برداشت از آيات ۱۰۵ ـ ۱۰۴ #سوره_آل_عمران
📌#هدايت مردم
بدون ترديد همه افراد نمی توانند #مربی ديگران باشند. حتّی علمايی را ديده ايم با اينکه اهل معنی بوده اند ولی #مربی نبوده اند اما لازم است جمعی راه و روش #تربيت ديگران را ياد گرفته و از خدای تعالی کمک بگيرند، مردم را به #تزکيه نفس و #عقايد صحيح دعوت کنند و امر به معروف و نهی از منکر نمايند تا از ياران #امام عصر روحی فداه شوند؛ در اين صورت حتّی اگر از #دنيا رفتند روح آنها معين خواهد بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
پیام جهانی و ابدی عاشورا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حسین_بن_علی
#سید_الشهدا
#سید_الشهداء
#سالار_شهیدان
#نهضت_عاشورا
#عاشورا
#بیعت
#سازش
#آمریکا
#اسرائیل
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (22)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📈 فضاى نزول سوره بقره
⏹نگاهى به اوضاع اقتصادى
▫️مردم مدينه در مقطع نزول سوره از نظر اقتصادى، سه گروه بودند:
⏪1- يهوديان كه از امكانات مالى و رفاهى فراوانى برخوردار بودند و چنانكه گذشت، محور اصلى اقتصاد مدينه در دست آنان بود و دو منبع مهم درآمد آنان تجارت و رباخوارى بود.
⏪2- مسلمانان انصار كه عموما زندگى متوسطى داشتند.
⏪3- مسلمانان مهاجر كه در نهايت فقر اقتصادى مى زيستند؛ آنان نه تنها فاقد مسكن اختصاصى بودند و به صورت جمعى در ايوان كوچكى در ورودى مسجد پيامبر (صلى الله عليه وآله) (صفه) زندگى مى كردند، بلكه اغلب از حد اقل خوراك و پوشاك معمول نيز محروم بودند.
🗓تاثير متقابل فضاى نزول و معارف سوره
فضاى نزول هر سوره با معارف آن تاثير و تاثر متقابل و دو جانبه دارد. بر اين اساس، لازم است تاثير و تاثر متقابل مزبور در مورد سوره مباركه بقره نيز بررسى شود:
⏪1- تاثير فضاى نزول بر محتواى سوره: سوره بقره، هم ويژگيهاى فضاى عمومى سور مدنى را دارد و هم با ويژگيهاى فضاى خاص مقطع نزول خود (سالهاى اول و دوم هجرت تا آغاز جنگ بدر) هماهنگ است. مواردى از هماهنگى و تاثير فضا بر محتوا به قرار زير است:
▫️الف. تركيب خاص اجتماعى مدينه در مقطع نزول (مسلمانان، يهوديان، مشركان، و منافقان) و همچنين حاكميت مشركان و كافران بر مكه، زمينه ساز نزول آياتى درباره گروههاى مزبور و اوصاف و كارهاى آنان است ؛ مانند آيات 3 تا 20 كه اوصاف متقيان، كافران و منافقان را بيان مى كند و آيات 40 تا 152 كه درباره يهود است و آيات 200 تا 207 كه ناظر به تقسيم انسانها بر اساس عقايد و اعمال آنهاست ؛ مانند اين كه براى ارج نهادن به توحيد و نفى هر گونه ارزش از شرك، از زناشويى مسلمان با مشرك جدا جلوگيرى به عمل آمد و در آيه 221 ارزش زن با ايمان نسبت به زن آلوده به شرك و نيز ارج مرد با ايمان در برابر مرد مبتلا به بيمارى شرك هشدار داده شد.
▫️ب. چون يهوديان مهمترين گروه مخالف اسلام و نظام اسلامى بودند، بيش از يك سوم آيات سوره بقره (آيات 40 تا 152) درباره آنان نزل شده است ؛ در اين آيات خداى سبحان نعمتهايى كه به قوم يهود و بنى اسرائيل داده است، برمى شمارد و همچنين از كفر، عصيان، ناسپاسى و پيمان شكنى آنان سخن مى گويد و دوازده قصه از قصص آنان را شرح مى دهد؛ مانند: شكافتن دريا و نجات آنان از چنگال فرعونيان، غرق ساختن فرعون و سپاهيانش در دريا، مواعده خداى سبحان با حضرت موسى (عليه السلام) در طور، گوساله پرستى يهوديان و دستور توبه و قتل يكديگر، پيشنهاد نشان دادن خدا و گرفتار شدن آنان به عذاب صاعقه و سپس احياى آنان، نزول من و سلوى، دستور ذبح بقره و...
همچنين در اين آيات سخن از پيمانهايى است كه خداى سبحان از آنان گرفت و آنان با سنگدلى همه پيمانهاى الهى را شكستند و جز تبهكارى و شقاوت، نشانى از خود بر جاى نگذاشتند. (77)
77- ر.ك الميزان ، ج 1، ص 151
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (22) #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #تفسیر #تسنیم #آ
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (23)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📝تذكر: در اثناى آيات مزبور، برخى موضوعات ديگر مطرح شده است ؛ مانند داستان حضرت ابراهيم (عليه السلام) (در آيات 124 تا 143) كه به تعبير استاد علامه طباطبايى (قدس سره) به منزله مقدمه و زمينه ساز آيات تغيير قبله و آيات احكام حج است. (78)
▫️حضرت ابراهيم (عليه السلام) گذشته از قداست نبوت و رسالت و امامت الهى، از حرمت ويژه اى نزد اقوام گوناگون عرب برخوردار بود. ترسيان و يهوديان هر كدام، آن حضرت را از خود مى دانستند و نقل احتجاجهاى متنوع ابراهيم (عليه السلام) در توحيد و معاد مى توانست سهم موثرى در پاسخ دادن به نيازهاى علمى فضاى نزول سوره داشته باشد. از اين رو سخنان آن حضرت درباره توحيد در آيه 258 و راجع به معاد در آيه 260 مطرح شد.
▫️ج: چون نفاق در مقطع نزول سوره بقره، همانند دوران مكه مستور بود نه مشهور، تنها در چند آيه و آن هم با تعبير (من الناس) از منافقان ياد شده است (نه باعنوان منافق)؛ مانند آيات 8 تا 20 و 204 تا 206. آيات مزبور از بيمارى دلهاى آفت زده آنها خبر داد و از نيرنگ و تذبذب آنان پرده برداشت و از افساد آنها در زمين و نيز از سفاهت فكرى آنان گزارش داد، ليكن تصريح به عنوان نفاق نشد.
▫️د: نياز شديد مسلمانان تهيدست مهاجر از يك سو، نيازهاى مالى جنگهايى كه در پيش بود از سوى ديگر و رباخوارى يهوديان، به ويژه رباى مضاعف، از سوى سوم، زمينه ساز نزول آيات انفاق و قرض الحسنه بود؛ مانند آيات 195، 215، 245، 261 تا 274، كه در آنها مردم را از انفاق مال فاسد و كم ارزش بازداشت و قصد چنين كار سخيفى را ناروا دانست و از منت گذارى و آزار روحى به مستمندان و دريافت كنندگان مالهاى انفاق شده تحذير كردو پاداش بى شمارى را براى انفاق واجد شرايط مزبور ياد كرد.
▫️ه: توان دفاعى روز افزون مسلمانان براى حراست از كيان اسلام و نظام اسلامى و لزوم تامين زمينه مناسب براى جنگهاى آينده، بستر مناسب نزول آيات مربوط به جهاد و شهادت، مانند آيات 153 تا 157 و 190 تا 195 بود.
از اين قبيل است آياتى كه براى تامين نيروى انسانى و مالى جنگ دستور انفاق مى دهد؛ مانند آيات 224 تا 252. همچنين حقيقت دفع تبهكاران و مفسدان كه به دفاع از حقوق فطرى جامعه انسانى برمى گردد در آيه 251 به عنوان رهايى زمين از فساد طاغيان معرفى شده است.
▫️و: فراهم شدن زمينه مناسب براى تشريع احكام فقهى بر اثر استقرار نظام اسلامى و استقبال مردم از اسلام، متقاضى و مستدعى نزول آيات فراوانى درباره احكام فرعى بود و از اين رو مسائل عبادى، خانوادگى اقتصادى، اجتماعى و كيفرى فراوانى در اين سوره آمده است، تا آن جا كه برخى مفسران از ابن عربى نقل مى كند: از برخى مشايخ خود شنيدم كه مى گفت: در سوره بقره هزار امر، هزار نهى، هزار حكم و هزار خبر وجود دارد. (79)
78- همان ، ص 267
79- الجامع لاحكام القرآن ، ج 1، ص 148
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت۱:معرفی اجمالی سوره انشقاق
▫ سوره انشقاق هشتاد و چهارمین سوره و از سورههای مَکّی قرآن که در جزء سیام قرآن جای گرفته است. انشقاق یعنی شکافتهشدن و به این دلیل این سوره را «انشقاق» مینامند که در آغاز آن، به شکافتنشدن آسمان به هنگام آغاز قیامت اشاره شده است. سوره انشقاق درباره علائم قیامت و پایان این جهان و معاد سخن میگوید و مردم را در آخرت بر دو دسته میداند: گروهی که نامه اعمالشان به دست راستشان داده میشود حسابرسیشان آسان است و گروهی که نامه اعمالشان از پشت سرشان داده میشود و داخل در آتش میشوند.
▫ آیه بیست و یکم سوره انشقاق سجده مستحب دارد؛ یعنی هنگام تلاوت یا شنیدن آن، مستحب است فرد سجده کند. در فضیلت تلاوت این سوره از پیامبر(ص) نقل شده هر كس سوره انشقاق را بخواند، خداوند از اینكه در روز قیامت نامه اعمالش از پشت سرش به او داده شود او را نگه میدارد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت۲:معرفی اجمالی سوره انشقاق
▫️این سوره را به این دلیل «انشقاق» مینامند که در آغاز آن، به شکافتهشدن آسمان به هنگام آغاز قیامت اشاره شده است: «إِذَا السَّمَاءُ انشَقَّتْ: آنگاه که آسمان بشکافد». این سوره را سوره اِنشَقَّت نیز نامیدهاند.
▫️سوره انشقاق جزو سورههای مکی و در ترتیب نزول هشتاد و سومین سورهای است که بر پیامبر(ص) نازل شده است. این سوره در چینش کنونی مُصحَف هشتاد و چهارمین سوره است و در جزء سیام قرآن قرار دارد.
▫️سوره انشقاق ۲۵ آیه، ۱۰۸ کلمه و ۴۴۴ حرف دارد. این سوره جزو سورههای مفصلات (دارای آیات کوتاه) و از سورههای زمانیه است که با کلمه «إذا» آغاز میشوند. آیه ۲۱ این سوره، سجده مستحب دارد؛ یعنی هنگام تلاوت یا شنیدن آن، مستحب است فرد سجده کند (رجوع کنید به: سورههای سجدهدار).
▫️در تفسیر مجمع البیان از پیامبر(ص) نقل شده هر كس سوره انشقاق را قرائت کند، خداوند او را از اینكه در روز قیامت نامه اعمالش از پشت سرش به او داده شود، نگهش میدارد.از امام صادق(ع) نیز نقل شده است هر كس سوره انشقاق را تلاوت کند و آن را در نمازهای واجب و مستحب خود مداوم بخواند، خداوند حاجتهایش را برآورده میسازد و چیزی بین او و خداوند فاصله نمیاندازد و در روز محاسبه مردم، از نگاه و توجه خداوند بهرهمند میشود.
▫️در تفسیر برهان برای قرائت این سوره خواصی چون آسان شدن زایمان ذکر شده است.قرائت این سوره در عمل ام داود توصیه شده است.
☑️آیه مشهور
يَا أَيُّهَا الْإِنسَانُ إِنَّكَ كَادِحٌ إِلَىٰ رَبِّكَ كَدْحًا فَمُلَاقِيهِ (آیه ۶)
ترجمه: ای انسان، حقاً که تو به سوی پروردگار خود بهسختی در تلاشی و او را ملاقات خواهی کرد.
◾️درباره این آیه که آن را جزو آیات اخلاقی برشمردهاند،در تفسیر المیزان آمده است آیه مورد نظر دلیلی بر معاد است و مراد از ملاقات خداوند این است که در قیامت همه چیز به او منتهی میشود و در آن هنگام هیچ حکمی به جز حکم خداوند نیست و فقط حکم او نافذ است.در تفسیر نمونه نیز سه احتمال برای ملاقات گفته شده است:
۱. منظور ملاقاتِ صحنه قیامت و حاکمیت خداوند در آن روز است.
۲. منظور ملاقاتِ پاداش و کیفر خداوند است.
۳. منظور ملاقاتِ خود خداوند از طریق شهود باطن است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_انشقاق
#سوره_انشقاق
🔅🔅🔅
📌نگاشت۳:محتوی کلی سوره انشقاق
سوره انشقاق همانند دو سوره قبلیاش (تکویر و انفطار) و به طور کلی همانند سورههای مکی سخن اصلیاش درباره معاد است و حوادث آن و آخرت را به تصویر میکشد. از میان این حوادث، به شکافته شدن آسمان اشاره میکند و سپس به شرح حال دو گروه میپردازد:
▫ گروه نخست اصحاب یمیناند که نامه اعمالشان را به دست راستشان میدهند
▫ و دیگری اصحاب شمالاند که نامه اعمالشان را به پشت سرشان پرتاب میکنند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کرامت معنوی.mp3
1.82M
#محرم
#فرزندان_معنوی
#حیا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 كرامت معنوی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#محرم #فرزندان_معنوی #حیا #آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی 🏴 كرامت معنوی 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahi
#محرم
#فرزندان_معنوی
#حیا
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🏴 كرامت معنوی
▪️ هر كسی دوشناسنامه دارد؛ شناسنامه اقلیمی و طبیعی و عادی او به وسیله پدر و مادر او گرفته می شود كه این شخص از كدام پدر و از كدام مادر به دنیا آمده است، آن دیگر در اختیار فرزند نیست. فرزند هر پدر و مادری بود آنها می روند برای او شناسنامه می گیرند و اسم می گذارند؛ اما شناسنامه دومی به اختیار خود ماست! ما ببینیم بچه های چه كسی هستیم؟! فرمود وقتی بالغ شدید، عاقل شدید و رشد كردید شما ببینید بچه چه كسی هستید، ما حاضریم شما را به عنوان فرزندی قبول كنیم؛ نه آن فرزند خوانده جاهلی! ما حاضریم شما را به عنوان فرزند اسلامی بپذیریم، فرزند نبوی و علوی بپذیریم «أَنَا وَ عَلِیٌّ أَبَوَا هَذِهِ الْأُمَّة»،[1] ما هم گفتیم بسیار خب ما هم مفتخر این هستیم كه فرزندان شما باشیم و شما را به عنوان پدر قبول كردیم. اگر این شد، درباره شهیدی كه مجاهد راستین «فی سبیل الله» است، می شود در برابر قبر او و مزار او گفت «اَلسَّلامُ عَلَیكَ یابْنَ رَسُول»، برای اینكه این شناسنامه گرفته و گفت من پسر علی بن ابی طالبم، پسر پیغمبرم، دیگر لازم نیست سید باشد! اگر كسی این چنین شد فرزند معنوی آنهاست، می شود گفت «اَلسَّلامُ عَلَیكَ یابْنَ رَسُول»، البته احكام فقهی ندارد، از آن جهت بحث نیست بلکه بحث كرامت معنوی است. در بحث كرامت معنوی اگر كسی سید هم نبود ولی آنها را به عنوان پدری قبول كرد و فرزند آنها شد و عاق آنها نبود این می شود فرزند پیغمبر.
▪️ بنابراین در جریان این شعارهای رسمی محرم و صفر كه این دو جمله را ما در برخوردها به یكدیگر می گوییم پیام دوم این تسلیت این است كه ما چون پدران ما را شهید كردند و عمههایمان را اسیر كردند ما باید خونبها بگیریم «وَجَعَلَنا وَاِیاكُمْ مِنَ الطَّالِبینَ بِثارِهِ»[2] دیگر نمی گوییم چون زینب كبریٰ را اسیر كردند ما با اسارت مخالفیم، می گوییم خیر! عمه ما را اسیر كردند، ما بچههای آنهاییم. اگر كسی با این نگاه وارد عزاداری محرم و صفر بشود دیدش خیلی عوض می شود، خودش را خیلی نزدیك می بیند و حیا می كند.
[1]. علل الشرائع, ج1, ص127.
منابع اهل سنت: ینابیع المودة لذوی القربی، ص146.
.[2] مصباح المتهجد، ج2، ص772.
📚 سخنرانی عمومی در جمع طلاب و جوانان
تاریخ: 1387/10/09
D1737534T18126911(Web).Mp3
453.8K
#سوال
#قرآنی
@ostad_maleki
🔅🔅🔅
چرا دستور خدا در آیه »إِنَّ اللَّهَ وَمَلَائِکَتَهُ یُصَلُّونَ عَلَی النَّبِیِّ یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا صَلُّوا عَلَیْهِ وَسَلِّمُوا تَسْلِیمًا» به عنوان واجب مطرح نشده است؟
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عقل سرخ (۲) _ معنای پیروزی خون بر شمشیر
وجود مبارک #سید_الشهداء هم در راه #قرآن ، طبق بیانی که امام (رضوان الله علیه) فرمود: خون بر شمشیر پیروز است؛ #پیروزمندانه برگشت. از وجود مبارک #امام_سجاد (سلام الله علیه) در دروازه شام سئوال کردند: در این صحنه چه کسی #پیروز شد؟ فرمود: ما. (اِذَا اَرَدتَ اَن تَعرِفَ مَن غَلَب فَاِذا دَخَلَ وَقتُ الصَّلاه فَاَذِّن وَ اَقِم). موقع #نماز #اذان و #اقامه بگو، ببین نام چه کسی را می بری! ما رفتیم، این نام را زنده کردیم و برگشتیم؛ ما پیروز شدیم. در کمال #شهامت ، در حالی که زنجیر به گردن حضرت است. این معنای #پیروزی_خون_بر_شمشیر است. فرمود: ما پیروز شدیم. #انبیاء و پیروانشان دو هدف دارند، به هر دو رسیدند؛ یکی ابقای حق، نصرت حق، تقویت دین حق؛ به او رسیدند که قرآن پیروز شد. یکی هم قرب الهی بود، به آن هم بار یافتند.
🔷️ ر.ک الامالی للطوسی / صفحه ۶۷۷
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۱۲/۰۹
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حسین_بن_علی
#سالار_شهیدان
#سید_الساجدین
#زین_العابدین
#امام_خمینی
#امام_راحل
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از کانال دانش پژوهان واحیاگران واجب فراموش شده
1_44532535.mp3
5.07M
⚜بسم الله الرحمن الرحیم وَلْتَکُنْ مِنْکُمْ أُمَّةٌ یَدْعُونَ إِلَى الْخَیْرِ وَ یَأْمُرُونَ بِالْمَعْرُوفِ وَ یَنْهَوْنَ عَنِ الْمُنْکَرِ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُفْلِحُونَ🌼🌷🌷🌷👇
باید از میان شما، جمعى دعوت به نیکى،وآمربه معروف ونهى ازمنکر کنند!وآنهاهمان رستگارانند۰
سوره آل عمران،آیه104_🌼👇
⚡️وتمام اعمال نیک، حتی جهاددر راه خدا،دربرابر"آمر به معروف ونهی از منکر" چونان قطره ای است در برابردریای عمیق وپهناور…
🌴امیرمومنان علی علیه السلام (نهج البلاغه،حکمت ۳۷۴)🌼🌷🌷🌷🌷🌷👇
طبق سوره آل عمران آیات 104- 110-114-والحج آیه 41-توبه آیه71و۱۱۲- لقمان آیه17- سوره اعراف آیه۱۶۴-هود۱۱۶و۱۱۷- تحریم آیه6و۰۰۰-آمربه معروف و نهی ازمنکر،باوجوب شرایط آن،بر همه مکلفین واجب و ترک آن طبق حدیثی ازامام رضا علیه السلام؛اعلان جنگ باخدا ست،(اصول کافی-جلد ۵، ص۹۵)🌼🌹🌹🌹🌹🌹👇
📡لطفا"دوستان خودرانیز؛به کانال دانش پژوهان و احیاگران آمربه معروف و نهی ازمنکر🔗دعوت نمائید۰▲▲▲▲▲▲▲▲▲🌼🌹🌹🌹👇
╔═🌺🍃═══╗
🆔 @sm34953
╚═══🍃🌼═╝
📡به کانال دانش پژوهان واحیاگران آمربه معروف ونهی ازمنکر🔗بپیوندید۰
برداشت از آيه ۱۱۰ #سوره_آل_عمران
📌امر به #معروف و نهی از #منکر
#سالک الی #اللّه بايد به نحوی خود را بسازد که بتواند #رهبری مردم را عهده دار باشد، مردم را به لقاء #خدا برساند، آنها را از بدی ها #نهی کند و به سوی خوبی ها بکشاند و خودش #ايمان کاملی داشته باشد که اگر عهده دار اين کارها شود، هم برای او و هم برای پيروانش بهترين چيزها در #دنيا و #آخرت خواهد بود.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
احیای دین با قیام حسینی
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#حسین_بن_علی
#سالار_شهیدان
#سید_الشهداء
#سید_الشهدا
#قیام_عاشورا
#دین
#معاویه
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
k-01 Eshgh khoonin.mp3
2.65M
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#صوت
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه اول
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 01 p2.pdf
100K
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#متن
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه اول
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
k-02 Eshgh khoonin.mp3
2.42M
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#صوت
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه دوم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 02 p2.pdf
113.5K
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#متن
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه دوم
ا
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
k-03 Eshgh khoonin.mp3
2.71M
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#صوت
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه سوم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
eshghe khoonin_ moharame 88_ 03 p2.pdf
102.7K
🏴 ویژه برنامه #عشق_خونین
#متن
▫️سلسله بیانات حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی با موضوع «تحلیل قیام سید و سالار شهیدان علیه السلام در پرتو عشق و محبت الهی»
▪️ جلسه سوم
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2
استاد علامه #جوادی_آملی
🔁 آثار #عقل 21
@rahighemakhtoom
🌴🌴🌴
65. ادب: «نعم قرين العقل الأدب»[ شرح غرر الحکم، ج6، ص158.]؛ ادب، قرين خوبي براي عقل است. «لا عقل لمن لا أدب له»[ همان، ص400.]؛ كسي كه ادب ندارد، عقل ندارد. «صلاح العقل الأدب»[ همان، ج4، ص195.]؛ ادب، نشان سلامت عقل است. «الأدب صورة العقل»[ همان، ج1، ص246.]؛ ادب، صورت عقل (نماينده و نشان دهنده آن) است. «الأدب في الإنسان كشجرةٍ أصلها العقل»[ شرح غررالحكم، ج2، ص109.]؛ ادب در وجود انسان مانند درختي است كه ريشه آن، عقل است. «أفضل العقل الأدب»[ همان، ص389.]؛ ادب، با فضيلتترين عقل است. «إنّ بذوي العقول من الحاجة إلي الأدب كما يظمأ الزّرع إلي المطر»[ همان، ص513.]؛ نياز صاحبان خرد به ادب، همانند نياز زراعتِ تشنه، به باران است.
📜 تذكّر:
⏪ يكم. ادب، ظرافت ويژه در گفتار، كردار و رفتار است. موادّ خامي كه ممكن است به گونههاي متفاوت در قول، فعل و روش، ارائه گردد، اگر با زيبايي خاص و هنر مخصوص تجلّي يابد، همراه با ادب خواهد بود. مثلاً از عبّاس، عموي حضرت ختمي مرتبت(صلّي الله عليه وآله وسلّم) پرسيدند: «أَنت أَكبر أم رسولالله(صلّي الله عليه وآله وسلّم)»؛ تو بزرگتري يا پيامبر خداص؟ عباس در پاسخ گفت: «هو أكبر و أنا ولدتُ قبله»[ كحل البصر في سيرة سيد البشر، ص58.]؛ او بزرگتر است و من، پيش از او متولّد شدهام. اين گفتار وي، اديبانه و هنرمندانه است؛ زيرا اگر ميگفت: «من بزرگترم»، زيبايي پرهيز از خوداخواهي، هنر رهايي از اشتراك لفظ، ادب نجات از توهّم برتري و... حاصل نميشد. امّا با گفتن اينكه «آن حضرت(صلّي الله عليه وآله وسلّم) بزرگتر است و من، پيش از او متولّد شدهام»، هم اصل مطلب به سائل منتقل شد و هم زيبايي و هنر در گفتار حاصل شد.
⏪ دوم. علوم ادبي براي تأمين زيبايي و هنر در آثار ملفوظ و مكتوب است تا محاوره، دلپذير شود، فاهمه، لذّت ببرد، عاقله، مبتهج شود و سامعه، بهره گيرد. چنانكه نقّاشي، معماري، خطّاطي، بافندگي، سازندگي، دوزندگي و سايرحرفههاي فني، ادبيات ويژه باصره و ساير قواي مرتبط به رشتههاي ياد شده است.
🍀🍀🍀
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 233
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 مقدمه بر شرح صحيفه سجاديه جناب آقاي حاج شيخ حسن ممدوحي
⏪ پنجم. نظام علّي و معلولي رايج در حكمت و كلام، نردباني براي صعود به نظام توحيد افعالي دارج در عرفان است. هرگز اين دو منظر معرفتي مباين هم نبوده و مخالف يكديگر نيستند، بلكه فقط مختلف اند؛ چه اينكه اختلاف طولي، لازم اين گونه تشكيكهاي معرفت شناختي است.
▫ نگاه به اسباب متوسط و توسّل به آنها براي توصل به هدف برين، مخالف انقطاع به مسبّب اسباب و توسل به خود او براي وصول به خود وي نخواهد بود، زيرا سالك واصل كه در مشهد ربوبي به سر برد تا دستور توسل به علل مياني را نيابد، به صرف اطلاق يا عموم دليل نقلي و به محض نظام علّي و معلولي عقلي بسنده نمي كند، چون هويّت مطلق ازلي همان طور كه سبب ساز است، سبب سوز نيز هست؛ ليكن در هر دو حال، اصل سببيّت محفوظ بوده و او همچنان مُسبّب اسباب بوده و خواهد بود؛ يعني آنگاه كه مثلاً آتش را سبب سوزاندن قرار داد، با آن زماني كه سوزندگي او را سوزانيد و با فرمانِ (يا نار كوني برداً و سلاماً علي إبراهيم) [سوره انبياء، آيه 69.]، احراق آتش را طعمه حريق كرد و حرارت او را به برودت تبديل نمود و خطر سوختن را به خير سلامت تعويض كرد، در هر دو حال اصل نظام علّي و معلولي حاكم بود و در هر دو وضع، خداوند مسبب الاسباب بود و در هر دو صورت، تسبيب او حرف اول را مي زد و چون عليّتِ اسباب متوسط، همانند اصل هستي آنها محدود است؛ با تغيير ملزوم(سبب)، لازم (مُسبّب) نيز دگرگون مي شود و چيزي كه سرمدي نيست، شايسته اتكا نخواهد بود، مگر به دستور مستقيم همان مبدأ وحيد و مصدر احد.
▫ از آنچه قبلاً بازگو شد، به انضمام آنچه هم اكنون مطرح شد، تفاوت تشكيكي دعاي حكيمانه و متكلمانه داعيان و مناديان، با دعاي عارفانه و محرمانه مناجيان معلوم مي گردد. نمونه آن جريان حضرت ابراهيم خليل(عليهالسلام) است كه برخي از ادعيه آن حضرت مياني و بعضي از نيايش هاي وي نهايي است، لذا تفاوت تشكيكي (نه تبايني) (والّذي هو يُطعمني و يسقين و إذا مرضتُ فهو يشفين... ) [سوره شعراء، آيات 79 ـ 80.]با «حسبي من سؤالي علمه بحالي» [بحار الانوار، ج 68، ص 155.]محفوظ خواهد بود، زيرا احوال آنان يكسان نيست، بلكه به اقتضاي مظهريّت خداوندي كه «دانٍ في علوّه» [مصباح الكفعمي، ص 353.]و «عالٍ في دنوّك» [مصباح المتهجّد، ص 425؛ بحار الانوار، ج 87، ص 196.]، گاهي دعاي عالي دارند و زماني نيايش داني كه چون اين داني رقيقه آن عالي و آن عالي حقيقت اين داني است، تفاوت درجات صدور يا اختلاف مراتب ظهور متحفظ است.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 233 #آیت_الله_جوادی_آملی #سروش_هدایت #اسلام_شناسی #آموزه_
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 234
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
▫ در اين مطلبِ سامي، بين حيات و ممات و مظهر احيا و اماته و مجلاي مهر و قهر الهي فرق نيست، بنابراين اگر ابراهيم خليل(عليهالسلام) در هنگام ارتحال، به آساني جان به عزرائيل(عليهالسلام) نمي داد، نه براي شوق ماندن يا خوف از رفتن بود، بلكه منتظر دستور (ارجعي الي ربّك... ) [سوره فجر، آيه 28.]، به طور مستقيم و بدون واسطه بود، چون سالك واصلي مانند حضرت خليل(عليهالسلام) كه در مراسمِ (حرّقوه و انصروا ءالهتكم) [سوره انبياء، آيه 68.]، نه تنها از فرشتگان مقرّب نصرت نخواست،بلكه كمك معروضِ آنان را نپذيرفت و حاضر نشد، پيك وحي خدا چونان جبرئيل(عليهالسلام) حاجب گردد، رضايت نمي دهد كه در عيد لقا و موسم وصال، پيك اماته الهي همچون عزرائيل(عليهالسلام) رابط شود، لذا چنين پرده رقيقي را هم برنتابيد، چه اينكه آن حجاب ظريف را هم تحمل نكرد:
چون خليل الله در نزع اوفتاد
جان به عزرائيل آسان مينداد
گفت چون من گويم اينك ترك جان
پاي عزرائيل آمد در ميان
بر سر آتش درآمد جبرئيل
گفت از من حاجتي خواه اي خليل
من نكردم سوي او آن دم نگاه
زانكه بندِ راهم آمد جز اِله
چون بپيچيدم سر از جبريل من
كي دهم جان را به عزرائيل من
زان نيارم كرد جان خوش خوش نثار
تا از او آيد به گوشم جان بيار
چون به جان دادن رسد فرمان مرا
نيم جو ارزد جهاني جان مرا
در دور عالم كي دهم من جان به كس
تا كه او گويد، سخن اين است و بس
[منطق الطير عطار، ص 193 ـ 194 ، ابيات 3464 ـ 3476.]
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom