💢اتمام حجت
مَنِ اهْتَدَىٰ فَإِنَّمَا يَهْتَدِي لِنَفْسِهِ ۖ وَمَنْ ضَلَّ فَإِنَّمَا يَضِلُّ عَلَيْهَا ۚ وَلَا تَزِرُ وَازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرَىٰ ۗ وَمَا كُنَّا مُعَذِّبِينَ حَتَّىٰ نَبْعَثَ رَسُولًا(سوره الإسراء آیه 15)
هر کس راه هدایت یافت تنها به نفع و سعادت خود یافته، و هر که به گمراهی شتافت آن هم به زیان و شقاوت خود شتافته، و هیچ کس بار گناه دیگری را به دوش نگیرد، و ما تا رسول نفرستیم (و بر خلق اتمام حجّت نکنیم) هرگز کسی را عذاب نخواهیم کرد.(ترجمه قمشه ای)
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#قرآن
#قرآن_شناسی
💢بهترين معرفي قرآن در تركيب دو آيه نهفته است.
🔰1. آيه اول «ان هذا القرآن يهدي للتي هي اقوم؛ اين قرآن به بهترين و محكمترين راه هدايت ميكند.»[1]
🔰2. چرا چنين ادعايي در قرآن شده مگر چه ميآموزد؟
آيه دوم ميفرمايد «علمكم مالاتكونوا تعلمون؛ به شما چيزي را ميآموزد كه نميتوانستيد بدانيد.»[2]
نه آنكه نميدانستيد، نه! در حيطه قدرت شما نبود كه به اين دانش راه يابيد.
مگر چه دانشي را ميآموزد كه از حوزه آگاهي بشر خارج است؟
🔰3. توضيح اينكه ما انسانها چهار رابطه داريم.
با خود، با جهان، با ديگران و با خداي هستي
اين رابطهها نيازمند ضابطه و قانونمندي است چه چيزي ميتوانست عدهدار شود كه اين ضابطههاي حاكم بر انسان، هستي و ... را پيدا كنيم. نه غريزه ما و نه علم انسان كه در محدوده تجربههاست و نه وجدان بشري و نه عقل محدود و حتي عرفان نميتوانست اين نياز ما را بر آورده كند قرآن كه همانا وحي و ارتباط با علم بينهايت خداوند است اين ضوابط حاكم بر روابط را براي انسان تبيين نمود و نور را به زواياي تاريك زندگي بشر تاباند.
🔰مهمترين موضوع عالم يعني انسان را توضيح داد و اندازه و هدف و مقصد و راه و وسايل او را به زيبائي روشن نمود. موضوعي كه براي همه دانشمندان فلاسفه، عرفا مجهول است.
و سپس انسان را به دست معلمين سپرد كه امين راهند و راه شناس ( اهل الذكر كه به ائمه اطهار«عليهم السلام» تفسير شده) آيا عظمتي بالاتر از اين ميتوان سراغ كرد؟ شما اگر بخواهيد يك ماشين برقي را كه نو خريدهايد به برق بزنيد به كتاب راهنما مراجعه ميكنيد كه دستگاه نسوزد.
قرآن كتاب راهنماي انسان است كه او را نه تنها از صدمات محفوظ ميدارد بلكه به رشد حقيقي خود ميرساند.
📎پی نوشتها:
1. سوره اسراء، آيه، 9.
2. سوره بقره، آيه، 239.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
صوت جلسه دوازدهم.mp3
6.41M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای ششم #صحیفه_سجادیه
💢 موضوع دعا:
در صبحگاه و شامگاه، آفرینش شب و روز و آثار آن بر زندگی انسان
⏺جلسه دوازدهم
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #مجاهدی
🍀🍀🍀
#مدرسه_تعالی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای ۲۳صحیفه سجادیه ۹۴.mp3
13.2M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۱۳
🛄 قسمت: نود و چهارم ۹۴
📌واکاوی دعای 23 #صحیفه_سجادیه
☑️ موضوع دعا:
طلب عافیت و تندرستی در دین و جسم، پناه بردن به خدا از شرّ شیطان و جنیان و مَکر دیگران
📼 سخنران: خادم صفحه قرآنی#رحیق
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا
🌴🌴🌴
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ.اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه مرتبه)خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار میدهی _ قرار بده!اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ«بهجتالدعاء، ص ٣۴٧ »
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 95 نهج البلاغه.mp3
775.6K
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 95 (کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
▪️از کدام فتنه به خدا پناه ببریم؟
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۱۶ تا ۱۱۸ استاد صادقی.mp3
8.71M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 116 تا 118(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
با دلِ خود بسازید
یک بیانی از وجود مبارک #امیر_المومنین (سلام الله علیه) هست که فرمود: صحنه #قلب شما گاهی پژمرده است، گاهی شکوفاست. #دل یک اقبالی دارد، یک ادباری؛ (انّ للقلوب اقبالاً و ادباراً)؛ گاهی دل پژمرده است، گاهی شکوفاست. فرمود: (فاذا اقبلت فاحملوها علی النوافل)، اگر حالش را داشتید؛ آنوقت گذشته از کارهای #واجب ، کارهای #مستحب تان هم انجام بدهید. اگر حالش را نداشتید، #خسته بودید؛ (فاحملوها علی الفرائض)*، فقط به واجب ها اکتفا کنید، هرگز خودتان را فشار نیاورید برای یک امر مستحب! وقتی حالش را ندارید، خودتان را بر مستحبات تحمیل نکنید و مستحبات تان را بر خود تحمیل نکنید؛ فقط آن کارهای واجب را انجام بدهید.
________________________________________________
* نهج البلاغه / حکمت ۳۱۲
✅ نهمین همایش فرهنگی سیاسی دانشجویان سراسر کشور _ مشهد مقدس ؛ ۱۳۸۲/۰۵/۱۸
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_علی
#واجبات
#مستحبات
@rahighemakhtoom
💢دو رکعت عاشقی
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا ارْكَعُوا وَاسْجُدُوا وَاعْبُدُوا رَبَّكُمْ وَافْعَلُوا الْخَيْرَ لَعَلَّكُمْ تُفْلِحُونَ (سوره الحج آیه 77)
ای اهل ایمان، در برابر خدا رکوع و سجود آرید و (با توجه و بیریا و خالص) پروردگار خود را پرستید و کار نیکو کنید، باشد که رستگار شوید.(ترجمه قمشه ای)
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۴ ـ ۳۲ #سوره_کهف
📌یکی مؤمن و دیگری کافر
#سالک الی #اللّه باید از جریان دو مردی که یکی #مؤمن و دیگری #کفران کننده #نعمت پروردگار بودند عبرت بگیرد. #کفران کننده وقتی چشمش به باغها و ثروتش افتاد، از خدا #غافل شد، منکر #قیامت گردید، خدا را فراموش کرد و هر چه آن مرد #مؤمن خواست او را متذکر پروردگار کند، از #خواب غفلتش بیدار نشد تا آنکه وقتی تمام #ثروتش از بین رفت، گفت: ای کاش من از پروردگارم #غافل نمی شدم و اموالم را #شریک خدایم قرار نمی دادم.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💢امت را دریاب
از پا فتادگانیم بگذر زما و مگذار
ما را در این بیابان ای میر شهسواران
☘️☘️☘️
السلام علیک یا امیرالمومنین
دستم بگیر یا علی مددی
🔅🔅🔅
و السلام علیک یا بقیه الله
@rahighemakhtoom
#تفسیر_تسنیم_جلد_دوم (140)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_بقره #بقره
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
✳️آیه 6 - ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم ام لم تنذرهم يومنون
☑️لطايف و اشارات
⏪4- دو عامل حق پذيرى
🔹بينش توحيد كه آفرينش انسان بر آن اساس است و گرايش فطرى وى به حق، دو عامل اصلى (علمى و عملى) حق پذيرى اوست و هدف بعثت انبيا(عليهم السلام) نيز با استمداد از تعليم كتاب و حكمت از يك سو و تزكيه از سوى ديگر، اثاره و شكوفا كردن همين دو دفينه عقلى (عقل نظرى و عملى) است.
🔹مردم با تقوا بر اثر داشتن اين دو شرط، در بهره ورى از وحى كاميابند، ولى كافران بر اثر تيرگى جهل و تاريكى جحدا از توفيق پذيرش حق محرومند، چون جاهل جاحد هرگز از مدار هواى خويش جدا نمى شود و اگر كسى برخى از علوم را فراگيرد و برخى ديگر بر اثر بين الرشد بودن معلوم وى باشد، او عالما عامدا حق را نمى پذيرد و يا اگر موقتا آن را پذيرفت فورا از آن نكول مى كند، چنانكه خداوند از ارتجاع و ارتداد او بعد از روشن شدن حق خبر داده است: (ان الذين ارتدوا على ادبارهم من بعد ما تبين لهم الهدى الشيطان سول لهم).
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 15: محتوای کلی تفسیری آیات 27تا 33 سوره نازعات
أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها«27» رَفَعَ سَمْکَها فَسَوّاها«28» وَ أَغْطَشَ لَیْلَها وَ أَخْرَجَ ضُحاها«29» وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها«30» أَخْرَجَ مِنْها ماءَها وَ مَرْعاها«31» وَ الْجِبالَ أَرْساها«32» مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ«33»
آیا آفرینش شما سخت تر است یا آسمانی که او بنا کرده؟ سقفش را برافراشت و آن را استوار ساخت.شبش را تیره و روزش را روشن گرداند.بعد از آن،زمین را گسترش داد.و از آن آب و چراگاه بیرون آورد.و کوهها را استوار و پابرجا گردانید.تا وسیله برخورداری شما و چارپایان شما باشد.
🧾پیام ها:
1- در تبلیغ،شیوه سؤال بسیار مفید است. «أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ»
2- بهترین راه خداشناسی،توجّه به نعمت های اوست.باید از محسوسات برای پی بردن به معقولات استفاده کرد. «رَفَعَ سَمْکَها فَسَوّاها»
3- دنیا برای ماست،نه ما برای دنیا. «مَتاعاً لَکُمْ»
4- در کامیابی های مادی،انسان و چهارپا در کنار هم هستند.(آنچه مایه امتیاز انسان است کمالات معنوی است.) «مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ»
5-نعمت ها برای بهره گیری انسان است،تحریم ها و ریاضت های نابجا بی معنا است. «مَتاعاً لَکُمْ وَ لِأَنْعامِکُمْ»
6- گسترش زمین و گردش آن در فضا،بعد از آفرینش آسمان ها بوده است. «وَ الْأَرْضَ بَعْدَ ذلِکَ دَحاها»
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_نور
#قرائتی
#تفسیر_سطح_متوسط
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
نگاشت 16: تفسیر صوتی آیات 27تا 33 سوره نازعات
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی
🍀🍀🍀
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه حضرت امام هادی سلام الله علیه
📜 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم و از قرآن کمک بگیریم
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هود5.mp3
8.49M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_هود #هود
#جلسه 5
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #هود را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (79)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
⏪48- رفتار توام با احترام با مخاطبان
يَاصَاحِبىَِ السِّجْنِ ءَ أَرْبَابٌ مُّتَفَرِّقُونَ خَيرٌْ أَمِ اللَّهُ الْوَاحِدُ الْقَهَّارُ(یوسف/39)
اى دو زندانى، آيا خدايان متعدد بهتر است يا اللَّه آن خداوند يكتاى غالب بر همگان؟
🔅🔅🔅
1.مردم را با محبّت و عاطفه، صدا بزنيد. «يا صاحِبَيِ»
2.براى بيدار ساختن فطرت افراد، از چاشنى محبّت و احسان استفاده كنيد. «يا صاحِبَيِ» ...
3.انسان در برابر هم نشينان خود نيز مسئول است. «يا صاحِبَيِ السِّجْنِ»
4.از مكانها و زمانهاى حسّاس براى تبليغ استفاده كنيد. «يا صاحِبَيِ السِّجْنِ أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ» ... (يوسف در زندان همين كه مىبيند به تعبير خواب او نياز دارند، فرصت را غنيمت شمرده و تبليغ مىكند.)
5.پرسش و مقايسه، يكى از راههاى ارشاد و هدايت است. «أَ أَرْبابٌ مُتَفَرِّقُونَ خَيْرٌ»
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
💢دست امام زمان بر سر مردم
﴿هُوَ الَّذِی أَرْسَلَ رَسُولَهُ بِالْهُدَی وَ دِینِ الْحَقِّ لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً﴾.
در چند جای قرآن، ذات اقدس الهی وعده پیروزی اسلام داده است. به هر حال جهان به حق آفریده شد و باید به حکومت حق ختم بشود و روزی میرسد که بشر عاقل میشود و چون عاقل شد، استحقاق حکومت الهی را خواهد داشت. این چه معجزهای است که وجود مبارک ولیّ عصر(ارواحنا فداه) میکند که در زمان ظهور آن حضرت دستِ بیدستی پروردگار بر سرِ مؤمنان و بشریتِ آن روز کشیده میشود به برکت حضرت که «فَجَمَعَ بِهَا عُقُولَهُمْ وَ کَمَلَتْ بِهِ أَحْلَامُهُمْ»؛[الکافی (ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص 25.] عقل مردم بالا میرود، وقتی عقل مردم بالا رفت نه استکبار و صهیونیسم را تحمّل میکنند و نه اَذناب و اَقمارشان، مثل آل سعود را تحمّل میکنند. وقتی عاقل شدند جز حق و جز پیغمبر و جز اهل بیت، اَحدی را نمیپذیرند. آن روز است که ﴿لِیُظْهِرَهُ عَلَی الدِّینِ کُلِّهِ وَ کَفَی بِاللَّهِ شَهِیداً﴾.
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
🆔 @a_javadiamoli_esra
💠 بلای حَسَن
🔹 وظیفه در شرایط كنونی این است كه ﴿وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا﴾؛ اگر در همه موارد #صابر_و_بردبار باشید، چه درباره مسایل مالی متّقی باشید تا در امتحان سرافراز باشید و چه در مسئله جان در جهاد #باتقوا باشید تا سرافراز باشید، چه در مسئله این جنگ های روانی و شنیدن تهمت های ناروا #صابر_و_باتقوا باشید تا سرافراز باشید به مقصد می رسید و باید هم صابر و باتقوا باشید! چرا؟ ﴿فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾.[1]
▫️ انبیای بزرگی را كه تصمیم های مهم داشتند اینها را می گفتند اولوالعزم هستند؛ یعنی صاحب شریعت اند. گرچه در هر امر جزئی انسان با #عزم كار می كند، ولی ذات اقدس الهی در مسایل مهم خانوادگی هم كلمه عزم را به كار می برد ﴿وَ إِنْ عَزَمُوا الطَّلاقَ﴾[2] یا ﴿لا تَعْزِمُوا عُقْدَةَ النِّكاحِ﴾[3] این كارهای تشكیل خانواده یا انحلال خانواده كار جزئی نیست، از آن به عنوان عزم یاد كرده است. لقمان هم وقتی فرزندش را نصیحت می كند، به صبر و بردباری نصیحت می كند، آن وقت استدلال می كند می گوید: ﴿إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُورِ﴾؛ یعنی «من الامور التی یجب او ینبغی ان یعزم علیها»، ﴿وَ اصْبِرْ عَلی ما أَصابَكَ إِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾،[4] نوع موارد اینچنین است مخصوصاً صبر و مقاومت این ﴿مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾ است. در این آیه محل بحث هم ذات اقدس الهی فرمود این ﴿مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾ است؛ یعنی از اول باید بدانید این خطر هست، نباید بگویید ما نمی دانستیم یا ﴿جَعَلَ فِتْنَةَ النّاسِ كَعَذابِ اللّهِ﴾[5] اینها را با هم خلط نكنید، اینها فرق دارد.
🔹 ﴿لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُمْ وَ لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْكِتابَ مِنْ قَبْلِكُمْ وَ مِنَ الَّذینَ أَشْرَكُوا أَذًی كَثیرًا﴾ این ضمن اینكه زمینه ای است برای بحث های بعد می تواند تتمه آیات جریان اُحد هم باشد، چون همه این #آزمون_های_سخت مالی و جانی و حیثیت، در همان جریان جنگ #اُحد و #حمراء_الاسد و مانند آن بود ﴿وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِكَ مِنْ عَزْمِ اْلأُمُور﴾؛ یعنی اگر #صابر_و_متقی باشید، این اطلاع شما به صورت #بلای_حسن در می آید. وقتی امتحان، انسان سرافراز شد، برای او بلای مبین و حسن می شود.
▫️ درباره حضرت ابراهیم فرمود: ﴿وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ﴾[6] شما هم در این موارد امتحان، حالا امتحان #مال یا امتحان #نفس یا امتحان #عرض «فَأَتَمَّهُنَّ» می شود. اگر﴿وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهیمَ رَبُّهُ بِكَلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ﴾ اینها هم جزء #كلمات_الهی است، آن وقت اگر شما این باصبر و باتقوا از عهده این مواد یاد شده برآیید، اینها را اتمام كردید، از این به بعد می توانید به عنوان #فرزندان_ابراهیم معرفی بشوید كه ذات اقدس الهی او را پدر مسلمین معرفی كرده و فرمود: ﴿مِلَّةَ أَبیكُمْ إِبْراهیم﴾[7]، ﴿لَتُبْلَوُنَّ فی أَمْوالِكُمْ وَ أَنْفُسِكُم﴾ این گونه از موارد، چون انسان خیال می كند كه مال برای اوست، ذات اقدس الهی مال را به خود انسان اسناد داده است كه می گوید مال برای شماست و شما مال خود را در راه خدا صرف بكنید. بعد انسان وقتی كه می خواهد صرف بكند، می بیند كه جز به #عنایت_الهی چیز دیگر نیست، در مال خدا به عنایت و توفیق الهی می خواهد تصرف بكند.
[1]. سوره آل عمران, آیه186.
[2]. سوره بقره، آیه 227.
[3]. سوره بقره، آیه 235.
[4]. سوره لقمان, آیه17.
[5]. سوره عنکبوت، آیه 10.
[6]. سوره بقره، آیه 124.
[7]. سوره حج، آیه 78.
#سالروز_غزوه_حمراء_الأسد
#صبر_و_تقوا
#کلمات_الهی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه آل عمران جلسه 306
تاریخ: 1370
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آيات ۴۵ ـ ۴۶ #سوره_کهف
📌#زندگى_دنيا
سالك الى اللّه بايد بداند كه زندگى #دنيا بسيار بىارزش است و مال و فرزندان اگر #صالح باشند، سبب شيرينى زندگى #دنيا است. ولى اگر كسى بتواند #كار پر ارزشى در #دنيا براى خود باقى بگذارد، #ارزشش بهتر، #شيرينىاش #لذّتبخشتر و بقائش بيشتر خواهد بود.
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌نعمت باران
وَأَنْزَلْنَا مِنَ السَّمَاءِ مَاءً بِقَدَرٍ فَأَسْكَنَّاهُ فِي الْأَرْضِ ۖ وَإِنَّا عَلَىٰ ذَهَابٍ بِهِ لَقَادِرُونَ(سوره المؤمنون آیه 18)
و ما آب را به قدر معین از آسمان نازل و در زمین ساکن ساختیم و محققا بر بردن و نابود ساختن آن نیز قادریم.(ترجمه قمشه ای)
📎تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 25
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
☑️هفتم. تفسير قرآن به قرآن، انحاء گونه گون دارد كه برخي از آن صُوَرْ سَهْل و بعضي از آنها صَعْب مي باشد. بعضي از اقسام آن به قدري سهل است كه شايد عنوان تفسير قرآن به قرآن از آن منصرف باشد؛ چنان كه برخي به قدري پيچيده است كه به دشواري به ذهن مفسّر فحّاصِ متّتبع مي آيد و چون پيوند آيات مورد تفسير هميشه از سنخ واژه ها نيست، شايد برخي آن را از سنخ تفسير قرآن به قرآن ندانند. به هر تقدير، عنوان تفسير قرآن به قرآن، نه داراي مرزبندي لغوي است و نه داراي حقيقت شرعيّه؛ بلكه وابسته به عمق غَوْص مفسّر دريانورد يا به سَمْك و اوج مفسّر آسمان سا و فضا نورد مي باشد؛ تا چه اندازه با علم حصولي پرواز كند يا چه مقدار به علم حضوري غوّاصي نمايد.
🔰برخي از انحاء تفسير قرآن به قرآن عبارت است از:
▫️1. گاهي صدر آيه، قرينهي ذيل آن قرار گيرد يا ساقهي آن شاهد صدر آن گردد كه در اين قسم از تفسير، بخش مفسِّر (به كسر) متّصل به بخش مُفَسّر (به فتح) است.
▫️2. گاهي از ظهور سياق آيات يا هدف نهايي آنها، معناي آيه اي روشن مي شود كه در اين قسم، گرچه مفسّر (به كسر) و مفسَّر (به فتح) به هم مرتبطاند، ليكن پيوند آنها از قبيل اتّصال لفظي نيست.
▫️3. گاهي از ذكر مبتداء يا خبر و نيز از ذكر شرط يا جزاء، مقدّم يا تالي در آيه اي، معلوم مي شود آنچه از اين عناوين در آيهي ديگر حذف شد، چه چيز بوده است، اين قسم ممكن است به هم اتّصال لفظي داشته باشند و ممكن است از هم منفصل باشند.
▫️4. گاهي از تصريح به علت يا معلول، از ذكر علامت يا دليل، از تعرّض لازم، ملزوم، ملازم و يا متلازم در آيه اي، مي توان فهميد آنچه در آيهي ديگر از اين عناوين حذف شده است، چه چيز بوده است.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#سرچشمه 25 #قرآن_شناسی #تفسیر 🔅🔅🔅 ⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير بسم اللّه الر
👆🏽👆🏽👆🏽
▫️5. گاهي آياتِ مورد تفسير به يك ديگر، هيچ گونه اشتراكي در واژه با هم ندارند تا به رهنمود المعجم المفهرس و مانند آن بتوان آيات مناسب را گردآوري كرد؛ بلكه فقط پيوند معنوي با همديگر دارند؛ نظير عنوان اب، و عنوان والد؛ چون عنوان اب، گرچه بر پدر اطلاق مي شود، ليكن اطلاق آن بر غير پدر مانند عمو، هم در قرآن آمده؛ نظير: (أم كنتم شهداء إذ حَضَرَ يعقوبَ الموتُ إذ قال لبنيه ما تعبدون من بعدي قالوا نعبدُ إلهك و إله ابائك إبراهيم و إسماعيل و إسحق إلهاً واحداً و نحن له مسلمون).[ سورهي بقره، آيهي 133.]
🔹زيرا در اين آيه، يكي از آباء حضرت يعقوب، جناب اسماعيل شمرده شد؛ با اينكه حضرت اسماعيل، عموي جناب يعقوب فرزند اسحاق بود، نه پدر وي؛ بنابراين، عنوان اَبْ، همان طوري كه بر پدر اطلاق مي شود، بر غير پدر مانند عمو هم اطلاق مي شود.
🔹لذا در جريان پدر حضرت ابراهيم، ترديد و تأمل پديد مي آيد كه آيا پدر وي، آزر بت پرست بود يا نه؟ آنچه از آيهي (و إذ قال إبراهيم لأبيه ازر أتتخذ أصناماً الهة...)[ سورهي انعام، آيهي 74.]و آيات 42 از سورهي مريم و 52 از سورهي انبياء و 70 از شعراء و 85 از صافات و 26 از زخرف و 114 از توبه و...، بر مي آيد اين است كه اب حضرت ابراهيم مُوحّد نبود؛ امّا آيا اين اَبْ، همان پدر بود يا غير پدر و آيا پدر حضرت ابراهيم موحّد بود يا نه، از هيچ كدام از اين دو مطلب آيات مشتمل بر عنوان اَبْ استظهار نمي شود.
🔹ليكن هر دو مطلب را مي توان از آيهي ديگر كه واژهي والد در آن به كار رفت،نه كلمهي اَبْ استنباط كرد؛ يعني هم فهميد كه آزر بت پرست پدر حضرت ابراهيم(عليه السلام) نبود و هم شخص ديگري كه پدر حضرت ابراهيم بود و نام او در قرآن نيامد، مُوحّد بود و مشرك نبود؛ زيرا خداوند چنين فرمود:
✔️1. براي پيامبر و براي مؤمنان، سزاوار نيست و حقّ ندارند براي مشركان طلب آمرزش كنند؛ هرچند آن مشركان از نزديكان آنها باشند.[ سورهي توبه، آيهي 113.]
✔️2. طلب آمرزش حضرت ابراهيم براي اَبِ خود، فقط به جهت وعدهي تشويقي او بود؛ آنگاه كه كاملاً روشن شد كه او (اَبْ) دشمن خداوند است، از او (اَبْ) تبرّي و بيزاري جسته است[سورهي توبه، آيهي 114.](يعني ديگر براي اب استغفار نكرد).
3✔️. حضرت ابراهيم(عليه السلام) در دوران سالمندي و پيري يعني در اواخر زندگي خود، در نيايش چنين گفت: (ربّنا اغفر لي و لوالدي و للمؤمنين يوم يقوم الحساب)[ سورهي ابراهيم، آيهي 41.]؛ يعني پروردگار ما! مرا و والد و والده ام و مؤمنين را روزي كه حسابرسي برپا مي شود، بيامرز! از اينجا دو مطلب ياد شده استنباط مي شود: يكي آنكه آزر بت پرستْ پدر حضرت ابراهيم نبود؛ زيرا آن حضرت(عليه السلام) بعد از روشن شدن شرك و دشمني آزر با خدا، از او بيزار و تبرّي جست و ديگر براي او آمرزش طلب نكرد و مطلب ديگر اينكه براي والد و والدهي خويش در دوران پيري استغفار كرد. معلوم شود كه پدر و مادر آن حضرت شايستهي طلب آمرزش بوده اند؛ يعني چونان مؤمنين ديگرْ اهل ايمان بودند؛ نه اهل شرك.
🔹اين قسم از تفسير آيه به آيه، در اثر پيوند معنوي مطالب آنها با يك ديگراست؛ نه پيوند واژه. گرچه كلمات آيات مزبور از نظر زبان و لغت به هم نزديك اند و همين نزديكي واژگان مي تواند كمكي براي برقراري ارتباط بين آيات ياد شده باشد؛ ليكن از سنخ تفسير قرآن به قرآن در محدودهي واژه هاي مشترك نيست. اين گونه جمع بندي بين آيات در تفسير روح المعاني آلوسي نيز ديده مي شود؛[ روح المعاني، ذيل آيهي 41 از سورهي ابراهيم(عليه السلام).]همان طوري كه در تفسير الميزان مبسوطاً تحليل شده است.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👆🏽👆🏽👆🏽 ▫️5. گاهي آياتِ مورد تفسير به يك ديگر، هيچ گونه اشتراكي در واژه با هم ندارند تا به رهنمود الم
👇🏽👇🏽👇🏽
▫️6 . گاهي آيات هم آواي تفسيري نسبت به يك ديگر، نه تنها اشتراكي در واژگان مأخوذ در آن آيات ندارند، بلكه كلمات مذكور در آنها نزديك به هم نيستند و فقط پيوند عميق مفهومي بين آنها مي تواند براي برخي راه گشاي تفسير آيه به آيه باشد.
🔹مثلاً آيهي (لو كان فيهما الهة إلاّ اللّه لفسدتا فسبحان اللّه ربّ العرش عمّا يصفون)،[ سورهي انبياء، آيهي 22.]سند برهان «تمانع» معروف است كه محور بحث هاي مهم كلامي و فلسفي است. برخي در تلازم مقدّم و تالي ترديد دارند و چنين مي پندارند كه اگر خدايان متعدد در اثر علم به واقع و نزاهت از جاه طلبي و غرض ورزي، همگي مصلحت جهان آفرينش را در اصل ايجاد و كيفيّت پرورش آن اعمال نمايند، محذور فساد و تباهي رخنه نمي نمايد.
🔹زيرا منشأ فساد يا جهل خدايان به مصالح واقعي جهان است يا جاه طلبي و غرض ورزي و خدايان از گزند جهل علمي و آسيب جهالت عملي مصون اند. چه مي شود كه خدايان متعدد باشند و جهان را مطابق با واقع و نفس الامر كه بيش از يك چيز نيست، بيافرينند و اداره كنند.
🔹چون چنين شبهه اي براي بعضي مطرح بوده و توان دفع آن را نداشتند، لذا برهان تمانع را به برهان «توارد علل» ارجاع داده و مي دهند و در اثر استحالهي توارد دو علت مستقل بر معلول واحد، آيهي مزبور را تفسير مي نمايند و برهان تمانع فلسفي و كلامي را توجيه مي كنند؛ ليكن با تدبّر در برخي آيات ديگر كه همين مطلب تمانع را به صورت تمثيل بيان مي نمايد، معناي آيهي سوره انبياء روشن مي شود و برهان تمانع، بدون ارجاع به برهان توارد علل متعدد بر معلول واحد، تماميّت خود را باز مي يابد و از هر نقد موهوم يا متوهّمي آزاد خواهد بود.
🔹آن آيهي تمثيلي اين است: (ضرب اللّه مثلاً رجلاً فيه شركاء متشاكسون و رجلاً سلماً لرجلٍ هل يستويان مثلاً الحمد للّه بل أكثرهم لا يعلمون)[ سورهي زمر، آيهي 29.]؛ يعني خداوند براي اثبات توحيد ربوبي خود، جريان ساده اي را به عنوان مَثَل بازگو كرده است و آن اينكه اگر يك خدمتگزار، تحت فرمان دو فرمانرواي ناسازگار با هم قرار گيرد و يك خدمتگزار، تحت فرمان يك فرمانروا واقع شود، آيا كيفيت زندگي، فعاليت و كوشش، و نظم و هماهنگي اين دو خدمتگزار همسان است يا يكي منظم، منسجم و هماهنگ و آرام و ديگري همواره مبتلا به تشتت، ناهماهنگي و سر در گمي است؟ يقيناً اين چنين نيست كه كيفيت ادارهي امور دو خدمتگزار مزبورْ متساوي باشد؛ بلكه حتماً فرق دارد.
🔹اگر بيش از يك خدا بخواهند جهان را بيافريند و آن را اداره نمايند، حتماً آن جهان، نا هماهنگ و غير منسجم خواهد بود و چون جهان كنوني منسجم و هماهنگ است، حتماً تحت تدبير يك خدا واقع مي باشد؛ البته تقرير عقلايي اصل قياس استثنايي چنان كه قبلاً بازگو شد، به عهدهي مستمع واعي چونان عقل خردورز مُتدرّب به قانون حوار و اصول استدلال است؛ ليكن آن نكتهي محوري كه به وسيلهي آيهي تمثيلي استفاده مي شود و در تقرير تلازم مقدّم و تالي در آيهي انبياء سهم كليدي دارد، اين است كه اگر خدايان ْمتعدد باشند، حتماً متشاكس و ناسازگار مي باشند.
🔹منشأ ناهماهنگي آنان، نه جهل علمي است تا كسي بگويد: خدا آن است كه به همه چيز عالم باشد و نه جهالت عملي و غرض ورزي جاه طلبانه است تا گفته شود: خداوند آن است كه از آسيب اغراض و گزند غرايز بشري و امكاني معصوم و مصون باشد؛ بلكه منشأ ناهماهنگي ضروري و تشاكس اضطراري آن است كه:
▪️يك. خداوند بسيط محض است و هيچ گونه تركّبي در او نيست.
▪️دو. خداوند همهي كمالهاي علمي و عملي را داراست.
▪️سه. خداوند چون بسيط است و جامع همهي كمالهاي علمي و عملي مي باشد، تمام آن كمالها كه يكي از آنها علم ازلي و نامتناهي است، عين ذات او خواهد بود و نه جزء ذات و نه خارج از آن.
▪️چهار. چون ذاتها متباين اند، علمها هم كه عين ذات است، متباين خواهد بود.
▪️پنج. چون غير از خداوند، چيزي در جهان نيست تا خداوندْ كار خود را مطابق با آن و برابر با آن و در سنجش با ميزان آن انجام دهد، پس سخن از واقع، نفس الامر و مانند آن بعد از افاضه خداوند مطرح است؛ نه در عرض خداوند و قبل از افاضهي او؛ يعني هرگز نمي توان گفت: خداوند، جهان را مطابق با مصلحت نفس الامر آفريد؛ زيرا اصل مصلحت، نفس الامر و هر چيزي كه فرض شود و غير از ذات خداوند باشد، فعل، مخلوق و محتاج به اوست.
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👆🏽👆🏽👆🏽 ▫️5. گاهي آياتِ مورد تفسير به يك ديگر، هيچ گونه اشتراكي در واژه با هم ندارند تا به رهنمود الم
▪️شش. تنها واقعيّت هستي، خودِ خداوند مي باشد و چون فرض شد دو خداوند، دو ذات متباين، دو علم متشاكس، دو تشخيص متنازع وجود دارد، قطعاً جهاني كه بخواهد يافت شود، متشاكس، متنازع، متفاطر، متداعي به انفكاك و متشتّت خواهد بود و چون جهان كنوني منزّه از صفات سلبي ياد شده است، چنان كه در آيهي (الّذي خلق سبع سموات طباقاً ما تري في خلق الرحمن من تفاوت فارجع البصر هل تري من فطور)[ سورهي ملك، آيهي 3.]، به نفي انفطار، انثلام، شكاف و ناهماهنگي جهان اشاره شده است پس مي توان به توحيد ربوبي اعتقاد پيدا كرد و هرگونه شرك ربوبي را نفي نمود.
🛄با اين تحليلْ سداد، صواب و اتقان برهان تمانع، همچنان محفوظ مي ماند و نيازي به ارجاع آن به برهان توارد علل نخواهد بود و قسمت مهمّ تتميم برهان تمانع به همين آيهي تمثيلي سورهي زمر است كه در آن به نحو ضرورت، متشاكس و متنازع بودن دو خدا به عنوان اصل مسلّم، اخذ شده است.
⏪ ادامه دارد...
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom