eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر16.mp3
4.41M
(16) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:35دقیقه 🌿🌿🌿 📼مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر 1 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
Al-Inshiqaq02.mp3
5.82M
🔅🔅🔅 📌نگاشت 26:تفسیر صوتی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام سجاد سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
تفسير سوره انشقاق جلسه 2.docx
40.2K
🔅🔅🔅 📌نگاشت 27:تفسیر متنی سوره انشقاق 📝 استاد فرزانه و مفسر عالیقدر آیت الله جوادی آملی 📒 جلسه دوم ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر امام سجاد سلام الله علیه 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید. 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی @rahighemakhtoom
انعام 7.mp3
14.04M
7 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره‌ یوسف از ابتدا . استاد حامد شاکرنژاد.mp3
6.52M
🔅🔅🔅 📌 تلاوت استاد حاج حامدشاکر نژاد 🕑 زمان:36دقیقه ⏪ تلاوت آیاتی از سوره مبارکه «یوسف» شاید بدون اغراق بتوان گفت مطرح ترین قاری حال حاضر در کشور، جوان برومندی است از خطه مشهد مقدس؛ حامد شاکرنژاد که با تلاوتهای متفاوت و قدرتمند خود جایگاه ویژه ای در میان هنرجویان قرائت قرآن به دست آورده است. 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
چگونه روزگار خوبی داشته باشیم را بد گفتن، و را بد گفتن وجهی ندارد؛ چون زمان ظرف است. ظرف زمان یا ظرف مکان ذاتاً هیچ عیبی ندارند. نمی شود گفت فلان روز است، یا فلان مکان نحس است؛ اینها ظرف کارند، تا ما چه مظروفی را در این ظرف پیاده کنیم! را مردم خوب می کند، هر زمان را متزمّن می سازد. اگر گفتند (شَرَفُ المَکانِ بِالمَکین)، یعنی متمکّن به آن مکان شرف می دهد، متزمّن هم به آن زمان صلاحیت می دهد. اگر متزمّن، یعنی مردانی که در این زمان به سر می برند، امتی که در این زمان به سر می برند، حاکمانی که در این زمان به سر می برند، متزمّنان این زمانند با یکدیگر از راه به سر ببرند؛ این زمان، این زمانه، این روزگار، این عصر خوب خواهد شد؛ (فَصَلُحَ بِذلِکَ الزَّمان). 🔷️ ر.ک نهج البلاغه / خطبه ۲۱۶ _ (حَقُّ الوالی وَ حقُّ الرَّعیه) ✅ درس اخلاق _ قم ؛ ۱۳۸۸/۰۹/۲۶ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🏴 صُنع الهی ▪️ مطلبی كه در جریان حضرت زینب كبری (سلام الله علیها) گفته شد، زینب كبری به صُنع الهی اشاره كرد كه «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلاً»،[1] وگرنه كار اموی جز ظلم و قبح و قبیح چیز دیگر نبود و بنی امیه هم از راه جبر پیشرفت كردند. مرحوم حاج آقا رضای همدانی (رضوان الله علیه) را خدا رحمت کند! ایشان به لطیفه خوب اشاره كرده است، گفت مكتب جبر در قبال تفویض, تفویض در قبال جبر؛ اهل بیت (علیهم السلام) آمدند «بین الامرین»[2] آوردند. مكتب جبر برای توجیه تبهكاری طاغیان یك عامل مؤثری بود. بیش از هر كسی بنی امیه و بعد بنی العباس حامی این جبر و مكتب جبر بودند. مكتب جبر معنای آن این است كه ـ معاذالله ـ همه كارها را خدا دارد انجام می ‌دهد، این هیأت حاكمه طغیانگر برای توجیه كارهای خودش آن مفوضه ‌ها را که قائل به آزادی اندیشه بودند ـ معتزله ـ غالب اینها را در زمان متوكل اعدام كردند و هر كه ماندند از این اشاعره ماندند. این اشاعره بودند كه هم وعاظ السلاطین شدند و هم مقرّب الخاقان شدند که در دستگاه بنی العباس راه پیدا كردند، چون مكتب جبر عامل بسیار خوبی برای توجیه كار طاغیان بود كه هر كاری را انجام بدهند و بگویند خدا انجام داده است. ▪️ مرحوم حاج آقا رضا می ‌گوید به اینكه مسئله جبر این طور شد و سلاطین حمایت كردند، این جبر یك ابزار خوبی بود؛ این مطلب را در بحث كتاب طهارت، در بحث اینكه آیا جبریه نجس ‌اند، مفوضه نجس ‌اند و مانند آن، آن جا این بحث لطیف را دارند که جبر را آنها دامن زدند.[3] اموی همین كار را كردند، در كوفه و در دارالاماره كوفه همان مكتب جبر بود. ابن زیاد ملعون گاهی می ‌گفت «كَیفَ رَأَیتِ صُنْعَ اللَّهِ بِأَخِیكِ»‏ وجود مبارك زینب كبری از آن طرف صنع خدا را فرمود «مَا رَأَیتُ إِلَّا جَمِیلا»، از این طرف هم هیأت حاكمه را محكوم كرده است. ▪️ مرتبه دیگر همین ابن زیاد ملعون به وجود مبارك امام سجاد (سلام الله علیه) گفت كه این را كه می گوید اسم او علی ابن حسین است، علی ابن حسین را كه خدا در كربلا كشت. آن جا وجود مبارك امام سجاد فرمود: «كَانَ لِی أَخٌ یسَمَّى عَلِیاً»[4] و او را سربازان شما شهید كردند، او كه اصرار كرد وجود مبارك امام سجاد فرمود بله هر كسی می‌ میرد ﴿اللّهُ یتَوَفَّى اْلأَنْفُسَ حینَ مَوْتِها﴾[5] ولی به دست سربازان شما شهید شد. آنها حامی مكتب جبر بودند و اهل بیت كاملاً دفاع كردند و فرمودند از آن جهت كه به نظام أحسن برمی ‌گردد كار خداست، آزمون الهی است، ما رفتیم وظیفه خود را انجام دادیم و بسیار خوب بود؛ اما از این جهت كه شما تبهكاری كردید، فرمود در محكمه عدل الهی محكوم خواهید شد، اینها را هم زینب كبری در همان دارالاماره فرمود. [1]. مثیر الأحزان، ص90. [2]. الكافی (ط - الإسلامیة)، ج‏1، ص160; «لَا جَبْرَ وَ لَا تَفْوِیضَ وَ لَكِنْ أَمْرٌ بَینَ أَمْرَین‏». [3]. مصباح الفقیه, ج7, ص296 و 297. [4]. اعلام الورى بأعلام الهدى، ج1، ص472. [5]. سوره زمر، آیه42. 📚 درس تفسیر سوره مبارکه اعراف جلسه 223
برداشت از آيه ۴۰ 📌ظلم به طور کلی مال شخص است و کسی که می کند می ترسد که از دست او فرار کند و يا روزی بر او نمايد. بنابراين خدای تعالی به ذره ای به کسی نمی کند بلکه اگر الی اللّه باشد خدای تعالی به او بسيار هم خواهد کرد و او را موفّق خواهد فرمود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
خودت گفته ای ، پناه بياور به من ... و من ازپسِ همه ی درهايي كه پشت آن ، همه چيز است جز تو ، پناه می برم به خودت كه گفته ای: «قُلْ أَعُوذُ بِرَبِّ النَّاسِ» 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
کتاب ادب فناي مقربان جلد2 استاد علامه 🔁 آثار 31 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴 101. آباداني آخرت: «الجهل يُفسد المعاد»[ شرح غررالحكم، ج1، ص157.]؛ جهالت آخرت را فاسد مي‌كند. «العاقل مهمومٌ مغمومٌ»[ همان، ص237.]؛ عاقل هميشه اندوهناك و غمگين (براي آخرت خويش) است. «العاقل من هجر شهوته و باع دنياه بآخرته»[ همان، ص237.]؛ عاقل كسي است كه از هوا و هوس خويش دوري گزيده، دنياي خود را به آخرت بفروشد. 102. آرامش: «السّكينة عنوان العقل»[ همان، ج2، ص34.]؛ عنوان و سرفصل عقل آرامش است. 103. حسن خلق: «الخلق المحمود من ثمار العقل»، «الخلق المذموم من ثمار الجهل»[ همان، ج1، ص199.]؛ خوي پسنديده از آثار عقل و خوي ناپسند، از آثار جهل است. 104. هماهنگي گفتار و عمل: «العاقل مَن صدق أقوالَه أفعالُه»[ همان، ص339.]؛ عاقل كسي است كه كردار او گفتارش را تصديق كند. 105. وفا: «الوفاء حلية العقل و عنوان النُّبل»[ همان، ج2، ص10.]؛ وفا، زينت عقل و سرفصل نجابت است. 106. گزيده‌گويي: «العاقل لا يتكلّم إلاّ بحاجته أو حجّته»[ همان، ص35.]؛ عاقل، سخن نمي‌گويد، مگر به مقدار حاجت يا به مقداري كه حجّت و دليلي بر گفتار خود اقامه كند. 📚 ادب فناي مقربان جلد2، صفحه 59 🌿🌿🌿
💠دعای هر روز ماه صفر ✅در مفاتیح الجنان آمده است که اگر کسی خواهد که محفوظ ماند از بلاهای نازله در این ماه در هر روز ده مرتبه این دعا را بخواند 🔹يا شَدِيدَ الْقُوىٰ وَ يَا شَدِيدَ الْمِحالِ، يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ يَا عَزِيزُ، ذَلَّتْ بِعَظَمَتِكَ جَمِيعُ خَلْقِكَ فَاكْفِنِى شَرَّ خَلْقِكَ، يَا مُحْسِنُ يَا مُجْمِلُ يَا مُنْعِمُ يَا مُفْضِلُ، يَا لَاإِلٰهَ إِلّا أَنْتَ سُبْحانَكَ إِنِّى كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ فَاسْتَجَبْنا لَهُ وَنَجَّيْناهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذٰلِكَ نُنْجِى الْمُؤْمِنِينَ، وَصَلَّى اللّٰهُ مُحَمَّدٍ وَآلِهِ الطَّيِّبِينَ الطَّاهِرِينَ التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🆔 eitaa.com/EsraTvEitaa 🏴 ابدیّت ▪️ قرآن آن است كه جامعه را جامعه ای بهشتی كند، سرقت در آن نباشد, اختلاس نباشد, خلاف نباشد، نجومی و از این حرف ‌ها نباشد. قرآن به ما می ‌گوید ما یك دشمن داریم به نام مرگ، چون ما اگر از مار و عقرب و چیز دیگری می ‌ترسیم، برای اینكه ما را به مرگ می‌ رسانند؛ آنها عامل بالعرض هستند. ما از مرگ می ‌ترسیم و همه هم از او می ‌ترسند؛ اما زیر این آسمان این حرف فقط حرف انبیاست، غیر از انبیا كسی این حرف را نزد، دین به ما می ‌گوید بدترین دشمنِ انسان مرگ است؛ ولی ما در این مصاف ما مرگ را می ‌میرانیم نه او ما را بمیراند، این حرف انبیاست. ما بر مرگ مسلّطیم, ما مرگ را زیر پا له می ‌كنیم. ▪️ حرف ‌های پوسیده, حرف ‌هایی كه می ‌پوسد, حرف ‌هایی كه تاریخ مصرف دارد، اینها برای ما نیست. وقتی انبیا گفتند هر كسی مرگ را می‌ میراند، معلوم می ‌شود باید كارِ ابدی بكند. در بیانات نورانی سیدالشهدا (سَلامُ الله عَلَیه) است كه محرم و صفر متعلّق به این ذات مقدس است، وجود مبارك سیدالشهدا روز عاشورا در حال مبارزه است ولی او دارد مرگ را معنا می ‌كند، آن‌جا كه «وَ أَقْبَلَتِ السِّهَامُ مِنَ الْقَوْمِ كَأَنَّهَا الْقَطْر»[1] فرمود: یاران من! «صَبرَاً بَنِی الكِرَام» شما فرزندان كرامتید، «صَبرَاً بَنِی الكِرَام فَمَا المَوتُ إِلاّ قَنطَرَة»،[2] مرگ یك پلی است، زیر پای شما, شما دارید روی پل رد می ‌شوید، شما مرگ را می ‌میرانید و زیر پایتان می ‌گذارید، اگر ما مرگ را زیر پا می‌ گذاریم، ما هستیم كه هستیم! یك موجود ابدی باید فكر ابدی داشته باشد، فلان كس آمده، فلان كس رفته, دو گونه حرف بزنیم، این عمرفروشی است، حیف انسان كه خود را به اِقبال و ادبار این و آن بفروشد و حیف است كه ـ خدای ناكرده ـ برابر روز حرف بزند, برابر این باند و آن باند حرف بزند! این قرآن كریم است. ▪️ وجود مبارك امام رضا (علیه السلام) فرمود مردم بفهمند ما چه می‌ خواهیم بگوییم، قبول می ‌كنند: «فَإِنَّ النَّاسَ لَوْ عَلِمُوا مَحَاسِنَ كَلَامِنَا لَاتَّبَعُونَا»،[3] ما حرفی می ‌زنیم دل ‌مایه كه از دل برآید، این حرف بیگانه نیست. الآن شما می ‌بینید این بچه‌ها را كه می ‌برند مهد كودك، اینها مشغول بازی ‌اند؛ هر كسی یكی از این بچه ها را هر چه صدا بزند، چون مشغول بازی است گوش نمی ‌دهد؛ اما مادرِ بچه وقتی آمد، صدا زد، این بچه می ‌فهمد این صدا آشناست فوراً برمی گردد. حرف انبیا برای ما آشناست، ما یك وقت یك جا این حرف‌ ها را شنیدیم، این حرف‌ ها برای ما آشناست. یك ذرّه در تمام قرآن كریم یا نهج ‌البلاغه یا صحیفه سجادیه یك چیزی كه دل نپذیرد، در آن نیست. از ابدیت ما, از عظمت ما, از عقل ما, از عدل ما سخن می‌ گوید. [1]. اللهوف علی قتلی الطفوف(فهری)، ص100. [2]. معانی الاخبار، ص289. [3]. عیون أخبار الرضا(علیه السلام)، ج1، ص307. 📚 سخنرانی در جمع اعضای کانون قرآن و عترت و مهدویت کل کشور تاریخ: 1395/08/18 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 243 (پيام علمي به دهمين همايش ) 🔅🔅🔅 💢 سه گانه عدل ▫ عدل كه از اوصاف كمالي خداست، داراي مفهومي روشنْ و تحقيق معرفتي دشوار و پيچيده و تحقّق عيني توانفرساست كه با چراغْ گِرد دولت و دَوْرِ ملت گشتن تا سراغي از آن گرفتنْ رواست، زيرا عدل همان صراط مستقيم است كه معناي واضح و تحليل عميق معرفتي آن از مو باريك تر (أدَقّ مِنَ الشعر) و اتّصاف عملي آن، از رفتن بر لبه تيز شمشيرْ برنده تر است (أحَدُّ من السّيفِ).[ الكافي، ج 8، ص 312.] ▫ راز اين تثليث (وضوح مفهوم، صَعْب بودن معرفت حقيقت، مُسْتَصْعَب بودن تحقّق به آن) آن است كه اين گونه كمالهاي واقعي، به نحوي از وجود برمي گردد و هستي نيز داراي اين مثلّث است؛ يعني مفهوم آن از روشن ترين معاني است و معرفت آن پيچيده و دشوار، زيرا حقيقت هستي، عينِ خارجْ بودن است و چيزي كه خارج بودنْ عينِ ذات يعني هويّت نه ماهيت اوست، هرگز به ذهن نمي آيد و با علم حصولي ادراك نمي شود و فقط با دانش شهودي ادراك پذير است و علم حضوري، ميسور همگان نيست و تحقّق به آن در صورت فقدان، نيازمند به مبدأ فاعلي هستي بخش است و هرگز با دست يازيدن و پاكوبيدن حاصل نمي شود. ▫ اگر ايراد مقال يا ارائه مقالت پيرامون عدالتْ سهل است، فقط به لحاظ مفهوم روشن و آثار مثبتِ فراوانْ در قلمرو معنا و لوازم سودمندِ بي شمارْ در اقليمِ ذهن است. ▫ آنچه از اميربيان، حضرت امام علي بن ابي طالب(عليه‌السلام) رسيده است كه «فالحقّ أوْسعُ الأشياء في التّواصفِ وأضيَقُها في التّناصُفِ» [نهج البلاغه، خطبه 216.]، درباره عدل نيز صادق است، زيرا عدلْ حقّ است و نيز از حقوق غير قابل اغماض دولت و ملت است، ▫ بنابراين سهولتِ قلم فرسايي، آسان بودن سخنراني و روان بودن شعار عدالت خواهي، هرگز با صعوبت تحقيق معرفتي و توانسوزي تحقّقِ عيني اشتباه نشود، لذا فقر و فساد و فاصله، فضاي برخي از جوامع را آلوده و هواشناسانِ سياسي، اجتماعي و اقتصادي را به اعتراف آفتِ زيستْ محيطي وادار نموده و هريك در صدد تبرئه خود و تلويث[آلوده كردن، آلودن، تيره كردن و...(فرهنگ فارسي معين، ج 5، ص 51 ـ 69).]ديگري است؛ غافل از آنكه نه آن توهم تبرئه سودمند است و نه اين تهمت تلويث. ........ادامه دارد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیات 189 تا 194 سوره آل عمران.استاد مصطفی اسماعیل.mp3
1.21M
🔅🔅🔅 تلاوت مبنا - سوره آل عمران آیات 189 تا 194 مصطفی اسماعیل 📌 تلاوت استاد مصطفی اسماعیل 🕑 زمان:7 دقیقه وَلِلَّهِ مُلْكُ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ ۗ وَاللَّهُ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ ﴿189﴾ إِنَّ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ وَاخْتِلَافِ اللَّيْلِ وَالنَّهَارِ لَآيَاتٍ لِأُولِي الْأَلْبَابِ ﴿190﴾ الَّذِينَ يَذْكُرُونَ اللَّهَ قِيَامًا وَقُعُودًا وَعَلَىٰ جُنُوبِهِمْ وَيَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ رَبَّنَا مَا خَلَقْتَ هَٰذَا بَاطِلًا سُبْحَانَكَ فَقِنَا عَذَابَ النَّارِ ﴿191﴾ رَبَّنَا إِنَّكَ مَنْ تُدْخِلِ النَّارَ فَقَدْ أَخْزَيْتَهُ ۖ وَمَا لِلظَّالِمِينَ مِنْ أَنْصَارٍ ﴿192﴾ رَبَّنَا إِنَّنَا سَمِعْنَا مُنَادِيًا يُنَادِي لِلْإِيمَانِ أَنْ آمِنُوا بِرَبِّكُمْ فَآمَنَّا ۚ رَبَّنَا فَاغْفِرْ لَنَا ذُنُوبَنَا وَكَفِّرْ عَنَّا سَيِّئَاتِنَا وَتَوَفَّنَا مَعَ الْأَبْرَارِ ﴿193﴾ رَبَّنَا وَآتِنَا مَا وَعَدْتَنَا عَلَىٰ رُسُلِكَ وَلَا تُخْزِنَا يَوْمَ الْقِيَامَةِ ۗ إِنَّكَ لَا تُخْلِفُ الْمِيعَادَ ﴿194﴾ 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom 🌴🌴🌴
مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر17.mp3
5.42M
(17) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🕑 زمان:44دقیقه 🌿🌿🌿 📼مداهنه و سستی در امر به معروف و نهی از منکر 2 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امام محمد باقر علیه السلام...التماس دعا 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی 🆔 @rahighemakhtoom
انعام 8.mp3
17.54M
8 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بخوان و بالا برو امام سجاد علیه السّلام فرمودند: علَيكَ بالقُرآنِ ، فإنَّ اللّه َ خَلقَ الجَنّةَ ... وجَعلَ دَرَجاتِها علي قَدْرِ آياتِ القُرآنِ ، فمَن قَرأَ القُرآنَ قالَ لَهُ : إقْرَأْ وارْقَ ، ومَن دَخلَ مِنهُمُ الجَنّةَ لَم يَكُنْ في الجَنّةِ أعلي دَرَجةً مِنهُ ما خلا النَّبِيّونَ والصِّدِّيقونَ ؛ با قرآن باش ؛ زیرا خداوند را آفرید ... و درجات آن را به اندازه آیات قرآن قرار داد . پس هر که قرآن بخواند ، به او گوید : بخوان و بالا رو . و هر کس از این افراد وارد شود در آن جا بلند مرتبه تر از او نخواهد بود مگر پیامبران و . 📚بحار الأنوار : 8 / 133 / 39 📎با همراهی این صفحه قرآنی؛ محققان و مروجان فرهنگ وحیانی را حمایت و تشویق کنید. در پناه قرآن باشید 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
در روايات هم آمده که گل براي بو كردن است، شما يك بار دست به آن بزنيد، كمي پژمرده مي‌شود، دو بار دست به آن بزنيد، پژمرده مي‌شود، چند بار دست به آن بزنيد، ديگر پژمرده است؛ فرمود يك كار خيري كردي، چرا به اين و آن مي‌گويي؟ فرمود هر بار كه گفتي، من آن كار خير را كردم، مثل آن است كه يك بار به اين برگ لطيف گُل دست بزني، پس قدري پژمرده شد، ده بار که ‌گفتي، ديگر تمام مي‌شود ميميرد. فرمود كار خير را كردي، كردي؛ لذا بايد بگوييم اين بيان نوراني امام سجاد(سلام الله عليه) است بايد شاكر باشيم كه خدا توفيق داد اين كار به دست ما انجام شد، ما که هميشه بدهكار هستيم. 🌴🌴🌴 📎با همراهی این صفحه قرآنی؛ محققان و مروجان فرهنگ وحیانی را حمایت و تشویق کنید. در پناه قرآن باشید 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💢آیت الله جوادی آملی حفظه الله تعالی : ظاهر مردم ، باطن مسئولین است. مسئولین باطنشان را درست کنند ، ظاهر مردم اصلاح می شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آيه ۴۴ 📌حجاب علم بعضی از مردم با مختصر سوادی از و يا و يا جمع آوری سخنان ديگران آنچنان به خود می شوند و خود را با سواد و می دانند که حاضر نيستند در و راه حقيقی حرکت کنند و حتّی را به می کشانند. اين افراد در حجاب که ضخيمی است قرار گرفته اند و با اين حال محال است که به روحی برسند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (41) 🔅🔅🔅 ✅ آیه 1 - الم 📈 تفسير ◽ آراى مفسران (درباره حروف مقطعه قرآن) ☑ راى ششم ▫ حروف مقطعه سوگندهايى است كه خداوند ياد كرده است بر اين كه قرآن كلام و كتاب اوست و سر سوگند به اين حروف آن است كه حروف الفبا داراى شرافت و حرمت است ؛ زيرا كتب آسمانى و اسماى الهى از همين حروف تشكيل شده است. (115) ⏪ پاسخ: اين احتمال نيز گرچه استحاله عقلى ندارد، ليكن از يك سو، هيچ گونه دليل معتبرى آن را تاييد نمى كند و از سوى ديگر، احتمال مزبور تفسير حروف حروف مقطعه محسوب نمى شود. اگر بپذيريم كه يس به معناى سوگند به يس است همچنان اين پرسش باقى است كه مراد از اين مقسم به چيست ؟ و آنچه به عنوان سر، ياد شد، اختصاصى به حروف چهارده گانه ندارد. ▫ آنچه در قرآن كريم بدان سوگند ياد شده، اعم از جمادات مانند: خورشيد و ماه يا غير آنها مانند: اسماى حسناى خداوند، معنايش روشن است، ولى معناى حروف مقطعه روشن نيست. پس در اين راى دو ابهام وجود دارد: يكى در اصل سوگند بودن حروف مقطعه و ديگرى در معناى مقسم به. ▫ مخاطبان سوگند بايد بدانند لفظى كه بدان سوگند ياد شده چه معنايى دارد. قسم براى كسى است كه در صحت دعوى مدعى شك داشته باشد و گوينده بخواهد با سوگند، شك او را بزدايد. ▫ رسول اكرم و ساير معصومان (عليهم السلام) كه به راز و رمز اين حروف آگاهند، چون در صحت دعوى الهى شك ندارند نيازى به سوگند ندارند و ديگران كه بر اثر شك نيازمند اين سوگندها هستند به معناى آنها راه ندارند. ====================== 115- مجمع البيان ، ج 1، ص 112؛ البرهان فى علوم القرآن ، ج 1، ص 173 🌴🌴🌴 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom