eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
تفسیر 📌 قسمت هفتم: :نکته ها .و پیام های آیه اول 🍁🍁🍁 ۵ - مشخصات امور جهان در شب قدر، تعیین مى شود. (لیلة القدر) 🔹 «قدر» در معانى گوناگونى به کار رفته است; از جمله «تقدیر» (مصباح); «تدبیرامور» (قاموس); «تقسیم ارزاق»، «شرف» و «عظمت» (تاج العروس) و ... . 🔹 برداشت یاد شده ناظر به معناى اول و دوم است. مطلق بودن کلمه «قدر»، آن را شایسته تطبیق بر تمام مقدّرات ساخته و «من کلّ أمر» (در ذیل سوره) گواه تعمیم است. ۶ - شب قدر، شبى با عظمت در پیشگاه خداوند (إنّا أنزلنه فى لیلة القدر) ۷ - قرآن، کتابى با عظمت و گنجینه معارفى هماهنگ با مقدّرات جهان است (إنّا أنزلنه فى لیلة القدر) 🔹 نزول قرآن در شب قدر، اسناد نازل کردن آن به خداوند و آوردن ضمیر بدون مرجع آن - که خود حاکى از شهرت مرجع ضمیر است - نشانه هاى عظمت قرآن است. تناسب ظرف و مظروف نیز، بیانگر هماهنگى نزول قرآن با ویژگى هاى شب قدر است. 🌿🌿🌿 قرآن دوستان عزیز برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید بسم الله... ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت هفتم: :نکته ها .و پیام های آیه اول 🍁🍁🍁 ۵ - مشخصات امور جهان در شب قدر، تعیین مى شود. (لیلة القدر) 🔹 «قدر» در معانى گوناگونى به کار رفته است; از جمله «تقدیر» (مصباح); «تدبیرامور» (قاموس); «تقسیم ارزاق»، «شرف» و «عظمت» (تاج العروس) و ... . 🔹 برداشت یاد شده ناظر به معناى اول و دوم است. مطلق بودن کلمه «قدر»، آن را شایسته تطبیق بر تمام مقدّرات ساخته و «من کلّ أمر» (در ذیل سوره) گواه تعمیم است. ۶ - شب قدر، شبى با عظمت در پیشگاه خداوند (إنّا أنزلنه فى لیلة القدر) ۷ - قرآن، کتابى با عظمت و گنجینه معارفى هماهنگ با مقدّرات جهان است (إنّا أنزلنه فى لیلة القدر) 🔹 نزول قرآن در شب قدر، اسناد نازل کردن آن به خداوند و آوردن ضمیر بدون مرجع آن - که خود حاکى از شهرت مرجع ضمیر است - نشانه هاى عظمت قرآن است. تناسب ظرف و مظروف نیز، بیانگر هماهنگى نزول قرآن با ویژگى هاى شب قدر است. 🌿🌿🌿 قرآن دوستان عزیز برای رساندن پیام خداوند با ما همراه شوید بسم الله... ☘انتشار عمل و رفتار و سخن خوب صدقه ای ماندگار است.توفیق را از خدا بخواهیم. 👇👇👇 @rahighemakhtoom
📌 فرازهای کوتاه 🌿🌿🌿 🔹 ما تمام نيازهاي اقتصادي اينها(مردم) را فراهم مي‌کنيم؛ اما اين به عنوان کرامت نيست نه به آنها که داديم نشانه تکريم است نه آنها که نداديم نشانه توهين. 🔹 ما هر دو را به عنوان آزمون در معرض قرار مي‌دهيم: ﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقامُوا عَلَي الطَّريقَةِ لَأَسْقَيْناهُمْ ماءً غَدَقاً﴾؛ آب فراوان، ﴿لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ﴾؛ تا بيازماييم. 🔹 در سوره مبارکه «فجر» چند بار اين آيه مطرح شد، کساني که وضع مالي‌شان خوب است يا خود آنها خيال مي‌کنند که خدا اينها را گرامي داشت، برخي‌ها خيال مي‌کنند آنها که وضع مالي‌شان خوب نيست، خدا به اينها اهانت کرده است:﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَن﴾؛ يعنی ﴿أَكْرَمَنِ﴾، ﴿وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي﴾؛ يعنی ﴿أَهانَنِ ٭ كَلاَّ﴾، نه آن درست است، نه اين درست است. 🔹 آنها که مبتلا به ثروت هستند، ما آنها را آزموديم، آنها که مبتلا به فقر هستند، ما آنها را آزموديم. هر دو ابتلاء است. 🔹 افرادي که سالم هستند در خانه‌ها زندگي مي‌کنند، مبتلا به سلامت هستند. آنها که در بستر بيماري بيمارستان هستند، مبتلا به مرض هستند. نه آن تکريم است، نه اين اهانت. 🔹 نه سرمايه‌دار مکرّم است، نه تهيدست تحقير شده. هر دو ابتلاء است. بعضي‌ها مبتلا به ثروت هستند، بعضي‌ها مبتلا به فقر هستند: ﴿فَأَمَّا الْإِنْسانُ إِذا مَا ابْتَلاهُ رَبُّهُ فَأَكْرَمَهُ وَ نَعَّمَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَكْرَمَنِ ٭ وَ أَمَّا إِذا مَا ابْتَلاهُ فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ فَيَقُولُ رَبِّي أَهانَنِ ٭ كَلاَّ﴾، هر دو ابتلاء است. اينجا هم فرمود ابتلاء است. 🔹 حالا آن سالي که خشکسالي است، ابتلاء است. سالي که ترسالي است، ابتلاء است. 🔹 إکرام در قيامت روشن مي‌شود: «إنَّ الْغِنَي وَ الْفَقْرِ بَعْدَ الْعَرْضِ عَلَي اللهِ»،هر چيزي که در دنيا ذات أقدس الهي مقرّر کرد، يک آزمون است: ﴿لِنَفْتِنَهُمْ فيهِ﴾ 🌿🌿🌿 @rahighemakhtoom
وَ تَعْلَمُ ما فی نَفْسی وَ تَخْبُرُ حاجَتی وَ تَعْرِفُ ضَمیری... خدایا خودت حال من رو بهتر از خودم می دونی، هر چی از خودم بگم بیشتر از اون خبر داری و هر چی از تو بخوام بیش از اون داری... ارباب حاجتیم و زبانِ سؤال نیست در حضرت کریم تمنّا چه حاجت است حافظ @rahighemakhtoom
اِلهی اِنْ کُنْتُ غَیْرَ مُسْتَأْهِلٍ لِرَحْمَتِکَ... هیچ وقت، هیچ وقت خودتو شایسته دریافت لطف خدا ندون! اهل بیت با اون مقام عصمت همیشه خودشونو بدهکار درگاه الهی میدونستن، خدایا من پر از خطام اما رحمت تو بر همه چیز گسترده شده و امید دارم مرا هم فرا بگیرد!... @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت هشتم: :تفسیر آیه 2 سوره قدر 🍁🍁🍁 وَ مَا أَدْرَاکَ‌ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ و تو چه می‌دانی شب قدر چیست؟! 📌 واژه نگاشت «مَآ أَدْرَاکَ؟»: تو چه می‌دانی؟ این تعبیر نشان می‌دهد که زمان و عظمت دقیق این شب را حتّی پیغمبر (ص) هم نمی‌دانسته است، چه رسد به دیگران! 📋✏ انس مالک گوید: سبب نزول این سوره چنین بوده که مدت عمر امت رسول خدا صلی الله علیه و آله را به او عرضه کردند و نسبت به طول عمر امت هاى سلف کمتر بود. این مقدار عمر در نظر پیامبر کم آمد. خداوند با نزول این سوره به پیامبر خویش فرمود: اگر طول عمر این امت اندک است بر طاعت یک شب آنان ثواب بسیار زیاد دهم تا یک شب قدر آن بهتر از عبادت هزار ماه باشد.📚 (تفسیر روض الجنان یا روح الجنان) 🌿🌿🌿 برای نشر فرهنگ ناب قرآنی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. 👇👇 @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت نهم :تفسیر آیه 2 سوره قدر 📌 نکته ها و پیام ها ۱ - ابزار شناخت ویژگى هاى شب قدر، در اختیار همگان نیست. (و ما أدریک ما لیلة القدر) 🔹 مخاطب در «ما أدراک»، هر شخصى است که آیه شریفه را بخواند و یا بشنود. ۲ - عظمت شب قدر، فراتر از حد بیان است. (و ما أدریک ما لیلة القدر) ۳ - پیامبر(ص)، در شناخت شب قدر و ویژگى هاى آن، نیازمند تعلیم الهى است. (و ما أدریک ما لیلة القدر) 🔹 خطاب در آیه شریفه، گرچه مخصوص پیامبر(ص) نیست; ولى بر آن حضرت نیز تعمیم مى یابد. 🌿🌿🌿 برای نشر فرهنگ ناب قرآنی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. 👇👇 @rahighemakhtoom
تفسیر 📌 قسمت دهم :نکته هایی در تفسیر آیه 2 سوره قدر 📌 واژه شناسی "قدر" در آیات قرآن ✅ كلمه «قدر» در قرآن، در چند معنا به كار رفته است: الف) مقام و منزلت. چنانكه مى‌فرمايد: «وَ ما قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِهِ» «انعام، 91. »* آن گونه كه بايد، مقام و منزلت الهى را نشناختند. ب) تقدير و سرنوشت. چنانكه مى‌فرمايد: «جِئْتَ عَلى‌ قَدَرٍ يا مُوسى‌» «طه، 40.» اى موسى تو بنا بر تقدير (الهى به اين مكان مقدّس) آمده‌اى. ج) تنگى و سختى. چنانكه مى‌فرمايد: وَ مَنْ قُدِرَ عَلَيْهِ رِزْقُهُ‌ ... «1» كسى كه رزق و روزى بر او تنگ و سخت شود ... 🔹 دو معناى اول در مورد «لَيْلَةِ الْقَدْرِ» مناسب است، زيرا شب قدر، هم شب با منزلتى است و هم شب تقدير و سرنوشت است. ✳ هستى، حساب و كتاب و قدر و اندازه دارد. 🔹 «وَ إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلَّا عِنْدَنا خَزائِنُهُ وَ ما نُنَزِّلُهُ إِلَّا بِقَدَرٍ مَعْلُومٍ» هيچ چيز نيست مگر آنكه خزانه آن نزد ماست و جز به مقدار تعيين شده فرونمى‌فرستيم. حتّى مقدار نزول باران از آسمان حساب شده است .🔹 «وَ أَنْزَلْنا مِنَ السَّماءِ ماءً بِقَدَرٍ» نه تنها باران، بلكه هر چيز نزد او اندازه دارد. 🔹 «وَ كُلُّ شَيْ‌ءٍ عِنْدَهُ بِمِقْدارٍ» چنانكه خورشيد و ماه، از نظر حجم و وزن و حركت و مدار آن حساب و كتاب دقيق دارد. 🔹 و «الشَّمْسُ وَ الْقَمَرُ بِحُسْبانٍ» 🌿🌿🌿 برای نشر فرهنگ ناب قرآنی به کانال متفاوت آموزه ها و معارف قرآنی"رحیق "در پیامرسان ایتا بپیوندید. 👇👇 @rahighemakhtoom
📌 امام سجاد(ع) و دستیابی به حكمت عبادات 🔹 سخنان امام سجاد (سلام الله‌عليه) كه بر منبر شام ايراد فرمود، نشان مي دهد كه حضرات معصومين (عليهمالسلام) به حكمت عبادات رسيده اند. 🔹 در بخشهايي از سخنان آن حضرت آمده است: «أنا بن مكّة ومني، أنا بن زمزم وصفا» من فرزند مكه و منا هستم؛ يعني آن عبادتي كه بايد در مكه و منا انجام بگيرد من به آن رسيده ام و آن عبادت مرا به اينجا رساند، نه اينكه من فرزند سرزمين مكه و منا هستم. 🔹 آنان كه در منا زندگي مي كنند و اهل آن سرزمين اند فرزند منا نيستند؛ آنكه قرباني مي دهد تا دين زنده و محفوظ بماند او فرزند مناست. 🔹 با اينكه در اين مسافرت حسين بن علي(سلام الله‌عليه) از مكّه برگشت و ديگر به مشعر و منا و عرفات نرفت و در مني قرباني نكرد، قبل از روز دهم ذي الحجه حضرت از مكّه به طرف كوفه حركت كردند، امام سجاد (عليه السلام) هم به منا نرفت و قرباني نكرد، با اين وجود فرمود: من فرزند مكه و منا هستم. 🔹 آن كسي كه حاضر است بهترين شهدا را نثار و ايثار كند تا دين خدا محفوظ بماند، او به حقيقتِ قرباني رسيده است؛ او فرزند مناست گرچه منا نرفته باشد. 🔹 خداوند كريم در بيان حكمت قرباني، مي فرمايد: اين قرباني كردنْ ظاهري دارد و باطني. ظاهر قرباني به خدا نمي رسد؛ امّا باطن آن به خدا مي رسد. ﴿لن ينال الله لحومها ولا دماؤها ولكن يناله التقوي) يعني گوشت و خون قرباني به خدا نمي رسد ولي آن تقوايي كه در قرباني و كشتن گوسفند و شتر، كه روح و درون و حكمت اين عبادت است، به خدا مي رسد. 🔹 در جاهليت وقتي قرباني مي كردند، مقداري از گوشت قرباني را به ديوار كعبه مي آويختند و مقداري از خون آن را به ديوار مي ماليدند تا قبول بشود! 🔹 اما اسلام روي اين كار خطّ بطلان كشيد. پس انسان متّقي كه در حقيقت به باطن عبادت رسيده و مي كوشد كه به حكمت نهايي عبادت برسد به خدا ميرسد. 📚 (حكمت عبادات ، ص 35-آیت الله جوادی آملی)📚
فَقَدْ جَعَلْتُ الْاِقْرارَ بِالذَّنْبِ اِلَیْکَ وَسیلَتی... فقط مسیحیت اقرار نداره، مام داریم، اما اعتراف به گناه در مقابل خدا، و همین اقرار به گناه از عبادات آمیخته به ریا بهتره... اگر عمل من در درگاه تو به جایی نرسد با اقرار به گناهانم به تو نزدیک می شوم! @rahighemakhtoom
اِلهی قَدْ جُرْتُ عَلی نَفْسی... کسی که اهل گناه و خطاست پیش از همه به خودش ظلم میکند و اگر در این ظلم بر نفس، نسیم غفران الهی بر چهره گنه کار نوزد، به تعبیر امام علیه السلام ، «وای بر او» یا رب قبول کن به بزرگی و فضل خویش کان را که رد کنی نبود هیچ مُلْتجا @rahighemakhtoom
الهی تَوَلَّ مِنْ اَمْری ما اَنْتَ اَهْلُهُ وَعُدْ عَلَیَّ بِفَضْلِکَ عَلی مُذْنِبٍ... خدایا میخوام تدبیرمو به خودت بسپرم که اون طوری که دوس داری سامانش بدی، ای خدای مهربون، بگو که اون گنهکاری رو که در محاصره جهالت های خودشه، از نگاه مهربونت محروم نمی کنی... @rahighemakhtoom