eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
آیت الله جوادی آملی 📌 بهار و رستاخیز در روایات ما آمده است که وقتی بهار را دیدید به یاد معاد باشید. چون در قرآن کریم یکی از نمونه‌های معاد را جریان بهار ذکر می‌کند. در بهار خدای سبحان دو کار انجام می‌دهد یکی اینکه خوابیده‌ها را بیدار می‌کند و یکی اینکه مرده‌ها را زنده می‌کند. این درخت‌ها در زمستان خواب‌اند ولی بهار که شد بیدار می‌شوند، وقتی بیدار شدند این درخت مواد مرده را به عنوان غذا جذب می کند و به صورت خوشه و شاخه و برگ و میوه در می‌آورد، این مرده‌ها را زنده می‌کند. جریان «مقلّب القلوب و الأبصار» در قرآن دو جا ذکر شده و هر دو جا مربوط به مسئله معاد و قیامت است یکی اینکه فرمود افرد کافری که دلهایشان را تطهیر نکردند آلوده است ما در قیامت دلهای اینها را زیر و رو می‌کنیم ﴿ وَنُقَلِّبُ أَفْئِدَتَهُمْ وَأَبْصَارَهُمْ کَمَا لَمْ یؤْمِنُوا بِهِ أَوَّلَ مَرَّةٍ ﴾ و در جای دیگر در سوره مبارکه نور که از رجال الهی سخن به میان می‌آید می‌فرماید رجال الهی کسانی‌اند که ﴿ لاَّ تُلْهِیهِمْ تِجَارَةٌ وَلاَ بَیعٌ عَن ذِکْرِ اللَّهِ ﴾ اینها کسانی‌اند که ﴿ یخَافُونَ یوْماً تَتَقَلَّبُ فِیهِ الْقُلُوبُ وَالْأَبْصَارُ ﴾ اینها از روزی می‌ترسند که دل‌ها زیر و رو می‌شود، چشم‌ها برگردانده و زیر و رو می‌شود که این هم باز مربوط به مسئله قیامت است. @rahighemakhtoom
📌 لذت عقلی 🔹 مطلبی كه مربوط به این ایام است یعنی تحویل سال و فرا رسیدن عید نوروز آن است كه آنهایی كه عاقل ‌اند و حكیمانه زندگی می ‌كنند، آنها بهره كامل و كافی از زندگی می ‌برند؛ یعنی هم لذت های جسمانی و بدنی می ‌برند، هم لذت های روحانی و عقلی. اگر كسی عاقل باشد بهترین لذت را از زندگی مخصوصاً در فصل بهار می‌ برد، اما اگر كسی غافل باشد فقط لذت ظاهری می ‌برد؛ توضیح مطلب این است كه در روایات اهل بیت عصمت و طهارت فرمودند: «اِذَا رَاَیتُمُ الرَّبیعْ فَاذْكُرُوا النُّشُور»؛[1] وقتی بهار آمد به یاد معاد باشید. 🔹 وقتی بهار می ‌آید دو كار در عالم طبیعت و ماده انجام می ‌گیرد، اگر كسی نداند چه كاری در طبیعت انجام می ‌گیرد و چه كسی این كارها را انجام می دهد او فقط یك حیات گیاهی دارد؛ یعنی لذت می ‌برد از خوردن، لذت می‌ برد از پوشیدن، لباس نو در حدّ گیاهان این «حیوان نامٍ» هنوز متخیل و متوهّم و اینها نشده، یك لذت گیاهی می ‌برد، مگر گیاه لذت ندارد؟ آن هم تغذیه دارد و بالنده است و جامه نو در بر می ‌كند، این برگ ها لباس نویی است برای اینها، آنها یك لذت گیاهی دارند. جوانی كه از همه جا غافل است و فقط به این فكر است كه نوروز را خوش باشد او یك لذت گیاهی دارد؛ یعنی خوب غذا می‌ خورد، خوب می ‌گوید، خوب می‌ خندد، خوب جامه در بر می‌ كند، خوب خرم زندگی می ‌كند، می ‌خرامد و دیگر هیچ! این بهره غافلان است، اما اهل بیت عصمت و طهارت كه حقیقت عالم را آگاه ‌اند و ما را به حقیقت عالم آگاهی می‌ دهند فرمودند شما عاقلانه زندگی كنید نه غافلانه، بهره مادی را ببرید، لذت ببرید، از هوای لطیف، از سبزی و از آب و از هوا و محیط سالم لذت ببرید، اما از این رسیدن بهار به یاد معاد باشید «اِذَا رَاَیتُمُ الرَّبیعْ فَاذْكُرُوا النُّشُور» وقتی كه بهار آمد به یاد قیامت باشید. 🔹 این كسی كه حكیمانه به بهار نگاه می ‌كند او هم مطلب جدید می ‌فهمد، لذت علمی می‌برد، برهان اقامه می‌كند، جانش تغذیه می ‌شود و در نشاط است كه مطلبی را فهمید، بعد بدنش هم كه خب لذت می ‌برد؛ از هوای تازه از گل ها و لذائذ و نسیم لذت می‌ برد، پس آدم عاقل دو لذت از بهار می ‌برد، آدم غافل یك لذت از بهار می ‌برد. اصرار كتاب و سنت این است كه شما هرگز به كم قناعت نكنید! خب آدم وقتی مطلبی را فهمید كاملاً لذت می ‌برد از آن، لذتی كه انسان از مطلب عمیق می ‌برد بیش از مطلبی است كه از خوردن یك غذای لذیذ می ‌برد؛ لذا فرمودند وقتی بهار شد شما به این فكر باشید كه اگر خوابید بیدار بشوید و اگر خدای ناكرده آن مرگ دامنگیر كسی شد خودتان را با آیات الهی زنده كنید، چون در بیانات نورانی حضرت امیر (سلام الله علیه) آن ‌طوری كه در نهج البلاغه آمده است این است كه بعضی ها مرده متحرك ‌اند «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ وَ ذلِكَ مَیتُ الْأَحْیاءِ»[2] این بیان نورانی حضرت است در نهج البلاغه، فرمود اینها صورتاً زنده ‌اند آن جانشان آن قلبشان آن فكرشان مرده است «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ وَ ذلِكَ مَیتُ الْأَحْیاءِ»؛ یعنی در زنده‌ ها راه می ‌روند ولی مرده‌اند، خب اگر كسی با این معارف آشنا باشد خودش را زنده می ‌كند، وقتی زنده شد از حیات لذت می ‌برد. بنابراین خاصیت بهار این است كه انسان به یاد معاد بیافتد هم لذت عاقلانه می‌ برد و هم لذت حسی، بنده از ذات اقدس الهی همانند همه شما مسئلت می ‌كنیم كه ذات اقدس الهی توفیق التذاذ عقلی و حسی را به همه ما مرحمت بكند! از بهره‌های عقلی لذت ببرند و هم كام جامعه را با معارف قرآن و عترت شیرین كنند. پروردگارا امر فرج ولی ‌ات را تسریع بفرما! [1]. تفسیر الکبیر، ج17، ص194. [2]. نهج البلاغه، خطبه87. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1387/12/29 @rahighemakhtoom
📌 جمال ملکوتی 🔸جهان خلقت با اسمای حسنای الهی اداره می ‌شود، نه انسان و نه جهان مستقیماً با ذات اقدس الهی ارتباط ندارند، آنچه ظهور حق‌ تعالیٰ است به نام «وجه الله» از راه اسمای حسنای الهی است، این مطلب اول. 🔸ذات اقدس الهی در دنیا در بهار به صورت جمیل جلوه می ‌كند و در قیامت در بهشت به عنوان جمیل تجلّی دارد. اصل خلقت برابر بیان نورانی امیر المؤمنین (سلام الله علیه) تجلّی الهی است كه در نهج البلاغه فرمود: «اَلْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِهِ»،[1] این تجلّی با جمال الهی كه آمیخته شد در دنیا می‌ شود بهار و در آخرت می ‌شود بهشت، این بهشت و این بهار یك جمال صوری و ظاهری است كه بیانگر «جمال ملكوتی» خدای سبحان است. در ملكوت خدا جمالی دارد به عنوان علم به عنوان رحمت به عنوان رأفت و مانند آن، انسان در بهار باید بهشتی را به همراه خود ببرد، بهشتی بشود! برای اینكه با نشاط و با خرمی به سر ببرد ناچار است از كوثر مدد بگیرد تا هویت خود را بهشت كند؛ بهار از باران مدد می ‌گیرد و سرسبز و خرم می‌ شود، ولی انسان اگر بخواهد بهشتی بشود از باران استمداد نمی ‌كند از كوثر مدد می ‌گیرد و كوثر همان معرفت خدا و محبت خداست كه جمال الهی را به همراه دارد، این‌هم یك مطلب. 🔸 تا ما بهشتی در درونمان نسازیم هرگز از نشاط طرفی نمی ‌بندیم، هرگز از بهار بهره ‌ای نخواهیم برد، بهار دنیا و بهشت آخرت وقتی به حال انسان نافع است كه او مظهر جمال الهی باشد، وقتی مظهر جمال الهی می ‌شود كه اهل حكمت باشد. [1]. نهج البلاغه، خطبه108. 📚 پیام نوروزی تاریخ: 1387/12/27 @rahighemakhtoom
💕امشب که شب مبعث احمدباشد 🍃مشمول همه عطای سرمد باشد 💕 یارب چه شودطلوع صبح فردا 🍃صبح فرج آل محمد باشد مبارڪ_باد
از تکلیف می گوید و موظف بودن انسان در برابر خداوند، آن را حذف می کنند چرا؟ . برای این که به ذوق امریکایی نمی خورد. . امریکایی می خواهد خدا را آزادانه عبادت کند ؛ یعنی هر طور که خودش دوست دارد ؛ البته می خواهد خدا هم خوشش بیاید و تأييدش کند.! اشعار عاشقانه ی مولانا را خیلی می پسندند ؛ اما هرگاه که از وظایف مسلمانی یاد می کند ، سانسورش می کنند.! . فقط از اشعار مولانا عشق را گرفته اند و می گویند مردم با این خوش اند! از نظر آنان ، عمل لازم نیست.! . زندگی نامه و خدمات علمی و فرهنگی پروفسور ص۱۵۴ . انجمن آثار و مفاخر فرهنگی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله ناصر ❇ موضوع مثال های قرآنی (بخش اول) - آیات ۱۷ و ۱۸ سوره ی بقره 🔹 در قرآن حدود پنجاه مثال بیان شده که هر کدام موضوعی را به اثبات می رسانند. این مثال ها برای تشبیه امور عقلی به حسی به کار برده شده تا مردم امور دین را به راحتی درک کنند. هدف این مثال ها به طور کلی، درک توحید به وسیله ی انسان است و اینکه اگر انسان از خدا جدا شود، در مسیر درست قرار نخواهد گرفت. تذکر، تعقل و یادآوری می تواند دلایل خوبی برای بیان این مثال ها باشد. 🔹 اولین مثال در سوره ی بقره بیان شده است. این مثال در مورد منافقین است. در این مثال ماجرای فردی روایت می شود که در بیابانی تاریک گرفتار شده و از قافله ی خود عقب مانده است. او آتشی فراهم می کند و دور و برش را روشن می سازد اما تا کمی راه می رود، آتش خاموش می شود و نور تبدیل به تاریکی می گردد. او دوباره تلاش می کند اما تلاش او سودی نخواهد داشت. ▪ رسول خدا (ص) فرمودند که اگر این سه صفت در کسی باشد او منافق است .دروغ بگوید،در امانت خیانت کند و خُلف وعده نماید. ✳ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
الّلهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَالْعَنْ أعْداءَهُم أجْمَعِین @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📌 امتحان و آزمایش‌های الهی در قرآن7 ✅ انگیزه‌های آزمایش‌های الهی ⏪ مقیاس پاداش‌ها و کیفرها شکی نیست تنها داشتن صفات درونی مقایس پاداش و کیفر نیست بلکه تا صفات خوب و بد انسان ظاهر نشود هرگز نمی‌توان کسی را به صفات درونی، کیفر یا پاداش داد و این صفات از طریق افعال و برداشت‌های انسان آشکار می‌گردد و ظهور آن بدون این که انسان در بوته امتحان قرار بگیرد امکان پذیر نیست و این خود یکی از انگیزه‌های امتحان خدا است که در سخنان امیرمؤمنان وارد شده است، آنجا که می‌فرماید: «و ان کان سبحانه اعلم بهم من انفسهم، ولکن لتظهر الافعال التی بها یستحق الثواب و العقاب»:[۲۶] خداوند انسان را بهتر از خود او می‌شناسد ولی برای اینکه افعالی که ملاک پاداش و کیفر است آشکار گردد، آنان را در بوته امتحان قرار می‌دهد. ⏪ جدا سازی افراد نیک از افراد بد سومین انگیزه برای آزمایش‌های الهی جدا سازی خوب از بد، و بد از خوب است زیرا در جامعه‌ای که همه‌ی گروه‌ها خود را انقلابی قلمداد کرده و به ظاهر از آن دفاع می‌کنند در حالی که گروهی از آنان منافق و ضد انقلابند، بهترین وسیله برای شناساندن افراد صالح و فاسد و مؤمن و منافق، آزمایش‌های الهی است، در غیر این صورت همه گروه‌ها با نقاب انقلابی در یک صف قرار گرفته و از یکدیگر تمیز داده نمی‌شوند قرآن در این مورد می‌فرماید: «ما کان الله لیذر المؤمنین علی ما انتم علیه حتی یمیز الخبیث من الطیب»[۲۷]: هرگز خداوند مؤمنان را بر آنچه که هستند وا نمی‌گذارد تا ناپاک را از پاک جدا سازد. 🔹 و در آیه دیگر می‌فرماید: «لیمیز الله الخبیث من الطیب و یجعل الخبیث بعضه علی بعض فیرکمه جمیعا فیجعله فی جهنم اولئک هم الخاسرون»[۲۸]: تا ناپاک را از پاک جدا سازد و ناپاک را روی هم قرار دهد، و همه را گرد آورده در دوزخ قرار دهد، آنان زیان کارانند. --------------------------------------------- ۲۱. ↑ طه/سوره۲۰، آیه۵۰. ۲۲. ↑ اعلی/سوره۸۷، آیه۲-۳. ۲۳. ↑ لیل/سوره۹۲، آیه۱۲. ۲۴. ↑ آل عمران/سوره۳، آیه۱۵۴. ۲۵. ↑ امام علی علیه‌السلام، نهج‌البلاغه، حکمت۹۳. ۲۶. ↑ امام علی علیه‌السلام، نهج‌البلاغه، حکمت۹۳. ۲۷. ↑ آل عمران/سوره۳، آیه۱۷۹. ۲۸. ↑ انفال/سوره۸، آیه۳۷. 📝 برگرفته از مقاله «امتحان الهی در قرآن»، ⬅ پایان مقاله 🔅🔅🔅 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وآلِ مُحَمَّدٍ وعَجِّلْ فَرَجَهُمْ وسَهِّلْ مَخْرَجَهُمْ 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم. @rahighemakhtoom
برشی از کتاب (146) 🔅🔅🔅 📌 امکان ارتقای زن ✅ اصل چهارم. اكنون كه تا حدودي مبادي بحث معلوم شد، مي توان حدس زد كه بسياري از مسائل وابسته به جامعه محترم زنان از منظر حضرت فاطمهٍّ روشن شد، زيرا نيل آن حضرت به مقام منيع ولايت و صعود وي به قلّه رفيع خلافت الهي كه هدف اصيل آفرينش انسان همان است، دليل قاطع است بر امكان ارتقاي زن به مقام برين علمي و عملي؛ البته كُنْهِ مقام آن حضرت مستور، ولي مقدار اُسوه بودن آن مشهور و قابل تجليل و دسترسي است، مثلاً حضرت فاطمهٍّ با استدلال عقلي و نقلي، امامت دودمان خود را سبب وفاق ملّي و ديني دانست و با تبيين مصالح احكام الهي، رعايت آنها را بر همگان لازم اعلام نمود و با بيان ضرورت عدل جمعي، اعتدال در معيشت را سودمند معرفي كرد و در تحليل مسائل قرآني ارث براي استرداد فدك، تفسير دقيقي از آيات الاحكام ارائه نمود و حكومتي كه حامي عدل و داد نباشد و بر موازين قرآن و عترت اداره نگردد، آن را حكومت جاهلي دانست و با برداشت از قرآن حكيم چنين فرمود: وَ زعمتم أن لا ارث لنا، (أفحكم الجاهليةِ تبغون و مَن أحسنُ مِن اللّهِ حكماً لقومٍ يُوقنون)؟[ سوره مائده، آيه 50؛ دلائل الإمامه، ص 34.] آنچه درباره اهتمام آن حضرت به تعليم احكام به زنان نقل شد، نشان لزوم فراگيري دانش براي زن و گسترش آن در بين زنان ديگر است. براي آنكه نيمي از جمعيت جامعه را زنان تشكيل مي دهند و همه آنها از حقوق بهره وري علم و ادب و هرچه در تأمين زندگي سعادتمندانه مؤثر است، برخوردارند. به منظور پرهيز از اختلاط نامحرم و جلوگيري از دخالت مردان در كار زنان، بايد گروه متكاملي عهده دار رفع نيازهاي متنوع هم صنف خود باشند تا هيچ زني محكوم به انزوا نگردد و از پيشرفت علمي و عملي محروم نشود يا براي استيفاي حق خود ناچار به اختلاط نباشد. اگر از حضرت فاطمهٍّ نقل شد، كمال زن و سعادت آن در اين است كه نامحرمي را نبيند و نامحرمي او را نبيند، چنين موقعيتِ مناسب، وقتي به دست مي آيد كه صنف زن تمام نيازهاي فرهنگي، سياسي و اجتماعي خود را با استقلال در اين فنون و استغناي از نامحرمان تأمين كند. نمونه ديگري از سنّت و سيرت فاطمي كه حاكي از سريره نقي و زكي آن حضرت بوده و برنامه زندگي زن، بلكه جامعه انساني را مي تواند ترسيم كند، اين است كه سلمان فارسي كه به عنوان «سلمان بن اسلام» مفتخر شد مي گويد: وقتي با اذن قبلي وارد منزل حضرت علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) شدم، ديدم حضرت فاطمهٍّ مشغول آرد كردن جَوْ مي باشد و دسته آسياب دستي خون آلود، و از طرف ديگر حضرت حسن بن علي(عليهما‌السلام) خردسالي است كه از گرسنگي ناله مي كند و كف هاي دست حضرت زهرا زخمي و خون آلوداست، و از طرف ديگر فضّه خدمتگزار آن حضرت ايستاده است. گفتم: اي دخت رسول خدا! چرا خدمت را به فضّه واگذار نمي فرماييد؟ گفت: «حبيبم رسول خداصلي الله عليه و آله و سلم مرا سفارش كرد، كار منزل يك روز به عهده فضّه و يك روز به عهده تو، ديروز نوبت فضّه بود و امروز نوبت من است... ».[ دلائل الإمامه، ص 48 ـ 49.]چنين سنّت عدل پرور و احسان گستر وظيفه زنان، بلكه مردان را به خوبي تبيين مي كند. ⬅ ادامه دارد.... 💻برای ترویج و تبلیغ و انتشارآموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم @rahighemakhtoom
065.mp3
5.2M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. 🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید. @rahighemakhtoom
☘️☘️☘️ 🌷راز گویی با صادر اول جناب ختمی مرتبت محمد مصطفی🌷 خواجگی هر دو عالم تاابد کرد وقف احمد مرسل احد یا رسول الله بس درمانده‌ام باد در کف ، خاک بر سر مانده‌ام بی کسان را کس تویی در هر نفس من ندارم در دو عالم جز تو کس یک نظر سوی من غم‌خواره کن چارهٔ کار من بی‌چاره کن گرچه ضایع کرده‌ام عمر از گناه توبه کردم عذر من از حق بخواه روز و شب بنشسته در صد ماتمم تا شفاعت خواه باشی یک دمم از درت گر یک شفاعت در رسد معصیت را مهر طاعت در رسد ای شفاعت خواهِ مشتی تیره روز لطف کن شمعِ شفاعت برفروز تا چو پروانه میان جمع تو پرزنان آئیم پیش شمع تو هرک شمع تو ببیند آشکار جان به طبع دل دهد پروانه‌واِر دیدهٔ جان را لقای تو بس است هر دو عالم را رضای تو بس است داروی درد دل من مهرتست نور جانم آفتاب چهرتست بر درت جان بر میان دارم کمر گوهر تیغ زفان من نگر هر گهر کان از زفان افشانده‌ام در رهت از قعر جان افشانده‌ام زان شدم از بحر جان گوهرفشان کز تو بحر جان من دارد نشان تا نشانی یافت جان من ز تو بی‌نشانی شد نشان من ز تو حاجتم آنست ای عالی گهر کز سر فضلی کنی در من نظر زان نظر در بی‌نشانی داری ام بی‌نشانی جاودانی داری ام زین همه پندار و شرک و ترهات پاک گردانی مرا ای پاک ذات از گنه رویم نگردانی سیاه حق هم نامی من داری نگاه طفل راه تو منم غرقه شده گرد من آب سیه حلقه شده مبعث حضرت ختمی مرتبت محمد مصطفی بر مسلمانان جهان مبارک🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌 بهره مندی جبرائیل از رسالت پیامبر صلی الله علیه و آله مرحوم نقل می کند: وجود مبارک به فرمود: من که رحمه للعالمین هستم، آیا فیض من به تو هم رسید، تو هم از فیض من بهره بردی؟ عرض کرد: بله یا . ما هم از فیض شما بهره بردیم. اگر چهار تا کار علمی شد، ما به برکت شما یاد گرفتیم. این آوردن برای ما یک برنامه بود؛ این مراحل عالیه را ما به وسیله شما آموختیم، شما ما هستید. این را امین الاسلام در ذیل آیه (مَا اَرسَلناکَ الا رَحمهً لِلعالَمین) نقل می کند. وقتی جبرئیل از علم حضرت استفاده می کند، دیگران وظیفه شان چیست؟ پس معلم هست، هست از نظر و . 🔷️ ر.ک مجمع البیان فی تفسیر القرآن / جلد ۷ / صفحه ۱۰۷ ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۹۴/۱۰/۱۷ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیت الله ناصر ❇ موضوع مثال های قرآنی (بخش دوم) - آیه ی ۲۷۵ سوره ی بقره 🔹 در آیه ی دویست و هفتاد و پنج سوره ی بقره خداوند حال رباخواران را به کسی تشبیه کرده است که مست است. رباخواران در روز قیامت به شکل افرادی مست وارد محشر می شوند. آیات بعدی نیز همین امر را توضیح می دهند و خداوند می فرماید که ای مردم با ایمان، تقوا پیشه کنید و ربا را رها کنید اگر ایمان دارید. 🔹 در اسلام رابطه ها ارزشی ندارند و قانون ها برای همه یکسان هستند. خداوند در ادامه می فرمایند که اگر ربا را رها نکنید آماده ی جنگ با خدا و رسولش باشید که این اعلان جنگی از سوی خدواند است. اما راه برای توبه کنندگان باز است. 🔹 بازگشت اصل سرمایه ممنوعیتی ندارد اما سود گرفتن نوعی ظلم است که اسلام آن را نهی کرده است. موضوع اقتصاد در اسلام نیز بسیار موضوع مهمی است که ربا یکی از شاخه های آن است. اسلام در این مورد نیز به درستی حق مطلب را ادا کرده است. ✳ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
📌 تجلّی اعظم 🔸 مبعث سید أنبیا و مرسلین جهان را به پیشگاه ولی عصر و جوامع بشری و علاقندان و مؤمنان به قرآن و عترت و به شما بزرگواران تهنیت عرض می ‌کنیم. از ذات أقدس الهی مسئلت می‌ کنیم به برکت سالروز مبعث آن ذات مقدس، نظام ما، دولت و ملت و مملکت ما را در سایه امام زمان حفظ بفرماید! 🔸 مبعث وجود مبارک رسول گرامی (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه ‏آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) طبق دعایی که در شب بیست و هفتم رجب است ـ و لابد قرائت کردید ـ تجلّی أعظم خداست. گرچه طبق بیان نورانی امیر المؤمنین (سَلامُ الله عَلَیه) در نهج ‌البلاغه سراسر جهان هستی تجلّی خداست که فرمود: «الْحَمْدُ لِلَّهِ الْمُتَجَلِّی لِخَلْقِهِ بِخَلْقِه»،[1] ولی درباره قرآن کریم یک تجلّی خاصی است که آمده است: «لَقَدْ تَجَلَّی اللَّهُ لِخَلْقِهِ فِی كَلَامِهِ وَ لَكِنَّهُمْ لَا یبْصِرُون‏»؛[2] خدا در نامه خود، کتاب خود، قرآن خود، یک تجلّی خاص دارد. در دعای شب بیست و هفتم خدا را سوگند دادیم «بِالتّجَلِّی الأَعْظَم»؛[3] در دعای شب بیست و هفتم این است که آن خدایی که به برترین تجلّی فیض خود را نشان داد و انسان کامل معصومی را به نبوت و رسالت برگزید، از حضرتش خواستیم که فیض و فوزش را به جامعه اسلامی عطا کند. 🔸 امروز که بیست و هفتم ماه پُربرکت رجب است، یک دعایی است که وجود مبارک امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) آن دعا را خواندند. به خدای سبحان عرض می ‌کند که پروردگارا! «أَنَّكَ لَا تُحْجَبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَكَ وَ قَدْ عَلِمْتَ أَنَّ زَادَ الرَّاحِلِ إِلَیكَ عَزْمُ إِرَادَةٍ یخْتَارُكَ بِهَا»،[4] همان دعایی که وجود مبارک امام سجاد (سَلامُ الله عَلَیه) به أبوحمزه ثمالی یاد داد که در سحرهای ماه مبارک رمضان خوانده می‌ شود که «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَة»؛[5] یعنی اگر کسی قصد سیر و سلوک دارد راه دور نیست، مقصد دور نیست، مقصود دور نیست. راه نزدیک است، بیش از یک قدم نیست! «یک قدم بر خویشتن نِه وان دِگر در کوی دوست»! «أَنَّ الرَّاحِلَ إِلَیكَ قَرِیبُ الْمَسَافَةِ»؛ یک دیوار فاصله است، یک پرده فاصله است و آن خودبینی خود شخص است. «أَنَّكَ لَا تَحْتَجِبُ عَنْ خَلْقِكَ إِلَّا أَنْ تَحْجُبَهُمُ الْأَعْمَالُ دُونَكَ»؛ اگر مشهد و مقصد نزدیک است، اگر مشهود و مقصود نزدیک است و اگر هیچ حجابی بین سالک و مَسلک و مقصود نیست مگر خود شخص، تنها مانع ما همان خودبینی ماست. اگر کسی ـ خدای ناکرده ـ گرفتار غرور است، او همیشه محجوب و مستور است. 🔸 در آن دعای 27 رجب، یعنی امروز که حضرت امام کاظم (سَلامُ الله عَلَیه) خواندند، این بود که «عَلِمْتُ أَنَّ أَفْضَلَ زَادِ الرَّاحِلِ‏ إِلَیكَ‏ عَزْمُ إِرَادَةٍ وَ قَدْ نَاجَاكَ بِعَزْمٍ لِإِرَادَةِ قَلْبِی‏»؛ خدایا! تو به ما آموختی مسافر بدون ره ‌توشه ممکن نیست حرکت کند و زاد می ‌خواهد، زاد مسافر را در قرآن بیان کردی: ﴿تَزَوَّدُوا فَإِنَّ خَیرَ الزَّادِ التَّقْوَی﴾[6] و بهترین تقوا توحید است و من می‌ دانم بهترین زاد و توشه مسافر اراده خدا خواهی است؛ همه ما با خدایمان عهد ببندیم که این توشه را رها نکنیم، بگوییم خدا و دیگر هیچ! [1]. نهج‌البلاغة(للصبحی صالح), خطبه108. [2]. بحار الأنوار(ط ـ بیروت)، ج89، ص107. [3]. البلد الأمین و الذرع الحصین، ص183. [4]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج1‏، ص162. [5]. مصباح المتهجد و سلاح المتعبد، ج‏2، ص583. [6]. سوره بقره, آیه197. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1397/01/25 ✳ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
4_5830306344975990897.apk
31.16M
📚 عنوان : نرم افزار مجموعه آثار آیت الله مصباح یزدی 📖موضوع: نرم افزار 💢 حاوی کلیه کتب و صدها ساعت سخنرانی و دروس فلسفی.،قرانی، اخلاقی، سیاسی استاد @rahighemakhtoom
(گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 📌نگاشت13:نمودار تفسیر ی سوره همزه 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
پویش موضوعی سوره همزه.docx
26.1K
📌 نگاشت 14: پویش موضوعی سوره همزه ✅فایل متنی پویش موضوعی سوره همزه حاوی بیش از250 نکته برای محققان قرآن پژوه،مربیان و کانون های قرآنی و کسانی که در کوتاه ترین فرصت می خواهند پیام های قرآنی را دریافت نمایند. ⏪ رحیق: یعنی باده ناب یعنی شراب بهشتی واژه ای برگرفته از آیه 25 سوره مطففین 🌿🌿🌿 ✅ قرآن همراه است و هم راه ؛ ✳️همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (81) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) 📌 تفسير ❇ ترجيح قرائت مالك كلمه «يوم» و «يومئذ» در بيشتر استعمالهاي قرآني آن، مربوط به جهان آخرت (برزخ و قيامت) است و در همه‌ي آن موارد به صورت ظرف مطرح شده است، نه مملوك و اينْ زمينه اي است براي استيناسي قرآني كه براساس آن مي توان در آيه‌ي كريمه (مالك يوم الدّين) نيز آن را ظرف دانست، نه مملوك؛ مانند اين كه گفته شود: «قاضي يوم الدّين»، «شفيع يوم الدّين»؛ پس سخن در اين نيست كه خدا مالك يوم الدّين و يوم الدّين مملوك خداوند است، بلكه سخن در اين است كه مالكيت مطلق خداي سبحان نسبت به همه‌ي اشيا در آن ظرف خاصّ ظهور مي كند و اين معنا با قرائت «مالك» سازگارتر است. ▪ بنابراين، معناي آيه‌ي كريمه‌ي (مالك يوم الدين) اين است كه در آن روز خدا مالك اشياست و مالكيت او در آن روز بر همگان ظاهر مي شود، نه به اين معنا كه خداوند مالك آن روز است[البته ظرفيت از اضافه‌ي مالك به يوم الدين استفاده مي شود، نه از كلمه‌ي يوم.]. ▪ معناي مالك يوم الدين بنا بر ترجيح قرائت مالك، بيانگر چهره‌ي اثباتي همان حقيقتي است كه آيه‌ي كريمه‌ي (يَومَ لا تملك نفس لنفس شيئاً والأمر يومئذ لله) [سوره‌ي انفطار، آيه‌ي 19.]چهره سلبي آن را بيان مي كند. ▪ گرچه مالكيت مطلق خداي سبحان بر اشيا، اختصاصي به جهان آخرت ندارد، ولي چون اين حقيقت در آن روز به خوبي بر همگان رخ مي نمايد و همه به آن اعتراف مي كنند، يوم الدين به صورت ظرف مالكيت الهي در آيات قرآن كريم مطرح شده است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (81) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) 📌 تفسير ❇ يوم در قرآن همان گونه كه گذشت، مراد از يوم در بيشتر استعمالهاي قرآني آن، جهان آخرت است؛ مانند: (يوم الدين)، (اليوم الآخر) [سوره‌ي بقره، آيه‌ي 8 و ....]، (يوم يقوم الرّوح... ) [سوره‌ي نباي، آيه‌ي 38.]، (يومَ لاتملك نفس لنفس شيئاً والأمر يومئذٍ لله) [سوره‌ي انفطار، آيه‌ي 19.]و به معناي روز در مقابل شب يا در برابر ماه و سال نيست. ▪ همچنين به معناي مجموع شب و روز هم نيست[1]، بلكه به معناي «ظهور» است؛ همان گونه كه در آيه‌ي شريفه‌ي (كل يوم هو في شأن) [سوره‌ي الرّحمن، آيه‌ي 29.]مقصود اين نيست كه خداوند در هر شبانه روز يا در هر روز (در مقابل شب) كاري دارد؛ زيرا خود روز هم شأني از شئون الهي و كاري از كارهاي اوست. پس (كل يوم) به معناي «كل ظهور» است و روز قيامت به معناي ظهور بودن آن است. ▪ در قيامت همه‌ي كثرتها به وحدت بازگشته، براي همگان معلوم مي شود كه يك واحد است كه عالم را اداره مي كند و با ظهور توحيد، پندار تثنيه و تثليث رخت بر مي بندد؛ بر خلاف آغاز آفرينش كه چون روز ظهور كثرت از وحدت است، سخن از (يومين)، (أيّام) و (ستّة أيّام) است[2]. پس روز در مقابل شب، شبانه روز و سال و ماه نيست؛ زيرا وقتي آسمانها و زمين طومارگونه برچيده شد، ديگر حركت وضعي و انتقاليِ زمين يا كره‌ي ديگر مطرح نيست تا از آن شب و روز و سال و ماه پديد آيد، بلكه بساط متحرّك و حركت برچيده مي شود. بنا بر اين كه روز در «يوم الدين» و آيات مربوط به قيامت به معناي «ظهور» باشد، بايد بيان شود كه ظهور چه چيزي مراد است. 📝 پ.ن: [1]ـ و از اين رو كلمه يوم در «يوم القيامة»، تثنيه و جمع ندارد، بلكه روز قيامت براي بسياري ازمردم به درازاي پنجاه هزار سال است: في يوم كان مقداره خمسين ألف سنة (سوره ي معارج، آيه‌ي 4)، ولي براي مؤمنان به اندازه‌ي يك نماز واجب بيشتر طول نخواهد كشيد. پيامبر اكرم (صلي الله عليه و آله و سلم) در پاسخ مردي كه به آن حضرت عرض كرد: «يا رسول الله ما أطْوَلَ هذا اليوم! »؛ روز قيامت چقدر طولاني است!، فرمودند: «والذى نفس محمدّ بيده إنّه ليخفّف علي المؤمن، حتي يكون أخفّ عليه من صلاة مكتوبة يصلّيها فى الدنيا» (بحار، ج7، ص123). [2]ـ خداي سبحان درباره‌ي آفرينش جهان مي فرمايد: مجموعه‌ي نظام موجود را در شش روز آفريديم: هو الّذي خلق السماوات والأرض في ستّة أيام، ثم استوي علي العرش (سوره‌ي حديد، آيه‌ي 4)؛ زيرا زمين در دو روز خلق شده است: خلق الأرض في يومين (سوره‌ي فصّلت، آيه‌ي 9)، آسمانهاي هفت گانه نيز در دو روز: ثم استوي إلي السماء وهي دخان... فقضاهنَّ سبع سماوات في يومين (سوره‌ي فصّلت، آيات 12 ـ 11) و ما بين آسمانها و زمين را نيز در دو روز آفريده است. امّا تغيير نظام دنيا در نفخ اوّل و ايجاد نظامي جديد در نفخ دوم، در يك روز خواهد بود: يوم نطوي السماء كطيّ السجلّ للكتب (سوره‌ي انبياء، آيه‌ي 104)؛ روزي فرا مي رسد كه آسمان را درهم مي پيچيم، همان گونه كه طومار، نوشته هاي فراوانِ درون خودرادرهم مي پيچد. در جاي ديگر نيز مي فرمايد: والأرض جميعاً قبضته يوم القيامة والسماوات مطويّات بيمينه‌ي (سوره‌ي زمر، آيه‌ي 67) و در جاي ديگر: يوم تبدل الأرض غير الأرض والسماوات (سوره‌ي ابراهيم، آيه‌ي 48)؛ روزي كه آسمان و زمين اين دنيا به آسمان و زمين ديگر تبديل مي شود. همه‌ي اين صحنه ها در يك روز خواهد بود و مراد از روز همان ظهور است. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
برشی از (82) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 مالِكِ يَوْمِ الدِّينِ (4) 📌 تفسير ❇ يوم در قرآن ▪ از آيات فراواني كه قيامت را (يوم الدين) معرّفي مي كند، بر مي آيد كه قيامت، روز ظهور دين است؛ مانند: (وإن الفجّار لَفِي جحيم يصلونها يومَ الدين وما هم عنها بغائبين) [سوره‌ي انفطار، آيات 16 ـ 14. در قرآن كريم سوختن فاجران در آتش دوزخ، گاهي با تعبير يَصْلَوْنَ بيان شده است و گاهي با تعبير تَصْلِيَة و ميان اين دو تعبير فرق است؛ اولي به معناي سوزش سطحي و برون سوزي است و دومي به معناي گداختن درون و درون سوزي است.] ▪ و از آن جا كه دين معاني و مصاديق فراوان و گوناگوني از جمله «جزا» دارد، به قيامت روز جزا نيز گفته مي شود، ولي جزا، تنها بخشي از دين (به معناي جامع آن) است كه در آيه‌ي (إنّ الدين عند الله الإسلام) [سوره‌ي آل عمران، آيه‌ي 19.]و مانند آن استعمال شده است. در قيامت دين با همه‌ي ابعادش ظهور مي كند. 🔅🔅🔅 ✅ قرآن همراه است و هم راه ✳همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
✅قطب فرهنگی 🔸 مرحوم كلینی (رضوان الله علیه) در پایان مقدمه كافی می‌ گوید: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ»؛[1] یعنی قطب زندگی, محور اساسی سعادت یك ملّت, عقل و اندیشه است. این محدّث نام‌ آور دین, حدیث را از منظر عقل می ‌بیند و عقل را «قطب فرهنگی» یك ملت می ‌داند، اگر «أَحْسَنُ اَلْأَحْوَال» است برای آن است كه قطب فرهنگی یك ملّت, عقلِ هوشمند آن ملت است. 🔸 آن‌گاه حدیثی را از وجود مبارك امام صادق (سلام الله علیه) نقل كرده است كه انسان در بُعد سلب و ایجاب, تصدیق و تكذیب, محقّقانه باشد، قرآن بیانش این است كه انسان تا چیزی برای او محقَّق نشود، نپذیرد و چیزی برای او محقَّق نشود تكذیب نكند؛ در نفی و اثبات, تصدیق و تكذیب, محقِّق باشد، چه اینكه خدا فرمود: ﴿لا تَقْفُ ما لَیسَ لَكَ بِهِ عِلْمٌ﴾[2] از یك منظر, ﴿بَلْ كَذَّبُوا بِما لَمْ یحیطُوا بِعِلْمِهِ﴾[3] از منظر دیگر; یعنی جامعه ‌ای به «أَحْسَنُ اَلْأَحْوَال» می ‌رسد كه قبول و نكول او محقّقانه باشد، چنین جامعه ‌ای خیرخواه دیگران است, چنین جامعه‌ ای بدی كسی را نمی‌ خواهد, چنین جامعه ‌ای صلاح و فلاح را در استقلال خود می ‌داند, در امنیت خود می ‌داند؛ نه در امور دیگران دخالت می ‌كند نه اجازه می ‌دهد كه دیگران در امور او دخالت كنند، استقلال خود را حفظ می‌ كند, امنیت خود را حفظ می ‌كند, امانت خود را حفظ می ‌كند و دیگران را در سایه استقلال و امنیت و امانتِ خود نگه می ‌دارد كه تاكنون طبق رهبری امام راحل و خون ‌های پاك شهدای این مملكت این كشور این ‌چنین بوده است، امیدواریم طبق رهبری مقام معظّم رهبری تا پایان این ‌چنین باشد و این نظام سالماً به دست صاحب اصلی ‌اش ولی عصر (ارواحنا فداه) برسد و ارواح تابناك شهدا (رضوان الله تعالی علیهم) از همه خوشنود باشند! [1] . الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج‏1، ص 9. [2] . سوره اسراء، آیه 36. [3] . سوره یونس، آیه 39. 📚 پیام نوروزی تاریخ: 1394/12/25 ✳️ قرآن همراه است و هم راه ؛ همواره با قرآن باشیم @rahighemakhtoom
هدایت شده از کریمی
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
. همین لحظه دست از هر کاری که دارید بکشید، و مدتی به ورق زدن کتب تاریخ بپردازید و هرچه بیشتر علل ناله‌ها و بدبینی‌ها و گریه‌های عمیق دانایان تاریخ را جستجو نمایید. به نظر می‌رسد که علت اساسی آنها را دگرگون شدن و انحراف واقعیات از مسیر خود در اجتماع خواهید دید، نه در دسترس نبودن خودِ واقعیات و نه در اینکه چرا کشف فلان قانون علمی به تأخیر افتاده است. به عبارت روشن‌تر، شما هیچ دانایی را در تاریخ نخواهید یافت که بنشیند و بر حال انسان‌ها بگرید به این جهت که الکترون‌ها و امواج بی‌سیم را دیر کشف کردند و مردمِ دوران گذشته از دسترس نبودن آنها صدمه دیده‌اند! ولی بدبینان و گریان‌های بی‌شماری را خواهید دید که از دیدن انحراف از واقعیت‌های معلوم و موجود، زندگی‌شان در عذاب و ناگواری‌های جانکاه سپری گشته است. در آن هنگام که حقایق مسخ می‌شود، چنین نیست که مردم تن به باطل‌های صریح بدهند و با علم به اینکه کاری باطل است، آن را عمل کنند، یا دربارهٔ آن بیندیشند، بلکه چنان که در بعضی از کلمات امیرالمؤمنین(ع) مشهود است، می‌بینیم که: باطل‌ها را لباس حق می‌پوشانند و یا موضوعات باطل را با الگوهای حق رواج می‌دهند و از آنها پشتیبانی می‌کنند. در این صورت است که دانایان از اظهار حقایق ناتوان می‌گردند و نادانان که به سوی باطل‌ها در لباس حق جذب شده‌اند، اشخاصی اجتماعی و محترم تلقی می‌شوند! جعفری، محمدتقی، ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه، ج ۲، ص ۲۷۱ @rahighemakhtoom