eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
توبه۱۴.mp3
9.23M
۱۴ 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه اول.mp3
2.45M
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢جهاد ۱ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه سوم.mp3
3.32M
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢جهاد ۳ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلسه دوم.mp3
2.7M
🔅🔅🔅 📌واژگان در قرآن 💢جهاد ۲ 📼استاد هانی چیت چیان ▫️کوتاه و شنیدنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۲۷ 📌 خاص الی اگر بخواهد موفّق به خاص پروردگار بشود، باید به درگاه انابه و توبه کند و کاری نکند که خدای تعالی او را به حال خود وا بگذارد تا شود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۲۹ ـ ۲۸ 📌 مایه الی باید خود را از تمام و چیزهایی که او را بهم می زنند دور کند و خود را صد در صد از همه چیز جز یاد خدا فارغ نماید و بداند که با یاد خدا پیدا می کند و سبب ایمان و عمل او می گردد. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
آیت الله 📌 در خدمت قرآن 🔲 ملّتی که اهل قرآن کریم است، کمرش خم نمیشود؛ نه خودشان برای کسی یا چیزی خم میشوند، نه بیگانه ای میتواند کمر این ملّت را خم بکند! ببینید قرآن کریم را به چه وصف کرد؟ فرمود کتابی را ذات اقدس الهی نازل کرد که ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ است، این ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ غیر از مستقیم بودن است، غیر از قائم بودن است. بعضی از امور هستند که مستقیم هستند، ولی میشود آنها را منحرف کرد؛ بعضی قائم هستند، میشود آنها را به زانو درآورد؛ ولی بعضیها ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ می‌باشند! 🔲 ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ یعنی اصلاً نمیشود این را کج کرد! با چه چیزی میخواهید این را کج بکنید؟ خودش راست است و جامعه قرآنی را هم راست نگه میدارد! هیچ چیزی کمر این جامعه را خم نمیکند؛ نه شرقی نه غربی! این انقلاب نمونه همین است! این جهاد دفاع مقدس هشت ساله هم همین است! چیزی کمر این ملت را نمیتواند خم بکند؛ منتها مادامی که در خدمت قرآن باشند. فرمود: ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ است! 📼درس تفسیر سوره جاثیه جلسه 13 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
53 🔅🔅🔅 🗓مَثَل نور و ظلمات (اءَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَاءَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِی فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا کَذَا لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَاکَانُواْ یَعْمَلُونَ) . (سوره انعام 122) ((آیا کسی که مرده بود سپس او را زنده کردیم و نوری برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود ، همانند کسی است که در ظلمتها باشد و از آن خارج نگردد ؟ ! این گونه برای کافران ، اعمال (زشتی ) که انجام می دادند ، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده )است )) . 🌿🌿🌿 آن که باشد مرده آیا در ضلال یا به کفر و جهل و نقصان و وبال زنده پس کردیم او را در ظهور از ره اسلام و علم و عقل و نور نوری از برهان بر او دادیم نیز تا دهد مر حقّ و باطل را تمیز می رود با آن میان مردمان بر طریق راست بر امن و امان همچو آن کو مانده بر ظلمات جهل هم برون آینده زان نبود به سهل آن چنان کایمان به قلب مؤ منان یافت زینت بی توهّم بی گمان کافران را همچنین آراسته گشت در دل آنچه نفس آن خواسته ⏹وجه تشبیه ▫️خداوند متعال در این آیه انسان مؤ من را به آدم زنده ای تشبیه کرده است که در پرتو نور ایمان در میان مردم ، راه می رود و شخص کافر را به مرده ای تشبیه نموده که در امواج ظلمتها و تاریکیها فرو رفته و هرگز از آن خارج نمی گردد . ▫️در قرآن مجید کراراً ((مرگ )) و ((حیات )) به معنای کفر و ایمان آمده که مقصود مرگ و حیات معنوی است و این تعبیر به خوبی نشان می دهد که ((ایمان )) یک عقیده خشک و خالی یا الفاظی تشریفاتی نیست ، بلکه به منزله روحی است که در کالبد بی جان افراد دمیده می شود و در تمام وجود آنها اثر می گذارد . ایمان به خدا ، بینش و درک تازه ای به انسان می بخشد ، روشن بینی خاصّی به او می دهد ، افق دید او را از زندگی محدود مادی و چهار دیوار عالم ماده فراتر برده و در عالمی فوق العاده وسیع سیر می دهد . ▫️ایمان ، آدمی را به خود سازی دعوت می کند و پرده های خود خواهی و خود بینی و تعصّب و لجاجت و هوا و هوس را که همه ظلمت زاست ، از مقابل چشم جان او کنار می زند و حقایقی را می بیند که هرگز قبل از آن قادر به درک آنها نبود . مؤ من در پرتو این نور می تواند راه زندگی خود را در میان مردم پیدا کند و از بسیاری اشتباهات که دیگران به خاطر آز و طمع و . . . گرفتار آن می شوند ، مصون و محفوظ بماند . این که در روایات اسلامی آمده : ((المُؤ مِنُ یَنْظُرُ بِنُورِاللّهِ ؛ انسان با ایمان با نور خدا نگاه می کند)) . اشاره به همین حقیقت است . 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
54 🔅🔅🔅 🗓مثَل نور و ظلمات 2 (اءَوَ مَن کَانَ مَیْتًا فَاءَحْیَیْنَهُ وَجَعَلْنَا لَهُ نُورًا یَمْشِی بِهِی فِی النَّاسِ کَمَن مَّثَلُهُ فِی الظُّلُمَتِ لَیْسَ بِخَارِجٍ مِّنْهَا کَذَا لِکَ زُیِّنَ لِلْکَفِرِینَ مَاکَانُواْ یَعْمَلُونَ) . (سوره انعام 122) ((آیا کسی که مرده بود سپس او را زنده کردیم و نوری برایش قرار دادیم که با آن در میان مردم راه برود ، همانند کسی است که در ظلمتها باشد و از آن خارج نگردد ؟ ! این گونه برای کافران ، اعمال (زشتی ) که انجام می دادند ، تزیین شده (و زیبا جلوه کرده )است )) . 🌿🌿🌿 ◽️مفسّران نوشته اند آیه بالا در شاءن ((حمزه )) ، عموی شجاع پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم و ((ابوجهل )) نازل شده است . روزی ابوجهل به پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم توهین کرد و حمزه طبق معمول در آن روز برای شکار به بیابان رفته بود ، هنگامی که از صحرا بر گشت ، از جریان باخبر شد و سخت برآشفت و یک سر به سراغ ابوجهل رفت و چنان بر سر یا بینی او کوفت که خون از بینی اش جاری شد . سپس به حضور پیامبرصلّی اللّه علیه و آله و سلّم آمد و اسلام را پذیرفت و از آن روز رسماً به عنوان یک افسر رشیداسلام تاواپسین دم عمر ، از این آیین آسمانی دفاع می کرد . ◽️بنا بر این مراد از (مَنْ کان مَیْتاً) حمزه است که به نور اسلام زنده شد و منظور از (کَمَنْ مَثَلُهُ فِی الظُّلُماتِ) ابوجهل است که در دام تاریکیهای کفر وجهالت باقی مانده بود . ▫️از امام سجّادعلیه السّلام روایت شده که فرمود : ((لَمْ یَدْخُلِ الْجَنَّةَ حَمِیَّةٌ غَیْرَ حَمِیَّةِ حَمْزَةِ بْنِ عَبْدِ الْمُطَّلِبِ وَ ذلِکَ حینَ اءَسْلَمَ غَضَباً للنَّبِیِّصلّی اللّه علیه و آله و سلّم فی حَدیثِ السَّلا الَّذی اُلْقیَ عَلَی النَّبِیِّ؛ هر فردی که دارای حمیّت و تعصّب قومی باشد ، به بهشت نخواهد رفت ، جز حمیّت حمزه فرزند عبد المطّلب که به خاطر حمایت از برادر زاده اش ، پیامبر در قضیه شکمبه انداختن بر سر آن حضرت ، غضبناک شد و مسلمان شد)) . ▫️از بعضی روایات نیز استفاده می شود که آیه فوق در مورد ایمان آوردن ((عمار یاسر)) و اصرار ((ابوجهل )) بر کفر نازل گردیده است . به هر حال این آیه همانند آیات دیگر قرآن اختصاص به مورد نزول خود ندارد و دارای مفهوم وسیعی است که در مورد هر مؤ من راستین و هر بی ایمان لجوج صادق است . 👈🏾ادامه دارد..... 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آیت الله 💢سال نو! 🔹مستحضرید که معنای این نیست که زمین چون یک بار به دور شمس میگردد برای ما عید است، ما وقتی عید داریم که حرکت خودمان به مقصد برسد، وگرنه به دور گَشت و الآن هزار و سیصد و نود و پنجمین بار است که از یک نقطه معینی به حساب شروع کردیم که زمین به دور آفتاب میگردد، به ما چه؟ آن متحرّکی است که از آغاز شروع کرده و به انجام رسیده است، ما اگر اهل سیر و حرکت بودیم و به مقصد رسیدیم برای ما عید است! ما عمرمان وقتی کامل است که از جایی شروع بکنیم و به جایی برسیم، نه اینکه از ‌جایی حرکت بکند و به دور بگردد، آن وقت عمر ما زیاد بشود! کسی پنجاه سال عمر دارد که پنجاه مطلب علمی در دست او باشد، نه اینکه زمین پنجاه بار به دور آفتاب بگردد و این آقا بشود پنجاه سال! 🔹 تمام حیثیت و عمر ما به آن ایمان و عمل صالح ماست که ـ إن شاء الله ـ امیدواریم برکات حوزه و دانشگاه نصیب جامعه اسلامی بشود و این جامعه اسلامی را عزیز کند، حکیم کند، کریم کند و ﴿غَیْرَ ذِی عِوَجٍ﴾ کند تا صاحب اصلی آن ـ ولیّ عصر(ارواحنا فداه) ـ ظهور کند. 📼درس تفسیر سوره جاثیه جلسه 13 🍀🍀🍀 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @RAHIGHEMAKHTOOM
13 🔅🔅🔅 💢اصول كلي شناخت قرآن 🔹خدا معلم قرآن ⏪10. خداي سبحان، خود را معلّم قرآن كريم معرفي نمود و تقواي انسانها را شرط فراگيري علوم حقيقي قرار داد و چنين فرمود: (إنْ تتقوا اللّه يجعل لكم فرقاناً)[ سوره‌ي انفال، آيه‌ي 29.]؛ يعني اگر با تقوا بوديد و با پرهيز از تمرّد، دستورات الهي را همواره رعايت كرديد، خداوند نوري كه با آن فرق بين حق و باطل ميسور است، به شما مي دهد و مهم ترين عاملي كه فارِق بين صواب و ناصواب است، همانا قرآن كريم مي باشد و از جمع اين دو مطلب، نصاب آشنايي با قرآن كامل مي گردد. ▫️زيرا از يك طرف مبدأ فيض ياب، قلب انسان پارساست كه در استفاضه‌ي معارف از هر گزندي مصون است و چون انسانْ همانند موجودات ديگر ذاتاً نيازمند به خداي سبحان است، و اين نيازمندي مقوّم ذات هستي اوست، همان طوري كه بي نيازي عين ذات خداوند است، بنابراين، انسان وقتي مي تواند از خداي سبحان فيض دريافت دارد كه همواره وارسته از گناه و پيراسته به پرهيزگاري باشد؛ يعني شرط مذكور، هم در حدوثْ دخيل است و هم در بقا و اگر لحظه اي خود را بي نياز از پروردگار پنداشت، همين پندار شرك آلودْ زمينه‌ي هبوط او را فراهم مي كند و از پيك سخط خداوند، فرمانِ (فاهبط منها)[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 13.]فرا مي رسد. ▫️زيرا تنها شرط بهره برداري از باطن قرآن و آشنايي با آن نور مخصوص، همان پرهيز از گناه است و كسي كه در ابتداي امر، خود را نيازمند مشاهده كند و با فراگيري پاره اي از علوم و آيات حق، خود را مستغني بپندارد و از كسوت زرّين آيات الهي به در آيد: (فانسلخ منها)[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 175.]و اِخلاد به زمين و گرايش به عالم طبيعت پيدا كند: (أخلد إلي الأرض)[ سوره‌ي اعراف، آيه‌ي 176.]، هرگز صلاحيت شاگردي خداوند را نخواهد داشت؛ چون طبق همان آيه‌ي ياد شده، وقتي خداوند فرقان عطا مي كند كه انسان با تقوا باشد. پس، اگر تقوا اصلاً حاصل نشد يا دوام نداشت، فيض خداوند قطع مي گردد. 🌿🌿🌿 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 13 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 💢اصول كلي شناخت قرآن 🔹خدا معلم قرآن ⏪10. خداي سبحان، خود را م
14 🔅🔅🔅 💢اصول كلي شناخت قرآن 🔹خدا معلم قرآن 🔁نتيجه آنكه گرچه فاعل (خدا) تامّ الإفاضه است، ولي قابليت قابل هم لازم است؛ زيرا قرآن كريم، همان طوري كه تقوا و سرسپردگي را شرط لازم براي فيض يابي انسانها از خداوند دانست، طغيان و سركشي از دستورهاي الهي را مانع هرگونه بهره برداري از فيض الهي دانست و در قبال (هُديً للمتقين)[ سوره‌ي بقره، آيه‌ي 2.]چنين فرمود: (أفلا يتدبرون القران أم علي قلوب أقفالُها)[ سوره‌ي محمد(صلي الله عليه و آله و سلم)، آيه‌ي 24.]؛ يعني تقوا مايه‌ي اهتداي متقيان است و طغيان و تمرّد، مايه‌ي محروميت طاغيان. ▫️زيرا پرهيز از گناه، مايه‌ي شرح صدر و گسترش دل است، و تمرّد از دستورهاي الهي، پايه‌ي ضيق صدر و بستن در دل و قفل شدن آن مي باشد. لذا فرمود: (لا تطغوا فيه فيحلّ عليكم غضبي و من يحلل عليه غضبي فقدهوي)[ سوره‌ي طه، آيه‌ي 81.]؛ يعني درباره‌ي حكمْ طغيان نورزيد؛ زيرا طغيان، مايه‌ي غضب خداست و كسي كه مغضوب خدا شد، سقوط مي كند. ▫️اين مطلب عميق به صورت قياس منطقي، چنين تبيين مي شود: «كلّ من طغي يحلل عليه غضب اللّه و كلّ من يحلل عليه غضب اللّه فقد هوي». پس، اگر تقوا شرط صعود به سوي كمال است، طغيانْ مايه‌ي سقوط از آن خواهد بود، و چگونه كسي كه اصلاً واجد تقوا نبوده يا قبلاً واجد آن بوده، ولي بعداً به دام خيال افتاده و خود را بي نياز پنداشته و در اثر اين پندارِ سرابي، خود را ساقط كرده است، توان بهره مندي از قرآن را دارد؟! ▫️تأثير سوء طغيان به قدري زياد است كه در آيه‌ي ياد شده، از سقوط قطعي طاغيان به فعل ماضي ياد شده است. پس، قرآن كه حبل خداست، تنها با تقوا مي توان به آن اعتصام نمود و در نتيجه رفعت يافت، چنان كه وعده‌ي الهي به ترفيع مؤمنان، مخصوصاً عالمان از اهل ايمان، در قرآن تثبيت شده است؛ (يرفع اللّه الذين آمنوا منكم و الذين أُوتوا العلم درجات)[ سوره‌ي مجادله، آيه‌ي 11.]و طغيان، عبارت از رهايي آن حبل الهي است و چون تمام نعمتها و قدرتها از ناحيه‌ي خداوند است، كسي كه با ترك طناب تقوا و رها كردن ريسمان الهي ارتباط خود را از مبدأ كمال و هستي بُريد، يقيناً سقوط كرده، هلاك مي شود. ▫️اميدواريم خداي سبحان به همگان قلب سليم و تقواي كامل اعطا فرمايد تا از معارف قرآن و سخنان اهل بيت عصمت و طهارت(عليهم السلام) بهره مند گردند. 🌿🌿🌿 👈🏾ادامه دارد... 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷ ـ ۶ 📌 الی باید همیشه به یاد های الهی باشد و بداند که اگر خدای تعالی را کند، نعمتش زیاد می شود و اگر کند، الهی برای او سخت خواهد بود. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 احیای زمینه 🔸 اگر ما در جریان موسی دیده ‌ایم كه پیروی از او باعث تسلط بر دریاست و انحراف از دستور او مایه سرگردانی در بیابان صاف است، پس معلوم می ‌شود ﴿وَ لِلّهِ جُنُودُ السَّمَاواتِ وَ اْلأَرْضِ﴾[1] هم آن سپاه خداست، هم این سپاه خداست! این خدا اگر بخواهد توان آن را دارد كه دل ها را پر از پر از و در برابر استقلال و آزادی كند؛ این‌چنین دل ها، هم آن اندیشه ‌های ناب را می ‌پذیرند، هم آن انگیزه ‌های صائب و صالح و را می‌ پذیرند و با تربیت شاگردانی چون می‌ توانند جهان را پر از عدل و داد كنند. وقتی وجود مبارك امیرالمومنین مفاخر اهل بیت را شرح می دهد می‌ گوید پیغمبر از ماست، حسن از ماست، حسین از ماست و مانند آن، بعد جریان مهدی را ذكر می ‌كند كه مهدی این امت از ماست همه به وجود مبارك آن حضرت افتخار می‌ كنند تا جامعه بشریت به ثمر برسد. 🔸 تا كنون درخت انسانیت میوه نداد ﴿وَإِنْ تُطِعْ أَكْثَرَ مَنْ فِی اْلأَرْضِ یضِلُّوكَ﴾[2] روزی بالاخره جامعه بشری باید به برسد و میوه بدهد. آن روزی كه جامعه بشری به ثمر می ‌رسد و میوه ‌اش بار می ‌یابد همه دارد كه میوه علمی اوست، هم دارد كه میوه عملی اوست، روز ظهور است؛ لذا ذات اقدس الهی فرمود همان طور كه ما را زنده می ‌كنیم، را هم زنده می ‌كنیم و اگر آن وحی الهی پیدا كرد بر هر فكر و اراده ‌ای مصمم باشد مسلط است. هیچ كسی در برابر ظهور سلطنت وحی قدرت مقاومت ندارد. انبیای بزرگ وقتی وحی الهی دریافت كردند دستور رسیده است تسلیم محض ‌اند. مستحضرید در سوره «حشر» فرمود این قرآن را كوه نمی ‌تواند تحمل كند ﴿لَوْ أَنْزَلْنا هذَا الْقُرْآنَ عَلی جَبَلٍ لَرَأَیتَهُ خاشِعًا مُتَصَدِّعًا مِنْ خَشْیةِ اللّهِ وَتِلْكَ اْلأَمْثالُ نَضْرِبُها لِلنّاسِ﴾[3] اما همین قرآن را تحمل می‌ كند. انسان كامل در برابر كوه یا آسمان یا زمین و مانند آن ستبرتر است، ولی در برابر ظهور اراده حق است. وقتی به ابراهیم خلیل دستور می ‌رسد كه حرف اینها را گوش نكن ﴿حَرِّقُوهُ وَانْصُرُوا آلِهَتَكُمْ﴾[4] تو را مرعوب نكند این می‌ شود خود را به امواج آتش تسلیم می ‌كند و مانند این در جریان انبیا فراوان است؛ وقتی آن وحی با آن سلطنت در اختیار ولیّ عصر قرار می‌ گیرد، دل های مردم به وسیله آن حضرت متحوّل می ‌شود. [1]. سوره فتح، آیه4 و 7. [2]. سوره انعام، آیه116. [3]. سوره حشر، آیه21. [4]. سوره انبیاء، آیه68. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1380/08/10 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹نزول قرآن به صورت تجلی آن به آن است یا تجافی؟ 🔹آثار نزول بالتجلی قرآن چیست؟ 🔹نزول بالتجافی چه ارتباطی با هرمنوتیک دارد؟ 🔹قرآن در عرصه علوم انسانی طبق این دو دیدگاه چه آثاری را در پی دارد؟ 💠 استاد ملک زاده @rahighemakhtoom
(122) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 تفسير 🔲ايمان اجمالى و تفصيلى به وحى و رسالت ▫️مراد از (ما انزل اليك)، وحى خاص (قرآن و حديث قدسى و...) است كه بر رسول خدا (پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله)) نازل شده و از آن به نبوت خاصه تعبير مى شود و مراد از (ما انزل من قبلك) مطلق وحى و رسالت است كه در عين آن كه به نبوت عامه موسوم است، تعميم و توسعه فردى آن را نيز در بردارد؛ يعنى، ايمان به جميع آنها كه غير از ايمان به جامع آنهاست، لازم است. ▫️سر اين كه در كنار ايمان به مطلق وحى و نبوت عامه، ايمان به وحى خاص و نبوت خاصه ذكر شده، ظاهرا اين است كه اولا اهميت قرآن كريم و رسالت پيامبر اسلام (صلى الله عليه وآله) بيان شود و ثانيا تفهيم شود كه درباره كتابهاى آسمانى و پيامبران آنها افزون بر ايمان اجمالى (كه همان ايمان به نبوت عامه است) ايمان تفصيلى نيز لازم است. البته مقدار تفصيل همان است كه به طور مبسوط در زبان قرآن و لسان عترت طاهرين (عليه السلام) آمده است و آنچه كه مقصوص نيست: (منهم من قصصنا عليك و منهم من لم نقصص عليك) ايمان تفصيلى به آن اصلا مطرح نيست. ▫️ ادامه دارد.... 🍀🍀🍀 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
(122) 🔅🔅🔅 آیه 4 - والذين يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك و بالاخره هم يوقنون 📌 تفسير 🔲 معاد باورى پرهيزكاران ▫️يكى از برجسته ترين ره آوردهاى انبياى الهى معارف و احكام مربوط به معاد است. ايمان به وحى و رسالت بدون اعتقاد به معاد سودمند نيست ؛ زيرا دين همان صراط است و صراط براى مقصد است و اگر مقصدى به عنوان جهان ابد و عالم حساب و قسط و عدل و پاداش و كيفر نباشد، صراط بى معناست. با اين بيان، تناسب و وجه تاخر جمله (و بالاخره هم يوقنون) از (يومنون بما انزل اليك و ما انزل من قبلك) نيز روشن مى شود. ▫️يقين به آخرت در پرتو ايمان به وحى و رسالت حاصل مى شود و به انضمام آن، اركان تقوا كامل مى شود. مهمترين عامل صيانت انسان از تبهكارى همان اعتقاد به قيامت و ياد معاد است: (اخلصناهم بخالصه ذكرى الدار) و آنچه مايه انحراف و ابتلاى به عذاب الهى است، فراموشى قيامت است: (ان الذين يضلون عن سبيل الله لهم عذاب شديد بما نسوا يوم الحساب). ▫️ممكن است كسى از نظر توحيد ذاتى و توحيد خالقى موحد باشدت ولى معتقد به معاد نباشد، همانند وثنيين حجاز كه خدا را خالق آسمانها و زمين مى دانستند: (و لئن سالتهم من خلق السموات والارض ليقولن الله)، ولى به عنوان حكيم عادلى كه روزى را براى حسابرسى و پاداش و كيفر قرار داده است، باور نداشتند، چون اعتقاد به خدايى كه از انسان بازخواست نكند سهل است، ولى اعتقاد به خدايى كه نسبت به دنيا و آخرت ربوبيت دارد، دشوار مسئوليت آور است. ▫️ ادامه دارد.... 🍀🍀🍀 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoo
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت 41:نکته ها و پیام های تفسیری آیه 33و 34 سوره عبس ✳️فإِذَا جَاءَتِ‌ الصَّاخَّةُ (به یاد آرید) آن گاه که ندای مهیب قیامت (به گوش همه خلق) برسد. 🔅🔅🔅 ۱ - وقوع قیامت با غرش هایى کر کننده و ناشى از اصطکاک موجودات، همراه است. (فإذا جاءت الصاخّة) 🔹هر صدایى که از برخورد صخره با صخره اى دیگر یا مانند آن پدید آید صَخّ و صَخیخ نامیده مى شود و «صاخّة» غرشى است که گوش را بکوبد و بر اثر شدت صدا آن را کر سازد(لسان العرب). ۲ - برپایى قیامت، همراه با نفخ صور است.* (فإذا جاءت الصاخّة) 🔹تطبیق «صاخّة» بر قیامت، ممکن است به اعتبار غرشى باشد که از آن در بعضى از آیات دیگر، به نفخ صور یاد شده است. ۳ - وقوع قیامت، حتمى است و فاصله اى با پایان دنیا ندارد. (فإذا جاءت الصاخّة) ۴ - «صاخّه»، از نام هاى قیامت است. (فإذا جاءت الصاخّة) ۵ - قیامت، رخدادى بزرگ و صحنه فریادهاى گوش خراش مردم (فإذا جاءت الصاخّة) 🔹«صاخّة»; یعنى، فریاد شدیدى که گوش ها را کر کند و به حادثه بزرگ نیز اطلاق مى گردد (قاموس). در کشاف آمده است که توصیف قیامت به این وصف، به اعتبار فریاد کشیدن حاضرانِ در قیامت است. 🔅🔅🔅 ✳️يوْمَ‌ يَفِرُّ الْمَرْءُ مِنْ‌ أَخِيهِ‌ آن روز که (از وحشت و هولناکی) هر کس از برادرش می‌گریزد. ۱ - قیامت، روز فرار هر انسانى از برادر خویش است. (یوم یفرّ المرء من أخیه) ۲ - رابطه خویشاوندى - هر چند قوى باشد - براى نجات از سختى هاى قیامت سودى ندارد. (یوم یفرّ المرء من أخیه) فرار از برادر، به معناى تنها گذاشتن او در شداید قیامت است. ۳ - قیامت، روز احساس خطر; حتى از نزدیک ترین خویشاوندان خود* (یفرّ المرء من أخیه) 🔹فرار از برادر، حاکى از خطرى است که باقى ماندن در کنار او، آن را محتمل مى سازد; چه خطرى باشد که فرار از آن سودى نمى بخشد . ۴ - ناتوانى همگان، از مقاومت در برابر سختى هاى قیامت (یوم یفرّ المرء) 🔹فرار مردان - با توجّه به این که ترجیح فرار بر قرار به ویژه براى مرد تحمل نوعى زبونى و حقارت است - نشانگر سنگینى مشکلات قیامت و ناتوانى همه انسان ها از تحمّل آن است. ۵ - حاضران صحنه قیامت، از مؤاخذه دیگران و گرفتن حقوق خود - حتى از نزدیک ترین خویشاوندان - چشم پوشى نخواهند داشت.* (یوم یفرّ المرء من أخیه) 🔹فرار از برادر و ترس از روبه رو شدن با او، حاکى از واقع شدن در مؤاخذه شدید از سوى او است; به گونه اى که شخص گمان مى کند که اگر فرار نکند، گرفتار خواهد شد. ۶ - شدّت گرفتارى مردم در قیامت، مانع پرداختن آنان به حلّ مشکلات دیگران; حتى خویشاوندان خویش (یوم یفرّ المرء من أخیه) 🔹جمله «لکلّ ... شأن یغنیه» در آیات بعد، مى تواند قرینه بر انگیزه فرار در قیامت باشد; یعنى، هر کس آن قدر به خود مشغول است که گوش و چشم خود را بر فریاد و زارى دیگران فرو مى بندد و از درگیر ساختن خود با مسائل آنان مى گریزد. 🌿👈 ادامه دارد.... ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(61) 🔅🔅🔅 ⏪31- نتیجه فرع تکلیف است(برنامه مبتنی بر انجام وظایف تعیین شده از سوی دین) قَالَ رَبِّ إِنِّى دَعَوْتُ قَوْمِى لَيْلاً وَنَهَاراً * فَلَمْ يَزِدْهُمْ دَعَآءِى إِلَّا فِرَاراً(نوح آيه 5-9) (نوح) گفت: پروردگارا همانا من قوم خود را شب و روز دعوت كردم*ولى دعوت من جز بر فرار آنان نيفزود. ☑️ارشاد و تبليغ مردم بايد مستمر باشد. «ليلاً و نهاراً» ☑️اگر زمينه پذيرش نباشد، دعوت شبانه روزى پيامبر هم اثرى ندارد. «ليلاً و نهاراً فلم يزدهم دعاءى الاّ فرارا» ☑️در تبليغ بايد شرايط زمان و مكان و حالات افراد را در نظر گرفت. گاهى بايد سرّى باشد و خصوصى، گاهى علنى و عمومى. «ليلاً و نهاراً... دعوتهم جهارا... اعلنت لهم... اسررت لهم» 🌿👈 ادامه دارد.... ☘☘☘ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مرگ، پایان راه نیست یک حقیقتی است که هرگز از بین نمی رود، بلکه را می میراند و مرگ تحت فشار برخورد انسان با او، لِه می شود و از پا در می آید و انسان وارد صحنه می شود و مرگی دیگر نیست؛ وارد ساهره می شود، مرگی نیست؛ وارد می شود، مرگی نیست. بارها به ما فرمود و فهماند که انسان مرگ را می میراند، نه بمیرد! این حرف برای همیشه تازه است، مشکل این است که خیال می کند مرگ آخر خط است، مرگ است، و تا انسان زنده است باید در و نوش و باشد!! ✅ درس خارج تفسیر قرآن _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۲/۱۴ @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۲ 📌 یکی از صفاتی که باید الی در خود ایجاد کند توکل است، به معنی قرار دادن کسی است که کاری را که او نمی تواند انجام دهد دیگری بتواند انجام دهد. این روحیه اگر در کسی به وجود آمد، طبعاً به خدای تعالی هم به طریق اولی می کند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom