eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
‌ پرستش حقیقی آن نیست که فقط وسیله‌ای برای نجات دادن انسان از یکنواخت بودن زندگی باشد. پرستش حقیقی آن نیست که به وسیلۀ آن، انسان موقعیتی مطلوب برای خود در جامعه به دست بیاورد. پرستش حقیقی آن نیست که انسان به وسیلۀ آن، خود را در برابر سختی‌ها و خشونت‌های زندگی تخدیر کند و خود را از احساس تلخی ناگواری‌ها و مشقت‌ها نجات دهد. پرستش حقیقی آن نیست که آدمی آن را روپوشی برای جهل‌ها و بی‌خبری‌های خود قرار دهد. پرستش حقیقی آن نیست که با نیت منفعت‌طلبی و به دست آوردن رفاه، برای خودِ طبیعی انجام دهد. اینکه پرستش در موارد مذکور، پرستش حقیقی نیست، از نظر موضوع معبود تفاوتی ندارد که خدا باشد یا بت و یا دیگر موضوعات. پرستش حقیقی عبارت است از: قرار گرفتن در مسیر کمال با کمیت و کیفیتی که برای انسان امکان‌پذیر است. این پرستش که ابتهاج و شکوفایی حقیقی روح است و بدون وصول به آن مقام، هرگونه ادعای تکامل و ابتهاج و سرور واقعی و شکوفایی روح، قطعاً خلاف واقع است، با هرگونه معامله‌ای مخالف است، اگرچه قیمت درخواست‌شده، خود وصول به كمال باشد، و این همان اصلی است که عرفا و انسان‌شناسان دربارۀ «گردیدن» تکاملی می‌گویند: «کسی که عرفان را فقط برای عارف شدن دریابد و بپذیرد، او در مسیر عرفان حقیقی قرار نگرفته است». جعفری، محمدتقی. ترجمه و تفسیر نهج‌البلاغه. ج ۶، ص ۲۴۷. ویراست جدید، سال ۱۳۹۸ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حضرت آیت الله جوادی آملی ...امیرالمؤمنین[علیه السلام] بعد از دفن آن حضرت، رو به قبر مطهر [صلّی الله علیه و آله و سلّم] کرد و عرض کرد: یا رسول الله! فاطمه می‌آید و جریان را یکی پس از دیگری به عرض شما می‌رساند که ما هر مصیبتی را برای حفظ دین تحمل کرده‌ایم و چیزی را فروگذار نکرده‌ایم. همه جمع شدند که فاطمه را بکوبند؛ چون می‌د‌انستند مقام [سلام الله علیها] مقامی است که اگر محفوظ بماند، ولایت محفوظ می‌ماند، امامت محفوظ می‌ماند. او را در هم کوبیدند تا و امامت را زیر سؤال ببرند. همه این مطالب را دخترت با تو در میان می‌گذارد؛ آن‌گاه عرض کرد: اگر من اینجا بنشینم، نه برای آن است که در برابر قضای الهی عاجزم و صابر نیستم و اگر برخیزم و بروم، نه برای آن است که قدرت صبر ندارم، از کنار قبر فاطمه‌ای که فقط خود اهل بیت(علیهم السلام) می‌دانند، خداحافظی کرد و از کنار با یک اندوهی برگشت و بچه‌ها را هم با تجلیل از کنار قبرِ مادر به دور برد و به همراه خود به منزل برد. بچه را در کمال مهربانی باید از کنار نعش پدر و مادر یا از کنار قبر پدر و مادر دور برد؛ اما«لا یوم کیومک یا ابا عبدالله»، ابی‌عبدالله[سلام الله علیه] در کنار نعش پدر می‌گفت: من همین جا می‌مانم؛ عدّه‌ای از سربازان عمر سعد کشان کشان دختر ابی‌عبدالله را از کنار نعش پدرش ... «السلام علیکم یا اهل بیت النبوة ومعدن الرسالة ومختلف الملائکة ومهبط الوحی ومعدن الرحمة ورحمة الله وبرکاته» 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 106. #مثل #سراب #بیابان #تشنه #ابر #تاریکی #نور 🔅🔅🔅 ⏪29- مَثَل سراب و ظلمات (موضوع
107. 30- مَثَل عنکبوت (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت) ((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) . 🔅🔅🔅 🔰وجه تشبیه در این جا معبودهای باطل و اولیا و رهبران غیر الهی ، به ((خانه عنکبوت )) تشبیه شده اند که سست ترین و بی پایه ترین خانه هاست ، زیرا نه دیوار دارد و نه سقف و نه در و پیکر که بتواند صاحبش را از گرما و سرما و غیره حفظ کند و به اندازه ای سست است که با اندک بادی می لرزد و تار و پودش در هم می ریزد . 🔹افرادی که به غیر خدا تکیه نموده و سرپرستانی ، جز رهبران الهی برای خود برمی گزینند ، به خود ((عنکبوت )) تشبیه گردیده اند که چنین خانه سستی برای خویش اتّخاذ می کند . بنا بر این ، وجه شباهت در این تشبیه ((سستی و بی اعتباری )) است . 🔹در امثال و ادبیات فارسی گاهی برای سستی و بی اعتباری چیزی به ((تار عنکبوت )) نیز مثل می زنند : چنانکه می گویند : ((از آنچه عنکبوت بافد ، جامه نشاید دوختن )) . 🔹صاحب ((بحرالحقایق )) می گوید : ((عنکبوت هر چند بر خود می تند ، زندان برای نفس خود می سازد و قید بر دست و پای خود می نهد . پس خانه او محبس او است . همچنین کسانی که بدون خدا اولیا گیرند ، یعنی پرستش هوا و محبّت دنیا و متابعت شیطان می کنند ، به سلاسل و اَغْلال و وِزْر ووَبال مقید گشته روی خلاصی ندارند و عاقبت در مهلکه نیران و دَرکه بُعْد و حِرمان افتاده ، معاقب و معذّب گردند)) . (330) 🔹((شیخ عطّار)) بی ثباتی و بی اعتباری دنیا را به ((خانه عنکبوت ))و اندوخته های دنیا پرستان را به ((مگس صید شده در آن )) تشبیه نموده است ، چنانکه می گوید : دیده آن عنکبوت بی قرار در خیالی می گذارد روزگار پیش گیرد وهم دور اندیش را خانه ای سازد به کنجی خویش را بوالعجب (331) دامی بسازد از هوس تا مگر در دامش افتد یک مگس بعد از آن خشکش کند در جایگاه قوت خود سازد از او تا دیرگاه ناگهی باشد که آن صاحب سرای چوبی اندر دست برخیزد ز جای خانه آن عنکبوت و آن مگس جمله ناپیدا کند در یک نفس هست دنیا آنکه در وی ساخت قوت چون مگس در خانه آن عنکبوت (332) خاقانی در این باره قطعه ای دارد که می گوید : اقوال به عندلیب (333) بسپار اشکال به عنکبوت بگذار از هندسه عنکبوت را چیست کز قوت (334) حرام بایدش زیست آنکس که حریف (335) عنکبوت است ماءوای گهش ((اءَوْهَن الْبُیُوت )) است (336) 🔹از امام علی علیه السّلام روایت شده است که فرمود : ((نظّفوا بُیُوتَکُمْ مِنْحوک الْعَنْکَبُوتِ فَاِنَّ تَرْکَهُ فی الْبَیْتِ یُورِثُ الْفَقْرَ ؛ خانه های خودرا ازتارعنکبوت نظیف وپاکیزه کنید ، زیرا واگذاشتن آن درخانه باعث فقر وتهی دستی است )) . (337) =========== 330-تفسیر منهج الصادقین ، 7، ص 161. 331-کلمه بوالعجب را به صورت بلعجب نیز ثبت نموده اند. بعضی می گویند: کلماتی مانند بُلْعَجَبْ و بُلهوس مخفف ابوالعجب و ابوالهوس نیست ، بلکه ((بُل )) پیشوند فارسی و به معنای ((کثرت و فزونی )) است . 332-امثال قرآن ، ص 275. 333-((عندلیب )): بلبل هزار دستان . 334-((قوت )): غذا، طعام . 335-((حریف )): همکار، هم پیشه . 336-امثال قرآن ، ص 274. 337-بحار الانوار، ج 76، ص 175. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهارم:اسباب نزول 📌سبب نزول يا شأن نزول چه فرقى ميان اين دو عبارت وجود دارد؟ بيشتر مفسران فرقى ميان اين دو قائل نشده‌اند و هر مناسبتى را كه ايجاب كرده‌است آيه يا آيه‌هايى نازل شود، گاه سبب نزول و گاه شأن نزول خوانده‌اند؛ در صورتى‌كه ميان اين دو عبارت فرق است، از اين جهت كه شأن نزول اعم از سبب نزول است؛ هرگاه به مناسبت جريانى دربارۀ شخص يا حادثه‌اى - خواه در گذشته، حال و يا آينده - يا دربارۀ فرض احكام، آيه يا آياتى نازل شود، همۀ اين موارد را شأن نزول آن آيات مى‌گويند، (مثلاً مى‌گويند كه فلان آيه دربارۀ عصمت انبيا يا عصمت ملائكه نازل شده‌است.) اما «سبب نزول»، حادثه يا پيشامدى است كه متعاقب آن، آيه يا آياتى نازل شده است؛ به عبارت ديگر آن پيشامد باعث و موجب نزول گرديده است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 📌خداوند متعال خود را آفریننده آسمان ها و زمین معرفی کرده ، منظور از آسمان ها چیست ؟ ⏺قرآن مجید، درباره آسمان‏ها سه تعبیر دارد: "سماء"، "سموات" و "سموات سبع". قرآن درباره زمین از واژه "ارض" استفاده کرده و فقط در آیه دوازده سوره طلاق: "اللّه‏ الذی خلق سبع سَموت ومن الارض مثلهن" اشاره می‏کند که زمین‏ها نیز مانند آسمان‏ها هفتگانه‏اند.۱ ⏺امّا منظور از هفت آسمانی که در قرآن بیان شده چیست؟ ۱. برخی معتقدند که منظور، طبقات متراکم هوای اطراف زمین و قشرهای مختلفی است که روی هم قرار گرفته.۲ ۲. مقصود از "سموات" و "سموات سبع" آسمان‏های هفتگانه است؛ منتها از آیات قرآن چنین استفاده می‏شود که تمام کرات و ثوابت و سیاراتی که ما می‏بینیم، جزء آسمان اوّل است و شش عالم دیگر وجود دارد که از دسترس دیده‏ها و ابزارهای علمی امروز ما بیرون است. در حال حاضر اطلاع دقیقی از جزئیات آن نداریم و قرآن کریم هم درباره آنها حرفی نزده است.۳ ============== ۱. تفسیر نمونه، ج ۲۴، ص ۲۶۰، انتشارات دارالکتب الاسلامیه. ۲. تفسیر احسن‏الحدیث، سیدعلی قرشی، ج ۱، ص ۸۳، نشر: بنیاد بعثت. ۳. ر.ک: المیزان، علامه طباطبایی رحمه‏الله، ج ۱۷، ص ۳۶۹، نشر جامعه مدرسین، تفسیر نمونه، ج ۱، ص ۱۶۸، دارالکتب الاسلامیه. 🔅🔅🔅 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 نجوای هستی 🔹 این همه صداها در عالَم هست چرا ما هیچ چیزی را نمی ‌شنویم؟! هیچ موجودی نیست مگر اینكه مشغول است و سبّوحٌ قدّوسٌ گفتن است، چرا ما چیزی را نمی ‌شنویم؟! آنچه ما در جهان می ‌بینیم مثل آن است كه در خواب می ‌بینیم؛ همان طوری كه رؤیا را باید تعبیر كرد به تأویل برد، آنچه هم در جهان هست تعبیری دارد تأویلی دارد. انبیا آمدند هم تعبیرات و تأویلات آنها را بلدند و هم آمدند كم و بیش به ما بگویند كه آنچه شما می‌ بینید پیامی هم دارد صدایی هم دارد؛ گفت: موسی ‌ای نیست كه دعوی أنا الحق شنود ٭٭٭ ورنه این زمزمه اندر شجری نیست كه نیست 🔹 هر درختی همان سخن درخت طور را می ‌گوید كلام خدا را می ‌رساند؛ منتها یك گوش كلیمی می ‌خواهد یك گوش موسوی (سلام الله علیه) می ‌خواهد كه آن را بشنود. 📚 درس اخلاق تاریخ: 1392/03/30 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔆به زودی شاهد چهارمین دوره مسابقه کتابخوانی با جوایزی ارزنده در صفحه قرآنی رحیق خواهید بود ... اطلاع رسانی کنید 🌷 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۳ – ۵۲ 📌 از الی اللّه باید بکوشد از حقایق نداشته باشد والا ممکن است روحش بمیرد و دیگر قابل نباشد. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 نظم آفرینش شب و روز و به وجود آمدن فصول 💠 این زمین که به دور خود حرکت می کند و این حرکت دوری، تولید می کند، یعنی سیصد و شصت درجه تولید می کند؛ صد و هشتاد درجه اش (قوس اللّیل) است، صد و هشتاد درجه (قوس النّهار). آنجایی که تفاوت نکند لیل و نهار، یعنی اول فروردین و اول مهر، این دو وقت است که ( ) و ( ) است‌. در اعتدال بهار و پائیز که (بامدادان تفاوت نکند لیل و نهار)، هر دو دوازده ساعت هستند و افق معمولی. این صد و هشتاد درجه قوس اللّیل و صد و هشتاد درجه قوس النّهار، دو قوس اند که جمعاً سیصد و شصت درجه را تحویل می دهند؛ این در اعتدال های و اند. اما وقتی کم کم رو به افزایش می رود و می خواهد به طرف تابستان برود، از اول فروردین که گذشتیم می بینید این قوس النّهار وارد قوس اللّیل می شود. این صد و هشتاد درجه ای که روز است، و آن صد و هشتاد درجه ای که شب است؛ از دو طرف قوس النّهار وُلوج، ورود و دخول دارد در قوس اللّیل؛ یعنی هم از طرف صبح، نهار به شب و سحر می رسد، سحر را می گیرد؛ و هم از طرف غروب نهار به مغرب می رسد و طلیعه شب را می گیرد. یک ساعت از این طرف، یک ساعت از آن طرف می بینید هنوز هوا روشن است. این وُلوج و ورود و دخول قوس النّهار است در قوس اللّیل. این هست تا برسد به آن نقطه طولانی اش که پایان خرداد است. از اول تابستان به بعد که کم کم شبها بلند می شود، قوس اللّیل از دو طرف وارد قوس النّهار می شود؛ یعنی هم از طرف صبح تاریکی بخشی از صبح را می گیرد و تاریک می کند، هم از طرف غروب، شب می آید بخشی از روز را می گیرد و روز را تاریک می کند؛ از دو طرف وُلوج و ورود و دخول تاریکی است در روشنایی. هم وُلوج قوس النّهار است در قوس اللّیل وقتی که روز طولانی می شود، هم وُلوج و ورود و دخول قوس اللّیل است در قوس النّهار؛ از دو طرف یعنی بامداد و شامگاه، آنجا که شب طولانی می شود تا برسد به . فرمود: ما این را برای همین قرار دادیم؛ چون اگر همه یکسان باشد، همه باشد، همه باشد؛ زندگی به صورت تامین به دست نمی آید و حاصل نخواهد شد؛ این نظم است. 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۱۲/۱۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 نظم آفرینش شب و روز و به وجود آمدن فصول 📋 درس خارج تفسیر قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۹۱/۱۲/۱۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
MOR7702.lite.mp3
6.2M
استاد_انصاری 💢تفسیر سوره مبارکه المرسلات جلسه دوم 🌱🌱🌱 ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت ابا الحسن امام علی بن موسی الرضا علیه السلام .التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
رعد.01.mp3
8.14M
💢جلسه اول 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 11 ۳۵هذا یَوْمُ لا یَنْطِقُونَ ۳۶وَ لا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ ۳۷وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ ۳۵ ـ امروز روزى است که سخن نمى گویند. ۳۶ ـ و به آنها اجازه داده نمى شود که عذر خواهى کنند. ۳۷ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🌱🌱🌱 سپس فصل دیگرى از مشخصات آن روز هولناک را شروع کرده، مى افزاید: امروز، روزى است که سخن نمى گویند (هذا یَوْمُ لا یَنْطِقُونَ).(۶) آرى، خداوند در آن روز بر دهان مجرمان و گناهکاران مهر سکوت مى زند، همان گونه که در آیه ۶۵ سوره یس آمده است: الیَوْمَ نَخْتِمُ عَلى أَفْواهِهِمْ: امروز بر دهانشان مُهر مى نهیم و باز همان گونه که در ذیل همین آیه آمده است دست و پاى آنها به سخن درمى آیند و حتى طبق آیات دیگر قرآن پوست هاى آنان زبان باز مى کنند و همه گفتنى ها را مى گویند. 🔅🔅🔅 و مى افزاید: و به آنها اجازه داده نمى شود که عذر خواهى کنند چرا که عذرى ندارند تا عذرخواهى کنند (وَ لا یُؤْذَنُ لَهُمْ فَیَعْتَذِرُونَ).(۷) نه اجازه سخن گفتن دارند، و نه عذر خواهى و دفاع از خویشتن; چرا که همه حقایق در آنجا روشن است، و چیزى براى گفتن ندارند، آرى، این زبان پشت هم انداز که در دنیا از آزادى خود سوء استفاده کرده، به تکذیب انبیاء، استهزاء اولیاء، و باطل کردن حق، و حق جلوه دادن باطل، مى پرداخت در آنجا باید به کیفر آن اعمال قفل شود، و از کار بیفتد، که این خود عذاب و شکنجه دردناکى است که در چنان صحنه اى انسان قدرت بر دفاع از خویش، و یا عذرخواهى نداشته باشد. در حدیثى از امام صادق(علیه السلام) آمده است: خداوند برتر و عادل تر و بزرگتر از آن است که بنده اش عذر موجهى داشته باشد و به او اجازه عذرخواهى ندهد، بلکه آنها در حقیقت هیچ عذر موجهى ندارند که مطرح کنند . البته از بعضى از آیات قرآن استفاده مى شود: در قیامت مجرمان گاهى سخن مى گویند، این به خاطر آن است که ـ همان گونه که قبلاً هم اشاره کرده ایم ـ در قیامت مواقف زیادى است، در بعضى از مواقف زبان از کار مى افتد و نوبت به گواهى اعضاء مى رسد، و در بعضى دیگر، زبان گشوده مى شود، و مطالبى را بازگو مى کند که نشانه حسرت و اندوه شدید و سرگردانى و بدبختى آنها است. 🔅🔅🔅 باز در پایان این مقطع مى گوید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰ادامه تفسیر سوره مرسلات 12 ۳۸هذا یَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْناکُمْ وَ الأَوَّلِینَ ۳۹فَإِنْ کانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ ۴٠وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ ۳۸ ـ (و به آنها گفته مى شود:) امروز همان روز جدائى است که شما و پیشینیان را در آن جمع کرده ایم! ۳۹ ـ اگر چاره اى در برابر من (براى فرار) دارید انجام دهید! ۴٠ ـ واى در آن روز بر تکذیب کنندگان! 🌱🌱🌱 در مقطع دیگر، روى سخن را به مجرمان کرده، به عنوان حکایت از صحنه آن روز، مى گوید: امروز همان روز جدائى است که همه شما و پیشینیان را در آن جمع کرده ایم (هذا یَوْمُ الْفَصْلِ جَمَعْناکُمْ وَ الأَوَّلِینَ). امروز همه انسان ها را بدون استثناء از اولین گرفته، تا آخرین، همه را براى حسابرسى و فصل خصومت در این عرصه و دادگاه بزرگ گرد آورده ایم. 🔅🔅🔅 🔹 اکنون اگر شما در برابر من چاره اى براى فرار از چنگال مجازات دارید انجام دهید (فَإِنْ کانَ لَکُمْ کَیْدٌ فَکِیدُونِ).(۹) آیا مى توانید از قلمرو حکومت من بگریزید؟ یا مى توانید بر قدرت من غلبه کنید؟ یا توانائى دارید با پرداختن فدیه اى آزاد شوید؟ و یا قدرت دارید مأموران حسابرسى را فریب دهید؟ هر کار از دست شما ساخته است انجام دهید، ولى بدانید کارى از شما ساخته نیست! در حقیقت این امر، به اصطلاح امر تعجیزى است که براى روشن ساختن عجز و ناتوانى طرف مقابل ذکر مى شود، مثل همان چیزى که در مورد قرآن مجید آمده است که مى فرماید: اگر در آنچه بر بنده خود نازل کرده ایم تردید دارید سوره اى مانند آن را بیاورید . 🔹 کَیْد (بر وزن صید) به طورى که راغب در مفردات مى گوید: نوعى چاره جوئى است که گاه نکوهیده و گاه قابل تمجید است، هر چند استعمال آن در موارد مذموم بیشتر است (همان گونه که در آیه مورد بحث نیز چنین است). مسلماً در آن روز کارى از دستشان ساخته نیست; چرا که مى دانیم آن روز روزى است که دست انسان از هر گونه اسباب و وسائل کوتاه مى گردد، چنان که در آیه ۱۶۶ سوره بقره آمده است: وَ تَقَطَّعَتْ بِهِمُ الأَسْبابُ . 🔹قابل توجه این که: از یکسو، مى فرماید: آن روز، یوم الفصل یعنى روز جدائى ها است، از سوى دیگر، مى فرماید: آن روز، یوم الجمع یعنى روز اجتماع است که هر کدام از این دو، در یک مقطع انجام مى شود، نخست همه را در آن دادگاه بزرگ جمع مى کنند، و سپس بر حسب عقائد و اعمالشان در صفوف مختلفى از هم جدا مى شوند، حتى آنها که رهسپار بهشت مى شوند صفوف گوناگون و درجات مختلفى دارند و راهیان دوزخ نیز صفوف متفاوت و درکاتى دارند. آرى، آن روز، روز جدائى حق از باطل، و ظالم از مظلوم است. 🌱🌱🌱 و باز همان جمله تهدید آمیز و بیدار کننده را تکرار کرده، مى فرماید: واى در آن روز بر تکذیب کنندگان (وَیْلٌ یَوْمَئِذ لِلْمُکَذِّبِینَ). والحمد لله رب العالمین پایان تفسیر سوره المرسلات از تفسیر نمونه 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
رسول خدا فرمودند: انسان‌ها چهار گونه‌اند: سخاوتمند و كريم و بخيل و لئيم. سخاوتمند كسى است كه هم خودش مى‌خورد و هم به ديگران مى‌بخشد و كريم كسى است كه خودش نمى‌خورد (و ايثار مى‌كند) و به ديگران عطا مى‌نمايد و بخيل كسى است كه خودش مى‌خورد اما چيزى به ديگرى نمى‌دهد و لئيم آن‌كس است كه نه خود مى‌خورد و نه به ديگرى مى‌بخشد». 📚بحار الانوار ج۶۸ ص۳۵۲ح۹ 🌷🌷🌷 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 فیضِ جود 🔹 حضرت فرمود: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ»؛ فرمود انسانِ سرمایه ‌دار مثل كسی است كه نهر روانی دارد، این باید بداند كه اگر مقداری از مالش را در راه خدا صرف بكند این نظیر آن نیست كه سنگی كه در جایی مستقر است این سنگ را اگر از آنجا بِكَنی جایش خالی است و مدت‌ ها باید صبر بشود تا آنجا پر بشود، این این‌طور نیست. اگر كسی سنگی یا كلوخی را در بیابان یا از یك زمین بِكَند كه جایش خالی ‌شود مدت‌ ها طول می‌ كشد تا آن جا پر بشود؛ ولی اگر یك سطل آب از نهر روان بگیرد این‌طور نیست كه مدت ‌ها صبر بكند تا جایش پر بشود، بلکه همان لحظه جایش پر می‌ شود؛ می ‌فرماید: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ». اگر كسی باور كرد كه صدقه دادن، ، در راه خدا كار خیر انجام دادن طوری است که در همان لحظه خدا جایش را پر می ‌كند این دستش در جود و بخشش باز است، برای اینكه كم نمی ‌آورد. اگر از نهر آبی یك سطل آب بگیرند و همان لحظه جایش پر بشود دیگر جای نگرانی نیست؛ منتها ممكن است انسان بعدها بفهمد. 🔹 این تعبیر لطیف قرآنی كه فرمود: ﴿إِنَّ مَعَ الْعُسْرِ یسْراً﴾ نه «إنّ بعد العسر یسرا» همین است؛ آنكه در سوره «طلاق» دارد كه ﴿سَیجْعَلُ اللَّهُ بَعْدَ عُسْرٍ یسْراً﴾ آن ناظر به مقام كشف است یعنی بعدها روشن می ‌شود؛ ولی در حقیقت در , آسانی نهفته است نه «إنّ بعد العُسر یسرا»، منتها ما حالا یا باور نكردیم یا سختمان است این را تحمل كنیم! فرمود: «مَن أیقَنَ بِالخَلَفِ جادَ بِالعَطِیةِ»؛ این است! 📚 سوره مبارکه سبأ جلسه 14 تاریخ: 1392/07/16 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷 آیت الله جوادی آملی : 👌 استغفار یا برای دفع است یا برای رفع ، ما یک داریم یک . بهداشت برای این است که کسی نشود و درمان برای این است که اگر کسی مریض شد خود را بازیابد. ☘️ استغفار اولیای الهی این است که می کنند تا بیماری به طرف آنها نرود و استغفار ما درمانی است ؛ طلب مغفرت می کنیم تا مشکل ما حل شود. صفحه قرآنی رحیق https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
برداشت از آیات ۵۹ – ۵۸ 📌مثلهای قرآن الی باید بداند که قرآن برای او زده است و با آنها نکند و از آنها بگیرد. زیرا اگر این چنین نباشد، قلبش به سوی بسته می شود و از الهی استفاده نمی کند. 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 اهمیت (عقیده) برای مردم 💠 ، می خواهند؛ آنچه جامعه و مردم را حفظ می کند، آنهاست. امّا نکته مهم این است که اگر نیاز مردم به عقیده از راه صحیح تامین نشود، عقاید به سمت و و امثال ذلک می شود. از سوی دیگر انسان اگر با مواجه شود، آن را می پذیرد؛ چرا که خدای سبحان انسان را بدون خلق نکرده است! 📋 دیدار با جمعی از مسئولین دانشگاه ادیان و مذاهب قم 📆 قم ؛ ۱۳۹۸/۱۱/۱۶ 🌷🌷🌷 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌷🌷🌷 پلورالیزم و قرآن (1) 📌دیدگاه قرآن کریم درباره نظریه «پلورالیزم » (تکثرگرایی دینی ) چیست ؟ 🔘پیش از هر چیز لازم به یادآوری است: 🔹پلورالیزم یا تکثّر ادیان از مباحث "فلسفه دین" است که در قرن حاضر به صورت جدی متفکران غرب آن را مطرح کرده‏اند. قرائت و معنای شایع و متبادر آن پذیرفتن حقانیت تمامی ادیان است؛ و لازمه آن تعدّد صراطهای مستقیم است. پیشینه این بحث در ایران حدودا به چند دهه گذشته ـ البته نه با اصطلاح پلورالیزم بلکه به عنوان "تعدّد ادیان" ـ بر می‏گردد. این مقوله در آن عصر نیز برای خود طرفداران و مخالفانی داشته است که می‏توان به دو فیلسوف و متفکر معاصر یعنی علامه طباطبایی۱ و شهید مطهری اشاره کرد که هر دو گام در این عرصه نهادند و به ابطال پلورالیزم پرداختند. 🔹در سالهای اخیر دوباره مشعل این بحث روشن شده است و این بار مدعیان، آن را در مجامع و تریبون‏های مختلفی برای عموم مردم مطرح کردند که چه بسا موجب سر در گمی مخاطبانی گردد که آشنایی کامل با مبانی نظریه پلورالیزم و اسلام ندارند؛ و به تعبیر متفکر شهید مطهری "عصر ما از نظر دینی و مذهبی خصوصا برای طبقه جوان، عصر اضطراب و دودلی و بحران است."۲ از این رو ضرورت ارائه یک بحث شفاف و به دور از هرگونه غرض‏ورزی و افراط و تفریط برای نسل جوان بیش از پیش احساس می‏شود. ⏺۱ـ ضرورت دین در ابتدای بحثِ تکثر ادیان باید این نکته تنقیح گردد که انسان به وجود دین و بعثت پیامبران نیازمند است یا نه؟ در پاسخ مختصر آن باید گفت: که هدف از آفرینش انسان رسیدن به ساحل نجات و خوشبختی است و تأمین آن با شکفته شدن استعدادهای نهفته او میسّر می‏شود. در اینجا این سؤال به وجود می‏آید که آیا انسان، خود توان شناخت استعدادهای نهفته خود را دارد، یا نه؟ علاوه بر آن آیا انسان می‏تواند قوانین اساسی فردی اجتماعی به منظور تأمین سعادت خود و اجتماع وضع کند، یا نه؟ 🔹تا عصر حاضر هیچ فیلسوفی و دانشمندی مدعی شناخت انسان و نیازهای فطری او نشده است و هر روز که قافله علم و فلسفه به پیش می‏تازد، بر مجهولات انسان در این زمینه افزون می‏شود؛ و لذا در تعریف انسان گفته شده است که "انسان موجودی است ناشناخته". از این رو، حکمت و لطف الهی اقتضا می‏کند که انسان را در این ره بی‏رهنما نگذارد و با فرستادن پیامبران هادی انسان گردد.۳ ادامه دارد... ======== ۱. علامه طباطبائی، ظهور شیعه، ص ۸ و ۹. ۲. عدل اللهی، چ ۲، مقدمه. ۳. برای توضیح بیشتر، ر.ک: شهید مطهری، مجموعه آثار، انتشارات صدرا، ج ۷، ص ۷۷ درسهای اشارات، نمط نهم / نیز: اسلام و مقتضیات زمان و مکان، ج ۱، ص ۳۶۴. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
108. 30- مَثَل عنکبوت (مَثَلُ الَّذِینَ اتَّخَذُواْ مِن دُونِ اللَّهِ اءَوْلِیَآءَ کَمَثَلِ الْعَنکَبُوتِ اتَّخَذَتْ بَیْتًا وَإِنَّ اءَؤْهَنَ الْبُیُوتِ لَبَیْتُ العنکبوتِ لَوْ کَانُواْ یَعْلَمُونَ إِنَّ اللَّهَ یَعْلَمُ مَا یَدْعُونَ مِن دُونِهِی مِن شَیْءٍ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَکِیمُ وَتِلْکَ الاَْمْثَلُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ ) . (41 سورة عنکبوت) ((مَثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود بر گزیدند مَثَل عَنکَبوت است که خانه ای برای خود انتخاب کرده ؛ در حالی که سست ترین خانه ها ، خانه عنکبوت است اگر می دانستند خداوند آنچه را که غیر از او می خوانند ، می داند و او شکست ناپذیر و حکیم است اینها مثالهایی است که ما برای مردم می زنیم و جز دانایان آن را درک نمی کنند)) . 🔅🔅🔅 🔰نکته ها : ⏪1- تفاوت درکها از مثالهای قرآن علاّمه طباطبایی قدّس سرّه می گوید : ((جمله (وَتِلْکَ الاَْمْثَ لُ نَضْرِبُهَا لِلنَّاسِ وَمَآ یَعْقِلُهَآ إِلا الْعَلِمُونَ) اشاره به این نکته است که مثلهای قرآن هرچند برای همه مردم زده می شود و همه آن را می شنوند ، ولی حقیقت و لُبّ معانی و مقاصد آن را تنها دانشمندانی درک می کنند که در حقایق امور تدبّر و تفکّر می نمایند و بر ظواهر آن جمود و تعصّب نمی ورزند . بنا بر این درک افراد نسبت به مثلهای قرآن متفاوت است . برخی از شنوندگان فقط به ظاهر آن بسنده نموده و در عمق آن هیچگونه تدبّر و تعقّل نمی کنند ، و برخی دیگر به اعماق و ژرفای آن می اندیشند و حقایق باریک و دقیق آن را درک می کنند)) . ⏪2- اسراری از زندگی عنکبوتها عنکبوتها که انواعشان مختلف است زندگی جالب و پر ماجرا و شگفت آوری دارند ، دانشمندان زیست شناسی تا کنون به گوشه هایی از زندگی و حالات سراسر اسرارآمیز و سیاست و تدابیر مختلف عنکبوتها پی برده اند که در ذیل به چند نمونه از آن اشاره می گردد : 🔹الف حمله زنبورها و تاکتیک عنکبوتها ▫️((زنبوران زرد دشمنان عنکبوتها هستند . این زنبورها هرجا شکاری پیدا کنند ، به آن حمله کرده نیش خود را در مراکز عصبی او فرو برده و پاها و فکهای عنکبوت را فلج می کنند و آنگاه شکار خود را در سوراخی که برای این منظور کنده اند ، دفن می نمایند تا ذخیره ای برای نوزادانشان باشد . حتی عنکبوت معروف منطقه حارّه هم که طولش ((9)) سانتیمتر است از نیش زنبور زرد در امان نیست . پاره ای از زنبورها در بدن عنکبوتها تخم ریزی می کنند و این تخمها بعد از شکفته شدن ، از جسد میزبان خود تغذیه می نمایند تا به حد رشد و بلوغ برسند و بعد مانند پدر و مادر خود به شکار عنکبوت بپردازند . ▫️عنکبوتها برای دفاع در برابر حملات ناگهانی زنبوران هر کدام چاره ای اندیشیده حیله ای به کار می برند ؛ بعضی از انواع عنکبوت به جای اینکه در وسط کار خود جای گیرد ، زیر برگ در انتهای شبکه ای که بافته ، پنهان می شود یا برای خود مخفیگاه دیگری تهیه می کند . ▫️بعضی دیگر در نزدیکی کار خود ((زنگهای خطر)) می بافند ، این زنگها از چند تار تهیه شده است که اگر زنبورها از آن اطراف عبور کنند ، یقیناً با آنها برخورد خواهند کرد . ارتعاش تارها ، عنکبوت را از خطر آگاه می سازد و در سوراخی پنهان می شود . ▫️((کارتونک )) عنکبوت علاوه بر اینکه وسیله شکار حشرات است ، مثل دستگاههای گیرنده ، اصوات مختلف را به گوش عنکبوت می رساند که اگر به صورت خطرناک بود ، خود را مخفی سازد . بعضی دیگر از انواع عنکبوتها به محض اینکه صدای زنبور را می شنوند ، شروع به نوسان شدید می کنند و مانند پروانه هواپیما که در حال حرکت قابل رؤ یت نیست آنها نیز به چشم نمی آیند در نتیجه زنبور نمی تواند آنها را پیدا کند . ادامه دارد.... 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس چهارم:اسباب نزول 📌تنزيل و تأويل 🔹در اصطلاح گذشتگان، «تنزيل» بر مورد نزول گفته مى‌شود. اين مورد مى‌تواند يك واقعۀ خاص باشد كه آن واقعه سبب نزول آيه شده‌است؛ ولى «تأويل» مفهوم عامّى است كه از آيه برداشت مى‌شود و قابل انطباق بر جريانات مشابه است. در برخى تعابير به اين دو اصطلاح «ظهر و بطن» نيز گفته‌مى‌شود كه ظهر همان تنزيل و بطن همان تأويل است؛ چرا كه ظاهر آيه همان مورد نزول را مى‌رساند و در بطن آيه مفهوم گسترده‌ترى نهفته است. فُضَيل‌بن‌يسار دربارۀ حديث معروف «مافي القرآن آية الّا و لها ظهر و بطن؛ در قرآن آيه‌اى نيست مگر آنكه ظاهر و باطنى دارد» - كه از پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نقل شده‌است - از امام‌صادق عليه السلام سؤال كرد. حضرت در جواب فرمود: «ظهر همان مورد نزول آيه است و بطن، تأويل آن. برخى در گذشته اتفاق افتاده و برخى هنوز نيامده است. قرآن [ پيوسته زنده و جاويد و قابل بهره‌گيرى است و] مانند آفتاب و ماه در جريان است» ١. در حديث ديگر مى‌فرمايد: «ظهر، كسانى را در بر مى‌گيرد كه آيه دربارۀ آنان نازل شده‌است و بطن كسانى را شامل مى‌شود كه كردارى مانند كردار آنان داشته باشند» . 🔹فقها با توجه به شأن نزول و تنزيل و تأويل آيات، قاعده‌اى را به‌دست آورده‌اند كه طبق آن، مفهوم آيه و استفاده‌اى كه از آن مى‌شود مربوط‍‌ به معناى عام است كه از آيه استنباط‍‌ مى‌گردد نه مورد خاصى كه آيه دربارۀ آن نازل شده است؛ يعنى اگر آيه معناى عامى داشت، اگرچه سبب خاصى باعث نزول آن شده، كاربرد آن تنها در خصوص افراد و محدودۀ مختص به مورد نزول آن آيه نيست. 🔹يك فقيه توانا بايد بتواند خصوصيات مورد نزول را كنار بگذارد و از جنبه‌هاى عمومى لفظ‍‌ بهره بگيرد؛ البته سبب نزول براى فهم دلالت متن آيه مفيد است، اما انحصار را نمى‌رساند؛ زيرا احكام الهى همگانى است و پيوسته در همۀ زمان‌ها جريان دارد؛ بنابراين عموميت لفظ‍‌ معتبر است نه خصوصيت مورد. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
. 🔰 بگذارید این لباس (مستقل) باشد! 💠 در اینجا ضمن تشکر از و خدمات دولت که باید قدردانی کرد، لکن باید مواظب باشیم هر خدمتی که سابق و لاحق و الحق، گذشته و حال و آینده به کردند و می کنند، وظیفه آنهاست؛ ولی دولتی نشود! بگذارید این لباس (مستقل) باشد، هم همین طور است‌. اگر یک کمکی دولت خدمتگزار کردند و می کنند، خدا همه را در سایه ولیّش حفظ بکند، دولتهای بعدی هم ممکن است بکنند؛ امّا اینها به عنوان وظیفه شان است. حوزه وابسته به دولت نیست، دولتی نشود، دولتی نشود؛ دولت مسجدی بشود، دولت حسینیه ای بشود؛ این درست است. ما باید حواسمان جمع باشد! دعا می کنیم، ولی دعا معنایش نیست. این هم دعاست، هم هدایت است؛ همیشه دعا می کردیم، همیشه هم دعا می کنیم؛ امّا مسجد است، دولت را باید مسجدی کرد، نه اینکه مسجد را دولتی کرد! باید حواسمان جمع باشد. اگر خدای ناکرده یا یا مسجد یا حسینیه دولتی شد، آنوقت کاری از آنها ساخته نیست! در سال شصت و یک همایشی در لندن، در مهد دکتر کریم صدیق با طرح و پیشنهاد خود ایران به عنوانی که دین از سیاست جدا نیست تشکیل شد. آنجا سخنرانها، سخنرانی کردند و همایش پر برکتی هم بود. من دیدم بعد از یکی از آن جلسات، یک عالم (سنّی) اردنی که روحانی آنها بود، گفت من چند جمله ای با شما صحبت دارم، گفتم بفرمایید. گفت: اگر شما در ایران انقلاب کردید، بر اساس این بود که آیه مبارکه (واعلموا انّما غنمتم من شیء فانّ لله خمسه و للرّسول...)* را درست معنا کردید. را مردم باید بدهند، و با وجوهات تامین می شود؛ دارید. ما ها که به دولتیم، نمی توانیم بکنیم؛ ما هستیم. گفت: شما این (انّما غنمتم) را طرزی معنا کردید که روحانیت مستقل شده است، ما حقوق بگیر شدیم! ما می گوئیم این فقط غنائم جنگی است، الآن که جنگی نیست تا ببرند، آن را هم که ما معتقد نیستیم، بنا بر این ما حقوق بگیر می شویم! ما هرگز نمی توانیم قیام کنیم‌. بنابراین خودِ طوری است که مسجد و حسینیه را مستقل کرده است. ----------------------------------------------- 📌 سوره انفال / آیه ۴۱ 📋 دیدار با ائمه جماعات تهران 📆 دماوند ؛ ۱۳۸۶/۰۴/۱۸ 🌹🌹🌹 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم. التماس دعا🙏 @rahighemakhtoom