هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_آگاهانه
⚡️عزیز جان!ابدیت در پیش داریم
⚡️صائب و درنگ در تجسم عمل
به قدر رم ازین عالم، توانی آرمید آنجا
که اینجا هر که سستی کرد نتواند رسید آنجا
رواجی نیست در محشر عبادات ریایی را
به سیم قلب نتوان ماه کنعان را خرید آنجا
هلال جام می هر جا نماید گوشه ابرو
ز خجلت پشت سر خارد به ناخن ماه عید آنجا
در اقلیم مدارا ضعف بر قوت بود غالب
به مویی می توان کوه گرانی را کشید آنجا
میاسا از گرستن گر وصال کعبه می خواهی
که باشد جامه احرام از چشم سفید آنجا
به غربال بصیرت پاک گردان دانه خود را
که هر تخمی که کاری، یک به یک خواهد دمید آنجا
اگر بر دفتر عصیان، خط باطل کشی اینجا
نخواهی بر زمین از شرمساری خط کشید آنجا
ز خشکی، خرده ای کز تنگدستان در گره بستی
عرق خواهد شد و بر چهره ات خواهد دوید آنجا
اگر اینجا گشایی عقده ای از کار محتاجان
در جنت به رویت باز گردد بی کلید آنجا
نسازی تا به خون چون لاله اینجا چهره را رنگین
ز جوی شیر نتوان کاسه ها بر سر کشید آنجا
ره بی منتهای عشق دارد جذبه ای صائب
که نتواند شکار وحشی از دنبال دید آنجا
✏ «صائب تبریزی_غزل شماره ۳۲۱»
📝پ ن:
☑️آرامش پایدار در گریز از وابستگی ها و دلبستگی های ناپایدار دنیوی است.با سعی و تلاش می توان به آسایش پایدار رسید
☑️باسکه تقلبی و نماز و روزه و عمل ریایی نتوان به یاررسید
☑️توانایی و نیروی حقیقی درمدارا و همراهی بامردمان است
☑️دستیابی به حریم یار با ناله و زاری میسر شود.جامه احرام کوی یار چشم سفید شده از گریه و تضرع است.
☑️اعمال خویش از صافی حقیقت عبور ده .غربال گری ،در معرض آزمون ها قرار گرفتن دانه حقیقت را بارور می سازد.
☑️شرمساری در پیشگاه محبوب نتیجه باطل گرایی و سرکشی در برابر خواسته های او در دنیا.
☑️عرق شرمساری در پیشگاه خداوند نتیجه بخل و کوتاهی های تو در برابر محرومان است.
☑️چون گره از کار نیازمندی گشایی در حقیقت کلید خانه یار را به دست آورده ای
☑️دستیابی به نعمت های بهشتی در گرو شادمانی چهره و جان مردمان است.
🎇خلاصه مضمون غزل آن است که، دنیا و آخرت از هم جدا نیستند و مرگ امتداد حیات دنیوی است و اینجا کشتگاه است و آنجا برداشت می کنیم. و دقیقا آنجا عمل آدمی از خوب و بد تجسم می یابد.
🌷خوانش غزل و فایل صوتی در اینجا🌷
👈مجال عیش محفل زیست آگاهانه را همراهی فرمایید.
🔰درس بيست و دوم: دفع شبهه تحريف(8 و پایان)
🌅دلايل نفى تحريف
دلايل نفى تحريف بسيار و مبسوط است؛ آنچه در اينجا مىآوريم خلاصهاى از اين دلايل است:
1. گواهى تاريخ
2. ضرورت تواتر قرآن
3. مسأله اعجاز قرآن
4. ضمانت الهى
5. عرضه روايات بر قرآن
6.نصوص اهل بیت (ع)
دلایل شش گانه بالا را در پست های پیشین توضیح دادیم .
7. نظر علماى بزرگ شيعه
علماى شيعه، همواره قائل به تحريف نشدن قرآن بودهاند؛ البته برخى اخباريون افراطى- كه در زمره شاخصين علماى شيعه قرار نگرفتهاند- در اين زمينه مطالبى را گفتهاند كه نبايد به حساب عموم شيعه گذاشت. بى مناسبت نيست در اينجا به كلام يكى از بزرگان علماى اماميه درباره نفى تحريف قرآن اشاره كنيم:[ بيانات بزرگان شيعه را درباره نفى تحريف در كتاب« صيانة القرآن من التحريف» بهتفصيل آوردهايم.]
شيخالمحدّثين، ابوجعفر، محمدبنعلى بنالحسين بنبابويه صدوق (متوفاى 381) در رساله اعتقادات چنين مىگويد: «اعتقاد ما بر اين است قرآنى كه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل گرديده، همين قرآن موجود است كه در دست مردم قرار دارد با 114 سوره، بى كم و كاست؛ و هر كس به ما نسبت دهد كه قرآن را بيش از اين مىدانيم، دروغگوست»[اعتقادات شيخ صدوق همراه با شرح باب حادى عشر؛ ص 94- 93.].
ردّ اتهام؛ بسيارى از بزرگان علماى اهل سنّت- كه منصفانه مسأله تحريف را بررسى كردهاند- شيعه اماميّه را از تهمت قول به تحريف مبرّا دانستهاند. اولين كسى كه شهادت به نزاهت موضع شيعه داده است، ابوالحسن علىبناسماعيل اشعرى (متوفاى 324)- شيخ اشاعره و بنيانگذار مكتب اشعرى- است كه امروزه جهان تسنّن پيرو اين مكتب هستند. وى در اين زمينه چنين مىگويد:
«شيعه اماميه دو دستهاند: يك دسته كوته نظرانِ ظاهر بين كه فاقد انديشهاند و در مسائل دينى داراى نظر و آراى عميق نيستند. اينان قائل به تحريف در جهت نقص برخى كلمات بودهاند و دليل آنان رواياتى است كه نزد محققين طائفه فاقد اعتبار است؛ ولى همين دسته نسبت به زيادتى در قرآن، به كلى منكرند و مىگويند: هرگز در قرآن زيادتى رخ نداده است. دسته دوم، محققين و صاحبانِ نظر و اجتهادند كه هر دو جهت زيادت و نقص را منكرند. آنان مىگويند: قرآن همچنان كه بر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله نازل شده، تاكنون دست نخورده است و از گزند تحريف، به طور مطلق، در امان بوده است و زيادت، نقص و تبديل و تغييرى در آن حاصل نشده است»[الف) مقالات الإسلاميين؛ ج 1، ص 120- 119. ب) صيانة القرآن من التحريف؛ ص 81- 79.].
همچنين برخى ديگر از علماى بزرگ اهل سنّت همچون استاد شيخ محمد محمد مدنى و محمد عبداللَّه درّاز از موضع شيعه دفاع كرده و به طور كلى اين نسبت را به شيعه ظالمانه دانستهاند.[صيانة القرآن من التحريف؛ ص 81- 79.]
الحمد لله رب العالمین .پایان مباحث کتاب آموزش علوم قرآن
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
#آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
📃یادآوری مهم: باتوجه به پیوستگی مطالب ، مباحث قبلی را مورد توجه قرار دهید
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
🔶فصل دوازدهم : حب دنیا و پراکندگی خیال
9️⃣7️⃣قسمت هفتاد و نهم
🔶 يكى از نكات بزرگ در نماز:
☑️تقوى و پرهيز از مشتهيات نفسانيّه
☑️ترك هواهاى نفسانيّه و رياضات شرعيّه و عبادات و مناسك الهيّه،
☑️تقويت عزم و انقهار قواى ملكيّه در تحت ملكوت نفس است.
#اسرار_الصلاه
#حضرت_امام_خمینی_ره
#اسرار_عبادات
#اسرار_نماز
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
شناخت جن.استاد مخلباف 8.mp3
14.19M
📋موضوع: درسگفتار جن شناسی(جلسه هشتم)
🎤استاد: مرتضی #مخملباف
Almiqat.com
#جن #شیطان #ابلیس #قرآن
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
87.09M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥مستند غروب خورشید از شبکه ولایت
🔹نگاهی به روایات شیعه و اهل سنت پیرامون مسمومیت و شهادت پیامبر گرامی اسلام
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کپی برداری دانشمندان از قرآن _ حقیقتی غیرقابل انکار
آیا دانشمندان غرب، دزد اندیشه ها بود یا پدید آورنده اندیشه ها؟
اولین بار این قرآن بود که از این علوم صحبت کرده است
الحمدلله علی نعمت القرآن
قرآن، نمی تواند کلام انسان باشد
علوم قرآنی فراتر از هر علمی ست
هر چه علم پیشرفت می کند بیشتر تسلیم قرآن می شود.
https://eitaa.com/rahighemakhtoom
baghare172-2tir1400-1.mp3
22.98M
📌 #درسگفتار طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
📁 بررسی #تفسیر سوره مبارکه بقره (جلسه ۱۷۲)
🎤تبیین:استاد دکتر علی غلامی
#دکتر_غلامی #غلامی
🎇محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی را لطفاً همراهی فرمایید.
@rahighemakhtoom
Z0002637.MP3
9.76M
▪️ درسگفتار تقریری از مباحث استاد حیدر حب الله در تبیین و نقد آراء برخی متفکران ایرانی درباره #انتظار بشر از #دین - جلسه هفتم
▪️شامل ۲۹فایل حد اکثر ۳۵ دقیقه ای که به مرور در اختیار کاربران علاقه مند قرار می گیرد.ان شاءالله
@rahighemakhtoom
1399 05 04 - Tafsir027 - www.jf72.ir.mp3
11.83M
#تفسیر_کوتاه
📜نکته ها و پیام های #سوره_آل_عمران برگرفته از تفسیر تخصصی #المیزان و تفسیر ساده #نور(جلسه سوم)
🖥کاری از پایگاه جنبش فرهنگی منادیان فتح
🎙استاد سید حامد #غضنفری
🌷زندگی تون با برکت و شادی ماندگار🌷
«ورود به محفل قرآنی رحیق»
⚡️واژه شناسی
کلمه «ملاء» در قرآن به معنای اشراف و بزرگان قوم است که با هیبت خود دل مردم را پر میکنند ، که شاید به کار بردن این کلمه برای اشاره به این معنا باشد که عامه مردم همیشه دنباله رو اشراف و بزرگانند و از خود هیچ رأیی ندارند، رأی آنها همان تصمیمی است که اشراف برایشان بگیرند.
📚ترجمه تفسير الميزان ج ۱۰ ص ۵۷۱ #علامه_طباطبایی رضوان الله علیه www.maktabevahy.org
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
⚡️زیارت آگاهانه
🎇سوالی که از #شهید_بهشتی پرسیده شد شما چگونه #حضرت_رضا را زیارت میکنید؟
▪️یک شب در طی مسیر به حرم فرصت را غنیمت شمرده و پرسیدم آقای بهشتی هر کس به زیارت امام رضا (ع) می آید یک جور خاص خود امام را زیارت میکند یکی قرض دارد دیگری شفای بیمارش را میخواهد یکی زن می خواهد دیگری قبولی درسش را میخواهد یا شغلی میخواهد یا بعضی برای کسب ثواب زیارت میکنند!
🟢شما حضرت رضا (ع) را چگونه زیارت می کنید؟
▪️ایشان طبق معمول که این گونه سوالات را سریعاً جواب نمیدهند سرشان را اندکی پایین انداختند و بعد از مکثی چند دقیقه ای فرمودند زیارت یک دیدار است و یک تجدید عهد شما برای دیدن کسی که به عنوان الگوی زندگی تان پذیرفته اید از شهر و دیارتان بلند میشوید و حرکت میکنید باید ببینید در این دیدار چه چیزی را میخواهید بگیرید و اصلا چرا به چه دلیل او را الگوی خودتان گرفته اید؟ به این دلیل که او یک شیوه متعالی در زندگی خود داشته است که شما به عنوان زیارت می آیید تا به او بگویید من شیوه و راه و روش و منش شما را قبول دارم و آمده ام تا یک بار دیگر با شما تجدید بیعت و پیمان بکنم که در ادامه زندگی این شیوه را تا آن جایی که میتوانم پیاده کنم .
▪️آقای بهشتی می فرمودند زیارت مقبول آن است که این شیوه زندگی و رفتار امام (ع) در رفتار زائر او واقعا وجود داشته باشد یا به وجود آید یعنی اگر حضرت رضا را قبول دارد عشق به محرومان عشق به طاعت و عبادت پروردگار و.... را در حد توان خود داشته باشد.
📚خاطره از حجت الاسلام جواد اژه ای سیره شهید بهشتی، صص ۲۴۸-۲۴۹
👈مجال عیش محفل زیست آگاهانه را همراهی فرمایید.
Hamd_028L.mp3
3.03M
🎤 سوره حمد (جلسه بیست و هشتم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇محفل قرآنی رحیق تقویت آموزه های الهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره حمد جلسه 28.docx
25.1K
📋 سوره حمد (جلسه بیست و هشتم)
📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حمد #سوره_حمد #حمد
🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی ما را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
ستاد اقامه نماز با همکاری رادیوی بین المللی زیارت و دستگاه های اجرایی استان مسابقه “نماز در سیره پیامبر(ص)” به مناسبت ولادت حضرت محمد(ص) و با هدف ترویج و تبلیغ معارف نماز در ماه ربیع الاول برگزار می کند.
علاقه مندان می توانند از تاریخ ۱۴۰۳/۰۶/۱۵ لغایت ۱۴۰۳/۰۶/۳۱ بصورت روزانه محتوای مسابقه را از طریق رادیو زیارت و یا در پیام رسان ایتا به آدرس @namaz_khr دریافت کرده و پاسخ صحیح را به همراه ذکر نام و نام خانوادگی و شهرستان به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۸۸۸۸ تا ساعت ۲۴ همان روز ارسال نمایند.
به دو نفر از برگزیدگان مسابقه روزانه به قید قرعه هدیه نقدی دو میلیون ریالی تقدیم خواهد شد.
موج دسترسی به رادیو زیارت :
در مراکز استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، و شهر شیراز :
FM: 99.5 MHZ
تهران بزرگ :
FM: 89.5 MHZ
قم:
FM: 99.1 MHZ
رادیو نمای زیارت در سراسر کشور از طریق دستگاه دیجیتال قابل دسترسی می باشد.
لینک ایتا:
https://eitaa.com/namaz_khr
تذکر: مخاطبین عزیز دقت داشته باشید که سوال هر قسمت را باید تا پایان همان روز جواب دهید.
هدایت شده از ✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🔹به توفیق الهی روزهای #پنجشنبه در صفحه قرآنی #رحیق در خدمت و محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و #مفاتیح_الحیات هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند.
👈فرصت ها همیشه در اختیار ما نیست!
قدر وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس خجالت که از این حاصل ایام برد.
@rahighemakhtoom
خواسته های متعالی ۳.mp3
6.51M
📃موضوع:خواسته های متعالی(قسمت سوم)
📋واکاوی و گزارشی از دعای پنجم صحیفه سجادیه
🎤کارشناس موضوعی: آقای سید محمد #عبداللهی
👈به توفیق الهی پنجشنبه ها در محضر #صحیفه_سجادیه زانوی ادب می زنیم.
🔅محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی
@rahighemakhtoom
حکمت 60 - اللِّسَانُ سَبُعٌ إِنْ خُلِّیَ عَنْهُ عَقَرَ.mp3
2.71M
📚شرح و تفسیر حکمت ۶۰
#نهج_البلاغه (نسخه دشتی)
⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین #نظافت
📝محورهای بحث:
#جملات_قصار
#حکمتها #حکمت
#امام_علی
🎇برای تقویت آموزه های الهی محفل قرآنی را حمایت فرمایید.
@rahighemakhtoom
السلام علیک یا فاطمه المعصومه
یا فاطمه اشفعی لنا فی الجنه
در جوار حضرتش همراه فرشتگان الهی دعاگوی شما بزرگواران هستم
ارادتمند:سید
🔹جاهِدْ نَفْسَكَ لِتَرُدَّها عَن هَواها، فإنَّهُ واجِبٌ علَيكَ كجِهادِ عَدُوِّكَ
🔹امام کاظم علیه السلام می فرمایند: براى بازداشتن نفْس خود ازخواهشهايش با آن مبارزه كن كه مبارزه با نفْس، همچون مبارزه با دشمنت، بر تو واجب است.(تحف العقول : ۳۹۹)
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ نظافت و بهداشت (جلسه سی ویکم)
🔰بازخوانی فصل پنجم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
🎤بازخوانی و توضیح متن از آقای سید محمد #عبداللهی
#بهداشت #نظافت #سلامت #اسلام
#زیست_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
🔅ورود به محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی🔅
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
☑️ نظافت و بهداشت (جلسه سی ودوم)
🔰بازخوانی فصل پنجم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی
🎤بازخوانی و توضیح متن از آقای سید محمد #عبداللهی
#بهداشت #نظافت #سلامت #اسلام
#زیست_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
🔅ورود به محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی🔅
☑️اقتصاد و معیشت پایدار
🔹مَنِ اقْتَصَدَ وَ قَنَعَ بَقيَتْ عَلَيهِ النِّعْمَةُ، وَ مَنْ بَذَّرَ وَ اَسْرَفَ زالَتْ عَنْهُ النِّعْمَةُ
🔹امام کاظم علیه السلام می فرمایند:
كسى كه ميانه رو و قانع باشد، نعمتش باقى مى ماند و كسى كه ريخت و پاش و اسراف كند، نعمت را از دست مى دهد.
📖تحف العقول، ص ۴۰۳.
📌خاتم الاوصیاء از القاب حضرت مهدی (علیه السلام)
🖍خاتم الاوصیاء، به معنای پایان بخش جانشینان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) ، یکی از القاب حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) است. این لقب ابتدا بر زبان خود آن حضرت در کودکی ـ آن گاه که در آن سنین لب به سخن گشود ـ جاری شد. البته این لقب، دربارة حضرت علی (علیه السلام) به عنوان پایانبخش اوصیای آخرین پیامبر به کار رفته است.(1)
🖍طریف ابونصر گوید: «بر صاحب الزّمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) وارد شدم؛ آن حضرت فرمود: «برای من صندل احمر(2) بیاور.» پس برای ایشان آوردم. آن حضرت رو به من کرد و فرمود: «آیا مرا میشناسی؟» گفتم: «بله.» سپس فرمود: «من کیستم؟» عرض کردم: «شما آقای من و فرزند آقای من هستید.» پــس آن حضــرت فرمود: «مقصــودم ایــن نبــود!» گفتم: «خداوند متعال مرا فدای شما گرداند! بفرمایید مقصودتان چه بود؟» حضرت فرمود:
من خاتم الاوصیاء هستم که خداوند به وسیلة من، بلا را از اهل و شیعیانم دور میسازد.(3)
🖍علاوه بر خاتم الاوصیاء از حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به عنوان «خاتم الائمه» نیز یاد شده است؛ چنان که رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) فرمود:
ای مردمان! من پیامبرم و علی جانشین من. آگاه باشید که خاتم الائمه، قائم و مهدی از ما است.(4)
📖نیز ن.ک: القاب حضرت مهدی (علیه السلام) .
🌷🌷🌷
1- ر.ک: محمد باقر مجلسی، بحارالانوار، ج54، ص93 و ج97، ص331.
2- نوعی چوب خوش بو.
3- «اَنَا خَاتَمُ الاَوْصیاءِ وَ بِی یدْفَعُ اللَّهُ عَزَّوَجَلَّ البَلاءَ عَنْ اَهلی وَشِیعَتی»، شیخ طوسی، کتاب الغیبة، ص246، ح215؛ شیخ صدوق، کمال الدین و تمام النعمة، ج2، ص441، ح12.
4- «مَعَاشِرَ النّاسِ اِنّی نَبی وَ عَلی وَصیی اَلا اِنَّ خَاتَمَ الاَئِمّةِ مِنّا القائِمُ الْمَهْدی…»، فتال نیشابوری، روضة الواعظین، ص97.
#آدینه_های_امید
🔅ورود به محفل قرآنی رحیق گنجینه آموزههای الهی