baghare71-1.mp3
24.01M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۶۷)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
📌بررسی قرآنی حزب نفاق ۱۱
🔘مقابله و رویارویی مستکبرانه حزب نفاق در برابر دعوت حق طلبانه رهبران الهی(بر اساس روحیه خودشیفتگی تنها خود را روشنفکر و عقلگرا و شایسته و اصلاح گرا می دانند و این ادعاهای خود پندارگرایانه برای انزوای رهبران الهی جبهه حق صورت می گیرد.)
🔘تلاش همه جانبه حزب نفاق برای جلوگیری از گسترش ارزش های دینی در جامعه در پوشش مقدسات دینی(مثلا می گویند با وجود نیازمندان جامعه بهتر نیست هزینه مجالس عزاداری و یا جشن غدیر صرف آنان بشود!این سخنان دلسوزانه برای فریب مردم و تعطیلی آیین های مذهبی زده می شود.)
🌱🌱🌱
اتَّخَذُوا أَيْمَانَهُمْ جُنَّةً فَصَدُّوا عَنْ سَبِيلِ اللَّهِ ۚ إِنَّهُمْ سَاءَ مَا كَانُوا يَعْمَلُونَ☆منافقون ۲
"قسمهایشان را سپر کردهاند برای دفع اتهامِ نفاق از خودشان و با این کار مانع بندگی خدا شدهاند. یقیناً بد کاری میکنند! "
#تفسیر_موضوعی #نفاق #حزب_نفاق #منافقان #جریان_نفاق #شناخت_جریان_نفاق
@rahighemakhtoom
Al-Munafiqun05.mp3
5.49M
🎤 تفسیر سوره منافقون علامه جوادی آملی
📋جلسه پنجم
🌱🌱🌱
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_منافقون #سوره_منافقون #منافقون
🌷🌷🌷
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌منافقان عامل جنگ روانی و #نرم
🟣اين سوره مبارکه که در مدينه نازل شد، براي تحليل يک جامعه نفاق بود و افشاگري آنها. قرآن کريم از نظر فرد ميفرمايد به هر حال شخص يا مؤمن است يا کافر؛ گاهي هم ممکن است فردي منافق پيدا بشود که نفاقش فردي است.
🟣ولي جامعه نفاق، کارشان تشکيلاتي است و در نبرد با قرآن و عترت هستند، در نبرد با اسلام هستند، اين دو؛ و نبرد اينها هم به صورت جنگ نرم است، به اصطلاح نرمافزار است، اين سه؛ قرآن کريم همه اين توطئهها را تبيين کرد، چهار؛ راه علاج را هم مشخص کرد، پنج.
🟣فرمود جنگ کفّار با شمشير است و سپر، با آهن به ميدان ميآيند؛ اما اينها جنگشان با مسجد است و قَسم. مسجد ضرار درست ميکنند، ﴿حَلاَّفٍ مَهينٍ﴾ هم هستند. اين با نرمافزار به جنگ دين ميآيد.
🟣اينکه عليه حکومت ديني در برابر پيغمبر(صلّي الله عليه و آله و سلّم) صف کشيده است به تعبير قرآن ﴿أَلَدُّ الْخِصَامِ﴾ست؛ يعني لَدودترين، لجوجترين دشمن دين همين منافقين هستند، اين با جنگ نرم شروع ميکند؛ يعني با مسجد ضرارسازي شروع ميکند، با سوگند دروغ شروع ميکند، با ذکر و تسبيح شروع ميکند. همه اينها را يکي پس از ديگري قرآن تبيين کرد. بخش مهم اينها در سوره مبارکه «توبه» گذشت...
🌱🌱🌱
📝فرازی از #درسگفتار سوره منافقون جلسه پنجم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_منافقون#سوره_منافقون #منافقون
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
👇🏽👇🏽👇🏽
📙#برشی از تفسیر تسنیم جلد دوم نگاشت :(298)
⏺صالحان و مالكيت بهشت
🔹در جهان آخرت تعيين كميت و كيفيت بهشت هر كس در گرو مقدار ايمان و عمل صالح اوست. برخى داراى دو بهشت: (و لمن خاف مقام ربه جنتان) (رحمن) و عده اى داراى چند بهشت هستند: (لهم جنات).
✳️يكى از معانى لام در (لهم جنات) مالكيت است و مملوك بودن بهشت به دو طريق قابل توجيه است:
🔷1- خطوط كلى رابطه انسان بهشتى با بهشت در قرآن و روايات ترسيم شده است. با ملاحظه اين خطوط كلى معلوم مى شود اراده بهشتى بر بهشت حاكم است و هر چه بهشتى بخواهد با اراده او موجود مى شود؛ چنانكه با اراده وى چشمه بهشتى مى جوشد: (يفجرونها تفجيرا). (انسان.6) همه اينها نشان مى دهد بهشت محكوم و مملوك تكوينى انسان بهشتى است. در اين زمينه اميرالمومنين (عليه السلام) مى فرمايد: «فَاعِلُ الخَیرِ خَیرٌ مِنهُ وَ فَاعِلُ الشَّرِّ شَرٌّ مِنهُ؛؛ (نهج البلاغه، حکمت 32.) برتر از هر كار خير فاعل آن است، چنانكه بدتر از هر كار شر نيز فاعل آن است ؛ چون هر علتى برتر از معلول خويش است.
🔷2- انسان مومن علت و مالك تكوينى عمى خير خويش است: (لها ما كسبت) و چون بهشت ظهور و تجلى عمل صالح اوست، بنابراين، مومن علت و مالك بهشت است. البته درباره جهنم اين تفاوت هست كه گرچه محصول و معلول دوزخيان است، ولى اين افراد با اعمال بدشان خود را اسير و محصور جهنم ساخته اند. بنابراين، آنها محكوم جهنم هستند: (ان جهنم لمحيطه على الكافرين)، (وعليها ما اكتسبت)، و (وجعلنا جهنم حصيرا)؛ مانند كسى كه عمدا خانه اى را بر سر خود خراب كند و زيرا آوار بماند، كه او مقهور و محكوم كار خويش است، نه حاكم بر آن.
✅دو نکته مهم:
1- هر گونه ملكيتى كه در قيامت مطرح است از سنخ تكوين است، نه از سنخ اعتبار؛ زيرا منطقه اعتبار فقط دنيا است.
2- علت حقيقى و مالك تكوينى اصيل در سراسر هستى خواه در دنيا، خواه در قيامت خداوند است و عليت طولى و مالكيت رتبى انسان با آن منافى نيست.
🌱🌱🌱
آیت الله #جوادی_آملی #تسنیم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
@rahighemakhtoom
جهاد6.mp3
16.28M
📌و اما باور ما-(قسمت 278)
☑️#مبارزه و جهاد در اسلام 6 (پایان)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🌱🌱🌱
#باور_ما
#باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
فَمَنْ حَاجَّكَ فِيهِ مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ فَقُلْ تَعَالَوْا نَدْعُ أَبْنَاءَنَا وَأَبْنَاءَكُمْ وَنِسَاءَنَا وَنِسَاءَكُمْ وَأَنْفُسَنَا وَأَنْفُسَكُمْ ثُمَّ نَبْتَهِلْ فَنَجْعَلْ لَعْنَتَ اللَّهِ عَلَى الْكَاذِبِينَ☆۶۰ آل عمران
"اگر بزرگان مسیحیان نَجران، بعد از این حقایقی که دربارۀ عیسی به دستت رسیده، باز دربارۀ او چونوچرا کردند، به آنها پیشنهاد مُباهله بده؛ یعنی بگو: «بیایید اینها را یکجا جمع کنیم: فرزندانمان و فرزندانتان و بانوانمان و بانوانتان و خودمان و خودتان. بعد، کار را به خدا واگذار کنیم و با تضرع و زاری، لعنت خدا را بر دروغگویان بفرستیم.»
@rahighemakhtoom
🔰دستاورد دانش
📌رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم)
"مَنْ طَلَبَ الْعِلْمَ لِلَّهِ لَمْ يُصِبْ مِنْهُ بَاباً إِلَّا ازْدَادَ فِي نَفْسِهِ ذُلًّا وَ فِي النَّاسِ تَوَاضُعاً وَ لِلَّهِ خَوْفاً وَ فِي الدِّينِ اجْتِهَاداً وَ ذَلِكَ الَّذِي يَنْتَفِعُ بِالْعِلْمِ فَلْيَتَعَلَّمْهُ"
🌷🌷🌷
هر که علم را برای رضایت خداوند بیاموزد به هیچ بابی و دریافتی از آن دست نمییابد مگر آنکه به سبب آن:
✅ در نفس خود دارای فروتنیای افزونتر میشود
✅و در میان مردم بیشتر به تواضع میپردازد
✅و مراقبت رفتاری او در برابر خدا افزایش پیدا میکند
✅و کوشش او در عمل به فرامین دین بیشتر میشود
🔘همانا اوست که از علم سود میبرد، پس باید آن را بیاموزد.
📘بحار الانوار، ج ۲، ص: ۳۴
🌱🌱🌱
#حدیث_زندگی
#زیست_مومنانه
@rahighemakhtoom
حکمت 21-قُرِنَتِ الْهَیْبَهُ بِالْخَیْبَهِ وَ الْحَیَاءُ بِالْحِرْمَانِ ….mp3
4.66M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۱ (کلمات قصار)
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید.
🌱🌱🌱
#نهج_البلاغه
#حکمتها #حکمت
#امام_علی
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 195.mp3
16.17M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
📌فراز ششم دعا :(جلسه 195)خود و فرزندان خویش را در پناه خدا قراردهیم
از دعاهای امام #سجاد(ع) که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام (ع) بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. و از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه می برد.
🔈 گفتاری از خادم صفحه قرآنی #رحیق
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.کار وتلاش.عبداللهی 23.mp3
11.95M
☑️ کار و تلاش مومنانه (جلسه 23)
🔰بازخوانی فصل سوم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
#کار #تلاش #جامعه #خانواده #بیکاری
#نگاشت_صوتی
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🎈مسابقه هفتگی
جهت مرور محتوای صوتی ارزشمند و محققانه استاد ارجمند آقای عبداللهی تحت عنوان غدیر سرنوشت انسان .
✔️طبق این دو فایل کوتاه #مسابقه_شبانه به دو سوال زیر پاسخ بدهید .
سوال اول : بزرگان صحابه با چه عنوانی با امام علی بیعت کردند ؟
سوال دوم : پیامبران و انبیاء بنی اسرائیل کدام روز را جشن اعلام میکردند؟
ارسال پاسخ به آیدی زیر
@Sayyedali_1997
🎁سه جایزه به رسم یادبود اهدا میشود به قید قرعه 🎊
👀کد ۴ و ۱۷ و ۱۸ مراجعه کنند به پیوی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌یاد باد آن روزگاران یاد باد!
🌷الگویی برای همه دوره ها و نسل ها🌷
@rahighemakhtoom
🔰قانون برای هر هنجار و ناهنجاری است که نمود اجتماعی دارد
📃شبهه:
در هیچ جای قرآن، برای کسی که حجاب را رعایت نمیکند، مجازات تعیین نشده است همان طور که برای غیبت کردن تعیین نشده، چون اینها اصل اخلاقی اند و در اصول اخلاقی اجبار نمیشود.
🔹اینکه مدام تاکید میشود موی زن، پای زن، بدن زن پیدا نشود، این باعث میشود تا به زن نه نگاه انسانی بلکه نگاه جنسیتی شود، باید با عدم تاکید بر این امور اجازه دهیم به زن نگاه انسانی شود نه جنسیتی.
📃پاسخ:
🔹 اولا این منطق که فقط چیزهایی که در قرآن آمده قبول داریم، منطق کسانی است که برای #غصب_خلافت گفتند نیاز به اهل بیت علیهم السلام نیست و هرچه بخواهیم در قرآن هست (حسبنا کتاب الله) درحالیکه اگر شیعه باشیم که اساس اعتقاد ما این است که آنها #مفسران قرآن هستند و برای فهم دین، در کنار ثقل اکبر یعنی قرآن، باید به ثقل اصغر یعنی #روایات اهل بیت مراجعه نمود.
☑️اگر هم شیعه نباشیم این خود #قرآن است که میفرماید؛
وَأَنزَلْنَا إِلَيْكَ الذِّكْرَ لِتُبَيِّنَ لِلنَّاسِ مَا نُزِّلَ إِلَيْهِمْ (نحل ۴۴)
یعنی پیامبر وظیفه دارد که قرآن را برای مردم تبیین کند و نمیتوان بدون تبیین ایشان به فهم خودمان از #قرآن اکتفا کنیم.
🔹ثانیاً اینکه برخی میگویند اصول اخلاقی قابل اجبار نیست، نشانه بی اطلاعی آنان از #علم_حقوق است.
☑️زیرا #اصول_اخلاقی وقتی نمود اجتماعی پیدا کند، در همهی نظام های حقوقی دنیا مورد قانونگذاری قرار میگیرند. مثلاً عفت کلام هم از اصول اخلاقی است؛ آیا میتوان به این بهانه از #جرم_انگاری توهین و ناسزاگویی به دیگران خودداری کرد؟ هرگز. چون این اصل اخلاقی نمود اجتماعی دارد.
☑️قانون گذاری در مورد لزوم حجاب هم به دلیل #نمود_اجتماعی آن، صلاحیت دارد تا مورد قانونگذاری قرار گیرد.
🔘 اما ببینید، #نماز نخواندن چون نمود اجتماعی ندارد، اجبار و مجازاتی هم در موردش نیست، اما در مقابل روزه علی رغم اینکه عبادتی فردی است و هیچ گونه نمودی حتی فردی هم ندارد، اما مقابل آن یعنی #روزه_خواری در ملأ عام، رفتار اجتماعی محسوب میشود، جرم انگاری شده است.
اما اینکه اگر بر حفظ حجاب تاکید نشود، نگاه به زن انسانی میشود، عجیب و ادعای کاملا خلاف واقع است. چون اتفاقا یکی از دلایل #حجاب همین است که زن از وسیله لذت جویی خارج شود و به دیده یک انسان به اونگاه شود.
آیا واقعاً میتوان از واقعیت چشم پوشید و #غریزه نیرومندی به نام غریزه جنسی را انکار کرد و گفت اگر بر حجاب تاکید و قانونگذاری نشود، کسی نگاه #جنسی و شهوت آلود به زن نگاه نمیکند؟
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
🔅انسان مستقل از نظم طبیعت و آفرینش نیست.
🔅آدمی باید بفهمد که رهبری زندگی نیز همانند هدایت یک اتومبیل مستلزم اطاعت از بعضی قوانین است.
🔅زندگی بر اساس میل مطلق خود بی بهره گی از زندگی است.
🌱🌱🌱
#حجاب
@majaleezendegu