eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
(27) @rahighemakhtoom ❇️ویژگی های کار : ⏪8-بصیرت و معرفت بخشی عمیق قُلْ هَذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَى اللَّهِ عَلَى بَصِیرَةٍ أَنَا وَمَنِ اتَّبَعَنِی وَسُبْحَانَ اللَّهِ وَمَا أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِینَ«یوسف/108» بگو: «این راه من است من و پیروانم، و با بصیرت کامل، همه مردم را به سوی خدا دعوت می‌کنیم! منزه است خدا! و من از مشرکان نیستم!» ☑️ابلاغ توحید، تبلیغ قرآن و مبارزه با شرک، وظیفه پیامبر(ص) و راه و رسم ایشان و رسولان و مبلغان الهی. (قل هذه سبیلى) ☑️فراخوانى مردم به خدا و سوق دادن آنان به سوى او ، وظیفه پیامبر(ص) و راه و رسم ایشان و همه رسولان و مبلغان الهی. (أدعوا إلى الله) ☑️بصیرت امتها در گرو بصیرت رهبران ایشان است. (على بصیرة أنا و من اتبعنى) ☑️لزوم بهره مندى رهبران جامعه اسلامى و مبلغان دینى از بصیرت و بینایى و داشتن حجت روشن بر اتخاذ راهها و روشها (قل هذه سبیلى أدعوا إلى الله على بصیرة أنا) ☑️لزوم مبتنى کردن عقاید دینى بر حجّت و دلیل روشن و انجام کارهای فرهنگی بصیرت زا (على بصیرة أنا و من اتبعنى) ☑️مردم را چشم بسته و بدون آگاهى نبايد به انجام كارى ترغيب كرد. «عَلى‌ بَصِيرَةٍ» ☑️مبلّغان دينى بايد افرادى خالص ومخلص باشند. «ما أَنَا مِنَ الْمُشْرِكِينَ» 🌷🌷🌷 🔅تفسیر و قرآن پژوهی
برشی از کتاب گرانسنگ (80) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢تفسير ⏪3- مراد از هدايت ويژه پرهيزكاران در اين آيه كريمه همان هدايت تكوينى (ايصال به مطلوب) است كه متاخر از هدايت تشريعى همگانى قرآن (ارائه طريق) است و مراد از متقين نيز كسانى هستند كه اولا سرمايه فطرت را با شنيدن پيام فطرت حفظ كرده باشند و افزون بر تقواى فطرى، تقواى عملى نيز داشته باشند، يعنى افزون بر بهره گيرى از هدايت فطرى، از هدايت تشريعى قرآن نيز استفاده كرده باشند و به عبارت ديگر هم فطرت خويش را شكوفا ساخته و هم با راهنمايى قرآن، به بخشى از راه را پيموده باشند، آنگاه هدايت پاداشى ايصال به مطلوب نصيب آنان خواهد شد. ◽️سر تاكيد بر زمينه سازى حيات فطرى براى پذيرش قرآن اين است كه اگر انسان با سوء اختيار خود، فطرت اصيل خويش را در گور هوا و هوس دفن كرد ديگر نمى تواند از هدايت قرآن بهره مند گردد، زيرا رسالت قرآن شفا بخشيدن به بيماران است: شبا لما فى الصدور، (292) نه زنده كردن مردگان و گواه اين مدعا، آيه شريفه (لينذر من كان حيا و يحق القول على الكافرين) (293) است كه با قرينه مقابله (زنده با كافر) كافر را مرده مى داند. ▫️اينان كسانى هستند كه خودشان مى گويند: ما را موعظه كنى يا نكنى سودى نمى بخشد: (سواء علينا اوعظت ام لم تكن من الواعظين) (294) و خداى سبحان نيز درباره آنان مى گويد: انذارشان كنى يا نكنى ايمان نمى آورند: (ان الذين كفروا سواء عليهم ءانذرتهم لم لم تنذرهم لايؤ منون) (295) هدايت قرآن براى فطرت مردگان كارساز نيست واصولا تعارضى بين اين دو دسته از آيات نيست ؛ زيرا مردگان فطرى در واقع انسان نيستند، بلكه شبيه حيوان و حتى كمتر و گمراهتر از آنند: (ان هم الا كالانعام بل هم اضل سبيلا). (296) ◽️ پس با تامل معلوم مى شود كه ناس همان متقين و متقين همان ناس هستند و ديگران در حكم چهارپايان يا فروتر از آنها هستند و اگر در برخى آيات، مانند (يا ايها الذين آمنوا استجيبوا لله وللرسول اذا دعاكم لما يحييكم...) (297) اثر وحى خدا، احياى نفوس مرده دانسته شد كه بالاتر از شفاى قلوب بيمار است، در پرتو پذيرش اصل ايمان است ؛ چنانكه عنوان آيه نيز ناظر به مومنان است ؛ آنگاه مردم با ايمان كه از حيات ابتدايى دينى برخوردارند، بر اثر پذيرش دعوت جهاد و مانند آن، كه ظاهر سياق آيه سوره انفال ناظر به آن است، به حيات برتر مى رسند، همان گونه كه مردم جاهليت كه از جهت روح دينى مرده بودند، به بركت وحى الهى زنده شدند، ليكن اگر كسى بعد از تماميت نصاب حجت خدا، راه طغيان و انكار را رها نكرد و حيات انسانى خود را عمدا از دست داد، ديگر شايسته هدايت نيست. يعنى، چنين چيزى طبق عادت، ممنوع است، نه آن كه طبق عقل ممتنع باشد. از آيه شريفه (انما يستجيب الذين يسمعون والموتى يبعثهم الله اليه يرجعون) (298) مى توان استنباط كرد كه كافران متعمد و منافقان ملعنت، مردگان روحى اند و قابل اهتدا نيستند. ============ 292- سوره يونس ، آيه 57 293- سوره يس ، آيه 70. 294- سوره شعراء آيه 136 295- سوره بقره ، آيه 6 296- سوره فرقان ، آيه 44 297- سوره انفال ، آيه 24 298- سوره انعام ، آيه 36 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏
اعراف 23.mp3
13.13M
23 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌹🌹🌹 🔅تفسیر و قرآن پژوهشی
خودشیفتگی 53.mp3
5.6M
(53) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) @rahighemakhtoom 🌿🌿🌿 📼خودشیفتگی و عجب 🕑 زمان:46دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 🌴🌴🌴 🔰در رساندن سخن حق و پایبندی به آن استقامت بورزیم و ثابت قدم باشیم.یاریگر ما در انتشار این دغدغه باشید.
💠 احیای زمینه 🔹 بعد از اینكه دستور ایمان و انفاق «فی سبیل الله» صادر شد و هم ایمان را معلّل فرمود و هم انفاق «فی سبیل الله» را به طور مستدل بیان فرمود، خطاب و عتاب به مؤمنین شد كه هنوز فرصت آن نرسید كه قلوب شما بشود ﴿أَ لَمْ یأْنِ لِلَّذینَ آمَنُوا أَنْ تَخْشَعَ قُلُوبُهُمْ لِذِكْرِ اللّهِ وَ ما نَزَلَ مِنَ الْحَقِّ﴾[1] و به مؤمنین هشدار داد، اگر غفلت استمرار پیدا كرد و در برابر یاد خدا و احكام خدا در قلب حاصل نشد، این قلب به تدریج قسی می‌ شود و قلب قسی قلب مرده است. آن‌گاه فرمود نا‌‌امید نباشید! زیرا انسان تا زنده است امید برگشت ایمان هست؛ نه مؤمن باید مغرور بشود، نه كافر باید آیس و نا‌امید، نه یأس برای كافر رواست و نه غرور برای مؤمن جایز است؛ زیرا ممكن است در اثر غرور به كفر مبدل شود و در اثر رجا به ایمان مبدل شود. انسان تا زنده است باید بین زندگی كند؛ زیرا هر لحظه قلب در اختیار «مقلوب القلوب» است و احتمال عوض شدن است. لذا فرمود اگر در اثر استمرار غفلت خطر قساوت مطرح است ناامید نباشید؛ زیرا خداوند سبحان هم زمین مرده را زنده می‌ كند و هم زمینه مرده را جان می دهد، هم بدن مرده را احیا می ‌كند و هم روح مرده را می‌ كند. 🔹 وقتی یك مطلب مهم باشد مصدّر می‌شود به «اعلموا» یا كلمه تنبیه، مثل «ألا». می ‌فرماید: ﴿اعْلَمُوا﴾ بدانید كه ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾؛[2] خداوند سبحان زمین مرده را دوباره می ‌كند. این تعبیر هم برای استدلال به معاد در قرآن كریم آمده، هم برای استدلال تبدّل دل در این آیه ذكر شده است. فرمود خداوند سبحانی كه می‌تواند روح به زمین مرده اعطا كند و او را زنده كند این قدرت را دارد كه را هم احیا كند. یكی از مصادیق این قرآن كریمه به حسب روایات ظهور است كه در روایات این‌چنین تطبیق شده که خدای سبحان به وسیله ظهور حضرت زمینه‌ های مرده زندگی مردم را احیا می‌ كند؛ ﴿أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾ «بظهور ولیك»؛ ولی خدا زمینه زندگی مردم را با قسط و عدل احیا می ‌كند؛ این یكی از مصادیق آیه و موارد تطبیق است. بنابراین هرگز جا برای یأس و ناامیدی نیست، خدا می ‌تواند دل های مرده را زنده كند، چه اینكه برخی از دل های زنده هم در اثر می ‌میرند؛ ﴿اعْلَمُوا أَنَّ اللّهَ یحْی اْلأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها﴾؛ هم زمین را بعد از مرگ زنده می ‌كند هم را، هم فرد را بعد از مرگ زنده می‌كند هم جامعه را بعد از مرگ به ظهور احیا می ‌كند. ﴿قَدْ بَینّا لَكُمُ اْلآیاتِ لَعَلَّكُمْ تَعْقِلُونَ﴾؛ ما آیات الهی را به طور وضوح برای شما تبیین كردیم تا شما عاقل بشوید و از خطر نجات پیدا كنید هرگز به خود غفلت را راه ندهید؛ زیرا این غفلت ممكن است استدامه پیدا كند و غفلت مسلمین باعث قساوت قلب كه همان است می‌باشد. [1] . سوره حدید، آیه16. [2] . سوره حدید، آیه17. 📚 سوره حدید جلسه 13 🆔 @a_javadiamoli_doross
بایسته های علوم انسانی اسلامی .جوادی آملی.mp3
3.88M
بایسته های علوم انسانی اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/26 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
بایسته های علوم انسانی اسلامی .جوادی آملی.pdf
154.1K
بایسته های علوم انسانی اسلامی دانشگاه علامه طباطبایی 🔸 تاريخ انتشار پیام: 1399/09/26 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت4: تفسیرکلی محتوای آیات اول تا پنجم سوره تکویر إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ «1» وَ إِذَا النُّجُومُ انْكَدَرَتْ «2» وَ إِذَا الْجِبالُ سُيِّرَتْ «3» وَ إِذَا الْعِشارُ عُطِّلَتْ «4» وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ «5» آنگاه كه خورشيد در هم پيچيده و تاريك شود. و آنگاه كه ستارگان به خاموشى گرايند. و آنگاه كه كوهها به حركت درآيند. و آنگاه كه شتران باردار به حال خود رها شوند. و آنگاه كه حيوانات وحشى، برانگيخته و گرد هم آيند. ▫️«تكوير»، به معناى درهم پيچيدن است كه در مورد خورشيد، به جمع شدن شعله‌هاى آن و خاموش شدن آن منجر مى‌گردد. ▫️حركت كوهها در آستانه قيامت، ناشى از زلزله بزرگى است كه باعث فروپاشى و متلاشى شدن كوهها مى‌گردد و چنانكه در آيات ديگر نيز آمده است، همچون ريگ بيابان روان مى‌شوند. ▫️«عشار» جمع «عشراء» به معناى شتر حامله ده ماهه است كه در نزد عرب، با ارزش‌ترين اموال محسوب مى‌شده است. امّا به هنگام بروز علائم قيامت، بى‌صاحب مى‌ماند و كسى به فكر آن نيست. ▫️«وحوش» جمع «وحش» به معناى حيوانى است كه هرگز با انسان‌ها انس نمى‌گيرد. مانند درّندگان. برخى با استناد به آيه‌ «وَ ما مِنْ دَابَّةٍ فِي الْأَرْضِ وَ لا طائِرٍ يَطِيرُ بِجَناحَيْهِ إِلَّا أُمَمٌ أَمْثالُكُمْ ما فَرَّطْنا فِي الْكِتابِ مِنْ شَيْ‌ءٍ ثُمَّ إِلى‌ رَبِّهِمْ يُحْشَرُونَ» «1» گفته‌اند مراد اين آيه نيز، محشور شدن حيوانات در قيامت است. امّا برخى ديگر از مفسران، با توجّه به اينكه سياقِ آيات مربوط به نشانه‌هاى قبل از قيامت است، گفته‌اند: منظور آن است كه قبل از قيامت، در اثر زلزله‌هاى پى در پى همه حيوانات از لانه‌ها و بيشه‌هاى خود خارج و در كنار يكديگر جمع مى‌شوند. ☑️ نظام موجود خورشيد و ستارگان در آسمان و كوه و دريا و زمين، روزى دگرگون مى‌شود. إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ ... ☑️هستى، محكوم اراده خداوند است و هرگاه او اراده كند، نظام عالم به هم مى‌خورد. إِذَا الشَّمْسُ كُوِّرَتْ وَ ... ☑️شايد در قيامت، حيوانات وحشى نيز زنده شوند. «وَ إِذَا الْوُحُوشُ حُشِرَتْ» ☘️☘️☘️ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌 كليد مخازن رحمت الهي و رزق مردم ◽️در روايات ائمه*عليهم السلام* هست که فرمودندکليد اصلي به دست خداست؛ ولي يک کليد فرعي هم به دست شما دادند. ◽️ مخازن =سماوات= و =أرض= به دست اوست، چون مخزن است،=مفاتح= که جمع =مفتح= است و=مفتح=يعني مخزن، مخزن برای اوست،=مَفاتيح= که جمع =مِفتاح= است،يعني ، به دست اوست. ﴿إِنْ مِنْ شَيْ‌ءٍ إِلاَّ عِنْدَنا خَزائِنُه﴾مخزن و =مَفتح=؛يعني خزينه برای اوست!=مِفتاح=يعني کليد به دست اوست که فرمود:﴿لَهُ مَقاليدُ السَّماواتِ وَ الْأَرْض﴾،يک کليد فرعي هم به همه ما دادند ـ ◽️ اين را در روايات ملاحظه بفرماييد، مخصوصاً در ماه پُربرکت شعبان ـ فرمود کليد است، بخوانيد، بخواهيد و بناليد باز می‌شود؛اينها را اهل بيت فرمودند، فرمودند کليد است! ما خيال می‌کنيماينها را فقط براي ثواب می‌خوانيم. ◽️اگر کليد در دست شخصی باشد و فقط آن را بگرداند، اينکه در را باز نمی‌کند! آدم زبان را بگرداند، اين در باز نمی‌شود! دعا، خواستن است و با خواندن و ناله کردن، فرمود اين کليد به دست شماست، چه اينکه فرمودند علم مخزني دارد و کليد آن سؤال است... 📼درس تفسیر سوره جلسه ۸ حضرت آیت الله 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔵 حسرت وصف‌ناپذیر انسان در قیامت برای انجام‌ ندادن همه کارها برای رضای خدا 🔹 در حديث است كه اگر می‌شد كسى در قيامت به‏ خاطر احساس مغبونيت بميرد اكثر اهل محشر می‌مردند از اینکه چقدر عمرشان تلف شد و از بين رفت! 🔸 تمام کارهای من می‌توانست بر اساس رضاى حق و بر طريق پيمودن صراط عبوديت باشد. حتى می‌توانستم لحظات خواب خود را به عبادت تبدیل كنم. 🔹 انسان اگر كارهايش بر اساس برنامه الهى باشد همه كارهايش عبادت می‌شود. خوابى كه بر اساس احتياج باشد، براى اين باشد كه انسان رفع خستگى كند تا باز به كارهايى بپردازد كه در آنها رضاى حق باشد عبادت است. غذا خوردنش هم عبادت می‌شود، شوخى و مزاح‏ كردنش هم عبادت مى‌شود. 🔸 هر چه كه در اين مسير در حد نياز باشد و هدف اصلى انسان خدا باشد همه عبادت می‌شود. آيا من می‌توانم شش ساعت پشت سر هم بخوابم و همه خواب من عبادت باشد؟ البته می‌توانم. 📗 استاد مطهری، آشنایی با قرآن، ج۷، ص۱۷۳ 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۷۷ ـ ۱۷۵ 📌 الی باید از قضیه عبرت بگیرد که اگر هر چه در الی پیشرفت کند، ممکن است باز هم در خطر باشد و او را فریب دهد و گمراه گردد و ممکن است در اثر پیروی از هوای آن قدر پست شود که خدای تعالی او را از هار پست تر بداند و این برای کسانی که نشانه های خدا را می کنند و به نفس خود می کنند بدترین چیز است. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌محمد صلی الله علیه و آله پیامبری برای همه جهانیان 📋در حدیثی از امام حسین علیه السلام می خوانیم ابوطالب با شمشیرش از پیغمبر اکرام علیه السلام دفاع می کرد تا آن جا که می فرماید : روزی ابوطالب عرض کرد فرزند برادر آیا تو مبعوث به همه مردم شده ای یا تنها به خودت ؟ 📖پیغمبر اکرام صلی الله علیه و آله گفت : نه ، مبعوث به جمیع انسان ها شده ام ، از سفید و سیاه ، عرب و عجمی ، سوگند به کسی که جانم در دست اوست که من همه انسان های سفید پوست و سیاه پوست را به این آیین دعوت می کنم ، و تمامی کسانی را که بر قله کوه ها و دریاها هستند به این آیین فرا می خوانم ، تمام زبان های فارسی و روم را دعوت می کنم . 🔖هنگامی که این سخن به گوش قریش رسید ، تعجب کردند و گفتند : آیا گوش به سخنان فرزند برادرت نمی دهی که چه می گوید ؟ به خدا سوگند اگر مردم فارس و روم این سخنان را بشنوند ، ما را از این سرزمین ها می رانند و سنگ های خانه کعبه را قطعه قطعه جدا می کنند . این جا بود که خداوند آیه شریفه (و قالوا ان نتبع الهدی معک نتخطف من ارضنا اولم ثمکن اهم حرما آمنا یجبی الیه ثمرات کل شیی ء) را نازل کرد . آنها گفتند اگر ما هدایت را با تو بپذیریم ، ما را از سرزمینمان می ربایند آیا ما آنها را در حرم امنی که ثمرات هر چیز را به سوی آنها می آورند جای ندادیم . 🔖 و درباره این سخن آنها که خانه کعبه را متلاشی می کنند ، این آیه را نازل کرد و به آنها گوشزد نمود که هیچ کس قادر بر چنین کاری نیست. 🌱 امنیت مردمان در گرو ایمان حقیقی آنان به رسولان الهی است نه قدرت های شیطانی🌱 🔅 تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
85 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: شصت و پنجم 📌واکاوی دعای 23 ☑ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ☑ حالات گوناگون قلب جمال یار ندارد حجاب و پرده ولی غبار ره بنشان تا نظر توانی کرد ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ 🍀🍀🍀
حکمت 34 نهج البلاغه.mp3
2.56M
@rahighemakhtoom 📚شرح و تفسیر حکمت 34 (کلمات قصار) ⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی 🎤بیان شیوا و روان و ساده ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه 🍀🍀🍀
توضیحی درباره آیه ۱۸۶ سوره بقره.استاد ملکی.Mp3
899.7K
@rahighemakhtoom 📼حجت الاسلام و المسلمین ملکی 💢 توضیحی درباره آیه ۱۸۶ سوره وَإِذَا سَأَلَكَ عِبَادِي عَنِّي فَإِنِّي قَرِيبٌ ۖ أُجِيبُ دَعْوَةَ الدَّاعِ إِذَا دَعَانِ ۖ فَلْيَسْتَجِيبُوا لِي وَلْيُؤْمِنُوا بِي لَعَلَّهُمْ يَرْشُدُونَ و هنگامی که بندگان من، از تو در باره من سؤال کنند، (بگو:) من نزدیکم! دعای دعا کننده را، به هنگامی که مرا می‌خواند، پاسخ می‌گویم! پس باید دعوت مرا بپذیرند، و به من ایمان بیاورند، تا راه یابند (و به مقصد برسند)! 🔅تفسیر و قرآن پژوهی 🍀🍀🍀
برداشت از آیات ۱۷۹ ـ ۱۷۸ 📌 پروردگار جمعی را به خاطر خوبشان و به خاطر پیروی از و صلی الله علیه و آله هدایت می کند و کسی که او را به حال خود وا بگذارد زیادی کرده است، این دسته دلهایی دارند که با آن نمی فهمند، چشمی دارند که با آن را نمی بینند و گوشی دارند که با آن حقیقت را نمی شنوند؛ اینها در کامل به سر می برند و به هیچ وجه راهی به سوی پیدا نمی کنند بلکه از هم پست ترند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌غیبت کنندگان و بدگویان رسوا می شوند. والعصر ان الانسان لفی خسر جمعی از مفسران گفته اند که آیات سوره درباره ولید بن مغیره نازل شده است که در پشت سر پیامبر صلی الله علیه و آله می کرد و در پیش رو طعن و می نمود بعضی دیگر آن را درباره افراد دیگر که از سران شرک و دشمنان توز و سرشناس اسلام ؛ مانند اخنس بن شریق و امیه بن حلق و عاص بن وایل دانسته اند . 🌱آنان که دین و دین داران را تمسخر و ریشخند می کنند به حقیقت سرمایه زندگی را باخته اند و به معنای واقعی آنان ورشکسته اند.🌱 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه 66.mp3
11.4M
86 @rahighemakhtoom 📼 قسمت: شصت و ششم 📌واکاوی دعای 23 ☑️ عوامل تامین عافیت و عافیت سازدر زندگی ☑️ حالات گوناگون قلب ☘️علم آن است كه به انسان قدرت تشخيص حقّ از باطل را بدهد. (و تنها محفوظات تقليدى و سطحى نباشد). و ليعلم انه الحق ..☘️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل را هدیه می کنیم به پیشگاه مقدس حضرت امام سجاد علیه السلام...التماس دعا 🌴🌴🌴 اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ اللَّهُمَّ اجْعَلْنِي فِي دِرْعِكَ الْحَصِينَةِ الَّتِي تَجْعَلُ فِيهَا مَنْ تُرِيدُ. (سه ‌مرتبه) خداوندا، مرا در زره نگهدارنده و قوی خود _ که هر کس را بخواهی در آن قرار می‌دهی _ قرار بده! اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ بهجت‌الدعاء، ص ٣۴٧ 🍀🍀🍀
25 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 15 💢مَثَلِ باران و رگبار (اءَوْ کَصَیِّبٍ مِّنَ السَّمَآءِ فِیهِ ظُلُمَتٌ وَرَعْدٌ وَبَرْقٌ یَجْعَلُونَ اءَصَبِعَهُمْ فِیَّ ءَاذَانِهِم مِّنَ الصَّوَا عِقِ حَذَرَ ا لْمَوْتِ وَاللَّهُ مُحِیطٌ بِالْکَفِرِینَ یَکَادُ ا لْبَرْقُ یَخْطَفُ اءَبْصَرَهُمْ کُلَّمَآ اءَضَآءَ لَهُم مَّشَوْاْ فِیهِ وَإِذَ آ اءَظْلَمَ عَلَیْهِمْ قَامُواْ وَلَوْ شَآءَ اللَّهُ لَذَهَبَ بِسَمْعِهِمْ وَاءَبْصَرِهِمْ إِنَّ اللَّهَ عَلَی کُلِّ شَیْءٍ قَدِیرٌ) . (11بقره) ((یا همچون بارانی از آسمان ، که در شب تاریک تواءم با رعد و برق و صاعقه (بر سر رهگذران ) ببارد ، آنها از ترس مرگ ، انگشتانشان را در گوشهای خود می گذارند تا صدای صاعقه را نشنوند و خداوند بر کافران احاطه دارد (و آنان در قبضه قدرت الهی هستند) (روشنایی خیره کننده ) برق ، نزدیک است چشم آنان را برباید ، هر لحظه ای که (برق جستن می کند و صفحه بیابان را) برای آنها روشن می سازد ، (چند قدمی ) در پرتو آن راه می روند و هنگامی که خاموش می شود ، توقف می کنند و اگر خدا بخواهد ، گوش و چشم آنها را از بین می برد ، چرا که خداوند بر هر چیز تواناست )) . او کصیّب من سما ظلمات فیه رعد وبرق افزون در آن تاریک تیه می کنند انگشت در آذان که صوت نشنوند از رعدها از بیم موت بی خبر کز قدرت و علم بسیط حق به جان کافران باشد محیط بین یکادُ البَرقُ یَخطَف تا چه سان می رساند آن بصرها را زیان ره چو روشن شد بر ایشان می روند بر ضلالت تا که دور از ره شوند چون شود تاریک گردند از فتن ثابت اندر گمرهی خویشتن ور خدا خواهد برد سمع و بصر زین گروه کج نهاد کور و کر کو بود قادر به کلّ ممکنات ما سوی را کرده محوِ برد و مات ....ادامه در پست بعدی👈🏾 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#مثالهای_قرآن 25 #مثال #مثل #تمثیلات #منافقان #تمثیلات_قرآنی 🔅🔅🔅 📌 مثال منافقان‌ 15 💢مَثَلِ ب
@rahighemakhtoom 💢وجه تشبیه ◽️به دنبال آیات گذشته که درباره منافقان بود ، خداوند متعال در اینجا نیز بار دیگر صحنه زندگی آنان را با مثلی دیگر مجسّم می سازد و آنان را به مسافری تشبیه می کند که در بیابان دچار رگبار تواءم با ظلمت شده ؛ ظلمتی که قوّه بینایی و تشخیص را از او ربوده است . در این هنگام از یک سو رگبار شدید او را وادار به فرار می کندو از سوی دیگر تاریکی ظلمانی مانع فرارش می شود و غرّش رعد و برق صاعقه وحشتناک نیز ، مضطرب و هراسانش می کند ، به گونه ای که هیچ پناهگاهی نمی یابد و نمی داند چه کند ! مسافر گرفتار در تاریکی دهشت انگیز و هراسان از غرش رعد و برق و صاعقه ، چاره ای جز این ندارد که از نور برق بهره بگیرد . برق هم لحظه ای می آید و زود خاموش می شود . همین که برق می آید ، چند قدمی در پرتو آن راه می رود و چون خاموش می شود ، می ایستد و در تاریکی ، وحشت زده و سرگردان می ماند . ◽️((وجه شباهت )) در این تشبیه ، ممکن است ((ترس و دلهره درونی )) آنان باشد ، همچنانکه در آیات دیگر بر این مطلب تصریح شده است ؛ از جمله می فرماید : ( . . . فَإِذ آ اءُنْزِلَتْ سُورَةٌ مُّحْکَمَةٌ وَذُکِرَ فِیهَا ا لْقِتَالُ رَاءَیْتَ الَّذِینَ فِی قُلُوبِهِمْ مَّرَضٌ یَنظُرُونَ إِلَیْکَ نَظَرَ ا لْمَغْشِیِّ عَلَیْهِ مِنَ ا لْمَوْتِ . . . ) . ((هنگامی که سوره واضح و روشنی نازل می شود که در آن نامی از جنگ و جهاد به میان آمده است ، منافقان بیمار دل را می بینی که همچون کسی که در آستانه مرگ قرار گرفته ، با نگاهی (مات و مبهوت و چشمانی که حدقه آنها از کار ایستاده ) به تو می نگرند ! )) ؛ یعنی منافقان از شنیدن نام جنگ ، چنان وحشت و اضطراب آنان را فرا می گیرد که نزدیک است غالب تهی کنند ! فکرشان از کار می افتد ، سیاهی چشم شان از حرکت باز می ایستد و همچون کسانی که نزدیک است قبض روح شوند ، نگاهی بی حرکت و خیره دارند ، بی آن که پلکهای چشم شان به هم بخورد . این گویا ترین تعبیری است که قرآن از حال منافقان ترسو و بزدل می کند . ◽️آری ، منافقان درست به چنین مسافری می مانند ، آنها در میان مؤ منان روز افزون که همچون سیل خروشان و باران پر برکتی به هر سو پیش می روند ، قرارگرفته اند . افسوس که به پناهگاه مطمئن ایمان ، پناه نبرده اند تا ازشرّ صاعقه های مرگبار مجازات الهی نجات یابند . ◽️جهاد مسلّحانه مسلمانان در برابر دشمنان ، همانند خروش رعد و صاعقه ، بر سر منافقین فرود می آمد ، آنها گاه گاه فرصتهایی برای پیدا کردن راه حقّ پیدا می کردند و اندیشه هایشان بیدار می گشت ، ولی افسوس که این بیداری همچون برق آسمان دوام نمی یافت و آنان تا می خواستند چند گامی بردارند ، خاموش می شد و تاریکی غفلت و سپس توقّف و سرگردانی جای آن را می گرفت . ◽️پیشرفت سریع اسلام همچون برق آسمانی چشم منافقان را خیره کرده بود وآیات قرآن که پرده از رازهای نهانشان برمی داشت ، همچون صاعقه ها آنها را هدف قرار می داد ، لذا هر دَم احتمال می دادندآیه ای نازل گردد وپرده ازرازهای دیگری بردارد ورسواترشوند . . . . ◽️امروز ما با چشم خود تمام این نشانه ها را یک به یک در وجود منافقان عصر خویش می بینیم ، سرگردانی آنها ،وحشت و اضطرابشان و خلاصه بی پناهی و بدبختی و سیه روزی و رسوایی آنها را همانگونه که قرآن کریم ترسیم نموده ، مشاهده می کنیم . ....ادامه دارد 🔅تفسیر و قرآن پژوهی ☘️☘️☘️
برداشت از آیات ۱۸۱ ـ ۱۸۰ 📌ذکر خدا الی باید همیشه با خدا و خواندن خدای تعالی با اسم های نیکویش به یاد باشد و از و کسانی که در کاملند، یا خوابشان به مرگشان منتهی شده دوری کنند و جمعی از که در رأس آنها اطهار علیهم السلام قرار دارند؛ مردم را به اشیاء و با تأیید خدای تعالی می کنند و تنها جمعیتی که در نجات پیدا می کنند همین ها هستند. 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌شمارش قبور !!!(تکاثر) الهاكم التكاثر حتى زرتم المقابر همان گونه که مفسران معتقدند سوره درباره قبایلی نازل شد که بر یکدیگر تفاخر می کردند ، و با کثرت نفرات و جمعیت یا اموال و ثروت خود بر آنها مباهات می نمودند ، تا آن جا که برای بالا بردن آمار نفرات به گورستان می رفتند و قبرهای مردگان هر قبیله را می شمردند . منتهی بعضی آنان را ناظر به دو قبیله از قبایل قریش در مکه می دانند و بعضی دو قبیله از قبایل انصار پیامبر صلی الله علیه و آله در مدینه و بعضی تفاخر یهود را بر دیگران ، هر چند مکی بودن آن صحیح تر به نظر می رسد . 🌱حقانیت افراد ،گروهها، حزب ها به قدرت مالی و کثرت هوارداران و رای دهندگان و جمعیت پر شمار آنان نیست.🌱 🔅تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
برشی از کتاب گرانسنگ (81) @rahighemakhtoom eitaa.com/rahighemakhtoom 🔅🔅🔅 ✅آیه 2 - ذلك الكتب لاريب فيه هدى للمتقین 💢تفسير 📝تذكر: ◽️تاثير قرآن در احياى نفوس مستعد، مطلبى است كه در موارد گوناگون به ويژه ذيل آيه 24 سوره انفال مطرح خواهد شد، ليكن بايد توجه داشت كه شفاى بيمار ظاهرى ، امرى است تكوينى و عينى نه اعتبارى و قراردادى و چون الفاظ و نقوش و نيز مفاهيم اعتبارى مستفاد از آنها، طبق قرارداد است نه تكوين، همان طور كه عمل به دستور طبيب حاذق كه بر روى نسخه با الفاظ خاص نوشته مى شود اثر تكوينى دارد، عمل به احكام مستفاد از ظواهر الفاظ قرآن، و تعبد به مطالب مستنبط از آنها نيز، اثر عينى خواهد داشت. ◽️بنابراين، اگر اشاره ذلك به همين قرآن حاضر باشد و مصحح اين اشاره دور، با نزديك بودن مشاراليه، مقام والاى آن باشد، نه آن كه مشاراليه خصوص آن مقام برين باشد، شبهه اى وارد نخواهد شد كه چون نقوش و الفاظ و مفاهيم قرآن، اعتبارى است، چگونه تاثيرى در شفا يا احياى نفوس دارد، زيرا پشتوانه اين گونه از معانى اعتبارى، حقايق تكوينى است. 🗓خاتمه: در پايان توجه به اين مطلب اعجازانگيز سودمند است كه برخى مفسران، رقم وجوه محتمل در (الم) از جهت اشتمال بر حروف اسم اعظم و از جهت آن كه حروف مقطعه آيا محلى از اعراب دارد يا نه و صور احتمالى اعراب و نيز بررسى وجوه محتمل در اعراب (ذلك الكتاب لا ريب فيه هدى للمتقين)، هر كدام از كلمات مزبور به تنهايى و هر يك از آنها با در نظر گرفتن وجوه محتمل كلمات ديگر تا پايان (وا ولئك هم المفلحون)، از لحاظ جمع بندى وجوه احتمالى، مثنى و فرادى، به يازده بيليارد و چهارصد و هشتاد و چهار ميليارد و دويست و پنج ميليون و هفصد و هفتاد هزار و دوست و چهل، (240 / 770 / 205 / 484 / 11) خواهد رسيد. 🌴🌴🌴 👈 به هنگام فتنه ها و بلاها از قرآن کمک بگیریم التماس دعا🙏