندگان بر اصحاب فیل، آنان را مانند کاه و خاشاک مرغزارى ساخت که حیوانات در آن چرانده شده و ساقه هاى نرم شده گیاهان آن، بر زمین مانده باشد. (فجعلهم کعصف مأکول) «عصف»; یعنى، خاشاک گیاهى که خرد شده است (مفردات). توصیف آن به مأکول، به اعتبار خورده شدن مقدارى از آن، در چراى حیوانات است.
✔️۴ - تشبیه «جنازه هاى اصحاب فیل»، به برگ هایى که حیوانات، آن را خورده و تفاله آن را بیرون داده باشند. (فجعلهم کعصف مأکول) در «قاموس» آمده است: «عصف مأکول»، ممکن است به معناى برگى باشد که چارپایان آن را خورده باشند. بر این اساس، مراد تشبیه اجساد فیل داران به سرگین خواهد بود که از آن، با تعبیرى لطیف تر یاد شده است.
✔️۵ - دشمنان خداوند، هر چند مجهّز و نیرومند باشند، از رویارویى با او ناتوان اند. (ألم تر کیف فعل ربّک ... فجعلهم کعصف مأکول)
✔️۶ - کعبه، حتى در عصر جاهلیت و سلطه شرک، داراى شرافت و عظمت در پیشگاه خداوند (ألم تر کیف فعل ربّک ... فجعلهم کعصف مأکول)
✔️۷ - هجوم آورندگان به کعبه و حرمت شکنان آن، در معرض عذابى سخت از جانب خداوند (فجعلهم کعصف مأکول) نقل داستان ابرهه، با جمله «ألم تر»، دل گرمى دادن به مؤمنان و تهدید کسانى است که حرمت کعبه را پاس نمى دارند.
🔅🔅🔅
✅ قرآن همراه است و هم راه
✳️همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره فیل.docx
34.1K
#تفسیر_قرآن
#چشمه_حکمت
#تفسیر_سوره_فیل
#پویش_موضوعی
#سوره_فیل
📌 نگاشت 12: پویش موضوعی سوره فیل
✅فایل متنی پویش موضوعی سوره فیل حاوی بیش از300 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند.
⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین
🌿🌿🌿
✅ قرآن همراه است وهم راه
✳️همواره با قرآن باشیم
@rahighemakhtoom
🔔قابل توجه دوستان ادمین کانال و گروه
🔁کانال قرآنی رحیق آمادگی دارد از ساعت 10 شب تا 10 صبح روز بعدبنر یا لوگوی کانال ها و گروههای مذهبی و انقلابی را بارگزاری کند.
📠تبلیغ و انتشار آموزه های دینی وظیفه افسران و سربازان جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی است...
با هم همراه باشیم
💢دوستان علاقه مند به تبادل به پی وی پیام دهند09218305249
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فهم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌بهار ملکوتی
#آیت_الله_جوادی_آملی
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
@rahighemakhtoom
شهامت مثال زدنی زینب کبری سلام الله علیها
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حضرت_زینب
#زینب_کبری
#زینب
#عقیله_بنی_هاشم
@rahighemakhtoom
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
🏴 ظهور فیض الهی
▪️ روزی كه یك انسان كامل برای حفظ دین قیام می كند، نهضتی را آغاز می كند، از بذل نفس و نفیس دریغی ندارد، به استقبال شهادت می رود و همه چیز را فدای دین می كند تا آن دین انسان ها را تأمین كند، این هم تجلّی ذات اقدس الهی است كه از چنین روزی و روزگاری به عنوان «یوم الله» یاد می شود.
▪️ توجه به ظهور خاص و ایام مخصوص در قرآن كریم كاملاً مطرح است ذات اقدس الهی به رسول گرامی (صلّی الله علیه و آله و سلّم) مكرر دستور می دهد؛ جریان نوح را، جریان ابراهیم را، جریان عیسیٰ و موسیٰ را، یونس و یوسف را، سایر انبیا (علیهم الصلاة و علیهم السلام) را یادآوری كن، اینها نامآورانی اند كه یاد اینها یاد یوم و تجلّی و ظهور خداست ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾[1] و مانند آن، در كنار مردان الهی زنان الهی هم هستند كه در قرآن كریم از مریم (سلام الله علیها) به عنوان ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مَرْیمَ﴾[2] یاد شده است. جریان كربلای سالار شهیدان حسین بن علی بن ابی طالب (صلوات الله و سلامه علیهما) از این قبیل است؛ یعنی نهضت آن حضرت ظهور فیض خاص خداست و تذكره آن جریان شهادت تذكره «یوم الله» است، نام آوری چون زینب (سلام الله علیها) چونان مریم (سلام الله علیها) نام او كه مطرح بشود تذكره «یوم الله» است، زنده نگاه داشتن عاشورا به منزله «وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ یوْمُ عَاشُور اَلْحُسَینِ (عَلَیهِ اَلسَّلاَم) وَ زَینَب (سَلاَمُ اَللَّهِ عَلَیهَا)» و مانند آن است. اگر در قرآن تدوینی خدا به ما فرمود: ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ إِبْراهیمَ﴾، ﴿وَ اذْكُرْ فِی الْكِتَابِ مُوسی﴾ در كتاب تكوینی نفس ما هم این چنین به ما دستور دادند كه «وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ حُسَیناً وَ اُذْكُرْ فِی قَلْبِكَ زَینَباً». این نام آوران زمینه ظهور فیض خدا را در جامعه زنده نگاه می دارند و مطرح می كنند، باید دید حسین بن علی بن ابی طالب (سلام الله علیهما) چه كرد و زینب كبری (سلام الله علیها) چه كرد كه تذكره این نام ها به منزله تذكره انبیا و اولیای الهی است.
[1]. سوره مریم، آیه41.
[2]. سوره مریم، آیه16.
#زینب_کبری
📚 پیام به همایش حضرت زینب سلام الله علیها
🆔 @rahighemakhtoom
💢حضرت #آيت_الله_جوادی_آملی مدظله العالی
⭕️پاسخ کوبنده حضرت زینب علیهاالسلام به سخنان یزید:
🔸#علامه_طباطبايي ميفرمايد اشتباهي كه براي بنياميّه در فهم آيه شريفه (قُلِ اللّهُمَّ مَالِكَ المُلكِ... )[1] رخ داده است(همچون ملك #نمرود و #فرعون ) پيش آمده است، چنانكه وقتي سرهاي مقدس #شهداي_كربلا را كه سر مبارك امام حسين(عليهالسلام) نيز در ميانشان بود، نزد #يزيد پليد گذاشتند، اين بيت را سرود:
♦️نفلّق هاماً من رجال أعزة علينا وهم كانوا أعقّ و أظلما[2]
🔺يعني از مرداني كه بر ما سروري داشتند، فرقها شكافتيم و آنان نسبت به ما (برفرض عقوق و ستم ما) عاقتر و ستمگرتر بودند.
♦️پس به اهل مجلس خود رو كرد و گفت كه اين مرد بر من #فخر ميفروخت و ميگفت كه #پدر من از پدر يزيد بهتر و #مادرم از مادر او بهتر و #جدّم از جدّ او بهتر و #خودم از وي بهترم و همين سخنان بود كه او را به كشتن داد؛
🔸 امّا اينكه ميگفت كه پدرم از پدر يزيد بهتر بود، پاسخش اين است كه پدر من با پدر او بر سر #خلافت به منازعه برخاست و خدا به سود پدرم و به ضرر پدر وي حكم كرد؛
🔸و اما اينكه ميگفت كه مادرم از مادر يزيد بهتر بود، به جانم سوگند اين را راست گفت، چون #فاطمه(عليهاالسلام) دختر رسولخدا(صلي الله عليه و آله و سلم)بهتر از مادر من بود؛
🔸 و امّا اينكه ميگفت كه جدّم از جدّ او بهتر بود؛ اين سخن نيز درست بود، زيرا كسي كه به خدا و روز جزا ايمان دارد، هرگز به خود چنين جرأتي نميدهد كه بگويد ابوسفيان از محمّد(صلي الله عليه و آله و سلم)بهتر بود؛
🔸 و امّا اين سخن او كه ميگفت: من از يزيد بهترم؛ گويا اين آيه را نخوانده است كه (قُلِ اللّهُمَّ مَالِكَ المُلكِ... ).[3]
♦️در اين هنگام، ـ طبق نقل #سيد_بن_طاووس و ديگران[4] ـ #زينب_كبرا(عليهاالسلام) در پاسخي كوبنده، مانند سخن امام صادق(عليهالسلام) در روايت پيشين، به يزيد فرمود:
🏴 آيا چنين پنداشتي از اينكه اقطار زمين و آفاق آسمان را بر ما تنگ گرفتي و كار ما بدين جا كشيد كه به #اسيريمان ببرند، آنگونه كه ساير اسيران را ميبرند، ما نزد خدا #خوارگشتهايم و تو در درگاه او محترم و آبرومند بودهاي و خدا به سبب عظمت مقامي كه تو نزد او داشتهاي ما را چنين و تو را چنان كرده، پس باد به دماغ افكنده و اظهار شادماني ميكني؟!
♦️ اين براي آن است كه دنيا و همه اسباب ظاهري را اكنون رام خود ميبيني و گردش امور به كام توست و مُلك و سلطنت ما بدون دردسر در دست توست؛ لحظهاي سكوت كن و آرام بگير.
♦️ آيا فراموش كردي اين سخن خدا را كه فرمود:
(ولايَحسَبَنَّ الَّذينَ كَفَرُوا أنَّما نُملي لَهُم خَيرٌ لأنفُسِهِم إنَّما نُملي لَهُم لِيَزدادُوا إثماً ولَهُم عَذابٌ مُهِين)[5]؛
#كافران مپندارند در اينكه به ايشان مهلت ميدهيم، براي آنها نيكوست، بلكه به آنان #مهلت ميدهيم تا بيشتر بر #گناهانشان بيفزايند، پس عذابي خواركننده و خفتآور خواهند داشت و....[6]
📝[1] ـ سوره بقره، آيه 258.
📝[2] ـ الميزان، ج3، ص165.
📝[3] ـ ر.ك: الارشاد، ج1، ص119.
📝[4] ـ ر.ك: اللهوف، ص191، «خطبه حضرت زينب(عليهاالسلام) در مجلس يزيد».
📝[5] ـ سوره آل عمران، آيه 178.
📝[6] ـ ر.ك: الميزان، ج3، ص164 ـ 165.
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_ترتیبی_قرآن_کریم
🏴 السلام علیک یا اباعبدالله الحسین
💢تسنيم، جلد 13 - صفحه 587
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب #سروش_هدایت(142)
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
#مقام_زن
#پیام_ها_و_نکته_ها
#پيام_به_كنگره_فاطمه_شناسي
🔅🔅🔅
📌 کلام فاطمی
▪ آن حضرت[زهرا سلام الله علیها] درباره اِخلاص در عمل و آثار گرانبهاي آن چنين فرمود: «مَنْ اَصْعَدَ اِلي اللهِ خالصَ عبادَتِهِ، اَهْبَطَ اللهُ عزّوجلّ اليه اَفْضَلَ مصلحته» [بحار الانوار، ج 67، ص 249.]؛ هر كس عبادت خالصانه خود را به سوي خداوند صاعد نموده و بالا ببرد، خداوند بهترين مصلحت وي را به سوي او گُسيل داشته و نازل مي فرمايد.
▪ اين كلام فاطمي مأخوذ از وحي نَبَوي صلي الله عليه و آله و سلم است: (اليه يَصْعَدُ الكلم الطيّبُ وَالْعملُ الصالحُ يَرْفَعُه)[ سوره فاطر، آيه 10.]. البته اعتقاد طيّب، خُلق طيّب و عمل صالح هرگز از انسانِ طاهر جدا نيست تا به تنهايي صعود كند و صاحب خود را كه متقوّم به او است، رها نمايد، بلكه در صحابت انسانِ طاهرِ معتقد و متخلق و عامل بالا مي رود و بالا رفتن به سوي خداي سبحان با بالندگي و برازندگي همراه است. حتماً چنين انسانِ مهاجري كه هجرت او به لقاي الهي منتهي مي شود، اسوه اي چونان حضرت فاطمهٍّ دارد و ره توشه اي معقول و مقبول خواهد داشت كه نيازهاي سفر طولاني معاد وي را تأمين مي نمايد.
▪ هم چنين آن حضرتٍّ در كيفيّتِ بهره مندي از دنيا رهنمودي دارد كه چنين كنگره اي مسئول نشر آن و اعتماد بر آن و استناد به آن و گرايش به سوي آن است؛ «اِنّي اُحِبُّ من دُنياكُم ثلاثاً، الانفاقُ في سبيل اللهِ، وتلاوةُ كتابِ الله، والنظرُ الي وجه ابي رسول الله صلي الله عليه و آله و سلم» [مسند فاطمةالزهراء، ص161.]؛ هر نعمتي زكاتي دارد كه تأديه آن انفاق در راه خداوند محسوب مي شود، بخشي از آن واجب و برخي از آن مستحب. زكات شجاعت جهاد براي حفظ دين و ميهن اسلامي است.
▪ زكات جمال عفاف و صيانت از آلودگي است. منبع همه اين مآثر الهي قرآن كريم است كه تلاوت، تدبّر و تفسير آن توصيه شده است. نگاه به شخصيّت حقيقي و حقوقي رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم جاذبه دلپذيري دارد كه انديشه هاي علمي را به انگيزه هاي عملي مي رساند. اگر جامعه كنوني از نظر به شخص عنصري پيامبر گرامي اسلام محروم است، از نظريّه پردازي محقّقانه در مكتب حيات بخش آن حضرت ممنوع نيست.
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم
@rahighemakhtoom
#مباحث_قرآنى
برشی از کتاب
#مهر_تابان(چاپ جديد)
#علامه_طباطبایی
🔅🔅🔅
📌 برش11
تفسير آيه: مَتعًا لَّكُمْ وَ لِانْعَمِكُمْ
▪ {تلميذ:} در سوره عَبَسَ وارد است كه:{وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا* مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ. « آيه 31 و 32، از سوره 80: عَبَسَ»«خداوند از زمين براى شما ميوه و أبّ را رويانيد كه آنها براى بهرمند شدن شما و بهرمند شدن چهارپايانتان مىباشد.»
🔹 در روايت از حضرت أمير المؤمنين عليه السّلام است كه: جمله{مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ} جمله تفسيريّه براى جمله سابقه:{وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا} مىباشد؛ و بنابراين، معنى أبّ روشن خواهد بود كه چون غذا براى چهارپايان است مراد از آن، همان علوفه ايست كه مورد استفاده آنها قرار مىگيرد. «1»
▪ نظير اين جمله{مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ} در سوره نازعات آمده است:
{أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها* وَ الْجِبالَ أَرْساها* مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ. « آيات 31 تا 33، از سوره 79: النّازعات»
«خداوند از زمين، آب و گياهش را بيرون آورد، و كوهها را ثابت و استوار كرد، در حاليكه براى بهرمند شدن شما و چهارپايانتان مىباشد.»
با آنكه معلومست كه در اين آيه صحيح نيست جمله{مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ} را تفسير براى جمله{وَ الْجِبالَ أَرْساها} بگيريم؛ آيا عدم امكان جمله تفسيريّه گرفتن در اينجا، ضررى بجمله تفسيريّه گرفتن در جمله واقعه در سوره عَبَسَ وارد نمىآورد
.
🔅 {علّامه:} راجع به آيه وارده در سوره عَبَسَ در روايت وارد است كه از أبو بكر پرسيدند: معناى أبّ چيست؟ نتوانست پاسخ گويد. و اين را از جمله اعتراضات به أبو بكر بحساب آوردهاند، كه با آنكه{عَرَبِ عَرْبَاء} بود چگونه معنى ابّ را نفهميد؟!
ابّ عبارت است از علوفهاى كه بحيوانات ميدهند مثل يونجه و أمثاله كه غالباً حيوانات با آن دمسازند. و يا شايد مقدارى وسيعتر گرفته شود، و به معنى غذاى انسان و غذاى حيوانات كه غالباً علوفه است استعمال شود.
و در سوره عَبَسَ خيلى روشن است كه جمله{مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ}
تفسير براى جمله{وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا} است، بنا بر لفّ و نشر مرتّب؛ چون معنى فاكهه واضح است، و از طرفى مىدانيم كه فاكهه متاع براى چهارپايان نيست بلكه متاع از براى خصوص انسان است، بنابراين{مَتاعاً لَكُمْ*} تفسير براى{وَ فاكِهَةً*} واقع مىشود، و طبعاً جمله{وَ لِأَنْعامِكُمْ*} تفسير براى{وَ أَبًّا} خواهد شد؛ پس معلوم مىشود كه ابّ علوفه حيوانات است.
🔹 و امّا در سوره نازعات جمله{مَتاعاً لَكُمْ وَ لِأَنْعامِكُمْ} تفسير براى جمله{أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها} است نه بنحو لفّ و نشر مرتّب و يا مشوّش، بلكه اجمالًا تفسير آنستكه از آب و گياهى كه از زمين مىرويد، خداوند متاع شما و متاع چهارپايان را معيّن و مقدّر فرموده است.
🔹 چون مرعى در لغت به معنى رِعْى بالكسر است كه به معنى گياه است؛ و اختصاص به گياه حيوانات ندارد. و يا مصدر ميمى است، و آنهم بهمين معنى است. و امّا جمله وَ{الْجِبالَ أَرْساها} جمله استطراديّه است كه بين جمله مفسِّر و مفسَّر واقع شده و براى بيان استحكام زمين كه از تمايل و مَيَدان باز ايستد و بهم نپاشد آمده است؛ كه با كوههاى استوار و ثابت، اين زمين را حفظ فرمود، تا بتواند گياه دهد و آب از خود خارج كند؛ تا خوراك شما و چهارپايان فراهم آيد. اينست آنچه بنظر مىرسد، و الله أعلم
📝
پی نوشت:
(1) در تفسير «الميزان» ج 20، ص 319 وارد است كه: در «إرشاد مفيد» چنين وارد است كه: از أبا بكر درباره اين آيه شريفه:{وَ فاكِهَةً وَ أَبًّا} سؤال كردند؛ معناى أبّ را از قرآن نمىشناخت و گفت: كدام آسمان بر من سايه مىافكند؟ يا كدام زمين مرا حمل مىكند؟ يا آنكه من چه كنم اگر در كتاب خدا چيزى را بگويم كه نمىدانم؟ امّا فاكهه، معنايش را مىدانيم؛ و امّا ابّ را خدا داناتر است. اين جريان به أمير المؤمنين عليه السّلام رسيد، حضرت فرمود: سبحان الله! آيا ندانست كه مراد از ابّ، گياه و علفى است كه حيوانات بر آن مىچرند؟ و اينكه گفتار خداى تعالى، اعتناء و توجّه خداوند است بر مخلوقاتش در آنچه به آنها غذا مىرساند؛ و در آنچه براى چهارپايانشان آفريده است كه موجب حيات نفوس و قوّت اجساد مخلوقات است
.
🔅🔅🔅
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم
قرآن مکررا به ما توصیه میکند در بلایای طبیعی وغیر آن دست به دعا برداریم
الفرقان/۷۷
قُلْ مَا يَعْبَأُ بِكُمْ رَبِّي لَوْلَا دُعَاؤُكُمْ
💠حضرت #آیت_الله_خامنهای ۹۸/۱۲/۱۳:
« #قرآن_کریم به ما دستور میدهد: قُل ما یَعبَؤُا بِکُم رَبّی لَولا دُعاٰؤُکُم؛ در یک جای دیگر: وَ اَنیبوا اِلی رَبِّکُم وَ اَسلِموا لَه؛ در یک جای دیگر: وَ اذکُر رَبَّکَ فی نَفسِکَ تَضَرُّعًا وَخیفَة؛ و موارد متعدّدی در قرآن هست که ما را دستور میدهند در مقابل حوادث گوناگون -فرق نمیکند، چه حوادث طبیعی از این قبیل، چه حوادث گوناگون دیگری که پیش میآید برای کشور، برای ملّت، برای اشخاص خودمان- دست #توسّل بلند کنیم به خدای متعال و از خداوند متعال بخواهیم...
🔹یک قضیّهای است پیش آمده، یک مدّتی است -مدّتی که انشاءالله خیلی طولانی نخواهد بود- این برای کشور وجود خواهد داشت، بعد هم رخت برمیبندد و میرود. تجربیّاتی که ما در این زمینه به دست میآوریم و فعّالیتی که مردم میکنند، دستگاهها میکنند و در واقع یک رزمایش عمومی در این زمینه انجام میگیرد، این میتواند یک دستاورد باشد. اگر این دستاوردها را داشته باشیم، بلا برای ما تبدیل میشود به نعمت، تهدید تبدیل میشود به فرصت؛ که خوشبختانه من شنیدم در مردم هم از این قبیل همکاریها و محبّتها زیاد هست....
این در واقع یک رزمایش عمومی مردمی و دستگاههای ذیربط است که انشاءالله امیدواریم دستاورد خوبی برای کشورمان داشته باشد و روزگار #عافیت کامل به این ملّت نزدیک باشد انشاءالله.»
@rahighemakhtoom
بسم الله الرحمن الرحیم
🌷امیرالمؤمنین علی علیه السلام:
🔴إِنَّ الْبَلَاءَ لِلظَّالِمِ أَدَبٌ وَ لِلْمُؤْمِنِ امْتِحَانٌ وَ لِلْأَنْبِیَاءِ دَرَجَةٌ وَ لِلْأَوْلِیَاءِ کَرَامَة
🔵 بلا
◻️ برای ظالم ادب نمودن و تنبیه کردن است؛
◻️ برای مؤمن امتحان است؛
◻️ برای انبیاء درجه است و
◻️ برای اولیاء کرامت.
📚 بحارالأنوار، ج ۶۴، ص ۲۳۵
@rahighemakhtoom
جای ورشکسته بی تقصیر، زندان نیست
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#ور_شکسته
#دین
#مدیون
#فقه
#حاکم_اسلامی
#حکومت_اسلامی
#حکومت
#بیت_المال
#زندان
@rahighemakhtoom
.
بیایید در پناه قدرت خداوندى و اطاعت از او، هویت و استقلال خود را حفظ کنید. حتماً چنین كنید، وگرنه خداوند قدرت و عظمت اسلام را از شما مىگیرد و به دیگران منتقل مىکند.
امیرالمؤمنین(ع) در وصیت به دو فرزند معصومش امام حسن(ع) و امام حسین(ع) چنین فرموده است: «خدا را در نظر بگیرید، خدا را، در تمسک و عمل به قرآن. مبادا دیگران در عمل به آن بر شما سبقت بگیرند».
دربارۀ علوم غیبى امیرالمؤمنین(ع)، مطالب و شواهد بسیارى گفته شده است، ولى متأسفانه دربارۀ جملۀ مذکور كه یک خبر غیبى را به طور هشدار فرموده است، كسى تحقیق لازم را نکرده است. به نظر مىرسد، آن حضرت رفتار منظم و متكى به علم و تلاش در اقتصاد و حقوق و نظم اجتماعى را كه در تعدادى از كشورهاى امروزه حاكم است، اعلام مىفرماید كه مىتوان گفت از جهات بسیارى شباهت به اسلام دارند. امروزه نظم و قانونگرایى و پرهیز از دروغ و خیانت و نقشهكشىها و ریشهكن شدن فقر و فلاكت و آیندهنگرى هر یک از آن كشورها براى مردم جامعۀ خویش - نه دیگران - معمولاً مشابهت كامل به دین مقدس اسلام دارد. متأسفانه همین جریان، یعنی تنظیم تفكرات و رفتار اسلامى در زندگى دنیوى كه آن كشورها پیش گرفتهاند، موجب احساس حقارت خود مردم جوامع اسلامى شده و در هنگام بررسى وضع زندگى اجتماعى خویشتن، هرگونه تحقیر را به خویشتن متوجه مىسازند!
جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۲۷، ص ۵۰ و ۵۱
@rahighemakhtoom
#شرف
#مشوب
#رهزن
#اندیشه_و_انگیزه
#حضرت_آیت_الله_جوادی_آملی
📌 تعدیل قهر و مهر
🔹 در سوره مباركه «احزاب» خدای سبحان برای بشر شرف قائل شد، پس تنها برای پیغمبر و اولاد پیغمبر (علیهم الصلاة و علیهم السّلام) نیست؛ منتها آنها در قلّه هستند و پیروان آنها در دامنه آن هستند. این صلوات را هم برای او و هم برای مؤمنین فرستاد؛ در یك سوره هم برای پیغمبر و هم برای پیروان پیغمبر فرستاد؛ اگر این آیه معروف: ﴿إِنَّ اللَّهَ وَ مَلائِكَتَهُ یصَلُّونَ عَلَی النَّبِی﴾[1] در سوره مباركه «احزاب» است، در همان سوره فرمود: ﴿هُوَ الَّذی یصَلِّی عَلَیكُمْ وَ مَلائِكَتُهُ لِیخْرِجَكُمْ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَی النُّورِ﴾؛[2] خدا بر شما صلوات می فرستد و ملائكه بر شما صلوات می فرستند تا شما را نورانی كنند؛ منتها صلواتی كه برای آن ذات مقدس است مرحله بالاتر است و صلواتی كه برای مؤمنین است، مراحل «وسطی» و «نازله» است. پس این شرف هست كه انسان به جایی برسد كه ملائكه آسمان بر او صلوات بفرستند!
🔹 مرحوم بحرالعلوم نقل می كند وقتی خواجه طوسی نام مبارك سید مرتضی را در درس می برد، می گفت: «صلوات الله علیه» که برای رفع تعجب شاگردانش می گفت: «كیفَ لایصَلَّی عَلی المُرتَضی».[3] خدا و فرشتههای خدا بر مؤمنین صلوات می فرستند تا اینها را نورانی كنند، پس می شود انسان به جایی برسد كه ملائكه بر او صلوات بفرستند و نورانی شود؛ او ﴿جَعَلْنا لَهُ نُوراً یمْشی بِهِ فِی النَّاسِ﴾،[4] كم نبودند عالمان دین كه كار یك امامزاده را در منطقه خودشان می كردند. ما برخی از علما را دیدیم كه از بس پاك بودند، مردم با آنها معامله یك امامزاده می كردند! هر چه می گفتند عمل می كردند و هر چه را که عمل می كردند می گفتند! این راه رفتنی است و ما هم این راه را باید بشناسیم و برویم؛ منتها یك معرفت و كوششی را می طلبد؛ این علاقه یك تعامل متقابلی با معرفت از یك سو و با عمل از سوی دیگر دارد.
🔹 ما قبل از اینكه به حوزه برویم، قبل از اینكه به دانشگاه برویم و قبل از اینكه با كتاب و كتیبه مأنوس باشیم، این قهر و مِهر خود را باید تعدیل كنیم! این علاقه گاهی كمك می كند به اندیشه که انسان خوب می فهمد و گاهی رهزن است، نه راهبر که انسان بد می فهمد. همه ما مسئله «قطع قطّاع» را در اصول شنیده ایم و همه ما «شكّ شكّاك» را در فقه شنیده ایم، اینها تقسیم شده است كه «شكّ شكاك» در فقه مطرح است و اعتبار ندارد، «قطع قطّاع» هم در اصول مطرح است كه اعتبار ندارد؛ این «قطع قطّاع» كه یك قطع روانی است، نه معرفت منطقی و آن «شكّ شكاك» هم كه یك شكّ روانی است، نه شكّ معرفت شناسی، هر دو آسیب می رسانند؛ حالا اگر كسی به «قطع قطّاع» مبتلا نبود كه در اصول مطرح است یا به «شك شكّاك» مبتلا نبود كه در فقه مطرح است، علاقه او به مطلبی هم می تواند راهنما باشد و هم می تواند راهزن باشد؛ اگر او به مطالب حقّ علاقهمند است در اندیشه مسائل حقّی، او كامیابتر از دیگران است، زیرا عقل عمل كه حقّ را دوست دارد، به یاری اندیشه و عقل نظر می شتابد، كمك اوست و او بهتر و و شیرین تر و شفاف تر می فهمد و اگر انسان علاقه به باطل داشت، علاقه به گناه داشت حق را دیرتر می فهمد، «مشوب» می فهمد، كم و ضعیف می فهمد. این «حُبُّكَ لِلشَّیءِ یعْمِی وَ یصِم»،[5] تأثیر متقابل اندیشه و انگیزه است. ما قبل از اینكه وارد درسهای حوزوی و دانشگاه شویم، باید ببینیم که به چه چیزی علاقه مندیم؛ این علاقه یا می تواند راهنمای خوبی باشد یا یك راهزن بدی باشد، برای ما! این یا جلوی دید را می گیرد یا به دید كمك می كند. گفتند به چیزی دل ببندید كه با شما باشد و شما را رها نكند. رفیق نیمه راه همواره رهزن است!
[1]. سوره احزاب، آیه56.
[2]. سوره احزاب، آیه43.
[3]. الفوائد الرجالیة(للسید بحر العلوم)، ج3، ص88؛ «و كان نصیر الدین الطوسی الفیلسوف الریاضی المشهور یقول اذا جری ذكر المرتضی فی درسه: (صلوات اللّه علیه) ثمّ یلتفت الى القضاة و المدرسین الحاضرین درسه و یقول: كیف لا یصلی علی المرتضی؟».
[4]. سوره انعام، آیه122.
[5]. من لا یحضره الفقیه، ج4، ص380.
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/11/16
🆔 @rahighemakhtoom