eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
پایه گذاری مکتب.۵.عبداللهی.mp3
5.98M
📝موضوع: بنیانگذار مکتب شیعه (4و5) ⚡️نگاهی کوتاه به زوایایی از زندگی علیه السلام 📋محتوا: ☑️ از تو حرکت؛ از خدا برکت ☑️اقدام عملی برای تغییر ☑️کار وتلاش همراه با توکل ☑️عنصر زمان و زمانه شناسی ☑️شناخت جریان های اثرگذار جامعه 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
Hamd_010L.mp3
3.47M
🎤 سوره حمد (جلسه دهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه10.docx
25.7K
📋 سوره حمد (جلسه دهم) 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) آیت الله 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی @rahighemakhtoom
از قرآن بسندگی تا قرآن گریزی.دکتر فرهاد شفتی.mp3
3.69M
🎇از قرآن‌گریزی تا قرآن‌بسندگی 📃چکیده: تعیین نسبت قرآن با حدیث و قول مشهور در فهم دینی تاثیر بنیادی دارد. می‌توان مشرب‌های فکری متفاوت دراینباره را اینگونه در دامنه‌ای نمایش داد: ▫️ قرآن‌گریزی (یا حدیث‌بسندگی) ▫️قرآن‌شمولی ▫️قرآن‌بسندگی نسبی ▫️قرآن‌معیاری ▫️قرآن‌بسندگی مطلق 🍃 هر یک از رویکردها با ارائه‌ی مثال‌هایی توضیح داده شده. در ادامه پرسش‌هایی را برای تدقیق بحث مطرح کرده و سعی شده برخی چالش‌های هر رویکرد مروری بشود. 🍃 در پایان بحث سخنران قرآن‌معیاری را با وجود چالش‌هایی که دارد به رویکردهای دیگر ترجیح داده و نیز تاکید کرده که همه چیز، از جمله فرهنگ و باورهای اجدادی، بر فهم انسان تاثیر می‌گذارد و هیچگاه نمی‌توان پذیرفت که فهمی از دین به طور خالص از قرآن یا حدیث یا ترکیبی از این دو آمده است. ☑️یادآوری: این صفحه گفتار یاد شده را رد یا تایید نمی کند 🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🎇مقدس مآبهای(جاهل) مردم را از دین بیزار نکنند.! ▪️استاد شهید مرتضی مطهری یکی از آقایان خطبا نقل میکرد که مردی در مشهد اصلاً با دین پیوندی نداشت؛ نه تنها نماز نمیخواند و روزه نمیگرفت بلکه به چیزی اعتقاد نداشت یک آدم ضد دین بود ما مدت زیادی با این آدم صحبت کردیم تا اینکه نرم و ملایم و واقعاً معتقد و مؤمن شد و روش خود را به کلی تغییر داد؛نمازش را میخواند روزه اش را میگرفت و کارش به جایی کشید که با اینکه اداری بود و پست حساسی هم در خراسان داشت مقید شده بود که نمازش را با جماعت بخواند میرفت مسجد گوهرشاد پشت سر مرحوم آقای نهاوندی لباسهایش را میکند عبایی هم میپوشید در جلسات ما هم شرکت می کرد. ▪️مدتی ما دیدیم که این آقا پیدایش نیست گفتیم لابد رفته است مسافرت رفقا گفتند نه او اینجاست و نمیآید؛ حالا چطور شده است که در جلسات ما شرکت نمیکند نمیدانیم بعد کاشف به عمل آمد که دیگر نماز جماعت هم نمیرود تحقیق کردیم ببینیم که علت چیست. این مردی که آن طور به دین و مذهب رو آورده بود چطور یک مرتبه از دین و مذهب رو برگرداند؟ ▪️رفتیم سراغش معلوم شد قضیه از این قرار بوده است این آقا چند روز متوالی که رفته نماز جماعت و در صف چهارم پنجم می ایستاده یک روز یکی از مقدس مآبهایی که در صف اول پشت سر امام مینشینند و تحت الحنک می اندازند و نمی دانم مسواک چه جوری میزنند و همیشه خودشان را از خدا طلبکار میدانند در میان جمعیت در موقع نماز از آن صف اول بلند میشود می آید تا این آدم را پیدا میکند. ▪️روبرویش مینشیند و میگوید آقا میگوید بله یک سؤالی از شما دارم بفرمایید. شما مسلمان هستید یا نه؟ این بیچاره در می ماند که چه جواب بدهد میگوید این چه سوالی است که شما از من میکنید؟ می گوید نه خواهش میکنم بفرمایید شما مسلمان هستید یا مسلمان نیستید؟ این بدبخت ناراحت میشود میگوید من مسلمانم اگر مسلمان نباشم در مسجد گوهرشاد در صف جماعت چکار میکنم؟ 📚حماسه حسینی جلد اول صفحه ۲۳۴ و ۲۳۵ @rahighemakhtoom
پایه گذار مکتب.۶.عبداللهی.mp3
5.88M
📝موضوع: بنیانگذار مکتب شیعه (6) ⚡️نگاهی کوتاه به زوایایی از زندگی علیه السلام 📋محتوا: ☑️عالم به جریان های روزگار بودن یعنی در زمین دشمن بازی نکردن وبهانه به دست فتنه انگیزان ندادن ☑️هوشمندی امام در جریان وصیت نامه برای تعیین جانشین 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۱۷.mp3
16.48M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(17) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
رازنماز 22.mp3
3.81M
استاد امیر 👈جلسه قبلی 🎇 صفحه قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️انسان جاری-پیش فرض های پرسش ها(۹) ▪️ازسؤالات فراوانش می‌گفت و سرخوردگی و ... از او خواستم که سؤال هایش را بنویسد. فوری گفت: سؤال هایم جواب ندارند. در جواب گفتم: اولاً مطمئن باش اگر سؤال هایت به بلندای تاریخ هم باشند، جواب دارند؛ چرا که سؤال از جواب برمی خیزد. ▪️اصلاً اگر جوابی نبود، سؤالی نمی کردیم؛ چون هر نیازی با تأمینش همراه است. همان طورکه نیاز به آب مستلزم وجود آب و نیاز به نور مستلزم وجود نور است، ضرورت سؤال با تأمینش که جواب است، همراه است. پس هیچ سؤالی بی جواب نمی ماند. ▪️مضافاً این که اگر احتمالی جواب هم بدهی، کافی است (همان گونه که در هر حرکت دیگرت با احتمال حرکت می‌کنی) ؛ ▪️زیرا در این جا باید به فایده اش توجه کنی که اگر سؤالاتت جواب بگیرند و هستی و انسان و نقشت را بشناسی، منفعت آن مساوی با بی نهایت است. ▪️اگر احتمال هر چند ضعیف ولو به اندازه یک اپسیلون هم بدهی که سؤالاتت جواب داشته باشند، در فایده اش که ضرب کنی، باز بی نهایت می‌شود؛ چون هر عدد کمی که در بی نهایت ضرب شود، حاصل آن بی نهایت است و خطای تو این جاست که درصد احتمال را در فایده اش ضرب نمی کنی. 🎇 صفحه مجال عیش صمیمانه‌ای از جنس زیست آگاهانه را همراهی فرمایید 🎇
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۱۸.mp3
11.49M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(18) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
پایه گذار مکتب.۷.عبداللهی.mp3
4.59M
📝موضوع: بنیانگذار مکتب شیعه (7) ⚡️نگاهی کوتاه به زوایایی از زندگی علیه السلام 📋محتوا: ☑️همراهی و همدلی و در اندیشه دیگران بودن 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
تفسیر 451.mp3
8.18M
💢تفسیر سوره جلسه هفتم ☑️حجت الاسلام و المسلمین استاد محمد رضا رنجبر( جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی 🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه 🌱🌱🌱 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
اَللّهُمَّ اِنّى اَسْئَلُکَ بِحَقِّ وَلِیَّیْکَ مُحَمَّدٍ بْنِ عَلی وَجَعْفَرِ بنِ مُحَمَّدٍ عَلَیْهِمَا السَّلامُ اِلّا اَعَنْتَنى بِهِما عَلى اَمْرِ آخِرَتى بِطاعَتِکَ وَرِضْوانِکَ وَبَلَّغْتَنى بِهِما ما یُرْضیکَ اِنَّکَ فَعّالٌ لِما تُریدُ. خدایا! به حقّ امام باقر و امام صادق (درود خدا بر آنان )از تو می خواهم مرا در فرمانبرداری و دستیابی به خوشنودی ات در عبور از گذرگاه دنیا و رسیدن به قرارگاه همیشگی ام یاری فرمایی، و به آنچه خشنودت مى‏کند برسانى به یقین تو اهر آنچه اراده کنی انجام مى‏دهى.
حاصل سجده؟ 🍃 به گمانم آن که در روز دست‌کم ۳۴ بار سر بر خاک می‌گذارد اگر حتی یک‌بار جانِ سجده را دریابد لابد پس از اندی، کم و بیش، اینگونه از چنین خاک‌ساریِ مدام بهره خواهد برد: ▫️در قضاوت درباره‌ی دیگران احتیاط بیشتری می‌کند ▫️به فهم خود از دین و دنیا کمتر اعتماد می‌کند ▫️در برابر صدای مخالف به برخورد کردن نمی‌اندیشد ▫️نقد دیگران را حاصل نادانی و سادگی و غرض‌ورزی نمی‌داند ▫️نگاه و حرکات و سکناتش در برابر آن که به درستی یا به غلط احساس ظلم می‌کند، افتاده و خاکی می‌شود ▫️بیش از آنکه حرص برای نصیحت و ارشاد دیگران داشته باشد، در پی چاره‌ای برای کاستی‌های خود است ▫️دهان را که باز می‌کند پاسبان کلماتی است که بر دیگران فرو می‌آورد، مباد که دلی را برنجاند ▫️در برابر ضعیف‌تر از خود فروتن‌تر است ▫️برای همه‌ی پرسش‌ها پاسخ ندارد ▫️در مسائلی که اهل اندیشه در آنها اختلاف نظر دارند کمتر با قاطعیت اظهار نظر می‌کند ▫️دیدگاه دیگران برای او حداقل به اندازه‌ی دیدگاه خودش جذاب‌ است ▫️دین‌داری‌اش به او توهم «از دیگران بهتر بودن» نمی‌دهد بلکه همواره او را به «برای دیگران بهتر بودن» می‌خواند ▫️تعریف و تمجید هواداران بیش از آنکه شادش کند، نگرانش می‌کند ▫️دغدغه‌اش نیکوکاری است، نه نیکونامی ▫️به آسانی از سخنی علیه خود آزرده و خشمگین نمی‌شود ▫️به خود حق نمی‌دهد که دیگران را  قربانی زخم‌های روانی خود کند ▫️ظلم‌دیدن را مجوّز ظلم‌کردن نمی‌داند ▫️در پی مطرح کردن موضوع بحث است و نه مطرح کردن خود ▫️جلوه‌های منیّتش را می‌بیند و از دیدنش احساس دل‌چرکی می‌کند ▫️ وَ لَا تُصَعِّرْ خَدَّكَ لِلنَّاسِ وَ لَا تَمْشِ فىِ الْأَرْضِ مَرَحًا  إِنَّ اللَّهَ لَا يحُِبُّ كلُ‏َّ مخُْتَالٍ فَخُور (لقمان: ۱۸) «(فرزندم) و از مردم روی بر متاب و در زمین سرمستانه راه مرو که خدا هیچ به خودبالنده‌ی فخرفروشی را دوست نمی‌دارد» (ترجمه‌ی کوشا) ▫️ خود را در افلاک دیدن و در نماز سر بر خاک فروآوردن ترکیب غریبی است که می‌تواند انسان را دچار توهمِ تقدّس و برگزیدگی کند. 🎇 دکتر فرهاد شفتی پژوهشگر فلسفه دین و اخلاق 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های دینی👉
دو نگاه در باره جن.mp3
2.96M
☑️دو نوع نگاه در باره وجود جن ☑️دکتر انوشه و ایمان اکبر آبادی از جن می گویند. در و https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔖روح علمی در بی غرضی اگر انسان خودش را بی غرض نگاه دارد و بخواهد حقیقت را آنچنان که هست کشف کند نه اینکه بخواهد حقیقت آن طوری باشد که او دلش میخواهد ، در این صورت دارای روح علمی است. در تعلیم و تربیت باید به متعلم روح علمی داد ، یعنی نباید توجه فقط به این باشد که او دانا بشود ، بلکه همچنین باید کاری کرد که روح حقیقت جویی در او پدید آید. 📚تعلیم و تربیت در اسلام صفحه ۴۱ 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های دینی👉 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔖تقویت روح و اراده برای همراهی جسم در امور بزرگ وجود مبارک امام صادق (ع) همه ما را پروراند؛ فرمود شما میخواهید به جایی برسید حق هم با شماست و این نه تنها حق شماست بلکه تکلیف هم هست که باید به جایی برسید »؛ اما (روح) را تقویت کنید اراده) را تقویت کنید؛ با قدرت اراده بدن تبعیت می کند. فرمود: (ما ضعف بدن عما قويت عليه النيه ). اگر اراده قوی بود بدن اطاعت میکند بدن روح را می سازد؛ اگر روح توانمند باشد بدن را سالم نگه میدارد و خوب هم می سازد. 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های دینی👉 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔖چشمه باش نه استخر (علم) جای چیزی را تنگ نمیکند و برای خودش جا باز می کند؛ و به دیگران هم جا می دهد؛ خاصیت علم این است علم مزاحم هیچ کسی نیست . یک بیان نورانی دارد که "کل وعاء يضيق بما جعل فيه الا وعاء العلم"؛ (نهج البلاغه / حکمت ۲۰۵)یعنی " علم " گرچه در ظرف جان آدم قرار می گیرد اما با تمام مظروف های عالم فرق میکند زیرا هر مظروفی وقتی وارد ظرف شد جا را تنگ میکند؛ اما آن طلبه یا دانشجویی که می تواند ده مطلب علمی بفهمد. همین که پنج مطلب علمی فهمید الآن پانزده مطلب می فهمد این پنج مطلب نه تنها جا نگرفت بلکه جا داد!! اين اصل اول. 🔹فرمود: حالا که معلوم شد العلم ما هو ، بكوشيد عالم بشوید جای خالی نداشته باشید نگوئید بس است اولین لحظه یک طلبه یا دانشجو این است که بگوید من " التحصیل شدم!!! مگر آدم دهن باز می کند می گوید به اینکه من فارغ التحصيل شدم تا نفس میکشیم درس و بحث فرمود بکوشید که ظرف دانش باشید محدودیت ندارد هر چه علم آمد ظرفیت عالم بیشتر میشود وسیعتر میشود؛ این اصل دوم. 🔹 حضرت فرمود اینکه من گفتم شما ظرف علم باشيد .... ما یک استخر داریم که ظرف آب است یک چشمه داریم که ظرف آب است. فرمود: استخر نباشید تا آخر مقلد نباشید؛ شما بكوشيد كونوا ينابيع العلم، چشمه باشید که از خود شما بجوشد و گرنه مرتب استخر باشید و کشاورزی بالاخره از جای دیگر آب میگیرید و اگر یک وقتی تحریم کردند و راه آب را بستند دانشگاه دیگر فلج میشود فرمود شما دانشجو هستید دانشگاه دارید؛ بکوشید که خودتان چشمه علم باشید که کسی نتواند تحریم بکند چشم تان به زید و عمرو باشد به بیگانه باشد همین خطرها هست!! آیت الله 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های دینی👉 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
پایه گذار مکتب.۸.عبداللهی.mp3
7.74M
📝موضوع: بنیانگذار مکتب شیعه (8) ⚡️نگاهی کوتاه به زوایایی از زندگی علیه السلام 🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی @rahighemakhtoom
شرح تفسیر المیزان.استاد یزدان پناه ۱۹.mp3
12.83M
🎇موضوع :شرح و بررسی تفسیر ، سوره حمد(۱۹) 🎙تبیین: استاد 📣انتشار شنبه تا چهارشنبه 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
قرآنی شدن.استاد رنجبر.mp3
7.52M
⚡️قرآنی نشویم قربانی می شویم سخنی برآمده از دل هفت دقیقه ای که اهل دل را هفتاد سال جلو می اندازد 👈محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های دینی👉 https://eitaa.com/rahighemakhtoom
baghare129-1.mp3
25.37M
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 📁 بررسی سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۲۹) 🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی 🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزه‌های الهی را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom