eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 42 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگز
42 🔅🔅🔅 📌واکاوی دعای 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و یکم 🔅🔅🔅 اللهم صل علی محمد و آله وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ ◀️ سپاسگزاری بزرگ بر نعمت و موهبت بی بدیل در اختیار داشتن متون نیایشی پیامبر ص و پیشوایان معصوم علیهم السلام ◀️ پیامبران و جانشینان معصوم و پاکشان چگونه نجوا کردن را به ما تعلیم داده اند... یا رب این بخشش، نه حد کار ماست لطف تو، لطف خفی را خود سزاست دست گیر از دست ما، ما را بخر پرده را بردار و پرده ما را مدر باز خر ما را از این نفس پلید کاردش تا استخوان ما رسید از چو ما بیچارگان، این بند سخت کی گشاید؟ ای شه بی تاج و تخت! این چنین قفل گران را ای ودود! که تواند جز که فضل تو گشود؟ ما ز خود، سوی تو گردانیم سر چون تویی از ما به ما، نزدیک تر این دعا هم بخشش و تعلیم توست گرنه در گُلْخن، گلستان از چه رُست؟ مثنوی دفتر دوم 2443 ـ 2449. ⏪ بنده خدا تکیه بر کرامت و فضل خداوندی کن! بَيْنَمَا هُوَ جَالِسٌ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ إِذْ سَالَ عَنْ رَجُلٍ مِنْ أَصْحَابِهِ فَقَالُوا يَا رَسُولَ اَللَّهِ إِنَّهُ قَدْ صَارَ فِي اَلْبَلاَءِ كَهَيْئَةِ اَلْفَرْخِ لاَ رِيشَ عَلَيْهِ، فَأَتَاهُ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ فَإِذَا هُوَ كَهَيْئَةِ اَلْفَرْخِ مِنْ شِدَّةِ اَلْبَلاَءِ، فَقَالَ لَهُ قَدْ كُنْتَ تَدْعُو فِي صِحَّتِكَ دُعَاءً؟ قَالَ نَعَمْ كُنْتُ أَقُولُ يَا رَبِّ أَيُّمَا عُقُوبَةٍ أَنْتَ مُعَاقِبِي بِهَا فِي اَلْآخِرَةِ فَعَجِّلْهَا لِي فِي اَلدُّنْيَا، فَقَالَ لَهُ اَلنَّبِيُّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ إِلاَّ قُلْتُ «اَللَّهُمَّ آتِنَا فِي اَلدُّنْيَا حَسَنَةً وَ فِي اَلْآخِرَةِ حَسَنَةً وَ قِنَا عَذَابَ اَلنَّارِ» 📒 (بحار الأنوار الجامعة لدرر أخبار الأئمة الأطهار علیهم السلام , جلد۱۰ , صفحه۳۶ ) 🔹 رسول خدا يك روز سؤال كرد از مردى كه جزء صحابه او بود گفتند او از بيمارى مانند يك جوجه‌اى شده كه پر ندارد وقتى به بالين او آمد ديد همان طور است از شدت بلا . 🔹 فرمود براى سلامتى خود دعائى مى‌كردى‌؟ 🔹 جواب داد آرى مى‌گفتم خدايا هر عقوبتى كه بنا است مرا در آخرت بنمائى در همين دنيا مرا به آن عقوبت فرما! 🔹 فرمود چرا نگفتى اللهم« آتِنا فِي اَلدُّنْيا حَسَنَةً‌ وَ فِي اَلْآخِرَةِ‌ حَسَنَةً‌ وَ قِنا عَذابَ‌ اَلنّارِ ». همين دعا را خواند مثل اينكه پاهاى بسته‌اش باز شد صحت و سلامتى را در همان آن باز يافت و با ما از منزل خارج شد. یاده ده ما را سخن های دقیق که تو را رحم آورد آن، ای رفیق! هم دعا از تو، اجابت هم ز تو ایمنی از تو، مهابت هم ز تو گر خطا گفتیم، اصلاحش تو کن مصلحی تو ای تو سلطان سُخن! کیمیا داری که تبدیلش کنی گرچه جوی خون بود، نیلش کنی این چنین میناگری ها کار توست این چنین اکسیرها اسرار توست آب را و خاک را برهم زدی ز آب و گل، نقش تنِ آدم زدی همان، دفتر دوم 691 ـ 699. 🔅 امام علیه السلام می فرماید خدایا!عافیتی که نامیه باشد؛ عافیتی رویشگر و همواره در حال فزونی و رشد دهنده عنایت فرما... عافیتی که نموّ و رشد داشته باشد یعنی این نباشد که یک دفعه بیاید و درد را علاج بکند و بگذارد و برود. یک عافیتی باشد که… مثل آن درختی که مدام بلندتر می‌شود، گیاهی که بلند می‌شود، نموّ می‌کند این هم همیشه باشد، روز به روز بیشتر بشود. 🔅 عافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛ عافیتی زایشگر و تولید گر که در بدن و جسمم تولید عافیت نماید یعنی این عافیت همواره استمرار و دوام داشته باشد 🔅 عافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ؛ عافیتی که دنیا و آخرتم را شامل شود... برای دریافت عافیت در آخرت که نخستین و نازل ترین مرتبه آن جاگرفتن در بهشت است باید در کشتزار دنیا بذر نیکی و توحید و ولایت کاشت. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. @rahighemakhtoom
آل عمران آیه 189 تا 195، حمد.mp3
11.48M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد حامد شاکر نژاد 🕑 زمان:۳۲دقیقه 📈آیاتی از سوره آل عمران 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
نساء 51.mp3
15.56M
🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪با هشتگ در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید. 🔅 در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 📝ثواب انتشار و استفاده این فایل را تقدیم می کنیم به پیشگاه کریمه ی اهل بیت حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها @rahighemakhtoom
. 🔅🔅🔅 👈 این است دعا و نیایش یک واقعی: ▫ ای مالک مطلق هستی و ای جان آدمی! می‌دانم با «کسی» روبه‌رو هستم، نه با چیزی». می‌دانم که سرنوشت جان آدمی را به دست گرفته‌ام، نه چند قطعه کاغذ و مقوا و چوب برای ساختن عروسک. ▫می‌دانم که این مورد ، با این لحظات گام از «خود طبیعی» فراتر می‌نهد و به عرصۀ «من ایده‌آل» وارد می‌شود. ▫این جان آدمی است که برای هدفی عالی آفریده شده است، نه برای اشباع شهوت‌های من و نه برای آنکه خود را مانند یک تابلوی بی‌اختیار به من () که این جان غیر محسوس را نقاشی می‌کنم، تسلیم کند، تا هر چه که خواسته‌ها و تمایلات حیوانی من اقتضا می‌کند، در آن ترسیم نمایم. ▫این روح انسانی است که چند روز دیگر توانایی پرواز بی‌نهایت در او ایجاد خواهد شد، و تنها برای تقویت بال و پر خود و تعیین فضایی که باید در آن به پرواز درآید، در اختیار من قرار گرفته است. ▫این نورس، تا دیروز به صورت آزادانه و با تمام شور و نشاط بازی می‌کرد، دنبال پروانه‌ها می‌دوید و عکس‌های رنگارنگ، او را در عالمی از لذت فرو می‌برد. من امروز می‌خواهم آن آزادی را که دیروز اجازۀ ورود کوچک‌ترین اندوه را بر دل این کودک نمی‌داد و در آینده هم هیچ مزیت انسانی باعظمت‌تر از آن آزادی برای او مطرح نخواهد شد، راهنمایی کنم و شکل‌هایی خاص را برای آزادی و «می‌خواهم» او ترسیم کنم. ▫این موجود که با تمام شخصیتش در اختیار من () قرار گرفته است، به من می‌نگرد، به سخنان من گوش می‌دهد، به حرکات و سکنات من تماشا می‌کند، نه برای خریداری آنها، تا کار من در تربیت کار، سخن‌فروشی و خودفروشی باشد، زیرا دیر یا زود همۀ این سخنان، حرکات، سکنات و حتی خود من نیز مفهوم امروزی‌ام را برای او از دست خواهم داد، و یا او تکامل پیدا کرده، این فروشندگی را محکوم می‌سازد، یا رو به سقوط رفته و به همۀ کالاهایی که به او فروخته‌ام، خواهد خندید. 📒 ، محمدتقی. مجموعه آثار ۱۳- فلسفۀ اخلاق، تعلیم و تربیت. ص ۱۸۱ 🔅 در رساندن سخن و پایبندی به آن بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در این باشید. @rahighemakhtoom
📌 نمایی با شکوه از سوره حمد @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌 زنجیرِ آداب و عادات باطل 📁 الآن حرف وجود مبارك پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) اين است كه ما با حيوانات فرق داريم، ما با نباتات فرق داريم، ما با اقوام ديگر فرق داريم. 📁 نباتات بالأخره تلقيح در آنها هست، نر و ماده‌اي دارند؛ حيوانات نر و ماده‌اي دارند، اين نر و ماده‌ با هم جمع مي‌شود. 📁 ما نيامديم كه مذكر و مؤنث را با هم جمع كنيم؛ ما انبياء يك چيز تازه‌اي آورديم و آن نكاح است؛ نكاح غير از اجتماع مذكر و مؤنث است، غير از اجتماع نر و ماده است. 📁 «النكاح سنّتي» و اگر كسي نكاح بكند «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه»؛ ما اين را آورديم! ما اجتماع مذكر و مؤنث را نياورديم! 📁 اين مهريه زياد، اين جهيزيه زياد، اين تجمّل‌پرستي، اين مشكلات، اين اغلال دست‌ و پاگير است! 📁 اين است كه سنّ ازدواج را مي‌برد بالا و ده‌ها مفاسد مي‌آورد؛ فرمود انبياء مخصوصاً وجود مبارك پيغمبر آمدند كه اين اغلالِ دست و پاگير را از دست و پاي جامعه باز كند. 📁 فرمود «النكاح سنّتي»؛ اجتماع مذكر و مؤنث يا نر و ماده در حيوانات هم هست، در كفار هم هست، ما اين را نياورديم. 📁 «النكاح سنّتي»، «مَن تزوّج فقد أحرز نصف دينه» اين اجتماع كجا و آن نكاح كجا! 📂 غرض اين است كه اگر اغلال گفته شد، زنجير گفته شد، اينها مصاديق فراواني دارد. 🔹درس تفسیر قرآن 🔅 در رساندن سخن و پایبندی به آن بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در این باشید. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد @rahighemakhtoom
42.76M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔅 در رساندن سخن و پایبندی به آن بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در این باشید. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 202 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگر
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 203 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی 🔅🔅🔅 📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره) 📐 منشأ همه اين شكوه، همانا جلالت معلوم و كبريايي اوست كه در علم و عالم عرفاني ظهور مي يابد و راه ظهور آن نيز شهود حضوري است نه مفهوم حصولي، چون هر مفهوم ذهني به حمل شايع، رخداد دروني است و مقهور ذهن عالم و هرگز آثار سودمند وجود عيني را ندارد؛ «...مَخلوقٌ مثلُكم، مردودٌ اليكم».[ شرح الاسماء الحسني، ج2، ص17 (حديث مرسل منسوب به امام باقر(عليه‌السلام)).] ◀ در چنين فضايي كه دانشور به انبوه مفاهيم مي بالد و اين بضاعت مزجات را بهاي كالاي اندك مي كند: (مَتاعُ الدنيا قليلٌ) [سوره نساء، آيه 77.]و از تخضّع در ساحت وحي سرباز مي زند و مصداقِ (فلمّا جائَتْهُم رُسُلُهمْ بالبيّنات فرحوا بما عندهم من العلم وحاقَ بهم ما كانوا به يَسْتَهْزِؤن) [سوره غافر، آيه 83.]مي شود، ره توشه اي جز اندوه ندارد و همواره مغموم و مقبوض است، و اگر دانش آموخته اي فرهيخته شد و از استبرق غرورِ مَدرك و منصب راست قامت آمد و از زهدفروشي بوريا بستري كه از آن بوي ريا استشمام مي شود، رهايي يافت و عقل خويش را در خدمت معرفت اسماي حسناي الهي قرار داد، هرچند از خطرِ مأزور بودن نجات يافت و معذور شد، ليكن به اندازه ادراك مفهومي خويش مأجور است، نه بيش از آن؛ هزار عقل ببندي به هم، بدو نرسد كجار سد به مَهِ چرخ، دست يا پايي فلك به طَمع گلو را دراز كرد بدو نيافت بوسه وليكن چشيد حلوايي ◀ امّا اگر دانشمندِ دل سوخته اي جامع عقل و عرفان شد و انديشه هاي نظري را تحت امامتِ بينش هاي شهودي هدايت نمود و عرفان را حاكم بر همه شئون پويا و بالنده دانشگاه كرد و دليل و دل را هماهنگ ساخت و از طرّاري خانمانسوز «حَسْبُنا العلمُ» آزاد شد و به طيّاري مَعيّتِ فكر و ذكر، ذهن و عين، و نظر و عمل نائل آمد، با هر دو جناح به اجرت لقاءاللّهي مي رسد و ره آورد عقل نظر جزء هيئت هاي نوري عقلِ عمل مي گردد و اسماي الهي براي هر دو ظهور(ويژه هر كدام را ملحوظ مي دارد) مي نمايد: جَسْت دلم كه من دَوَم، گفت خرد كه من رَوَم كرد اشارت از كَرَم، گفت: «بَلي، كلا كما» [ديوان شمس تبريزي.] ◀ بنابراين هرگز مباد كه دانش مدار محض بود و از بينش محوري محروم شد: بود انديشه چون بيشه، در و صد گرگ و يك ميشه چو انديشه كنم پيشه، كه من زانديشه ده مَسْتم [ديوان شمس تبريزي.] ◀ و اگر معاذاللّه انديشه حصولي حجاب بينش حضوري شد و علم پرده عرفان آمد و جاه دانش چاه راه او شد، چاره اي جز تنبيه چنين علم درساحت دل نيست: از دل و جان شكسته ام، بر سر ره نشسته ام قافله خيال را بهر لِقاش مي زنم گر قمر و فلك بود، ور خرد و مَلَك بود چون كه حجاب دل شود، زود قَفاش مي زنم [ديوان شمس تبريزي.] 🌴🌴🌴 🔅 در رساندن سخن و پایبندی به آن بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در این باشید. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 203 پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگر
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 204 پیام های حضرت به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی 🔅🔅🔅 📈 پيام به همايش چهره هاي درخشان عرفان بزرگداشت مرحوم قاضي(ره) عصاره همه مطالب منظوم و منثور، بلكه اصل همه آنها، جمله اي از مناجات شعبانيّه اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم‌السلام) است كه امام راحل(قدس‌سرّه) هماره به آن عشق مي ورزيد و بر آن اعتماد مي نمود و بدان استناد مي كرد و تحرير و شرح آن را توصيه مي نمود: «هَبْ لي كمال الإنقطاع إليك وانر اَبْصار قلوبنا بضياء نظرها إليك حتّي تَخْرِقَ اَبصارُ القلوب حُجُبَ النور، فَتصِلَ إلي معدن العظمة وتَصيرَ ارواحنا مُعَلَّقةً بعزّ قدسك»،[ اقبال الاعمال، ص687؛ مناجات شعبانيه.] و سيره سَلَف صالح و سنّت حسنه عارفان الهي، به ويژه سيّد آل معرفت حضرت سيّد علي قاضي طباطبايي)طابت تربته(، تلاوت اين مناجات و تدبر در آن و استنان به سنّت آن و ترغيب انس با آن و ترهيب حرمان از آن بود. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 11 #مثال #مثل #تمثیلات #آیت_الله_مکارم_شیرازی #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال
12 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 3 ▪ تفسیر دوم: در پی تفسیر اول، باید خاطر نشان کرد که روشنی ظاهری آن آتش و تاریکی و تنهایی بعدی‌اش تنها مربوط به جهان معنوی و قیامت نیست، بلکه پیامدهایی در این دنیا نیز دارد. 🔻 منافق برای همیشه نمی‌تواند نفاقش را پنهان کند، در نهایت رسوا می‌شود؛ زیرا زمانی که منافعش را در خطر نابودی می‌بیند، باطن پلید و درون ناپاکش را آشکار می‌سازد. مگر منافقان صدر اسلام نبودند که در جنگها و حوادث مختلف باطن خود را آشکار کردند؟! 🔻 مگر به چشم خود در انقلاب اسلامی ایران مشاهده نکردیم که در طول انقلاب و نهضت اسلامی چه تعداد از منافقان با گذشت زمان و به مناسبت‌های گوناگون چهره زشت و درون پلیدشان را نشان دادند و از پس نقاب نفاق بیرون آمدند و در همین دنیا رسوا شدند- اعاذنا الله من شرور انفسنا- بنابراین، طبق این تفسیر «ذهب الله بنورهم نه تنها در جهان آخرت و قیامت، که در همین دنیا تحقق پیدا می‌کند. 📝 پیام‌های آیه‌ ⏪ 1- اقسام منافقان‌ منافق الزاما شخص نیست، بلکه ممکن است یک گروه و یا یک سازمان نیز منافق باشد و در بعدی وسیع‌تر حتی ممکن است حکومت یک کشور نیز منافق باشد. 🔻 بعضی از کشورهای مدعی اسلام که به ظاهر سنگ اسلام را به سینه می‌زنند و در محافل و مجالس و کنفرانس‌های اسلامی شرکت می‌کنند، دیده‌ایم که چگونه رسوای خاص و عام شده‌اند؛ چرا که همدستی و همداستانی آنها با یکی از بزرگترین دشمنان اسلام و مسلمانان؛ یعنی اسرائیل غاصب آشکار شده و عهد و پیمانهای پیدا و پنهانشان برملا گشته است و آن روشنی آتش ادعایشان به خاموشی گراییده و دورویی و ریاکاریشان به اثبات رسیده است. آری! این است عاقبت نفاق (فاعتبروا یا اولی الابصار)! 🌴🌴🌴 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 12 #مثال #مثل #تمثیلات #آیت_الله_مکارم_شیرازی #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال
13 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 4 ⏪ 2- صورت‌های نفاق‌ از جمله نتایجی که از بحث اجمالی بالا گرفته می‌شود، صور گوناگون نفاق است که عبارتند از: ✅ الف- نفاق در عقیده: مانند کسی که به زبان مدعی اسلام و مسلمانی است؛ ولی «مسلمان» شناخته نمی‌شود و یا تظاهر به ایمان می‌کند؛ ولی «مومن» شمرده نمی‌شود. ✅ ب- نفاق در گفتار: مانند کسی که سخنی می‌گوید؛ ولی خود در دل بدان اعتقاد ندارد. با این بیان «دروغگو» منافق است؛ زیرا که زبان و دلش یکی نیست. ✅ ج- نفاق در کردار: مانند کسی که «عمل» ظاهرش با نیت باطنی او متفاوت و متضاد است. همچون کسی که در ظاهر خود را نمازخوان و یا امانتدار نشان می‌دهد؛ ولی در واقع «بی‌نماز» و «خائن» است. «1» (1)- برای آگاهی بیشتر: ر. ک. میزان الحکمه، باب 3966، حدیث 20599. 🌴🌴🌴 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد @rahighemakhtoom
اربعین کلیمی.mp3
725.8K
مستحضريد که ماه پُربرکت ذي‎قعده تا دهم ذي‎حجّه اين ايام به عنوان اربعين موسوي و کليمي معروف است؛ يعني اين چهل شبانه‌روز، چلّه‌اي است که وجود مبارک موساي کليم به دستور ذات اقدس الهي عهده‌دار شد. اين آيات ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلاَثِينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْنَاهَا بِعَشْرٍ فَتَمَّ مِيقَاتُ رَبِّهِ أَرْبَعِينَ لَيْلَةً﴾ ناظر به همين است؛ لذا در تمام ايام سال گرچه چلّه‌گيري فضيلت دارد، ولي از اول ذي‎قعده تا دهم ذي‎حجّه اين فضيلت بيشتر است. وقتي هم که وارد ماه پُربرکت ذي‎حجّه شديم دو رکعت نماز بين نماز مغرب و عشاء بعد از خواندن حمد و فاتحة الکتاب آن ﴿وَ وَاعَدْنَا مُوسَي ثَلاَثِينَ لَيْلَةً﴾ تا پايان آيه هم که مستحضريد مستحب است. اين ناظر به آن است که انسان اين چهل شبانه ‌روز را همانند موساي کليم (سلام الله عليه) چلّه بگيرد. بارها هم به عرض شما رسيد که چلّه ‌گيري اعراض از دنياست نه از کار دنيا و از خلق دنيا و از جامعه! انسان در متن جامعه زندگي مي‌کند، در درس و بحث هست اگر حوزوي و دانشگاهي است، در تجارت و اقتصاد هست اگر تاجر و پيشه‌ور است، ولي در همه امور مي‌گويد خدا، ديگر نمي‌گويد اوّل خدا، دوم فلان شخص! اين يک بيماري است که دامنگير اکثر ما هست. درس اخلاق 04/06/1395 @rahighemakhtoom
💢زیارت مأثور 🗓 زیارتی كه برای معصوم‌ زادگان و امامزاد‌گان آمده است دو قسم است؛ بعضی از معصوم زادگان و امام زادگان زیارت خاصی ندارند، علما و بزرگان برای زیارت آنها جمله ‌هایی را انشاء می ‌كنند، نظیر آنچه كه برای حضرت عبد‌العظیم ‌حسنی (سلام الله علیه) هست كه بعضی از علما زیارتنامه او را تدوین كردند، اصل زیارت آن حضرت كه ثواب دارد از معصومین رسیده است، امّا وجود مبارك حضرت عبد‌العظیم‌ (سلام الله علیه) را چگونه زیارت بكنیم این زیارتنامه ‌ها تدوین شدهٴ بعضی از علمای بزرگ است، لكن دربارهٴ فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) زیارتش را از امام هشتم نقل كردند. 🗓 یكی از محدّثین بزرگ قم كه توفیق تشرّف محضر امام زمانش وجود مبارك امام رضا (سلام الله علیه) را پیدا كرد، نقل كرد كه وجود مبارك امام رضا به من فرمود، یعنی به همین سعد اشعری كه از قمیون بزرگوار است فرمود «یا سعد» قبری از ما در خاك شماست، عرض كرد منظور قبر كریمهٴ اهل ‌بیت فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) است؟ فرمود آری، بعد فرمود شما آن بزرگوار را با این وضع زیارت بكنید؛ این زیارتنامه ‌ای كه در كتب زیارات و ادعیه‌ ها آمده است این جزء منشآت وجود مبارك امام هشتم (سلام الله علیه) است كه امام رضا (علیه السلام) فرمود وقتی خواستید فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) را زیارت كنید این ‌چنین بگویید. 🗓 از این زیارت چند نكته بر می ‌آید: اوّلین نكته آن است كه وجود مبارك كریمه اهل ‌بیت فاطمه معصومه (سلام الله علیها) در سلسله جلیله انبیا و اولیا قرار دارد؛ یعنی وقتی انبیا (علیهم السلام) سلسله ‌شان به پایان رسید، اولیای الهی یعنی ائمّهٴ معصومین سلسله‌ شان به پایان رسید، نوبت به شاگردان ممتاز ائمّه رسید و نوبت به اصحاب خاص ائمّه رسید، می ‌بینید وجود مبارك فاطمهٴ معصومه (سلام الله علیها) به‌عنوان یكی از شاگردان نمونه ائمه (علیهم السلام) است و یكی از اصحاب خاص ائمّه (علیهم السلام) مطرح است و وارث همان معارف است؛ منتها نبوّت برای انبیا است، امامت برای ائمّه (علیهم السلام) است، این كریمهٴ اهل‌بیت طهارت را، معرفت را، زهد و عبادت را، علم و عقل و سائر ملكات نفسانی را در اثر شاگردی ائمّه (علیهم السلام) و صحابت ائمّه (علیهم السلام) به دست آورده است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1378/05/02 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد @rahighemakhtoom
🌺 اربعین موسوی یا کلیمی 1️⃣ یا در اصطلاح به ٣٠روز ماه ذی‌القعده به‌علاوه ١٠روز اوّل ماه ذی‌الحجّه گفته می‌شود که طبق روایات خداوند در این ایام (ع) را به کوه طور فراخوانده و ٣٠روز (تا پایان ماه ذی‌القعده) با آن حضرت مواعده نموده و سپس به ١٠روز اول ذی‌الحجّه آن را تکمیل فرمود. 2️⃣ چون این ۴٠روز در آیات قرآن و روایات، دورهٔ عبادت حضرت موسی کلیم‌الله در خلوت خود با خداوند بوده و پس از این ۴٠روز بود که خداوند را بر آن حضرت نازل نمود، این ایام را اربعین موسوی یا اربعین کلیمی می‌نامند. 3️⃣ خداوند متعال در آیۀ ۱۴۲ از سورۀ اعراف به این مسأله اشاره فرموده است: 🕋 و واعَدْنا مُوسى‌ ثَلاثينَ لَيْلَةً وَ أَتْمَمْناها بِعَشْرٍ فَتَمَّ ميقاتُ رَبِّهِ أَرْبَعينَ لَيْلَةً وَ قالَ مُوسى‌ لِأَخيهِ هارُونَ اخْلُفْني‌ في‌ قَوْمي‌ وَ أَصْلِحْ وَ لا تَتَّبِعْ سَبيلَ الْمُفْسِدينَ. 4️⃣ حضرت موسای کلیم در این ایام حالاتی خاص داشتند و از جذبات الهیّه به‌شکلی مخصوص بهره‌مند بودند. در ادعیهٔ شیعی به حالات خاص آن حضرت در این ایام و تجلیّات خاص خداوند برای آن حضرت مکرراً اشاره شده است. 5️⃣ عدد ۴٠ و گرفتن بر اساس روایات و تجربهٔ اهل معنا اثری خاص بر وصول انسان به کمالات دارد و لذا در میان اهل سلوک متداول است که بسیاری از عبادات را در دوره‌های ۴٠روزه به‌جا می‌آورند. 6️⃣ ماه ذی‌القعده، ماه اول از سه ماه حرامی است که به هم پیوسته‌اند (ذی‌القعده و ذی‌الحجّه و محرم) و دارای حرمتی خاص در عالم ملکوت و در عالم ظاهر هستند. اسباب در آنها فراهم است و بار گناه در آنها سنگین‌تر از اوقات دیگر است و لذا همواره سالکین الی الله را به بیشتر در این ماه‌ها دعوت می‌کنند. 7️⃣ ١٠روز اول ماه ذی‌الحجّه نیز از شریف‌ترین اوقات سال است تا جائی‌که هیچ دهه‌ای در نزد خداوند از این ده روز محبوب‌تر نیست: 📖 قال رسول‌الله صلّی‌الله‌علیه‌وآله: ما من أيّام العمل الصالح فيها أحبّ إلى الله عزّوجلّ من أيّام العشر -يعني عشر ذي‌الحجّة- [اقبال الاعمال سید بن طاووس، ج۲، ص۳۵] 👈 لذا این دورهٔ ۴٠روزه بسیار سزاوار توجّه و عبادت و مراقبه شده است. ✍️ حجةالاسلام محمدحسن وکیلی @rahighemakhtoom
◀️زنجیرِ آداب و عادات باطل ◀️نحوست ایام 📌امروز روز نحس است یعنی چه؟! 📄آنها گفتند شما نحس هستید؛ انبیا آمدند گفتند بله، نحس حق است، اما نه زمان نحس است، نه زمین نحس است؛ آن متزمّن است که نحس است، آن متمکّن است که نحس است؛ بعد آن زمان و زمین را هم منشأ نحس و سعد می‌کنند، وگرنه ظرف چه نحوستی دارد؟! 📄زمان، ظرف حادثه است؛ مکان، ظرف حادثه است. 📄اگر آن متزمّن، نحس بود، آن زمان را نحس می‌کند؛ آن متمکّن نحس بود، آن مکان را نحس می‌کند. 📄و اگر در عالَم دیگر هم در مخزن الهی هم زمان و مکان وجود داشته باشند باز به تبع آن، مظروف‌های خود نحس و سعد هستند ـ در بحث قبل هم ملاحظه فرمودید ـ همان روزی که «فِی یَوْمٍ نَحْسٍ مُسْتَمِرٍّ» است. 📄برای پیغمبر و مؤمنین روز سَعد بود که پیروز شدند، این‌چنین نیست که یک روز ذاتاً نحس باشد. 📄این روایت تحف‌العقول هم قبلاً در بحث‌های وجود مبارک حضرت هادی خوانده شد که حضرت به یکی از اصحاب می‌فرماید تو آخر نزد ما می‌آیی، تو شاگرد ما هستی، چرا این حرف را می‌زنی؟! امروز روز نحس است یعنی چه؟! تو گناه خودت را بر گردن زمان می‌گذاری؟! 🔹درس تفسیر قرآن حضرت آیت الله العظمی / منبع پیشین 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فضای حقیقی نه مجازی اگر با آن ، (حقیقی یعنی حقیقی)! مبادا بگوئیم این فضا، است. چون سیم حقیقت نیست که بی سیم بشود مجاز! این شیشه حقیقت نیست تا بی شیشه بشود مجاز! این فضا، فضای حقیقی است. وقتی ، ، ، ، می آید؛ فضا، فضای حقیقی است. هیچ کس خیال نکند و نگوید این فضا، فضای مجازی است. اینکه بیشتر از فضای با سیم قدرت اثر دارد، کجایش مجاز است؟! آنجا که فکر را، اندیشه را به هر وسیله که بخواهد منتقل می کند و تسخیر می کند، کجایش مجاز است؟! مگر ما سیم را حقیقت می دانیم، مگر چهره تلویزیون را حقیقت می دانیم که اگر بی شیشه و بی سیم بود، بشود مجاز!! این خیال باطل را از سر دور کنیم! این فضا، فضای حقیقی است. ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۵/۰۳/۱۲ 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
مَنْ أَحْياها فَکَأَنَّما أَحْيَا النَّاسَ جَميعاً هر کس، انسانی را از مرگ رهایی بخشد ، چنان است که گویی همه مردم را زنده کرده است @آیه32_سوره_مائده متن انگلیسی آیه 👇 if any one saved a life, it would be as if he saved the life of the whole people quran surah al maidah ayat 32 💡دم بر و بچه های تیم پزشکی گرم که این روزها خدمت جانانه به بیماران کرونایی میکنند🌹🌹 به امید ظهور آقامون صلوات❤️❤️ 🆔 @kanall_hadis 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۹ ـ ۵۸ 58 وَ إِذْ قُلْنَا ادْخُلُوا هذِهِ الْقَرْیَةَ فَکُلُوا مِنْها حَیْثُ شِئْتُمْ رَغَداً وَ ادْخُلُوا الْبابَ سُجَّداً وَ قُولُوا حِطَّةٌ نَغْفِرْ لَکُمْ خَطایاکُمْ وَ سَنَزیدُ الْمُحْسِنینَ 59فَبَدَّلَ الَّذینَ ظَلَمُوا قَوْلاً غَیْرَ الَّذی قیلَ لَهُمْ فَأَنْزَلْنا عَلَى الَّذینَ ظَلَمُوارِجْزاً مِنَ السَّماءِ بِما کانُوا یَفْسُقُونَ ترجمه: 58 ـ و (به خاطر بیاورید) زمانى را که گفتیم: «در این شهر (بیت المقدس) وارد شوید; و از نعمت هاى فراوان آن، از هر جا مى خواهید بخورید; و از در (بیت المقدس) با خضوع و خشوع وارد گردید! و بگوئید: «خداوندا گناهان ما را بریز! تا خطاهاى شما را ببخشیم; و به نیکوکاران پاداش بیشترى خواهیم داد». 59 ـ اما افراد ستمگر، این سخن را که به آنها گفته شده بود، تغییر دادند; (و به جاى آن، جمله استهزاء آمیزى گفتند;) لذا بر ستمگران، در برابر این نافرمانى، عذابى از آسمان فرستادیم.          📌مرحله سالک الی اللّه نباید در مقام جز دستورات الهی و یا لااقل دستورات استاد الهی ‏اش کاری بکند، اگر به رأی خود دعایی یا ذکری یا استغفاری را به جای آنچه که خدا دستور داده انجام دهد و خودسری بکند است و مورد عذاب واقع می‏ گردد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
💢 ما عاشق آفریده شده ایم. 🗓مشتاق‌هايى هستند كه مى‌سوزند و با صميميت و درد و رنج مى‌پرسند: ◽️چه كنيم كه براى خدا باشيم...؟چگونه در خودمان عشق و ايمان بسازيم...؟از كجا و با چه وسيله‌اى مى‌توانيم حركت‌ها را و محرك‌ها را كنترل كنيم...؟و از راه نزديك به مقصد برسيم...؟ اينها خيال مى‌كنند كه بايد در خودشان عشقى بسازند و يا حركتى ايجاد كنند، غافل از اينكه اين همه را دارند. ◽️تمامى وجودشان سوز و شور است. تمامى وجودشان حركت است. مگر از صبح تا شام بيكار هستند؟ و مگر اين همه رنج و كار، بدون عشق و نيرويى جوشنده امكان دارد...؟ ما عاشق آفريده شده‌ايم و نه تنها عشق، كه حركت را، كه فعاليت را با خود داريم. ◽️ما عاشق آفريده شده‌ايم. عشق را داريم ولى معشوق‌هامان را انتخاب مى‌كنيم. ◽️عشق هميشه هست، آنچه كه جابه جامى‌شود معشوق‌ها و محبوب‌ها هستند. در فاصله تولد تا مرگ، عشق هميشه جارى است و حركت هميشه برپاست. ما نمى‌توانيم از آنها جدا شويم كه اينها در ساخت ما، در تركيب ما حضور دارند.ما تنها مى‌توانيم خودمان را با معشوق‌هامان مقايسه كنيم و ما مى‌توانيم معشوق‌هامان را با يكديگر مقايسه كنيم و با اين دو مقايسه عشق‌هامان را رهبرى كنيم و معشوق‌هامان را انتخاب نماييم. ◽️ما گذشته از عشق و سوزمان، با فكر و شعور و با سنجش و مقايسه هم همراه هستيم تا هنگامى كه فقط از همان عشق و همان حركتمان استفاده مى‌كنيم و تسليم عشق و شورمان هستيم و دنبال هوسمان مى‌گرديم، ناچار به بحران‌ها و درگيرى‌هاى درونى مبتلا مى‌شويم. استاد علی صفایی حائری-کتاب صراط صفحه9 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (152) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين (آیه 7،سوره حمد) 📌 تفسير ✅ نعمت يافتگان در قرآن 📜 در آيات پايانى سوره حمد، هدايت به راه نعمت يافتگان درخواست مى شود و قرآن كريم آنان را چنين معرفى مى كند: و من يطع الله و الرسول فاولئك مع الذين اءنعم الله عليهم من النبيين و الصديقين و الشهداء و الصالحين و حسن اءولئك رفيقا (سوره نساء، آيه 69)؛ كسانى كه از خدا و پيامبرش ‍ پيروى كنند با نعمت يافتگان همراهند و آنان پيامبران، صديقان، شهيدان و صالحانند و اين سالكان رفيقانى نيكويند. (نبيين همان برگزيدگان خداى سبحانند كه از طريق وحى الهى تعليم و تربيت بشر را بر عهده دارند و هر گونه حركتى در غير مسير آنان حركتى به سوى گمراهى است ؛ گرچه سالكان صراط را راهى به مقام نبوت آنان نيست. ▫ صديقان كسانى كه در مقام اعتماد، اخلاق و عمل، اهل صدق باشند و صداقت در عقيده، اخلاق و عمل، انسان را به مقام آنان مى رساند. ▫ شهداء در فرهنگ قرآن شاهدان اعمالند، نه كشته شدگان در جبهه هاى جنگ. مقام شهادت مقامى رفيع است ؛ زيرا شهادت شاهدان در قيامت، مستلزم مشاهده و تحمل صحنه عمل در دنياست. پس ‍ آنان چه در بيدارى و چه در خواب در حال شهودند؛ زيرا قيامت كه ظرف اداى شهادت است بايد مسبوق به تحمل آن باشد. ▫ صالحين در لسان قرآن، برتر از (الذين عملوا الصالحات ) هستند؛ زيرا صلاح صالحان، صفتى مستمر و مربوط به مقام و گوهر ذات آنان است، بر خلاف ( الذين عملوا الصالحات ) كه صلاح عملى دارند و صلاح در مقام فعل، نازلتر از صلاح در مقام ذات است و از اين رو قرآن كريم درباره بعضى از انبيا مى فرمايد: در آخرت از صالحان خواهند بود: ( و انه فى الاخرة لمن الصالحين ) (سوره بقره، آيه 130 ). 📜 بنابراين، همان گونه كه برخى انسانها جزو شهيدان هستند اما از نبيين نيستند، بعضى از انبيا نيز ممكن است به درجه نهايى صلاح راه نيافته باشند. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (152) (گنجینه آموزه های تفسیری) 🔅🔅🔅 صراط الذين انعمت عليهم غير المغضوب عليهم و لا الضالين (آیه 7،سوره حمد) 📌 تفسير ✅ نعمت يافتگان در قرآن 📝 تذكر: ▫ عنوان صالحان ، مراتبى دارد كه برخى از آنها در دنيا براى همه پيامبران (عليهم السلام ) حاصل است، چنانكه در آيه 85 سوره انعام چنين آمده است: (... كل من الصالحين )، ليكن مرتبه نهايى آن،در دنيا براى همگان حاصل نيست. از اين رو در آيه مذكور چنين آمده است: ( و انه فى الاخرة لمن الصالحين ) و پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله و سلم كه مرتبه نهايى صلاح را دارد، در معرفى خود مى فرمايد: ( انه وليى الله الذى نزل الكتاب و هو يتولى الصالحين ) (سوره اعراف، آيه 196 ).) ▫ پس مراد از (الذين اءنعمت عليهم ) اين چهار گروهند كه خدا به آنان نعمت نبوت ، صدق ، شهادت و صلاح را عطا كرده است و راز حسن رفاقتشان اين است كه آنان رهروانى آگاهند و در پيمودن راه موفق و هرگز هم سفران خود را تنها نگذاشته، از آنان غافل نمى شوند، بلكه دست هم سفران خود را گرفته، از عقبه هاى دشوار و لغزشگاههاى صعب العبور به سلامت مى گذرانند. پس هم سفر آنان در اين راه پر فراز و نشيب، نه از آنان آسيب مى بيند و نه مورد غفلت آنها قرار مى گيرد و نه از عقبه هاى دشوار راه هراس و وحشتى دارد. 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom