#نکته
💢 همواره در نماز
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
لا يَزالُ الْعَبْدُ فى صَلاةٍ مَا انْتَظَرَ الصَّلاةَ
انسان تا وقتى كه منتظر نماز است، در حال نماز است.[نهج الفصاحه، ح2538]
@rahighemakhtoom
صوت جلسه اول.mp3
7.44M
#زبور_اهل_بیت
💢شرح دعای دعای پانزدهم #صحیفه_سجادیه
💢موضوع دعا:
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) که هنگام مبتلا شدن به بیماری یا بروز ناراحتی و #گرفتاری میخواند. حضرت سجاد(ع) در این دعا، خداوند را به دلیل نعمت #سلامتی یا بههنگام بیماری #شکر میکند و به آثار اخروی بیماری از جمله پاک شدن گناه اشاره دارد. وی همچنین #بیماری را هشداری برای توبه و اعتماد بر خدا را #کلید همه درهای بسته میداند.
👈جلسه اول
🔈سخنران:استاد حجت الاسلام والمسلمین #مجاهدی
#مدرسه_تعالی
♤♤♤
🔅تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حکمت ۱۶۹تا۱۷۲.استاد صادقی.mp3
6.58M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۱۶۹تا ۱۷۲(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
واکاوی دعای 23 صحیفه سجادیه.عبداللهی 118.mp3
16.59M
#آوای_زندگی
#نگاشت_صوتی ۱۴۳
🔰موضوع شرح و واکاوی دعای بیست و سوم #صحیفه_سجادیه
از دعاهای مأثور از امام #سجاد(ع) است که در آن از خدا درخواست #عافیت و #تندرستی در #دین، #عقل، #قلب و #جسم کرده است. امام سجاد(ع) در این دعا بر یکی بودن #قلب و زبان در #شکرگزاری و دریافت #هدایت تأکید کرده و از خدا مقام #خشیت را طلب میکند. در این دعا از شرّ #شیطان، جنیان و مَکْر دیگران به خدا #پناه برده میشود.
▫️جلسه ۱۱۷
🔈سخنران:خادم صفحه قرآنی #رحیق
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
جلسه دوازدهم.MP3
20.23M
#المیزان
#علامه_طباطبایی
#سبک_زندگی
#زندگی_مومنانه
🌱🌱🌱
📌سبک زندگی از دیدگاه تفسیر المیزان جلسه دوازدهم
💢سخنران:حجت الاسلام والمسلمین مصطفی امینی خواه
🔰بسیار زیبا و کاربردی
🔰انتشار حد اکثری به همت همه علاقه مندان به ترویج آموزه های قرآنی
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.دانش اندوزی 8.mp3
11.94M
#نگاشت_صوتی ۱۴۴
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
☑️ زیر ساخت سبک زندگی مومنانه - یاد گیری و دانش اندوزی (جلسه ۸)
#فریضه_عمومی
#نشانه_های_حلال_و_حرام
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۵۸ – ۵۷ #سوره_فرقان
💢#اجر_رسالت
#سالک الی #اللّه باید بداند که اگر #پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله #اجری برای رسالتش به امر #پروردگار درخواست کرد برای این بود که #مردم راه راست را به سوی خدا پیدا کنند و باید به خدایی که همیشه هست #توکل کند و #تسبیح و حمد الهی را بگوید و بداند که خدا به گناهان بندگان آگاه است.
♧♧♧
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته
✅عوامل معنوی افزایش معنوی
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
اَرْبَعٌ تَزيدُ الرِّزْقَ: حُسْنُ الْخُلْقِ وَ حُسْنُ الْجِوارِ وَ كَفُّ الاَْذى وَ قِلَّةُالضَّجْرِ
♤♤♤
چهار چيز روزى را زياد مى كند: خوش اخلاقى، خوش رفتارى با همسايه، اذيتنكردن و كم كردن بى تابى.(معدن الجواهر، ص 39)
♤♤♤
@rahighemakhtoom
#تسنيم
💧غفلت
آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته):
🔹 مهمترین سلاح شیطان و اولین راه نفوذ او در انسان غافل کردن است. اگر شیطان بتواند کسی را غافل کند دیگر رنج تزیین و ایجاد جهل مرکب را متحمل نمی شود اگر با وسوسه ابلیس، صورت مطلوب از یاد انسان برود دیگر شیطان آسوده است، ولی اگر صورت مطلوب در یاد انسان باشد شیطان رنج هایی را تحمل می کند تا کار زشت را برای انسان زیبا جلوه دهد و آن را بر او تحمیل کند.
📚 تفسیر تسنیم ج 3 ص 398
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (۲۱)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
♤♤♤
رَبِّ أَوْزِعْنِى أَنْ أَشْکُرَ نِعْمَتَکَ الَّتِى أَنْعَمْتَ عَلَىَّ وَعَلىٰ وٰلِدَىَّ . وَأَنْ أَعْمَلَ صَٰـلِحاً تَرْضٰاهُ وَأَدْخِلْنِى بِرَحْمَتِکَ فِى عِبَادِکَ الصّٰـلِحِینَ.[آیه ۱۹ سوره نمل ]
♤♤♤
پروردگارا، شکر نعمتهایت را که بر من و پدر و مادرم ارزانى داشته اى به من الهام کن. (و توفیق ده) تا عمل صالحى که موجب رضاى توست انجام دهم و مرا به رحمت خود در زمره بندگان صالحت وارد کن.
♤♤♤
‘My Lord! Inspire me to give thanks for Your blessing with which You have blessed me and my parents, and that I may do righteous deeds which please You, and admit me, by Your mercy, among Your righteous servants.’
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(178)
📋بحث روايى
⏪1- رابطه نفاق، ريا و شرك
- عن الصادق (عليه السلام): لا تراء بعملك من لا يحيى و لا يميت و لا يغنى عنك شيئا. والرياء شجره لا تثمر الا الشرك الخفى واصلها النفاق يقال للمرائى عند الميزان: خذ ثوابك ممن عملت له ممن اشركته معى فانظر من تدعو و من ترجو و من تخاف ؟ و اعلم انك لا تقدر على اخفاء شى ء من باطنك عليه و تصير مخدوعا. قال الله عزوجل: (يخادعون الله و الذين امنوا و ما يخدعون الا انفسهم و ما يشعرون .
👈🏼اشاره:
نفاق مصداقى از شرك است و تا اصل شرك در نهان كسى پديد نيايد، فتنه نفاق از او سر نمى زند، چنانكه عمل منافقانه زمينه شدت شرك را فراهم مى كند. از اين رو گفته مى شود: ريا كه اصل آن نفاق است درختى است كه جز شرك ميوه ديگرى ندارد و چون باطن منافق، ظاهر مى شود و از طرف ديگر، از غير خدا كارى ساخته نيست، از اين رو منافق رياكار فريب خود را خورده، ليكن به آن آگاه نبوده است .
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (۱۰8)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
⏪ 14-عدم انتظارمساعدت مالی در قبال انجام خدمت
أُولئِكَ الَّذينَ هَدَى اللَّهُ فَبِهُداهُمُ اقْتَدِهْ قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ عَلَيْهِ أَجْراً إِنْ هُوَ إِلاَّ ذِكْرى لِلْعالَمينَ (90/انعام)
آنان [که در آیات گذشته به عنوان پیامبران از ایشان یاد شد] کسانی هستند که خدا هدایتشان کرد، پس به هدایت آنان اقتدا کن، [و به قوم خود] بگو: در برابر رسالتم پاداشی از شما نمی خواهم، این [قرآن] جز تذکّر و پندی برای جهانیان نیست.
🌱🌱🌱
☑ 1. مبلّغ(کارگزارفرهنگی) نبايد به دنياطلبى، گرايش داشته و به آن متّهم شود. «قُلْ لا أَسْئَلُكُمْ»
☑ 2. يكى از تفاوتهاى پيامبران با ديگر مدّعيان آن است كه هدف پيامبران، مادّيات نيست. «لا أَسْئَلُكُمْ»
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت #تفسیر_قرآن #تفسیر_سوره_نباء #سوره_نباء #نباء
💢 نگاشت 13: نکته های تفسیری آیه 5و6 سوره نباء
ثُمَ کَلاَّ سَيَعْلَمُونَ
باز هم چنین نیست که آنها میپندارند، و بزودی میفهمند (که قیامت حق است)!
🌱🌱🌱
۱ - فرجامى بسیار سخت، در انتظار منکران معاد (ثمّ کلاّ سیعلمون)
🔹 «ثمّ» براى تراخى است و مراد از آن در آیه شریفه، تراخى رتبى است; یعنى، آینده منکران معاد، مراحلى دارد که یکى از دیگرى دشوارتر خواهد بود.
۲ - لزوم پرهیز از انکار معاد و تشکیک و شبهه افکنى درباره آن (ثمّ کلاّ)
۳ - با وقوع معاد در آینده اى نزدیک، حقایق براى کافران کشف شده و اختلاف آنان درباره حوادث پس از مرگ، برطرف خواهد شد. (الذى هم فیه مختلون ... ثمّ کلاّ سیعلمون)
۴ - منکران معاد، در آخرت به حقانیت آن پى خواهند برد. (عمّ یتساءلون ... ثمّ کلاّ سیعلمون)
۵ - شبهه افکنان در مورد معاد، پاسخ خود را تنها با مشاهده قیامت خواهند یافت. (یتساءلون ... ثمّ کلاّ سیعلمون)
🌱🌱🌱
أَ لَمْ نَجْعَلِ الْأَرْضَ مِهَاداً
آیا زمین را محل آرامش (شما) قرار ندادیم؟!
🔹 «مِهَاداً»: جایگاه آماده. گاهواره. محلّ آسایش و آرامش
مراد این است که زمین به گونهای آفریده شده است که گهواره پرورش و بستر آسایش و جولانگاه کار و کوشش است.
🌱🌱🌱
۱ - خداوند، زمین را جایگاه مناسب و بسترى آرام براى زندگانى بشر، قرار داده است. (ألم نجعل الأرض مهدًا) «مهاد» به هرگونه زیرانداز گفته مى شود (مقاییس اللغة). زیرانداز بودن زمین، کنایه از مناسب بودن آن براى استقرار و زندگى است.
۲ - زمین، آفریده اى هدف دار است. (ألم نجعل الأرض مهدًا)
🔹 سخن از آفرینش زمین و ویژگى هاى آن - پس از تهدید منکران معاد - گویاى آن است که توجّه به آفرینش زمین، براى رفع شبهه از معاد کافى است; زیرا نمى شود براى این زمین غایت و هدفى مورد نظر نباشد.
۳ - وابستگى آفرینش زمین به خداوند، روشن و غیر قابل انکار است. (ألم نجعل الأرض مهدًا) استفهام در «ألم نجعل» براى تقریر و حاکى از مسلّم بودن مابعد خود است.
۴ - توجّه به آفرینش زمین و ویژگى هاى آن، مایه پى بردن به قدرت خداوند و زمینه ساز پذیرش معاد است. (عن النبأ العظیم ... ألم نجعل الأرض مهدًا)
۵ - آفرینش زمین، نعمتى الهى براى انسان ها و در جهت منافع حیاتى آنان است. (ألم نجعل الأرض مهدًا)
🔹 «مَهْد» و «مِهاد»، به معناى مکانى است که ممهّد و مهیّا باشد (مفردات راغب). بنابراین جمله «ألم نجعل...»، حاکى از این است که خداوند زمین را به گونه اى قرار داده است که براى ادامه حیات بشر آماده باشد.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره نباء.استادطاهر زاده 6.mp3
11.68M
#استاد_طاهرزاده #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #سوره_نباء #نباء
💢جلسه ششم
🌱🌱🌱
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت امیر المومنین امام علی علیه السلام .التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
یوسف 17.mp3
14.57M
#استاد_رنجبر #تفسیر_صوتی #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_یوسف #یوسف
💢جلسه هفدهم
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #یوسف را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#دعا
#قرآن
📌#دعاهای_قرآنی (۲٢)
▫️در قرآن مجید، علاوه بر آیاتى که اهمّیّت دعا را به طور کلّى بیان مى کند، نمونه هایى از دعا نیز آمده است که بسیار پرمعنا و پرمحتواست و سزاوار است در قنوت نمازها و در سجده آخر و تعقیبات و به طور کلّى در مواقع دعا از آنها استفاده شود که امید اجابت در آن فراوان است.
▫️بخشى از این دعاها بر زبان انبیاى بزرگ جارى شده و بخش دیگرى را خداوند به بندگان مى آموزد.
▫️برخی از این دعاها (به ترتیب سوره هاى قرآن) را یادآوری می کنیم.
♤♤♤
رَبِّ إِنِّى لِمَآ أَنْزَلْتَ إِلَیَّ مِنْ خَیْرٍ فَقِیرٌ.[آيه ۲۴ سوره قصص]
♤♤♤
پروردگارا، به هر خیر و نیکى که تو بر من فرو فرستى نیازمندم.
♤♤♤
‘My Lord! I am indeed in need of any good You may send down to me!’
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۷ – ۶۳ #سوره_فرقان
🔲#عباد_الرحمان
#بندگان خدا و کسانی که #تزکیه نفس کرده اند صفات زیر به خوبی از آنها مشاهده می شود:
☑️اوّل: در روی زمین بدون تشریفات و بدون #تکبّر سهل و ساده راه می روند.
☑️دوّم: وقتی با دشمن و افراد #جاهل روبرو می شوند برای آنها جز #سلامتی نمی خواهند.
☑️سوّم: در شبها وقتی همه به خواب رفته اند آنها در مقابل پروردگارشان #سجده می کنند و یا ایستاده با او حرف می زنند.
☑️چهارم: در مناجاتهایشان بیشتر درباره #نجات از عذاب های #جهنّم سخن می گویند.
☑️پنجم: آنها وقتی #انفاق می کنند دقیقا به قدر نیاز دیگران عمل می کنند و کم و زیادی در انفاقشان وجود ندارد.
☑️ششم: آنها به هیچ #قدرتی و هیچ وسیله ای مستقلاً توجّه ندارند و فقط و فقط همه چیز را اصالتا از خدا می خواهند.
☑️هفتم: هیچ کس را بدون آن که مجوزی از جانب خدای تعالی داشته باشند نمی کشند و یا عِرض و #حیات او را از دست او نمی گیرند.
☑️هشتم: آنها هیچ گاه #زنا نمی کنند زیرا کسی که زنا کند گناه بزرگی کرده و روز #قیامت عذابش مضاعف می شود و در آن عذاب همیشه با ذلّت می ماند.
☑️نهم: آنها برای گناهانشان #توبه می کنند و اعمالشان را شایسته قرار می دهند که خدای تعالی در این صورت گناهان آنها را به #حسنات مبّدل می کند. زیرا خدای تعالی به اینها #مهربانی خاصّی دارد و به طور کلی کسی که توبه کند و تزکیه نفس نماید و عمل #صالح انجام دهد خدای تعالی توبه اش را قبول می کند.
☑️دهم: آنها هیچ گاه #شهادت باطل و به #ناحق نمی دهند.
☑️یازدهم: آنها وقتی با #گفتار و رفتار #بیهوده برخورد می کنند به آنها توّجه نمی نمایند بلکه کریمانه از #لغو اعراض می کنند.
☑️دوازدهم: آنها وقتی که #آیات الهی را متذکر می شوند با دقّت و چشم باز و گوش باز در مقابل آن سر فرود می آورند.
☑️سیزدهم: آنها در #مناجاتشان برای دنیایشان از خدای تعالی می خواهند که #همسران و #فرزندان خوبی داشته باشند تا روشنایی #چشم آنها باشند.
☑️چهاردهم: آنها در مناجاتشان از خدای تعالی می خواهند که مقام #امامت و مربّی بودن را برای اهل #تقوی پیدا کنند و آنها را در مراحل تقوی به پیش ببرند.
☑️پانزدهم: خدای تعالی توجّه به دعاهای آنها می کند و #بندگان خوب خودش را به خاطر تحمّل مشقّاتی که در راه #بندگی کشیده اند به غرفه های #بهشت وارد می نماید و #تحیت و سلام برای آنها می فرستد و همیشه در این بهشت خوب استقرار پیدا می کنند.
♧♧♧
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته
💢#حرام درمان نمی کند!
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
مَنْ تَداوى بِحَرامٍ، لم يَجْعَلِ اللّه ُ فيهِ شِفاءً.
♤♤♤
هر كس با #حرام به مداوا بپردازد خداوند در آن #شفا قرار نمى دهد. [كنزالعمال، ح 28318]
■■■
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 86
#مثل #درخت #پاکیزه #ناپاک #اصل #ثابت #فرع #ایمان #عمل #صالح #توحید
🌱🌱🌱
⏪22-مَثَل درخت پاکیزه و درخت ناپاک (4)
( اءَلَمْ تَرَ کَیْفَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثلا کَلِمَةً طَیِّبَةً کَشَجَرَةٍ طَیِّبَةٍ اءَصْلُهَا ثَابِتٌ وَفَرْعُهَا فِی السَّمَاَّءِ تُؤْتِیَّ اءُکُلَهَا(232) کُلَّ حِینٍ بِإِذْنِ رَبِّهَا وَیَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ لِلنَّاسِ لَعَلَّهُمْ یَتَذَکَّرُونَ وَمَثَلُ کَلِمَةٍ خَبِیثَةٍ کَشَجَرَةٍ خَبِیثَةٍ اجْتُثَّتْ(233) مِن فَوْقِ الاْرْضِ مَالَهَا مِن قَرَارٍ یُثَبِّتُ اللَّهُ الَّذِینَ ءَامَنُواْ بِالْقَوْلِ الثَّابِتِ فِی الْحَیَوا ةِ الدُّنْیَا وَفِی الاْخِرَةِ وَیُضِلُّ اللَّهُ الظَّلِمِینَ وَیَفْعَلُ اللَّهُ مَایَشَاَّءُ ) . (ابراهیم / 24 27.)
((کلمه خبیثه )) نیز که به درخت خبیثه تشبیه شده است معنای گسترده ای دارد که هر گونه ((گفتار زشت )) ، ((برنامه های باطل و گمراه کننده )) و ((انسانهای ناپاک و آلوده و خبیث )) را شامل می شود و اگر در روایات اسلامی ((شجره طیّبه )) به رسول خداصلّی اللّه علیه و آله و سلّم علی ، فاطمه و فرزندان معصومشان علیهم السّلام و ((شجره خبیثه )) به ((بنی امیّه )) تفسیر شده ، ناظر به مصادیق بارز و روشن این دو ((شجره طیّبه )) و ((شجره خبیثه )) است .
📋برخی نکته ها :
1- کلمات چهارگانه توحیدی
مرحوم شیخ صدوق رحمه اللّه از رسول اکرم صلّی اللّه علیه و آله و سلّم روایت می کند که آن حضرت روزی به اصحاب خود فرمود : ((اءَلا اءَدُلُّکُمْ عَلی شَی ءٍ اءَصلُهُ فِی الاَرْضِ وَ فَرْعُهُ فِی السَّماءِ ؟ قالوُا : بَلی یا رَسوُلَ اللّهِ ، قالَ : یَقُولُ اءَحَدُکُمْ إِذا فَرَغَ مِنْ صَلاتِهِ الفَریضَةِ : ((سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُللّهِ وَلاإِلهَ الا اللّهُ واللّهُ اءَکْبَرُ)) ثَلاثینَ مَرَّةً فَإ نَّ اءَصْلَهُنَّ فِی الا رْضِ وَ فَرْعَهُنَّ فِی السَّماءِ وَهُنَّ یَدفَعْنَ الهَدْمَ وَالحَرَقَ وَالْغَرَقَ وَالْتَّرَدِّیَفِی الْبِئْرِ وَاءَکْلَ السَّبُعِ وَمِیْتَةَالسَّوءِ والبَلِیَّةَ الَّتی تَنْزِلُ مِنَ السَّماءِ عَلَی العَبْدِ فی ذلِکَ الْیَوْمِ وَ هُنَّ الْباقِیاتُ)) . (245)
((آیا راهنمایی نکنم شما را به چیزی که ریشه اش در زمین ، و شاخه های آن در آسمان است ؟ گفتند آری ، فرمود : هرکس بعد از نماز واجب سی بار بگوید : ((سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُللّهِ وَلاإِلهَ الا اللّهُ واللّهُ اءَکْبَرُ)) این اذکار ریشه اش در زمین ، و شاخه هایش به آسمان سر کشیده و این ذکرها از زیر آوار رفتن و سوختن و غرق شدن و در چاه افتادن و پاره شدن به دندان درّندگان ، و از هر مردن بدی و از هر بلایی که از آسمان نازل می شود در آن روز انسان را حفظ می کند ، و این ها باقیات صالحات است )) .
🔹کسی از امام صادق علیه السّلام سؤ ال کرد چرا کعبه را کعبه نامیدند ، آن حضرت فرمود : ((لا نها مُرَبَّعة فقیل له و لِمَ صارت مُرَبَّعة ؟ قال : لا نّها بحذاء البیت المعمور و هو مُرَبَّعٌ فقیل له و لِمَ صار البیت المعمور مُرَبَّعا ؟ قال لا نَّه بحذاء العرش و هو مُرَبَّعٌ فقیل له و لِمَ صار العرش مُرَبَّعا ؟ قال : لا نَّ الکلمات التّی بُنِیَ علیها الا سلامُ اءربع و هی : سبحان اللّه و الحمد للّه و لا اله الاّ اللّه واللّه اکبر)) . (246)
((چون کعبه چهار دیوار دارد به او کعبه می گویند . عرض کرد : چرا چهار دیوار دارد . فرمود : چون بیت المعمور که در آسمانها هست چهار دیوار دارد . عرض کرد : چرا بیت المعمور چهار دیوار دارد . فرمود : برای آنکه عرش خدا چهار ضلع دارد . عرض کرد : چرا عرش خدا چهار ضلع دارد . فرمود : برای اینکه کلمات توحیدی خدا چهار تا است : ((سُبْحانَ اللّهِ وَالْحَمْدُللّهِ وَلاإِلهَ الا اللّهُ واللّهُ اءَکْبَرُ)) . اسمای حسنای حق به این چهار کلمه توحید و تحمید و تهلیل و تکبیر بر می گردد : به وحدانیت خدا ، به بزرگداشت خدا ، به مجد و کبریائی خدا به منزه بودن آن سبوح قدوس ؛ انسان در این کلمات خدا را می ستاید . یک انسان مکه می رود برای این که این چهار دیواری را زیارت کند ، او ظاهر حجّ را دیده است ؛ کسی به مکّه می رود و معرفتش تا بیت المعمور است ؛ کسی به مکه می رود ، معرفتش تا عرش خدا است ؛ کسی به مکه می رود و به این کلمات تامّات عارف شده است ، این سرّ حج است . اینطور نیست که هر کسی دور کعبه بگردد ، باطن این معنا را هم بیابد و برگردد . جواب امام سلام اللّه علیه این بود که این کعبه را ، بیت المعمور را ، عرش را ، بر اساس توحید و تحمید و تکبیر حق ساختند)) .
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#قرآن_شناسی
#تناسب #آیات #سوره
📝 تناسب آیات و سورههای قرآن (5)
🔰5. قاعدهی کلی برای شناخت ارتباط
روش کلی مفید برای این شناخت، بررسی غرض کلی سوره و در نتیجه بررسی و دستهبندی مقدمات بیواسطه و باواسطه میباشد.[1]
محمد محمود حجازی دربارهی ذکر آیات مختلف پیرامون یک موضوع در سورههای گوناگون میگوید که بین این معانی ارتباط تامی وجود دارد و چنین نتیجه میگیرد:
هر سوره دارای وحدت کامل و هدف واحد و اغلب پیگیر اغراض مختلفی است که برای رسیدن به هدف خود از نظر لفظ، سیاق، فواصل و کلمات پایانی آیات سرشت خاصی دارد.
موضوع سوره که نیاز سوره به آن قطعی است تناسب کاملی با آن سوره دارد؛ موضوعی که در سورههای مختلف تکرار میشود با آن سوره مناسبت دارد و نیز هیچ داستانی در یک سوره تکرار نشده است. حجازی آیهی 72 سورهی حجر (15) را مثال میزند و میگوید: «با وجود این که آیه 87 بنا به نظر بعضی از دانشمندان مدنی بوده و در میان آیات مکی قرار گرفته است، هیچگونه ناهمگونی با آیات دیگر ندارد و هنگام تلاوت این سوره گویی که یکباره نازل شده است».[2]
🔸با توجه به اهمیت بحث تکرار یک موضوع در سورههای مختلف، مناسب است به بیان نمونهای بپردازیم.
☑️5 1. داستان حضرت نوح علیه السلام در دو سورهی یونس صافات
نام حضرت نوح علیه السلام در بیست و هشت سوره و چهل و سه بار آمده است، اکنون آن را در دو سورهی یونس و صافات بررسی میکنیم.
▫️الف: سوره یونس
1. در آیهی 1 و 2 برخی آیات دیگر اثبات نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله و حقانیت آیات الاهی و حسادت دشمنان و نیز در آیهی 29، 62، 65 و برخی از آیات دیگر توکل بر خدا و عدم هراس از دشمنان دین خدا بیان شده است. همهی این مطالب در مورد نوح علیه السلام در آیهی 71 آمده است.
2. برائت پیامبر از کفار و اعلام بینیازی از آنان در آیات 41 و 58 و بعضی دیگر از آیات، و نیز اثبات وحی و بیان استواری پیامبر در طریق ارائه شده از سوی خدا در آیهی 15 و برخی آیات دیگر مطرح شده است، همین مطالب نیز در آیهی 72 دربارهی نوح علیه السلام مطرح میگردد.
3. تکذیب پیامبر توسط کفار، یاری مومنان از سوی خداوند و اختصاص سرانجام نیکو به آنان، در آیهی 64 و بعضی آیات دیگر بیان شده که در آیهی 73 در خصوص حضرت نوح علیه السلام و مردم او نیز این مطالب آمده است. در آیات پس از 73 مناسبت بخش مطرح شده از داستان نوح علیه السلام با هدف کلی سوره را میتوان مشاهده کرد.
▫️ب: سورهی صافات
با توجه به این که این سوره در مقام بیان مراحل دعوت به توحید و ویژگیهای برجستهی پیامبر صلی الله علیه و آله میباشد از آیات 75 تا 82 این سوره شخصیت حضرت نوح علیه السلام محور سخن قرار گرفته است. در آیات بعدی نیز که از پیامبران دیگر سخن به میان آمده، محور کلام بیشتر شخصیت و ویژگیهای پیامبران علیهم السلام است، نه مطالب دیگر.
داستان نوح علیه السلام در سورههایی که از آن حضرت یاد شده است، با توجه به هدف سوره میباشد.[3] بنابراین ذکر هر آیه در هر سوره و در هر جای آن کاملا مناسب با آیات مجاور و هدف کلی سوره است. هرچند گاهی این همگونی آشکار نیست و شاید ناسازگاری به نظر آید ولی این ناسازگاری بدوی و ظاهری است، زیرا سخنان بلیغ همواره و در عین داشتن معانی آشکار، نکات دقیقی را در خود جای میدهد، که تنها با تدبر و تامل به دست میآید.
==========
[1] . سیوطی: معترک الاقران، ج 1، ص 49؛ الاتقان، ج 3، ص 376 به نقل از یکی از متاخران.
[2] . الوحده الموضوعیه فی القرآن الکریم، دار الکتب الحدیثه، ص 24، 52، 53 و 112.
[3] . ر.ک: عباس همامی: چهرهی زیبای قرآن، ص 57 59.
===ادامه دارد===
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
اثرات تجلی اسم غفور بر سالک.آیت الله شجاعی 96.mp3
3.09M
#سیر_و_سلوک (96)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:اثرات تجلی اسم غفور بر سالک
🕑 زمان:24دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#سوره_طور #طور #جوادی_آملی
🔰نصیحت یعنی چه؟
اين بيان نوراني برخي از انبيا(عليهم السلام) که فرمود: ﴿وَ نَصَحْتُ لَكُمْ وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ النَّاصِحين﴾؛ فرمود من ناصح ملّت هستم، “ناصح” نه يعني سخنران، نه يعني موعظهکننده، نه يعني کسي که درس اخلاق ميدهد، نصيحت چيزي ديگر است. “نَصاح” آن نخ بادوام را ميگويند “نصاح”. سوزن را ميگويند “مِنْصِحَة”. خياط را ميگويند “ناصح”. “نصيحت لأئمة المسلمين” برای کسي است که بتواند جامه تقوا را در بدن مسئولين، بدن مردم، بدن همه اين جامه تقوا را خياطي کند. با سخنراني خياطي نميشود، با حرف زدن با مقاله نوشتن، خياطي يعني خياطي! يک سوزن ميخواهد، يک نخ ميخواهد، يک قلب پاک ميخواهد، به خياط ميگويند ناصح. آن کسي که جامه تقوا را بُرِش ميکند و به بدن مسئولين ميزند به بدن مردم ميزند که جامعه بشود ﴿وَ لِباسُ التَّقْوی ذلِكَ خَيْر﴾،او ميشود ناصح. حالا معلوم ميشود که قرآن، پيغمبر را ناصح ميداند، مکتب را نصيحت ميداند، دين را نصيحت ميداند.
حرف فردوسي اين است که:
اگر بار خار است خود کِشتهاي
وگر اين پرنيان است خود رشتهاي
اين پرنيان را بايد جامه کني. غزالي ميگويد که خلاصه تلاش و کوشش چهل ساله مرا فردوسي در اين بيت خلاصه کرده است. تا ما خياط نباشيم جامعه عريان است، اين ﴿لِباسُ التَّقْوی﴾ را ما بايد بپوشيم، حوزه بايد خياطي کند، سخنراني کار آساني است يا سخنخواني است يک چيزي آدم مينويسد ميخواند؛ يا سخنراني است.
با سخنراني و سخنخواني جامعه برهنه بدنش جامه تقوا در بر نميکند. اين پيغمبر که فرمود شعيب و اينها که من نصيحت ميکنم ﴿وَ لكِنْ لا تُحِبُّونَ﴾ من خياط هستم اميدواريم ـ إنشاءالله ـ همه ما اين چنين باشيم
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
سوره انفال.mp3
5.23M
✳️#مجموعه_سوره_ها
#تدبر #سوره_انفال #انفال
🔰معرفی کوتاه سوره انفال
🔈سخنران:استاد هانی #چیت_چیان
▫️کاری از #مدرسه_تعالی
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکته
🔰بدترین و بهترین
قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
اَلا اِنَّ شَرَّ الشَّرِّ شِرارُ الْعُلَماءِ وَ اِنَّ خَيْرَ الخَيْرِ خيارُ الْعُلَماءِ.
♤♤♤
بدانيد كه بدترين بدها، علماى بدند و بهترين خوبان علماى خوبند.[منية المريد، ص 137]
♤♤♤
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom