eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 23.mp3
8.28M
44 🔅🔅🔅 ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌واکاوی دعای 23 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و سوم 🕑 زمان:حدود6دقیقه 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#آوای_زندگی #نگاشت_صوتی 44 🔅🔅🔅 ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی
44 🔅🔅🔅 ✅ فراز دوم اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ، وَ عَافِنِی عَافِیَهً کَافِیَهً شَافِیَهً عَالِیَهً نَامِیَهً َعافِیَهً تُوَلِّدُ فِی بَدَنِی الْعَافِیَهَ؛عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ... 📌واکاوی دعای 23 23 (دعا برای عافیت وسلامت و سپاسگزاری بر آن) 📼 قسمت: بیست و سوم 🔅🔅🔅 انسان کامل روح عالم است ▫ چون انسان کامل روح عالم هستی است و این عالم وجود جسم عالم هستی است. اگر ارتباط روح با این جسم قطع شود کل عالم از بین می‌رود. لذا وجود مقدس حضرت ولی‌عصر ارواحنا فداه که روح عالم هستی است ارتباطش با جسم عالم قطع شود این عالم کلاً از بین خواهد رفت. روح باید دائم متصل با بدن باشد. اگر روح از بدن گرفته شد بدن می‌میرد. ▫لذاست که امام باقر علیه‌السلام فرمود اگر امام نباشد تمام هستی به هم دیگر مثل دریا که متلاطم می‌شود متلاطم می‌شود؛ و امام صادق علیه‌السلام فرمودند اگر زمین بدون امام لحظه‌ای باشد «لساخت الارض باهلها» تمام عالم هستی به هم مندمج می‌شود و از بین خواهد رفت. ▫اینجا امام سجاد علیه‌السلام به آن روح کلی عالم اشاره می‌کند که این انسان کامل عافیتی داشته باشد، کَافِیَهً و شَافِیَهً و عَالِیَهً و نَامِیَهً. (اهمیت و ضرورت دعا برای سلامتی و عافیت وجود نازنین صاحب الامر) ⏪ دنیا و آخرت حقیقت یگانه ▫بعد می‌گوید «عَافِیَهَ الدُّنْیَا وَ الْآخِرَهِ» عافیت دنیا و آخرت یعنی عافیت دارِ وجود. چون دار وجود یک واحد بیشتر نیست. ما یک حقیقت بیشتر نداریم. یک وجود بیشتر نداریم. اگر تقسیم می‌کنند عالم هستی را به دنیا و آخرت نسبت به انسان است و درک انسان هرکدام از آن قسمت‌ها را. نه اینکه واقعاً حقیقت عالم قسمت قسمت شده باشد. 🔹 مثلاً شما از اینجا تا مشهد می‌خواهید بروید. از اینجا تا مشهد یک فاصله و یک‌چیز است. ما اول به تهران می‌رویم بعد به سبزوار می‌رویم بعد جاهای بعد را درک می‌کنیم. نسبت به ما قطعه‌قطعه است، نه اینکه خود او قطعه‌قطعه باشد. لذا هر وقت عافیت می‌خواهد، عافیت دار وجود را می‌خواهد. تمام هستی را می‌خواهد. دنیا و الآخره. دنیا و آخرت یک‌چیز است، نه دو چیز. ما یک مقطعی را الآن درک می‌کنیم. یک مقطعی را در قبر درک می‌کنیم. یک مقطع را در قیامت درک می‌کنیم. یک مقطع را در رحم مادر درک می‌کنیم. یک مقطع را در عالم ذر. نسبت به انسان درک می‌شود و نشئاتی دارد. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 زنجیرِ آداب و عادات باطل عظمت در شدن است ◽ بسیاری از دخترها و خواهران ما در کنونی نمی‌دانند که عظمت زن در مادر شدن است که او بتواند فرزند تربیت کند، دانشمند تربیت کند، عالِم و دانشمند شود، برای اینکه فرزندانِ دانشمند کنند.وگرنه کارمند شدن و وارد جامعه شدن و اینها، این کاری است که از هر مردی ساخته است. ◽ آن کاری که از ساخته است، از عظمت ، از اینکه او باید مظهر خالقیّت ذات اقدس الهی باشد آن کار اساسی ... که امیدواریم ـ ان‌شاءالله ـ برای نسل آینده و اینکه این خواهران ما، دختران ما، جامعه بدانند عظمت زن در شدن است. ◽ این نقص نیست که بگویند ما برای کهنه شستن نیامدیم! خیر، کهنه شستن ممکن است کسی کارگر بگیرد، اما شدن عظمت است. ▫ فراز پایانی درس خارج تفسیر حضرت آیت الله العظمی /سوره یس، آیات 30 الی 36 @daftar_ayatollah_javadi_amoli 🌱🌱🌱 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیت الله العظمی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد (کتاب صراط صفحه ۲۸) 🌱🌱🌱 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد 💢تمام جهان آیه اوست ▫️اين است كه مى‏ خواهد فكر ما را كمك كند، تا از اين ديوارها بگذريم و از محدوده‏ها بيرون بياييم. ▫️اين است كه خدا را در تمامى بت‏هاى تو نشان مى‏ دهد و از تمامى جهان كه ديوار چشم تو هستند، براى تو مى‏ سازد و پيام در مى‏آورد، چون واقعيت و پيام چنان درهم گره خورده‏ اند كه از تمامى آيه بر جاى مانده است. ▫️ما هنگامى كه يك قدم برمى‏ داريم و مى‏ خواهيم پيامى را بشنويم، ميان سمبل و واقعيت، ميان پيام و واقعيت تفكيك مى‏ كنيم يا زبان سمبوليك را مطرح مى‏ كنيم و واقعيت را از آن مى‏ گيريم و يا را مطرح مى‏ كنيم و هيچ رمزى را نمى‏ پذيريم و هيچ پيامى را نمى‏ شنويم، ولى با اين جريانى كه از آن حرف مى‏ زنيم و در ‏ى ابراهيم بر آن مرور مى‏ كنيم، اين هر دو را با هم گره خورده مى‏ بينيم. ▫️يك قطعه كاغذ، يك سيب گنديده، يك شكوفه بر سرچوب، تمامى اينها هم واقعيت هستند و هم پيام دارند و او را نشان مى‏ دهند و در يك جريان پيچيده تو را صدا مى‏ زنند و با خود مى‏ برند. ▫️تفكيك از پيام، كار آنهايى است كه بيش از يك چشم ندارند و از سوراخ تنگ هم نگاه مى‏ كنند و از وسعت ديدگاهى كه اين همه را با هم‏ دارد، جز نقطه‏ هاى پراكنده‏اى نمى‏ بينند. ▫️بارها گفته‏ ام عصاى هم است و هم پيام دارد. ناقه‏ ى صالح هم است و هم پيام دارد.موسى از چوب خشك در برابر فرعون اژدها مى‏ سازد و از بنى‏ اسراييل مرده براى ، لولو خلق مى‏ كند. و صالح از سنگ، غذاى آنها را تأمين مى‏ كند و آنها از اين نعمت كار نمى‏ كشند و با اين امكان حركت نمى‏ كنند، بل آن را از پاى مى‏ اندازند و پايش را مى‏زنند. ▫️ اينها همه هايى هستند كه حرف دارند. همان طور كه همين سيب گنديده حرف دارد. همين درخت پربار حرف دارد. همين نسيم حرف دارد. ابر و باد و مه خورشيد و فلك، حرف دارند. و اين حرف‏ها را كسى مى‏ شنود كه با اين خلوت و سكوت همراه شده. چون اين خلوت به غار پناهنده شدن و بازى درآوردن نيست،كه تو حتى در جمع مى‏ توانى خلوتى داشته باشى و در خلوت مى‏ شود كه مشغول خيال‏ها باشى. استاد (کتاب صراط صفحه ۲۸) 🌱🌱🌱 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 حیات انسانی ◽ وجود مبارک حضرت امیر فرمود بعضی ‌ها زنده ‌اند، اما به حیات گیاهی زنده ‌اند یا به حیات حیوانی زنده ‌اند و از نظر حیات انسانی مرده‌ اند: «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء»؛[1] یک جنازه‌ عمودی است بعد هم می ‌شود افقی، این حرف حضرت در نهج البلاغه است. فرمود در بین زنده ‌ها مرده است، برای اینکه غذا خوب می‌ خورد حیوانات هم می ‌خورند، حبّ مقام و ریاست و اینها دارد. در بین این حیوانات جنگلی مگر تقسیم کار نشده؟ مگر ریاست [مشخص] نشده؟ مگر حوزه استحفاظی [مشخص] نشده؟ هر کدام حوزه استحفاظی دارند! این زنبور عسل ملکه دارد، ریاست و زعامت دارد، این که انسان نیست. آن‎ که فرشته ‌خوی است او انسان است، حضرت فرمود: «وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء» این یک جنازه عمودی است، بعد می ‌شود افقی. «فَالصُّورَةُ صُورَةُ إِنْسَانٍ وَ الْقَلْبُ قَلْبُ حَیوَانٍ لَا یعْرِفُ .... وَ ذَلِكَ مَیتُ الْأَحْیاء». ◽ «عالم اهل بیت» این است که جامعه را به «حیات انسانی» برساند، انسان را زنده کند. آن وقتی که اقبال و ادبار مردم برای انسان یکسان بود، اقبال و ادبار دنیا یکسان بود، اقبال و ادبار عزل و نصب برای او یکسان بود، تازه وارد حوزه انسانیت شده است، حالا تا کجا بخواهد سیر کند! وجود مبارک امام رضا کارش این است! رفتنِ به بارگاه او، توسّل به او، شما ببینید این دعای استغفار بعد از زیارت امام رضا اوّل تا آخر، آخر تا اوّل همه توحید است: «[أَسْتَغْفِرُ اَللَّهَ اَلَّذِی] یا مَنْ لَا یخْلُقُ الْخَلْقَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یغْفِرُ الذَّنْبَ إِلَّا هُوَ»؛[2] یعنی وقتی ما وارد حرم شدیم اگر توسل کردیم، اگر طلب شفاعت کردیم، در محدوده آن است که اینها را وسیله قرار بدهیم، کار اصلی به دست اوست! این استغفار بعد از زیارت امام رضا اوّل تا آخر «برلیان توحید» است، همه‌ «إِلَّا هُو»، «إِلَّا هُو». اینها را همین‌ ها گفتند! گفتند اگر متوسل شدید، بعد این استغفار را بگو، این دعا را بخوان که مبادا ـ خدای ناکرده ـ دیگری خیال کند کسی اینها را بالذات و بالاستقلال منشأ اثر می ‌داند. [1] . نهج البلاغة (للصبحی صالح)، خطبه87. [2] . بحار الأنوار (ط ـ بیروت)، ج‏99، ص56؛ مسند الإمام الجواد، ج1، ص214؛ «یا مَنْ لَا یعْلَمُ الْغَیبَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یصْرِفُ السُّوءَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یدَبِّرُ الْأَمْرَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یغْفِرُ الذَّنْبَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا یخْلُقُ الْخَلْقَ إِلَّا هُوَ یا مَنْ لَا ینَزِّلُ الْغَیثَ إِلَّا هُوَ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ اغْفِرْ لِی یا خَیرَ الْغَافِرِینَ رَبِّ إِنِّی أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ حَیاءٍ وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ رَجَاءٍ وَ أَسْتَغْفِرُكَ اسْتِغْفَارَ إِنَابَةٍ وَ...». 📚 درس اخلاق تاریخ: 1396/05/19 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 19 #مثال #مثل #تمثیلات #آیت_الله_مکارم_شیرازی #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال
20 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 11 ⏪ منافقان مردگان عمودی ▪ حتی در ابعاد وسیع‌تر قرآن مجید بر مبنای همین فرهنگ، عده‌ای از انسانهای مرده را زنده می‌نامد و بسیاری از مردم زنده را مرده؛ مثلا در مورد شهدای در راه حق- که به ظاهر مرده هستند- می‌فرماید: «و لا تحسبن الذین قتلوا فی سبیل الله امواتا بل احیا عند ربهم یرزقون ای پیامبر! هرگز گمان مبر کسانی که در راه خدا کشته شدند، مردگانند! بلکه آنها زنده‌اند و نزد پروردگارشان روزی داده می‌شوند. « سوره آل عمران، آیه 169. » ▫ شهدا از نظر قرآن زنده هستند؛ چون اثر یک انسان زنده را دارند باعث تقویت دین و اسلام می‌شوند و یاد و خاطره آنها یادآور معروف‌ها و خوبی‌هاست. ▫ و در جای دیگر می‌فرماید: «ان هو الا ذکر و قرآن مبین لینذر من کان حیا ویحق القول علی الکافرین این (کتاب آسمانی) تنها ذکر و قرآن مبین است! تا افرادی را که زنده‌اند، بیم دهد (و بر کافران اتمام حجت شود) و فرمان عذاب بر آنان مسلم گردد. « سوره یس، آیات 69 و 70. » 📐 انسانهای زنده از نظر قرآن و طبق این آیه شریفه دو دسته‌اند: ◀ اول- مومنان، انسانهایی که حیات قرآنی دارند ◀ و دوم- افراد بی‌ایمان و انسانهای مرده‌ای که در بین زندگان راه می‌روند؛ یعنی کسانی که گوش شنوا ندارند از نظر قرآن مرده‌اند. « برای توضیح بیشتر می‌توانید ر. ک. تفسیر نمونه، جلد اول، صفحه 441 به بعد. » 📜 نتیجه این که: شخص منافق اگر چه در ظاهر دارای زبان و گوش و چشم است؛ ولی چون اثر وجودی این اعضا در او وجود ندارد از نظر قرآن چنین انسانی کر و لال محسوب می‌شود. به همین جهت «هم لا یرجعون؛ از راه خطا بازنمی‌گردند» چون ابزار شناخت ندارد شما اگر یک انسان کر و کور و لال را در حال سقوط ببینید، به هیچ وجهی نمی‌توانید او را نجات دهید؛ زیرا نه زبان دارد که درخواست کمک کند، نه گوش دارد که صدای هشدار شما را بشنود و نه چشم دارد که علامت‌های هشدار دهنده را ببیند 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 20 #مثال #مثل #تمثیلات #آیت_الله_مکارم_شیرازی #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال
21 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 12 ⏪ 8- منشا «نفاق» ▪ نفاق عمدتا سه منشا و سرچشمه دارد: ◀ اول- عجز از دشمنی و مبارزه مستقیم: دشمنانی که شکست می‌خورند و توانایی عرض اندام مستقیم را ندارند به لباس نفاق در می‌آیند و به دشمنی خود ادامه می‌دهند، دشمنان اسلام در ابتدای نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله علنا دشمنی می‌کردند؛ اما وقتی پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه و آله پیروز شد و بر آنها مسلط شد، آنها توانایی مبارزه با اسلام به صورت مستقیم را در خود ندیدند و به ظاهر مسلمان شدند؛ ولی در باطن کافر ماندند و بر ضد اسلام توطئه کردند، ابوسفیانها، معاویه‌ها و ... تا آخر عمر منافق بودند. 📐 « پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بر این مساله واقف بود؛ ولی به جهت پیامدهای ناخوشایند آن از برخورد با منافقان خودداری می‌کرد. حضرتش در روایتی می‌فرمایند: «لو لا انی اکره ان یقال: ان محمدا استعان بقوم حتی اذا طفر بعدوه قتلهم، لضربت اعناق قوم کثیر» اگر نبود که مردم می‌گفتند: پیامبر به کمک مردم پیروز شد و بعد از پیروزی آنها را کشت، گردن بسیاری از منافقان را می‌زدم. وسائل الشیعه، جلد 18، ابواب حد المرتد، باب 5، حدیث 3.» ▪ بدین جهت، عده‌ای معتقدند که نفاق از مدینه شروع شده است؛ زیرا پیش از آن در مکه نفاق و منافقی وجود نداشت؛ چون کسی از اسلام- که هنوز در ابتدای کار خود بود و قدرتی نداشت- نمی‌ترسید تا تظاهر به اسلام کند و در باطن کافر بماند! ولی ما معتقدیم از مکه شروع شد و در آن جا منافقانی بودند، اگر چه انگیزه آنها از نفاق ترس نبود؛ ولی بخاطر پیش‌بینی‌هایی که برای آینده اسلام داشتند و احتمال پیروزی پیامبر صلی الله علیه و آله را می‌دادند به ظاهر اسلام را پذیرفتند که اگر اسلام پیروز شد، آنها هم به نوایی برسند و به اصطلاح «از این نمد، برای خود کلاهی درست کنند.» ▪ این شیوه از نفاق را در این زمانه و در همه انقلاب‌ها از جمله انقلاب اسلامی ایران می‌توان یافت که عده‌ای از منافقان همان دشمنان شکست خورده‌ای بودند که قدرت دشمنی علنی و مستقیم را در خود نمی‌دیدند. ========================== 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 📝 آیا تشبیه بعضی انسان ها به حیوان در قرآن جسارت و ناسزاگویی نیست؟ ↪️ با نگاهی به منافع حیوانات و عملکرد بعضی انسان ها، تشبیه اولئک کالا نعام بل هم اضل**سوره اعراف،آیه ۱۷۹. ، را حق و منطقی می یابیم؛ 🔹گران ترین لباس انسان، ابریشم، از حیوانات است. 🔹 مهم ترین غذای انسان، شیر و عسل و گوشت و ماست، از حیوانات است. 🔹 حیوانات وسیله بارکشی و شخم زدن و منبع درآمد و اشتغال هستند. 🔹 تمام کارخانه های پشم ریسی، چرم سازی، لبنیاتی و مرغداری و دامداری ها کارشان به حیوانات وابسته است. 🔹 حیوانات بعضی معلم بشرند. کلاغ، دفن مرده را به فرزند آدم و نسل او آموخت. 🔹 بعضی گزارشگر انبیا می شوند؛ تار عنکبوت پیامبر اسلام در غار حفظ کرد. 🔹 حیوانات قبل تربیت و آموزش هستند و لذا شکار سگی که آموزش دیده حلال است. 🔹 حتی حیوانات آزار دهنده مثل مار، تنها کسانی را می گزند که به آنها نزدیک شده باشند. ↪️ با توجه به مطالب فوق، آیا انسان هایی که از دور مردم آزاری می کنند و مناطق دور دست را بمباران و موشک باران می کنند، از مار و عقرب و... بدتر نیستند؟ 🔹 افرادی که شبانه روز برای مردم حیله و خدعه می کنند و به خاطر رسیدن به هوسهای بی انتهای خود نسل انسان را به تباهی می کشند، از حیوانات بدتر نیستند؟ آدم هایی که یک تنه صدها پرونده جرم و جنایت دارند، از درنده ترین حیوانات پست تر نیستند؟ ========================== 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
الزامات دهگانه پژوهش.docx
56.9K
9 🔅🔅🔅 📈استانداردهای یک پژوهش (در7 صفحه) ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام رضا علیه السلام @rahighemakhtoom
الزامات دهگانه پژوهش.pdf
560.9K
9 🔅🔅🔅 📈استانداردهای یک پژوهش (در7 صفحه) ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام رضا علیه السلام @rahighemakhtoom
ارسالی از کاربران محترم.... فرهیخته گرامی دانشگاهی وحوزوی سلام علیکم بااحترام ؛ و عذرخواهی بابت تصدیع با توجه به اینکه کانال تازه تاسیس است وخیلی ها از افتتاح کانال استاد،مطلع نیستند وبنا ما زیاد بر تبلیغ به روش های مرسوم در ایتا،نیست لذا در صورت توان و امکان ،به وسیله ارسال لینک کانال برای دوستان،ما را در تبلیغ کانال یاری کنید. باسپاس وامتنان ┄┄┅┅┅❅❁❅┅┅┅┄┄ 🆔https://eitaa.com/d_n_rafiei
رساله اسلام کامل.docx
35.8K
🔸️مامون از امام رضا علیه السلام در خواست می کند تا محض اسلام و ایمان را در رساله ای بنگارد. 🔸️امام رضا علیه السلام این رساله را که مرحوم صدوق در عیون اخبار با سند متصل آورده می نگارند. 🔺️بسیار زیبا 🔺️عقاید حقه شیعه اثنی عشری ✍طلبگی حرفه ای @t_herfei 🌷🌷🌷 ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام رضا علیه السلام @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله العظمی 📌میراث انبیا علوم حوزوی و دانشگاهی نیست 📐مستحضريد اينكه گفته شد «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ» عالمان راستين، ميراث انبيا را مي‌برند. 📎ميراث انبيا درس حوزه و دانشگاه نيست؛ يعني درس حصولي و تصّور و تصديق و قياس و استدلال نيست. 📄ميراث انبيا كه آنها به ارث گذاشتند علمِ شهودي است؛ اگر كسي طرْفي از علم شهودي بست معلوم مي‌شود كه وارث انبياست. 📄آنها كه نگارهاي به مكتب‌رفته نبودند، [بلکه] نگارهاي به مكتب‌نرفته بودند و علم آنها هم علم مدرسه‌اي و تصوّر و تصديق و استدلال و حصول و قياس و برهان و امثال ذلك نيست، آنها علم شهودي است. 📄اگر گفتند «الْعُلَمَاءَ وَرَثَةُ الْأَنْبِيَاءِ» ... يعني بكوشيد اين ارثيه را ببريد، اگر چيزي سهم شما شد و چيزي را مشاهده كرديد معلوم مي‌شود به شما رسيد. 📄اگر اهل درس و بحث شديد بكوشيد كه اين درس و بحث را به عمل منتهي كنيد، بلكه ـ ان‌شاءالله ـ از راه عمل چيزي نصيب شما شود؛ بالأخره ميراث انبيا علم حوزوي نيست. 📚درس خارج تفسیر /سوره یس، آیات 55 الی 65 @daftar_ayatollah_javadi_amoli 🌷🌷🌷🌷🌷 ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام رضا علیه السلام @rahighemakhtoom
از این دست گزارشاتی که محوریت در زندگانی امامان معصوم (ع) را نشان می‌دهد، کم نیست. همه اینها الگویی برای زندگی ماست البته... 🎉ولادت (ع) بر شما مبارک! ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
💢عالم پس از مرگ به روایت یک جانباز مدافع حرم تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇👇👇
سه دقیقه در قیامت 50.mp3
30.74M
🔈 شرح و بررسی کتاب 🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 🔊 جلسه پنجاهم * ادامه ملکوت حیوانات * شرط بهشتی بودن * ماجرای همراه شدن ابوبصیر با امام صادق ع در حج * تکذیب‌کنندگان تقدیر الهی با کدام صورت حیوانی برانگیخته می‌شوند؟ * تفاوت انسان و حیوان * راه تحصیل علوم و فنون از نگاه جناب ملاصدرا * راه اصلاح رذائل اخلاقی چیست؟ * صورت برزخی منافق * مسخ باطنی * ملکوت فکر زنا * زنای اعضای بدن * پیامد ترک لذائذ شیطانی * از توبه نااُمید نشویم * به خیال توبه، مراقبه را فراموش نکنیم * امام معصوم، حواسش به ما هست 📅99/01/20 ⏰ مدت زمان: ۱:۰۳:۰۴ 🔔 @Aminikhaah_Media تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سه دقیقه در قیامت 51.mp3
35.99M
🔈 شرح و بررسی کتاب 🔈 تجربه نزدیک به مرگ جانباز مدافع حرم 🔊 جلسه پنجاه و یکم * نسبت نظام دنیا و نظام آخرت * آشنایی اجمالی با مباحث فلسفه صدرایی * عالم ماده، اثرگذاری و اثرپذیری * عالم آخرت، عالم بروز آثار است * دایره گسترده اثرگذاری و اثرپذیری * ملکوت زیبایی * اثر نگاه به نامحرم در زندگی انسان * مواظبت‌های قوه خیال * اثر کلمه "دوستت دارم" * از نفس خود چه می‌سازیم؟ * اثر گذاری زن در جامعه * روایت خاص حضرت عبدالعظیم از گریه های پیامبر بر برزخ زنانه ( نکته بسیار مهم: این روایت را لطفاً با توضیحات مطرح شده در این فایل گوش کنید) * پیشنهاد به نویسندگان: نگارش رمان در مورد زندگی برزخی 📅99/01/23 ⏰ مدت زمان: ۱:۳۵:۱۳ 🔔 @Aminikhaah_Media 🌷🌷🌷 تمام فایل ها با هشتگ در کانال قابل دریافت می باشد. 🔅 دوستان وقت بگذارید برای رونق بازار دین همیشه این فرصت ها در اختیار نیست. قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند بس خجالت که از این حاصل ایام برد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌ولایت، شرط توحید گرچه صدر و ساقه حیات نورانی وجود مبارک ، علمی و عمل صالح بود؛ لکن در بین این برنامه های آموزنده، دو اصل از یک فروغ و نبوغ بیشتری برخوردارند که سائر بیانات نورانی آن حضرت پیرامون این دو اصل است؛ یکی مساله ( ) است و دیگری مساله ( ). پر برکت ، توحید را که طرح می کند و اصل قرار می دهد، ولایت را به عنوان شرط اصلی آن قرار می دهد. کلمه است، بعد امام عرض کرد در برابر فرمایش خدا که (بِشَرطِها وَ شُرُوطِهَا وَ اَنَا مِن شُروطِها). 🔷️ ر.ک عیون اخبار الرضا / جلد ۲ / صفحه ۱۳۵ ✅ پیام به چهارمین جشنواره علمی فرهنگی سیره امام رضا (ع)، آموزه ها و کارکردها _ دماوند ؛ تیر ۱۳۹۹ 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
💠 آیه مرا پیر کرد! ✅ آیت الله جوادی آملی: 🔹 مرحوم بوعلی را خدا رحمت كند! ابن‌سینا یك رساله ‌ای نوشته به نام رسالة البر، مهمترین كتاب ایشان در فلسفه همان الاهیات شفاست، ایشان هم در الهیات شفا این فرمایش را دارند هم در آنجا گفتند من در این زمینه یك رساله جداگانه نوشتم. 🔹فرمود «هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة» فرمود اینها ‌اند نه ! آن كه می‌ گوید نماز استسقاء چه اثری دارد؟! آن ‌كه می‌ گوید دعای باران چه اثری دارد؟! آن ‌كه نمی‌تواند ثابت كند بین مردم و آمدن باران اثری ندارد او كه فیلسوف نیست! این شخص است. 🔺فرمود ما در این زمینه رساله نوشتیم که دعا اثر دارد، قربانی اثر دارد؛ این را اكثر تعبیر كردند نه همه. فرمود درست است در بین كارهای مردم بعضی از كارهاست كه قابل دفاع نیست، خب بالأخره عوام چهارتا خرافات هم دارند، فرمود اكثر كارهایی كه مسلمان ها می ‌كنند قابل دفاع است! اینها سنت هایی است که از طرف رهبران الهی به اینها رسیده است. 🔸نگویید صدقه چه اثری دارد! نگویید صله رحم چه اثری دارد! نگویید نماز استسقاء چه اثری دارد! نگویید نماز باران چه اثری دارد! نگویید ما اگر خوب بودیم چه كار به این توده ابری دارد كه از كنار دریای مدیترانه می ‌آید! بالأخره او یك راهنمایی دارد و بین ما و او یك پیوند ناگسستنی است! چون همه «إِلَیهِ رَاجِعُون» هستیم. فرمود «و اعلم أن أكثر ما یقربه الجمهور و یفزع إلیه و یقول به فهو حق»، البته در دست مردم چهارتا كار عوامی غیر قابل دفاع هم هست. 🔹 خب همین آیه سند است، اینهاست كه است. (وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَینَاهُمْ مَاءً غَدَقاً) حالا گاهی انسان مضطر می‌ شود و نماز استسقاء هم می‌ خواند، ولی نیازی به نماز استسقاء نیست، اگر نیاز بود خب برای ما واجب می‌كرد! فرمود شما مستقیم باشید (مأموران ما می‌ دانند چقدر باران به شما بدهند!) چقدر آب به شما بدهند، چقدر هوای آزاد به شما بدهند، شما این را هدر ندهید! 🔹پس استقامت هم «بركات ظاهری» دارد، هم «بركات باطنی» دارد، هم فرشته ‌ها نازل می ‌شوند، هم باران نازل می‌ شود، هم معارف قرآنی تأمین می ‌شود؛ منتها هم علمای شیعه نقل كردند، هم علمای سنی نقل كردند، هم مرحوم ابوالفتوح رازی نقل كرده است، هم قرطبی در جامع خود ذكر كرده، هم در بیان السعاده آمده از ابن عباس نقل كردند كه به وجود مبارك پیغمبر (ص) عرض كردند كه «مَا اَسْرَعَ اِلَیكَ اَلشَّیب» چرا زود پیر شدی؟ فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ».[امالی صدوق،ص ۲۳۳] 🔹 قرطبی از ابوعلی سری نقل می‌كند كه من وجود مبارك پیغمبر (ص) را در عالم رویا دیدم ـ گرچه خواب حجت نیست، ولی خب شواهدی آن را تأیید می ‌كند ـ حضرت را خواب دیدن به حضرت عرض كردم شما كه فرمودی مرا پیر كرده منظورتان كدام آیه است؟ 🛑 حضرت فرمود اینكه خدای سبحان دستور دارد (فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ) [هود/۱۲] این من را پیر كرده، برای اینكه من چقدر باید جان بكنم تا همراهانی داشته باشم كه خلاف نكنند! به اینها بگویم بالأخره آنچه كه رهزن شماست نه برای شما می ‌ماند نه شما برای او می‌ مانید، خودتان را ارزان نفروشید! این های دنیا شما را ارزان نخرد! من به تك تك اینها باید سفارش بكنم، لحظه لحظه باید دنبال اینها باشم كه آن جا اشتباه نكنید، آن جا باهم درگیر نشوید، آن جا دنبال هوس نروید، یك كاری كه زید دارد می ‌كند تقویتش كنید، كارهای خیر فراوان است شما یك كار دیگر انجام بدهید، من در لحظه لحظه باید دنبال اینها بروم، این مرا پیر كرده است. فرمود آنچه كه من را پیر كرده همان است كه فرمود (وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ). 🔹 گرچه در طلیعه سوره مباركه هود این مطلب اشاره شده که سیدنا الاستاد این را نقل می ‌كند و بعد می‌ فرماید در بحث روایی ما خواهیم گفت كه این جمله نمی ‌تواند عامل پیری حضرت باشد، برای اینكه وجود مبارك حضرت فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ»، در روایت دیگر فرمود «سوره واقعه» هم من را پیر كرده و در سوره واقعه كه اصلاً سخن از امر به استقامت نیست! معلوم می‌ شود آنچه كه پیر كننده است است كه مشترك بین این دو سوره است و قیامت هم روزی است كه آدم را پیر می‌ كند كه (یوْماً یجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِیباً) [مزمل/۱۷] این در طلیعه بحث سوره مباركه هود گفته شد، این فرمایش فرمایشِ خوبی است؛ ولی منافات ندارد كه هم این عامل پیری باشد كه بالأخره توان‌ فرساست، هم آن عامل. 📚 تفسیر سوره مبارکه هود، جلسه ۱۱۰ ⏰ تاریخ: سال ۱۳۸۳ ✅ @tafsire_tasnim1 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📖شرح حدیثی از امام رضا (علیه‌السلام) ❤️راه جذب دل‌ها، منتقل کردن سخن نیک اهل‌بیت (علیهم‌السلام) ♦️رهبرمعظم انقلاب: امام علی‌بن‌موسی‌الرّضا (علیه الصّلاة و السّلام) به یکی از یاران خود فرمود: «رحم اللَّه عبدا احیا امرنا»؛ رحمت خدا بر آن کسی که امر ما را، مطلب ما را زنده کند. این راوی میگوید: «فقلت له کیف یحیی امرکم»؛ چه جوری میشود که امر شما، مطلب شما، موضوع مورد اهتمام شما زنده شود؟ «قال یتعلّم علومنا و یعلّمها النّاس»؛ علوم ما را فرا بگیرند، معارف اهل‌بیت را فرا بگیرند، آن را به مردم، به دلهای مشتاق، به ذهنهای جستجوگر منتقل کنند. «فانّ النّاس لو علموا محاسن کلامنا لاتّبعونا».(۱) ♦️برای گسترش معارف اهل‌بیت هیچ لازم نیست شما به این در و آن در بزنید؛ هیچ نیازی ندارد به بداخلاقی کردن و متعرض این و آن شدن؛ همین اندازه کافی است که معارف اهل‌بیت را درست فرا بگیریم، آن را به دیگران منتقل کنیم. این معارف توحیدی، این معارف انسان‌شناسی، این معارف فراگیر نسبت به مسائل زندگی بشر، خود جذاب است، دلها را جذب میکند، آنها را دنبال راه ائمه به راه می‌اندازد. ۱۳۸۹/۰۸/۰۳ ♨️تفسیر و قرآن پژوهشی ♨️ @rahighemakhtoom
emam reza - 2015.mp3
5.95M
🔸 سخنرانی موضوعی به مناسبت ولادت #علی_بن_موسی_الرضا علیه السلام تاریخ: 1395/05/24 🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa 🌱🌱🌱 ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت1:معرفی کلی تفسیر سوره طارق ◽ این سوره را به این مناسبت «‌طارق‌» می‌نامند که در آغاز آن به آسمان و طارق سوگند یاد شده است. طارق در اینجا به معنای ستاره یا موجودی است که در شب می‌آید. ◽سوره طارق جزو سوره‌های مکی و در ترتیب نزول، سی و ششمین سوره‌ای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف، هشتاد و ششمین سوره است و در جزء سی‌ام قرآن جای دارد. ◽سوره طارق ۱۷ آیه، ۶۱ کلمه و ۲۵۴ حرف دارد. این سوره به لحاظ حجمی جزو سوره‌های مفصلات (دارای آیات کوتاه) است و از سوره‌هایی است که با سوگند آغاز می‌شوند. ◽آیه نهم این سوره از آیات مشهور است که قیامت را «یوم تبلی السرائر: روزی که رازها فاش می‌شود» می‌خواند. از پیامبر(ص) نقل شده هر كس سوره طارق را تلاوت کند، خداوند به تعداد هر ستاره‌ای که در آسمان وجود دارد، ده حسنه به او می‌بخشد. 🌱🌱 ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 📌نگاشت2:محتوای نموداری و کلی سوره طارق به گفته تفسیر نمونه مطالب این سوره بر دو محور است: ۱. معاد، ۲. قرآن و ارزش و اهمیت آن. خداوند در آغاز سوره بعد از سوگندهایی، به وجود مراقبان الهی بر انسان اشاره می‌کند و سپس برای اثبات ممکن‌بودن معاد، به زندگی نخستین و آغاز پیدایش انسان از آب نطفه اشاره می‌کند و نتیجه می‌گیرد خداوندی که قادر است انسان را از چنین آبی بی‌ارزش و ناچیز بیافریند، توانایی بر بازگشت مجدد او نیز دارد. در مرحله بعد به بعضی ویژگی‌های رستاخیز می‌پردازد و آن‌گاه با ذکر سوگندهایی متعدد و پرمعنا، اهمیت قرآن را گوشزد می‌کند و سرانجام سوره را با تهدید کافران به مجازات الهی پایان می‌دهد. محتوای سوره طارق دلایل اثبات معاد جسمانی و بازگشت انسان دلیل اول؛ آیه۱-۴ محفوظ ماندن روح پس از مرگ دلیل دوم؛آیه۵-۱۰ قدرت خدا بر آفرینش انسان از آب جهنده دلیل سوم؛ آیه۱۱-۱۴ قانون بازگشت‌پذیری در نظام آفرینش نتیجه؛ آیه۱۵-۱۷ کید کافران برای انکار معاد جسمانی به جایی نمی‌رسد 🌱🌱 🌱 ‌🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom