eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
784 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
📌نگاهی اجمالی به قرن اول (5) 🔰تفسیر . 📃اثـر عـلـقـمـة (29 ق ـ 61 ق) فـرزند قیس بن عبداللّه بن مالک نخعی کوفی از شجاع و جـنـگجو و از اصحاب امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب (ع) و قاریان قرآن و عالم به تاویل و تفسیر قرآن. وی از ثقاة رواة نزد فریقین سنی و شیعه است. از ابن مسعود نقل است که ما اقرا شیئا و لا اعلمه الا علقمة یقراه و یعلمه). 📃دکـتـر محمد حسین ذهبی در التفسیر و المفسرون به مکانت علمی وی در تفسیر اشاره کرده و اقـوال عامه را درباره وی نقل می کند سپس بنقل از الاتقان سیوطی در ترجمه ابن مسعود اظهار می کند که ابن مسعود علم تفسیر خود را به اهل کوفه داد چون بین آنان می زیست از بین چند تن علقمة بن قیس را نام برده او را از اکابر مفسران ذکر نموده و از مشهورترین و راویان از ابن مسعود دانسته که سالها کرسی تفسیر را در کوفه پس از استادش ابن مسعود به خود اختصاص داده است. 📚مـنـابـع : اعیان الشیعة، 8/149؛ التفسیر و المفسرون، 1/87؛ رجال ابن داود، 236؛ رجال، طوسی، 50؛ رجـال کـشـی، 93؛ جـامـع الرواة، 1/545؛ سه مقاله در تاریخ تفسیر و نحو، 55؛ معجم رجال الحدیث، 11/181؛ منتهی المقال، 203. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌آثار و برکات حفظ قرآن ۱ قرآن، برترين و بالاترين هدية حضرت احديّت به بشر و حفظ آن يكي از توفيقات بزرگ الهي است كه شامل حال هر كسي نمي‎شود. سعادت و لياقت شخص باعث مي‎گردد خداوند متعال، اين نعمت بزرگ را به او عطا فرمايد و سعادتمندترين افراد كساني هستند كه پس از حفظ قرآن، آن را از دست ندهند و درون خود را از گنج‎هاي بيكران قرآن خالي ننمايند. مداومت در قرائت و حفظ قرآن عامل بسياري از توفيقات و بركات الهي است و كسي كه عادت به قرائت، حفظ و تدبّر در مفاهيم قرآني داشته باشد ترك آن برايش بسيار مشكل مي‎نمايد. با قرآن زندگي زيبا مي‎شود و جان مي‎گيرد و آرامش واقعي به منصة ظهور مي‎رسد و بدون قرآن آدمي چون جمادي است متحرك كه نه روح دارد و نه آرامش واقعي.[۱] 📖بركات حفظ قرآن: حفظ قرآن داراي آثار و بركاتي است كه دربارة برخي از آنها نكاتي را مطرح مي‎نماييم: ۱. حافظ قرآن از پاداش معنوي و اُخروي بسياري بهره‎مند مي‎گردد كه عبارتند از: 📃الف. هم نشيني با فرشتگان؛ امام صادق ـ عليه السّلام ـ در اين باره مي‎فرمايد: «حافظ قرآني كه به آن عمل كند، با فرشتگان پيغام‎بر و نيك رفتار هم نشين مي‎گردد.[۲]» 📃ب. درشمار بزرگان امت جاي گرفتن؛ امام صادق ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: «اَشراف و بزرگان امت من، قاريان و حافظان و شب زنده‎دارانند.[۳]» ج . ايمني از عذاب الهي؛ اميرمؤمنان علي ـ عليه السّلام ـ در اين زمينه مي‎فرمايد: «قرآن را تلاوت كنيد و آن را به خاطر بسپاريد، زيرا خداوند متعال دلي كه قرآن در آن باشد عذاب نمي‎كند.[۴]» حفظ قرآن مجيد و انس با آن، انسان را در مسير عمل به وحي و بهره جستن از معارف آن قرار مي‎دهد و در نتيجه او را از آتش دوزخ مصون مي‎دارد. پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ مي‎فرمايد: «اگر قرآن در پوستي باشد، آتش بدان نخواهد رسيد.[۵]» د. آبادي قلب؛ پيامبر گرامي اسلام مي‎فرمايد: «كسي كه در درونش چيزي (سوره يا آيه‎اي) از قرآن نباشد، مانند خانة ويران است.[۶]» چنان كه خانة ويران نزد مردم ارزش ندارد، دل تهي از آيات الهي نيز نزد خداوند بي‎ارزش است و لذا پيامبر فرموده است دلي كه از كلام وحي بي‎بهره باشد، مرده و چون خانة خراب و ويران است. ه‍ . مشمول آمرزش الهي؛ رسول خدا ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «كسي كه قرآن را از حفظ بخواند و گمان كند خداي تعالي او را نمي‎آمرزد، ‌در شمار كساني است كه آيات الهي را به تمسخر گرفته‎اند.[۷]» و. پاداش مضاعف؛ امام صادق ـ عليه السّلام ـ فرمود: «هر كس در فراگيري قرآن بكوشد و به سبب كمي حافظه آن را به سختي حفظ كند دو پاداش دارد. (پاداشي براي حفظ قرآن و پاداشي براي تحمل سختي آن»[۸]. 📃ز. پذيرفته شدن شفاعت؛ پيامبر عظيم الشأن اسلام ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «هر كه (آن قدر) قرآن بخواند تا حفظ شود، خداوند او را به بهشت داخل خواهد كرد و شفاعتش را دربارة ده تن از اعضاي خانواده‎اش كه آتش بر آنها واجب شده، مي‎پذيرد.[۹]» 📃ح. بالاترين درجات بهشت؛ پيامبر اكرم ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «درجات بهشت به تعداد آيه‎هاي قرآن است چون صاحب قرآن داخل بهشت شود، به وي مي‎گويند بخوان و بالا برو كه هر آيه‎اي را درجه‎اي است. پس برتر از درجة حافظ قرآن درجه‎اي نيست.[۱۰]» 📃ط. دريافت پاداش انبياء؛ پيامبر ـ صلّي الله عليه و آله ـ فرمود: «اي سلمان،... همانا بعد از انبيا بهترين بندگان نزد خداوند، عالمانند و سپس قاريان و حافظان قرآن. آنان همانند انبيا از دنيا مي‎روند، همراه آنان از گورها برانگيخته مي‎شوند، در كنار آنان از صراط مي‎گذرند و پاداش همانند آنها (از خداوند) دريافت مي‎كنند.[۱۱]» 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌آثار و برکات حفظ قرآن ۲ ⏪۲. الف: حفظ قرآن بركات دنيوي نيز دارد كه عبارتند از: 🔹هدايت انسان: تلاوت و انس با قرآن از سفارش‎هاي مكرّر معصومان ـ عليهم السّلام ـ است و حفظ قرآن به انس با آيات الهي مي‎انجامد؛ زيرا حافظ قرآن بايد براي تثبيت محفوظات قرآني‎اش روزي چند بار به قرائت قرآن بپردازد. ائمه ـ عليهم السّلام ـ حافظان قرآن را به تكرار آيات الهي فراخوانده و مي فرمودند: «همان گونه كه شتر بسته شده در يك نقطه ـ چنانچه مورد ديدار پياپي صاحبش واقع نشود ـ جايگاهش را ترك مي‎كند، محفوظات حافظ قرآن نيز ـ اگر پيوسته مورد مراجعه و تكرار قرار نگيرند ـ از خاطر زدوده مي‎شوند» بنابراين، حافظ ناگزير است با قرآن انس ‎گيرد و اين هنگام زمينة هدايت و سعادتش فراهم مي‎آيد. حضرت علي ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: «هيچ كس با قرآن هم نشين نمي‎شود مگر اينكه از كنار آن با افزايش يا كاهش بر مي‎خيزد: افزايش هدايت يا كاهش گمراهي.»[۱۲] 🔹ب: آرامش روحي؛ ياد خدا تأثير بسزايي در روان آدمي دارد و دل در پرتو آن آرام مي‎گيرد. خداوند متعال مي‎فرمايد: «أَلا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ[۱۳] آگاه باش كه دل‎ها با ياد خدا آرام مي‎گيرد.» يكي از نام‎هاي قرآن، ذكر است تلاوت و حفظ قرآن نوعي ذكر خداوند است كه انسان در پرتو آن از هجوم بسياري از فشارهاي رواني و اضطرابات دروني مصون مي‎ماند. 🔹ج: نجات از تنهايي؛ كتاب بهترين هم نشين تنهايي است و قرآن زيباترين، عميق‎ترين و با نفوذترين كتاب شمرده مي‎شود. امام سجاد ـ عليه السّلام ـ مي‎فرمايد: اگر همة مردم روي زمين از دنيا بروند، تا وقتي قرآن با من است، از هيچ چيز وحشت ندارم. 🔹ه‍ : فهم بهتر قرآن؛ مهم‎ترين اثر حفظ قرآن درك بهتر آن است. حافظ به سبب تسلط بر همة آيات، ارتباط آن‎ها را نيك در مي‎يابد و در پرتو آن دركي بهتر و درست‎تر از قرآن به دست مي‎آورد. 🔹و: تقويت حافظه؛ يكي از امتيازات قرآن مجيد آن است كه تلاوت و به خاطر سپردنش سبب تقويت حافظ مي‎شود. در روايات چنان مي‎خوانيم كه قرائت قرآن به افزايش حافظه مي‎انجامد.[۱۴] از آنجا كه حفظ اين كتاب آسماني به تكرار پيوسته و قرائت زياد آن وابسته است، مي‎توان گفت حفظ قرآن مجيد حافظه را فزوني مي‎بخشد.[15] اين بخشي از اثرات حفظ قرآن كريم بود كه به صورت اجمال بيان گرديد. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. شهريار پرهيزكار، چگونه قرآن را حفظ كنيم. ۲. كاظم گرامي، روش حفظ قرآن كريم. ۳. اسماعيل حمزه‎لو، روش علمي ـ عملي حفظ قرآن كريم. ۴. محمود جويباري، آموزش حفظ قرآن. ۵. سيد باقر قبانچي، دربارة حفظ قرآن كريم، ترجمه و نگارش ابراهيم احمديان. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۳۷ 📌شتابزدگی الی باید در خود صفت عجله و زدگی را که از ویژگی های است کند و منتظر نشانه های خدای تعالی باشد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
یوسف 1.mp3
17.04M
1 🔅🔅🔅 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت52: نکات تفسیری آیه 41تا 43 سوره نازعات فَإِنَ‌ الْجَنَّةَ هِيَ‌ الْمَأْوَى‌ پس بی تردید جایگاهش بهشت است. ۱ - بهشت، تنها جایگاه نهایى براى خداترسان رهیده از هواى نفس (فإنّ الجنّة هى المأوى) جمله «فإنّ الجنّة...» به دلیل وجود «ال» جنس در خبر، دلالت بر حصر دارد. ۲ - بهشت و پاداش هاى اخروى، برخاسته از مقام ربوبیت خداوند است. (من خاف مقام ربّه ... فإنّ الجنّة هى المأوى) ۳ - بى پروایى در برابر خداوند و پیروى از هواى نفس، مانع ورود به بهشت است. (و نهى النفس عن الهوى . فإنّ الجنّة هى المأوى) 🌱🌱🌱 يَسْأَلُونَکَ‌ عَنِ‌ السَّاعَةِ أَيَّانَ‌ مُرْسَاهَا همواره ازتو درباره قیامت می پرسند که در چه زمانی واقع می شود؟ ۱ - پرسش از زمان فرا رسیدن قیامت، سؤال مکرر مردم از پیامبر(ص) (یسئلونک عن الساعة أیّان مرسیها) کلمه «مرسى»، این کلمه در آیه شریفه - به قرینه «أیّان» که سؤال از زمان است - مصدر میمى مى باشد. در این صورت «مرسى» به معناى وقوع و استقرار خواهد بود. مکرر بودن سؤال، از فعل مضارع «یسئلونک» استفاده شده است. ۲ - «الساعة»، از نام هاى قیامت (یسئلونک عن الساعة) ۳ - طغیان گران دنیاطلب، با پرسش مکرر از زمان قیامت به استهزاى آن مى پرداختند. (یسئلونک عن الساعة أیّان مرسیها) 🌱🌱🌱 فِيمَ‌ أَنْتَ‌ مِنْ‌ ذِکْرَاهَا تو از بسیار یاد کردنش [و سخن گفتن درباره آن] چه به دست می آوری؟ ۱ - آگاهى به زمان وقوع قیامت - حتى براى پیامبر(ص) - مقدور نیست. (فیم أنت من ذکریها) «ذکرى» به معناى ذکر فراوان است. این کلمه نسبت به کلمه «ذکر»، مبالغه بیشترى دارد ۲ - پیامبر(ص)، براى پاسخ به پرسش هاى مردم، نیازمند راهنمایى خداوند و داراى آگاهى هاى محدود (فیم أنت من ذکریها) خداوند، با بیان این حقیقت که مقام پیامبر(ص) قاصر از بیان تمام ویژگى هاى قیامت است; شیوه پاسخ گویى به پرسش مردم از زمان وقوع قیامت را به آن حضرت مى آموزد. ۳ - پرسش کنندگان از پیامبر(ص)، نباید انتظار شنیدن پاسخ تمام پرسش هاى خود را داشته باشند. (فیم أنت من ذکریها) جمله «فیم أنت...»، خطاب به پیامبر(ص) است; ولى به قرینه «إنّما أنت منذر» (در جملات بعد) بیانگر این نکته است که مردم باید تنها معارفى را از پیامبر(ص) بخواهند که در حیطه وظیفه و مسؤولیت آن حضرت قرار دارد. 🌴🌴🌴 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت53: نکات تفسیری آیه44 تا 46 سوره نازعات إِلَى‌ رَبِّکَ‌ مُنْتَهَاهَا نهایتش به سوی پروردگار توست [کیفیت برپا شدن و زمان وقوع و اوصافش را کسی جز خدا نمی داند.] ۱ - تنها خداوند، خصوصیات قیامت و زمان وقوع آن را مى داند. (إلى ربّک منتهیها) ۲ - هرگونه تصمیم گیرى درباره زمان و دیگر خصوصیات قیامت، با خداوند است. (إلى ربّک منتهیها) ۳ - تصمیم گیرى درباره امور قیامت و تعیین زمان آن، از شؤون ربوبیت خداوند است. (إلى ربّک منتهیها) ۴ - آگاه نساختن مردم - حتى پیامبر(ص) - از زمان وقوع قیامت، مؤثر در رشد و تربیت آنان (إلى ربّک منتهیها) واژه «ربّ»، گواه این است که هدف از مسکوت گذاشتن زمان قیامت، تربیت و رشد دادن است و چون پوشیده ماندن آن، تنها ویژه پیامبر(ص) نبوده است; مى توان سودمندى آن را به همگان تعمیم داد. ۵ - انحصار تصمیم گیرى درباره قیامت به خداوند، دلیل ناآگاهى پیامبر(ص) از زمان وقوع آن است. (فیم أنت من ذکریها . إلى ربّک منتهیها) جمله «إلى ربّک...»، به منزله تعلیل براى جمله قبل است. 🌱🌱🌱 إِنَّمَا أَنْتَ‌ مُنْذِرُ مَنْ‌ يَخْشَاهَا وظیفه تو فقط بیم دادن کسانی است که همواره از آن می ترسند. ۱ - پیامبر(ص)، هشدار دهنده و انذار کننده مردم درباره رخدادهاى قیامت (إنّماأنت منذر من یخشیها) ۲ - تعیین زمان وقوع قیامت، از محدوده وظایف و اختیارات پیامبر(ص)، بیرون است. (إنّماأنت منذر) ۳ - تنها کسانى هشدارها و انذارهاى پیامبر(ص) را مى پذیرند که داراى زمینه خشیت و هراس از گرفتارى هاى قیامت باشند. (إنّماأنت منذر من یخشیها) ۴ - حوادث قیامت، هولناک و سزاوار ترس و نگرانى است. (من یخشیها) ۵ - دانستن زمان وقوع قیامت، خطر گرفتارى به کیفرهاى موجود در آن را کاهش نمى دهد. (یسئلونک ... من یخشیها) جمله «إنّما أنت منذر ...» در مقام بیان این نکته است که آنچه درباره قیامت داراى اهمیت است، توجه به گرفتارى هاى آن و نگرانى و ترس از خطرات آن است و زمان آن - چه معلوم باشد و چه مجهول - تأثیرى در آن جهت ندارد. 🌱🌱🌱 کَأَنَّهُمْ‌ يَوْمَ‌ يَرَوْنَهَا لَمْ‌ يَلْبَثُوا إِلاَّ عَشِيَّةً أَوْ ضُحَاهَا گویی آنان روزی که قیامت را می بینند چنین می پندارند که در برزخ جز شامگاهی یا صبح گاه آن درنگ نکرده اند! ۱ - فاصله ولادت تا قیامت - در دیدگاه اهل محشر - فاصله اى ناچیز و همسان با عصر یک روز و یا وقت چاشت آن (کأنّهم ... لم یلبثوا إلاّ عشیّة أو ضحها) ۲ - فاصله قیامت و دنیا - هرچند طولانى باشد - در برابر عظمت حوادث قیامت ناچیز و بسان گذشت نیمروز از عمر دنیا است. (کأنّهم ... لم یلبثوا إلاّ عشیّة أو ضحیها) ۳ - صحنه قیامت، آشکار و مکشوف در برابر دیدگان تمام انسان ها (کأنّهم یوم یرونها) ۴ - توجه به نزدیک بودن قیامت و اندک بودن فاصله آن با زندگانى دنیا، افزایش دهنده ترس و نگرانى درباره گرفتارى هاى آن* (إنّما أنت منذر من یخشیها . کأنّهم یوم یرونها لم یلبثوا إلاّعشیّة أو ضحیها) "والحمد لله رب العالمین" 🔹 پایان تفسیر سوره نازعات 🌴🌴🌴 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🌱قابل توجه همراهان عزیز🌷 به حول و قوه الهی و به شرط حیات از دوشنبه مباحث تفسیر سوره استاد در دو قالب صوتی و متنی در کانال بارگزاری خواهد شد. 🌴🌴🌴 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کودک و مقام عاطفی مادر 💠 اینکه الآن متاسفانه باب شده که بچه ها را به می دهند؛ بارها به عرضتان رسید، خطرش این است: همین که و یک مقداری شدند، این چون نچشید، پدر و مادر را تحویل می دهد. دیگر او حاضر نیست عمل کند به آیه ای که خدا فرمود: (امّا یبلغنّ عندک الکبر احدهما او کلاهما فلا تقل لهما اف)، (و اخفض لهما جناح الذّل من الرّحمه)؛ چون این می خواهد. تنها جایی که عاطفه را در درون انسان تزریق می کند، همان است که هفت سال، این دانشگاه را دارد طی می کند. هرگز مرد آن توان را ندارد که فرزند و تربیت کند! این در اثر آن مادر است، آن مقام شامخ عاطفه است. ________________________________________________ * سوره اسراء / آیه ۲۳ و ۲۴ ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۷/۱۵ 🌴🌴🌴 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۳ – ۵۱ 📌حضرت ابراهیم علیه السلام الگوی کوی دوست الی باید به حضرت علیه السلام و آن چه آن حضرت کرد توجه کند تا از این الگو بتواند راه و صحیح خود را نماید و به این چند مورد توجه داشته باشد: ۱ – باید خودش و مردم را از و رسوماتی که پیشینیان انجام داده اند و برخلاف است برحذر دارد و تا می تواند از آنها نکند. ۲ – باید کوشش کند که سخنان حقّش آن چنان باشد که کسی فکر نکند که او می خواهد با آنها کند. ۳ – نباید در مقابل افراد دست از بکشد، بلکه باید به هر وسیله ای که شده با آنها مبارزه کند. ۴ – سالک الی اللّه باید ریشه را از جامعه نابود کند و از تهدیدهای نترسد. ۵ – باید در میان به آن چه است سخن بگوید و آنها را به و کمال برساند. ۶ – سالک الی اللّه باید بداند که اگر دل به کمک خدای تعالی ببندد خدا او را می کند و از میان نجاتش می دهد. ۷ – سالک الی اللّه اگر دقیقا به سیرش ادامه دهد و با خدای تعالی کند و اوامر او را انجام دهد خدای تعالی او و حتّی او را توفیق شدن و کارهای خوب انجام دادن و خواندن و دادن و بنده واقعی خدا شدن را به آنها عنایت می کند. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌روش های مناسب حفظ قرآن در رده های سنی مختلف 🔹بدست آوردن روش مناسب در تمامي كارها ضروري است. با بي روشي كار به سرانجام نمي رسد. روانشناسان مي گويند: داشتن هوش بالا، مهم نيست. داشتن روش مناسب هنر است. چه بسا افراد باهوش، با بي روشي، به هدف نرسيدند و چه بسيار افراد با هوش متوسط، ولي روشمند، به اهداف بلند دست يافتند. 📋مراحل حفظ قرآن: اساتيدي كه روشمندانه روي حفظ قرآن كار مي كنند، مراحل حفظ و نگهداري آن را به هفت مرحله تقسيم كرده اند: ۱.مرحلة روخواني ۲. مرحلة ترتيل با استفاده از نوار ۳. مرحلة حفظ مفاهيم ۴. مرحلة جمله بند، مانند وقف و غيره، با استفاده از نوار و اساتيد مجرب ۵. مرحلة تكرار ۶. مرحلة استحكام و تمركز بخشي ۷. مرحلة ارتباط كه بين آيه ها، صفحات، اجزاء و سوره ها انجام مي گيرد. 🔹البته برخي از مراحل بالا، اختصاص براي يك مقطع سنّي ويژه است و بعضي از مراحل آن عمومي و مناسب براي هر سه مقطع سنّي است و به كار گيري هر يك از اين مراحل بايد توسط استاد خُبره و روشمند، صورت گيرد. خود استاد خُبره و صاحب تجربه، مي تواند هر يك از مراحل بالا را با روش مناسب به كار ببندد البته حفظ قرآن، به ويژه در گروه سنّي نونهالان، بسيار سخت و از ظرافت خاصي برخوردار است. افراط و تفريط در اين راستا، ذهن نونهال و يا نوجوان را خسته و او را نسبت به اصل حفظ، رنجيده مي كند. 🔹در هر يك از مراحل بالا روش خاصي به كار گرفته مي شود. به عنوان نمونه در مرحله روخواني، روشي كه براي گروه سنّي نونهال، به كار مي رود با روش گروه نوجوانان متفاوت است در گروه سنّي نونهالان روش اشاره اي استفاده مي شود كه با كمك آيه و نقاشي و تمرين، توسط مربي روشمند تدريس مي شود. 🔹اما براي گروه سنّي نوجوان و جوان از نوار و ديگر ابزار آموزشي استفاده مي شود و استاد هنرمند قواعد روخواني قرآن را با شيوه مناسب تدريس مي كند. در مرحلة ترتيل و ديگر مراحل نيز به همين شكل است. 🔹آنچه براي همة گروه هاي سنّي و مربي و ديگر افرادحفظ قرآن، لازم و ضروري است كه عوامل دوازده گانه اي مي باشد كه بايد در راستاي كار حفظ قرآن شريف رعايت شود و آنها عبارتند از: ۱. توكّل بر ذات اقدس پروردگار ۲. توسل به انوار الهي اهل بيت ـ عليهم السّلام ـ همان قرآن ناطق ۳. نيت خالص ۴. قلبي خاشع در برابر معشوق حقيقي ۵. آشنايي با قواعد زبان ۶. روخواني صحيح و تجويد نيكو ۷. فضايي مناسب و طنين انداز ۸. رسم الخط مطلوب، يعني با استفاده از قرآن ها، با خط و چاپ مناسب مانند: قرآن با خط كامپيوتري ۹. تمركز حواس ۱۰. نظم ۱۱. برنامه ريزي ۱۲. پشت كار و تلاش بي وقفه.[۱] چون قرآن شريف طبق آيه «لايمسّه الّا المطهرون»[2]هرگز در جسم و جان چركين فرو ننشيند. 🔹كار حفظ قرآن اگر همراه با روش مناسب و نيكو باشد، كار آسان و جذاب و دوست داشتني است ولي اگر با افراط و تفريط همراه باشد، خسته كننده و دلسرد كننده است. از اين رو شيوه ها را بايد از مربي آموخت و براي تعليم بايد روشمند بود. 🔰آنچه در پايان قابل بيان است، اينكه: ۱. بيان همة شيوه در يك نوشتار كوتاه مقدور نيست و بحث طولاني را طلب مي كند. ۲. شيوه ها و روش هاي مناسب را بايد در حضور مربي آموخت و دوره هاي ويژة آنرا فرا گرفت. ۳. به كارگيري تمام شيوه هاي مناسب، وظيفة مربي است كه آن را در ضمن تدريس به كار مي بندد. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱. جرعه جرعه ملكوت، حكيمي، سيّد ابوالفضل ۲. آيه ها و نقاشي ها، گروه تحقيق جامعة القرآن الكريم، در چهار جلد. ۳. چگونه قرآن را حفظ كنيم؟، پرهيزكار، شهريار ۴. سيماي حافظان نور، حسيني، سيّد مجتبي ۵. حافظان نور، قاسمي، داوود. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌نگاهی اجمالی به قرن اول (۶) 🔰تفسیر ابن عباس. (تـنـویـر الـمقباس) اثر عبداللّه بن عباس بن عبدالمطلب بن هاشم بن عبد مناف معروف به ابن عباس (3 پ ه - 68 ق) از کبار صحابه. روایـت شـده اسـت که حضرت رسول اللّه (ص) درباره وی دعا فرمودند اللهم فقهه فی الدین و علمه فی التاویل... و دعای پیغمبر (ص) مستجاب گردید و بر اثر دانش وسیعش و احاطه کامل بـه تفسیر و تاویل قرآن کریم او را ترجمان القرآن می خوانند و نیز او را وارث علوم رسول اللّه (ص) می دانند. (ـ ابن عباس، دایرة المعارف تشیع، 1/344). 🔰 مفسرین فریقین روایات او را در تفسیرهای خویش ذکر می کنند. تا به آنجا که حدود نیمی از احادیث وارده در تفسیر قرآن کریم از ابن عباس روایت شده است. قسمتی از تفسیر وی نخست در بمبئی در 1280 ق به چاپ رسید. سـپس در بولاق به سال 1290 ق چاپ دوم گردید و مکررا درایران و هندوستان و بیروت به چاپ رسیده است و شمس الدین محمد سخاوی در الضوء اللامع آن را به محمد بن یعقوب فیروزآبادی (م 817 ق) نسبت داده که مرادش جمع و تدوین آن است و همچنین است صاحب کشف الظنون. در نسخه چاپی، سند اول آن منتهی می گردد به عمار بن عبدالمجید هروی که نیز او از علی بن اسحاق سمرقندی (م 237 ق) روایت کرده است و سمرقندی از محمد بن مروان سدی صغیر (م 186 ق) روایـت مـی نماید و او از محمد بن السائب کلبی (م 146 ق) روایت کرده است و او از ابی صالح میزان بصری و او از ابن عباس. سیوطی در الاتقان خود طرق روایات تفسیر ابن عباس را ضبط کرده است. ابـن ندیم درباره او می نویسد : کتاب ابن عباس، به روایت مجاهد، و حمید بن قیس از مجاهد و ورقـاء از ابـونـجـیـح از مـجـاهد و عیسی بن میمون از ابونجیح از مجاهد آن را روایت کرده اند (الفهرست، ترجمه فارسی، 59). 📚مـنـابـع : جـز آنـچـه در جـلد اول دایرة المعارف تشیع ص 347 آمده است، تاسیس الشیعة، 322؛ الـدرجـات الرقیعة فی طبقات الشیعة، 322؛ رجال ابن داود، 208؛ رجال، طوسی، 22، 46؛ رجال عـلامه حلی، 103؛ رجال کشی، 52؛ التفسیر و المفسرون، 1/65؛ مفسران شیعه، 61؛ معجم رجال الحدیث، 10/229 - 239. 🌴🌴🌴 📎مدرسه تفسير و علوم قرآني @rahighemakhtoom
📌 اذیت مومنان وَ الَّذِينَ يُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِينَ وَ الْمُؤْمِناتِ بِغَيْرِ مَا اكْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتاناً وَ إِثْماً مُبِيناً(أحزاب - ۵۸) و آنان که مردان و زنان باایمان را به خاطر کاری که انجام نداده‌اند می‌دهند؛ بار و گناه آشکاری را به دوش کشیده‌اند. 🌴🌴🌴 📎مدرسه تفسير و علوم قرآني @rahighemakhtoom
72 🔅🔅🔅 ⏪ مَثَل کور و بینا ، کر و شنوا 1 (مَثَلُ ا لْفَرِیقَیْنِ کَالاْعْمَی وَا لاْصَمِّ وَا لْبَصِیرِ وَالسَّمِیعِ هَلْ یَسْتَوِیَانِ مَثَلاً اءَفَلاَ تَذَکَّرُونَ) . (هود / 24.) ((مثل این دو گروه (مؤ منان و منکران ) مثل نابینا و کر و بینا و شنواست ؛ آیا این دو همانند یکدیگرند ؟ ! آیا پند نمی گیرید ؟ ! )) . 🌱🌱🌱 این دو فرقه در مثال از کفر و دین کور و کر بینا و شنوا همچنین می بوند آیا برابر در مثل چون نمی گیرند پند از ما حصل (192) ▪ وجه تشبیه: خداوند متعال در این آیه کافران و منکران حقایق را به آدم ((کور و کر)) و مؤ منان را به انسان ((بینا و شنوا)) تشبیه کرده است . وجه تشابه در کافران ((ندیدن و نشنیدن حقایق )) و در مؤ منان ((دیدن و شنیدن آن )) است . 🔹 صاحب بحر الحقایق می گوید : ((اعمی آن است که : حق را باطل وباطل را حقّ بیند و اصَمّ آن که : باطل را حقّ و حقّ را باطل شنود و بدان عمل کند . و بصیر کسی است که دیده بصیرتش به کحل ((بی یبصر)) جلا یافته باشد . و سمیع کسی است که گوش همّتش به گوشواره ((بی یسمع )) آراسته بود . هر که به خدا بیند ، جز از خدا نبیند و هرکه به خدا بشنود ، جز از خدا نشنود)) . (193) آری ((بصیر)) یعنی کسی که دارای بصیرت و بینش عمیق دینی است و ((سمیع )) یعنی کسی که گوشش نسبت به حقایق و معارف و دستورات الهی شنوا باشد . لذا در دعاهای وارده از پیشوایان دین ، هم ((نور چشم )) از خدا طلب می کنیم و هم ((بصیرت در دین )) ، چنانچه در دعا می خوانیم : (( . . . وَاجْعَلِ النُّورَ فی بَصَری وَالْبَصیرَةَ فی دینی . . . ؛ (194) خدایا ! ، در چشمانم نور قرار ده و بصیرت را در دینم عطا کن )) . ================== 192-تفسیر صفی ، ج 1، ص 487. 193-تفسیر منهج الصادقین ، ج 4، ص 414. 194-مفاتیح الجنان ، تعقیبات نماز صبح . 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
35 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪ يكم. تفسير به معناي روشن ساختن چيزي كه ضروري و هويدا نيست و به معناي پرده برداري از چهره‌ي جمله يا لفظي كه معناي آن آشكار و واضح نيست، يك مطلب نظري است كه چونان آراء نظري ديگر بايد به بديهي برگردد و در ظلّ يك مطلب بيّن و آشكار، مُبيّن گردد؛ از اين جهت، فرقي بين مفرد و قضيّه نيست؛ زيرا مبادي تصوري همانند مبادي تصديقي، گاهي ضروري اند و زماني نظري و ترتّب حكم تفسير در هر دو قسم جاري است. 🔹 تفسير، يك نحو تصديق است؛ زيرا حكم به اينكه معناي آيه چنين است و مقصود خداوند از آيه، فلان مطلب مي باشد، به نوبه‌ي خود، قضيه و مسأله خواهد بود؛ لذا علم تفسير همانند علوم ديگر، داراي مبادي و مسائل است و لازم مي باشد كه در تعريف تفسير، قيدِ «به قدر طاقت بشري» مأخوذ شود. ⏪ دوم. تفسير هر كلامي اعم از ديني يا غير ديني و كلام ديني اعم از قرآني يا روايي، بايد روشمند باشد تا بتوان آن را به متكلم آن كلام اسناد داد. كلام هيچ متكلمي را نمي توان به رأي خود تفسير نمود، سپس آن را به متكلم آن كلام اسناد داد و در اين جهت، فرقي بين كلام ديني با غير ديني نمي باشد؛ گرچه تفسيرِ متونِ ديني به رأي، با خطر عقوبت الهي همراه مي باشد. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
سیرو سلوک.خطورات شیطانی.استاد شجاعی 86.mp3
4.87M
(86) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:خطورات شیطانی 2 🕑 زمان:39دقیقه ☑ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
معرفی تفاسیر قرن پانزدهم.pdf
632.9K
35 📝 موضوع:معرفی قرن پانزدهم(ه ق) 🌴🌴🌴 📋 فرازی از مقاله ☑ آیات مشکله قرآن اثر سید هادی خسروشاهی (متولد 1317 ش)، با همکاری آیه الله جعفر سبحانی از محققین معاصر. این تفسیر در یک جز به زبان فراسی و شیوه ادبی و استدلالی شامل بخشی از قرآن کریم است. مولفان قسمتی از آیات مورد نظر خویش را گردآوری نموده سپس به شرح و تفسیر و تاویل آن پرداخته اند. آقای بهاالدین خرمشاهی در منشا و سبک این تفسیر در تفسیر و تفاسیر جدید آن را نقد و ردی بر آیات مشکله حاج یوسف شعار توصیف کرده است. این کتاب در تهران چاپ و منتشر شده است. منابع : تفسیر و تفاسیر جدید، 37؛ فهرست کتابهای چاپی فارسی، 1/1385؛ مولفین کتب چاپی فارسی و عربی، 6/720. 🌱🌱🌱 🔅 دوستان عزیز بگذارید برای رونق بازار همیشه این ها در اختیار نیست. قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
نزاهت انبياء و اولیاء علیهم السلام.mp3
4.91M
23ذیقعده روز زیارتی حضرت امام رضا علیه السلام 🔹 نزاهت انبياء و اولیاء علیهم السلام @rahighemakhtoom
ذی القعده روز زیارتی ▫️ حدَّثَنِی حَكِیمُ بْنُ دَاوُدَ بْنِ حَكِیمٍ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ الْخَطَّابِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَحْمَدَ عَنْ بَكْرِ بْنِ صَالِحٍ عَنْ عَمْرِو بْنِ هِشَامٍ عَنْ رَجُلٍ مِنْ‏أَصْحَابِنَا عَنْهُ قَالَ: إِذَا أَتَیتَ الرِّضَا عَلِی بْنَ مُوسَى ع فَقُلِ: اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَى عَلِی بْنِ مُوسَى الرِّضَا الْمُرْتَضَى‏ الْإِمَامِ‏ التَّقِی‏ النَّقِی‏ وَ حُجَّتِكَ عَلَى مَنْ فَوْقَ الْأَرْضِ وَ مَنْ تَحْتَ الثَّرَى الصِّدِّیقِ الشَّهِیدِ صَلَاةً كَثِیرَةً نَامِیةً زَاكِیةً مُتَوَاصِلَةً مُتَوَاتِرَةً مُتَرَادِفَةً كَأَفْضَلِ مَا صَلَّیتَ عَلَى أَحَدٍ مِنْ أَوْلِیائِكَ. 📚 كامل الزیارات، ص308 و 309؛ البلد الأمین و الدرع الحصین، ص283؛ المصباح للكفعمی (جنة الأمان الواقیة)، ص493. 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۵ – ۷۴ 📌 الی اگر درست حرکت کند و از خارج نشود، خدای تعالی او را از میان مردم می دهد و او را با آنها نمی کند. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌 خوانی قرآن 🔹 در لغت و اصطلاح: بدون مَدْ به معناي بي‌نيازي ولي با مَدْ همان آواز خواندن است. بعضي هم به معناي آواز و يا كشيدن آواز معني كرده اند. بعضي به معناي نيكو كردن صوت و يا نازك نمودن آن معني نموده‌اند. 🔹غنا در اصطلاح فقهاء عبارت است از كشيدن صدا و آواز، با دو شرط يكي اين‌كه داراي رفت و برگشت و گردانيدن آواز در حلق باشد. و ديگري طرب‌آور باشد، يعني: در انسان حالت سبكي خاصي بوجود آورد، كه باعث شدت حزن و يا خوشحالي زياد مي‌شود و بعضي‌ها قيد لهوي بودن را نيز اضافه نموده‌اند. 🔹 در لغت و اصطلاح: تجويد در لغت بمعناي «تحسين ـ نيكوگردانيدن و تكميل» آمده است و در اصطلاح اداء حرف از مخرجش همراه با مراعات صفات حرف در حالت انفراد، (= اعطاي حق حرف). صفات حروف حالاتي است كه براي حرف در تركيب با حروف ديگر و حركات مخلتف پيش مي‌آيد، مانند تفخيم، و ترقيق، ادغام، اظهار (= اعطاي مستحق حروف) و ... 🔹 در لغت و در اصطلاح: در لغت عبارت است از «نظم و ترتيب در كلام» «رتّل الكلام» يعني سخن را خوب بيان كردن و قواعدش را مراعات نمودن. 🔹و ترتيل در اصطلاح قرائت عبارت است از خواندن قرآن بطور منظّم و با تأني و شمرده و همراه با تدبّر در معاني به طوري كه تمامي قواعد رعايت شود. 🔹 مرحوم علامه مي‌گويد: «ترتيل، خواندن قرآن است به صورتي كه حروف روشن و پشت سرهم اداء شوند. 🔹 حضرت علي - عليه السلام- در مورد ترتيل فرموده‌اند: «الترتيل اداء الحروف و حفظ الوقوف‌؛ ترتيل حروف را درست اداء كردن و وقف‌ها را مراعات نمودن است»و در جاي ديگر فرموده‌اند: « يعني آن را به طور روشن بيان كن، نه مانند اشعار سريع و پشت سرهم بخوان و نه مانند دانه‌هاي شن آن را پراكنده‌ساز و بلكه چنان بخوان كه دلهاي سنگين را با آن بكوبي و بيدار كني، هرگز هدف شما اين نباشد كه حتماً به آخر سوره برسيد.» 🔹امام صادق - عليه السلام- فرمود: «ترتيل آن است كه در آيات مكث كني (در آيات ، بهشت را از خدا بخواهي) و با صداي خوب آن را بخواني.» 🔹 را فقها حرام مي‌دانند ولي به تجويد و ترتيل سفارش شده است، به عنوان نمونه براي هر يك روايتي ذكر مي‌شود. دربارة تجويد و نيكو خواندن، پيامبر اسلام فرمود: «براي هر چيز زيبايي است و زيبايي قرآن صداي خوش است» و در روايت ديگر آمده است كه «علي بن الحسين - عليه السلام- داراي بهترين و زيباترين صدا در خواندن قرآن بودند». قرآن نيز دستور داده است كه قرآن را با ترتيل تأمّل و مكث بخوانيد. 🔹بنابراين ، گرداندن صوت است در حلق «ترجيع» به گونه‌اي كه در انسان طرب و خفّت ايجاد كند، آن هم خفتي كه انسان را در وادي لهويات و گناه سوق مي‌دهد، امّا تجويد، زيبا خواندن است كه در آن طرب و مطرب بودن وجود ندارد، لذا اگر كسي قرآن را به صورت غنايي بخواند حرام است، ولي صوت زيبا اشكال ندارد، اين حالتي است كه هر كس خودش بخوبي مي‌تواند تشخيص دهد. تجويد و با صداي خوش خواندن ممكن است براي كسي با غنا اشتباه شود ولي چنان كه گفتيم غنا طرب‌آور است ولي تجويد طرب آور نيست. 📚معرفي منابع جهت مطالعه بيشتر: ۱ـ ساز و آواز، سيد مرتضي علم الهدي. ۲ـ حلية القرآن، سيد محسن موسوي، ص ۵ ـ ۲۷ . ۳ـ تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و همكاران، ج ۲۵، ص ۱۶۶ ـ ۱۷۳ . ۴ـ ترجمة تفسير صافي، مرحوم فيض كاشاني، ج ۱، مقدمة ۱۱. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom