برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 200
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 برش هایی از پيام به مناسبت بزرگداشت يكصدمين سال تولد علامه طباطبائي(ره)
✅ اصل ششم. جان ملكوتي اگر رهن تن نشود، مي تواند دانشِ زميني را براي رهيافت به بينش آسماني وسيله قرار دهد، زيرا ريشه تمام دانش هاي صائب مخزن الهي است. عقل برهاني پيام خدا را در نهاد خود دارد و با اثاره وحي شكوفا مي گردد و مي تواند رهنمودهاي وحي را بهتر ادراك كند و يافته هاي خود را بدون اختلاط يا امتزاج با باورهايي كه خارج از قلمرو حجيّت است، به عنوان تفسير قرآن عرضه نمايد.
📜 بهترين نردبان اين ترقّي سجده در پيشگاه خداوند است؛
گفتم كه بنما نردبان، تا بر روم بر آسمان
گفتا سر تو نردبان، سر را در آور زير پا[ديوان شمس تبريزي.]
❇ اولين فيض چنين ترقّي اي، تحوّل روحي يافتن و مشاهده چيزي كه بر ديگران مستور است و احساس طمأنينه كه در طبيعت يافت نمي شود وبالاخره سالك را مجذوب نمودن است. حضرت استاد علامه طباطبائي(قدسسرّه) در اين باره چنين مرقوم فرموده اند: «در اوائل تحصيل كه به صرف و نحو اشتغال داشتم، علاقه زيادي به ادامه تحصيل نداشتم و از اين روي هر چه مي خواندم نمي فهميدم و چهار سال به همين نحو گذرانيدم. پس از آن يكباره عنايت خدايي دامنگيرم شده، عوضم كرد و در خود يك نوع شيفتگي و بي تابي نسبت به تحصيل كمال حسّ نمودم... ».[ آيينه مهر، ص13ـ11.]
📜 اين بارقه را مي توان ظهور دولت قرآن دانست كه در هنگام گستره اين صبح صادق، شمس الوحي به نام «الميزان في تفسير القرآن» طلوع نمود و به بركت متن خود، يعني قرآن كريم، پهنه زمان و سينَه زمين را روشن مي نمايد.
❇ هَيمنَه دولت قرآن بر دولت هاي ديگر را مي توان در ارزيابي مُلك رسول گرامي صلي الله عليه و آله و سلم و مُلك سليمان(عليهالسلام) يافت، زيرا دولت سليمان(عليهالسلام) بر مدارِ (غدوّها شهرٌ و رواحها شهرٌ) [سوره سبأ، آيه 12.]، راه يك ماهه را بامداد و راه يك ماهه را شامگاه مي پيمود، چون مركب رهوار او «باد» بود؛ (فسخّرنا له الريح) [سوره ص، آيه 36.]، ولي دولت قرآن بر محورِ (ليلة القدر خير من الف شهر) [سوره قدر، آيه 3.]، راه هزار ماهه هشتاد سال) را يك شبه طي مي نمايد؛ گذشته از آنكه طي الزمان از طي المكان ممتاز است.
🌹🌹🌹
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۵ تا ۵۰ #سوره_بقره
#درنگ_و_تامل
📌#استقامت
سالک الی #اللّه در مشکلات راهش، باید از #نماز کمک بگیرد و از #صبر که یکی از ارکان استقامت است نیز باید کمک بگیرد و بداند که بالأخره با پروردگارش ملاقات خواهد کرد.
نعمتهای الهی را یادآور باشد که اگر این اعمال را انجام داد #خدای تعالی او را بر همه #مردم جهان برتری می دهد، او را از #دشمنان سرسختش #نجات می دهد، از بلاهای بزرگ دورش می کند و دشمنش را ذلیل می نماید...
@rahighemakhtoom
حضرت آيت الله #جوادي_آملي (دامت برکاته)
📌 تبيين جايگاه علمي و عملي امام صادق (ع)
🔰 وجود مبارك #امام_صادق (سلام الله عليه) كه رئيس مذهب ماست در حقيقت رئيس اسلام است، اختصاصي به ما شيعهها ندارد در فرصت مناسبي كه نصيب آن حضرت شد سعي كردند اسلام ناب را درست تبيين كنند و تعليم بدهند و عناصر محوري آن را بيان كنند. اولاً سعي كرد مردم را به ساختن مدرسه و حوزه علميه و مراكز دانشگاهي آن روز آشنا كند اين به عنوان اوّلين اصل و اقدام آن حضرت بود.
🔰 اگر وجود مباركش رئيس مذهب بود اين ايده را پياده كرد منتها اجازه ساختن مدرسه و حوزه علميه و دانشگاه در طائف ندادند در جاي ديگر ندادند اما آن حضرت در منزلش, در جاهاي تنهايي, يك نفر, دو نفر همين كار حوزه و دانشگاه را كرد، چهار هزار شاگرد تربيت كرد، اصول اربعمائه را تدوين كرد كه اين كتب اربعه ما خوشه و شاخهاي از آن اصول اربعمائه وجود مبارك امام صادق است كه دهها حُكم فلسفي و كلامي و فقهي و حقوقي را به شاگردانش آموخت .
🔰 اصل دوم اينكه آدم بالأخره چه چيزي بفهمد؟ خب حالا ما #حوزه_علميه و #دانشگاه درست كرديم چه چيزي درس بخوانيم؟ درس بخوانيم كه روي ميز بنشينيم و مشكل جامعه حل نشود يا درس بخوانيم كه مشكل جامعه حل بشود؟! درسي بخوانيم كه خروجياش صنعت و كشاورزي و دامداري و #اشتغال و #توليد باشد، و گرنه درسي بخوانيم كه روي ميز بنشينيم همان است كه به ما گفتند «أعوذ بك من علم لا ينفع».
🔰 اين دعاهايي كه ميگويند در قنوت نماز, در تعقيبات نماز بخوانيد يعني چه, يعني خدايا آن علمي كه مشكل جامعه را حل نكند، آن علم يك آفتي است، ما از آن علم به تو پناه ميبريم حالا وجود مبارك امام صادق اگر توفيقي برايش پيدا نشد كه حوزه علميه وسيعي, دانشگاه وسيعي, مدرسه وسيعي بسازد، اما علومي كه بايد بخوانند و عالم بشوند را مشخص كرد.
🔰 اصل سوم اینکه امام صادق كه رئيس مذهب ماست چه كار كرد؟ فرمود اگر اين دانشگاهي كه من ميگويم داشتيد اگر اين حوزههاي علميه كه من ميگويم داشتيد خروجياش اينها هستند كه من ميگويم. خروجي حوزهها بايد مرداني باشند راهشناس, راهبين, راهرو كه در هر محلّي كه ميرود مثل اينكه نور دارد حركت ميكند، آن عالمي كه ديدن او, نشستن او, گفتار او, محضر او مردم را نور ندهد كه عالم نيست دانشگاهي هم بشرح ايضاً.
🗓 96/04/29
@daftar_ayatollah_javadi_amoli
@rahighemakhtoom
#نسبت_به_دشمن_بد_گمان
#مدیریت
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📌 حزم و درایت
🔹 نامه اي وجود مبارک حضرت امير براي مردم مصر نوشت، فرمود بگوييد ما رهبري به نام علي بن ابيطالب داريم و استانداري به نام مالک اشتر داريم، اينها کافي نيست «مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْه»؛[1] کشوري که به خواب برود دشمن نمي خوابد «مَنْ نَامَ لَمْ يُنَمْ عَنْه» او مورد خواب قرار نمي گيرد، دشمن بيدار است. شما حق خواب نداريد! پس چکار کنيد؟ «لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَارا أَوْ مَضْمَضَةً»،[2] شما در روزهای ماه مبارک رمضان که روزه داريد وضو مي گيريد، کسي که وضو مي گيرد مستحب است که آب را مضمضه بکند، آب را که نمي خورد در دهان مضمضمه مي کند؛ فرمود اين خواب را در چشم خود مضمضه کنيد فرو نبريد، منظور خواب غفلت است! «لَا تَذُوقُوا النَّوْمَ إِلَّا غِرَارا أَوْ مَضْمَضَةً».
🔹 به وجود مبارک پيغمبر (صلّي الله عليه و آله و سلّم) فرمود تو رسول ما هستي، اما اين دشمن ها مخصوصاً اين صهيونيسم فرمود: ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلي خائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾[3] اين را صريحاً فرمود، فرمود توي پيغمبر بايد حواست جمع باشد! دعا البته مستجاب است، اما همه کارها با دعا حل نمي شود، اگر با دعا حل مي شد جهاد و مبارزه و مانند آن نبود. اين آيه نازل شد پيامي داشت، فرمود تو حواست جمع باشد ﴿لا تَزال﴾ يعني هميشه ﴿لا تَزالُ تَطَّلِعُ عَلي خائِنَةٍ مِنْهُمْ﴾ تا دين هست مخالف هم دارد و هر روز دارند نقشه مي کشند.
🔹 منتها يک بخشي از آن مربوط به حُسن ظن است که ـ إن شاء الله ـ به ما کاري ندارند، اين طور نيست «سُوءُ اَلظَّنِّ مِنَ اَلْحَزْم».[4] مرحوم علامه طباطبايي را خدا غريق رحمت کند! او وقتي وارد حرم مي شد در و ديوار را مي بوسيد، کلمات اينها اين است! بيان امام است که «سُوءُ اَلظَّنِّ مِنَ اَلْحَزْم»، نسبت به ما نگفتند که ما نسبت به يکديگر بدبين باشيم، فرمودند حزم و درايت و طينت و عقلانيت و مديريت اين است که انسان نسبت به دشمن بدگمان باشد.
[1]. نهج البلاغة(للصبحي صالح)، نامه62.
[2]. نهج البلاغة(للصبحي صالح)، نامه11.
[3]. سوره مائده، آيه13.
[4]. اکمال غررالحکم، ص412؛ نثر اللآلئ، ص74؛ ر.ک: الکافی (ط ـ الاسلامیه)، 1، ص27؛ «لْحَزْمُ مَسَاءَةُ الظَّنِ».
📚 دیدار جمعی از فرماندهان ناجا با حضرت استاد
تاریخ: 1398/09/03
🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥نماهنگ «معلم عشق» با نوای مهدی رسولی
🏴شهادت حضرت امام جعفر صادق علیه السلام تسلیت باد
@rahighemakhtoom
کتاب: آفاق انديشه شماره صفحه: 391 آیت الله جوادی آملی :
توجه كنيد هرجا باشيد او با شماست و از هر كسي به شما نزديك تر است . وقتي ابوحنيفه به امام صادق ( عليه السلام ) عرض كرد كه فرزندتان موسي در جمع و در ازدحام نماز مي خواند و رهگذران را از عبور از پيش روي خود منع نمي كند ، امام ( عليه السلام ) فرزند معصوم خود را فراخواندند و گزارش ابوحنيفه را براي وي بازگو كردند . امام موسي بن جعفر ( عليه السلام ) فرمود : إنّ الذي كنت أُصلّي له كان أقرب إليّ منهم؛ آن كس كه من در پيشگاه او ايستاده ام از همه اين عابران به من نزديك تر است .
@rahighemakhtoom
نساء 48.mp3
20.39M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 48
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببریم.
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ #تفسیر_تسنیم_جلد_اول(148)
#کانال_قرآنی_رحیق(گنجینه آموزه های تفسیری)
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_تخصصی
#سوره_حمد
#تفسیر
#تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ (6)
📌 بحث روايي
✅5 ـ ويژگيهاي صراط و دشواري پيمودن آن
📃عن سعدان بن مسلم عن أبي عبدالله (عليه السلام) قال: سئلته عن الصراط، فقال: «هو أدقّ من الشَعر وأحدُّ من السيف»[ تفسير قمي، ج1، ص29.].
📃عن النّبي (صلي الله عليه و آله و سلم) قال: «الصراط أدقّ من الشَعر وأحدُّ من السيف وأظلم من اللّيل»[ علم اليقين، ص 969.].
عن أميرالمؤمنين (عليه السلام): «واعلموا أن مجازكم علي الصراط (السراط) ومزالقِ دَحضه وأهاويل زَلَلِه وتارات أهواله. فاتقوا الله عباد الله تقيّة ذى لُبّ شغل التفكر قلبه وأنصب الخوف بدنه وأسهر التهجد غِرار نومه... »[ نهج البلاغه، خطبه 83، بند 36.].
اشاره: انسان موجودي متفكر و مختار است كه كمال او در پرتو تشخيص حق و عمل به آن است. تشخيص حق از باطل در بين آراي متضارب و مكاتب متقابل و انتخاب اَحسن آنها بسيار دشوار است؛ چنانكه تطبيق عملي بعد از تحقيق علمي كاري است بسيار سخت.
📃تشخيص صحيح علميِ حق همانند ديدن موي باريك در تاريكي شب سخت است و استقامت در بستر صراط نيز همانند حركت بر لبهي تيز شمشير دشوار است.
📃محقّقاني كه موشكافي مي كرده اند و از آنان در تَراجِمْ با تعبير «شَقَّقوا الشَعْر» ياد مي شود، با رنج توانفرسا در تشخيص علميِ حق كامياب مي شدند و پرهيزكاراني كه در جهاد اكبر، بنيان مرصوص بوده اند و از آنان با تعبير «رُهْبان باللّيل وأُسْدٌ بالنهار»
تعبير شده است، در پيمودن عملي صراط قسط و عدل موفق بوده اند.
غرض آن كه، در سايه صيانت فطرت راستين و رعايت تقوا مي توان چيزي را كه از مو باريكتر است در تاريكتر از شب تشخيص داد و بر چيزي كه از شمشير تيزتر است در تاريكتر از شب به سلامت گذشت.
🌴🌴🌴
🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.
@rahighemakhtoom
.
💠 روزانه حداقل ۱۳۰ کودک یمنی در اثر سوء تغذیه جان خود را از دست میدهند
اگر ما ادعایمان این باشد که قرآن، کتاب ماست، لکن به هیچ صفحهای از آن عمل نکرده باشیم، به حسب واقع کتاب ما نیست.
📆 ۱۶ آبان ۱۳۵۸
لو ادعینا بان القرآن کتابنا ولم نعمل حتی بصفحه واحده منه، فلن یکون بحسب الواقع کتابنا. ۱۶ ذی الحجّه ۱۳۹۹
If we pretend that the Qur'an is our Book, but fail to act according to its spirit, it is not our Book in reality. November 7, 1979
@rahighemakhtoom
.#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
📄برای اثبات این معنی که بذر اساسی «وجدان اخلاقی» در ذات انسانها کاشته شده است، این استدلال را میتوان در نظر گرفت: هیچ انسان عاقل و هشیاری نمیتواند منکر این حقیقت باشد که به فعلیت رسیدن وجدان اخلاقی در انسانها موجب وصول جامعۀ بشری به امتیازات مادی روانی و روحی فراوان و منتفی شدن دردهای خانمانسوزی است که جامعۀ بشری همواره به آنها مبتلا بوده است.
📄 در حقیقت، قوانین و مقررات و حقوق و هر آنچه به عنوان تنظیمکنندۀ حیات بشری مطرح بوده است، بدون «وجدان اخلاقی»، درست مانند آن کاخهای مجلل است که بر قلههای کوه آتشفشان ساخته شدهاند. بنابراین، حتی اگر وجدان اخلاقی که بزرگترین وسیلۀ اصلاح حیات فردی و اجتماعی انسانهاست، ناشی از پدیدههای خارج از ذات، مانند اوامر و نواهی دوران کودکی و مقررات خانواده و جایگاه تعلیم و تربیت کودکان و جوانان است، بیایید آن امور را تنظیم و تقویت کنیم، تا بلکه بشریت را از بیماری مهلک بیوجدانی و ضد وجدانی بهبود ببخشیم.
📚جعفری، محمدتقی، مجموعه آثار ۱۳- فلسفه اخلاق، تعلیم و تربیت، ص ۷۳
@rahighemakhtoom
نساء 49.mp3
18.1M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی
#سوره_نساء
#جلسه 49
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل ها را می توانید گوش کنید.
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به #قرآن پناه ببریم.
☑️ ثواب استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مقدس امام صادق علیه السلام
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 59 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #پلورالیزم #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ☑ قرآن و پلورالیزم ⏪ دلیل
#تحلیل_و_بررسی 60
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#پلورالیزم
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
☑ قرآن و پلورالیزم
⏪ دلیل چهارم: آیه دیگری كه ممكن است كثرت گرایان به آن استناد كنند آیه ذیل است كه می فرماید:
«قُلْ یا أَهْلَ الْكِتابِ لَسْتُمْ عَلی شَیْءٍ حَتَّی تُقِیمُوا التَّوْراهَ وَ الْإِنْجِیلَ وَ ما أُنْزِلَ إِلَیْكُمْ مِنْ رَبِّكُمْ وَ لَیَزِیدَنَّ كَثِیراً مِنْهُمْ ما أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ طُغْیاناً وَ كُفْراً فَلا تَأْسَ عَلَی الْقَوْمِ الْكافِرِینَ»[12] «بگو: این اهل كتاب! شما هیچ آیتی صحیح ندانید مگر اینكه تورات و انجیل و آنچه را از طرف پروردگارتان بر شما نازل شده است بر پا دارید ولی آنچه بر تو از سوی پروردگارت نازل شده (نه تنها مایه بیداری آنها نمیگردد بلكه) بر طغیان و كفر بسیاری از آنها میافزاید. بنابراین از این قوم كافر، (و مخالفت آنها) غمگین مباش.»[13]
📁 با مطالبی كه در ادامه می آید روشن می گردد كه این آیه هرگز بر كثرت گرایی دلالت نمی كند.
ابن عباس در شأن نزول این آیه میفرماید: جماعتی از یهود نزد پیامبر اسلام ـ صلی الله علیه و آله ـ آمدند و گفتند: ای پیامبر! آیا اقرار نداری كه تورات از جانب خداست؟ فرمود: اقرار دارم. آنها گفتند ما فقط به تورات ایمان داریم و به كتابهای دیگر ایمان نداریم از این جهت رو این آیه نازل شد كه خداوند پیامر را امر میكند كه یهود را مخاطب سازد كه شما به دین صحیح نیستید مگر اینكه تورات و انجیل و قرآنی كه بر همه مسلمانان نازل شده است مورد اقرار و اعتراف قرار دهید.[14]
📜 در هر دوره از تاریخ بشر یك دین و شریعت الهی وجود داشته و دارد روح و جوهر همه شرایع آسمانی یك چیز بوده و آن عبارت است از: توحید در ساحت عقیده، عمل، عبودیت، معاد و... سرانجام شرایع آسمانی با شریعت اسلام پایان پذیرفت.
📜 امّا اینكه تورات وانجیل در زمان و عصر خودشان همدوش حق بوده است شك و شبههای نیست امّا كلام در آن است كه بعد از طلوع اسلام آیا میتوان آنها را شریعت كامل و در عرض دین مبین اسلام قرار داد؟ مسلماً جواب منفی است امّا مفسران در آیه فوق چند احتمال را ذكر كردهاند.
⏪ ادامه دارد...
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#تحلیل_و_بررسی 60 #گفتگو #مقالات #تفسیر_قرآن #پلورالیزم #فهم_قرآن 🔅🔅🔅 ☑ قرآن و پلورالیزم ⏪ دلیل
#تحلیل_و_بررسی 61
#گفتگو
#مقالات
#تفسیر_قرآن
#پلورالیزم
#فهم_قرآن
🔅🔅🔅
☑ قرآن و پلورالیزم
⬅ 1. این آیه اشاره به تورات و انجیل است كه دست نخورده و تحریف نشده باشد و آن كتاب اصیل كه از وحی الهی جوشیده و موارد اصولش در تمام كتب آسمانی واحد است عمل به آنها موجب پرورش ایمان است و این آیه قبل از نسخ تورات و انجیل را شامل میشود[15] در حالی كه قرآن در چند مرتبه به تحریف شدن كتابهای پیشین اشاره میكند در سوره نساء آیه 46، سوره مائده، آیه 130، سوره مائده، آیه 41 «یُحَرِّفُونَ الْكَلِمَ مِنْ بَعدِ مَواضِعِهِ».
⬅ 2. در این آیه شریفه نكتهایست لازم است به آن پرداخته شود و آن اینكه آدمی در خلال كارهای خود این حقیقت را درك میكند كه اگر بخواهد كاری از كارهای سنگین را انجام دهد لازم است كه به جایگاهی مُسْتَوی كه وی بر آن مسلط باشد تكیه كرد. مثلاً كسی كه چیز سنگینی را به دوش میگیرد و قبلاً پای خود را در زمین و جائی كه لغزشگاه نباشد قرار میدهد چون میداند اگر جز این كند از عهده آن برنمیآید.
📝 پانویس:
[1] . فصلنامه كتاب نقد، سال یكم، شماره 4، ص133 و334.
[2] - مهدی بازرگان، دین و تمدن، ص 52.
[3] - محمد حسن قدردان قراملكی، مستندات قرآنی پلورالیزم، مجله معرفت، شماره 34، سال نهم، شماره دوم، خرداد و تیر 1379،ص 103.
[4] - ر.ك: همان.
[5] - ر.ك: همان.
[6] - سیدمحمد حسین طباطبایی، المیزان فی تفسیر القران، قم، ج5، ص 253-252، برای آگاهی بیشتر به آیات مورد تمسك پلورالیستها و پاسخ آنها ر.ك: مجله معرفت، همان.
[7] - سوره زخرف، آیه 43.
[8] - سوره یس، آیه 61.
[9] - سوره شوری، آیه 53.
[10] - سوره انعام، آیه 39.
[11] - رك: مجله معرفت، همان.
[12] . سوره مائده، آیه 68.
[13] . ترجمه از حضرت آیتالله مكارم شیرازی، چاپ مدرسه امیرالمؤمنی
[14] . مجمعالبیان، طبرسی، (تهران، انتشارات فراهانی، چ 1، 1360) ج 7، ص 120.
[15] . تبیان، طوسی، مكتبه اعلام الاسلامی، بیروت، چ 1، ج 3، ص 89.
⏪ پایان
🍀🍀🍀
🔅 به هنگام فتنه ها و بلاها به قرآن پناه ببریم.
@rahighemakhtoom
قرآن و پلورالیزم.docx
21.4K
#مقاله 8
#قرآن
#فهم_قرآن
#آسیبهای_فهم_قرآن
#امکان_فهم_قرآن
#پلورالیزم
#پلورالیزم_دینی
#فهم_متون_دینی
🔅🔅🔅
📈 قرآن و پلورالیزم (مقاله کوتاه در 4 صفحه)
🌹🌹🌹
🖥با باز نشر مطالب ،مبلغ و پیام رسان آموزه های وحیانی باشید.
🆔 @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانقدر سروش هدایت ج 2- برش 201
پیام های حضرت #آیت_الله_جوادی_آملی به همایش ها و کنگره های گوناگون علمی دینی فرهنگی و سیاسی شامل ناب ترین معارف دینی
#سروش_هدایت
#آیت_الله_جوادی_آملی
#اسلام_شناسی
#آموزه_های_اسلامی
#قرآن_شناسی
#آموزه_های_قرآنی
🔅🔅🔅
📈 برش هایی از پيام به مناسبت بزرگداشت يكصدمين سال تولد علامه طباطبائي(ره)
✅ اصل ششم. جان ملكوتي اگر رهن تن
📐 آنان كه بهره مند از دولت قرآن اند، گاهي چنان مي سرايند: «...كاين طفل يكشبه ره صد ساله مي رود» [ديوان حافظ.]، و زماني چنين مي سرايند: «يك بيت از اين قصيده به از صد رساله بود».[ ديوان حافظ.]
اين گونه از بارقه ها كه در سيره علمي و عملي بزرگ مردان تاريخ رخ مي دهد، محصول رضاي به قضاي الهي و تخضّع در پيشگاه او است؛ لذا مي توان گفت:
بر وفقِ رضاي حق رسان روز به شب
تا كُرد بخسبي عربي بر خيزي[تا ترك بخسبي عربي برخيزي]
📐 كسي كه چنين لامعي بهره او شد، از منطقه موجودهاي ناقص پرواز مي كند و به مرز مستكفي مي رسد؛
يونسي ديدم نشسته بر لب درياي عشق
گفتمش چوني، جوابم داد بر قانون خويش
گفت بودم اندرين دريا غذاي ماهي اي
پس چو حرف نون خميدم تا شدم ذاالنون خويش[ديوان شمس تبريزي.]
📁 اخلاص حضرت استاد مايه جوشش شريف ترين دانش، يعني تفسير وحي و پايه نافذترين اثر در دل هاي مخاطبان وي است. رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم فرمود: «مَن أَخلَصَ لله اربعين صباحاً ظهرت ينابيع الحكمة من قلبه علي لسانه»[ نهج الفصاحه، ج2، ص534.]. البته اخلاص جزء متمم قابليّت است، وگرنه مبدأ فاعلي بالذات خداي سبحان است.
📁 نفوذ عميق و عريق رهنمود حضرت علامه(قدسسرّه)، از مرز عمل صالح صعود كرد و به پرورش صالحان رسيد، زيرا مهم ترين سند براي خاموش كردن نائره شبهات در فرايند انقلاب اسلامي، بيانات معظم له در تدريس و تأليف بود كه اساس دين قويم را از تهاجم حفظ مي نمود، و قوي ترين مرجع براي از بين بردن شبيخون بيگانه، كتاب قيّم الميزان و ساير آثار سترگ آن ابرمرد وحي شناس بود.
📁 معتبرترين پايگاه علمي براي مقاومت پيروان امام راحل(قدسسرّه) محصول قلم آن نويسنده معارف آسماني بود كه چنين قلمي مصداق بارز سوگند خداست؛ (ن و القلم و ما يسطرون) [سوره قلم، آيه 1.]، و نتيجه مركّب آن عالم حق مداري است كه در وصف چنين مركّب ها از رسول اكرم صلي الله عليه و آله و سلم رسيده است: «يوزن يوم القيامة مداد العلماء و دم الشهداء فَيَرجحُ عليهم مداد العُلماء علي دم الشهداء» [نهج الفصاحه، ج2، ص1031.]؛ آري آن فوز مستور هماره افازه مي شود، ليكن دردمند نيست، وگرنه ديگران هم بكنند آنچه طباطبائي(قدسسرّه) كرد:
از سرپستان عشق، چونك دمي شير يافت
قامت سروي گرفت كودكك يك مَهه[ديوان شمس تبريزي.]
📂 اين راه براي عموم علاقمندان قرآن و عترت باز است؛ حوزويان و دانشگاهيان فرصت مغتنمي در پيش دارند و آگاهند كه عمر، نه در آمد و نه ميراث و نه جائزه و نه هديّه و هبه است تا بتوان آن را رايگان هزينه نمود، بلكه عمر سرمايه است و تبديل آن به سرمايه برين، تنها راه بهره وري از آن است.
📐 هان اي جوانان غيورِ آذري! از كژانديشي برخي با خبريد، مهمّ ترين راه مبارزه با آن، پژوهش درباره انسان شناسي، خداشناسي، معادشناسي، وحي و نبوّت شناسي و بالاخره حكومت ديني شناسي، و به آن شناخته شده دل دادن و به تبيين، تعليل، اجرا و حمايت از احكام و حِكم كردن است؛
دردي كه به افسانه شنيديم ز مردم
از علم به عين آمد و از گوش به آغوش
اگر نسل امروز همراه اصول ناب اسلامي حركت نكند، يخ مي بندد؛
آبي ميان جو روان، آبي لب جو بسته يخ
آن تيز رو و اين سست رو، هين تيز رو تا نَفْسُري[ديوان شمس تبريزي.]
▪ اميد است نخبگان بيش از پيش نوآوري داشته و به نيازهاي فرهنگي پاسخ متقن عطا نمايند.
▪ پروردگارا! نظام اسلامي، مقام معظّم رهبري، مراجع بزرگوار تقليد، دولت و ملّت و مملكت، حوزه و دانشگاه را در ظلّ عنايت ولي عصر)ارواحنا فداه( از هر گزندي حفظ فرما!
▪ ارواح مؤمنان، محقّقان، امام راحل، علامه طباطبائي، شهداي انقلاب و جنگ تحميلي را با انبيا و اوليا محشور فرما. از بنيانگذاران اين كنگره با شكوه بپذير!
جوادي آملي
قم آذر 1381
سروش هدايت جلد2، صفحه 291
🌹🌹🌹
💻برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های قرآنی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۲ ـ ۵۱ #سوره_بقره
📌استاد و راهنما
📄#سالک الی اللّه باید همیشه زیر سایه استاد و راهنمایی که از طرف پروردگار برای او تعیین شده باشد و از فرمان او چه در حضور و چه در غیاب تخطی نکند، از انحرافاتی که به او تلقین شده دوری کند و به خود #ظلم نکند که اگر این کارها را کرد و سپس #توبه نمود #خدای تعالی او را #عفو خواهد کرد به شرط آن که از #خدا تشکر کند و ممنون پروردگارش باشد..
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی
📌 استقامت
🔹 ﴿إِنَّ الَّذِینَ قَالُوا رَبُّنَا اللَّهُ ثُمَّ اسْتَقَامُوا فَلاَ خَوْفٌ عَلَیهِمْ وَ لاَ هُمْ یحْزَنُونَ﴾، اینها بركت های معنوی است، بركت های مادی را هم در آیه شانزده سوره مباركه جن بیان كرده ﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَینَاهُمْ مَاءً غَدَقاً﴾. مرحوم بوعلی را خدا رحمت كند! ابنسینا یك رساله ای نوشته به نام رسالة البر، مهمترین كتاب ایشان در فلسفه همان الاهیات شفاست، ایشان هم در الهیات شفا این فرمایش را دارند هم در آنجا گفتند من در این زمینه یك رساله جداگانه نوشتم، فرمود «هؤلاء المتشبهة بالفلاسفة»؛ فرمود اینها متفلسف اند نه فیلسوف! آن كه می گوید نماز استسقاء چه اثری دارد؟! آن كه می گوید دعای باران چه اثری دارد؟! آن كه نمیتواند ثابت كند بین عبادت مردم و آمدن باران اثری ندارد او كه فیلسوف نیست! این شخص متفلسف است. فرمود ما در این زمینه رساله نوشتیم که دعا اثر دارد، قربانی اثر دارد؛ این را اكثر تعبیر كردند نه همه، فرمود درست است در بین كارهای مردم بعضی از كارهاست كه قابل دفاع نیست، خب بالأخره عوام چهارتا خرافات هم دارند، فرمود اكثر كارهایی كه مسلمان ها می كنند قابل دفاع است! اینها سنت هایی است که از طرف رهبران الهی به اینها رسیده است. نگویید صدقه چه اثری دارد! نگویید صله رحم چه اثری دارد! نگویید نماز استسقاء چه اثری دارد! نگویید نماز باران چه اثری دارد! نگویید ما اگر خوب بودیم چه كار به این توده ابری [دارد] كه از كنار دریای مدیترانه می آید دارد! بالأخره او یك راهنمایی دارد و بین ما و او یك پیوند ناگسستنی است، چون همه ﴿إِلَیهِ رَاجِعُون هستیم، ﴿وَ هُمْ دَاخِرُونَ﴾هستیم و مانند آن. فرمود «و اعلم أن أكثر ما یقربه الجمهور و یفزع إلیه و یقول به فهو حق»، البته در دست مردم چهارتا كار عوامی غیر قابل دفاع هم هست.
🔹 خب همین آیه سند است، اینهاست كه حكیم پرور است ﴿وَ أَنْ لَوِ اسْتَقَامُوا عَلَى الطَّرِیقَةِ لَأَسْقَینَاهُمْ مَاءً غَدَقاً﴾، حالا گاهی انسان مضطر می شود و نماز استسقاء هم می خواند، ولی نیازی به نماز استسقاء نیست، اگر نیاز بود خب برای ما واجب میكرد! فرمود شما مستقیم باشید مأموران ما می دانند چقدر باران به شما بدهند، چقدر آب به شما بدهند، چقدر هوای آزاد به شما بدهند، شما این را هدر ندهید! پس استقامت هم بركات ظاهری دارد، هم بركات باطنی دارد، هم فرشته ها نازل می شوند، هم باران نازل می شود، هم معارف قرآنی تأمین می شود؛ منتها هم علمای شیعه نقل كردند، هم علمای سنی نقل كردند، هم مرحوم ابوالفتوح رازی نقل كرده است، هم قرطبی در جامع خود ذكر كرده، هم در بیان السعاده آمده از ابن عباس نقل كردند كه به وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) عرض كردند كه «مَا اَسْرَعَ اِلَیكَ اَلشَّیب» چرا زود پیر شدی؟ فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ».
🔹 قرطبی از ابوعلی سری نقل میكند كه من وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) را در عالم رویا دیدم ـ گرچه خواب حجت نیست، ولی خب شواهدی آن را تأیید می كند ـ حضرت را خواب دیدن به حضرت عرض كردم شما كه فرمودی سوره هود مرا پیر كرده منظورتان كدام آیه است؟ فرمود اینكه خدای سبحان دستور دارد ﴿فَاسْتَقِمْ كَمَا أُمِرْتَ وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ این من را پیر كرده، برای اینكه من چقدر باید جان بكنم تا همراهانی داشته باشم كه خلاف نكنند! به اینها بگویم بالأخره آنچه كه رهزن شماست نه برای شما می ماند نه شما برای او می مانید، خودتان را ارزان نفروشید! این بازیگری های دنیا شما را ارزان نخرد! من به تك تك اینها باید سفارش بكنم، لحظه لحظه باید دنبال اینها باشم كه آن جا اشتباه نكنید، آن جا باهم درگیر نشوید، آن جا دنبال هوس نروید، یك كاری كه زید دارد می كند تقویتش كنید، كارهای خیر فراوان است شما یك كار دیگر انجام بدهید، من در لحظه لحظه باید دنبال اینها بروم، این مرا پیر كرده است. فرمود آنچه كه من را پیر كرده همان است كه فرمود ﴿وَ مَنْ تَابَ مَعَكَ﴾.
🔹 گرچه در طلیعه سوره مباركه هود این مطلب اشاره شده که سیدنا الاستاد این را نقل می كند و بعد می فرماید در بحث روایی ما خواهیم گفت كه این جمله نمی تواند عامل پیری حضرت باشد، برای اینكه وجود مبارك حضرت فرمود «شَیبَتْنِی هُودُ وَ الْوَاقِعَةُ»، در روایت دیگر فرمود سوره واقعه هم من را پیر كرده و در سوره واقعه كه اصلاً سخن از امر به استقامت نیست! معلوم می شود آنچه كه پیر كننده است یاد معاد است كه مشترك بین این دو سوره است و قیامت هم روزی است كه آدم را پیر می كند كه ﴿یوْماً یجْعَلُ الْوِلْدَانَ شِیباً﴾، این در طلیعه بحث سوره مباركه هود گفته شد، این فرمایش فرمایشِ خوبی است؛ ولی منافات ندارد كه هم این عامل پیری باشد كه بالأخره توان فرساست، هم آن عامل.
@rahighemakhtoom
#قرآن_و_روزگار_ما
#قرآن_مهجور
#مجالس_مذهبی
#سخنرانی_مذهبی
#آموزش_قرآن
#قرآن_مانوس
🌷🌷🌷
📎همراهان عزیز، یکبار با خودمون خلوت کنیم و منصفانه تأمل کنیم که چرا دیندارترین های ما با کتاب اصلی دین، با قانون اساسی دین، با مهمترین برنامه الهی ارتباط چندانی ندارن. چطور مدعی دینداری هستیم اما با متن دین آشنا نیستیم.
📐آیا این نوع دینداری ما دچار برخی نواقص نیست و یک جایی به ما و جامعه ما ضربه نمی زنه؟! اگر صلاح دونستید، این دغدغه ها رو منتشر کنید.
@rahighemakhtoom
.#علامه_محمد_تقی_جعفری
#علامه_جعفری
گاهی برای نابود ساختن تلخیهای صفات زشت، شیرینترین داروها تلخترین اندرزهاست. از زمانی که موضوع هدف اعلای زندگی از میان انسانها رخت بربست؛ و از هنگامی که خندهها و آرایشهای صوری و خوشگذرانیهای «اپیکور»ی، جای تکامل روحی و سیر به سوی منازل اعلای انسانیت را گرفت؛ از وقتی که شهرتپرستان و هوازدههای متفکرنما، بایستگیها و شایستگیهای روحی انسان را به باد مسخره گرفتند، و پیرایش (آرایش) سرخاب و سفیداب را به وارستگیهای روحی مقدم داشتند، نتیجه این شد که تعلیم و تربیتها نیز صورتی مسخره به خود گرفت! ناز کشیدن و بهبه گفتن به هنگام تعلیم و تربیت، «انسان» ایجاد نمیکند، بلکه مخاطب را مغرور عواطف حیوانی گوینده کرده، او را وادار میکند همان وضع موجودش را منطقی و شایستهترین وضع ممکن بداند!
آیا با این آفرین و احسنت و «بهبه»های بیمورد، وقیحترین جنایت را به روح تشنۀ افراد مورد تعلیم و تربیت روا نمیداریم؟
آیا انسان که تمام مغز و روان و قلبش، از مربیان مطالبۀ جهش و تکامل میکند و برای رسیدن به توانایی جهش و مراحل كمال احتیاج به گذشتها و تعدیل فعالیتهای غرایز حیوانی دارد، میتواند با «بهبه» و ناز و غمزه به مطلوب خود برسد؟
جعفری، محمدتقی، مجموعه آثار ۱۳- فلسفه اخلاق، تعلیم و تربیت، ص ۱۴۷
@rahighemakhtoom