eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (8)نکته های تفسیری آیات 1تا 5سوره مزمل ⏪فضيلت نماز شب ⚡️اين آيات بار ديگر اهميت شب زنده‏دارى ، و نماز شب ، و تلاوت قرآن را در آن هنگام كه غافلان در خوابند گوشزد مى‏كند ، و چنانكه قبلا نيز اشاره كرده‏ايم عبادت در شب ، مخصوصا در سحرگاهان و نزديك طلوع فجر ، اثرفوق العاده در صفاى روح ، و تهذيب نفوس ، و تربيت معنوى انسان ، و پاكى قلب و بيدارىدل و تقويت ايمان و اراده ، و تحكيم پايه‏هاى تقوا در دل و جان انسان دارد كه حتى با يك مرتبه آزمايش انسان آثار آن را به روشنى در خود احساس مى‏كند. ⚡️و به همين دليل علاوه بر آيات قرآن در روايات اسلامى نيز تاكيد فراوان روى آن شده است. از جمله در حديثى از امام صادق (عليه‏السلام‏) مى‏خوانيم : ان من روح الله تعالى ثلاثة : التهجد بالليل و افطار الصائم ، و لقاء الاخوان : سه چيز از عنايات مخصوص الهى است : عبادت شبانه ( نماز شب ) و افطار دادن به روزه‏داران ، و ملاقات برادران مسلمان. ⚡️و در حديث ديگرى از همان حضرت مى‏خوانيم كه در تفسير آيه ان الحسنات يذهبن السيئات ( كارهاى نيك اثر كارهاى بد را از بين مى‏برد ) فرمود : صلاة الليل تذهب بذنوب النهار : نماز شب گناهان روز را از بين مى‏برد . 🔸در ذيل آيه 79 سوره اسراء نيز بحث مشروحى در اين زمينه داشتيم ، و ده روايت جالب در باره اهميت نماز شب در آنجا نقل كرديم. 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(248) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير 📌تقوا هدف خلقت يا عبادت ؟ 👆🏽مويدهاى وجه دوم (كه تقوا هدف عبادت باشد) عبارت است از: 🔹3- آياتى مانند (يا ايها الذين امنوا كتب عليكم الصيام كما كتب على الذين من قبلكم لعلكم تتقون) كه درباره يكى از مصاديق عبادت (روزه دارى) است و هدف از روزه دارى دستيابى به تقوا ذكر مى كند. افزون بر اين كه، اين گونه آيات تاييد مى كند كه پايان آيه دليل بر صدر آيه است. 🔸با توجه به اين مويدها، وجه دوم ظاهرتر است. بنابراين، تقوا هدف و علت غايى عبادت است. ابا اين تقرير كه تقوا كمال نفسانى است و عبادت خداوند زمينه تحصيل اين كمال وجودى است. از اين رو بايد خدا را عبادت كرد. 🔸البته ممكن است گفته شود كه هر دو احتمال به يك اصل مشترك باز مى گردد؛ زيرا طبق آيه (و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون) عبادت هدف خلقت است و بنابراين آيه مورد بحث، تقوا هدف عبادت. بنابراين، تقوا. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Haqqa 11 s.mp3
5.91M
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه یازدهم و پایانی 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌دهن کجی به دین را خدا پاسخ می دهد! 🔻بخش پاياني سوره مبارکه «حاقه» درباره صيانت قرآن کريم از هر گونه افزايش و کاهش است. تنها اختصاصي به وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) ندارد. آنها درباره قرآن کريم ـ معاذالله ـ مي‌گفتند خود حضرت يا ساحر است يا شاعر است يا کاهن است يا مفتري است و مانند آن و قرآن ـ معاذالله ـ يا سحر بود يا شعر بود يا کهانت بود يا فريه بود و مانند آن. ذات أقدس الهي مي‌فرمايد اين اساس دين الهي است و انسانيت انسان به اين دين وابسته است. کسي بخواهد به حريم اين دين تجاوز کند، ما به او مهلت نمي‌دهيم؛ مخصوصاً وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلّم)، زيرا او در اثر دريافت معجزه ما مقامي پيدا کرده است، حرف او مقبول است و کسي که در کنار سفره ما نشسته و مقبوليتي به برکت مائده ما پيدا کرده، اگر بخواهد به دين ما دسترسي پيدا کند، ما به او مهلت نمي‌دهيم. 🔻درباره پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) به صورت روشن، درباره عالمان دين که در کنار سفره دين نشسته‌اند و مقبوليتي را از راه دين پيدا کردند، احترامي را از راه دين پيدا کردند، اگر ـ خداي ناکرده ـ بخواهند به دين آسيب برسانند، مهلت نمي‌دهد برخلاف متنبّيان؛ متنبّيان از همان راه که رسيدند، مبارزه با دين را شروع کردند، يک مسيلمه کذّابي درآمد و ديگري درآمد، مدت‌ها مهلت پيدا کردند، درباره آنها چنين تهديدي نيست؛ اما درباره کسي که در کنار سفره دين نشسته و خدا به او مقبوليت داد، او اگر ـ معاذالله ـ بخواهد افترا ببندد، در امان نيست. 📼فرازی از سوره حاقه جلسه یازدهم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باور ما . نماز در ادیان ابراهیمی 7 عبداللهی ۱۴۰۱۵۳۱.m4a
30.37M
📌و اما باور ما-(قسمت 87) ادیان توحیدی و نماز 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌نیک فرجامی قال الإمام عليّ عليه السلام: طوبى لِمَنْ اَطاعَ ناصِحا يَهْديهِ وَ تَجَنَّبَ غاويا يُرْديهِ خوشا به كسى كه از كه او را هدايت مى كند، اطاعت نمايد و از كه به هلاكتش مى اندازد، دورى كند. 📚غرر الحكم، ح ۵۹۴۴. @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
صوت جلسه دوم.mp3
23.14M
💢شرح و تفسیر دعای سوم 🔈جلسه :دوم 🔰دعای چهارم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) ☑️ موضوع اصلی دعای چهارم صحیفه سجادیه درود بر پيروان انبيا عليهم‌السلام و بیان ویژگی‌های صحابه رسول خدا(ص) و آثار درود الهی بر بندگانش است. 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد مجاهدي @rahighemakhtoom
؟ « » 📌دو اثر شوم ____________________ ◼️امیر المومنین(علیه‌السلام) در وصیت خود به امام حسن(علیه‌السلام) در این باره فرمودند: «امر به معروف و نهی از منکر را ترک نکنید که افراد شرور و بدکار جامعه بر شما مسلط می‌شوند و آن‌گاه هر چه دعا کنید به اجابت نرسد». ◾️در این حدیث حضرت می‌فرمایند اگر در جامعه‌ای «امر به معروف» ترک شود، دو اثر شوم در پی خواهد داشت: 🔹یکی این‌که بَدان و اشرار جامعه بر مردم مسلط شده و زمام امور را به دست خواهند گرفت؛ 🔹 دیگری این‎که خوبان جامعه نیز هر چه دعا کنند، دعایشان مستجاب نمی‌شود. 🔴@rahighemakhtoom
حکمت 278 تا 280 استادصادقی.mp3
9.74M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۷۸ تا ۲۸۰(کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
حکمت 176 نهج البلاغه.mp3
1.95M
📚شرح و تفسیر حکمت 176(کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤کوتاه و با بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 172.mp3
22.88M
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم 📌فراز ششم دعا :(جلسه ۱۷۲)تیپ شناسی شیطان از دعا‌های امام (ع) که در آن از خدا درخواست و در ، ، و کرده است. امام (ع) بر یکی بودن و زبان در و دریافت تأکید کرده و از خدا مقام را طلب می‌کند. و از شرّ ، جنیان و مَکْر دیگران به خدا می برد. 🔈 ارائه کننده: خادم صفحه قرآنی 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 8.mp3
17.46M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه ۸)اسباب معنوی دستیابی به روزی پاک 🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌸 🔴 هفتمین دوره مسابقات کتابخوانی صفحه قرآنی رحیق 📣📣 کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق در نظر دارد مسابقه ای ویژه ی اعضای کانال برگزار نماید. 🔸منبع مسابقه به زودی اعلام خواهد شد. 🎁🎁 به ۱۰ نفر از شرکت کنندگانی که پاسخ صحیح داده باشند به قید قرعه جوایزی ۳۰۰ هزار ریالی اهدا خواهد شد😍😍 📆 تاریخ برگزاری مسابقه : پانزدهم مهر ماه دوستان و آشنایان خود را به کانال صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق دعوت نمائید. 👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
🔹عن الرضا علیه السلام: قَالَ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ :  اَلْعِلْمُ خَزَائِنُ وَ مِفْتَاحُهَا اَلسُّؤَالُ - فَاسْأَلُوا يَرْحَمْكُمُ اَللَّهُ فَإِنَّهُ يُؤْجَرُ فِيهِ أَرْبَعَةٌ - اَلسَّائِلُ وَ اَلْمُعَلِّمُ وَ اَلْمُسْتَمِعُ وَ اَلْمُحِبُّ لَهُ 🔹امام رضا(عليه السلام)فرموده كه پيامبر خدا(صلى الله عليه و آله) فرموده: براى علم و دانش گنجينه‌هائى است،كه كليد آنها پرسش است.خداى شما را رحمت كند،بپرسيد كه در سؤال چهار نفر پاداش داده مى‌شوند.اول سئوال‌كننده،دوم آموزگار،سوم شنونده و چهارم دوستدار آنها. 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
💠 رهپویان شهیدان 🔸 جریان شهادت، یک چیز از بین رفتنی نیست؛ شهید هرگز از بین می‌رود و هرگز فراموش نمی ‌شود و هرگز ما را فراموش نمی‌ کند. وظیفه ما این است که ما او را فراموش نکنیم؛ فراموش نکردنِ شهید، هم به بزرگداشت آنهاست و هم به آنهاست. 🔸 در قرآن کریم که فرمود ، چیز دیگر هم فرمود، فرمود: ﴿وَ یسْتَبْشِرُونَ بِالَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾؛ شهید چون یک موجود پویا و مانا و زنده و متحرّک بود، آن‌جا هم که رفت، همین حالت را دارد، مرتّب از خدا سؤال می ‌کند که خدایا به من مژده بدهید که اینها که هستند، در چه مقطعی هستند کجا هستند. ﴿یسْتَبْشِرُونَ﴾؛ یعنی طلب بشارت می ‌کنند، طلب مژدگانی می ‌کنند، از خدا مژده می‌ خواهند می‌ گویند خدایا به ما بشارت بدهید مژده بدهید که اینها که راهیان راه ما بودند همفکران ما بودند و با هم بودیم، اینها الآن کجا هستند؟ 🔸 این ﴿الَّذینَ لَمْ یلْحَقُوا بِهِم﴾، کسانی اند که راهی راه شهادت شدند، راه شهدا را ادامه می ‌دهند ولی هنوز به مقصد نرسیدند. مقصد آنها یا است یا ؛ معلوم نیست ثواب چه کسی بیشتر باشد، گاهی می ‌بینید که ثواب پیروزی بالاتر از ثواب شهادت است. 🔸 در جریان حضرت امیر (سلام الله علیه) که در جنگ خندق عمرو بن عبدود را از پای در آورد، وجود مبارک پیغمبر (عَلَیهِ وَ عَلَی آلِه‏ آلَافُ التَّحِیةِ وَ الثَّنَاء) فرمود: «لَضَرْبَةُ عَلِی لِعَمْرٍو یوْمَ الْخَنْدَقِ تَعْدِلُ عِبَادَةَ الثَّقَلَین»؛ یعنی ضربت امیر مؤمنان در جنگ خندق که عمرو بن عبدود را از پای در ‌آورد، معادل عبادت همه جن و انس است، چرا؟ چون آن روز تمام اسلام در برابر تمام کفر بود. اگر ـ خدای ناکرده ـ آن روز حضرت شکست می ‌خورد، دیگر اسلامی نمی ‌ماند تا حضرت امیر شهید شود و شهادت او در اسلام اثرگذار بشود و مانند آن. پیروزی وجود مبارک حضرت امیر و همچنین اسلام در جریان جنگ خندق، است _ گاهی فتح این‌طور است _ چون او اصل اسلام را حفظ کرده است، وقتی حفظ شد، آن وقت جریان شهادت شهدا و جانبازی جانبازان مطرح است. اینها که راهیان شهید هستند، گاهی فاتح می‌شوند گاهی شهید. 📚 مسئولین همایش حماسه شش بهمن آمل تاریخ: 1395/10/06 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی قال الإمام عليّ عليه السلام: "اَلْبَغْىُ، يَصْرَعُ الرِّجالَ وَ يُدْنِى الاْجالَ" ظلم و تجاوز، انسان را زمين مى زند و مرگ ها را نزديك مى سازد. 📚غرر الحكم، ح ۱۴۹۴. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌هراس شدید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله:  أشَدُّ ما يُتَخَوَّفُ على اُمّتي ثَلاثةٌ : زَلّةُ عالِمٍ، أو جِدالُ مُنافِقٍ بِالقُرآنِ، أو دُنياً تَقْطَعُ رِقابَكُم فاتَّهِموها على أنفُسِكُم . آنچه بيش از هر چيز درباره امّتم نگران كننده است، سه چيز است : لغزش ، يا مجادله به وسيله قرآن، يا كه گردن‌هاى شما را مى‌زند. پس، از دنيا بر خويش بترسيد. 📚الخصال : ص 163 ح 214.   🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
24 "آتش که گرفت خشک و تر می سوزد. " وَاتَّقُوا فِتْنَةً لَّا تُصِيبَنَّ الَّذِينَ ظَلَمُوا مِنكُمْ خَاصَّةً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِيدُ الْعِقَابِ☆(سوره انفال آیه ٢٥) ﻣﺮﺍﻗﺐ ﻓﺘﻨﻪ‌ﻫﺎﻳﻲ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﻛﻪ ﺁﺗﺶِ ﺁﻥ، ﺩﺍﻣﻦِ ﻓﻘﻂ ﻓﺘﻨﻪ‌ﮔﺮﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﺭﺍ ﻧﻤﻲ‌ﮔﻴﺮﺩ؛ ﺑﻠﻜﻪ ﺗﺮ‌ﻭ‌ﺧﺸﮏ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻣﻲ‌ﺳﻮﺯﺍﻧﺪ. ﺑﺪﺍﻧﻴﺪ ﻛﻪ ﻣﺠﺎﺯﺍﺕ ﺧﺪﺍ ﺷﺪﻳﺪ ﺍﺳﺖ. 📋نکته ای و اشاره ای: 💢ﻓﺘﻨﻪ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﺣﻮﺍﺩﺙ ﻭ ﺑﻠﺎﻫﺎﻱ ﺍﺟﺘﻤﺎﻋﻲ، ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺷﻜﻨﻲ ﻫﺎ، ﻫﺮﺝ ﻭ ﻣﺮﺝ ﻫﺎ، ﻧﺎﺍﻣﻨﻲ ﻫﺎ ﻭ ﺷﻴﻮﻉ ﮔﻨﺎﻫﺎﻥ، ﻫﻨﮕﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻓﺮﺍﮔﻴﺮ ﺷﻮﺩ، ﻧﻴﻜﺎﻥ ﻭ ﺑﺪﺍﻥ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺁﺗﺶ ﺧﻮﺩ ﻣﻲ ﺳﻮﺯﺍﻧﺪ؛ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻛﺸﺘﻲ ﻛﻪ ﻳﻜﻲ ﺍﺯ ﺳﺮﻧﺸﻴﻨﺎﻥ، ﺁﻥ ﺭﺍ ﺳﻮﺭﺍﺥ ﻛﻨﺪ ﻭ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻏﺮﻕ ﺳﺎﺯﺩ. 💢ﺍﻳﻦ ﺁﻳﻪ ﻫﺸﺪﺍﺭﻱ ﺍﺳﺖ ﺑﻪ ﺟﻮﺍﻣﻊ ﺍﺳﻠﺎﻣﻲ ﻛﻪ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﺎﻥ ﻧﻪ ﺗﻨﻬﺎ ﻣﻮﻇﻒ ﺑﻪ ﺍﻧﺠﺎم ﺗﻜﺎﻟﻴﻒ ﺧﻮﺩ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﻜﻪ ﻣﻮﻇﻒ ﺍﻧﺪ ﺩﻳﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﻫﻢ ﺑﻪ ﻭﻇﺎﻳﻔﺸﺎﻥ ﺭﻫﻨﻤﻮﻥ ﺷﻮﻧﺪ ﻭ ﺍﻣﺮ ﺑﻪ ﻣﻌﺮﻭﻑ ﻭ ﻧﻬﻲ ﺍﺯ ﻣﻨﻜﺮ ﻛﻨﻨﺪ، ﺗﺎ ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻱ ﻛﻞ ﺟﺎﻣﻌﻪ ﺑﺎ ﺷﻜﺴﺖ ﻣﻮﺍﺟﻪ ﻧﺸﻮﺩ ﻭ ﻓﺘﻨﻪ ﻱ ﺁﻥ ﺩﺍﻣﻦ ﻫﻤﻪ ﺭﺍ ﻧﮕﻴﺮﺩ؛ ﻫﻤﺎﻥ ﮔﻮﻧﻪ ﻛﻪ ﺩﺭ ﻋﺼﺮ ﻣﺎ ﺩﺭ ﭘﺪﻳﺪﻩ ﻱ ﺍﺳﺘﻌﻤﺎﺭ، ﺻﻬﻴﻮﻧﻴﺴﻢ ﻭ ﺗﻬﺎﺟﻢ ﻓﺮﻫﻨﮕﻲ ﻭ ﻣﻔﺎﺳﺪ ﺍﺧﻠﺎﻗﻲ ﻭ ﺍﻧﺤﻄﺎﻁ ﻫﺎ ﻣﻲ ﺑﻴﻨﻴﻢ. 👈پیشنهاد .خیر ببینی ان شاءالله 🌷🌷🌷 🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-10-3.mp3
15.07M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : بیست و دوم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
سوره مبارکه 📚تفسیر سوره مزمل 📝نگاشت: (9) تفسیر آیات6 تا 10سوره مزمل إِنَّ نَاشِئَةَ الَّيْلِ هِىَ أَشدُّ وَطئاً وَ أَقْوَمُ قِيلاً(6) إِنَّ لَك فى النهَارِ سبْحاً طوِيلاً(7) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك وَ تَبَتَّلْ إِلَيْهِ تَبْتِيلاً(8) رَب المَْشرِقِ وَ المَْغْرِبِ لا إِلَهَ إِلا هُوَ فَاتخِذْهُ وَكِيلاً(9) وَ اصبرْ عَلى مَا يَقُولُونَ وَ اهْجُرْهُمْ هَجْراً جَمِيلاً(10) 6 -مسلما برنامه ( عبادت ) شبانه پابرجاتر و با استقامت‏تر است.7 -و تو در روز تلاش مستمر و طولانى خواهى داشت.8 -نام پروردگارت را ياد كن و تنها به او دل ببند.9 -همان پروردگار شرق و غرب كه معبودى جز او نيست ، او را نگاهبان و وكيل خود انتخاب كن.10 -و در برابر آنچه آنها ( دشمنان ) مى‏گويند شكيبا باش و به طرزى شايسته از آنها دورى نما. ⏪تفسير : 🔰تاثير نيايش در دل شب 🔸اين آيات همچنان به بحث پيرامون عبادت شبانه ، و آموزشهاى معنوى در پرتو تلاوت قرآن در دل شب ، ادامه مى‏دهد ، و در حقيقت به منزله بيان دليلى است براى آنچه در آيات قبل آمده است ، مى‏فرمايد : اين دستور عبادت و تلاوت شبانه به خاطر آن است كه برنامه ( عبادت و تعليم ) شب پابرجاتر و با استقامت‏تر است ( ان ناشئة الليل هى اشد وطئا و اقوم قيلا). ▫️ناشئة از ماده نشى‏ء ( بر وزن نثر ) به معنى حادثه است و در اينكه منظور از آن در اينجا چيست سه تفسير براى آن ذكر شده : نخست اينكهمنظور ساعات شب است كه يكى بعد از ديگرى حادث مى‏گردد ، يا خصوص ساعات آخر شب و سحرگاه. 🔹ديگر اينكه منظور برنامه قيام براى نماز و عبادت و تلاوت قرآن است همانگونه كه در حديثى از امام باقر (عليه‏السلام‏) و امام صادق (عليه‏السلام‏) نقل شده كه فرمودند : هى القيام فى آخر الليل الى صلاة الليل : منظور قيام در آخر شب براى نماز شب است. 🔻و در حديث ديگرى از امام صادق (عليه‏السلام‏) در تفسير اين آيه آمده : قيامه عن فراشه لا يريد الا الله : منظور برخاستن از بستر است كه هدفى جز خدا نداشته باشد. 🔻سوم اينكه منظور آن حالات معنوى و روحانى و نشاط و جذبه ملكوتى است كه در دل و جان انسان در اين ساعات مخصوص شب به وجود مى‏آيد كه آثارش در روح انسان عميقتر و دوامش بيشتر است . 🔻البته اين تفسير و تفسير قبل از آن لازم و ملزوم يكديگرند و مناسب است كه هر دو در معنى آيه جمع باشد. ▫️وطئا در اصل به معنى گام نهادن و همچنين به معنى توافق كردن است. ▫️تعبير به اشد وطئا يا به معنى مشقت و زحمتى است كه قيام و عبادت شبانه دارد ، و يا به معنى تاثيرات ثابت و راسخى است كه در پرتو اين عبادات در روح و جان انسان پيدا مى‏شود ( البته معنى دوم مناسب‏تر است ) . 🔹اين احتمال نيز وجود دارد كه به معنى توافق بيشترى است كه در اين لحظات در ميان قلب و چشم و گوش انسان و بسيج همه آنها در مسير عبادت پيدا مى‏شود. ▫️اقوم از ماده قيام به معنى پابرجاتر و صافتر است ، و قيل به معنى سخن گفتن است كه در اينجا اشاره به ذكر خدا و تلاوت قرآن است. 🔹رويهمرفته اين آيه از آياتى است كه با تعبيرات پرمحتوايش رساترين سخن را در باره عبادت شبانه و نيايش سحرگاهان ، و راز و نياز با محبوب ، در ساعاتى كه اسباب فراغت خاطر از هر زمان فراهم‏تر است ، و همچنين تاثير آن در تهذيب نفس ، و پرورش روح و جان انسانى ، بيان كرده است ، و نشان مى‏دهد كه روح آدمى در آن ساعات آمادگى خاصى براى نيايش و مناجات و ذكر و فكر دارد . 🖇ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(249) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير ⏪تعليل به امر ارتكازى (پرهیز از خطر فطری است) 🔸بر اساس بحثى كه گذشت جمله (لعلكم تتقون) تعليل ديگرى است براى ضرورت عبادت و تعليل در اين گونه موارد بايد به امرى ارتكازى باشد و به گونه ای آيت تبيين شود كه حد وسط قرار گيرد و براى هر سه گروه قابل استدلال باشد. تقوا نسبت به مومنان قابل قبول است. همچنين نسبت به بت پرستان تا حدى قابل پذيرش است. اما چگونه براى ملحدان قابل تعليل است ؟ يعنى، چگونه به ملحد مى توان گفت: براى دستيابى به تقوا عبادت كن ؟ از اين رو بايد معناى تقوا در اين كريمه به صورت جامع و فراگير تبيين شود. ▫️تقوا از ريشه وقايه و به معناى خود نگهدارى و پرهيز از خطر است و پرهيز از خطر امرى ارتكازى و فطرى براى همه انسانهاست، كسى نيست كه از خطر اجتناب نكند و اجتناب از آن لازم نداند. پس (لعلكم تتقون) مى تواند براى ضرورت عبادت نسبت به هر انسانى دليل باشد؛ به همه انسانها اعم از مومن و ملحد و مشرك مى توان گفت: براى پرهيز از خطر و نجات از عذاب، خدا را عبادت كن. ▪️چنين نيست كه با مرگ نابود شويد؛ بلكه با مرگ از عالم طبيعت، به جهان ديگر منتقل مى شويد. انسان همانند پرنده اى در بند است كه به هنگام توفى، در قفس طبيعى وى گشوده شده، به جهان ابدى پرواز مى كند. 🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Qalam 01 s.mp3
5.66M
#سوره_قلم 💢 تفسیرصوتی سوره قلم 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه اول 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom