#قرآن
#آفرینش_و_شگفتیها
#کتاب_تدوین
#کتاب_تکوین
🔅🔅🔅
سوره نمل آیه ۶۰ :
…وَأَنزَلَ لَکُم مِّنَ السَّمَاءِ مَاء فَأَنبَتْنَا بِهِ حَدَائِقَ ذَاتَ بَهْجَهٍ …
… براى شما آبى از آسمان فرود آورد پس به وسیله آن باغهاى بهجت انگیز رویانیدیم…
☘☘☘
📌“اشاره #قرآن به #روان درمانی با #طبیعت”
🌱طبق تحقیقات روانشناسان، نگریستن روزانه یک ساعت به طبیعت و رنگهای سبز، گلها و درختان، بسیار #شادی آفرین بوده و روشی موثر برای درمان #افسردگی، نا امیدی و بسیاری از اختلالات روحی می باشد که در آیه فوق به آن اشاره گردیده است.
📚منبع : دانشگاه علوم پزشکی مشهد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
از هر حادثه ای نرنجید
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#اندیشه
#انگیزه
#حلم
#صبر
#بردباری
#حادثه
#توبه
#آزمون
#امتحان
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
از نظر قرآن موفقيتها و شكستها، و خوشبختیها و بدبختیها در تاريخ بشر حساب دقيق و منظم دارد
#شهید_مطهری
#مرتضی_مطهری
#استاد_مطهری
#المطهري
#بنیاد_شهید_مطهری
#مطهری_دات_آی_آر
#مطهری_دات_ای_ار
#استاد_شهید_مرتضی_مطهری
#قران_كريم
#تاریخ
#تاریخ_بشر
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۹۹ ـ ۹۶ #سوره_اعراف
📌#برکات الهی
#سالک الی #اللّه اگر با ایمان کامل #تزکیه نفس کند و خود را به مقام #تقوی برساند، #برکات خدا از آسمان و زمین بر او باز می شود، که هم دنیای خوبی داشته باشد و هم #آخرت خوبی برای او باشد.
ولی اگر #سالکین الی #اللّه در سیر و #سلوک به #دروغ متوسل شوند و #ریاکار گردند خدای تعالی آنها را مؤخذه می کند و این افراد ناگهان حتّی وقتی که در خواب اند یا مشغول #بازی دنیایی هستند، مورد #عذاب الهی واقع می گردند. ولی اگر قدم در راه #حقیقت برندارند و از پنهان کاری های خدای تعالی خود را در #امان بدانند زیانکارند.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢کار #عاطفی یا کار #اسلامی
#آیت_الله_جوادی_آملی
◽️اين بيان نوراني حضرت امير که قرآن ناطق است به همين صورت تفسير و تبيين کرده، فرمود من اگر باشم به اينها هيچ روزی مهلت نميدهم من نه فقر را اجازه ميدهم که باشد و نه ظلم را! من اگر فقر را ببينم گردن ميزنم.
◽️کارِ حضرت اميرکار عاطفي نبود،کار عقلي بود!کمک کردن به فقير عملی است که براي همه مردم روي زمين هست، شما از تاشکند تا واشنگتن، چه کشور اسلامي، چه غير اسلامي، چه الحادي و چه شرک هر جا برويد،مانند کميته امداد دارند،کشوري روي زمين نيست که حمايت از طبقه محروم را نداشته باشد.
◽️به #فقير کمک کردن کار اسلامي، عقلي وکار الهي نيست، اين يک کار عاطفي است که کافر و مُلحد هم اين کار را ميکند. آن کار اسلامي اين است که فقر را بردارند، نه به فقير کمک کنند!
◽️بيان نوراني حضرت امير اين است که=لو تَمثّل لِي الفقر رجلاً لَقَتلتُهُ=؛ من اگر ببينم #فقر کجاست گردن فقر را ميزنم، وگرنه کمک کردن به فقير را کافر و ملحد هم انجام می دهد، اين يک امر عاطفي است، اينکه هنر نيست! در جريان #ظلم و ستم هم همينطور است، فرمود من ظلم را ببينم گردن ميزنم....(درس تفسیر سوره #شوری جلسه 5 )
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (79)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین
💢تفسير
⏪ سر اختصاص هدايت قرآن به پارسايان
📝تذكر:
◽️هدايت تكوينى فطرى همگانى است و همه انسانها از اين سرمايه هدايتى بهره مند هستند، جز اين كه عده اى نور هدايت فطرى را خاموش و فطرت حق جو و خدا طلب خو را زنده به گور مى كنند: (و قد خاب من دسيها) (286) و بر اثر دفن و دس فطرت، به هلاكت مى افتند و چون چشم و گوش و زبان فطرت خود را بسته اند در مقابل هدايت تشريعى قرآن به جاى هدايت، ضلالت مى خرند: (اولئك الذين اشتروا الضلاله بالهدى ما ربحت تجارهم) (287) و از اين رو خداى سبحان به رسول اكرم (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: اينان بر اثر كورى خاص خود، قابل هدايت نيستند: (و ما انت بهادى العمى عن ضلالتهم). (288) گرچه چشم ظاهرى آنان بيناست ولى بر اثر كورى چشم فطرتشان ، حقايق را نمى بينند: (وتريهم ينظرون اليك و هم لا يبصرون). (289) به طورى كه آنان اهل نظرند، نه اهل بصر، و نظر بى بصر همانند شجر بى ثمر است.
◽️منحرفان از مسير هدايت فطرى، همچنان مشمول دعوت و هدايت تشريعى قرآن هستند، ولى چون آن را نمى پذيرند به عنوان كيفر بر گمراهى خود مى مانند قرآن براى آنان نه تنها مايه هدايت، شفا و رحمت نيست، بلكه عامل خسران و ضرر است: (وننزل من القرآن ما هود شفاء ورحمه للمومنين و لا يزيد الظالمين لا خسارا) (290) پس كافران و منافقان نيز محفوف به دو گمراهى هستند: يكى گمراهى ناشى از دفن و دس فطرت و خروج از صراط مستقيم آن، و ديگرى گمراهى كيفرى كه بر اثر مخالفت با هدايت تشريعى قرآن دامنگير آنان مى شود و آيه شريفه (و ما يضل به الا الفاسقين) (291) اشاره به هر دو گمراهى دارد.
◽️حاصل اين كه، هدايت تكوينى و پاداشى قرآن كه هدايتى ثانوى است، بهره پارسايانى است كه سرمايه هدايت فطرى خود را نگهبانى و نگهدارى كرده باشند. آنان كه بر اثر همين نگهدارى بالفعل موصوف به وصف تقوايند.
⏪اين پاسخ نسبت به پاسخ اول دقيقتر است ؛ زيرا پس از پاسخ اول اين پرسش مطرح مى شود كه اگر هدايت قرآن عمومى است و بهره بردارى از آن خصوصى، سر اين كه گروهى خاص (متقين) از هدايت قرآنى بهره مى برند و ديگران از آن بى بهره اند چيست ؟ و آنگاه در پاسخ بدان پرسش نوبت به بيان دقيق استاد علامه طباطبايى (قدس سره) مى رسد. ولى جواب استاد علامه نيز چون مبتنى بر پذيرش اصل اشكال (تعارض ابتدايى آيات) است، ناتمام به نظر مى رسد و از اين رو پاسخ سوم را مى توان پاسخ صادق و بركننده بنيان اشكال دانست.
===================
286- سوره شمس ، آيه 10.
287- سوره بقره ، آيه 16
288- سوره نمل ، آيه 81
289- سوره اعراف ، آيه 198
290- سوره اسراء، آيه 82
291- سوره بقره ، آيه 26
🌴🌴🌴
👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم
التماس دعا🙏
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 مصادیق کوثر
◻️ چند نكته را سودمند است كه [باید] در نظر داشته باشیم. نكته اول آن است كه شناسایی بقاع و قبور متبرّكه امامزادگان #تفسیر_عملی سوره مباركه #كوثر است. اگر ذات اقدس الهی در سوره مباركه كوثر [فرمود] ﴿إِنَّا أَعْطَینَاكَ الْكَوْثَرَ﴾،[1] برای كوثر مصادیق فراوانی ذكر شده است؛ حقیقت #قرآن هست، حقیقت #ولایت هست، حقیقت #امامت، #خلافت و مانند آن خواهد بود، اما آنچه با زمینه نزول این سوره مباركه تناسب دارد و در ذیل این سوره هم به آن زمینه اشاره شده است ﴿إِنَّ شَانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ﴾،[2] آن است كه دوده طه و اُسره یس (علیهم الصلاة و علیهم السلام) ـ كوثر یعنی ـ مانا و پویایند و تا قیامت این دودمان می ماند. نام مبارك اهل بیت عصمت و طهارت (علیهم السلام) #ماندگار است و وجود مبارك ولی عصر (ارواحنا فداه) به عنوان بقیة الله مطرح خواهد بود، بنابراین شناخت این بقاع متبرّك و قبور پربركت #تفسیر_عملی سوره كوثر است.
◻️ نكته دوم آن است كه باید خیلی دقیق بود تا بیگانه ای وارد نشود و آشنایی خارج نگردد، اگر دقیق نباشیم و بیگانه ای به این حرم امن راه پیدا كند یا آشنایی از این حرم امن خارج بشود یك خسارتی است در تفسیر سوره #كوثر.
◻️ نكته سوم آن است كه ما باید كاملاً بررسی كنیم تفاوت بین تكاثر و كوثر در چیست؟ آن كثرتی كه به #وحدت ختم نشود، آن كثرتی كه از وحدت دلمایه نگیرد و آن كثرتی كه ما را به #توحید نرساند تكاثر مذموم می شود. آن كثرتی كه هم از وحدت نشأت گرفته و هم به وحدت می رسد و در راستای توحید ذات اقدس الهی است كه به وسیله قرآن و عترت معصومین (علیهم السلام) به ما تلقین شده است آن #كوثر می شود.
🔹 مطلب بعدی آن است كه این بزرگواران #كوثر بودنشان در حیات و ممات محفوظ است. تكاثر می میرد، ولی #كوثر نمی میرد، بلكه تكاثر در زمان حیاتش مرده است و كوثر بعد از مرگ هم زنده است بلكه اصلاً مرگ ندارد. این ذوات قدسی كه كوثر الهی اند مشمول ﴿إِنَّ صَلاَتِی وَنُسُكِی وَمَحْیای وَمَمَاتِی لِلّهِ رَبِّ الْعَالَمِینَ﴾[3] هستند، البته معصوم های آنها در قلّه قرار دارند، عادل های آنها در مراحل میانی قرار دارند و شاگردان آنها در مراحل ابتدایی؛ به هر تقدیر محیای اینها محیای دینی بود و ممات اینها ممات دینی بود. اینها ناشران علوم اهل بیت بودند، اسامی حسنای اهل بیت (علیهم السلام) را، روش و منش آن ذوات مقدس را برای منطقه خود تبیین كردند و آنها هم تشیع را پذیرفتند و ولایتمدار شدند. ممات اینها هم بركت است، قبر اینها هم «رَوضهٌ مِن رِیاضِ الجَنَّة».
[1]. سوره کوثر، آیه1.
[2]. سوره کوثر، آیه3.
[3]. سوره انعام، آیه162.
#سالروز_وفات_موسی_مبرقع_علیه_السلام
#دودمان_یس
#تفسیر_عملی_سوره_کوثر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام به همایش امامزاادگان
تاریخ: 1390/11/30
🆔 @a_javadiamoli_doross
توضیح کوتاهی در باره سوره مبارکه عادیات.استاد ملکی.Mp3
739.8K
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
📌 توضیحی در باره سوره مبارکه والعادیات
🌷🌷🌷
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_تکویر
#سوره_تکویر #تکویر
🔅🔅🔅
💢 نگاشت3:نگاهی اجمالی به محتوای کلی و نموداری سوره تکویر
▫ محتوای سوره نشان میدهد كه در اوایل بعثت نازل شده است؛ زیرا پیامبر(ص) را از تهمتهای مشرکان منزه و دور میخواند. این محتوا را میتوان به دو بخش تقسیم کرد:
▫ بیان نشانههای روز قیامت و حوادث آن:
آیات آغازین سوره درباره نشانههای قیامت و دگرگونیهای پایان این جهان سخن میگوید؛از جمله در هم پیچیده شدن خورشید، سقوط ستارگان، راهافتادن کوهها از شدت زلزله و وحشت مردم.
▫ بیان عظمت قرآن و و تنزیه جیرئیل:
در بخش دوم سخن از عظمت قرآن و آورنده آن و تأثیرش بر نفوس انسانى است. در این بخش آمده است قرآن بهوسیله فرستادهای امین نازل شده که بهخلاف ادعای مشرکان، شیطان در آن نفوذ ندارد.
⏪ از جمله فضیلتها و خواصی که در روایات برای تلاوت سوره تکویر گفته شده این موارد است:
در امان بودن از رسوایی هنگام گرفتن نامه اعمال.]
بهبودی درد چشم یا چشم آسیبدیده.
از خیانت دیگران در زیر پناه خداوند در امان میماند
☘️☘️☘️
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
اعراف 22.mp3
12.82M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_اعراف
#جلسه 22
🔅🔅🔅
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #اعراف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌹🌹🌹
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
بد اخلاقی 52.mp3
6.1M
#سیر_و_سلوک (52)
#درس_اخلاق
#اخلاق_و_تزکیه
مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
@rahighemakhtoom
🌿🌿🌿
📼بد اخلاقی
🕑 زمان:50دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
#عکس_نوشت
💢دفع آسیب ها با حفظ پایگاه نماز
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#نماز
#آسیب
#امام_جمعه
#امام_جماعت
#عمود_دین
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
پژوهش، دلالی علم نیست
#آیت_الله_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#پژوهش
#هفته_پژوهش
#پژوهشگر
#محقق
#تحقیق
#علم
#دلالی_علم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🍃🌹
حدیث اول :جهاد با نفس
🔰موازنه
.
.
.
.
«موازنه از چیز هایی است که انسان را در این سلوک،کمک می کند.عاقل باید هریک از منافع و زیان های اخلاق فاسد را که زاییده ی شهوت و غضب و واهمه است، با منافع و ضررهای اخلاق حسنه و فضایل نفسانی مقایسه کند و اختیار شایسته داشته باشد.
این منافع و آمال، هرچه باشد در این دنیای محدود است و از سوی دیگر خواسته های انسان نامحدود و سیری ناپذیر است. انسان هرچه هم قوی باشد در این عالم به همه ی خواسته هایش نمی رسد. انسان همیشه عاشق چیزی است که ندارد. بر فرض هم که به مقاصد خود برسد،مدت آن کوتاه است.مگر انسان همیشه جوان است؟ وقتی بهار عمر گذشت،نشاط و نیرو از دل و اعضا می رودف ذائقه و چشم و گوش و قوای دیگر،سست یا بیکار می شوند، لذت ها هم، کم یا نابود می شود.پس مدت بهره وری و لذت، ناپایدار و اندک است.
همه ی گناهان، تبدیل به جهنمی سوزان خواهد شد و جهنم اعمال خود را آنجا حاضر می بیند:"وَ وَجَدُوا مَا عَمِلُوا حَاضِراً" این جهنم اعمال، برای کسانی است که اهل معصیتند. اما آنان که دارای ملکه ی فاسد و رزایل اخلاقی اند، مثل طمع،حرص،دنیا دوستی جدال و ... در جهنمی غیرقابل تصور، معذب و گرفتارند؛ عذاب هایی که از باطن خودشان ظهور می کند که دوزخیان از آن گریزان و در وحشتند. گاهی این ملکات، انسان را دچار جهنم ابدی می کند، چون ایمان را از انسان می گیرد. مثل حسد که طبق روایات، ایمان را می خورد، آنگونه که آتش، هیزم را... یا حب دنیا و جاه طلبی که به تعبیر روایات، ضررشان بر دین بیش از دو گرگ گرسنه است که به گله ی بی شبان حمله کنند. و خدانکند که سرانجام گناهان، سبب از بین رفتن ایمان شود و انسان درحال کفر بمیرد، که جهنم کافران بسی سخت تر و سوزان تر است.
ای عزیز، در خبر های انبیا و اولیا دقت کن، عذاب های سختی را که در روایات معصومین و دعاهای ائمه اشاره شده در نظر آور، در آنچه که خداوند در آیات قرآن از سختی قیامت و عذاب جهنم خبر داده،نیک بیندیش، این ها شوخی و قصه و افسانه نیست. عذاب های قیامت، غیر از عذاب هایی است که فکر میکنی و هرگز قابل قیاس با عذاب های این جهان نیست.
.
.
.
.
📚برکرانه ی شرح چهل حدیث امام خمینی
.
#آیت_الله_خمینی #خمینی #امام #روح_الله_خمینی #انقلاب_اسلامی #چهل_حدیث #چهل_حدیث_امام_خمینی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۲۹ ـ ۱۲۸#سوره_اعراف
📌مراحل #تقوی
بزرگترین کاری که #سالک الی #اللّه باید تا آخر سیر و سلوکش انجام دهد گذراندن مراحل #تقوا است و باید از #استقامت و #صبر کمک بگیرد تا عاقبت #خوبی برای او در #دنیا باشد، ضمناً #خدای تعالی به او #کمک می کند، دشمنانش را #هلاک می کند و او را به مقام #خلیفه_اللّهی می رساند و نگاه می کند تا ببیند او چگونه #عمل خواهد کرد.
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 3- برش 264
رهنمود به مناسبت افتتاح #حسينيه رشكلا
#آیت_الله_جوادی_آملی
#سروش_هدایت
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
💢انسان کامل مظهر اسم الهی
▫️ انسانِ كامل معصوم(عليهالسلام) كَوْنِ جامع الهي است و در هر مقطع تاريخي، مظهر اسمي از اسماي حسناي خدا كه تدبير آن عصر را به عهد ه دارد، خواهد بود. گاهي مسئول ثقافت و فرهنگ جامعه مي شود؛ مانند امام صادق(عليهالسلام) و زماني متصدي سياست و جنگ آن خواهد بود؛ نظير امام بي نظير، حضرت سيد شهدا(عليهالسلام) [كه] شبيه حماسه عاشقانه و عارفانه اين رهبر بي نديد(بی مانند) را تاريخ نديد.
▫️با شهامت پرورش يافتگانِ حسينيّه او، عصاره سروده خيال انگيز فردوسي فردوس جايگاه كه در باره جنگ ايران و توران گفته است:
فرو رفت و بر رفت روز نبرد
به ماهي نَمِ خون و بر ماه گَرد
بريد و دريد و شكست و ببست
يلان را سر و سينه و پا و دست
▫️برابر شعر حكيم سنايي، در دوران دفاع مقدس «از علم به عين آمد و از گوش به آغوش».
مردم اين سرزمين كه از عَهْدِ مَهْد تا بستر لَحْد، با نام و ياد حضرت ابي عبدالله حسين بن علي(عليهماالسلام) به سر مي برند، سيرت خويش را برابر سيره و سنّت آن ذات مقدس، در حسينيّه ها مي سازند و مي پرورانند. سراينده اين خِطّه كه نماينده روش و منش شيعيان آل علي(عليهالسلام) مي باشد، چنين گفته است:
مَشكن دلم اي شاه كه مسكين و فقيرم
در پيشگه غمزه جادوت بميرم
عمريست كه در حلقه موي تو اسيرم
تو شاه جوان بختي و من «مُذنِب» پيرم
شعرم زده صد طعنه بر خواجه و خواجو
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
☘️☘️☘️
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (7) #نماز_مومنا
برشی از کتاب ادب فنای مقربان حضرت آیت الله جوادی آملی ج6 در تفسیر #زیارت_جامعه کبیره (8)
#نماز_مومنانه
https://eitaa.com/joinchat/2064187463Cd20ca8382a
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅
⏪2. ستون دين و اِمام اعمال ديني
عمود دين شمردن نماز، پيام هايي اساسي و فراوان دارد؛ برخي از آن ها بدين شرح اند:
◽️أ. انسان براي در امان ماندن از گزند مهاجمان بيرون بايد به يك سايبان، مسكن، پناهگاه، خيمه و مانند آن پناهنده شود.
◽️ب. تاروپود اين پناهگاه و خيمه به دست توانمند نمازگزاران بافته و دوخته مي شود و چيزي جز مكتب وحياني توان فراهم كردن چنين ستوني را ندارد.
◽️ج. بي ترديد نماز هر كسي ستون دين همان شخص است، ليكن خيمه هاي كوچك در برابر تندباد حوادث توان مقاومت ندارند، از اين رو چاره اي جز پناهنده شدن به ستون هاي برافراشته و كلانِ خيمه بزرگ و سترگ دين (نماز جماعت، جمعه، عيد فطر و قربان) نيست، بنابراين با افراشتن عمود دين و استقرار خيمه آيين الهي بر تارك بستر آن مي توان پيام اميرمؤمنان، حضرت علي بن ابي طالب (عليهالسلام) را دريافت كه تمام كارها را پيرو نماز دانست: واعلم أنّ كلّ شي ء من عملك تَبَعٌ لصلاتك [2]؛ يعني نماز كامل مايه كمال كارها و نماز درست، پايه درستي رفتارها و نماز تامّ، سبب تماميّت همه شئون فردي و اجتماعي نمازگزار خواهد بود.
=======
[1]ـ سوره عنكبوت، آيه 45.
[2]ـ نهج البلاغه، نامه 27، بند 15.
☘️☘️☘️
👈🏾ادامه دارد👈🏾
🔅تفسیر و قرآن پژوهشی)
معنای غیب در آیه سوم سوره بقره.استاد ملکی.Mp3
442.4K
#پرسش
#پرسش_قرآنی
#پرسمان_قرآنی
#استاد_ملکی
#نگاهی_دوباره_به_قرآن
@rahighemakhtoom
eitaa.com/rahighemakhtoom
🔅🔅🔅 💢معنای غیب در آیه سوم سوره بقره
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از کانال دروس آیت الله العظمی جوادی آملی
💠 ملزومات پژوهش
🔸 چند نكته است كه برای پژوهشگر و محقق لازم است كه اگر آن نكات ملحوظ باشد، وقتی پژوهشگر و محقق ساخته شد، آنگاه #پژوهش و تحقیق هم خود به خود ساخته می شود.
1️⃣ نكته اول این است كه همه ما یك #ظرفیت_خاص داریم، آن انسان كامل است كه می تواند مظهر اسمای حسنای الهی باشد و همه چیز را به «اذن الله» بدانند، وگرنه ما بر اساس ﴿وَ قَدْ خَلَقَكُمْ أَطْوَارًا﴾[1] هر كدام با یك ظرفیت خاصی خلق شدیم.
2️⃣ مطلب دوم آن است كه این جریان «مَنْ عَرَفَ نَفْسَهُ فَقَدْ عَرَفَ رَبَّهُ»[2] یا «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ»[3] این گذشته از این كه صبغه انشایی و دعا دارد، صبغه إخباری هم دارد. خدا كسی را رحمت می كند و عنایت خاص الهی شامل كسی می شود كه بفهمد برای چه #خلق شده است! نه آن هدف كلی كه ﴿مَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ اْلإِنْسَ﴾،[4] نه خیر! [اینکه] این آقا برای چه خلق شده است؟ اینها اصلاً برای كار #علمی خلق شده یا برای كار #عملی؟ [اگر خلقت او برای] كار علمی هست، رشته اش چه است و تا چه حد است؟ این «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ».
2️⃣ مطلب سوم همان است كه در كتاب های اصولی ملاحظه فرمودید که اگر كسی #ظرفیت خود را با كالاهای بی خود پُر كند، از آن كالای اصلی می ماند؛ برای این است كه می گویند اگر درختی را شما با آب شور تغذیه كردید بعد بخواهید با آب شیرین این را بپرورانید نمی شود، این یك مقدار آب خواست به او دادید و خشك هم شد.
🔸 قصه خواندن، حرف های #باطل گوش دادن، حرف های #غیر_علمی زدن، حرف های غیر علمی گوش دادن و حرف های غیر علمی را تحویل مردم دادن، این مثل یك كودكی است كه با پفك معده اش را پر كرده است، این دیگر در موقع غذا، غذا نمی خورد! یك آدمی كه دهان باز می كند و حرف غیر علمی می زند یا گوشش را باز می كند و حرف غیر علمی گوش می دهد، او با پفك مغزش را پر كرده است، این دیگر #عالم نمی شود! مرحوم #بوعلی می گوید كه من تعهد كرده ام كه دیگر قصه نخوانم![5] خب آدم وقتی قصه بخواند، افسانه ای درمی آید! یك فقیه اگر بخواهد با قصه مغزش را پر كند دیگر فقیه نمی شود؛ [همچنین] یك اصولی، یك حكیم یا مفسر. بنابراین ما وقتی در یك رشته ای داریم كار می كنیم باید بدانیم كه با پفك مغز را پر نكنیم، این دیگر یقیناً ملا نمی شود. این [شخص] مادامی كه در مؤسسه تحقیقاتی است با حرف های علمی آشناست، همین كه پایش از این جا رفته بیرون با امور دیگر؛ این مغز، مغز محقق و #پژوهشگر نیست!
4️⃣ مطلب بعدی آن است كه گاهی ممكن است انسان در مؤسساتی كار بكند كه محصول كارش را برای صاحب مؤسسه بگذارد و حق الزحمه ای دریافت بكند و برود، اما مراكز علمی این چنین نیست؛ #محصول_كار را به همراه می برد و آن پوسته اش را برای مؤسسه می گذارد. یك وقت است كه انسان در مؤسسات فرش بافی و ظرف سازی و صنایع كار می كند، كل كارها را برای مؤسسه می گذارد یك پوسته اش نصیب او می شود؛ یك وقت است كه در مراكز تحقیقی دارد كار می كند، [در] مراكز تحقیقی #عصاره_مطلب كه علم است [را] به همراه می برد و چهار صفحه نوشته شده و نگارش شده و قلم زده را به مؤسسه می دهد، اینكه علم نیست! بعد باید بیاید بالا و علم بشود، آنچه كه #علم است را به همراه می برد.
🔸 برای اینكه آنچه را [که محقق] به همراه می برد بارور بشود، آن بیان لطیف مرحوم ابن ادریس در طلیعه سرائر باید ملحوظ باشد؛ ابن ادریس در مقدمه سرائر همان جلد اولش هست كه بزرگانی قبل از من این چنین بودند كه «غبرت أربعین سنة ما قلت و لا بت إلا و الكتاب موضوع على صدری»،[6] این «ما قلت و لا بت» یعنی هیچ وقت من خواب قیلوله نكردم مگر اینكه با #كتاب خوابیدم، كتاب روی سینه ام بود مطالعه كردم و خوابم برد، شب هم كه می خواستم بیتوته كنم به بسترم نرفتم مگر اینكه كتاب روی سینه من بود و با #مطالعه خوابیدم؛ آن وقت این می شود ابن ادریس و این چنین شدن سخت نیست، برای اینكه اینها نه امام بودند و نه پیغمبر!
[1]. سوره نوح, آیه14.
[2]. مصباح الشریعة، ص13؛ متشابه القرآن و مختلفه(لابن شهر آشوب)، ج1، ص44.
[3]. عیون الحكم و المواعظ، ص261؛ «رَحِمَ اللَّهُ امْرَأً عَرَفَ قَدْرَهُ وَ لَمْ یتَعَدَّ طَوْرَهُ».
[4]. سوره ذاریات, آیه56.
[5]. تسع رسائل فى الحكمة و الطبیعیات، ص142؛ (الرسالة الثامنة فی العهد).
[6]. السرائر الحاوی لتحریر الفتاوی، ج1، ص43.
#روز_پژوهش
#ظرفیت_خاص
#مطالعه
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از پژوهشگران با حضرت استاد
تاریخ: 1384
🆔 @a_javadiamoli_doross